Təranə
"Aktyor olmasaydım,
cəmiyyətdə qəbul olunmazdım"
Sərdar Rüstəmov: "Mən
hadisələri insanların görə bilmədiyi
səpkidə görürəm"
Bu gün
həyatını Azərbaycan kinosuna və teatrına
həsr edən gənclər özlərindən əvvəl
- yəni 70-80-ci, hətta 90-cı illərin gənclərini
çox xoşbəxt sayırlar. Onlar bu fikirdədirlər
ki, indiki dövrdə yalnız içindəki başqa
arzularını məhv edən adamlar
incəsənətdə qala bilər. Həqiqətən onlar
aktyorluq sənəti xatirinə qəlblərindəki bir
çox arzuları, fikirləri ləğv ediblər.
Teatr tamaşalarına müntəzəm gedənlər
səhnədə istedadlı gənclərin olduğunu
görüb "bacarıqlı gənclər çoxdur,
ancaq onlardan yaxşı istifadə olunmur" - deyə
təəssüflərini gizlətmirlər. Diqqətli
tamaşaçı "elə baş rollar həmişə
eyni aktyorlara verilir" sözlərini də tez-tez
təkrarlayır. Hətta bəzi aktyorlarda belə bir iddia da
yaranıb ki, epizodik rolların öz aktyoru var. Onların bu
iddialarına güvən verən reyissorları, teatrların
bədii rəhbərlərini qınayanlar çoxdur.
Əslində, haqlı qınaqlardır. Axı bu gün
bütün teatrlarda istedadlı gənclər var, ancaq
alınlarına yazılıbmış kimi onlar yalnız
kütləvi səhnələrdə və epizodik rollarda
çıxırlar. Məsələn, elə "Azdrama"nın
əksər tamaşalarında bu fikrin şahidi olursan. Bu
gənclərin arasında Afət də, Natəvan da,
Aydın da, Hamlet də tapmaq olar. Sadəcə, teatr
rəhbərliyinin və reyissorların görüb
istəməsi lazımdır. Yalnız bu yolla onlara qapı
açılar.
Akademik Milli Dram Teatrın gənc aktyoru Sərdar
Rüstəmovun oynuna baxanda onun istedadına şübhə
ilə yanaşmaq olmur. Aldığı rollarla Tanrısına
şükranlıq etsə də, təəssüf ki,
gənclərin bu ümumi problemi ondan da yan ötməyib.
Uğurlu qapı
- Tələbə auditoriyasından boylananda çoxlarına
əlçatmaz görünən "Azdrama"ya necə yol
tapdınız? İstedadınızla bərabər
bəxtiniz də köməyiniz oldu, yoxsa arxanız vardı?
- İkinci kursda oxuyanda rəhmətlik Həsən Turabov bizim
məşqimizə baxandan sonra bir gün auditoriyaya daxil
olaraq mənə və bir tələbə yoldaşıma:
"Gəlib ərizənizi yazarsınız, sizi
"Azdrama"ya işə götürəcəm" - dedi.
Sözün düzü, çox təəccübləndim,
çünki həmişə "Azdrama"ya
əlçatmaz bir yer kimi baxmışdım. Həsən
Turabov kimi bir şəxsiyyətin ikinci kurs
tələbəsini Akademik Milli Dram Teatra işə dəvət
etməsinə isə inana bilməzdim.
Tənəffüsdə bütün uşaqlar bizə
yaxınlaşaraq təbrik etməyə başladılar.
Bundan sonra başa düşdüm ki, bizi "Azdrama"ya
işə dəvət ediblər. Səhəri gün
gəlib ərizəmizi yazdıq və işə qəbul
olunduq. O vaxt Vaqif İbrahimoğlu teatrda "Lənkəran
xanının vəziri" tamaşasını
səhnələşdirirdi. İlk rolum da həmin tamaşada
oldu. Sonra yavaş-yavaş müxtəlif tamaşalarda
oynamağa başladım, kütləvi
səhnələrdə çıxdım.
- Bu gün teatrda özünüzü necə hiss edirsiniz?
