Yüzillikləri fəth
edəcək sənət
18 sentyabr Azərbaycan
Milli Musiqi Günüdür
XX əsr Azərbaycan xalqına dahi
və korifey sənətkarlar nəslini yetişdirərək,
zamanın axarında onların ismini neçə-neçə
yüzilliklərə həkk etdi. Bu isimlərin daşıyıcıları
yüzillikləri yola salaraq, öz imzalarının
sanbalını və dəyərini qoruyub-saxlamağa
qadir olan şəxsiyyətlərdir. Müasir
dövrümüzdə Azərbaycan mədəniyyət
və incəsənətinin inkişaf mərhələsindən,
eləcə də, gələcəyə doğru tərəqqi
dövründən söz açdıqca, ilk olaraq,
məhz professional sənət nümunələrinin
təməlini qoymuşdur.
18 sentyabr tarixi Azərbaycan mədəniyyət
tarixində, xüsusilə, qeyd olunan bir gündür.
Belə ki, ümummilli liderimiz Heydər Əliyev həmin
tarixin Azərbaycan Milli Musiqi Günü kimi qeyd olunması
ilə bağlı sərəncam imzalamışdır.
Hər il ölkəmizdə bu gün musiqiçilər,
eləcə də, Azərbaycan musiqi mədəniyyətinə
bağlı olan insanlar tərəfindən böyük
təntənə ilə qeyd olunur. Ümummilli lider bu tarixi
bayramın respublika səviyyəsində keçirilməsini,
Üzeyir Hacıbəyovun ad günü ilə əlaqələndirməsi
Azərbaycan professional musiqi sənətinə olan diqqətin
təzahürüdür. Bu gün dünyada şöhrət
tapan böyük sənətkarın doğum günüdür.
Taleyin və zamanın qisməti, hökmü ilə
həmin tarixi gündə Azərbaycan iki böyük
şəxsiyyətinin ad gününü qeyd edir. Onların
hər ikisinin ismi milli musiqi mədəniyyətimizdə
öz yerini almış sənətkarlardır - Üzeyir
Hacıbəyov və Müslüm Maqomayev. Eyni gündə,
eyni ildə və eyni məkanda dünyaya göz
açan sənətkarların seçdikləri peşə
yolu da, demək olar ki, bir məkandan gəlib keçmişdi
- musiqi dünyasından. Azərbaycan milli dəyərlərini,
özünəməxsus milli elementlərini əsərlərində
cəmləşdirən və xalqın əhvali-ruhiyəsini,
bütövlükdə dəyərlərini məhz notlar
vasitəsilə dünya xalqlarına çatdıran
Üzeyir Hacıbəyov, zamanla müqayisədə
olunmayan ömrün daşıyıcısı kimi, 123
illik bir məsafə ilə musiqisevərləri birləşdirə
bilmişdir. Bu, onun sənətə olan sevgisindən
və ilk olaraq, qeyri-adi fitri istedadından irəli
gələn amillərdəndir. Qarabağ
məktəbinin yetişdirdiyi musiqiçilər
sırasında novatorluq xüsusiyyətləri
ilə seçilən Üzeyir Hacıbəyov, bu diyarın
xanəndələri sırasında özünəməxsus
dəsti-xəttini müəyyənləşdirərək,
Azərbaycan musiqi sənəti tarixinə dirijor,
bəstəkar, pedaqoq, nəzəriyyəçi,
publisist kimi imza atmışdır. Əgər bu gün
biz musiqi sənətimizin özünəməxsus elementlərinin
dünya ölkələrinə təqdim olunmasından
və birmənalı olaraq, böyük uğurlar qazanmasından
qürur duyuruqsa, unutmamalıyıq ki, onun arxasında
nüfuzlu sənətkarların əməyi, rolu
dayanır. Qərb ölkələrində
təşəkkül tapan və inkişaf yolu keçən
opera sənətinin Azərbaycana məxsus olan təməl
daşını qoyan Üzeyir Hacıbəyov
Şərq aləmində, eləcə də, Azərbaycanda
böyük bir əks-səda yaratdı. Belə ki, milli
operanın banisi kimi 1908-ci ilin yanvar ayının
12-də "Leyli və Məcnun" operasını yazaraq,
