Abdullayev M.
“Musiqi əsl
ümumbəşəri dildir”
Bu fikir böyük alman
yazıçısı və musiqişünası Veber Karl
Mariyaya (1786-1826) məxsusdur. Hikmətli sözlərin
kim tərəfindən və nə zaman deyilməsindən
asılı olmayaraq, onlara həmişə böyük ehtiyac
olmuş və daim olacaqdır.
Musiqi insanların
qəlblərini oxşayır. İnsanlar musiqidən
mənəvi zövq alırlar. Alman
musiqişünası Bax Vilhelm Firideman bu fikrin təsdiqi olaraq
demişdir: “Musiqinin məqsədi qəlbləri
riqqətə gətirməkdir”. “Modalar dəyişir, əsl
musiqi isə əbədi yaşayır” (Dostoyevski). “Musiqi
ən gözəl möcüzələrlə dolu ilahi
nemətdir” (Martin Lüter). “Musiqi-insan hisslərinin
riyaziyyatı, riyaziyyat isə insan
təfəkkürünün musiqisidir” (K.Silvestr).
“Musiqi-sözsüz, bəzən də çox dərin
mənaları ifa edən nitqdir” (Tomas Karleyl).
Musiqinin etik təsir
qabiliyyəti olduğu üçün onu tərbiyə
vasitələrinin siyahısına salmaq lazımdır. Təsadüfi
deyildir ki, dahi yunan filosofu Platon (e.ə. 427-347) musiqi
haqqında belə bir fikir söyləmişdir: “Musiqi
əxlaqi qanundur, o, bütün dünyanı ilhama gətirir,
qəlbə qanad verir, insan üçün zəruri olan
kədərə və şadlığa səbəb olur.”
Ölüm
həyatın son sözü olduğu kimi, musiqi də
incəsənətin son sözüdür, — demişdir
böyük Henrix Heyne. İncəsənətin
gözəlliyi ən çox musiqidə ifadə olunur.
Söz və hərəkət musiqinin qanadlarında daha
yüksək məna kəsb edir. Bəşəriyyətə
məlum olan bütün səslərdən ən sevimlisi
musiqidir.
“Poeziya sözlərin musiqisidir”
(M.Füller). “Poeziya ruhun musiqisidir” (F.Volter). “Poeziya
hər şeydən əvvəl həyat, daha sonra isə
incəsənətdir” (V.Q.Belinski). Poeziyanın musiqi ilə
bağlı və musiqi haqqında filosofların,
tanınmış şəxslərin fəlsəfi
fikirlərini, aforizmlərini çoxlu sayda qeyd etmək olar.
Bütün bu fikirləri yaradan, formalaşdıran musiqinin
bir incəsənət kimi vacibliyindən və
qüdrətindən xəbər verir.
İncəsənət sənətkar qəlbinin sirlərini
böyütməyə yönələn mikroskopdur. Musiqi ali
estetik dəyərə malik olan bir incəsənətdir.
İncəsənət-ictimai
şüur formalarından biridir. İncəsənət
bəşəriyyətin mənəvi mədəniyyətinin
tərkib hissəsi, aləmi praktik-mənəvi qavramanın
spesifik növüdür. İncəsənət gerçəkliyin
bədii obrazlarla inikasıdır. Estetik
fəaliyyətin xüsusi növü kimi meydana
çıxmış incəsənətin mənbəyi
əmək olmuşdur. İbtidai incəsənətin ilk
izləri son paleolit dövrünə (e.ə. təqribən
30-cu minillik) təsadüf edir. İncəsənətin
inkişafına ibtidai insanların yaratdıqları
miflərin, rəqs, qayaüstü
təsvirlərin əmək alətlərinə, silaha,
paltara, hətta öz bədənlərinə vurduqları
bəzəklərin böyük təsiri olmuşdur.
Əmək bölgüsü nəticəsində
əvvəllər sinkretik (birləşmiş) xarakter
daşıyan insan fəaliyyəti bir sıra mənəvi və
maddi istehsal sahələrinə ayrılarkən fərdin
emosional və intellektual inkişafına yaranan tələbatdan
incəsənət meydana gəlmişdir.