Ümumiyyətlə, gənclər üçün
yaradıcı atmosfer necədir? İşləməyə
stimul varmı?
- Teatrda özümü axtarışda olan gənc kimi hiss
edirəm. Repertuarın
70 faizində rollarım var. Keçən il
bir çox tamaşada rol aldım. Mərahim
Fərzəlibəyovun "İmzanın hökmü"
tamaşasında Tahir obrazı, Samir Qulamovun
hazırladığı "Kvazimoda" faciəsində
Təlxək rollarını oynadım. Təlxək
obrazı sanki əsərdə baş verən
hadisələrin ssenari müəllifidir. Onun
içində iblis yaşayır. Bu obraz
mənim səhnədə hər anın məsuliyyətini
dərk eləməyimə böyük kömək oldu.
Mən səhnənin necə çətin
olduğunu bir daha başa düşdüm. Əvvəl mənə elə gəlirdi ki,
əgər aktyor bacarmırsa, səhnədən getməlidir.
İndi isə fikirləşirəm ki, aktyor
öz üzərində işləməli, içində
olan qabiliyyətləri üzə çıxarmalıdır.
Xüsusən Samir Qulamovla işləyən zaman bu
məsuliyyəti hiss edirsən. O, çox tələbkar
reyissordur. Onun quruluş verdiyi "Kvazimoda"
çox yaxşı qarşılandı. Mən bunu zalda
oturanların alqışlarından hiss elədim. Bu alqışlar aktyorda özünəinam hissi
yaradır. Samirin başqa planları da var.
O, filmlər də çəkmək istəyir və yəqin
ki, həmin filmlərə dəvət olunacağam. Bu iki tamaşadan sonra sanki qarşımda qapı
açıldı. "Lider" televiziyasında
dublyaya dəvət aldım. O vaxta qədər
"Halal" studiyasının dublyayında iştirak edirdim.
Həmçinin İctimai Televiziyada
çəkilən "Nura doğru" filmində Yunis
İmrə rolunu oynadım. Daha sonra
Əbülqasım Nəbati haqqında çəkilən
verilişdə onun şeirlərini səsləndirdim. Mən bunu özüm üçün uğurlu bir
qapı hesab edirəm. Çünki bu,
məsuliyyətli bir rol idi. Bundan sonra
məni mütəmadi olaraq həmin televiziyadakı
verilişlərə dəvət edirlər. Daha sonra "Mövlana Cəlaləddin Rumi
haqqında çəkilən verilişdə Mövlanənin
yazdığı bütün şeirləri kadrarxası
oxudum. Eyni zamanda, Səməd bəy
Mehmandarov haqqında hazırlanan verilişdə diktor
mətnlərini ifa elədim. Qasım
bəy Zakir haqqında çəkilən verilişdə
şairin rolunu oynadım və şeirlərini
səsləndirdim. İctimai kanal eyni zamanda,
mütəfəkkir şair Əfzələddin Xaqani
mövzusuna müraciət elədi. Mən
həm Xəqani obrazını oynadım, həm də
qəzəllərini səsləndirdim. Eyni
zamanda, bir neçə televiziya tamaşasında
çəkilmişəm.
- Onda belə çıxır ki, bir çox aktyordan
fərqli olaraq öz aktyor potensialınızı
xərcləmək üçün kifayət qədər
işiniz var.
- Demək olar ki, belədir. İş
çoxdur, sadəcə, bu gün yaxşı maddi qazanc
yoxdur. Biz Türkiyədə və ya
Rusiyada çalışan aktyorların gəlirlərinin
heç 20 faizi qədər qazanmırıq.
- Televiziyada oynadığınız obrazlar səhnədə
oynaya bilmədiyiniz obrazları qismən də olsa əvəz
edə bilirmi?
- Aktyor həm kameraya öyrəşməli, həm də
mikrofonu duymalıdır. Mən bunları
məktəb adlandırıram. Ona
görə məktəbdir ki, sənətdə daha
böyük addımları atanda büdrəməyim,
yıxılmayım.
