“Gənc animatorlar olmasa, animasiya
filmləri çəkilməyəcək”
Azərbaycanda animasiya filmlərinin
yaranması ötən əsrin 30-cu illərinin
əvvəllərinə təsadüf edir. Hələ
1933-cü ildə Bakı kinofabrikində "Lökbatan"
və "Neft simfoniyası" sənədli filmlərini çəkərkən
texniki animasiyadan istifadə etmişdilər. "Çat"
təlimat filmində isə animasiyadan bütünlüklə
istifadə olunub və film 1938-ci ilə qədər
ümumittifaq ekranlarında nümayiş etdirilib. Məhz bu
film ekranlara çıxandan sonra kinostudiyada bir qrup
təşəbbüskar ilk dəfə bədii animasiya filmi
yaratmağı qərara alır. 1935-ci ildə
"Əhmədin bəlası" adlı ilk bədii
animasiya filmi çəkilir.
Bu
il artıq ölkəmizdə animasiya filmlərinin
çəkilişinin 75 illiyi, gələn il isə
yenidən bərpasının 40 illiyi qeyd olunacaq. Studiyanın
direktoru və bədii rəhbəri Elçin Hami Axundov bu
gün milli kinematoqraf sahəsindəki
irəliləyişlərin "Azanfilm" studiyasında da
hiss olunduğunu deyir:
-
Hazırda kino sahəsində bir canlanma yaranıb. Təbii
ki, bu canlanma bizim studiyada da hiss olunur. Əbülfəs Qarayev
nazir təyin olunandan sonra "Azanfilm"ə maddi
qayğı daha da çoxalıb. Əgər
əvvəllər ildə bir film çəkirdiksə, indi
artıq ikisini çəkirik. Gələcəkdə,
yəqin ki, filmlərin sayı daha da çox olacaq. Ancaq
filmlərin az çəkilməsi təkcə Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyindən asılı olan problem deyil. Daha
çox kadr çatışmazlığı ilə
bağlıdır. Bu sahə üzrə
mütəxəssislər çox olsa, nəinki 2, hətta
4-5 film çəkərik. Kinematoqrafa məsul
şəxslər başa düşürlər ki,
uşaqların tərbiyəsində animasiya filmlərinin
çox böyük rolu var. Ancaq kadr az olduğu
üçün bundan artıq film çəkə bilmirik.
Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinə təqdim etdiyimiz
layihə əsasında yeni kurslar açılmalı, bura
cəlb olunan gənc rəssamlarla tammetrajlı filmlər
çəkilməlidir. Mədəniyyət və Turizm
Nazirliyi də öz növbəsində layihələr
paketini Nazirlər Kabinetinə təqdim edib. İndi hər
şey Nazirlər Kabinetinin çıxaracağı
qərardan asılıdır.
-
Təqdim etdiyiniz layihə yalnız kadr
çatışmazlığının həlli ilə
bağlıdır?
-
Kadr çatışmazlığı da daxil olmaqla
"Azanfilm" studiyasının gələcək
fəaliyyəti ilə bağlı layihədir. Məlumdur
ki, 90-cı illər durğunluq dövrü oldu. Demək olar
ki, maliyyələşmə yox idi. Xüsusən 1995-ci
ildən sonra maliyyələşdirmə tamamilə
dayanmışdı. Ona görə də kadrların
hamısı studiyadan uzaqlaşdı. Onlar özlərinə
iş axtarmağa məcbur idilər. Bizim animatorlar, demək
olar ki, dünyaya səpələndilər. İndi onlardan
"Disney" studiyasında, İsrail, Rusiya, Polşa,
Türkiyə və s. ölkələrdə
işləyənlər var. Animator hər bir studiyaya
lazımlı sənətdir.
-
Bu gün "Azanfilm" studiyasında çalışan
animatorların hamısı yalnız köhnə nəslin
nümayəndələridir, yoxsa gənclər də var?
-
Demək olar ki, hamısı köhnə nəslin
nümayəndələridir. Əksəriyyəti
mənim yaşıdlarımdır. İndi cavan kadrlar
lazımdır. Gənc animatorlar olmasa, hesab edin ki, animasiya
filmləri çəkilməyəcək. Bizdə
məktəb var, yeni kadrlar yetişməlidir.
-
Arzuladığınız səviyyədə film ortaya
çıxarmaq üçün lazımi
avadanlıqlarınız varmı?
-
2001-ci ildən biz də artıq kompyuter üsulu ilə
işləyirik. Artıq bütün dünya bu
üsulla işləyir. Bu cür filmlər xaricdə
xüsusən inkişaf edib. Onun üçün çoxlu
müasir avadanlıq lazımdır. Bizdə hələ ki,
elə avadanlıq yoxdur.
