Qaliboğlu E.
Vaxtilə bir mədəniyyət olub
Rafiq
İmrani: "Azərbaycan Türklərinin
yaşadığı ərailərdə
yaranıb formalaşmış muğam, aşıq
havaları başqa xalqların ənənəsinə
təsir edib"
Muğam
sənətinin, konkret Azərbaycan muğamlarının milli
olduğu dərəcədə də bəşəri, insani
mahiyyət daşıması soydaşlarımıza
fitrətən yaxşı məlumdur. Amma bu
ölməz sənətin elmi baxımdan açımı
çox zaman əksəriyyətə sirli qalır.
Çünki neçə-neçə yüzilləri
aşıb gələn muğamın sirli-sehrli,
mürəkkəb quruluşu onun ruhunun dərinlikliklərindən,
başa düşülən olduğu dərəcədə
də qəlizliyindən soraq verir. Bu mənada professor Rafiq
İmraninin muğamın elmi mahiyyəti ilə bağlı
araşdırmaları ciddi maraq kəsb edir:
"Muğamların sirrli dünyası dünya alimlərinin
həmişə diqqət mərkəzində olub.
Musiqişünaslar, ədəbiyyatşünaslar,
tarixçilər, qədim yunan və orta yüzil
filosofları Şərqdə inkişaf edən bu unikal
sənətin sirrlərini öyrənmək üçün
çoxlu araşdırmalar aparmışlar. Dünya
alimlərinin bu sənətin sirrlərini öyrənmək
arzusu və istəyi muğamların bəşərin inkişafında
rolunu və gərəkliyini bir daha
müəyyənləşdirmiş oldu. Muğam
sadəcə, ənənəvi musiqi deyil, milli və
beynəlmiləl təfəkkür tərzidir. Muğam
sənətinin ifa xüsusiyyətlərini, sirlərini
bilən insan üçün musiqi sənətinin
bütün sahələrinin qapısı açıqdır".
Araşdırmaçı
bu qənaətdədir ki, muğam insanı
kamilləşdirməyə, zəka və idraka qida
verməyə xidmət edir. Muğam insanı
hikmətə məhəbbətə, həqiqəti dərk
etməyə, varlığa inama səsləyən, qədim
ənənəmizdən gələn müdrik sənət
növüdür: "Muğam insanın harmonik müvazinətini
tənzimləyən, həyata sevgi və məhəbbət
oyadan, nəhayət, yüzillərdən bəri
bəşəriyyətin mənəvi dəyərlərinin
inkişafında mühüm rol oynamış sənət
abidəsidir. Bu mənada muğam həm müdriklik, həm
də məhəbbət rəmzləridir. Muğamlar qədim
birhissəli formaya məxsus musiqi havaları olub, minilliklər
keçərək dövrümüzə qədər
gəlib çıxıb".
Muğam-Şumer məsələsindən danışan
araşdırmaçı deyir ki, muğamların qədim
Şumer dövrü ilə bağlı olması haqda
kifayət qədər elmi faktlar üzə
çıxarılıb, bu haqda kitablar da nəşr edilib.
Araşdırmalar nəticəsində daha yeni materiallar
əldə edildiyinə görə, muğamların tarixinin
daha qədim dövrlərlə bağlı olması
üzə çıxarılıb: ""Muğam"
sözünün kökü "muğ"
sözündən irəli gəlir.
"Muğ"-"mağ" isə Azərbaycan
xalqının qədim etnik soy kökündə duran
tayfanın adını bildirir və mənası "od"
deməkdir. Tarixi faktlar sübut edir ki, qədim Midiyada
yaşamış Muğ-mağ kahinləri dövlətin
idarə olunmasında, elmdə, incəsənətdə,
təbabətdə, musiqi sənətində və dini
etiqadları icra edən mahir istedada malik insanlar olmuşlar.
Onların yaşadığı ərazilərin adı
tayfanın adı ilə bağlı olaraq "Muğan"
adlandırılıb. Azərbaycanın böyük
əksər ərazilərində "Muğan" adlanan
kənd və qəsəbələr var. Muğam
havalarının Muğanla bağlı olması faktına
işarə edən görkəmli tarixçi-filosof şair
N.Gəncəvi "İqbalnamə" əsərində
"Müğənni, qədim bir hava çal, Muğlar kimi
bir muğan havası çal" deməsi muğam
havalarının qədim adının muğan havası
olmasını bir daha ortaya çıxarmış olur.
