Halal
zəhmətlə qazanılan hər bir iş çox
gözəldir
Uşaqlıqdan musiqi
aləmində böyüyüb. Onu əhatə edən
mühit Bəhram Mansurov kimi sənətkarlar, klassik
ədəbiyyata bağlı adamlardan ibarət olub.
Ata-anası, qohum-əqrəbası da muğamata yaxın
adamlar idi. Onlar hər oxuyana, hər tarçalana qulaq
asmazdılar. Cabbar, Seyid Şuşinski, Mütəllim
Mütəllimov, Zülfü Adıgözəlov, Yaqub
Məmmədov, Hacıbaba Hüseynov kimi sənətkarlar
və onlardan sonra gələn yeni nəsil
xanəndələri xoşlayırdılar. Onların
söhbətlərinə oturub qulaq asdıqca, muğamın
ən xırda guşələri ilə bağlı gedən
mübahisələrin şahidi olardı. Heç bir
alətdən xəbəri olmayan, oxuyub-çalmağı
bacarmayan, bunu şifahi qavrayan adamların dilindən həmin
guşələrə, rənglərə münasibəti,
klassik ədəbiyyatdakı qəzəllərin sətiraltı
mənalarını eşitmək və s. onun
üçün sirli bir aləm idi.
Tanınmış tarzən Valeh Qəhrəmanov musiqi
ilə bağlı əhatəli savadının və
biliyinin təsadüfdən əmələ gəlmədiyindən
belə söhbət açır:
- Əvvəlcə nağara çalmağa
başlamışam. Sonra
mənimçün qarmon aldılar. Qarmon da xoşuma
gəlmədi. Sonra tar aldılar. Bir az tar çalıb, onu da
atdım. Tara gəlişim çox gec - 17 yaşımda olub.
İndi 17 yaşında professional tarçalanlar var. 20
yaşımda da Asəf Zeynallı adına musiqi texnikumuna
qəbul olmuşam. Bibimgilə tez-tez gedib gələrdim.
Görürdüm ki, onlar Zülfünün, Seyidin, Bəhram
Mansurovun lent yazılarına qulaq asırlar. Onda Bəhram
Mansurov sağ idi. Mən də istər-istəməz bu ruhla
tərbiyələnirdim. Hər şeylə də
maraqlanıb soruşanda, "əşi, bu, sən bilən
şey deyil, başqa aləmdir" - deyirdilər. Mən
də bu başqa aləmin içinə girmək
istəyirdim. Ola bilsin ki, özümün də
müəyyən fərdi xüsusiyyətlərim buna
kömək edirdi. Çünki anam Nardarandan, atam
Hövsandandır. Anam muğamatı çox sevirdi və onun
gözəl səsi vardı. Atamın da gözəl səsi
olub. Hələ bu yaxınlara qədər anamdan
"Kəsmə şikəstə", "Qatar",
"Orta Mahur, "Şahnaz"ı eşidirdim. Onların
lent yazılarını saxlayıram.
Musiqi
məktəbində oxuyanda gözəl muğam
bilicilərindən olan Faiq Çələbiyevlə
rastlaşdım. Mən Politexnik
İnstitutunda, o isə Neft və Kimya İnstitunda oxuyurdu.
Həmçinin 2 saylı İncəsənət
məktəbində birlikdə təhsil alırdıq. O, tar
çalmağımı eşidib, bir gün mənə
yaxınlaşdı və "sən bu
çalğını harda öyrənmisən?" - deyə soruşdu. Həmin vaxtlar o, Bəhram
Mansurovgilə təzə-təzə gedib-gəlirdi. Mən
ona cavab verdim ki, bu çalğını lent
yazılarından öyrənmişəm. "Necə ola
bilər, mən onun evinə gedə-gedə bu
dərəcədə öyrənə bilməmişəm.
Sən onu görmədən lent yazılarından necə
öyrənmisən?" - deyə
təəccübünü gizlətmədi. Anama
tapşırmışdım ki, dükanlarda nə
qədər plastinka görsəniz, alın, xüsusən
də Bəhram Mansurovun plastinkalarını yığın.
Az vaxtın içərisində mənim bir xeyli plastinkam
yığıldı. Hal-hazırda 3000-dən çox
plastinkam var. Mən də plastinkalardan öyrənməyə
başladım. O vaxt Bəhram Mansurov, Hacıbaba Hüseynov,
Tələt Bakıxanov üçlüyünü
Hövsandakı toylarda tez-tez görürdüm. Ağlım
kəsməyən vaxtlar Nardaranda aşıq Şakiri, Zülfünü,
Seyid Şuşinskini də görmüşəm. Bu
həvəsimi eşidən Bəhram Mansurov da mənimlə
maraqlanırdı. "Gəlsin, bir dəfə o oğlana
baxım" - deyə xəbər də
göndərmişdi. Ancaq mən məktəbə daxil
olmayınca, onun yanına getmək istəmirdim.
- Bəs necə oldu ki, Bəhram Mansurovun
tələbəsi oldunuz?