bu janrın ilk yaradıcısına çevrildi. Dahi
Məhəmməd Füzulinin şeiriyyət dünyasında
yaranan bu əsərə qeyri-adi bir musiqi bəstələyib,
klassika ilə muğam sənətini birləşdirərək,
bəşər tarixinə mükəmməl bir
əsərini təqdim etdi. Təsadüfi deyil ki, 100 illik
tarixə malik olan "Leyli və Məcnun" operası
əsrin bütün onilliklərində böyük
uğurla oynanılmış və dünyanın ən
nüfuzlu teatr səhnələrində müvəffəqiyyət
qazanmışdır. Bu yaxınlarda YUNESKO-nun
iqamətgahında Azərbaycanın xalq artistləri
Mənsum İbrahimov və Nəzakət Teymurovanın
ifasında, 100 illik yubiley ilə əlaqədar olaraq
təqdim olunan bu əsər müxtəlif xalqları
təmsil edən musiqisevərlər tərəfindən
maraqla qarşılanmışdır. Bu yaxınlarda
isə Opera və Balet Teatrının baş rejissoru Hafiz
Quliyevin rejissorluğu əsasında səhnələşdirilən
tamaşa Türkiyə Opera səhnəsində oynanılacaqdır.
Bu, o deməkdir ki, tərcüməyə ehtiyacı olmayan
Üzeyir Hacıbəyov musiqisi bütün zamanlarla
ayaqlaşmağa qadir olan nümunədir. Bu əsər
çox böyük sənətkarların ifasında
uzun illər opera səhnəsində oynanılmış
və hər bir xanəndə Leyli və Məcnun partiyalarına
öz nəfəslərini, incəliklərini əlavə
etmişlər. Belə ki, Həqiqət Rzayeva,
Gülxar Həsənov, Rubabə Muradova, Nəzakət
Məmmədova, Zeynəb Xanlarova, Səkinə İsmayılova,
Gülüstan Əliyeva, Simarə Əliyeva kimi ifaçılar
Leyli rolunun özünəməxsus şəkildə
təqdim etmiş, dəfələrlə bu səhnədə
məhz sevərək yaratdıqları obrazlara
görə tamaşaçı məhəbbətini qazanmışlar.
Operada Məcnun rolunu Hüseynqulu Sarabski,
Arif Babayev, Baba Mahmudoğlu, Canəli Əkbərov,
Alim Qasımov, Zabit Nəbizadə, Səbuhi İbayev
və digər xanəndələr böyük məharətlə,
obraza məxsus olan xırdalıqları həm aktyorluq
məharətləri, həm də geniş səs diapazonları
ilə yaratmışlar. Demək olar ki, hər birinin
ifasında bu obraz böyük bir insan portretini xırdalıqlarına
qədər tamaşaçıya çatdırılmasına
imkan vermişdir. Respublikanın xalq artisti
Mehdi Məmmədovun, eləcə də, müasir dövrümüzdə
Hafiz Quliyevin rejissorluğu ilə səhnələşdirilən
"Leyli və Məcnun" operası hələ neçə-neçə
Leyli və Məcnunları yetişdirəcək, onların
məlahətli və professional çıxışlarını
ortaya qoyacaqdır. Bu gün Üzeyir Hacıbəyovun
doğum günündə onun Azərbaycan sənətinə
təqdim etdiyi digər əsərlərin də adlarını
vurğulamaq vacibdir. Belə ki, "O olmasın, bu olsun",
"Arşın mal alan", "Ər və arvad" operettaları
ilə təkcə Opera Teatrının səhnəsində
deyil, Musiqili Komediya Teatrında da özünə geniş
tamaşaçı kütləsini toplaya bilmişdir.
Hətta onun qeyd olunan əsərləri əsasında
"Azərtelefilm" Yaradıcılıq Birliyi
tərəfindən filmlər çəkilmişdir.
Hətta bu filmlərə olan böyük marağın
nəticəsi olaraq "Arşın mal alan" filmi bir
neçə variantda lentə alınmışdır.
Bütün bunlarla yanaşı, Üzeyir Hacıbəyov
qəhrəmanlıq, tarixi və məhəbbət
mövzusunda olan bir çox əsərlərə də
musiqi bəstələmiş, opera janrını zənginləşdirmişdir.
