Xəlilzadə F.
2004-cü il mayın
10-da M.Maqomayev adına Azərbaycan Dövlət
Filarmoniyasında bəstəkar Arif Məlikovun ümummilli
lider Heydər Əliyevə ithaf etdiyi 8-ci simfoniyasının
- "Əbədiyyət"in ilk ifası oldu. Dövlət mükafatı laureatı, xalq artisti
Rauf Abdullayevin dirijorluq etdiyi, Ü.Hacıbəyov adına
Azərbaycan Simfonik orkestrinin və solist Rəşidə
Behbudovanın ifası ilə səsləndirilən bu
möhtəşəm musiqinin təsiri xeyli müddət zalda
qəribə bir sakitlik yaratdı. Bir neçə saniyə
sürən qeyri-adi fasilədən sonra salonu
bürüyən sürəkli alqışlar sanki bir daha
"Əbədiyyət"in sonsuzluğunu təsdiq edirdi. Bu
hadisədən dörd il keçsə də, o qeyri-adi
musiqinin varlığımıza hopmuş sədaları bizi
yenə də həmin aləmə çəkir. Nədənsə tez-tez eşitmək istəyirik
əbədiyyət haqqında bəstələnmiş o
musiqini. İndiyə kimi filarmoniyada keçirilən simfonik
konsertlərdə belə bir məqama təsadüf
olunmamışdı ki, əsərin ifası bitəndən
sonra dərhal alqış olmasın. Arif
Məlikovun qüdrətli musiqisi elə bir zirvədə
qərar tutmuşdu ki, burada həyat bütün tufanları,
qasırğaları, sakitliyi, rahatlığı, olum və
ölümü ilə tərənnüm edilirdi. İnsanlar
elə bir ruhi aləmin sehrinə
düşmüşdülər ki, ifa başa çatandan
sonra zalda yaranmış müəyyən sakitliyin də
öz mənası var idi. Sanki tufan yatdı,
günəş doğdu və qəfildən alqış
sədaları salonu bürüdü. Bu əsərin ən
böyük təsir gücü onda idi ki, həyatdakı səslərin
hamısının musiqi ifasına nail olunmuşdu. İnsan
həyat uğrunda çırpınır,
yüksəkliyə qalxır və enir,
əbədiyyətin yolçusuna çevrilirdi. Yarım
saatdan artıq davam edən "Əbədiyyət"
Azərbaycan musiqi mədəniyyətinin növbəti bir
sənət zirvəsinə ucaldı.
Əlbəttə,
ötən əsrdə Azərbaycanın çox
qüdrətli bəstəkarları olub. Onların
haqqında fikirləşəndə heyrətə
gəlirsən: Üzeyir Hacıbəyov, Qara Qarayev, Fikrət
Əmirov, Soltan Hacıbəyov, Cövdət HacıyevE və
bu parlaq sıradan bizə qənimət və yadigar qalan, müasirimiz
olan, dünyanı dolaşan şöhrətindən qürur
duyduğumuz Arif Məlikov. Onlar təkcə Azərbaycan
mədəniyyətinin deyil, bəşər
incəsənətinin korifeyləridir. Qürur duymalı
haldır ki, millətimizin sənətkar oğlu Arif
Məlikov dünya simfonistlərinin
nəhənglərindən sayılır. Məşhur
musiqiçilərin Arif Məlikov
yaradıcılığı ilə bağlı fikirlərini
oxuduqca onun sənətinə olan bəşəri
marağın, pərəstişin, sözün əsl
mənasında vurğunluğun səbəblərini
anlayırsan. Arif Məlikovun musiqisində fikir
dərinliyi, gözəllik, qeyri-adilik, coşqunluq,
müasirlik və bunların vəhdətində orkestri
ustalıqla cazibəyə salaraq təbii ahəngdə
idarə etmək qabiliyyəti çox güclüdür.
