Hüseynov A.
Heydər Əliyev Fondu bu
xəzinənin qapilarini musiqisevərlərin üzünə
geniş açdi
Azərbaycan yerüstü və
yeraltı sərvətlərinə görə zəngin bir
ölkədir. Hazırda ərazicə çox da böyük
olmayan bu ölkədə dünyanın bütün
cöğrafi gözəlliklərinə təsadüf edilir.
Zirvəsi əbədi qar örtüyünə
bürünmüş dağlarımız,
şırıltısında musiqi təranələri
dinlənilə bilən çaylarımız, ceyranların
oylağı düzənlərimiz, qız və
gəlinlərimizin ətirli və rəngbərəng
güllərdən tac bəzədikləri geniş
çöllərimiz, dünyada bənzəri olmayan bitki
örtüyünə malik zəngin meşələrimiz,
gözəlliklər məskəni olan alp
çəmənlərimiz, lacivərd suları ilə
könül oxşayan dənizimiz dediklərimizə
misaldır. Vətən övladlarımız Tanrının
verdiyi təbii gözəlliklərdən zövq alaraq lap
qədim zamanlardan musiqiyə, heykəltəraşlığa,
rəngkarlığa maraq göstərmiş, qarğıdan,
ağac parçasından düzəltdikləri primitiv musiqi
alətlərində ilkin musiqi "əsərləri"
bəstələmiş, ovladıqları vəhşi
heyvanların sərt sümüklərindən
düzəltdikləri tişə ilə qaya rəsmləri
yaratmışlar. Əlbəttə, insanı
yaradıcılığa şirnikləndirən
amillərdən ən ümdəsi onun fərasəti
sayəsində əldə etdiyi qida məhsulları ilə
təmin olunması idi. İbtidai insan yeyib doyduqdan sonra
gördüklərini qaya təsvirlərində
maddiləşdirməyə çalışırdı.
Tarixin gedişi boyu yaranmış incəsənət
nümunələrindən biri də minilliklərin
sınağından çıxaraq ölməzlik
qazanmış muğamlarımızdır. Azərbaycanda
bütün mahnılar, rəqslər muğam əsasında
ərsəyə gəlmişdir. Muğam sehrli musiqidir, onun
çox mürəkkəb quruluşu var. Xalq artisti,
bənzərsiz muğam ustadı Hacıbaba Hüseynov deyirdi
ki, muğamı dərindən öyrənə bilmək
hələ heç kimə müyəssər
olmamışdır. Muğamı mən də dərindən
bilmirəm, o, əfsanəvi dünyanın əfsanəvi
nümunəsidir.
Muğam şifahi xalq yaradıcılığı
nümunəsidi. Onun nə vaxt və kimlər
tərəfindən yarandığı bir sirr olaraq qalır.
Muğam ecazkarlıq nümunəsidir. Muğam bütün
musiqi əsərlərinin açarıdır. Ona görə
ki, bütün musiqi əsərləri bu və ya digər
muğam üstündə yazılır. Muğam bir sıra
tarixi səbəblərə görə xüsusi bir
sistemə malikdir və tamamilə formalaşmış
müstəqil bir incəsənətdir. Hər muğamın
xüsusi əhəmiyyəti, özünəməxsus
xüsusi koloriti var.
XIX əsrdə muğamların sayı 18-dən artıq idi:
Kərəmi, Omani-Gərayi, Qəribi, Qara kürd,
Arazbarı, Bayatı, Osmanlı, Cığatayı,
Ovşarı, Şikəsteyi-Şirvan,
Şikəstəyi-Fars, Qarabağ şikəstəsi,
Kəsmə şikəstə, Əşiran, Keşiş
oğlu, Heydəri, Aşığı, Bağlama və
həmin muğamların ifası bəzən 3-4 saat
çəkirdi. Dahi Üzeyir bəy öz kolleqalarını
ətrafına toplayaraq muğamların sayını 12-yə
endirmişdi. Muğam dəstgahları
aşağıdakılardır: Rast - Rast ailəsinə daxil
olan muğamlar: Mahur-hindi dəstgahı, Orta Mahur,
Bayatı-Qacar, Dügah; Şur; Segah (Zabul Segahı);
Çahargah; Şüştər; Bayatı-Şiraz; Humayun.
Kiçik həcmli muğamlar - Qatar, Rəhab, Şahnaz,
Bayatı-Kürd, Dəşti.
Zərbi muğamlar - Heyratı, Arazbarı, Mənsuriyyə,
Səmayi- Şəms, Mani, Ovşarı, Heydəri, Qarabağ
şikəstəsi və Kəsmə şikəstə.