Bu mənada onun "Koroğlu", "Şeyx Sənan",
"Rüstəm və Zöhrab", "Əsli və
Kərəm" operalarını vurğulamaq lazımdır.
Üzeyir Hacıbəyov universal sənətkardır.
Akademik səviyyədə əsərlər yaradan
Üzeyir Hacıbəyov musiqinin müxtəlif janrlarına
müraciət etmiş, hər biri professionallıq baxımından
diqqət mərkəzindədir. Azərbaycan musiqi
sənəti tarixinə diqqət etsək, görərik
ki, bir çox janrların təməl daşını qoyan
Üzeyir Hacıbəyov olmuşdur. O, "Sənsiz"
və "Sevgili canan" romansları ilə musiqi tarixində
bu janrın da təməlini qoymuşdur. Hər
iki romansın mətnləri Nizami Gəncəviyə
məxsusdur. Üzeyir Hacıbəyov musiqi bəstələdiyi
əsərlərin, demək olar ki, hər birini mükəmməl
sənətə malik olan yaradıcı şəxslərin
qalereyasından götürərək, bir-birinin ardınca
dərin məzmun kəsb edən, fəlsəfi
mahiyyətli orijinal üslubda sənət lövhələrini
nota köçürmüşdür. Üzeyir Hacıbəyovun
opera əsərləri, simfonik nümunələri, romansları,
mahnı janrında yazdığı əsərləri
bu gün öz aktuallığı baxımından
sənətin ək yüksək zirvəsində dayanan
əsərlərdir. Onun musiqi əsərləri ilə
yanaşı, publisist, eləcə də, pedaqoji fəaliyyəti
də yüksək səviyyədə olmuş və
öz sanballı məqalələri, eləcə
də, əsərləri ilə maarifləndirici mövqedə
olmuşdur. Onun Bakı Musiqi Akademiyasının yaradılmasında
olan rolunu da qeyd etmək vacibdir. Bu sənət
məktəbini yaradan və dünyanın tanınmış
simalarını, musiqi xadimlərini bu ocağa dəvət
edərək pedaqoq kimi çalışmalarına nail
olan Üzeyir Hacıbəyov gələcək
üçün musiqiçilər nəsli yetişdirməyə
nail olmuşdur. Eləcə də, onun musiqi təhsili
alan tələbələr üçün yazdığı
"Azərbaycan musiqisinin nəzəri əsasları"
rus və Azərbaycan dillərində dərc olunan kitabı
da neçə-neçə professional sənətkarların
yetişməsinə yol açmışdır. Nəzəriyyə
və təcrübə əsasında qələmə
alınan bu kitab bu gün də musiqi təhsilinə yiyələnən
gənclər üçün çox dəyərli
dərs vəsaitidir. Publisist kimi fəaliyyətinə
gəlincə isə, qeyd edim ki, o dövrdə çap olunan
"İrşad", "Həyat" kimi dövrü
məbuatlarda, mütəmadi olaraq, məqalələrini
dərc etdirirdi. Dövrün ziyalısı
və yaradıcısı olan Üzeyir Hacıbəyov
sənət məktəbini xarakterizə edən kifayət
qədər kitablar dərc olunmuş və bu gün də
onun əsərlərinin tədqiqi ilə məşğul
olan musiqiçilər tərəfindən yeni-yeni
nümunələr yaradılmaqdadır. Üzeyir
Hacıbəyov Azərbaycan musiqisinin nəhəngidir.
Qeyd etdiyimiz kimi, bu gün iki böyük
sənətkarın - sənət və həyat fəaliyyəti
bir məqsəd və ideya ilə yoğrulmuş musiqiçilərin
ad günüdür. Üzeyir Hacıbəyov dühasının
bu və ya digər cəhətlərini qeyd etməklə
yanaşı, Müslüm Maqomayevin də zəngin
və tarixi əhəmiyyət kəsb edən tərcümeyi-halına
nəzər salmaq mənəvi tələbatdan yaranan
amildir. Müslüm Maqomayev 52 il ömür yaşamış,
bütün həyatını, istedadını Azərbaycan
xalqının incəsənətinə həsr etmişdir.