-
Necə oldu ki, "Azanfilm" markası altında
fəaliyyətə başladınız?
-
80-ci illərin sonlarında ölkədə gedən
ictimai-siyasi proseslər, bunların bütün
sahələrə, o cümlədən yaradıcı
təşkilatlara təsiri, "Azərbaycanfilm"in yeni
iş üsuluna keçməsi ilə əlaqədar yollar
axtarması kinostudiya nəzdindəki birlik və
şöbələrin müstəqil fəaliyyətə
keçməsinə təkan verdi. Biz onda
"Azərbaycanfilm" kinostudiyasının nəzdində
multsex kimi fəaliyyət göstərirdik. Bu
fəaliyyətimiz 1992-ci ilə qədər davam etdi.
1993-cü ildə "Azərbaycanfilm" 7 studiyaya
bölündü. Sonra bunlardan 6-sı qaldı və onlardan
biri də "Azanfilm" studiyası oldu. Biz hazırda
müstəqil studiya kimi fəaliyyət göstəririk.
-
Animasiya filmlərinin cizgi filmləri adlandırılması
nə qədər doğrudur?
-
Cizgi filmi anlayışı düzgün deyil. Sovet
dövründə bu filmlər multiplikasiya (çoxaltma)
filmləri adlanırdı. Bu da düzgün anlayış
deyil. Cizgi anlayışı müəyyən konturların
cızılmasıdır. Animasiya - canlandırma deməkdir.
Hər hansı bir əşyanı, şəkli canlandırmaq.
-
Hər bir rəssam animator işləyə bilərmi?
-
Hər rəssam animator ola bilməz. Burada
seçim çox ciddidir. Bu sənətin öz
spesifikası, texnologiyası var. Animasiyanın
spesifikasını öyrənmək üçün
rəssamlar ən azı yarım il müəyyən kurslar
keçməlidirlər. Yaxşı şəkil
çəkməklə iş bitmir. Bu, zərgərlik
tələb edən sənətdir.
Animator rəssam həm də aktyor olmalıdır. Heç bir institutda animator yetişdirən
fakültə yoxdur. Əvvəllər
hər bir studiya nəzdində açdığı kurslara
cavan kadrları cəlb etməklə animator yetişdirirdi.
Seçim çox ciddi olurdu. 30 nəfərdən yalnız 1-2 animator
çıxırdı.
1950-ci
illərdə mərhum Bəhman Əliyev, Ağanağı
Axundov və Nazim Məmmədov "Soyuzmultfilm"
studiyasında ikiillik ali animasiya
kurslarını bitirib Bakıya qayıtdılar və burada
həmin kursların təkrarını yaratdılar. 1966-cı ildə mən də həmin kursa daxil
oldum. Kursu bitirəndən sonra 1968-ci
ildə "Cırtdan" adlı xalq nağılının
əsasında eyniadlı film çəkdik. Film 1969-cu ildə ekranlara buraxıldı və uzun
müddət ekranlardan düşmədi.
Animator rəssam ilk növbədə yaxşı
şəkil çəkən aktyordur. Bəzən rəssamlar yaxşı şəkil
çəkə bilirlər, ancaq aktyorluq qabiliyyətləri
çatışmır. Bunun
üçünsə mütləq rəssamda aktyorluq
qabiliyyəti olmalıdır ki, həmin şəkil
vasitəsilə öz hissiyyatını göstərə
bilsin.
-
Bəs onda animator-rejissor kimdir?
-
Animasiya rejissorunun bədii film rejissorundan çox böyük
fərqi var. Bu, animasiyanın spesifikası ilə
bağlıdır. Animasiya lakonikliyi sevir. Burada daha çox hissiyyat tələb olunur. Təbii ki, bu hissiyyat 1-2 gün ərzində
formalaşmır. Bu baxımdan, animator
kurslarının 2 illik olması təsadüfi deyil. Bu illər ərzində rəssamlar
hərəkətin spesifikasını, mexanikasını,
biomexanikasını, deformasiya qanunlarını, aktyor
sənətini, pontamim və musiqi dərslərini keçirlər.
-
Animator-rejissor bədii film çəkə bilərmi?
- Əlbəttə, çəkə bilər.
Hollivudun "Metro-Qoldvin-Mayer", "Uorder Brazers" və
s. studiyaları artıq animasiya filmləri
çəkməyə başlayıblar. Onlar
bədii filmdən animasiyaya keçiblər və
tammetrajlı filmlər çəkirlər. Biz də tammetrajlı filmlər
çəkəndən sonra artıq Avropa və dünya
bazarına çıxa bilərik. Hələlik
isə ölkə daxili üçün 5-10 dəqiqəlik
filmlər çəkirik.