Üzeyir bəy genişmiqyaslı əsərlərin
ərsəyə gəlməsində muğamın rolunu
belə açıqlamışdı: "Segah"
muğamı lirik aşiqanə xarakterlidir. Bütün
aşiqanə incə xalq nəğmələri bu muğam
üstündə qurulmuşdur. Buna görə də mən
öz operalarımda aşiqanə səhnələri bu
muğamdan faydalanmaqla vermişəm.
Musiqi boyaları ilə xalqın məzlum vəziyyətini,
yaxud istismarçı siniflərin
qəddarlığını ifadə etmək lazım
gəldikdə mən "Çahargah" muğamından
faydalanıram. Bundan savayı, mərdlik, sevinc, mübarizə
xarakterli "Rast" muğamı da vardır.
Şəxsən bu fikirdəyəm ki, muğam sistemi ümumi
musiqi mədəniyyətinə bir çox yeniliklər və
təravət gətirəcəkdir. Təcrübə
göstərdi ki, "Koroğlu" operası
bütünlükdə geniş tamaşaçı
kütləsinə çata bilmişdir. Bunun səbəbi
də operanı yazarkən onun musiqi mətnində və
həmçinin yaradıcılıq fantaziyamda muğam
sistemini əsas götürməyim olmuşdur".
Böyük muğam bilicisi Əlibaba Məmmədov deyir ki,
"müxtəlif muğamlar üstündə yüzdən
artıq mahnı bəstələmişəm, amma hansısa
bir muğam şöbəsi yaratmaq
təşəbbüsüm heç vaxt baş tutmayıb.
Yəqin etmişəm ki, muğam özünün yaranma
sirlərini əbədi olaraq özündə qoruyub
saxlayacaqdır. Muğam və Azərbaycan bir-birini tamamlayan
ayrılmaz məfhumlardır. Pifaqorun, Aristotelin
(Ərəstunun), Platonun, Əl-Fərabinin, İbn Sinanın,
Səfiəddin Urməvinin əsərlərini oxumuş
Azərbaycan musiqişünası, əslən
şuşalı olan Mir Möhsün Nəvvab muğamın
yüksəkliyinə görə dörd əsas elementini (od,
hava, su və torpaq) müəyyənləşdirmişdir.
Milli muğamlarımızla tanış olanlar bilirlər ki,
muğam şöbələrinin yeri onların səs
yüksəkliyinə görə
müəyyənləşir. Məsələn, Çahargah
- (Bərdaşt), Mayeyi Çahargah, Bəstənigar, Hasar,
Müxalif, Mənsuriyyə şöbələrindən
ibarətdir. Azərbaycan muğam dəstgahının
ifaçısı oxumağa aşağı tonlardan
başlamalı, get-gedə yüksəklərə
qalxmalı, kulminasiyaya çatmalı və axırda
əvvəlki yerinə düşməlidir. Beləliklə,
Azərbaycan məqamındakı "Od" inkişafın
yüksək pilləsidir, bu isə öz növbəsində
fiziki xassəyə uyğun gəlir. "Musiqi/muska/muğam
məfhumlarının bir-biri ilə
əlaqələndirilməsi göstərir ki, muğam termini
ərəblərin Azərbaycana gəlişindən qabaq da
mövcud olmuşdur. Bunu muğamlarda Novruz, Mani, Xürrəm,
Kebri şöbələrinin olması da sübut edir.
Azərbaycan şəhərlərində XIX əsrin 20-ci
illərindən başlayaraq XX əsrin
başlanğıcına qədər davam etmiş
ədəbi-musiqi məclisləri muğam ifaçılığının
yayılmasında, ustad muğam ifaçılarının
meydana gəlməsində əvəzsiz rol
oynamışdır. Şuşadakı "Məclisi
fəramuşan", Şamaxıda Mahmud Ağanın
"Musiqiçilər cəmiyyəti" və
"Beyt-üs səfa", Bakıdakı
"Məcməüş-şüəra",
Gəncədə "Divani hikmət", Ordubadda
"Əncümən-üş-şüəra",
Lənkəranda "Fövcül-fusəha" çox məşhur
məclislər kimi tanınmışdır. Dövrün
tanınmış şairləri,
ədəbiyyatçıları, musiqiçiləri,
ziyalıları, klassik poeziyanın xiridarları və
biliciləri belə məclislərə toplaşaraq oxunan
muğamların və qəzəllərin
incəliklərinə varır, hamını maraqlandıran
mətləbləri müzakirəyə
çıxarırdılar. Bir sözlə, həmin
məclislər muğam ifaçılığı
mərkəzləri sayılırdı.
