Çəmənli M.
Yaşanılan hər
gün tarix deyildir. Ağacların yarpaqlaması kimi bir
şeydir. Amma millətimizin
təqvimində anılası, həmişə yad olunası,
bayram ediləsi şərəfli tarixi günlər
çoxdur. Belə unudulmaz
günlərdən biri də milli operamızın yaranması
ilə bağlıdır. Düz 100 il
bundan qabaq, soyuq bir qış axşamında, 12 yanvar 1908-ci
ildə Tağıyev teatrında xalqımız tarixi bir
gün yaşayırdı. O tarixi günün ilk
yaradıcısı, onu bizə bəxş eləyən 22
yaşlı Üzeyir bəy Hacıbəyliydi.
Hər bir tarixi şəxsiyyət öz
mühitinin yetirməsidir. O mühit olmadan heç
nə əldə etmək olmaz. Üzeyir
Hacıbəyov da öz mühitinin yetirməsi idi. Üzeyir bəy Qarabağın tacı olan, xanlar,
xanzadələr, qəhrəmanlar, ədiblər,
şairlər, musiqiçilər beşiyi Şuşada
dünyaya göz açmışdı. Günəş
üfüqdən boylananda Topxana meşəsinin şeyda
bülbüllərinə qulaq kəsilmiş, əsrarəngiz
Qarabağ təbiətinin seyrinə dalmış,
zümzüməsini dinləmişdi. O, kiçik
yaşlarında olanda adı dillər əzbəri olan xan
qızı Natəvanın dizləri üstə oturmuşdu. Dövrünün məşhur
xanəndələrindən olan Hacı Hüsünün,
Məşədi İsinin, Əbdülbaqi Zülalovun, Cabbar
Qaryağdıoğlunun... insanın ruhunu tel-tel edən,
xəyalını qanadlandıran səslərini ruhuna
köçürmüşdü.
1897-ci ilin avqustunda Şuşada Xandəmirov
teatrında gənc dramaturq Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyevin "Məcnun Leylinin qəbri
üstündə" adlı musiqili səhnəciyi
oynanılırdı. Mirzə Sadıqcan tar
çalırdı, Cabbar Qaryağdıoğlu Məcnun
qiyafəsində səsilə ürəklərə od salırdı, kiçicik bir xor
dəstəsi də vardı və 12 yaşlı Üzeyir
də bu xor dəstəsində oxuyurdu. Bu
musiqili səhnəcik o zaman yeniyetmə Üzeyirə çox
təsir etmişdi. Sonralar, 1938-ci ildə "Leyli və
Məcnun"dan "Koroğlu"yadək adlı
məqaləsində ilk operanın yaranma tarixi barədə
belə yazırdı: "Leyli və Məcnun" necə
yaranmışdır? Mən opera üzərində
1907-ci ildə işləməyə başladım, lakin
məndə bu ideya xeyli əvvəl, təxminən 1897-1898-ci
illərdə, mən on üç yaşlı uşaq
ikən doğma şəhərim Şuşada,
həvəskar aktyorların ifasında, "Məcnun Leylinin
qəbri üstündə" səhnəciyini
görəndən sonra yaranmışdır. Həmin səhnə məni o qədər
həyəcanlandırdı ki, bir neçə ildən sonra
Bakıya gəlib operaya bənzər bir şey yazmaq
qərarına gəldim".
1899-cu ildə Üzeyir bəy Hacıbəyov
Tiflisə gedib Qori müəllimlər seminariyasına
qəbul olundu və burada təhsil alarkən skripkada
çalmağı öyrəndi. Musiqi
haqqında təsəvvürləri xeyli genişləndi.
1904-cü ildə seminariyanı bitirən
Üzeyir əvvəl Hadrutda (Xocavənd - M.Ç.), sonra
Bakıda müəllimlik və jurnalistlik etdi. Ancaq "Leyli və Məcnun" operasını
yaratmaq ideyası onu heç vaxt tərk etmirdi. Çox düşündükdən sonra o,
kiçik qardaşı Ceyhun Hacıbəyliylə dahi
Məhəmməd Füzulinin "Leyli və Məcnun"
poeması əsasında operanın mətnini tərtib
etdilər. Təbii ki, özlərinin
artırma və əlavələri də vardı.