Əslində heç kəsə qismət olmayan məhz Arif
Məlikovun taleyinə yazılmış bir ömrün əfsanəsi
yarım əsrdən çoxdur ki, dünyanın
sənətsevərlərini öz cazibəsində
saxlamaqdadır.
Arif Məlikov 13 sentyabr 1933-cü
ildə Bakıda anadan olub. Bu gözəl
şəhərdə böyüyüb, oxuyub. Uşaq
vaxtı valideynləri ilə birlikdə ən çox getdiyi
ünvan Opera və Balet Teatrı olub. "Leyli və
Məcnun"a, "Əsli və Kərəm"ə,
"Koroğlu"ya baxıb. Avropa sənətkarlarından
Verdinin, Çaykovskinin operaları onu xüsusilə valeh edib.
Uşaqlıqda kitaba elə güclü meyil göstərib
ki, çoxu onun gələcəkdə mütləq
ədəbiyyatçı olacağını sanırmış.
14 yaşında ikən aydınlaşıb ki, Arifin
musiqiyə güclü məhəbbəti var. Valideynləri
ona tar da alıblar. Əvvəllər musiqi duyumunun gücünə
tanış melodiyalar səsləndirən Arif sonralar onlara
şəxsi improvizasiyalarını əlavə
edərmiş.
A.Zeynallı adına
musiqi məktəbində oxuyanda Arif bir gün
küçədə təsadüfən Üzeyir
Hacıbəyovu görür. 15
yaşlı Arif böyük bəstəkarın
arxasınca qarabaqara gedərək bir neçə
məhəllə keçib. Gözlərini Üzeyir
Hacıbəyova dikərək yol getdiyindən kiməsə
toxunub. "Korsan" sualını eşidib. Amma o
günləri yada salan bəstəkar şərafətlə
söyləyib: "Mən kor deyildim, mən
görürdüm, mən canlı Hacıbəyovu
görürdüm". Üzeyir bəylə bağlı
ikinci görüş isə ona dünyanın ən
böyük kədər və sarsıntısını
bağışlayıb. Arif Məlikov 1948-ci ilin
payızında dahi bəstəkarın
ölümündən çox təsirlənib. O ağır
günlər gənc musiqiçinin qəlbində dərin
izlər salıb.
1953-cü ildə
Ü.Hacıbəyov adına Azərbaycan Dövlət
Konservatoriyasına daxil olan Arif Məlikov Qara Qarayevin
sinfində dərs alıb. Böyük bəstəkarın
dərslərini, sinif saatlarını, söhbətlərini,
tapşırıqlarını bütün
təfərrüatı ilə bugünə kimi
yaddaşında saxlayan və onun tövsiyələrinə
həmişə əməl edən Arif Məlikov hələ
birinci kursda oxuyarkən çoxlu musiqi əsərləri
bəstələmişdir.
1956-cı ildə
Bakıda Azərbaycan bəstəkarlarının I
qurultayı keçirilirdi. Həmin tədbirdə
protokola əsasən ancaq tanınmış
incəsənət xadimləri, böyük bəstəkarlar
iştirak edirdilər. Qurultay vaxtı konservatoriya
tələbəsi Arif Məlikov skripka və fortepiano
üçün bəstələdiyi süitanı ifa edib.
Qurultay iştirakçıları gəncin istedadına valeh
olublar. XX əsrin böyük bəstəkarı Dmitri
Şostakoviç Arif Məlikov haqqında mətbuatda xoş
sözlər deyib. Bu, gələcək böyük
bəstəkar barəsində ilk xeyir-dua, ilk "resenziya"
olub.
Tələbəlik
illəri bir-birindən uğurlu və zəngin
əsərlərlə onun bioqrafiyasına həmişəlik
həkk olundu. Arif Məlikovun yaradıcılığa
başlaması ilə Azərbaycan musiqi
mədəniyyətinin yeni səhifələri yazıldı.