Muğam ifaçılıq mədəniyyəti bütün
Qafqazda və İranda məşhur olan ustad
musiqiçi-xanəndələrin yaradıcılıq
nailiyyətləri zəminində təşəkkül
tapmışdı. Mirzə Səttar, Hacı Hüsü,
Əbülhəsən xan Azər İqbal, Mirzə Muxtar
Məmmədzadə, Cabbar Qaryağdıoğlu,
Ələsgər Abdullayev, Əbdülbaği Zülalov,
Ağasəid Ağabala oğlu, Mirtağı Mirbabayev,
Məcid Behbudov, İslam Abdullayev, Məşədi
Məhəmməd Fərzəliyev, Hüseynqulu Sarabski, Seyid
Şuşinski və Xan Şuşinski, Keçəçi
oğlu Məhəmməd, Bülbül və Zülfüqar
Adıgözəlov həmin xanəndələr
sırasında idilər. Tarzənlərdən Mirzə
Sadıq Əsəd oğlu, Mirzə Fərəc Rzayev,
Məşədi Cəmil Əmirov, Şirin Axundov,
Məşədi Zeynal Haqverdiyev, Mirzə Mansur Mansurov, Qurban
Pirimov, Bakıxanov qardaşları, Paşa Əliyev, Firudin
Əlizadə, kaman ustalarından İsmayıl
Talışinski, Qılman Salahov, qarmonçalan Abutalıb
Yusifov, Əhəd Əliyev, Kərbəlayi Lətif, Teyyub
Dəmirov, zurnaçı Əli Kərimov ustad
musiqiçilər kimi tanınırdılar. Muğam
tariximizin sovet dövründə Əbülfət Əliyevin,
Qulu Əsgərovun, Nəriman Əliyevin, Həqiqət
Rzayevanın, Yavər Kələntərlinin, Cahan
Talışinskayanın, Fatma Mehrəliyevanın,
Rübabə Muradovanın, Sara Qədimovanın,
Şövkət Ələbərovanın, Töhfə
Əliyevanın, Hacıbaba Hüseynovun, Yaqub
Məmmədovun, tarzənlərdən Əhsən
Dadaşovun, Bəhram Mansurovun, Baba Salahovun, Kamil
Əhmədovun, Hacı Məmmədovun, Həbib Bayramovun,
Məmmədağa Muradovun, Xosrov Məlikovun, Əmrulla
Məmmədbəylinin, Adil Gərayın, kaman ustalarından
Qılman Salahovun, Tələt Bakıxanovun, Elman
Bədəlovun, Ədalət Vəzirovun, qarmonçalanlardan
Lətif Əliyevin, Abutalıb Yusifovun, Əhəd
Fərzəli oğlunun (Kor Əhədin), Məşədi
Əlinin, Teyyub Dəmirovun, nəfəs alətlərində
çalanlardan Nadir Axundovun, Ağasəf Səidovun, Firuz
Zeynalovun muğam ifasına böyük töhfələr
vermələri qeyd olunmalıdır.
Sonrakı dövrdə Əlibaba Məmmədov, Arif Babayev,
Ağaxan Abdullayev, Alim Qasımov, Qəndab Quliyeva,
Səkinə İsmayılova, Gülyaz Məmmədova,
Mənsum İbrahimov, Mələkxanım Əyyubova və
başqaları, tarzənlərdən Möhlət
Müslümov, Sərvər İbrahimov, Ağasəlim
Abdullayev, Vamiq Məmmədəliyev, Firuz Əliyev,
kamançaçalanlardan Habil Əliyev, Mirnazim
Əsədullayev, Şəfiqə Eyvazova, Fəxrəddin
Dadaşov və başqaları muğam
ifaçılığının böyük
sənətkarlarıdır.
Azərbaycan musiqiçiləri müsəlman
Şərqində ilk dəfə olaraq Avropada qastrol
konsertləri verməklə əcnəbi dinləyici
auditoriyasını muğamlarımızın gözəllikləri
ilə tanış edir, həm də ifalarını qramofon
vallarına yazdırırdılar. İlk dəfə
1906-cı ildə ingilis səhmdar cəmiyyəti "Qrammafon"
Azərbaycan musiqisini məşhur xanəndə Cabbar
Qaryağdıoğlunun və digər Azərbaycan
musiqiçilərinin ifasında vala yazdırmışdı.
1906- 1914-cü illərdə bir neçə Avropa qramyazı
firması, o cümlədən Fransanın "Pate
qardaşları" şirkəti, Almaniyanın "Sport-Rekord"
səhmdar cəmiyyəti, Rusiyanın "Ekstrafon",
"Konsert-Rekord", "Monarx-Rekord",
"Qrammafon-Rekord", "Premyer-Rekord"
şirkətləri Azərbaycan muğamları,
təsnifləri və rəngləri yazılmış
çox sayda valları satışa
çıxarmışdılar.
