... Onlardan biri
- Məzahir Həsənov 1949-cu ildə Şuşada anadan
olub. 14 yaşından sənətdədir.
Əvvəlcə söhbətə Məzahir Həsənov başdadı:
- Şəhərdəki 132 nömrəli doğma
məktəbə gedəndə, Axundov bağından İran
səfirliyinə dönən yerdə balaca bir zirzəminin
yanında taxta, yapışqan, lak iyi gələn zirzəmi
mənə çox qəribə gəlirdi, dərsə
geciksəm də, dayanıb baxırdım. Zirzəmidə
musiqi alətləri – tar, kamança, nağara
düzəldirdilər. Uşaq
ağlıyla düşünürdüm ki, burda
işləyənlər dünyanın ən xoşbəxt
adamlarıdır. Ustalarla söhbətləşmək,
onlardan dərs almaq istəyirdim...
Famil QURBANOV: Bu ermənilər çox
hiyləgərdirlər, “sexovşik”ləri Bakıda
üç-dörd yerdə sex açıb beş-altı
sənətkarı bir yerə yığırdılar. Sənətkarlar işləyirdi, ad da olurdu
onların. Mən bu sənətə təzə
gəlmişəm – beş il əvvəl.
Məzahir, qardaşı Rəcəb
Şuşada musiqi alətləri fabrikində
çalışıblar. Rəcəb
də Bakıdadır, işləyir. Bahadur deyilən bir
adam da olub – erməni Bahadur. Özü tar
düzəltməyib, emalatxana sahibiymiş. Tar
çalmağı az-maz bilirmiş, beləcə də
çıxıb önə. Bizimkilər
düzəldirmiş, ad da olurmuş Bahadurun. Erməni düşüb tarixə, kimi
dindirirsən, deyir Bahadurun tarı. Məzahir
45 ildən çoxdur işləyir. Qardaşı
Rəcəb də 60 ildir sənətdədir.
Ustalardır,
M.H: Bəli, mədəniyyət deyəndə artistlər, bir
də musiqiçilər xatırlanır. Başqa heç kim. Biz də varıq axı.
İşimiz belədir ki, sıfırdan
başlayıb gəlib çıxırsan gözəl bir
alətə. Kötüyünü
görsən, deyərsən ki, bir əcaib şeydir də.
Amma həmin alətdə musiqiçilər ad
qazanırlar, məşhur olurlar, bizi isə tanıyan ancaq
tarını-kamançasını düzəltdiyimiz
musiqiçilərdir.
F.Q: Ən məşhur ifaçının alətində
kiçicik bir qüsur olsa, bütün iş korlanar. Məndə kitab var ki, musiqi alətləri,
onların ifaçıları haqda yazırlar. Bəs bu tarı, kamanı düzəldən yoxdur?
İnternetdə ermənilərlə
kamança, balaban üstündə qırğın gedir.
Bunu aydınlaşdırıb ortaya
çıxaran yoxdur ki, bəli, erməninin də
kamançası var, amma filan formadadı,
səslənməsi, tembri filan cürdü. Erməninin xalq mahnısı, bəstəkar
mahnısı varsa, ifa eləsin. Əgər
bizim kamançanı çalırsa, bizim
bəstəkarların mahnısını ifa eləyirsə,
deməli, elə bizdən götürmədir,
oğurlanmadır. Bunu da sübut
eləmək üçün bizdə olan ustaları
üzə çıxarmaq lazımdır.
1934-cü ildə Səid Rüstəmovla
Üzeyir Hacıbəyov milli xalq orkestri yaradıblar. Orkestri yaradanda burada bəm səslər
çatmayıb, bas alətlər olmayıb. Kanon, skripka, kontrabas, violonçel, qarmon, klarnet,
fortepiano alətlərini buraya daxil ediblər. Niyə? Ona görə ki,
bəm, yəni bas səslər bizdə
çatışmır. Elə indiyə
kimi də olmayıb. 2004-cü ildə Milli
Konservatoriyanın rektoru Siyavuş Kərimi bizə dedi ki,
bəm səsli alətlər hazırlamaq lazımdır. Çalışıb bir alət yaratdıq, bax,
durur orda. Bu ayşəkilli alət səs
vermədi, qaldı. Mənim
sənətdə ilk işim skripka olub. Səslənməsini
yoxladıq, çox qəşəng alındı. Sonra mənə qədim xalq çalğı
alətləri üzrə mütəxəssis Məcnun
Kərimovun kitabını verdilər, oxudum və tapdım bas
alətin səsini. Düzəltdim bəm
kamançanı, 2004-cü ildə təqdimatı da oldu.
Hətta bizim yeni bir manatlığın
üstünə də düşüb şəkli. İndi bu kamançanın tədrisinə
başlanılacaq.
- Yəqin, bəm kamança orkestrlə birgə ifa
edilməlidir?
