Rzalı R.
Onlar
millətimizi işıqlı günlərə
çıxarmaq üçün hər əzaba
qatlaşırdılar
1908-ci ilin soyuq yanvar
günü sanki burada Bakıda Qoca Şərq
yaşadığı zülmətin, cahilliyin,
nadanlığın yaxasından tutub onu birdəfəlik
tarixindən silib atmaq, elmə-irfana, maarifə,
mədəniyyətə çatmaq üçün ayağa
durmuşdu, bu duruşunda olduqca qürurlu,
özünəgüvənli və qətiyyətliydi.
Üsyana oxşayan bu duruş mürgüləyən
Şərqə səs salmışdı. Yanvarın 12-də
(köhnə təqvimlə 25-də) Mailov teatrında 22
yaşlı gənc şuşalı Üzeyir
Hacıbəyovun "Leyli və Məcnun" adlı operası
tamaşaya qoyulurdu. Tamaşaya gələnlər sakitcə
oturub maraqla gözləyirdilər. Bu sükutun
fövqündə isə xalqımızın
şərəfli səhifəsi yazılırdı. Həmin
gün tariximizə milli operamızın yaranması
günü kimi həkk olunacaqdı. Kübar görkəmli
yazıçı Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev
əlində dirijor çubuğu
çalğıçıları idarə edirdi. Birdən
"Şəbi-hicran"ın ürəkləri fəth
edən musiqisi salona yayıldı və çox
keçmədən teatr tariximizdə ağır,
şərəfli və örnək olası həyat
yaşamış Hüseynqulu Sarabski Məcnun rolunda
səhnəyə çıxdı. Deyilənə
görə, bu tarix nə yazılmaqla, nə də
deyilməklə ifadə olunasıdır, çünki o tarix
zamanın fövqündə dayanmışdı.
Leyli axtarışında
Belə bir qaranlıq mühitdə müsəlman
qadınının səhnədə görünməsi
müşkül idi. Odur ki, böyük
xahiş-minnətdən sonra həmin gecə Leylini Hacı
ağanın mehmanxanasındakı aşpazxanada
çalışan Əbdürrəhim Fərəcov adlı
bir gənc oynayır. Amma bu qoçaq elə həmin gecə
and içib, özünə söz verir ki, bir də arvad
tumanı geyinib, başına yaylıq bağlamayacaq, donuz
piyini üzünə, bığına yaxmayacaq. İlk
"Leyli"nin "andı" Üzeyir bəyin də,
yoldaşlarının da əhvalını təlx edir.
Bəs necə olsun, başlanmış iş
yarımçıqmı qalsın? Üzeyir bəy Leylini
oynaya biləcək münasib adam tapmaq üçün
gecə-gündüz düşünür, axtarırdı.
Elə bir adam ki, onu gözləyən bütün
əzab-əziyyətlərə, hədə və
qadağalara dözsün, millətinin qaranlıqdan
aydınlığa çıxması yolunda
ölümünü belə göz altına alsın.
Hanı elə bir oğul?!
Üzeyir bəyin xalası oğlu Əhməd bəy
Bədəlbəyov (Ağdamski) Bakı Realnı
məktəbin tələbəsi idi. Operanın ilk
tamaşasında xor heyətində oxuyurdu. Gözəl
səsi, musiqi duyumu, bəstə boyu, yaraşıqlı da
çöhrəsi vardı. Bunu xatırlayan Üzeyir
bəyin üzü gülür, işıq ucu var deyə
düşünür. Ancaq Əhmədə necə desin,
Realnı məktəbin tələbəsi qadın rolunu
oynamağa razılıq verərmi? Ancaq Üzeyir bəy
öz istəyini ona çatdırır. Əhməd bəy
çox düşünmür, düşünməkdən
keçmişdi, başlanmış bu işıqlı yolu
can bahasına da olsa davam etdirmək gərəkdi.
Əhməd bəy bütün qorxu, hədə və
təhqirləri gözə alır, təki millət
oyansın, maarifə, mədəniyyətə, tərəqqiyə
qovuşsun, insanlar teatra gəlsin, opera dinləsin. Sanki bu
Hacıbəyovların və Bədəlbəylilərin uca
Yaradan tərəfindən boyunlarına qoyulmuş
vəzifə idi. Onlar bunu etməli idilər, milləti
zülmətdən işığa çıxarmaq
üçün döyülsələr,
öldürülsələr, təhqir olunsalar belə, bunu
etməli idilər. Bu, onların vəzifəsi idi.