İncəsənətin əsasında gerçəkliyin
müəyyən estetik mövqeyindən obrazlı inikası
durur. O, insanların estetik zövqünü ödəmək
funksiyasını həyata keçirir. Sənətkar
fərdi bədii obrazlar vasitəsilə hadisələrin,
həyat şəraitinin, ictimai münasibətlərin,
insanların xarakter və həyəcanlarının ümumi
mahiyyətini aşkara çıxarır, həyat
həqiqətini obrazlı əks etdirir. O, həmçinin
obrazlarla təcəssüm etdirdiyi aləmə ideoloji
nümayəndəsi olduğu qüvvələrin və ya
insanların ideal baxımından qiymət verir. Həyat
həqiqətinin və qabaqcıl estetik idealın məcmusu
bədii həqiqəti yaradır ki, bu da incəsənətin
mahiyyətin təşkil edir və onun ideya-estetik təsir
qüvvəsini artırır. Bədii
həqiqət incəsənətin müxtəlif
növlərində konkret təcəssümü spesifik bədii
ifadə vasitələri ilə (təsviri sənətdə
boya, rəng, daş, mərmər və s. musiqidə musiqi
səsi, ədəbiyyatda söz və s.) tapır. Sənətkarın istedadı onun
yaradıcılıq təxəyyülünün
məhsullarının insanlara çatmasına,
həmçinin sənət əsərinin meydana
gəlməsinə kömək edir. Özünəməxsus
estetik xüsusiyyətləri olan incəsənət ictimai
şüurun digər formaları ilə ümumi olan
cəhətlərə də malikdir: siyasət, əxlaq
və ideologiya ilə qarşılıqlı əlaqəsi
onun spesifikliyinin ifadəsidir.
Bədii ümumiləşdirmə, yəni gerçəkliyin
ictimai vəziyyəti müəyyən fərdi konkret
obrazlı formada ifadə etmək qabiliyyəti,
hadisələrin əsl mahiyyətini bədii
şəkildə aşkara çıxarmaq bacarığı
incəsənətin idrak əhəmiyyətini
müəyyənləşdirir.
İncəsənətin
əxlaqla əlaqəsi xüsusilə sıxdır. İncəsənət qədim dövrlərdən
bu günə kimi nəinki əxlaq problemlərinə toxunur,
insanların əxlaqi keyfiyyətlərini əks
etdirməklə kifayətlənir, həmçinin insanın
əxlaqi kamilliyi haqqında sənətkarın fikirlərini
təcəssüm etdirir. Şəxsiyyətin ictimai-tarixi
praktikasının gedişində formalaşan
keyfiyyətlərinin aşkara çıxarılmasına,
möhkəmləndirilməsinə imkan yaradır. Məsələn, incəsənətdə realizm
metodu mənəvi zənginliyi, əxlaqi saflığı
və fiziki kamilliyi özündə cəmləşdirən
şəxsiyyət idealını əsaslandırır.
İncəsənət insanların estetik ideallarının
və zövqlərinin, gözəllik və ülvilik
haqqında təsəvvürlərinin formalaşmasında
fəal iştirak edir və bununla da gerçəkliyi
yalnız əks etdirmir, həm də onu dəyişdirir.
Muğama olduğu kimi, aşıq
sənətinə də Heydər Əliyev Fondu
tərəfindən verilən diqqət və qayğı,
sənətkarlara göstərlən kömək və
dəstək sənət adamlarının,
mədəniyyət xadimlərinin və bütün xalqın
böyük razılığı ilə
nəticələndi.
Aşıq
Azərbaycanda el şairi, çalğıçı,
bəstəkar, müğənnidir. Aşıq
yaradıcılığı ədəbiyyat, musiqi,
ifaçılıq, rəqs və teatr elementlərini
özündə birləşdirən çoxcəhətli
sənətdir. Aşıq həm şer və hava qoşur,
həm də saz çala-çala oxuyub oynayır.
Qədim və orta
əsrlərdə aşıqlar varsaq, ozan, dədə,
yanşaq adlanmışdır. Azərbaycanda
“aşıq” termini 15-ci əsrdən işlənilir. Xalq
arasında “el anası” adlandırılan aşıqlar
zəhmətkeş insanların arzu və istəklərini,
zülm və işğalçılara qarşı
mübarizəsini, məhəbbət duyğularını,
yüksək keyfiyyətləri tərənnüm
etmişlər. Azərbaycan ədəbiyyatı və
musiqisinin inkişafında aşıqların mühüm xidməti
olmuşdur.
Aşıq
ədəbiyyatı Azərbaycan xalq bədii
yaradıcılığının mühüm qolu olan
çoxcəhətli aşıq sənətinin tərkib
hissələrindən biridir. Qədim
dövrlərdə “söy” sonralar isə “qoşma”
adlandırılan aşıq şeri çox qədim,
zəngin və rəngarəngdir. Bu şeirin hələ “söy”,
yaxud “söyləmə” qədim nümunələrinə
“Kitabi-Dədə Qorqud”da təsadüf edilir (“Dədə
Qorqud gəldi, boy boyladı, söy söylədi, bu
oğuznaməyi düzdü, qoşdu belə dedi”).