- Mən bu həvəslə Asəf Zeynallı
adına texnikuma sənəd verdim. Dedim ki, əgər texnikuma
qəbul olunaramsa, gələrəm. Yoxsa belə
gəlməyim mənasızdır. Ancaq bilmirdim ki, Bəhram
dayı pula həris adam deyil. İmtahan verib
texnikuma daxil oldum. Aftandil Cəfərov adlı
müəllimin mənə çox böyük köməyi
oldu. Məndən imtahanı mərhum Rəşid
Əfəndiyev və Əhməd Bakıxanov
götürdü. "Nə çala bilərsən?" -
deyə Əhməd müəlim soruşanda,
"Nəva" - deyə cavab verdim. "Vay, vay,
tələbə, "Nəva"? Mən başa
düşmədim" - deyə Əhməd müəllim
dilləndi. Mən "Nəva"nı Əhməd
müəllimin üslubu ilə çaldım.
Keçmişdə bütün tarzənlərin
dəst-xətti vardı. Çalan kimi bilirdin ki, bu, Qurban
Pirimov, ya Əhməd Bakıxanov, ya da Bəhram Mansurovdur. İndi isə texnika inkişaf etdikcə,
hamısı eyni cür çalır, ayıra bilmirsən.
"Nəva"nı çalmağıma görə
texnikuma daxil oldum. Elxan Mansurovla da təzəcə dostluq
etməyə başlamışdıq. Bir gün gəlib dedi
ki, atam deyir, daha qəbul olub, gəlsin. Mən də
onların evinə gəldim. Yoldaşı Münəvvər
xanım məni çox gözəl qarşıladı.
Bəhram müəllim gəldiyimi bilincə, o biri otaqdan
boylanıb yumşaq səslə: "Bala,
kimlərdənsən?" - deyə soruşanda da
"Əmim Rza, Musarza" - deyə tanışlıq verdim.
Sevincək: "Sən mənim qardaşım oğlusan
ki" - deyə dilləndi. Bəhram müəllim
çörək yeyə-yeyə birdən gəlib dedi ki, ver
tarı ona, qoy bir çalsın, qulaq asım. Elxanın
tarını çalmaq üçün mənə
verdilər. Bəhram müəllim mətbəxdə oturaraq
qapını aralı qoyub qulaq asırdı. Sonralar başa
düşdüm ki, Bəhram müəllim əlimin
səsinə qulaq asırmış. O, əlimdə səsin
olub-olmadığını bilmək istəyirdi.
Çünki əldə səs olmasa, Bəhram Mansurovun
üslubunu çalmaq mənasızdır. O üslub dolu
çalmağı xoşlayır, adi mizrab vuruşları
ilə çalmağı xoşlamır. Səhv
eləmirəmsə, mən "Segah" çaldım
və o biri otaqdan Bəhram müəllimin "Əhsən!
Əhsən!" deyən səsini eşitdim: "Daha nə
çala bilərsən?" - deyə soruşanda
"Bayatı-şiraz"ı da çaldım. Səhv
eləmirəmsə, orda muğamların çoxunu
çaldım. Mənimlə üzbəüz oturub yenə:
"Daha nə çala bilərsən?" soruşanda "Nəva"
- deyə cavab verdim. Bəhram müəllim: "Ay Elxan, bunun
toyda yanımdan əl çəkmədiyini
görmüşəm" - dedi.
Bəhram Mansurovun çalğısına,
yaradıcılığına yaxşı münasibətim
istər-istəməz onun üslubunu öyrənməyimə
səbəb olmuşdu. Münəvvər xanım texnikumun
direktoru Əhəd İsrafilzadəyə "Xahiş edirik
ki, bu oğlanı Bəhram Mansurovun sinfinə
keçirəsiniz" xahişli məktub yazdı. Məni
6-7 dəfə başqa müəllimin sinfinə saldılar.
Axırda Bəhram dayı uşaq kimi əlimdən tutub
direktorun yanına gətirdi və "Bu uşaq texnikuma
məndən ötrü gəlib, əgər başqa
sinfə salsanız, bu dəqiqə çıxacaq".
Direktorun şöbə müdiri Adil Babayevə verdiyi
göstərişə əsasən, məni Bəhram
Mansurovun sinfinə saldılar. Mən
də öyrənməyə başladım. İlk
öyrəndiyim "Bayatı-şiraz" oldu. Bir ay
məşğul olduqdan sonra baxıb gördüm ki, nə
bilirdimsə yalnız onu bilirəm, başqa bir şey
öyrənə bilməmişəm. Bu mənə çox
pis təsir etdi. Təzədən "Bayatı-şiraz"ı
çalmağı öyrəndim. Artıq nə təzə
çalarlar, guşələr əmələ
gəlirdisə, öyrənməyə başladım.
Bəhram Mansurovun üslubu çətin sayılan
üslubdur. Bu məktəbi öyrənmək çox
çətindir. Çoxları öyrənməyə
cəhd edib. Tələbələri öyrəniblər, sonra
da bu yoldan qaçıblar. Bu yolda qalan bir mən, bir də
Elxan Mansurovdur. Yalnız biz bu üslubu saxlamışıq.
- Məktəbi qurtarandan sonra harda işlədiniz?
