"Aydın" Bakı
Kamera Teatrının səhnəsində
Cənnət Səlimova:
"Pyesin tərbiyəvi əhəmiyyəti çox
böyükdür"
Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixində özünəməxsus mövqeyi olan
Cəfər Cabbarlının yaradıcılığında
"Aydın", "Oqtay Eloğlu", "Od
gəlini" xüsusi yer tutur. Cəmi 35 il
ömür sürmüş
Cəfər Cabbarlı
az bir vaxtda
ölməz əsərlər
yarada bildi. Ümumiyyətlə, onun əsərlərində həyat
hadisələrinin özünəməxsus
bədiiləşdirilməsi, teatrallıq səviyyəsində
ifadəsi, bədii əsərdə konflikt yaratmaq ustalığı xüsusi nəzərə çarpır.
Bu yaxınlarda Bakı Kamera Teatrının səhnəsində
premyerası olan Cəfər Cabbarlının
ölməz "Aydın"ı ümumən Azərbaycan teatrının
tarixində pyesə tamamilə fərqli baxışdır.
İndiyə kimi Cəfər
Cabbarlının əsərləri,
o cümlədən də "Aydın"ı dəfələrlə
səhnələşdirilib. Əsərin səhnə həyatı tapdığı
Akademik Milli Dram Teatrında tamaşasına, səhv etmirəmsə, 2000-ci ilin
axırlarında baxmışam.
O zaman "Aydın"ı mərhum aktyor, xalq artisti
Mikayıl Mirzə səhnələşdirmişdi. Baş rolları isə xalq artistləri Hurəddin Mehdixanlı (Aydın), Məleykə Əsədova (Gültəkin)
oynayırdılar.
Şübhəsiz ki,
hər bir teatrın bu və ya digər
əsərə səhnə
həyatı verməsi
mütləq fərqli
olmalıdır. Özünəməxsusluq
hər yerdə gərəklidir; incəsənət
sahəsində bu, xüsusilə qaçılmazdır.
Dünyada çoxlu
"Leyli-Məcnun"lar yazılıb, amma arif oxucu
bilir ki, Hizaminin Məcnunu məhz Hizaminindir, eləcə də Füzulinin Məcnunu məhz Füzulinindir.
Akademik Milli Dram Teatrının səhnəsindəki "Aydın"
özünün pafosu
ilə daha çox yadda qalandırsa, Kamera Teatrının "Aydın"ı hadisələrə mümkün qədər gerçəkliyin gözü
ilə baxır; Mikayıl Mirzə "Aydın"dakı klassikanı hər mənada saxlamağa üstünlük vermişdi;
şübhəsiz, "Azdrama"nın geniş səhnəsindəki geniş
imkanlar istər-istəməz diqqəti cəlb edir. Kamera Teatrının səhnəsi isə Milli Dram Teatrının
səhnəsi ilə müqayisədə dəfələrlə
kiçikdir. Amma bu, o demək
deyil ki, "balaca meydanda böyük at çapmaq olmur"; gerçəklikdə çox
zaman bu, mümkünsüzdürsə, səhnədə istedadlı
rejissorun gərgin, ruhlu, inadlı axtarışları, eləcə
də fanat aktyor truppası sayəsində gerçəkləşəndir.
Bizcə, Cənnət
Səlimovanın "Aydın"ı bu baxımdan
çağdaş dövrümüzün
uğurlu səhnə
əsərlərindəndir.
Səhnənin tamaşaçı
ilə birbaşa ünsiyyət yaratması
(olduqca yaxınlığı),
balaca səhnədə
böyük mətləblərdən
danışmaq cəhdi,
inadı, gerçəkliyi
tamaşaçının ağlında,
ürəyində silinməz
iz qoyur. Təxminən yüz il əvvəlki Azərbaycan gerçəkliyi
- sənaye Bakısının
həyatının bir
məqamı əslində
əvvəlki və sonrakı məqamları da özündə daşıyaraq "Aydın"da tamaşaçıya çatdırır. Pulun cəmiyyətdə
oynadığı hakim
rol, adamların pula alışdırılması,
əzilən-sarsıdılan,
məhv edilən izzəti-nəfislər, puç olan talelər; bütün bu acı gerçəklər
qəribə göründüyü
dərəcədə həm
də gerçəklik
təəssüratı bağışlayır.