-
90-cı illərdə sizin studiyada əsasən
siyasiləşmiş filmlər çəkilirdi. Bu
filmlər uşaqlar üçün nə qədər
başadüşülən idi?
-
Daha çox yeniyetmələr üçün
nəzərdə tutulurdu, amma uşaqlar da baxırdı. 1989-cu
ildə çəkdiyim "Güzgü" filmi Moskvada
göstərilərkən böyük səs-küyə
səbəb olmuşdu. Həmin filmi Qarabağ
hadisələrinin təsiri altında çəkmişdim.
Təəssüflər olsun ki, bizim televiziyada filmlərə
naşı baxdılar. Az.TV-də dedilər ki, biz
ermənilərlə barışığa gedirik, bu filmi
göstərə bilmərik. Sonrakı illərdə
"Söhbətül-əsmar", "Gəmi
səyahəti", "Cavanşir" və s. filmləri çəkdim.
Sonra başa düşdüm ki, siyasətlə gərək
siyasətçilər məşğul olsun. Onda biz
kiçik yaşlı uşaqları yaddan
çıxarmışdıq. Belə qənaətə gəldim
ki, yalnız uşaqlar üçün filmlər
çəkmək lazımdır. 2003-cü ildən
başlayaraq sırf kiçikyaşlı uşaqlar
üçün çəkirik.
-
Bu gün kino sahəsində ssenarist qıtlığı
yaşanır. Yəqin ki, ssenari problemindən yaxa
qurtarmaq üçün daha çox klassik ədəbiyyata
müraciət edirsiniz?
-
Bu gün ssenarist bütün kinematoqrafın problemidir. Uşaqlar
üçün çox nadir hallarda animasiya ssenariləri
yazılır. Bunun üçün spesifik ssenari
olmalıdır. Bizdə ədəbiyyat,
ümumiyyətlə, 19-cu əsrin ədəbiyyatıdır.
Müasir ədəbiyyat çox azdır.
Animasiyanın dili alleqoriyadır.
Təmsillər, bayatılar, nağıllar animasiyanın
əsas mövzusunu təşkil edir. Sovet dövründə
ssenarini alır və bizi fakt qarşısında qoyurdular ki,
film çəkilməlidir. Biz də çəkirdik. 50-ci
illərin uşaqları ilə bugünkü uşaqları
müqayisə etmək olmaz. Ona görə də
nağıllarımızı müasirləşdirmək
lazımdır.
-
Festivallara dəvət alırsınızmı?
-
2003-cü ildə Qahirədə uşaq filmləri
kinofestivalı keçirilirdi. Mən
"Söhbətül -əsmar" filmini həmin festivala
göndərdim. Festivalın təşkilat komitəsinin
qərarı ilə münsiflər heyətinə üzv
seçildim və festivalın qaydasına görə, filmim
müsabiqədə iştirak edə bilməzdi.
Sonra "Qızıl" filmimi
Kazanda keçirilən festivala aparmışdım.
Ümumiyyətlə, studiyada çəkilən bir çox
filmlər müxtəlif festivalların mükafat və
diplomuna layiq görülüb və baxımlı ekran
əsərləri kimi tamaşaçı məhəbbəti
qazanıb.
-
"Azanfilm" markası altında konkret olaraq nə
qədər film çəkilib?
-
"Azanfilm" markası altında 20-yə yaxın film
çəkilib. 1968-ci ildən bu günə
qədər isə Azərbaycanda 100-dən artıq film
yaranıb. Bu il iki film çəkməliyik. Firəngiz
Qurbanova xalq nağılları əsasında 7
dəqiqəlik "Ayının yuxusu" filmini
çəkib qurtardı. Gələn ilin yanvarında isə
"Cəsur təyyarə" filmini təhvil
verəcəyik. Hazırda filmin üzərində iş gedir.
-
Deyirlər ki, insan sevdiyi işlə məşğul olanda
özünü xoşbəxt hiss edir. Siz də,
demək olar ki, ömrünüzün çoxunu bu
sənətə həsr eləmisiniz.
- 1966-cı ildən bu
sənətdəyəm. Bu mənim işimdir. Bəzən
mənə deyirlər ki, animasiya çox çətin
sənətdir. Əgər öz işini mükəmməl
bilirsənsə, heç bir çətinlik yoxdur. Mən
özümü bu işdən kənar hesab eləmirəm. İnsan
ürəyi istədiyi sahədə çalışanda
özünü rahat hiss edir.
Mövqe.- 2008.- 4-6
oktyabr.- S. 13.