Nə şairəm, nə yazıçı
- Bir neçə il bundan əvvəl
"kinoda gənc aktyorlardan istifadə olunmur" - deyə
şikayətlənirdiniz. Bu gün necə,
vəziyyət qismən də olsa dəyişibmi?
- Mən keçən il Rövşən
Almuradlının quruluşçu reyissor olduğu "Cavad
xan" filmində çəkildim. Hazırda
filmin montay işləri gedir. Səhnə
hər şeydən əvvəl məktəbdir. Biz səhnədə əlifbanı öyrənirik
və hər gün o əlifbanı
təzələməliyik. Bircə gün
təkrar eləməsək, hər şeyi yaddan
çıxara bilərik. Səhnədə
aktyorun qarşısında hər gün yeni bir səhifə
açılır. Mən teatra bircə
gün gəlməsəm, o səhifəni özümdə
qaranlıq saxlaya bilərəm. Kamera
qarşısında isə aktyor özünü tamamilə
sərbəst hiss edir. Mən yeganə
aktyorlardanam ki, kinoda kadrda bir dubla çəkilmişəm.
Kino teatrdan fərqli olaraq kompleksi sevmir. Kinoda şişirdilmiş oyun olmamalıdır.
Teatrda isə biz bunu bilə-bilə
şişirdilmiş formada təqdim edirik. Tamaşaçı da bunu belə qəbul edir.
- "Cavad xan" filmindəki rolunuz kinoda ilk
işiniz idi?
- Bu, kinoda üçüncü rolum idi. O ki qaldı televiziya
seriallarına, onları kino hesab etmirəm. Çünki
müəyyən dövrdə pul, tanınmaq xatirinə
belə dəvətləri qəbul edirdim. Kinoda ilk rolum Ramiz Həsənoğlunun "Cavid
ömrü" filmində Həsən Paşa rolu olub. Elxan Qasımovun çəkdiyi "Biz
qayıdacağıq" filmində isə Rus zabiti rolunu
oynamışam. "Cavad xan" filmində
oynadığım obrazla birlikdə bütün bunları
iş hesab edirəm. Kinoda mənim üçün rolun
balacası, böyüyü ola bilməz. Bunlar istər-istəməz kinonun arxivində
gələcək nəsillərə yadigar qalacaq.
- Dediniz ki, müəyyən dövrdə tanınmaq
xatirinə dəvətləri qəbul edirdiniz. Deyəsən,
bu gün buna ehtiyacınız yoxdur?
- Mən o zaman Elçin İsgəndərlinin
"Yanmış körpülər" filmində
çəkilmişdim. O bizdən gənc qüvvə kimi
istifadə edirdi. Yeri gələndə pul da
vermirdi. Bu gün isə mənim buna
ehtiyacım yoxdur. Dəvət alan
kimi ilk növbədə "nə qədər
verəcəksiniz" - deyə maraqlanıram. Çünki
yaş o yaş deyil. Bu gün mənim
üçün qazanc da maraqlıdır. Hamı
kimi əməyim müqabilində qazandığım pulla
şəxsi problemlərimi həll eləməliyəm. Bu gün kiminsə layihəsində pulsuz
işləmək fikrim yoxdur. Demirəm ki,
mənə mütləq filan məbləğ
ödənməlidir. Hər kəsin
öz roluna uyğun məbləğ var. Mən bu gün
öz sənətimdən çox razıyam. Əgər razı olmasaydım, bu sənətə
gəlməzdim. Özümü başqa
bir sənətdə təsəvvür edə bilmirəm.
Düzdür, məndə şairlik
qabiliyyəti var, gözəl şeirlər yazıram. Eyni zamanda, publisist qələmim var. Mən onları
istədiyim vaxt kağıza köçürürəm.
Az-çox hekayələrim də var.
Gələcəkdə Əfzələddin Xaqani haqda roman
yazmaq fikrim var. Qismət olsa, onu kinossenari kimi təqdim
edəcəyəm. Bununla belə hesab
edirəm ki, əgər aktyor olmasaydım,
cəmiyyətdə qəbul olunmazdım, deyərdilər ki,
xəstədir. Çünki aktyorun ruhu
çox geniş olur və ruhundakı eneryini istədiyi zaman
səhnəyə köçürə bilir. İnanmıram ki, bu qədər eneryini hansısa
başqa bir sənətlə ifadə etmək mümkün
olsun.