Gənc bəstəkar "Leyli və
Məcnun" operasını yaradarkən Şərqdə ilk
dəfə klassik muğamlardan istifadə etmişdi. Üzeyir bəy yazırdı ki, "mən xalq
yaradıcılığının klassik nümunələri
olan muğamlardan musiqi materialı kimi istifadə etməyi
nəzərdə tutmuşdum. Vəzifəm
ancaq Füzuli poemasının sözlərinə forma və
məzmunca zəngin, rəngarəng muğamlardan musiqi
seçmək, hadisələrin dramatik planını
işləyib hazırlamaq idi.
"Leyli və Məcnun"un partiturası yox idi. Bunu hadisələrin və vokal
nömrələrinin ardıcıllığını
göstərən direksion əvəz edirdi. Nota ancaq orkestr musiqisi və xor üçün xalq
mahnılarından götürülmüş melodiya
materialı salınmışdı. "Leyli
və Məcnun"da əsl xalq musiqisi ilə məşhur
klassik süjet birləşmişdir".
Üzeyir bəyin bu yeni, orijinal işindən
ağlı bir şey kəsməyən, bu zəhmətin
səmərəsiz olduğunu söyləyənlərlə yanaşı,
Üzeyir bəyin istedadına inanan, ona mənəvi dayaq olan
dəyərli insanlar da vardı. Yazıçı,
dramaturq Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev Üzeyir bəyin
bu işində çox yaxından iştirak edirdi. Əbdürrəhim bəy teatr
pərəstişkarı idi. İlk
musiqili səhnəcik kimi, Şuşada və Bakıda ilk
Şərq gecələrini də keçirən,
xanəndə və sazəndələri toy
mağarlarından gətirib səhnəyə, böyük
tamaşaçı qarşısına çıxaran da o
idi. Görkəmli yazıçı Yusif Vəzir
Çəmənzəminli "Teatr
pərəstişkarı" məqaləsində
yazırdı: "1907-ci ildə Bakıya gəlib realnı
məktəbə girmişdim. Əbdürrəhim
bəy Bakıda idi. "İslamiyyə" otelində
yaşayırdı... "Şaqqulunun xeyir işi"ndən
sonra "Saranın hekayəsi"ni
yazıb "İslamiyyə"yə gətirdim. Əbdürrəhim bəylə yan-yana Üzeyir
bəy Hacıbəyli yaşayırdı. "Leyli və Məcnun" üzərində
çalışırdı. Sarabski və
Hüseyn Ərəblinski buraya tez-tez gəlirdilər. Opera da Əbdürrəhim bəyin iştirakı
olmadan keçmirdi. 1908-ci il yanvar
ayının 12-də ilk quruluşuna getdikdə
Əbdürrəhim bəyi dirijor kürsüsündə
gördüm".
Üzeyir bəy ətrafına topladığı gənclərlə,
keçmiş tələbə yoldaşları ilə
"Leyli və Məcnun" operasının ilk
məşqlərini "İslamiyyə" otelində, daha
sonra opera tamaşasının ilk
iştirakçılarından olan İmran Qasımovun
(Kəngərli) geniş zalında keçirmişdir.
Üzeyir bəy ilk dəfə idi ki, bu əsəri ilə
klassik muğamlarda insan ovqatının, onun
əhvali-ruhiyyəsinin, hiss və həyəcanlarının
ifadəsini tapmışdı. O, lal
duyğularımızı ifadə edən, ovqatımızdan
asılı olaraq bizə sevinc, kədər, şadlıq,
gümrahlıq bəxş edən muğamlara canlılıq,
hərəkət vermişdi. İlk dəfə
idi ki, məhz onun qəhrəmanları hiss və
həyəcanlarını, etiraz və
düşüncələrini ayrı-ayrı muğam
parçalarını oxumaqla ifadə edirdilər. Bu operanın bir üstün cəhəti və
zaman-zaman yaşamasını şərtləndirən
keyfiyyətlərdən biri də, zənnimizcə, hər bir
ifaçının oxuduğu musiqi partiyalarında
improvizə imkanının olmasıdır. Səs diapazonundan yaradıcılıqla istifadə
eləyən, oynadığı rolun hiss və
duyğularına həssaslıqla yanaşan hər bir
müğənni-aktyora bu əsər çox böyük
imkanlar yaradır. Bu əsərin
ölməzliyini, bəşəriliyini, humanist
dəyərlərə malik olmağını labüd
edən bir cəhət də odur ki, burada əslində
mənfi insan surəti yoxdur. Bu əsərdə hər
bir obraz öz məqamında, öz
dünyagörüşündə dərk edən, ali duyğuların
daşıyıcısıdır.