Dədə Qorqud söyləri, ozan havaları qopuz ilə
sıx bağlı olduğuna görə vəzn və
qafiyə qaydalarına tabe olmamış, ahəngə
əsaslanmışdır. Lakin söy musiqi ilə
əlaqəni tamamilə kəsməsə də,
müstəqil ədəbi janr kimi tədricən inkişaf
etmiş, özünəməxsus şeir qayda -qanunları
yaratmış, əsrdən- əsrə cilalanaraq
bugünkü aşıq poeziyası səviyyəsinə
yüksəlmişdir. Məzmun zənginliyi və saz
havaları ilə üzvi bağlılıq aşıq
poeziyasını forma cəhətdən də rəngarəng
etmişdir. Bayatı ilə gəraylı,
qoşma ilə divani və s. qafiyələnmə sistemi,
bəndlərin, bəndlərdəki misraların miqdarı
və s. xüsusiyyətinə görə fərqləndikləri
kimi, gözəlləmə ilə vücudnamə, duvaqqapma
ilə ustadnamə, dodaqdəyməzlə dildönməz,
hətta cığalı müxəmməslə
zəncirli müxəmməs də eyni deyildir.
Aşıq
ədəbiyyatının əsas janrlarından biri də
dastandır. Aşıqlar onlarca qəhrəmanlıq və
məhəbbət dastanı yaratmışlar:
“Kitabi-Dədə Qorqud”, “Koroğlu”, “Şah İsmayıl”,
“Qurbani”, “Tahir və Zöhrə”, “Aşıq Qərib”,
“Əsli və Kərəm” və s.
Aşıq
ədəbiyyatının hafizələrdə yaşayıb,
ifa zamanı şifahi yolla yayılması,
dəyişkənliyi, çoxvariantlığı və
qədim ənənələrlə
bağlılığı onu folklora, müəlliflərinin,
əsasən, məlum olması isə yazılı
ədəbiyyata yaxınlaşdırır.
Aşıq
ədəbiyyatı və yazılı ədəbiyyat bir-biri
ilə qarşılıqlı əlaqə və təsir
prosesində inkişaf etmişdir. XVII-XVIII
əsrlərdə aşıq şeiri realist yazılı
ədəbiyyata ciddi təsir göstərmiş, M.P.Vaqif
ədəbi məktəbinin yaranmasında mühüm rol
oynamışdır.
Aşıq havaları, aşıq havacatı Azərbaycan
musiqi folklorunun əsas sahələrindən biridir. Müasir aşıqların repertuarında daim
işlənib kamilləşən yüzdən artıq klassik
hava və onların variantları mövcuddur.
Əsrlərdən bəri bu havalarda müəyyən
ucalıqlı səs münasibətləri, həmçinin
səciyyəvi xal, guşə, melodika və kadanslar, vəzn
əmələ gəlmişdir.
Aşıq
havalarının xalq dastanları ilə bir vaxtda
yarandığı, əvvəllər yalnız dastanlarda,
sonralar isə, eyni zamanda, müstəqil halda da ifa olunduğu
ehtimal edilir. Aşıq havaları məzmun və
xarakterinə görə, qəhrəmanlıq ruhunda, lirik
və nəsihətamiz planda, satirik və komik səciyyəli
olur. Bu havalarda insan mənəviyyatının ən ülvi,
nəcib keyfiyyətləri, xalqın sevinc və
kədəri, vətənpərvərliyi, zülm və
əsarətə qarşı etirazı, qəhrəmanlıq
və rəşadəti əks olunmuşdur. “Koroğlu”,
“Misri”, “Orta divani”də mərdlik, cəsurluq,
“Qəmərcan”, “Gözəlləmə”,
“Göyçəgülü”ndə oynaqlıq, şən
əhvali-ruhiyyə, “Dilqəmi”, “Yanıq Kərəmi”,
“Təcnis”də lirik məhəbbət duyğuları,
qüssə və həsrət motivləri ifadə edilir.