- Yazdığınız hekayələri, şeirləri
sandıq ədəbiyyatı kimi saxlayırsınız, yoxsa
üzə çıxarırsınız? Bəlkə
xərclənməyən potensialınızı həm də
bu yolla sərf edirsiniz?
- Belə demək mümkündür. Çünki
mən heç zaman boş qala bilmərəm, mütləq
yaradıcılıqla məşğul olmalıyam. Mən yaratdığım obrazları həyatla
müqayisə edirəm. Stanislavki də
rollarını həyatdan götürürdü. Hisslər həyatdan gəlməlidir. Mənim qəhrəmanım müəyyən
qədər sadəlövh, öz səmimiyyətinin
qurbanı, həyatda çoxlarının duya
bilmədiklərini şüuraltı hiss edən bir
adamdır.
- Qəhrəmanlarınızla öz aranızda hansısa
oxşarlıq varmı?
- Var... onu hiss etməsəm yaza
bilmərəm.
- Bəs şeirləriniz hansı hisslərin məhsuludur?
- Şeirlərimdə mübariz ruh var.
Bilmirəm, bəlkə də bu mübarizlik dünyanın
özünə, insana, ömrün faniliyinə, hər
şeyin keçici olduğuna qarşıdır. Ancaq hələlik özümü nə şair,
nə də yazıçı hesab edirəm.
- Bir dəfə müsahibənizdə "mən mistik
təfəkkür sahibiyəm" demişdiniz. O vaxtdan
düşüncələrinizdə hansısa bir
dəyişiklik yaranıbmı?
- Hər kəs gördüyü hadisəyə
müəyyən qavrayış tərzi ilə
yanaşır. Mənsə həyatdakı
hadisələri insanların görə bilmədiyi
səpkidə görürəm. Hadisələri
təsəvvürümə gətirərək "bunun
teatr, kino və ya televiziya variantını belə qurmaq
olardı" - deyə düşünürəm. Elə ideyalarım var ki, onları
gerçəkləşdirmək olsa, böyük
işlər görmək olar. Bu
təfəkkür məndən asılı deyil. Mən bundan səhnədə də istifadə
etmək istərdim. Ancaq görürəm
ki, bu mistik oyun bəlkə də nə vaxtsa mənim
rollarımda olacaq. Hələlik bu gün
qarşımda başqa planlar açılır. Yazılarıma gəlincə, onlar mənə
gəlirsə, metroda da olsa yazmalıyam. Və
ya telefonun yaddaşına yazıb, sonra vərəqə
köçürürəm. Yoxsa
onları ikinci dəfə yaza bilmirəm.
- Bu yaradıcılığınızın səhnə
fəaliyyətinizə hər hansı təsiri varmı?
- Təbii ki, əsl aktyor çoxlu mütaliə etməlidir.
Bu da bədii düşünmə qabiliyyəti
olan insanda öz izlərini buraxır. Həmin adam istər-istəməz
yazıb-yaratmalıdır. Çoxlarının
yazmadığı, görmədiyi şeyləri üzə
çıxarıb cəmiyyətə göstərməlidir.
Aktyor həm də yazmalıdır. Çox böyük aktyorlar olub ki, onlar həm
də gözəl dramaturq kimi fəaliyyət
göstəriblər.
Aktyorluğun zəif cəhəti
- Bu gün çalışdığınız səhnə
sənətə gəlməmişdən öncə öz
aləminizdə qurduğunuz xəyallara tamamən
uyğundurmu?
- Sözün düzü, o vaxt mən komik aktyor olmaq
istəyirdim. Tale elə gətirdi ki, mən
özümü daha çox dramatik səpkili rollar aktyoru kimi
göstərə bildim. Bəlkə
gələcəkdə komik aktyor oldum. Bəlkə
hələ axtarış dövrüdür. Hər şeyi Allah bilir.