Yeri gəlmişkən, bir
məsələyə də toxunmaq istərdik. "Leyli və Məcnun" operasının ilk
afişasında Üzeyir bəylə yanaşı,
qardaşı Ceyhun bəyin də adının
yazılması hər şeydə qara axtaran bəzi
jurnalistlərin qərəzli, yanlış
yazılarının meydana gəlməsinə səbəb
olmuşdur. Onlar bir növ Üzeyir
bəyin müəlliflik hüququna kölgə salmaq
istəyində bulunublar. Çox
yaxşı ki, bütün bu cəfəng
söz-söhbətə tərcüməçi, jurnalist,
ictimai xadim Ceyhun bəy Hacıbəyli özü kitabda
oxucuların nəzərinə
çatdırdığımız xatirəsində son qoyub.
Fransada mühacirət həyatı yaşamağa vadar olmuş
Ceyhun bəy yazır: "Qeyd etməliyəm ki, bütün
bu əziyyətin çox hissəsi qardaşım Üzeyirin
üstünə düşürdü. Bəzən
o, gecə saat ikiyə-üçə qədər oturub
işləyir, hədsiz hövsələ və inadkarlıqla
səhnədə vokal musiqi ifasının harmonik
ansamblını yaratmağa çalışırdı.
Mən də öz imkanım daxilində ona
kömək edirdim".
Dövrünün bütün
mütərəqqi şəxsiyyətləri "Leyli və
Məcnun" operasının tamaşasının baş
tutmasında maraqlı idilər. O dövrdə dram
əsərlərində oynamaq üçün kifayət
qədər aktyorun olmasına baxmayaraq, musiqili səhnə
əsərləri olmadığından bu sahədə də
Üzeyir bəy çox çətinliklərlə
üzləşmişdi. Xüsusən Leyli
rolunun ifaçısını tapmaqda. Hüseynqulu
Sarabski, Mirzə Muxtar, Mirmahmud Kazımovskinin səhnə
təcrübələri olsa da, ilk dəfə idi ki, musiqili
əsərdə iştirak edirdilər. Nəhayət,
"Nicat" maarif cəmiyyətinin də köməyi
ilə 12 yanvar 1908-ci ildə "Leyli və Məcnun"
səhnəyə qoyuldu. "Leyli və Məcnun"
tamaşasının ilk ifaçıları
aşağıdakılar olmuşlar: Məcnun (Qeys) -
Hüseynqulu Sarabski, Ümmülqeys (Məcnunun anası) -
Mirmahmud Kazımovski, Əbülqeys (Məcnunun atası) -
Mirzə Muxtar, Leyli - çayçı şagirdi
Əbdürrəhman Fərəcov, Ümmülleyli (Leylinin
anası) - C.Vəzirov, Leylinin atası və Zeyd rollarında
- İmran Qasımov (Kəngərli), İbn Səlam və
Nofəl rollarını isə C.Dağıstani
təxəllüsü ilə Ceyhun Hacıbəyli
oynayırdı. 7 ərəb rolunda -
Məmmədov, Səfərov, Vəzirov və başqaları
oynamışlar. Tamaşanın rejissoru
Hüseyn Ərəblinski, dirijoru Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyev, suflyoru Əlabbas Rzayev idi. Operanın
orkestrində bəstəkarın seminariya yoldaşları -
Əli Terequlov, Ağəli Qasımov, Hacıbala Zamanov,
Fərhad Ağayev, Qayıbov, İsmayılov və
başqaları çalırdılar. Onlarla
bərabər Üzeyir bəy özü də skripka
çalırdı. İfaçıları
tarda Qurban Pirimov və Şirin Axundov müşayiət
edirdilər. Tamaşanın ilk baletmeysteri
isə Bəhram Vəzirov idi.
Bir ehtimala görə tamaşanın
rəssamı "Füyuzat" jurnalının baş
redaktoru, böyük alim, mütəfəkkir Əli bəy
Hüseynzadə olmuşdur.