Azərbaycanda sovet rejimi hakimiyyətə gələndən
sonra muğamlarımıza etinasızlıq
göstərilməyə başlanıldı.
Muğamlarımızın keçmişin primitiv musiqi
nümunələri olduğunu və xalqın
zövqünü korlamaq məqsədi
daşıdığını deyənlər də meydana
çıxmışdı. Xalqımızın əzəli
musiqi aləti olan tara düşmən münasibət
kəsilmişdi. Deyirdilər ki, Avropa gitarası olan yerdə
Azərbaycan tarına ehtiyac varmı?
Sovet hökumətinin apardığı "Dəmir
pərdə" siyasəti musiqimizin dünya arenasında
səslənməsinə qadağa qoymuşdu. Həmin
dövrdə Qərb aləmində Şərq musiqisinə
marağın artdığı bir zamanda (XX əsrin ilk
onilliklərində) xalqımızın çox istedadlı
musiqiçilərinin Avropaya çıxış yolu tamam
bağlanmışdı. Qərbin bədii bazarında
ərəb, İran və türk ənənəvi musiqisi
təbliğ olunurdu.
20-ci illərdən etibarən 70-ci illərin başlanğıcına
qədərki dövrədək Azərbaycan
cəmiyyətində muğama primitiv incəsənət
nümunəsi kimi baxılmasına baxmayaraq,
xalqımızın muğama olan sevgisi azalmırdı. XX
əsrin 70-ci illərindən başlayaraq YUNESKO-nun himayəsi
altında keçirilən beynəlxalq ənənəvi
musiqi simpoziumları və festivallarından sonra muğam
incəsənətinə münasibət
yaxşılığa doğru dəyişməyə
başladı. Bu tədbirlər sovet cəmiyyətində
geniş rezonans yaratdı. Muğam musiqisi yüksək
professional incəsənət nümunəsi kimi
dəyərləndirilməyə başlanıldı. XX
əsrin 90-cı illərindən etibarən Azərbaycanın
muğam incəsənəti bütün dünya
dinləyicilərinin, mütəxəssislərinin və
menecerlərinin maraq dairəsində özünə yer
tapdı. Bizim Alim Qasımovun və digər fenomenal
xanəndələrimizin dünya səhnələrində
uğurları xalqımıza başucalığı
gətirir. Ölkəmizin birinci xanımı Mehriban
Əliyevanın Heydər Əliyev Fondunun prezidenti kimi
fəaliyyətə başladığı vaxtdan
incəsənətimizin bir çox sahələrinin,
xüsusilə də şifahi xalq incəsənətinin incisi
sayılan muğamlarımızın vətənimizin
sərhədlərini aşaraq dünya miqyasında
sevilməsinə yönəldilmiş
təşəbbüsləri uğurla nəticələndi,
Azərbaycan muğamı YUNESKO-nun Qeyri-maddi irs dünyası
siyahısına salındı. Ölkə daxilində
gənclərimizin muğam biliciləri səviyyəsinə
qalxması üçün musiqi məktəblərində
xüsusi muğam şöbələri açıldı.
Muğamlarımızın sorağını alan
əcnəbi ölkə musiqiçiləri bu sahədə
ilk addımlarını atdılar. Onlardan biri də ABŞ
vətəndaşı Cefri Verbok idi. Cefri hazırda xarici
ölkələrdə və vətəndaşı olduğu
ABŞ-da muğamlarımızın qızğın təbliğatçısıdır.
Bu yaxınlarda Rəşid Behbudov adına Mahnı
Teatrında Cefri Verbokla keçirilmiş
görüşdə çıxış edən
ABŞ-ın Azərbaycandakı səfiri xanım Ani Ders iki
ölkə arasında münasibətlərin
inkişafından danışmış, Verbokun Azərbaycan
muğamlarının təbliğində əməyini
xüsusi vurğulamışdır. Azərbaycana sonsuz
məhəbbət bəsləyən,
muğamlarımızı yüksək professionallıqla ifa
edən Cefri Verbok verdiyi konsertdə tarda, kamançada və
udda "Bayatı-Şiraz", "Şur",
"Şüştər" muğamlarını və s.