Elə həmin il aprelin 21-də "Leyli və Məcnun"
operası yenidən göstərildi. Afişalarda Leyli rolunda
"Miri" yazılmışdı.
Onların nəsil şəcərəsi
Bütün tarixi dövrlərdə Azərbaycanın
dövlətçilik quruluşunda, hərb tarixində, elm,
təhsil, mətbuat və mədəniyyət sahəsinin
inkişafında xüsusi xidmətləri olan
şöhrətli və möhtəşəm nəsil
şəcərələri olub. Onlar millətimizin
tarixində elə böyük iz qoymuşlar ki, bu iz
xalqımızı dünyaya həmin tarixlə
tanıtmışdır. Millətimiz bu şərəfli
tarixlə həmişə fəxr etmiş, qürur
duymuşdur. Səfəvilər, Ağqoyunlular, Qaraqoyunlular,
Aşurbəylilər, Naxçıvanskilər,
Kəngərlilər, Şıxlınskilər, Qacarlar,
Mehmandarovlar, Rəfibəylilər, Hacıbəylilər,
Bədəlbəylilər, Əliverdibəyovlar və sair.
Kərbəlayi Ələkbər Şuşada
dövrünün sayılıb-seçilən
ziyalılarından olub, Xanqızı Xurşudbanu
Natəvanın sarayında çalışıb. Maarifpərvər
ziyalı Ələkbər Əliverdibəyovun
oğlanları ali təhsil almış Ağalarbəy və
Bahadırbəy Əliverdibəyov, qızları -
Zülfüqarbəy, Üzeyirbəy və Ceyhunbəy
Hacıbəylilərin anası Şirin xanım,
Bədəlbəy, Mahmudbəy və Əhməd bəy
(Ağdamski) Bədəlbəylilərin anası Əzizə
xanım olub. Ağalar bəyin övladları bəstəkar
Nazim və dirijor Kazım Əliverdibəyovlardır.
On səkkizinci əsrin sonlarında -Topxana
meşəsində, İsa bulağında, Xan
qızının bağçasında
ayaqyalın-başaçıq qaçdı-tutdu oynayan bu
uşaqlar bilmirdilər ki, üzərlərinə elə bir
ağır və çətin vəzifə
düşəcək ki, onlar bunu etməlidirlər. Onlar
bilmirdilər ki, ucqarlarda, çar müstəmləkəsi
altında zülmət pərdəsinə
bürünmüş, ana dilində bir qəzet
çıxarmasına belə rəva bilinməyən
millət onların yolunu gözləyir. Bunun üçün
onlar Qarabağdan Parisə, Sarbon Universitetinə, Moskva,
Peterburq, Xarkov ali məktəblərinə, Qori
Seminariyasına qədər getməli, təhsil almalı,
maarif-mədəniyyət işığını xalqına
daşımalıdırlar, milləti cəhalət yuxusundan
oyadanların ön sırasında dayanmalıdırlar. Bunun
üçün bütün əzablara
qatlaşmalıdırlar.
Bədəlbəylilər nəslindən olan Əhməd
bəy Bədəlbəyli (Ağdamski) 1884-cü ildə
Ağdamda Bəşir Bədəlbəylinin ailəsində
anadan olur. O, körpə yaşlarında ikən atası
dünyasını dəyişir. Böyük qardaşı
Bədəl bəy Qori Seminariyasını bitirdikdən sonra
Ağdama qayıdıb müəllimlik edir, həm də evin
ağır yükünü çəkir. Ancaq Ağdamda
çox qalmır, ailəsini də götürüb Bakıya
köçür. 1906-cı ildə Bədəl bəy
Bakıda - keçmiş Sovet küçəsində
rus-müsəlman məkəbi açıb
fəaliyyətə başlayır. Bu vaxtlar Əhməd
bəy artıq yetkin oğlan idi, tələbəydi.