"Leyli və Məcnun"un ilk tamaşası
görünməmiş müvəffəqiyyətlə
keçmişdir. Tamaşaçılar
sanki illərlə belə bir əsərin yolunu
gözləyirmişlər. Lakin bu
uğura baxmayaraq, bir müddət tamaşanı təkrar
göstərmək mümkün olmamışdır. Bunun da səbəbi Leyli rolunun ifaçısı
Ə.Fərəcovun oynamaqdan imtina etməsi olmuşdur. Nəhayət, ikinci tamaşa aprel ayında baş
tutmuşdur. Bu dəfə Leyli rolunda Miri
adlı birisi çıxmışdır ki, bizim fikrimizcə
bu, o zaman realnı məktəbin tələbəsi
Əhməd Ağdamski idi. Ə.Ağdamski
1920-ci ilə qədər Leyli rolunun ən yaxşı
ifaçısı kimi tanınmışdır.
"Leyli və Məcnun" yarandığı gündən
sevilmiş və musiqisi dillər əzbəri olmuşdur.
Bəstəkarın uğuru bir çox
bəsit qələm sahiblərində həsəd,
paxıllıq hissi yaratmışdı. Qəzetlərdə
hər zaman onu sancmaq, gözdən salmaq istəyənlər,
guya, operanın dramanı məhv etdiyini
söyləyənlər vardı. Bütün
bunların şahidi olmuş görkəmli aktyor
Mirzəağa Əliyev sonralar yazırdı: "... 1909-cu
ildə "Zənbur" adlı gülgü jurnalı
nəşr olunurdu. Bu məcmuə "Leyli
və Məcnun", "Ər və arvad", "O
olmasın, bu olsun" kimi əsərlər yaratmış
Üzeyir bəy Hacıbəyova bir karikatura çəkmişdi.
Üzeyir bu şəkildə belə göstərilmişdi:
ayağında çarıq, əynində cırıq
arxalıq, əlində smıçok və sol
tərəfində bir nəfər zurna tutub çalırdı.
Bu zurnanın içindən isə notlar
çıxırdı. Karikatura demək istəyirdi ki:
"Buna baxın, ha! Üzeyir bəy
Hacıbəyov zurnadan not yaratmaq istəyir".
Mən arzu edirəm elə bir qüdrətim
olaydı ki, Üzeyir Hacıbəyova məcmuədə
karikatura çəkənləri yarım saatlığa
dirildib "Koroğlu" operasını onlara
göstərəydim. Bu cənablar öz
tutduqları əməldən, yəqin ki, çox
xəcalət çəkərdilər".
Məhz "Leyli və Məcnun" meydana
gələndən sonra opera və operettaların yaranmasına
bir təkan oldu. Rus inqilabından əvvəl Üzeyir
bəy bir-birinin ardınca "Şeyx Sənan",
"Rüstəm və Söhrab", "Şah Abbas və
Xurşidbanu", "Əsli və Kərəm",
"Harun və Leyla", "Ər və arvad", "O
olmasın, bu olsun", "Arşın mal alan" kimi opera
və operettalarını yazıb səhnəyə
qoymuşdur. Üzeyir bəyin muğam
operalarından ruhlanaraq Zülfüqar Hacıbəyov
"Aşıq Qərib", Müslüm Maqomayev
"Şah İsmayıl" operalarını yaratdılar.
Başqaları da istedad, səriştə
tələb edən bu işə girişsələr də,
uğur qazana bilmədilər. "Leyli
və Məcnun" ölkəmizin teatrlarını
dolaşdı, İranda, Türkiyədə,
Özbəkistanda, Gürcüstanda, Türkmənistanda,
Dağıstanda ...oynanıldı və bir çox qardaş
xalqların milli operasının meydana gəlməsinə bir
təkan oldu.
Bu ölməz səhnə əsərində
nəsillər nəsilləri əvəz edib, dəyişib,
dəyişilməyən, zamanın amansız,
güzəştsiz zərbələrinə
şərəflə sinə gərən isə yenə
bütün Şərqdə ilk opera olan "Leyli və
Məcnun" olub. Üzeyir bəyin bu
ölməz məhəbbət dastanı zaman-zaman yaşayacaq,
yeni-yeni Leylilər, Məcnunlar, İbn Səlamlar,
Nofəllər ... yetirəcəkdir.
Azərbaycan.- 2008.- 12 yanvar.- S. 12.