İskəndərin yeddi filosofla xəlvətə
çəkilməsi səhnəsində şairin yenə
də muğan havasına işarə edərək onu
qədim hava adlandırması deyilən fikrin məntiqi
baxımdan özünü doğrultuğunu bir daha təsdiq
edir. Ayrı-ayrı xalqların milli ənənəsində
olan muğam havalarının adlarına diqqət yetirsək,
yenə də bütün adların bir kökdən
götürüldüyünün şahidi olarıq.
Muğamın qədimdə Muğan havası kimi
tanınması faktına bəraət qazandıran digər
bir tutarlı faktı oxucuların, muğamsevərlərin,
musiqişünasların və tədqiqatçıların
diqqətinə çatdırmaq istərdim. Tarixi
təhlillər sübut etdi ki, qədim Muğam
havalarının bir çoxu ölkə, şəhər,
xalq, tayfa, milli qəhrəman, şah, şahzadə və s.
adları ilə bağlı yaradılıb. Bunları
aşağıdakı kimi sistemləşdirmək olar.
Ölkə, vilayət
ilə bağlı: İraq, Azərbaycan, Mahur-Hindi (Hind
Mahuru), Rak-Hindi, Rast-Hindi, Kərkuk, Rak-Xorasani (Xorasan Rakı)
Bayatı - Əcəm və ya Əcəmi (ərəb olmayan
deməkdir), Dəşti (qıpçaqların
yaşadığı çöl-düzənlik),
Mavəra-un-Nəhr, Giləki, Qarabağ şikəstəsi,
Şirvan-şikəstəsi, Səlyan şikəstəsi,
Quba şikəstəsi, Lənkəran şikəstəsi,
Xavəran, Xavər-zəmime (Şərq) və s.;
Şəhər adı ilə bağlı: Bayatı-Şiraz,
Bayatı-İsfahan, Şüştər, Bağdadi, Mahur,
Qəraçi (Kəraçi), Kabuli, Heratı, Nişapur,
Hicaz və s.
Xalq, tayfa adı ilə
bağlı: Türki, Bayatı-Türk, Osmanlı,
Ərəbi, Kürdi, Ovşarı (Əvşari), Bayatı,
Kərkuki, Hezarə (türk tayfası), Pəhləvi,
Şikəsteyi-Fars, Azərbaycan və s.; Şahlarla,
şahzadə və milli qəhrəman adları ilə
bağlı: Aşşurəvənd (şumer şahı
Aşşur), Məzdəkani, Xosrovani, Baği - Şirin
(şahzadə), şah Xətai, Koroğlu, Bayatı-Qacar,
Əfşari, Şahnaz və s.; Novruz bayramı ilə
bağlı: Novruz-Xara, Novruz-Rəvəndə,
Novruz-Səlmək, Novruz, Novruz-Səba və s."