Üzeyir bəy Əhməd bəyi Leyli roluna dəvət
edəndə Realnı məktəbdə nəinki
uşaqları teatrda işləməyə, heç axşam
tamaşalarına da buraxmırdılar.
Ancaq bu məsələ də yoluna qoyulur.
"Ağdamskinin varlığı ilə millət
kəsbi-iftixar etməzmi?!"
Həmin gün - 1908-ci il aprelin 21-də "Leyli və
Məcnun" operası yenidən səhnəyə qoyuldu. O
gecə "Miri"nin adı dillərdən
düşmədi, sevincdən dolan gözlər var idi.
Realnı məktəbdə oxuyan gənc tələbə
Əhməd bəyin "Miri"sinin məharəti
əfsanəvi Məcnun Hüseynqulu Sarabskini də
heyrətləndirmişdi. 1909-cu il mayın 5-də "Leyli
və Məcnun" operasının növbəti
afişasında başqa "imza" var idi: Leyli-Ağdamski.
Əvvəlcə şaşıranlar da olur, Leyli rolunda
başqa aktyor oynayacaq deyə. Lakin çox
keçmədən hamı hiss edir ki, bu, "Miri"nin
səsidi. "Miri" yavaş-yavaş özündə
Əhməd bəy Ağdamski olmaq cəsarəti
tapırdı.
Ağdamskinin həyat və yaradıcılığı
ilə tanış olarkən onun keçdiyi yola
heyrətlənməmək olmur. O, əslində musiqi
təhsili almamışdı, dövrünün
xanəndələrini eşitmiş, böyük
qardaşı Bədəl bəyin tarının simlərini
dinləmişdi. Ancaq səhnədə elə obrazlar
yaradıb ki, müasirləri xatirələrində onun haqqında
heyranlıqla danışırlır. Əhməd bəyin
yaratdığı qadın obrazları təkcə Leyli
ilə bitmir. Üzeyir bəyin inqilabdan əvvəl
yazdığı bütün opera və operettalarda qadın
rollarının ilk ifaçısı olur. "Rüstəm
və Söhrab"da Təhminə, "Ər və
Arvad"da Minnət xanım, "O olmasın, bu olsun"da
Gülnaz, "Şah Abbas və Xurşudbanu"da
Xurşudbanu, "Əsli və Kərəm"də
Əsli, "Arşın mal alan"da
Gülçöhrə, "Aşıq Qərib"də
Şahsənəm və başqa operalarda qadın
rollarını səhnədə ustalıqla
canlandırıb.
Onun ən böyük arzusu Azərbaycan səhnəsinə
qadın aktrisaların gəlməsi idi. Deyilənə
görə, arvad paltarı geyinməkdən lap bezibmiş,
qadın rolunda kişilərin oynaması kimi kədərli bir
faktın Azərbaycan tarixinin səhifələrinə köçməsini
istəməzmiş. Amma nə etməli?! Ağdamski bir ara
Bakı Şəhər Sovetində işləyən dostu
Yermakovun qızı Mariyanı Gülçöhrə roluna
hazırlayır. O, xristian qızına səhnə
dərsləri verməklə bahəm Azərbaycan dilini də
öyrədir. Tez bir zamanda ana dilimizdə danışmağı
öyrənən Mariya səhnəyə çıxır
və Məfkurə Yermakova kimi tanınır. Bu aktrisa
1920-21-ci illərdə səhnəyə qoyulan bir çox
opera və operettalarda çıxış edirdi. Sonralar
Azərbaycanın xalq artisti adını alan Məfkurə
Yermakova xatirələrində sənətə Ağdamskinin
sayəsində gəldiyini yazırdı.
Hüseynqulu Sarabski xatirələrində yazırdı:
"Bir dəfə Gürcüstanda maraqlı hadisə baş
verdi. Paliaşvili adına Opera Teatrında tamaşadan sonra bir
ictimai xadim aktyorları təbrik edib əllərini
sıxırdı. Növbə Ağdamskiyə çatanda
zadəgan adətincə onu qadın bilib əlindən
öpdülər. Əhməd bəy də özünü
itirməyib əlini uzatdı, hətta bir reverans da etdi. Sonra
kişi olduğunu bilib o ki var
gülüşdülər". Deyirlər Ağdamskinin
həyatında belə maraqlı hadisələr çox olub.