çalmışdır. Amerikalının bu
ifaçılıq məharəti onu dinləyənləri
heyran qoymuşdur. Cefrinin ana dilimizdə də səliqəli
danışığı ona ümumxalq sevgisi
qazandırmışdır. Azərbaycanda muğam
ifaçılığını həvəskarların da
malı etmək üçün səy göstərən
Az.TV-nin musiqi departamentinin rəisi Nadir Axundovun əməyi
xüsusi qeyd edilməlidir. O, hələ 2005-ci ildə
"Space" telekanalında musiqi departamentinin rəisi olan
zaman ilk dəfə muğam müsabiqəsi
keçirilərkən özünün bütün
təşkilatçılıq qabiliyyətini meydana
qoymuşdu. Həmin ildə keçirilən muğam müsabiqəsində
regionlardan seçilmiş istedadlar iştirak edirdilər. Müsabiqənin
laureatı olmuş Təyyar Bayramov hazırda Opera və Balet
Teatrımızın solistidir. O, çoxdan bəri əsl
ifaçı həsrətində olan Şah
İsmayılın (M.Maqomayevin "Şah İsmayıl"
operasında) obrazını uğurla yaradır, ifa
baxımından əlçatmaz pərdələrdə
asanlıqla gəzişə bilir, bir sözlə,
özünü yüksəlməkdə olan solist kimi aparır.
Həmin müsabiqənin digər
ifaçıları da enişli-yoxuşlu muğam yolları
ilə irəliləməkdədirlər.
Təqribən 3 ay bundan əqdəm Heydər Əliyev Fondunun
dəstəyi ilə Azərbaycan Mədəniyyəti
Dostları Fondunun layihəsi əsasında keçirilən
"Muğam televiziya müsabiqəsi-2007"nin uğurla
sonuclanmasında Az.TV-nin Musiqi Verilişləri Departamentinin
rəisi, müsabiqənin baş icraçı
təşkilatçısı Nadir Axundovun böyük
zəhməti olmuşdur. Başda Nadir müəllim olmaqla
respublikanın xalq artistləri Əlibaba Məmmədovdan,
Arif Babayevdən, Ağaxan Abdullayevdən, Səkinə İsmayılovadan,
Mənsum İbrahimovdan, elmlər doktoru, professor Ramiz
Zöhrabovdan, elmlər namizədi İbrahim Quliyevdən
ibarət münsiflər heyəti Azərbaycan
bölgələrində - Şamaxıda, Şəkidə,
Gəncədə, Bərdədə, Lənkəranda
təqribən 500 gənc ifaçı dinləmiş, ifa
tərzini bəyəndikləri 60 nəfəri Bakıya
gətirmiş, seçim edərək 20-sini
müsabiqəyə buraxmağı qərara almışdı.
Müsabiqə zamanı istedadı SMS ilə
yox, mütəxəssislərin rəyi ilə seçmək
qərara alınmışdı. Bakıda
müxtəlif telekanallar ilə keçirilən
müsabiqələrin SMS əsasında
yekunlaşdırılması təcrübəsi
göstərmişdir ki, SMS seçimi bu və ya digər
istedadın ifa qabiliyyətini düzgün
müəyyənləşdirməyə imkan vermir. Arxası güclülər zəif olsalar da, SMS
bolluğuna görə "qalib" sayılırlar. Bu isə ədalətin boğulması deməkdir.
Sonda 20 ifaçıdan ən
yaxşıları sayılan 6-sının Dövlət
Filarmoniyasında birinci-üçüncü yerlər
uğrunda yarışması qərara
alınmışdı. Bu yarışmada
münsiflərin qiymət xalları
verməyəcəkləri
razılaşdırılmışdı. Xəbər
verilmişdi ki, hər bir iştirakçı 2 dəfə
oxuyacaq - birinci dəfə muğam, ikinci dəfə isə
zərb-muğam və şikəstə oxuyacaqlar. Müsabiqənin sonunda münsiflər müəyyən
qərara gəlmək üçün məşvərət
otağına toplaşacaq və yer bölgüsünü
müəyyənləşdirəcəkdilər.
Onu da deyək ki, müsabiqə başlayan
gündən respublikamızın bütün
bölgələrində muğam bayramı ovqatı
yaratmışdı. Böyükdən
tutmuş kiçiyə kimi hamı müsabiqənin
keçirildiyi ikinci və dördüncü günləri
səbirsizliklə gözləyirdi. Bakı
sakinləri muğama vurğunluqlarını ifadə etmək
üçün tələsirdilər. Hətta
indiyədək muğama bir o qədər də
əhəmiyyət verməyənlər də onun
aludəçisinə çevrilmişdilər. Bir sözlə, vətənimizdə muğam bumu
yaşanırdı. Bunun bir səbəbi
də münsiflərin bu və ya digər
ifaçının oxumaq qabiliyyətini açıq-aydın
bildirmələri idi. Onların
fəaliyyəti ancaq obyektivlik üzərində qurulmuşdu.
