Mükərrəmoğlu M.
“Leyli və
Məcnun” operasının tamaşaya qoyulmasından 100 il
ötür
Yanvarın 25-də Opera və Balet
Teatrında xalqımızın
böyük oğlu dahi Üzeyir bəyin “Leyli və Məcnun” operasının yubiley tamaşası göstəriləcək.
Bu operanın Azərbaycan səhnəsində
neçə dəfə
oynanıldığını demək çətindir. Ancaq o məlumdur
ki, hər dəfə səhnəyə
qoyulanda bu opera geniş tamaşaçı auditoriyasının
böyük marağına
səbəb olmuşdur.
Bunun sirrini açmağa tədqiqatçı alimlərimiz
bu gün də səy göstərirlər və
hər dəfə də yeni arqumentlər
gətirirlər. Əlbəttə,
burada Füzuli dühasının, Üzeyir
bəy istedadının
qovuşuğundan və
Azərbaycan muğamlarının
əvəzolunmazlığından daha çox danışırlar.
Bu operanın yaranma tarixi ilə bizi xalq
yazıçısı Anar
“Uzun ömrün akkordları” filmindən tanış edib. “Leyli və Məcnun” şərqin ilk operası kimi səhnəyə qoyulduğu vaxtda böyük rezonans doğurmuşdu və onun sədası Avropaya da gedib
çatmışdı.
Doğrudur, Azərbaycanda
o vaxta kimi
teatrın xeyli ənənələri yaranmışdı.
“Leyli və Məcnun” isə bu vaxta kimi
yaranan tamaşalar içərisində daha
mürəkkəb quruluşa
malik, yeni janrda olan bir
əsər idi. İlk redaktədə əsər 5 pərdə
6 şəkildə nəzərdə
tutulmuşdu. Sonrakı
quruluşlarda 4 pərdə
6 şəkildə oynanılırdı.
Üzeyir bəy bu operada Azərbaycanın
bütün muğamlarından
istifadə etmişdir.
Həm də təkcə istifadə yox, elə yerləşdirmə
aparmışdır ki,
hər bir muğam qəhrəmanların
obrazlarını üzvi
şəkildə tamamlaya
bilir. Üstəlik xalq mahnılarının əsərə əlavə
olunması çox maraqlı bir forma yaratmışdır.
Bəlkə ona görə də “Leyli və Məcnun”u Azərbaycanın musiqi ensiklopediyası adlandırırlar.
Operanın ilk tamaşasının quruluşçu
rejissoru Hüseyn Ərəblinski idi. Onun qarşısında çox çətin bir vəzifə dururdu. Çünki Leylini oynayası aktrisa yox idi.
Ancaq bu rolu Əbdürrəhman Fərəcov oynadı. O vaxt o, çayçı
şagirdi idi. Sarabski onu görmüşdü
və Ərəblinskiyə
tövsiyə etmişdi.
Böyük çətinlikdən
sonra onun razılığı alınmış,
yalnız bir tamaşa oynamış, sonra isə imtina etmişdi. Hüseynqulu Sarabski Məcnun, C. Dağıstani
İbn Salam, M. Kazımovski Məcnunun anası, Mirzə Muxtar Məcnunun atası rollarında çıxış etmişlər.
Bundan sonra “Leyli və Məcnun”
dəfələrlə yeni
quruluşda səhnəyə
qoyulmuşdur. Mən bu tamaşalardan Mehdi Məmmədovun quruluşunda 1976-cı ildəki və F.Səfərovun 1994-cü ildəki
quruluşlarına tamaşa
etmişəm. Xalq artisti Arif Babayevi
Məcnun, mərhum müğənni Nəzakət
Məmmədovanı Leyli
rolunda, eyni zamanda Baba Mirzəyevi
Məcnun, Zeynəb Xanlarovanı Leyli rollarında görmüşəm.
Hər iki quruluşda “Leyli və Məcnun”
operası olduqca cazibədar, yüksək dramaturji vəziyyətləri
məharətlə əks
etdirən bir sənət əsəri kimi meydana çıxmışdı.
Son zamanlar “Leyli və Məcnun”
yeni quruluşda səhnəyə gətirildi
və rejissor Hafiz Quliyev onu
tamaşaçılara böyük ustalıqla təqdim etdi. Bu dəfə isə Leylini xalq artisti Nəzakət
Teymurova, Məcnunu isə xalq arstisti
Mənsum İbrahimov ifa edir. Neçə
illərdir ki, bu iki sənətçi
Leyli və Məcnunun yorulmaz ifaçılarıdırlar. Yanvarın 25-də isə operanın yubiley tamaşasında yenə onlar oynayacaqlar.
Əlbəttə, məsələ
təkcə bu əsərin neçə
dəfə tamaşaya
qoyuluşunda deyil, əsas olan budur ki, “Leyli
və Məcnun” operası hər dəfə oynanılanda rejissorlar yeni motivlər tapır, əsəri tamaşaçıya
orijinal üslubda təqdim edirlər.
“Leyli və Məcnun” operası dünyada məşhurdur.
Həmin opera əsasında “Azərbaycantelefilm”
birliyində 1996-cı
ildə film-opera çəkilmişdir. Rejissorlar Nazim
Abbas və Şamil Nəcəfzadə
filmə orijinal formada quruluş vermişlər.
İllər, əsrlər
ötəcək, bu opera səhnəmizdə yenə də əvvəlki təravətlə
yaşayacaq. Çünki
onun mənbəyi böyük Füzuli, dahi Üzeyir bəy və bir də Azərbaycanın
xalq musiqisidir.
Xalq qəzeti.- 2008.- 8 yanvar.- S. 6.