- Deyirlər ki, aktyorlar oynadıqları rola
təbiətlərindən nəsə əlavə edirlər.
Bu baxımdan təbiətinizdə komizim hiss edirsinizmi?
- Deyərdim ki, var... Məsələn,
"Vaqif" pyesində Təlxək rolunu oynayanda hər
kəlməm zalda gülüş yaradırdı. Görünür ki, tamaşaçıya təsir
edirdi. Əgər aktyor özünü
duyursa, o, istədiyi zaman komediya da oynaya bilər, faciə
də. Yanrdan çox şey
asılıdır. Aktyora elə bir rol
verilə bilər ki, onu komik səpkidə oynamaq ən azı
gülüş yarada bilər və ya elə bir rol verilə
bilər ki, ona dramatiklik gətirmək düzgün deyil.
- Bəs tamaşaçı auditoriyası necə, ruhunuza
uyğundur?
- Auditoriya məsələsi çox qəlizdir. Auditoriyaya heç vaxt aldanmaq olmaz. Auditoriya bizim düşündüyümüzdən
qat-qat savadlıdır. Tutaq ki, mən
səhnədə olarkən daimi olaraq "xaltura"
eləmək istəyirəm. Ancaq
görürəm ki, dərhal hiss olunur. Doğrudan
da təsir əks təsirə bərabərdir. Zal sənə inanır və qəbul edirsə, onun
inamını doğrultmalısan. Vay o gündən ki,
aktyora antipatiya ola. Onda o
özünü səhnədə öldürsə də,
xeyri yoxdur. Aktyorluq çox həssas
sənətdir. Həssas aktyorlar
üçün ikiqat həssas sənətdir. Mən tamaşaçını səhnədə
aldada bilmərəm. Lap sözsüz rol
olsa belə, içimdən mənasız bir fikri
keçirməyi bacarmaram. Çünki
bu, səhnədir, həyat deyil. Səhnədə
hər şey çılpaq görünür.
- Deyə bilərsinizmi, aktyor sənətinin gücü
nədədir?
- Şillerin gözəl bir sözü var:
"Əsl aktyor gərək dövrünün
müasirliyinin sirrini kəşf eləsin". Əgər aktyor müasir tamaşaçını
inandıra, onu öz idealının arxasınca apara bilsə,
o, doğrudan da baxımlı, tamaşaçının
qəbul etdiyi aktyordur.
- Sizcə öz dövrünün sirrini açmaq daha
çox aktyordan asılıdır, yoxsa reyissordan?
- Aktyorluğun ən zəif cəhəti onun reyissordan
asılı olmasıdır. Əgər reyissor
onu layiq olduğu rola çəkəcəksə, aktyor
istədiyi fikirləri tamaşaçıya deyə
biləcək. Əgər aktyora o rol
verilməsə, mənə elə gəlir ki, o, Allah
qarşısında günahkardır. Elə
reyissorlar var ki, onlar kimdənsə qisas almaq istəyirlər.
Yəni aktyora layiq olduğu qiyməti
vermirlər.
- Reyissor kimi tamaşa səhnələşdirmək fikriniz
yoxdur ki?
- Belə bir fikrim yoxdur. Ancaq kino
çəkmək gələcəyin layihəsidir. Ola bilər ki, mozalansayağı xırda həcmli
filmlər çəkim. Yaxın
gələcəkdə bu fikrim gerçəkləşsə,
belə filmlər çəkəcəyəm. Sırf
istədiyim kinonu çəkməyə isə hələ
çox var. Bəzən özümdən asılı
olmayaraq beynimə qəribə fikirlər gəlir, ya da yuxuda
görürəm: mənə elə gəlir ki, onları
çəkəcəyəm.
- Bəs bu fikirləri gerçəkləşdirməyə
mane olan nədir, maliyyə?
- Tək maliyyə deyil, həm də həmin materialları
toplayıb ərsəyə gətirməliyəm. Mən hələ balansımı
genişləndirirəm. Yəqin ki,
maliyyə məsələsi o zamana qədər həll olunar.
Kaspi.- 2008.- 12-14 yanvar.- S. 22-23.