Heç kimin mənliyinə toxunan
hərəkət edilmirdi (digər telekanallarda
keçirilən ifaçılıq müsabiqələrinin
çoxunda belə hərəkətlərə yol
verilməsi adi haldır). Muğamları
dərindən bilən münsiflər hər bir ifadan sonra
öz subyektiv fikirlərini bildirirdilər. Onlar gənc istedadlarla sanki muğam dərsi
keçirdilər. Məsələn,
şəxsiyyətinə pərəstiş etdiyim Əlibaba
Məmmədovu "muğam akademiki" adlandırmaqdan
fəxarət duyurdum. Ona görə ki,
Əlibaba müəllim oxunan muğam parçalarını
şöbə-şöbə elə məharətlə
xırdalayırdı ki, ifaçının ağzı açıla
qalırdı, bilmədiklərini öyrənməyə,
tutulan iradları aradan qaldırmağa
çalışırdı. Muğam
professoru Arif Babayevin gənc ifaçılara münasibəti
istəyən valideyn səciyyəsi daşıyırdı.
Çıxış uğurlu olanda sevinir, uğursuz olanda az qala kədərlənirdi. Bu,
istəyən və istənilən müəllimə xas olan
cəhətdir. Yaxşı ifaçı
olmaqla yanaşı, həm də istedadlı pedaqoq olan xalq
artisti Mənsum İbrahimov müsabiqənin gedişi
zamanı ifa incəliklərinə yiyələnmək
vərdişləri təlqin etdiyi ifaçılırın
öz uğurlarından dərhal lovğalanmamalarını
arzulayırdı. Deyirdi ki, siz nə
qədər istedadlı olsanız da, hələ
tələbə olduğunuzu unutmamalısınız. İstedad ancaq böyük zəhmət
sayəsində cilalanır. Professor Ramiz
Zöhrabovun hər deyimində muğam elminin
incəliklərindən, onun tərkib hissələrinin
xüsusiyyətlərindən bəhs etməsi
peşəkarlarda da, qeyri-peşəkarlarda da maraq
doğururdu. Hamı deyilənlərdən
nəsə əxz etməyə çalışırdı.
Nəğməkar xanım, xalq artisti
Səkinə İsmayılova müsabiqə
ifaçılarına intəhasız istəklə
yanaşırdı. O, gənc istedadların
hamısının oxumasından böyük zövq
alırdı. Münsif həmkarlarına
ifaçıların hələ
püxtələşməmiş olduqlarını
xatırladırdı. Buraxılan
səhvlərin tezliklə aradan qaldırılması
üçün müsabiqə iştirakçılarına
yol göstərirdi. Çöhrəsində
həmişə razılıq ifadələri sezilirdi.
Dünyada 1 nömrəli muğam
ifaçısı kimi məşhurlaşmış xalq
artisti Alim Qasımovun ixtisas müəllimi olmuş xalq artisti
Ağaxan Abdullayev müsabiqənin gedişi zamanı
iştirakçılara öz iradlarını
bildirərkən xoşniyyətli müəllim kimi
danışırdı. Muğamları və
qəzəliyyatı son dərəcə yaxşı bilən
Ağaxan müəllim həmişə
çalışırdı ki, gənclərə
professionallıqdan doğan məsləhətlər versin. Sənətşünaslıq sahəsində
istedadlı alim kimi tanınan elmlər namizədi,
Azərbaycan Mədəniyyətinin Dostları Fondunun
icraçı direktoru İbrahim Quliyev ifaçı
gənclərin dil mədəniyyətindən düzgün
yararlanmaları üçün nə etməli
olacaqlarını xüsusi vurğulayırdı. Deyirdi ki, oxunan qəzəllərin sözlərinin
düzgün tələffüzü uğurun
yarısıdır, çünki muğam musiqinin və
qəzəllərin sintezindən ərsəyə
gəlmiş incəsənət nümunəsidir. Münsiflərin hamısının özlərini
ləyaqətlə aparması onlara dinləyici
məhəbbəti yaratmışdı.
Müsabiqənin gedişi zamanı hansı
iştirakçının daha fərqli olduğu
tədricən üzə çıxırdı. Müsabiqədə 11 yaşlı Elməddin
İbrahimovun uğurlu çıxışları
Azərbaycan diyarının, demək olar ki, bütün
bölgələrində ona solmaz aura yaratmışdı.
