Rzalı R.
"...Müslüm
oxuyarkən onun necə jestləri vardı. Yəni
səhnədəki zahiri görkəmi, mahnıların
ifası zamanı etdiyi jestlər - bunlar hamısı
birlikdə onun gözəlliyini təcəssüm etdirir.
Prinsip etibarilə Allah onu gözəl yaratmışdır,
təkrarolunmuz səs vermişdir. Bunların
hamısını ona bütöv şəkildə
bəxş etmişdi ki, o, səhnədən istədiyi kimi
istifadə edə bilsin, həm zahiri, həm daxili aləmini
göstərə bilsin. Əslində o, zahiri görkəmini
göstərmirdi, sadəcə, səhnədə
dayanırdı, insanlar isə ona heyran-heyran baxıb zövq
alırdılar. Dünən burada deyildi ki, insanlar ona əl
toxundurmaq, avtoqraf almaq, onunla şəkil çəkdirmək
istəyir, bir az da olsa ona yaxınlaşmaq istəyir.
Hələ mən onu demirəm ki, nə qədər qız,
nə qədər qadın onun həsrətini çəkir
(gülür). Mən Müslümün səhnəyə
gəlməsinin şahidi olmuşam, mən bunları öz
gözlərimlə görmüşəm..." Bu
sözləri xalqımızın böyük oğlu,
ümummilli liderimiz Heydər Əliyev dünya şöhrətli
maestro Müslüm Maqomayevin 2002-ci ildə Gülüstan
sarayında keçirilən 60 illik yubileyində
söyləmişdi. Yeddi il öncə də Azərbaycan
və onun rəhbəri sevimli Müslümü
hörmətli etmiş, doğulub-böyüdüyü
vətənində yubileyini təntənəli
şəkildə qeyd etmişdi.
Böyük musiqiçi avqustun 17-də doğulsa da, hər
il ad gününü dahi Azərbaycan bəstəkarı
Üzeyir Hacıbəyovla dost, qardaş, məsləkdaş
və qohum olan babası Müslüm Maqomayevin eyni doğum
günündə - sentyabrın 18-də qeyd edirdi. Elə 60
illik yubileyi də sentyabrın əvvəllərində
Bakıda, 18-də isə Moskvada keçirildi. Həmin
mərasimdə bir xoş xəbər də eşitmişdik.
Sevimli həmyerlimizin üzü gülürdü. Baba olmuşdu.
Amerikada yaşayan yeganə övladı Marina ona oğul
nəvəsi bəxş etmişdi.
Lap uşaq vaxtı
eşitmişdim ki, Moskvada yüksək səviyyəli bir
məclisdə Müslüm Maqomayev "Sənsiz"i
necə ifa edibsə, o vaxt SSRİ Nazirlər Sovetinin birinci
müavini işləyən Heydər Əliyev bu səsin,
ifanın təsirindən kövrəlib və
Müslümü bağrına basıb. Çünki
bu səs mayasını dünyanın sonsuzluğundan, qaibanəliyindən
götürüb milyon ildir yol gəlirdi sanki.
Dayanacağı isə Azərbaycandır, burada ciddi və
emosional vəhdətdə birləşib,
bəşəriyyətin ruhunu qidalandırır.
Üç
gündür ki, Azərbaycanın dünya şöhrətli
müğənni oğlu, ürəklərin fatehi, maestro
Müslüm Maqomayev dünyamızı tərk edib,
heyranlarını heyrətdə qoyub. Bu acı
xəbəri hərəmiz bir yerdən eşitdik, çoxumuz
Rusiya kanallarına baxarkən qəfil xəbərdən
sarsıldıq.