Mətbuatda gedən yazılarda Ağdamski musiqini,
incəsənəti dəyərləndirən mesenat Zeynalabdin
Tağıyevin çox sevimli aktyoru kimi dəyərləndirilirdi.
1912-ci ildə "Tazə xəbər" qəzeti
yazırdı: "...İslam mütəəllimləri
arasında misli az olan Ağdamski cənablarının
varlığı ilə millət kəsbi-iftixar
etməzmi?!"
Hədyan yazan mətbuat da az olmayıb. Milli operamızın
yaranmasını həzm etməyən və bu uğura rişxəndlə
yanaşan "Tuti" dərgisi Ağdamskini
"Ağdivarski", Hüseynqulu Sarabskini "Corabski",
Hüseyn Ərəblinskini "Ehramski"
adlandırırdı: "Kimdir bu Ağdivarski aktyorluğa
gəlib". Bu tənələrdən bezən Sarabski bir
dəfə səhnəyə çıxmaqdan imtina edir. Bu
dəfə Məcnun rolunda Ağdamskinin böyük
qardaşı Bədəl bəy oynayır, Leyli rolunu da
özü ifa edir. 1917-1918-ci illərdə Tiflisdə qastrolda
olmuş Mustafa Mərdanov xatirələrində
Ağdamskidən böyük rəğbətlə
yazırdı: "Xüsusən opera və operettalarda
qadın rollarını çox gözəl oynayan
Əhməd bəy Ağdamski ifası ilə
tamaşaçıları valeh etmişdi.
Fasilələrdə rus opera teatrının aktyorları
səhnə arxasına gələrək onunla tanış
olmağa can atırdılar".
1919-cu il idi. Qadın aktrisaları yavaş-yavaş
səhnədə görünürdülər. Sona xanım,
Həqiqət Rzayeva və s. Elə həmin il Ağdamskinin
benefisində "Əsli və Kərəm" operası
oynanılır və o, ilk dəfə Kərəm rolunda
səhnəyə çıxır. Deyilənə
görə, bu, onun illərlə gözlədiyi gün idi.
Çünki 12 il idi ki, milli mədəniyyətimizin
intibahı naminə Azərbaycan teatr səhnəsində
bir-birindən fərqli qadın obrazları yaradırdı.
Çox heyif, müasirləri yazır ki, onun ən
böyük arzusu "Aşıq Qərib"i
oynamaqmış, o da nəsib olmayıb.
İyirminci illərin əvvəllərində Əhməd
bəy Ağdamski Qarabağa qayıdır, bir neçə il
Ağdamda yaşayır, teatr truppası yaradır, bir
çox tamaşaların rejissoru olur. Musiqili
əsərlərlə yanaşı, dram
əsərlərində də müğənni-aktyor kimi
çıxış edir. Tara sevgisi, rəğbəti o
qədər böyük olur ki, ondan ayrıla bilmir.
Dövrünün görkəmli ziyalıları
danışırmış ki, Ağdamski
tamaşaçıların gözü qarşısında
tarın bütün pərdələrini kəsib atar, sonra
elə bir "Bayatı-Şiraz" çalarmış ki,
gəl görəsən, Üzeyir bəy onun ifasında
"Şahnaz" dinləməkdən doymazmış.
Zəmanəsinin görkəmli ziyalısı, millətin
maarif və mədəniyyətə qovuşması
üçün mürəkkəb bir müsəlman
mühitində qadın paltarı geyinib səhnəyə
çıxmaq qədər təhlükəni gözə
alıb səhnəyə atılan Əhməd bəy
Ağdamski 1934-cü ildə Ağdaşa köçüb
orada yaşayır, uzun illər musiqi məktəbində tar
müəllimi işləyir. Ağdaşda hamı bu
zadəgan əsilli insana böyük hörmətlə
yanaşır, Əhməd əmi deyirmiş.