- Məktəbi qurtarandan sonra əmək kitabçam
təsadüf üzündən korlandığı
üçün məcbur oldum ki, "Bakqaz"da
çilingər vəzifəsində işləyim. Onda toylara da gedirdim. Sonra Hövsanda
mədəniyyət klubunda ansambl rəhbəri kimi
çalışdım. 1986-cı ildə isə məni
Sumqayıtda Soltan Hacıbəyov adına orta ixtisas musiqi
texnikumuna müəllim götürdülər. 1998-ci ilə
qədər orda işlədim. Bir il də təsadüf
üzündən İranda qaldım və sənətdən
uzaqlaşmalı oldum. Qayıdandan sonra Muğam studiyasında
işləməyə dəvət aldım. Həmin il
Qəzənfər müəllim Bülbül adına
məktəbə müəllim düzəldi, mən də
ona xanəndə kimi müşayiətçi getdim. Daha sonra
12 saylı musiqi məktəbində də işlədim. Bir il sonra Hacı Rasim dedi ki, mən səni
mütləq Asəf Zeynallı adına musiqi
məktəbinə götürəcəyəm, yoxsa bu
üslub ölüb gedir. 2001-ci ildə məni xanəndə
Canəli Əkbərovun sinfinə müşayiətçi
kimi götürdülər. Hacı Rasim muğamat
keçmək üçün mənə tələbə də
verdi. Milli Konservatoriya təsis olunandan sonra mən həm
Canəli müəllimin, həm də Qəzənfər
müəllimin sinfində müşayiətçi oldum.
Səkinə xanım gələndən sonra isə onu da
müşayiət elədim.
- Niyə sənətdə həmişə
özünüzə çətin yer tapmısınız?
- İnsan bir şeyi asan əldə eləsə, onun
qədri bilinməz, həm də onun ləzzəti olmaz. Halal zəhmətlə qazanılan hər bir
iş çox gözəldir. Füzulinin bir
qəzəlində belə məna var: "Hər bir insan Haqq
adıyla bir işə eşqlə başlasa, ondan sonsuz
zövq görər". Ümumiyyətlə, mən hər
işi çətinliklə əldə edirəm.
- İndiyə qədər kimləri
müşayiət etmisiniz?
- Rəhmətlik Hacıbaba Hüseynov, Yaqub
Məmmədov, Canəli Əkbərov, Arif Babayev, Ağaxan
Abdullayev və Alim Qasımovu toylarda müşayiət
eləmişəm. Rəhmətlik
Səxavət Məmmədovu Filarmoniyadakı konsertində
müşayiət eləmişəm. Mənim
səhnəyə gəlişim çox gec olub. Təbii ki, bunun
da müxtəlif səbəbləri var.
- Söhbətin əvvəlində ata-ananızın
gözəl səsinin olduğunu dediniz. Sizin də səsiniz varmı?
- Çox heyifslənirəm ki, mənim səsim
yoxdur. Oxumağı bacarıram,
ancaq söhbət fundamental oxumaqdan gedir. Əgər
əvvəldən Qəzənfər Abbasov kimi müəllim
görmüş olsaydım, səsimi cilalayıb orta
səviyyəli bir xanəndə olardım. Orta
səviyyəli xanəndə olmaq yaxşı tar, kamança
və klarnet çalan olmaqdan qat-qat yaxşıdır.
- Uşaqlıqdan müxtəlif
sənətkarların səsləri və ifaları
yazılmış 3000-ə yaxın plastinka
yığdığınızı dediniz. Özünüzün
də lent yazılarınız varmı?
- Lent
yazılarım yoxdur. Mən bu işə xor baxmıram, ancaq
çətinliklə dartınıram. Görünür, bu
mənim içimdəki məsuliyyətdən irəli
gəlir. Bunu mənə həmişə məsləhət
görürlər. Fikirləşirəm ki, sabah bu
gündən çox yaxşı olar. Əslində,
məntiqi cəhətdən belədir. Ancaq vaxt da gedir.
Mənim lent yazılarımın olmamasının bir
səbəbi də əlimdə Bəhram Mansurovgilin tarına
bərabər olan alətimin sədəflənən zaman
sınması, balansının itməsi oldu. O alət 1901-ci
ilə məxsus idi. Bu, az qala, məni
xəstələndirmişdi. O vaxtdan muzeylərdəki tarları
ölçürəm. O tarın səsini tapacağam.
Səslənmə başqa şeydir. Alət sənətin
yarısıdır.
- Yeri gəlmişkən, bir neçə il bundan qabaq
"İrs" ansamblında "Nəva"
muğamını bərpa ediblər. Bu yenilik barədə fikriniz nədir?
- O, cəhddir. Onu bir
neçə dəfə bərpa etməyə cəhd
ediblər. 1995-ci ildə də yaratmışdılar. Ancaq tez
məhv olub getdi. İran muğam dəstgahının Azərbaycanın
qəzəl mətnləri ilə verilmiş variantı
olduğu üçün yaşamadı.
"Nəva"nı elə-belə yaratmaq asan deyil.
Mövqe.-
2008.- 6-8 sentyabr.- S. 13.