O, ilk dəfə estrada podiumunda
görünən zaman bəzi bədgümanlar deməyə
başlamışdılar ki, Elməddinin müsabiqə
iştirakçısı olmaq istəyi heç vaxt
reallaşmayacaqdır. Onlar deyirdilər ki, bu
uşaq çətin ki, müsabiqənin
ağırlığına tab gətirə bilsin. Yəqin ki, üç-dörd
çıxışdan sonra müsabiqəni tərk etməli
olacaq. Lakin Elməddin öz
qoçaqlığı sayəsində müsabiqənin
bütün mərhələlərindən qalib
çıxdı. Qəribə cəhət odur ki,
Elməddin hər bir turda yeni-yeni muğamlarla özünü
göstərirdi, özünü uşaq kimi yox, ağlı başında
kişi tək aparırdı. Səhnəyə çıxanda həyəcan
hissindən əsər-əlamət olmurdu. Az qala elə özü
ağırlığında qavalda da məharətlə
çalmağı öyrənmişdi. Bizə
elə gəlir ki, Elməddinin yaşının bu vaxtında
qaltanlı səslə oxuya bilməsi onun fizioloji inkişaf -
yetkinlik dövrünü xətərsiz-ətərsiz
keçirəcəyinə inam yaradır. Kaş
belə olaydı. Böyük Tanrı
Elməddini xalqımıza ərməğan edib. Onun çox geniş diapazonlu, xoş tembrli səsi,
muğamları cani-dildən duyma qabiliyyəti var. Elməddin
ifadan qorxmur, həmişə ifa şücaəti
göstərir. Turların birində
"Şahnaz" muğamı ilə çıxışa
hazırlaşan Elməddinə sənət müəllimi
Mənsum İbrahimov məsləhət görmüşdü
ki, muğamın "Şəddi Şahnaz" hissəsini
oxumasın. Ona görə ki, Elməddin
soyuqlamışdı və müəllimi qorxurdu ki,
muğamın çox zil pərdələrində
ilişə bilər, yəni səsi çatmaz. Lakin Elməddin prinsipiallıq
göstərərək müəllimini əmin etmişdi ki,
zil pərdələrdə gəzişmək
iqtidarındadır, müəlliminin təlaş keçirməsi
üçün heç bir əsas yoxdur. Oxucuların nəzərinə çatdırmaq
istəyirik ki, "Şahnaz" muğamının çox
mahir ifaçısı ölməz ifa qabiliyyəti və
əfsunlayıcı səsi ilə qəlbləri
riqqətə gətirən Xan Şuşinski olub. Üzeyir bəyin "O olmasın, bu olsun"
operettasının kinoversiyasını görənlər Xan
əminin 2-3 dəqiqə ərzində bu muğamı
necə də bənzərsiz məharətlə oxuduğunun
şahidi olublar. Sevindirici haldır ki,
Elməddin öz müəllimi Mənsum İbrahimovun
məsləhəti ilə Xan əminin "Şahnaz"
ifaçılığı üslubuna üstünlük verməyi
qərarlaşdırmışdı. Həmin
muğamın başlanğıcında onun
qəflətən çox zil pərdəyə ayaq etməsi
dinləyici-tamaşaçıları yerindən
tərpətdi. "Zil Şahnaz"da
Elməddin heyranedici gedişləri ilə yaddaşlara
həkk olundu. Elməddin "Qarabağ
şikəstəsi"ni də eynilə
Xan əminin yolu ilə oxudu. Bütün bunlar
onu göstərir ki, Elməddin dünyaya muğam qanadları
üstündə gəlib. Onun qanı
və canı muğam kökü üstündə
təşəkkül tapıb. Sağ olsun
münsiflər ki, Elməddinin bu böyük qeyri-adi
istedadını layiqincə qiymətləndirdilər və o,
müsabiqə nərdivanının ən yuxarı
pilləsində öz yerini tutdu.
Müsabiqədə Elməddin ilə
birlikdə birinci yerə layiq görülən Güllü
Muradovanın bu uğuru muğamsevər millətimiz
tərəfindən çox düzgün
proqnozlaşdırılmışdı. Güllünün
səsinin ürəkaçan tembri və tarın ən zil
pərdəsi ilə yarışda qalib çıxan səsi,
demək olar ki, bütün dinləyicilərin qəlbinə
heyranedici təsir göstərə bilmişdi. Onun tələffüz tərzi də
tərifəlayiqdir. Zəngulə yerlərində
Güllünün sürəkli cəh-cəhi bəlkə
də bülbülləri də mat qoymaq iqtidarındadır. Son dərəcə sevindirici haldır ki,
Güllü müsabiqənin çox ağır
imtahanlarından qalibiyyətlə çıxdı və
yüksək mükafata layiq görüldü.
Ehtiram Hüseynovla birlikdə ikinci yerə layiq
görülmüş Abgül Mirzəliyev
ifaçılıq baxımından çox böyük
tərifəlayiq xanəndədir. O, yüksək ifa
mədəniyyətinə sahibdir. Abgülün
ifasını dinləyənlər onun həm də
böyük səhnə mədəniyyətinə malik
ifaçı olduğunu lazımınca
dəyərləndirə bildilər. Misilsiz
muğam ustadı Xan əmiyə xas oxu
mədəniyyətinin izləri Abgüldə də
izlənir. Xan əmi oxuyanda yalnız 2-3
qabaq dişləri görünərdi, bəzi
ifaçılar kimi ağzını geniş açıb
dilçəyini göstərməzdi. Abgül
də ifa zamanı özünü gücə salmadan
sərbəst oxumaq qabiliyyətinə malikdir. O da oxuyan
zaman ağzını cüzi açır və estetik
baxımdan çox yaxşı təsir
bağışlayır. Onun bütün
ifaları xoşagələndir. Çünki
tükənməz səs imkanları var. Ancaq "Şirvan
şikəstəsi"nin ifası
gözəldən də gözəldir.