Xalq artisti, korifey sənətkarımız Habil Əliyev
həyatında Ağdamskinin rolunu belə xatırlayır:
"Mən yeddiillik məktəbə gedirdim. Həmin
illərdə məşhur xanəndə və musiqi
müəllimi Əhməd bəy Ağdamski bizdə kirayədə
yaşayırdı. Odur ki, yaşadığı evə
vaxtaşırı musiqiçilər toplaşar,
muğamlardan, təsniflərdən, xalq mahnılarından
danışar, onlardan parçaları tarda, ya da kamançada
ifa edərdilər. Musiqiyə və musiqi aləminə sevgi
və maraq məndə o vaxtdan yarandı. Sənət aləminə
gəlməkdə iki xeyirxahım olub. Birincisi Əhməd
bəy Ağdamski, o biri anam. Əhməd əmi mənə
sənətin nə olduğunu öyrətdi, anam isə
sənətə məhəbbət yaratdı".
Əhməd bəyin tələbəsi olmuş, Böyük
Vətən müharibəsi əlili Akif Əfəndiyev
müəllimini belə xatırlayır: "1930-cu
illərdə Ağdaş rayonunun mədəni
həyatında bir dönüş yarandı. Üzeyir
bəyin yaxından köməyi ilə Əhməd bəy
Ağdamski Ağdaşda musiqi məktəbi açdı.
Məktəbin vokal, tar, kamança, skripka, fortepiano
siniflərində təhsil almağa onlarla ağdaşlı
cəlb olunurdu. Gənclər bu böyük ziyalını
yaxından görmək və dinləmək üçün
həmin məktəbə gedirdilər. Lakin bir neçə
il sonra müharibə başladı, mən də, dostum
Çingiz də müharibəyə getdik. İş elə
gətirdi ki, mən sol qolumdan, Çingiz də sağ qolundan
ağır yaralandıq. Cəbhədən qayıtdıqdan
sonra yenə musiqi məktəbinə gəldik, Əhməd
müəllimlə görüşdük. Bizim musiqiyə olan
marağımızı, lakin tar çala bilməyəcəyimizi
görən Ağdamski bir qədər fikirləşdikdən
sonra bildirdi ki, mən sizinlə fərdi məşğul
olaraq ikinizin bir tarda çalmağınıza nail olmağa
çalışacağam. Məşqlərə
başladıq, Çingizlə mən bir neçə musiqi
nömrəsini ifa etdik. Bir dəfə rayonda keçirilən
bayram tədbirlərinin birində Çingizlə mən tarda
bir nömrə ifa etdik. Bu mənzərə
tamaşaçıları heyrətə gətirdi. Aradan bir
az keçmiş məktəblilərin Bakıda
keçirilən musiqi olimpiadasına da dəvət olunduq.
Yenə də Çingizlə mən bir tarda hərəmiz
birəlli müəllimimiz Ağdamskinin öyrətdiyi
muğamı ifa etdik. Münsiflər heyətində
əyləşənlər bir-birinə baxdılar. Onların
arasında əyləşən bir nəfər eynəyini
çıxarıb gözünü sildi. Dedilər ki, bu,
Üzeyir Hacıbəyovdur, sizin tək qolla tar
çalmağınız onu kövrəldib.
Teatrdakı fəaliyyətinə son qoyduqdan sonra Əhməd
bəy Ağdamski Şuşanın
sayılıb-seçilən ziyalılarından olan,
hüquqşünas İsmayıl bəyin qızı,
görkəmli yazıçı Süleyman Sani Axundovun
əmisi qızı Rəhilə xanımla ailə qurur.
İki qız, iki oğul atası olur. Qızları
Cəmilə xanım həkim, Kamilə xanım
şərqşünasdır. Oğlanları Məmməd
Ağdamski geoloq, Telman Ağdamski isə Tusi adına Pedaqoji
Universitetin müəllimi, kimya elmləri doktoru, professordur. O,
1954-cü il aprelin 1-də 70 yaşında Ağdaşda
vəfat edir.
Milli teatrımızın, milli operamızın yaranmasında
və formalaşmasında, xalqımızın
işıqlı gələcəyə açılan yolunun
başlanğıcında dayanan görkəmli simalardan biri
də Əhməd bəy Ağdamskidir. Onun adı
mədəniyyət tariximizin salnaməsinə
Şərqdə ilk qadın rolunun ifaçısı və
ziyalı kimi qızıl hərflərlə yazılıb.
Azərbaycan.- 2008.- 27 yanvar.- S. 6.