Qaliboğlu E.
Xalqdan aldığımı xalqa da
qaytarmışam
Aşıq Mahmud:
"Sinəmdə olan bütün klassik dastanları yazıb
Folklor İnstitutuna vermişəm"
Azərbaycanda
aşıq sənətinin kökü çox qədimdir. Bu
gün sözügedən sahədə xüsusi yeni
zənginliklər müşahidə olunmasa da, ümumən
aşıq sənəti yaşayır. Azərbaycan
aşıq sənətinin mahiyyəti Türk Ruhunun dərin,
köklü ifadəsidir. Xalqımız ruhunu
sazda bütün çalarlarıyla ifadə edə bilib.
Çağdaş dövrdə Azərbaycan aşıq
sənətini yaşadanlardan biri Aşıq Mahmudla
söhbətimiz bu barədədir. 73 yaşlı aşıq
Azərbaycan aşıq sənətinin ruhuna yaxşı
bələddir. Sinəsində onlarla dastanlar, xalq
havacatları, nəğmələri yatır.
Söhbətə Aşıq Mahmud özü körpü
salır:
- Qədim
türk yurdu olan Göyçədə anadan olmuşam.
Yurdumuzun böyüklüyünü,
əlçatmazlığını həmişə sazda
vəsf etməyə çalışmışam. 7
seriyalıq "Abbas və Gülgəz" filminə
çəkilmişəm. Bu filmə çəkilmək həyatımda
önəmli rol oynayıb. Orada 250 qatar şeir oxumuşam.
Sinəmdə olan bütün klassik dastanları yazıb
vermişəm Folklor İnstitutunun direktoru Hüseyn
İsmayılova. Bu dastanlar antologiyada çıxacaq. Bu, o
deməkdir ki, xalqdan aldığımı xalqa da
qaytarmışam.
Hüseyn
İsmayılov neçə illər qabaq mənə dedi ki,
xalqın mənəvi sərvətini öyrənmisən,
yaşatmısan; sağ ol, indi xalqın incilərini xalqa
qaytar, bu dünyadan borclu getmə. O dastanları yazıb
verəndən sonra o qədər yüngülləşdim ki,
sanki bir dərdim-qəmim qalmadı. Bəlkə də
ömrümdə mənəvi cəhətdən bu qədər
rahat olmamışdım.
- Göyçə kimi
əzəli bir türk yurdunda doğulmağınızı
necə xatırlayırsınız?
- Göyçə mahalı
oğuz türklərinin dədə-babadan
məskunlaşdığı tarixi bir yerdir. O yerlər
türk üçün yaranıb. Bu səbəbdəndir ki,
daim orada bu qədər saysız-hesabsız saz-söz
adamları yetişib. O yerlərin suyu, dağı-havası
adamı saza-sözə birdəfəlik bağlayır.
Ümumiyyətlə, Qərbi Azrbaycanda elə bir
dağ-dərə yoxdur ki, türklərin adı ilə
bağlı olmasın. Erməni nə qədər yalandan
uydurur-uydursun, əhəmiyyəti yoxdur: o yerlər başdan-başa
türk üçün yaranıb. Göyçədən
1946-cı ildə ailəlikcə çıxmışam. O
zaman uşaq idim. Amma o zamandan hafizəmdə həmin
kəndlərin adları, o yerlər necə qalıbsa,
qətiyyən çıxmır ürəyimdən.
Ermənilər nəyə çatıblarsa, bicliklə
əldə ediblər. Xüsusən bolşeviklər
gələndə və SSRİ dağılanda daha çox
qamarladılar. Məsəldir, ermənidən heç vaxt
bəy olmaz. Həmişə ermənilər türklərin
qapılarında, türklərin süfrələrinin
qırıntıları ilə böyüyüblər.
Erməni türkün çörəyini yedi, axırda da
nankor çıxdı. Türkün xasiyyətidir ki,
basdığını kəsmir. Amma erməni
qaniçəndir. Türk isə anadangəlmə
qeyrətlidir, qeyrətli adamlar adətən rəmli olurlar.
Türk qəhrəmanları həmişə kövrək
olublar.
-
Göyçədən çıxandan sonra oralara çoxmu
getmisiniz?
- De ki, elə bir ilim
olubmu ki, oralara getməyəm? Nəinki
ayım-günüm? Ta ki, o yerlərdən camaatımız
elliklə-zorla qovuldu. Göyçə sinəmdə
sağalmayan bir yaradı. O yerlərin
xeyrində-şərində daim iştirak etmişəm.