Səksəninci
illərdə Azərbaycanın dünya şöhrətli
korifeyləri - maestro Niyazinin, Fikrət Əmirovun və Rəşid
Behbudovun bir-birinin ardınca ölümlərini
xatırladıq. Xalqımız qəfil ağır
itkilərdən sarsılmışdı. Bir neçə
gün televiziya ekranlarından, efirdən "Azərbaycan
kapriçosu"nun ürək silkələyən səsi
gəldi, "Rast" simfonik muğamı elə Niyazinin
dirijor çubuğunun idarəsilə ifa olundu, bir də
sevimli Rəşidimiz oxuyardı: "Nə vaxtdır
Rəşidin gözü yoldadır, bir qonaq gələsiz
bizə lalələr". Mədəniyyətimiz
böyük itkilərlə üz-üzə qaldı.
İnsan bu ecazkar musiqini və səsi eşitdikcə adi
yaşam həqiqətlərindən uzaqlaşıb fövqəlləşir.
Bu səs uzaq Mancuriyadan gəlsə belə insanlar suya
təşnə kimi ona doğru qaçarlar. Çünki bu
səslərdə ilahi gözəllik, əbədilik, bir də
ruh dincliyi var. Dünyanı səsi və gözəlliyi
ilə heyrətdə qoyan Müslümün də itkisi
xalqımızı eləcə sarsıtdı.
O, həmyerlimiz idi,
azərbaycanlı idi. Böyük bir nəslin
nümayəndəsi olan Müslüm Məhəmməd
oğlu Maqomayev 1942-ci il avqustun 17-də Bakıda anadan olub.
Atası Məhəmməd Maqomayev rəssam, şair ruhlu
romantik insan olub. O, İkinci Dünya müharibəsində
cəbhəyə yollanmış, 1943-cü ildə Berlin
yaxınlığında qəhrəmancasına həlak
olmuş, Polşada dəfn edilmişdir. Atasından qara
xəbər gələndə balaca Müslümün 2
yaşı vardı. Bundan sonra o, anası Ayşət
xanımla əmisi, Azərbaycanın ictimai-siyasi
xadimlərindən biri Cəmaləddin Maqomayevin
nəzarəti altında yaşayır. Əmisi
ömrünün sonunadək öz qayğısını
ondan əsirgəməmişdir. Musiqiçi kimi
yetişməsində də əmisinin böyük
dəstəyi olmuşdur.
Hələ
yolun başlanğıcı idi. Yeniyetmə Müslüm
Bakı məktəblərinin birində oxuyurdu. Həm
gözəl səsi, heykəltəraşlıq qabiliyyəti,
həm də rəssamlıq bacarığı var idi. Hər
gün dərsdən sonra yaşadıqları evlə
üzbəüz dənizçilərin mədəniyyət
evinə gedər, klubun nəzdində yaradılmış
özfəaliyyət orkestrində fortepiano çalar,
Azərbaycan və rus mahnıları oxuyardı. 1953-cü
ildə xəbər yayılır ki, Helsinkidə İkinci
Beynəlxalq musiqi festivalı keçirilir və həmin
orkestr də festivala dəvət alıb. Gənc Müslüm
çətinliklə də olsa nümayəndə
heyətinin tərkibinə düşə bilir və
"Buhenvald harayı" mahnısı ilə dünyanı
heyrətləndirir. Vətənə isə qızıl
medalla dönür. Artıq şöhrətin tamını
dadmış gənc müğənni Mario Lants kimi opera
müğənnisi olmaq arzusu ilə yaşayır. Bu arzular
onu Milanda məşhur "La-Skala" teatrına aparır
və burada ikiillik təhsil alır. Bundan sonra böyük
səhnələr başlayır. O, səhnədə gah
şən Fiqaro, gah hiyləgər, xain Skarpio, gah
faciəyə düçar olmuş Aslan şah, gah da
bəşəri sevgi duyğulu, hikmətli Nizami
Gəncəviyə çevrilirdi. Hamısının da ən
gözəlini yaradırdı.
Onun əsl sənət
günəşi 1962-ci ildə Moskvada Kremlin Quraltaylar
sarayında parladı. Paytaxtda keçirilən
Azərbaycan mədəniyyəti ongünlüyündə
Müslüm iki mahnı ifa edir. Deyilənə görə
konsertdən sonra bir yerə yığışan mütəxəssislər
belə bir ifadə işlədib: "Sovet musiqi
səmasında bir ulduz parlayır".