Amma səhnə səhnədir. Cəfər
Cabbarlı sözügedən
mövzunu böyük
sənətkarlıqla qələmə
alıb. Pyesin səhnə biçimi iki təzadlı səhnənin əvvəldən
axıradək qarşılaşdırılması
fonundadır: öndəki
səhnə Aydının
ilk və son ünvanı, kirayə evidir. Tamaşaçı yaddaşında
bu balaca otaq xoşbəxtliklə yanaşı bədbəxtliyin
ünvanı kimi də yadda qalır.
Yuxarıdakı səhnə
isə varlıların
dünyasından soraq
verir. Dövlət bəy və ətrafı özlərini
bu dünyada olduqca xoşbəxt hiss etdikləri dərəcədə həm
də daha çox bədbəxtdirlər.
Aydın obrazını
əməkdar artistlər
Şövqi Hüseynov
və Hofəl Vəliyev canlandırırlar.
Hələlik Hofəl
Vəliyevin ifasında
baxdığımız Aydın
obrazının daxili aləmi - istəyinə uyğun əməl sahibi olmaması, bir sözlə, faciəviliyi aktyor tərəfindən məharətlə
açılır. Gültəkin
(Simuzər Ağakişiyeva)
təzadlı aqibətini,
faciəsini sonda dərk edir. Gültəkin Aydına münasibətində olduqca
eşqlidir, səmimidir,
Dövlət bəyə
münasibətində isə
hiddətli və susqundur.
Dövlət bəy obrazını da iki aktyor - əməkdar
artist Seyidşah Məmmədov və Rövşən Abbasov yaradıb. Dövlət bəy tamaşanın başlanğıcından axırına
kimi faciəvi obraz təəssüratı
bağışlayır. Digər
obrazlar (Böyükxanım
- əməkdar artist Gülər Həbiyeva və İradə Rəşidova, Surxay - Aydın Dəmirov, Hovruz bəy - İlkin Mehdiyev, Mirzə Cavad - Vüqar Məmmədəliyev,
Susanna - Gülər Həbiyeva) da uğurlu alınıb. Xüsusən aktyor Kərəm Hadızadənin
Balaxan obrazı varlı dünyasının
əsas obrazı kimi daha diqqətçəkəndir.
Pulun gücünə
coşan, kükrəyən,
lovğalanan Balaxanın
daxili aləmi tamaşaçının ağlına
gözəl çatır.
Tamaşanın quruluş
və səhnə kompozisiyası teatrın direktoru, rejissor, xalq artisti Cənnət
Səlimovaya məxsusdur.
O, əsərə özünəməxsus
yanaşmasının səbəbini
belə açıqlayır:
"Klassika həmişə
canlıdır. Cəfər
Cabbarlının "Aydın"
pyesi də bu qəbildəndir. Hər rejissor əsərə öz prizmasından baxır. Mənim səhnədə
görmək istədiyim
"Aydın" belədir,
o, çağdaş dövrün Aydınıdır.
Bizim əsas sərvətimiz milli ruhumuzdur. Müasir gəncliyimizin durumu məni çox narahat edir. Bu
mənada "Aydın"
pyesinin tərbiyəvi
əhəmiyyəti çox
böyükdür".
Cənnət xanım
gələcəkdə Cəfər
Cabbarlının başqa
əsərlərinə də
müraciət edəcəyini
bildirir.
Xalq cəbhəsi.- 2008.- 9 yanvar.- S. 14.