Tovuzda böyümüşəm. Sonrakı inkişafım
demək olar, bu bölgəylə bağlıdır. Göyçə,
Tovuz, Qazax bir bölgədir. Ulu babamız vaxtilə Tovuzdan
gedib Göyçəyə. Türk babalarımız öz
yurdunda köç eləyib, görüb ki, bu yurd yaşamaq
üçün daha yaxşıdır. Nəslin bir ucu
get-gedə o ellərdəki türklərə
qarışıb, onlar da bərilərə
get-gəllərini artırıblar və s.
- Azərbaycan-Türk
ruhu aşıq sənətində özünün
ifadəsini bütünlüklə təsdiq edir. Sizcə,
Azərbaycan Türkünün saza veriyi töhfələr
nədən ibarətdir?
- Bu
töhfələri saymaqla qurtarmaz. Müxtəlif türk
ellərində olmuşam, saza olan doğma münasibəti
görmüşəm. Azərbaycan Türkləri bildiyiniz
kimi, Qarsda da yaşayır. Buradakı türklərlə
Qarsdakı türklərin aşıq sənəti arasında
çox fərq yoxdur. Hətta ləhcələri də
eynidir. Həmişə düşünmüşəm ki, bu
sənətin kökü Azərbaycanda daha dərindir. Bu
mənada Azərbaycan aşıq sənətinin
inkişafında Göyçə aşıq sənətinin
müstəsna rolu var. Ona görə ki, bu sənət Şah
İsmayıl Xətaidən bəri güclü inkişaf
edib. Miskin Abdaldan bəri bu sənətin
Göyçədə xeyli nümayəndələri olub.
Miskin Abdal Şah İsmayılın sarayında
məsləhətçi olub. Şah İsmayıl ona
həmişə "mürşidim" deyərmiş.
Şah İsmayılın vəfatından sonra Miskin Abdal
gəlib Göyçəyə - Sarıyaqub kəndinə,
orada yaşayıb. Sonradan bu nəfəs Ağ
Aşığa, ondan Aşıq Alıya, Alıdan
Ələsgərə, Ələsgərdən də
başqalarına keçib. Azərbaycan aşıqları
Göyçə aşıqlarından çox
bəhrələniblər.
- Sizin yaradıcı
nəsliniz, Aşıq Əkbərlə, İmranla
dostluğunuzdan danışaydınız. Aşıq
Əkbərin səsi uşaqlıqdan bəri
yaddaşımdadır. Hədsiz gözəl, duru səsi
vardı.
- Aşıq
Əkbər Tovuzdan, Aşıq İmran isə
Göyçədəndir. Aşıq Əkbərlə
40 il bir yerdə sənət dostluğumuz olub, toylara
getmişik. Aşıq İmran ustadım olub. İmran
Əkbərdən də, məndən də böyük idi.
Əkbərin səsində büllurluq vardı, səsi kimi
özü də incə adam idi. Əkbər aramızdan
gedəndə 60 yaşı da olmazdı. Heyif ondan, çox
yaşamadı.
- Özünüzü
sözün əsil mənasında, sinəsi dolu aşıq
hesab edirsinizmi?
- Azərbaycan
aşıq sənəti ilə bağlı ustadım nə
öyrətdisə, götürdüm. Özümün
də axtarışlarım oldu. Təbii ki, aşıq
sənəti çox dərindir, tükənməz bir
xəzinədir. Hesab edirəm ki, bilmədiyim bildiyimdən
çoxdur. Amma aşıq sənətinin mayasını qanım-canım
kimi bilirəm. Əgər bu sənətə eşqim olmasaydı,
bu qədər havacatları, dastanları ürəyimə,
ağlıma yığa bilməzdim. Bu sərvəti
xalqın yaddaşından yığmışıq. Bizim
vaxtımızda məsuliyyət çox güclü idi.
Kəndlərə toylara gedirdin, camaat aşıqdan çox
şey tələb eləyirdi. Sən də məcbur olurdun
hər şeyi öyrənəsən.
ğsaqqallar deyirdi ki, ay bala, filan
yerdə düz oxumadın. Gələn dəfə
gələndə öyrən. O dövrdə ustadların da
tələbi böyük idi. İndiki gənclərin
qabiliyytini kimsə inkar eləmir. Amma barmaqlarının iti,
səslərinin yaxşı olmasına baxmayaraq bildiklərini
əvvəllərdəki kimi zənginləşdirmirlər.
İndiki cavan aşıqlar dastanları
öyrənməyə çox həvəsli deyillər.
Çünki toylarda bu dastanları tələb eləyən
yoxdur. Təbii ki, xalq ruhuna münasibətdə hamı
tələbkar olmalıdır ki, aşıq sənəti
də zənginləşsin. Qabaqlar aşıq məclislərində
bir yüngül şeir oxusaydın, ağsaqqal deyərdi ki,
oğlum, bu şeiri get evinizdə oxu, məclis sözü
deyil. Həmin aşıq da hesabını götürərdi.