Arif Məlikovun 1957-ci ildə bəstələdiyi
"Nağıl" simfonik poeması böyük rezonans
doğurdu. Bu əsər həqiqətən Arif Məlikovun qeyri-adi,
parlaq musiqi yaradıcılığının əsl
göstəricisi oldu. Məhz "Nağıl" əsl
teatr səviyyəsinə məxsus xüsusiyyətlərini,
məqsəd aydınlığını, konkretliyi ifa
edərək musiqili teatra yeni istedadlı bir simanın - Arif
Məlikovun qətiyyətlə gəldiyini təsdiqlədi. O
zaman bu, nadir hadisə idi ki, tələbənin əsəri
konservatoriya səhnəsində səsləndirilsin. Arif
Məlikovun süitaları, "Nağıl" simfonik
poeması, Birinci simfoniyası görkəmli dirijorların
iştirakı ilə nəinki Bakıda, az sonra Moskvada
səsləndirildi. Birinci simfoniya Azərbaycan simfonizmində
yeni parlaq səhifələr açdı. 1959-cu ildə
bəstəkarın ikinci simfonik poeması - "Füzuli"
də müəllifə şöhrət gətirdi. Arif Məlikov 26 yaşında respublika
mükafatına layiq görüldü.
Arif Məlikov istedadı, sənəti dünyaya bəlli
olanda o, çox gənc idi. 23 mart 1961-ci ildə
azərbaycanlı bəstəkarın Leninqrad Dövlət
Opera və Balet Teatrında "Məhəbbət
əfsanəsi" baleti tamaşaya qoyuldu.
Böyük türk şairi və dramaturqu Nazim
Hikmətlə Arif Məlikovu dərin dostluq, xüsusilə
də ata-oğul münasibətləri bağlayırdı.
Doğmaca övladından ayrı düşmüş Nazim
Hikmət Arifi oğlu Mehmet qədər sevərmiş.
Bakıda böyük şairin çoxlu dostları var idi.
Bütün Azərbaycan Nazim Hikməti ürəkdən
sevirdi. Bakıya yolu düşəndə hamı onu öz
evinə dəvət edirdi. Nazim isə
"öncə oğluma dəyməliyəm"
deyərmiş. Arif Məlikov da bu məhəbbətə
öz oğulluq sevgisini məhz belə əzəmətlə
cavablandırdı. O, böyük şövqlə,
həvəslə Nazim Hikmətin "Məhəbbət
əfsanəsi" pyesi əsasında eyni adlı baletini
yazdı. Arif Məlikovun bu baletində ilk dirijor məhz
maestro Niyazi oldu. Baletə böyük həyəcanla baxan
Nazim Hikmət tamaşadan sonra jurnalistlərə verdiyi
müsahibələrinin birində belə
söyləmişdi: "Arif Məlikov mənə
deyəndə ki, "Məhəbbət əfsanəsi"
baleti yazmaq istəyirəm, həmin gün mən çox şad
oldum. Bu gün gördüklərim təsdiqlədi ki, mən
nahaq yerə sevinməmişəm. Bir daha əmin oldum ki, balet
muzey incəsənəti deyil, bu, müasir
incəsənətdirE Mən çox həyəcanlandım
ki, səhnədə Şərq necə
görünəcək. Arif Məlikov baletdə Şərq
adamına müasir insanın dünyabaxışı ilə
baxıb. Buna görə də əsərdə
"şirin" Şərq, "Əlibaba və qırx
quldur" nağılından əsər-əlamət yoxdur.
Və bu da yeni baleti çox teatr tamaşalarından
fərqləndirib".