Seminariyada təhsil alan və maarifpərvər ziyalılarla
bir ocaqda elmi biliklərə yiyələnən Müslüm
Maqomayev qısa zamanda yeni orijinal şəkildə
olan fikrləri ilə milli musiqimizin zənginləşməsi
istiqamətində cığırlar açır.
Gənc musiqiçi xor dram dərnəyi, orkestr
təşkil edilmiş, eləcə də bir çox mahnıları
nota köçürmüşdür. Şuşa kimi
Şərqin Konservatoriyası adlanan bir diyardan Bakıya
köçən Müslüm Maqomayev opera teatrında
fəaliyyətə başlayır. Burada,
ilk olaraq, skripkaçı kimi fəaliyyət göstərən
sənətkar Azərbaycan milli teatrının təşəkkülü
və inkişafı uğrunda mütərəqqi ideyalarla
çıxış edən mədəniyyət xadimləri
Üzeyir Hacıbəyov, Hüseynqulu Sarabski kimi
sənətkarlarla təmasda olaraq, onların ideyalarının
tərəfdaşına çevrilir. Həmin
tarixdən ömrünün sonuna qədər opera teatrında
dirijorluq edir. 1912-1914-cü illərdə təhsilini artırmaq
məqsədilə Moskva və Sankt-Peterburq şəhərlərinə
gedən Üzeyir Hacıbəyov bütün işlərinin
məhz Müslüm Maqomayevə həvalə edir.
Müslüm Maqomayev bu teatrda çalışdığı
zaman ilk operasını -"Şah İsmayıl"ı
qələmə alır. Opera musiqisinin böyük bir
hissəsini muğamlar təşkil edirdi. Sonralar
isə bəstəkar bu əsərində muğam improvizisiyalarını
azaltmış, əsərə rəqslər daxil etmiş,
çoxsəsli xor mənbələri ilə zənginləşdirmişdir.
Bu müvəffəqiyyət, uğur onun yaradıcılığına
xüsusi təkan vermişdir. Çox keçmir ki,
Müslüm Maqomayev "Nərgiz" operası ilə
yaradıcılığında yeniliyə nail olur. Bu
iki böyük əsərlə yanaşı, Müslüm
Maqomayev 17 simfonik və 13 vokal əsərinin müəllifinə
çevrilir. İki dram tamaşasına, iki kinofilmə
musiqi bəstələyir. Sənətkar
akademik səviyyədə yazdığı əsərlərin
janrından asılı olmayaraq, sırf milli musiqiyə
əsaslanmış, musiqi nömrələrini bu ruhda
kökləmişdir. 1924-cü ildə Müslüm Maqomayev
opera teatrına baş dirijor, bədii rəhbər
təyin olunur. Eyni zamanda, teatrın nəzdində
xor qrupu yaradır. Uzun illər Üzeyir Hacıbəyovla
dostluq edən və yaradıcılıq axtarışlarını
birgə davam etdirən sənətkarın məxsusi
fəaliyyətini Üzeyir Hacıbəyov bu cür
qələmə almışdır: "Bəstəkar
Müslüm Maqomayev Azərbaycan musiqi sənətinin
inkişafı yolunda duran bütün maneələri
amansızca məhv edən cəsarətli novator, həqiqi
realist, mahiyyəti və məqsədi etibarilə
sırf xalq sənətkarı idi". Bu gün ad günlərini
qeyd etdiyimiz hər iki sənətkar yaradıcılıq
qalareyaları ilə musiqi dünyamızın ən
yüksək zirvəsində dayanan simalardır. Onların
sənət yolu sonrakı nəsillərin, eləcə
də, öz nəsillərindən olan sənətkarların
fəaliyyətində davam etdirilir. Müslüm
Maqomayev nəslini təmsil edən opera müğənnisi,
vokalist Müslüm Maqomayev məhz bu soyadın layiqli
davamçısı, Üzeyir Hacıbəyov nəslinin
isə Soltan Hacıbəyov, Zülfüqar Hacıbəyov,
Çingiz Hacıbəyov kimi davamçıları
vardır
Səs.- 2008.- 18 sentyabr.- S. 13.