Aşıq ayılardı ki, hər sözü
məclisdə oxumaq olmaz.
- Azərbaycanda
aşıq sənətinin çağdaş
inkişafından razısınızmı?
- Son vaxtlar aşıq
sənətinə yeni səviyyədə meyl artıb.
Aşıqların son
qurultayının da çağırılması bu mənada
yaxşı əlamətdir. Azərbaycanın cavan
aşıqları indi daha məsuliyyətlə aşıq
sənətini yaşatmalıdırlar.
- Deyirlər xalq
qarşısında xidmətləri olan aşığa
"xalq aşığı" fəxri adı verilsin.
- Təbii, bunun maddi
və mənəvi tərəfi var. Aşığa
xüsusən mənəvi qayğı çox
gərəklidir. Aşığın özü mənəvi
məsuliyyətini gözəl başa düşməlidir.
Aşıq ilk növbədə özü xalqın
aşığı olmalıdır. Aşığın
xalqdan sevgi umması yalnız bu zaman ola bilər. Bir kişi
uşağını aparır ustadın yanına ki, ona
aşıqlıq öyrətsin. Ustad deyir ki, ay kişi, bu
uşaqdan aşıq olmaz, çünki ağzı
əyridir. Kişi deyir, ay ustad görmürsən bunun
ağzı tarazdı. Deyir ay kişi, bu uşaq sözü
düz deyə bilmir. Sənət o qədər həssasdı
ki, gərək heç nədə, o cümlədən
də tələffüzdə səhv
eləməyəsən. Ələsgər kimi bir ustad vaxtilə
10 il Aşıq Alıya qulluq eləyib.
- Saz sizi hansı
imtinalara çatdırıb?
- Siqaret
çəkmirəm. Aşığa içki də
olmaz. Təbii ki, aşıq çox şeylərdən imtina
eləməsə, onun sabahı olmaz. Bacardığım
qədər səsimi qorumuşam. Bütün bunlar
imtinalarımın sayəsində olub. Səsimi
saxlamağım çətinliklər bahasınadır. Araq
içib siqaret çəkən aşıqlar onda
ayılırlar ki, yarı yolda qalıblar. Gərək
aşıq sənətinə dönük çıxmasın.
Ölənə kimi səsini saxlasın.
- Azərbaycan
aşıq məktəblərini necə təsnif
edərdiniz?
- Qafqazın çox yerlərində, Orta Asiyada,
İranda, Türkiyədə olmuşam. Güney
Azərbaycanda da çoxlu toylarr getmişəm. Azərbaycan
aşıq məktəbləri arasında fərq qoymuram.
Sazı gərək aşıq ürəyinin başında
gəzdirə. Mən Tovuz aşıqları ilə Şirvan
aşıqları arasında fərq qoysam, onda aşıq
olmaram ki? Əksinə, aşıq məktəblərinin
müxtəlifliyi özü bir gözəllikdir.
Standartçılıq olmaz. Gərək bir əlvanlıq
olsun. Aşıq Şakiri gözəl xatırlayıram. Onun
səsi olduqca gözəl, ürəyə yatımlı idi.
Şakirin səsi o qədər gözəl idi ki,
ürəkdən oxuyurdu. Aşığın
ədəb-ərkanı hər şeydən irəlidir.
Şirvanda məşhur
balabançı Əli Kərimov da vardı. O
zurna-balabanda əvəzsiz bir sənətkar idi. Bu gün
də onu əvəz edən sənətkar yoxdur. Hər
zurna-balaban çalmaq istəyən özünü ona
oxşatmaq istəyərdi. Ümumiyyətlə, Şirvanda
nəfəs alətləri qədimdən çox inkişaf
edib. Bu sənətin ötən yüzildən bəri
Azərbaycanda geniş səviyyədə inkişaf
etməsində Əli Kərimovun müstəsna xidmətləri
var.
- Aşıqların
özünün milli geyiminin olması barədə
müzakirələr başlayıb.
- Aşıqların özünün geyimi olmalıdır. Bu barədə hamı düşünməlidir. Yadımdadır, Aşıq Əsədin gözəl aşıq geyimi vardı. İndi də onu saxlayırar. Mədəniyyət və Turizm Nazirliyi aşıq paltarı barədə ciddi müzakirələr aparacaq. Hər halda bu, olduqca vacib bir məsələdir
Xalq cəbhəsi.- 2008.- 16 sentyabr.- S. 14.