Ehtiram Hüseynov artıq yetkinləşmiş
xanəndə kimi tanınmaqdadır. Onun
həzin səs tembri və zəngin boğaz
xırdalıqları oxuduğu muğam parçalarına
xüsusi gözəllik verir. Ehtiramın
ifasında səslənən "Sarı gəlin"
mahnısı öz axıcılığı və vurğuları
ilə bizimlə həmsərhəd olan ərazidə
məskunlaşan acgöz millətin hər bir musiqi
parçamıza sahib çıxmaq arzusunu
ürəklərində qoydu. Həmin
millətin musiqiçi nümayəndələrinin
həmişə başqalarının yaradıcılıq
nümunələrini
özününküləşdirmək hesabına yararlanmaq
niyyətləri puç oldu. Onlar
bilməli idilər ki, azərbaycanlı ifaçıların
ayaqqabılarını geyə bilərlər, amma onların
yerişlərini yeriyə bilməzlər. İnamla deyə bilərik ki, Ehtiramın muğam
duyumu anadangəlmə olduğu üçün
müsabiqə repertuarındakı bütün muğamlar
və təsniflər xoşagələndir. Buna görə də dinləyici Ehtiramın
ifasından doymaq bilmir.
Müsabiqənin üçüncü
pilləsinin sahibi Rəvanə Ərəbova özünün
və səsinin qəlboxşayan incəlikləri ilə
dinləyicilərin ovqatını gözəllik
aləminə kökləyir. O, səsini çox
bacarıqla idarə etməklə dinləyici ruhunu
ustalıqla oxşaya bilir.
Üçüncü yerə layiq
görülmüş digər ifaçı Nasir Ətapur
geniş ifa imkanlı xanəndədir. Səs
diapazonu yetərincə genişdir. İfası
xoş təsir bağışlayır. Səhnə
mədəniyyəti də başqalarına nümunə ola bilər.
Onu da deyək ki, müsabiqədə iştirak
hüququ almış ifaçıların 20-si də
tərifəlayiq gənclərdir. Onlara - Aida
Əliyevaya, Vüsal Zamanova, Şəmsəddin İbrahimova,
Nişanə Baxışovaya, Qızılgülə, Aysel
İsmayılovaya, Rəhman Məmmədova, Ülkər
Axundovaya, Könül Tağıyevaya, Rəna Qafarovaya, Sevda
Nurəliyevaya, Malik Həsənova, Cabir Həsənova, Tale
Balakişiyevə və digər ifaçılara
mənəvi dayaq kimi diplomant diplomlərı verilməsi
gələcək uğurları üçün yaxşı
zəmindir.
Bütün müsabiqə
iştirakçılarını
əvvəldən-axıradək müşayiət edən
sazəndələr - tarzən Sahib Paşazadə,
kamançaçı Toğrul Əsədullayev virtuoz
instrumentalçı olduqlarını böyük ustalıqla
sübuta yetirdilər.
Müsabiqə həm də oxumağın
sirləri açıqlanan məktəb kimi də
dəyərləndirilə bilər. Çünki
istedadların müsabiqənin gedişi zamanı
professionallıq xüsusiyyətlərinə nail olduqları
göz qabağında idi.
Ölkəmizin
layiqli əmək və sənət adamları ilə dolu
Dövlət Filarmoniyasında müsabiqənin yekun konsertinin
Azərbaycanın Dövlət himni ilə yekunlaşması
xalqımızın həm mədəniyyət, həm iqtisadiyyat
sahəsində möhtəşəm bir durumda olduğunu
sübuta yetirdi. Ən yayiqli ifaçıların üzə
çıxarılaraq xalqın xidmətinə verilməsi
məramı baş tutdu. Tədbir
iştirakçıları dəfələrlə geniş
muğam yaradıcılığına dəstək verən
Heydər Əliyev Fondunun prezidenti Mehriban xanım
Əliyevanın və ölkə Prezidenti İlham Əliyevin
ünvanına gurultulu alqışlar səsləndirdilər.
Bu, xalq ilə Prezident arasında sarsılmaz
birliyin ifadəsi idi.
Azərbaycan.- 2008.- 23 yanvar.- S. 6.