"Məhəbbət
əfsanəsi" pyesi fəlsəfi bir əsərdir. Bütün
insanlığa məxsus olan bu əsərə səhnə
həyatı vermək və ağlagəlməz uğur
qazanmaq özü bir əfsanəyə bənzəyir. Nə
yaxşı ki, bu, həqiqətdir. Hisslərin
poetik və romantik ifadəsi, musiqi dilinin zənginliyi,
əlvanlığı və neçə-neçə
mütəxəssisin söylədiyi fikirlər
"Məhəbbət əfsanəsi"nin taleyinə
xoş sabahlar yazdı. Düz 47 ildir ki, Arif Məlikovun bu
baleti dünya teatrlarının böyük
səhnələrində səslənməkdədir.
Dünyanın ən qədim və möhtəşəm
sənət məbədi sayılan Böyük Teatr (Moskva) 42
ildir müntəzəm surətdə öz repertuarında
"Məhəbbət əfsanəsi"nə xüsusi yer
ayırır. Arif Məlikov yeganə azərbaycanlı
bəstəkardır ki, onun əsərləri bu teatrda hər
il tamaşaya qoyulur. Dünyanın yüzdən artıq
teatrının məmnuniyyətlə təqdim etdiyi
"Məhəbbət əfsanəsi"nin müəllifdə
60-dan artıq variantı köçürülmüş
videolenti var. Bu baletin səhnəyə
çıxarıldığı ölkələrin
bəzilərinə diqqət edək: Rusiya, Özbəkistan,
Çexiya, Bolqarıstan, Türkiyə, Polşa, Almaniya,
Macarıstan, Finlandiya, Sloveniya, Amerika Birləşmiş
Ştatları, Yaponiya, Misir, eləcə də keçimş
sovet respublikalarının əksəriyyəti. "Məhəbbət
əfsanəsi" baletini yüksək
qiymətləndirən və öz hisslərini
qısqanclıq bilmədən böyük
məhəbbətlə dilə gətirmiş Dmitri
Şostakoviçin mülahizələri maraqlıdır:
"Arif Məlikov istedadlı bəstəkardır. Musiqisi
əsl professionaldır. Onun əsərində dərin musiqi
dramaturgiyası, daxil inkişaf, dəqiqlik,
qəhrəmanların xarakterini yüksək
səviyyədə ifadə etmək məziyyətləri var.
Orkestrin idarə edilməsində Arif Məlikovun nadir
istedadı musiqiyə rəngarənglik və tamaşaçılara
məftunluq gətirib".
Arif Məlikov
yaradıcılığı boyu Nazim Hikmətə
müraciət etməyi çox sevib. Nazim Hikmət
poeziyasındakı qeyri-adilik, daxili etiraflar, hiss və
duyğuların birbaşa vətən həsrəti ilə
qovuşması bəstəkarı həmişə
riqqətə gətirib. Bu məhəbbətin
nəticəsində onun şeirlərinə üç
silsilə - 12 romans yazıb. O, 1986-cı ildə ikinci
silsilə romanslarına görə dövlət
mükafatı laureatı adına layiq görülüb.
Zəngin və
çoxsahəli yaradıcılığı ilə
nəinki azərbaycanlı həmkarlarından, hətta
dünya bəstəkarlarından fərqlənən Arif
Məlikovun bir-birinin ardınca yaratdığı iri musiqi
əsərləri - "Vətən", "Metamorfozalar",
"Axırıncı aşırım" simfonik
poemaları və 8 simfoniyası, eləcə də
digərləri Azərbaycan simfoniyasını irəli aparan
gəminin sükanını dəyişərək ona yeni
istiqamət, təntənə, vüsət, inkişaf,
eləcə də şöhrət gətirdi. Müxtəlif
ölkələrin konsert salonlarında və festivallarda ifa
olunan bu simfoniyalar müəllifinə
ardıkəsilməyən təşəkkür, təbrik,
teleqram, məktub və dəvətlər gətirdi.
Arif Məlikov paralel şəkildə müxtəlif janrda
musiqi əsərləri üzərində
işləməkdə də çox mahir
bəstəkardır. Təsəvvürə
gətirin ki, Beşinci simfoniya hələ tamamlanmamış
o, iki maraqlı kamera əsəri: fortepiano üçün
"Anilik" və Skripka üçün sonatanı
başa çatdırdı.