Mütəxəssislər bircə onu unutmuşdular ki, səs
nə sovet tanıyır, nə kapitalizm, nə sosializm. Səs
bəşəri olmaqla yanaşı, həm də mənsub
olduğu millətin içinin, ruhunun ifadəsidir.
Yenə də ulu
öndər Heydər Əliyevin sözləri
xatırlanır: "Müslüm zəmanəmizin
böyük müğənnisidir. Mən bunu
mübaliğəsiz deyirəm. Dünyada elə bir
təşkilat yoxdur ki, o kimin böyük olduğunu
müəyyənləşdirsin. Ancaq insanlar bunu özləri
müəyyənləşdirirlər. O, tarixə
böyük müğənni kimi daxil olmuşdur. Özü
də təkcə Azərbaycan milli musiqisinin böyük
müğənnisi kimi deyil. Dünyanın bir çox
ölkələrində tanınmış, belə yüksək
ad-san qazanmış böyük müğənnidir".
1983-cü ildə Sovet
İttifaqının Belçikadakı səfirliyi
qarşısında böyük Nizami Gəncəvinin
heykəli ucaldılır. Abidənin
açılış mərasiminə keçmiş
SSRİ-nin respublikalarından, o cümlədən
Azərbaycandan qonaqlar dəvət olunur. Vaxtilə
"Pravda", "İzvestiya" kimi nüfuzlu
qəzetlər yazırdı ki, Müslüm səsi və
gözəlliyi ilə Avropanı heyrətləndirmişdi, Qərbdəkilər
ona möcüzə kimi baxırdılar. Səsi hər
kəsi buza döndərmişdi. Azərbaycan mahnıları
onun ifasında çox şirin səslənirdi. Maraqlıdır,
dünyanın bir çox məşhur musiqiçiləri,
maestroları Müslümün səsini əbədi
sönməyən ulduzlara bənzədiblər, bu səsin aktavasını
belə müəyyənləşdirməkdə
çətinlik çəkiblər. O, isə "Anamın
anasısan, Azərbaycan!" deyə, hər dəfə bu
mahnını ifa edəndən sonra "Azərbaycan"
dilimin nəqarətidir, deyərmiş.
"Nizami" filminin
rejissoru, xalq artisti Eldar Quliyevin
qəhrəmanına-Müslüm Maqomayevə
yazdığı "dostuma məktub"u xatırladım:
"Sən Hacıbəyov musiqisinin bütün
incəliklərini canına hopdurur, Nizaminin sənət
dünyasının dərinliklərini qavramağa
köklənirdin. Sən heykəltəraşı
xatırladırdın - uzun müddət fikrini tam
cəmləşdirərək gili əli ilə yoğurub onun
yumşaldığını hiss etməyə, sonra isə
nəzərdə tutduğun əsəri yaratmağa
çalışan heykəltəraşı..." Müslüm
Maqomayev Nizami filmində yaratdığı obrazla böyük
Nizaminin dərdini, kədərini, sevgisini, nikbinliyini, nurlu
simasını zərgər dəqiqliyi ilə yaradıb. O,
rəssamlıqda, heykəltəraşlıqda da gözəl
əsərlər yaradırmış. Bir şəkil
üzərində işləyərkən yalnız öz düşüncələrini,
təsəvvürlərini yaradarmış.
Müslüm Maqomayev
xəyalımızda belə qaldı. Gözəl
səsli, gözəl görünüşlü, dünya
şöhrətli maestro. Bu gün Vətən ona qucaq
açdı, köksündə son mənzil verdi. Bu həm
də Azərbaycanın ictimai-siyasi və mədəni
tarixində böyük rolu olmuş Maqomayevlər nəslinin
son səsi idi.
Azərbaycan.- 2008.- 29
oktyabr.- S. 4.