Aşıq havaları
melodik xüsusiyyətlərinə görə, əsasən,
iki qrupa bölünür: reçitativ (dastanla
bağlıdır), yarımreçitativ mahnı
xarakterində olan havalar. Reçitativdən
təğəniyyə doğru inkişaf yolu keçmiş
aşıq havaları melodika, vəzn-ritm
xüsusiyyətlərinə görə çox zəngin
və rəngarəndir. Aşıq
havaları, adətən strofik formada olur. Bütün havalarda
instrumental müqəddimə, intermediya və tamamlama
mövcuddur.
Səsin eyni ucalıqda təkrarı, musiqi motivi
rüşeymi və bütöv ifadələrin variant
şəklində təkrar edilməsi, melodiyanın
pərdələrlə aşağı hərəkəti,
enən sekvensiya aşıq havalarının səciyyəvi
xüsusiyyətlərindəndir. Aşıqlar adətən,
yuxarı registrdə oxuyur, bəndin sonunda isə (kadansda)
aşağı registrə keçir və axırıncı
səsi xeyli uzadırlar.
Aşıq havaları
formalarının yaradılmasında başlıca prinsip
variantlılıqdır. Aşıq havalarının diapazonu
kiçikdir (əsasən, kvarta, kvinta və seksta intervalı
həcmində). Lakin musiqi ifadələrinin sonunda diapazon
septima və ya oktava intervalı həcmində
genişlənir. “Paşaköçdü”,
“Əfşarı”, “Şahsevəni” və s. havalarda
aşıq havalarının qədimliyini göstərən
pentatonika əlamətləri var. Aşıq havalarının
ritmik xüsusiyyətləri şeirin forma və vəzni
ilə əlaqədardır: havanın melodiya və ritminin
müəyyənləşməsində misralardaki
hecaların sayı həlledici rol oynayır. Müasir
aşıqların ən çox işlətdiyi şeir
formaları gəraylı, qoşma, təcniz, divani,
müxəmməs və başqalarıdır. Əsas
musiqi vəzni 6/8-dir. Ədəbi mətnin və melodiyanın
xüsusiyyətindən asılı olaraq bir hava
üstündə bir neçə şeir oxuna bilər.
Aşıq havalarının bir qisminin adı şeir
formalarından “Gəraylı”, “Təcnis”,
“Müxəmməs” və s.), başqa qismininki dastan
surətlərinin adlarından (“Koroğlu”, “Kərəmi”
və s.), müəyyən hissəsininki isə
yarandığı yerin adından (“Naxçıvani”,
“Şərili” və s.) götürülmüşdür. Bir
çox aşıq havası isə məşhur
aşıqların adı ilə bağlıdır
(“Cəlili”, “Bəhmani”, “Ürfanı” və s.). Aşıq havaları
diatonikaya əsaslanır. Ayrı-ayrı hallarda təsadüf
edilən xromatik səslər yardımçı rol
oynayır. Aşıq havalarının məqam əsası
sazın quruluşundan irəli gəlmişdir.
Aşıq havaları əsasən
saz, eləcə də balabanın müşayiəti ilə
ifa olunur. Müşayiətedici melodiya vokal melodiyanın ya
eyni (unison) olur, yaxud dəmkeş funksiyası
daşıyır. Aşıq havalarının harmonik
əsasını sazın köklərindən irəli
gələn akkordlar kompleksi təşkil edir. Bunlardan
“Qaraçı kökü”, “Dilqəmi kökü”,
“Ürfanı kökü”, “Ayaq divani kökü” və s.
əsas akkordlardır.
Aşıqların
sənətkarlıq xüsusiyəti və
ustalıqlarından asılı olaraq eyni hava müxtəlif
şəkildə oxunur. Aşıq havaları Azərbaycan
xalq musiqisinin başqa janrları ilə
qarşılıqlı əlaqədə inkişaf
etmişdir. Aşıq musiqisinin professional musiqi
sənətinə güclü təsiri var.
Ü.Hacıbəyovun “Koroğlu”, R.M.Qlierin
“Şahsənəm”, Q.Qarayev və C.Hacıyevin
“Vətən”, A.Spendiarovun “Almast” operalarında, Q.Qarayevin 3-cü
simfoniyasında (2-ci hissə), F.Əmirovun “Azərbaycan
süitası”nda və başqa bəstəkarların
əsərlərində aşıq havalarının üslub
xüsusiyyətlərindən istifadə edilmişdir.
Aşıq Abbas Tufarqanlı,
Aşıq Alı, Aşıq Qurbani, Xəstə Qasım,
Sarı Aşıq, Aşıq Bilal, Aşıq Valeh,
Aşıq Ələsgər, Aşıq Əsəd,
Aşıq İslam, Aşıq Mirzə, Aşıq Musa,
Aşıq Pəri, Aşıq Şakir Hacıyev,
Aşıq Hüseyn Bozalqanlı, Aşıq Hüseyn Cavan,
Aşıq Hüseyn Şəmkirli, Aşıq
Şəmşir və başqa aşıq
sənətkarları aşıq poeziyasının
görkəmli nümayəndələridir.