Bəstəkarın 1969-cu ildə Leninqrad Dövlət Opera
və Balet Teatrında "İkilikdə" ("Bu torpaqda
iki nəfər") adlı baleti tamaşaya qoyuldu. 1981-ci
ildə isə "İki ürək"
baleti tamamlandı. Böyük və möhtəşəm
əsərlərlə yanaşı, Arif Məlikov
"Torpağın səsi" kantatasını,
"Dalğalar" operettasını, fleyta və orkestr
üçün konsertini, bir sıra kamera instrumental
əsərlərini, bədii filmlərə ("Sehrli xalat",
"26 Bakı komissarı", "Axırıncı
aşırım" və s.), eləcə
də Dram Teatrında səhnəyə qoyulmuş
tamaşalara ("Torpağa sancılan qılınc",
"Atabəylər", "Natəvan" və b.)
musiqilər yazdı. Ömrü boyu ancaq musiqi
əsərləri yaradan və bununla da təkcə
Azərbaycana deyil, bütövlükdə bəşər
mədəniyyətinə fədakarcasına xidmət edən
Arif Məlikov 50-yə yaxın mahnının
müəllifidir. Onun qanad verdiyi nəğmələri xalq
artistləri Rəşid Behbudov, Şövkət
Ələkbərova, Zeynəb Xanlarova və başqaları
ifa etmişlər.
Arif Məlikov
mənə maraqlı bir hadisə
danışmışdı. 1979-cu ildə ABŞ-da
olarkən "Nyu-York Tayms" qəzetinin müxbiri
bəstəkardan müsahibə alıb. Müxbir
azərbaycanlı bəstəkara "Russkoe slovo" adlı
bir qəzet də bağışlayıb. Orada Arif Məlikov haqqında
böyük bir material da var imiş. Müxbir bildirib ki, 1917-ci
ildən başlayaraq "Russkoe slovo"da Sovet İttifaqı
haqqında həmişə tənqid yazıblar. Hətta
yaxşı işləri də pis qələmə veriblər.
Bu qəzetin tarixində birinci hadisədir ki, Sovetlər
birliyində yaşayan bəstəkar haqqında müsbət
material dərc edilib. Bu da bəxtdən Arif Məlikovun
qismətinə düşüb. Nədənsə Arif
Məlikovun söylədiyi bu əhvalat məni çox
təəssüfləndirmişdi. Niyə biz bəzən
öz qüdrətimizi olduğu kimi görə bilmirik? Arif
Məlikovun baletləri dünyanın hər yerində,
eləcə də qardaş Türkiyədə
dəfələrlə tamaşaya qoyulub.
Tamaşaçılar da bu əsərlərdən
böyük zövq alıblar. Məşhur xeyriyyəçi
İhsan Doğramacı Arif Məlikovun Yeddinci
simfoniyasının şərəfinə xüsusi konsert
salonu tikdirib. Bəs bizim günahımız nədir? Biz niyə bu məşhur baletlərə öz
doğma səhnəmizdə baxa bilmirik? Halbuki 1962-ci
ildə "Məhəbbət əfsanəsi" baleti bizim
teatrda da tamaşaya qoyulub böyük rəğbətlə
qarşılanmışdı. İndi nə
olub? Bunun üçün mütləq Moskvaya,
Sankt-Peterburqa, Ankaraya, yaxud da hansısa xarici ölkəyə
getmək lazımdır? Ağla gətirmək və inanmaq
olmur ki, dünyanın məşhur teatrlarının
repertuarından düşməyən "Məhəbbət
əfsanəsi"nə bizim doğmaca Opera və Balet
Teatrında illərdir hökm sürən laqeydlik buzu
ərimək bilmir. Arif Məlikov söyləyir ki,
bəzən ona deyirlər ki, sən bu baleti bizim
imkanlarımıza görə sadələşdir. Çox gülünc fikirdir. Dünyanın
məşhur musiqiçiləri söyləyirlər ki,
yaranmış hər bir əsər tamaşadan-tamaşaya
yenə də zənginləşməli,
yeniləşməli, daha da dərinləşməlidir. Bizim
Opera və Balet Teatrında isə əksinə düşünürlər.