R.İmrani buradan
belə bir qənaətə gəlir ki, müxtəlif
məkan, ölkə, tayfa, şəhər, qəhrəman
adları ilə muğamlar olubsa, deməli, Dəşti kimi
"Muğan" ərazi adı ilə bağlı qədim
"muğan havaları" olub. Zaman keçdikcə
həmin havalar ümumi "muğam" adı ilə
adlandırılıb. Məqsədimiz faktların
çoxluğunu göstərmək deyil. Araşdırmalar
sübut edir ki, vaxtilə vahid mədəniyyət olub və
Azərbaycan türklərinin yaşadığı
ərazilərdə yaranıb formalaşmış muğam,
aşıq havaları başqa xalqların
ənənəsinə də bu dövrlərdə nüfuz
edib. Son illərin araşdırmaları sübut etdi ki,
muğamların yaranması və inkişafı nə orta
yüzillərlə, nə də ki, Sasanilər, Midiya və
Şumer dövrü ilə bağlı olmayıb. Qeyd
etdiyimiz dövrlər muğamların inkişaf
dövrləri kimi tarixə düşüb. Muğamların
və aşıq musiqisinin tarixi daha qədim
dövrlərlə bağlıdır. Muğam havaları
ayrı-ayrı dövrlərdə müxtəlif musiqi
alətlərində çalınıb. Çağdaş
dövrümüzdə muğamlar tar, kamança, ud, qanun,
balaban, ney, saz və b. alətlərdə
çalındığı kimi, qədim dövrlərdə
də qeyd edilən alətlərdən başqa tənburda,
çəngdə, nüzhədə, müğnidə,
setarda, çartarda, pənctarda və başqalarında ifa
edilərdi. Saz çox qədim tarixə malik
alətlərdən olduğu üçün onun qolunda
bağlanmış pərdələr riyazi düsturlar
əsasında hesablanıb, unikal nəticələr
əldə edilib. Qədim sazın rəsmlərinə Qobustan
qayaüstü rəsmlərdə, Şumer dövründə
rast gəlinməsi bu alətin çox qədim
dövrlərlə bağlı olmasını bir fakt kimi
təsdiqlədi. Qobustan qayaüstü rəsmlərdə saz
alətini ifa edən aşığı (və ya
ifaçını), eyni zamanda sazçılar
ansamblını görürük. Ansamblın rəsmində
sazın başının aşağı, yəni ud
alətinin başı formasında olması qədim
ənənə ilə bağlıdır".
Saz üzərində
son illərdə apardığı araşdırmalara
əsaslanan R.İmrani daha sonra deyir: "Son araşdırmalar
sübut etdi ki, qədim sazın qolunda ilkin 3, sonra 5, daha sonra
7 pərdə bağlanıb. Pərdələrin
sayı sonrakı inkişaf mərhələsində
artırılıb, dövrümüzdəki saya qədər
çatdırılıb. Elmi araşdırmalar
göstərdi ki, qədim sazın qolundakı 7
pərdədə bütün aşıq havalarını
çalmaq imkanı var. Araşdırmalar sübut etdi ki,
qədim sazın pərdə quruluşu "Şur"
muğamının lad quruluşu əsasında
bağlanıb. İlkin səs sistemimiz də ton-yarımton
sisteminə əsaslanıb. Araşdırma qədim musiqi
səs sistemimizdə do diyez, mi bekar, fa diyez, lya bekar, si bekar
səslərin olmamasını ortaya çıxardı. Bu
səslərin olmamasına baxmayaraq qədim sazın
pərdə quruluşunda "Şur", "Segah",
"Rast", "Bayatı-İsfahan",
"Əbu-Əta", "Neyriz-Kəbir", "Çoban-Bayatı"
muğamların ladlarını almaq mümkün idi.
Deməli, adları çəkilən muğamların
özünü də qədim sazda ifa etmək mümkün
olub. Buradan məntiqi baxımdan həmin muğamların
ən qədim muğamlar olması faktı da
təsdiqlənir.
Aparılan
araşdırmaların unikal cəhəti o oldu ki,
Azərbaycanın qədim saz musiqi alətində əldə
edilən yeni elmi nəticələrə nə
ərəblər, nə farslar, nə də ki, başqa xalqlar
ortaq çıxa bilməyəcəklər. Çünki,
saz türkün müqəddəs musiqi aləti olub,
adları çəkilən xalqların musiqi
ənənəsində yoxdur. Saz türkün milli
təfəkkür tərzinin, onun tarixi-mədəni
yaddaşının ifadəçisidir. Saz-söz
sənətində mövcud olmuş poetik təfəkkür
və mənəvi dünyanın dərinliklərindən
qopub gələn milli musiqi ahənginin heyrətamiz
əks-sədası insanı vəcdə gətirərək
onu saflaşdırır. Saz sənəti milli
təfəkkür tərzi olub, bütün elin-obanın
əxlaqi, mədəni keyfiyyət, söz və musiqi
sənətlərinin ifadəçisinə, dilinə
çevrilib, həmçinin müqəddəsliyi
özündə hifz etmiş mənəviyyat
çeşməsidir".
Xalq cəbhəsi.- 2008.- 30 oktyabr.- S. 14.