Azərbaycan milli mədəniyyətinin zənginliyi,
müxtəlifliyi və özünəməxsusluğu
artıq bütün dünyaya məlumdur. Heydər Əliyev
Fondunun prezidenti, YUNESKO-nun və İSESKO-nun
xoşməramlı səfiri, Milli Məclisin deputatı
Mehriban Əliyevanın təşəbbüsü ilə
1995-ci ildə Azərbaycan Mədəniyyətinin Dostları
Fondu təsis olunmuşdur. Azərbaycan Mədəniyyətinin
Dostları Fondunun xətti ilə festivallar, sərgilər,
mədəniyyət tədbirləri və konsertlər
təşkil etməklə Mehriban xanım ölkəsinin
mədəni irsinin təbliğinin, onun milli və regional
səviyyələrdə mühafizəsinin təmin
olunması sahəsində böyük xidmətlər
göstərmişdir.
Azərbaycanın ənənəvi
klassik musiqisini dünya miqyasında tanıtmaq məqsədi
ilə Mehriban xanım Əliyeva Bakıda Beynəlxalq
Muğam Mərkəzinin yaradılması
təşəbbüsünü irəli
sürmüşdür. 1996- cı ildə o, Azərbaycan
mədəniyyətinin geniş təbliğ olunması
məqsədi ilə üç dildə (Azərbaycan, ingilis
və rus) çap olunan “Azərbaycan-İrs” jurnalını
təsis etmişdir. Dünyanın bir sıra
ölkələrində yayılan jurnalda Azərbaycan
tarixinə, mədəniyyətinə və
incəsənətinə dair materiallar çap olunur. Mehriban
xanımın rəhbərliyi altında Rəşid Behbudov,
Müslüm Maqomayev, Fidan və Xuraman Qasımovaların
şərəfinə yubiley və xatirə gecələri
keçirilmişdir. Jurnalın Azərbaycanın
görkəmli şəxsiyyətlərinə həsr olunan
xüsusi buraxılışları dərc olunub.
2008-ci il martın 20-də
Fransanın paytaxtı Parisdə “Azərbaycanın xoşməramlı
mələkləri” konsert verdilər. Sayca 2-ci dəfə
keçirən belə mədəni konfrans artıq
ənənə halını alaraq Fransada Azərbaycan
mədəniyyətini təbliğ edir. Azərbaycan
mədəniyyəti günü bu şəkildə hər il
keçirilir.
2008-ci il martın 27-də Almaniyada
Azərbaycan mədəniyyəti günü keçirildi.
Tədbirdə incəsənətimiz,
ədəbiyyatımız haqqında geniş məlumatlar
verildi.
İSESKO-da “Azərbaycan
günləri” keçirildi. Mərakeşdə 2 gün davam
edən mədəni tədbirdə Azərbaycan musiqisi,
mahnıları dinlənildi. Qərara alındı ki, hər il
Mərakeşdə Azərbaycan mədəniyyəti
günləri keçirilsin.
“İncəsənət də
həyat kimi daimidir” F.İ.Şalyapinin bu gözəl
fikrinə rəğmən incəsənəti inkişaf
etdirən insan, onun daimiliyinin qoruyucusu sayılır. Buna
görə də inamla demək olar ki, Mehriban xanım Əliyeva
Azərbaycan musiqisinin, aşıq sənətinin,
muğamının, incəsənətinin daimiliyinin qarantıdır,
yorulmaz təbliğatçısıdır.
“Musiqi əsl ümumbəşəri
dildir” fikrinə istinadən yekunda qeyd etmək istəyirəm
ki, əsl mənəvi mədəniyyət sərvəti
yaratmağı müasir dövrdə ideoloji iş
sahəsində başlıca məqsəd kimi
müəyyənləşdirən Mehriban xanım Əliyeva
ümumbəşəri məsələlərlə
məşğul olur. Xalqımıza məxsus çox
dəyərli, mənəvi, mədəni sərvətləri
qoruyub saxlayaraq, onun gələcək nəsillərə
çatdırılması kimi nəcib və şərəfli
yolda Mehriban xanım Əliyevaya uğurlar arzulayırıq.
Xalq qəzeti.- 2008.- 17 sentyabr.- S. 4.