Necə ola bilir ki, ötən əsrin 60-cı
illərində bu teatrda möhtəşəm
əsərləri tamaşaya qoymaq üçün imkanlar var
idi, indi yox? Əlbbətə, Arif Məlikov da bu fikirdədir
ki, hazırda Opera və Balet Teatrında fəaliyyət
göstərən truppa ilə "Məhəbbət əfsanəsi"ni
tamaşaya qoymaq olmaz. Bu isə teatr
rəhbərliyinin problemidir. Həftənin altı
günü Opera və Balet Teatrı
tamaşaçılarına əsərlər təqdim
etməlidir. Ayda bir dəfə Arif Məlikova müraciət
etmək olmaz?
Bu baletin müəllifdə 130
videokaseti var. Bəs deyilmi şit və bayağı
musiqiləri telekanallarda səsləndirmək? Məgər
Arif Məlikovun əsərlərini ekranda təqdim etmək
də maliyyə çətinliyi ilə bağlıdır?
Hər dəfə bu dahi bəstəkarla söhbət
edəndə baletlərinə tamaşa edə bilmədiyim
üçün xəcalət çəkirəm. Bu laqeydliyi zaman bizə bağışlamayacaq.
Ulu öndər Heydər Əliyev Arif Məlikovun
yaradıcılığını çox sevirdi. Moskvada
çalışdığı illərdə Arif Məlikovun
Rusiyada tamaşaya qoyulmuş əsərlərinin
tamaşaçıları arasında
Musiqisevərlərlə
bərabər dövlətimiz həmişə Arif Məlikov yaradıcılığını
yüksək qiymətləndirib. Sovet dövründə
də belə idi, müstəqilliyimizi qazandıqdan sonra da.
Dövlət mükafatı laureatı, xalq artisti,
"İstiqlal" ordenli, Prezident
təqaüdçüsü Arif Məlikovun külliyyatı
yenidən çap edilərək
mütəxəssislərə çatdırılacaq.
Ölkə başçısının sərəncamına
əsasən yubileyin daha geniş və təntənəli
keçirilməsi üçün dövlət
səviyyəsində hazırlıq işləri
görülməkdədir. Dahi Üzeyir Hacıbəyovdan
mənəvi, Qara Qarayevdən isə həqiqi dərs alan Arif
Məlikov dünyanın yeganə korifeyidir ki, bizim
aramızdadır. Gələcək bəstəkarların
yetişməsində böyük əməyi olan Arif
Məlikov 1965-ci ildən konservatoriyanın - indiki Musiqi
Akademiyasının professorudur. Bir faktı da deyək ki,
dünyanın bir neçə ölkəsindən Arif
Məlikova dəvətlər gəlib. Onu yüksək
maaşla işə çağırıblar.
Getməməyinin səbəbini soruşmamış
özü maraqlı bir cümlə işlətmişdi:
"Vətən nə seçilər, nə də
keçilər. Onun şirini də, qubarı da
əzizdir". Eşidirsinizmi, vətən oğulları,
bir-birinizi beləcə sevin və əzizləyin. Nə
qədər ki taleyin və zamanın fürsəti var,
istedadlılara, dünyanın qəbul etdiyi nəhəng
sənətkarlara məhəbbətlə yanaşın və
bu təcrübəni Azərbaycanda vaxtilə həyata
keçirən ümummilli liderin əməllərindən,
eləcə də onun ardıcıllarının diqqət
və həssaslığından nümunə
götürün.
Azərbaycan.- 2008.- 13 sentyabr.- S. 11.