F.Q: Biz bunu 2004-də üzə çıxarmışıq,
indisə 2007-dir. Artıq yeni kamançanın cizgiləri
bütün əllərdə var. İxtiralar məxfi
qalmalıdır – bir orkestrdə üzə çıxanacan,
möhür vurulanacan ki, bu, Azərbaycanın milli
alətidir... Başqa ölkədən 35 min
dollar verirdilər ki, mən bu aləti satım onlara. Satmadım.
- Bu alətin müəlliflik hüququ təsdiqlənib?
F.Q: Hələ yoxdur, amma olasıdır, iş gedir.
- Bu bəm kamançanı necə üzə
çıxardınız?
F.Q: Siyavuş müəllim qulaq asdı kamançaya, sonra o,
kaman ustası Munis Şərifov və mən getdik
Bəstəkarlar İttifaqına. Rəhmətlik
Vasif Adıgözəlov bizi qəbul elədi. Munis
çaldı, Vasif müəllim də dedi ki, bunun
təqdimatı yüksək səviyyədə, dövlət
səviyyəsində keçirilməlidir. Belə
də oldu. 2004-cü il iyunun 7-də
Bəstəkarlar İttifaqında təqdimat mərasimi
keçirildi. Adi kamançanın qolu
yuxarıdan yoğun olur, aşağıdan nazik. Bəm kamançada əksinədir. Bəzi başqa fərqlər də var. Dünyada
80-dən yuxarı kamança növünün olduğunu
deyirlər. Yaponlar boranının
üzərinə dəri çəkib dördsimli
kamança düzəldiblər, qəşəngcə də
çalırlar.
- Qədim alətlərdən çəqanə də kaman
növü sayılır?
F.Q: Çəqanə də kamança sayılır. Əsrlər bundan qabaq olub, bizdə Məcnun
Kərimov bərpa edib. Biri muzeydədir,
biri də Munis Şərifovda. Tərsinə
tutsan, ilk baxışda saza bənzəyir. Səsi də gözəldir. Çəqanə
qədim alət olduğundan not üzərində
qurulmayıb, bəm kamança isə orkestrdə istifadə
edilə bilər.
- Hər halda tədrisdən bir az
ətraflı danışaq. Nə qədər
şagirdiniz var?
F.Q: On beş. Aralarında eləsi var ki,
tar da, kamança da çalır, vaxtları olanda
gəlirlər, məşğul olurlar...
M.H: İfaçılar da gəlib öyrənirlər. Çünki birdən hansısa xarici qastrolda problem
yaransa, bunu imkanları daxilində özləri həll edə
bilsinlər.
- Özü müstəqil şəkildə bir tar və ya
kamança düzəldən istedada rast gəlmirsiniz ki?
F.Q: Yox... Şagirdlərimiz
azyaşlılardır, dəzgaha çox yaxın
buraxılmırlar. Həm də ustanın
yetişməyinə 20, bəzən 30 il
tələb olunur. Bax, bu alətlər, bu da
kötük. Uşağın
işləməyi burada çox çətindir, heç
biləyi də dözmür. Əsas
uşaqda maraq yaratmaqdı, maraq olsa, yonmağı sonra da
öyrənər. Elə mənim özümü
götürək: 2000-ci ildə heç maraqlanmırdım
ki, tar nədir, kamança nədir. Sovetlər
dağılandan sonra mən bizneslə məşğul idim.
Bircə Məcnun Kərimov inanırdı ki, məndə bu
iş alınar. Alındı da. Çünki işə ürəklə
yanaşdım.
- Bir ara
M.H: Ötən əsrin 90-cı illərində
sərhədlər açılanda nə yaxşı alət
vardı daşındı İrana, Türkiyəyə,
ora-bura. Satıldı, qurtardı.
Özümüzdəsə
F.Q: Tar tutdan düzəlibsə, lap yüz il
çal. Kamançanı ərik, qoz, tut
ağacından düzəldirlər. Amma
ən yaxşı kamança ərik ağacından olur.
Zurna, balaban ancaq ərik ağacından
düzəldilir. Niyə? Ərik ağacı nəmişliyə
dözümlüdür, çünki nəfəsdən
gələn rütubət başqa ağacı məhv
edər. Əriksə dözür. Onu yağda qaynadırlar ki, nəmişlik
götürməsin.
- Deyirlər, alətin üzünə əsasən balıq
dərisindən üz çəkirlər?
F.Q: Balıq dərisindən istifadə edilir. Lap
qədimdən keçi, çəpiş dərisi
aşılanırdı, beş ilə
yaxın qurudulurdu və kamançada istifadə edilirdi.
Məzahir tar düzəldir, mənsə kamança. Odur ki, kamançadan deyirəm. Əllərdə
olan kamançanın 50 faizi düzgün səs
çıxarmır. Ona görə biri
arxadan deşik açır, digəri simləri
dəyişir.
- Düzgün səslənməni necə təyin edirsiniz?
İfaçı gəlir qulaq asır, yoxsa?..
Xaricdə aləti salırlar kompyuterə,
yoxlayırlar. Sizdə necədir?
F.Q: Bizim də öz qəliblərimiz var. Əgər uşaq
tarı düzəldiriksə, bu halda əsas, alətin
uşağın qoluna uyğunluğudur. Səslənmə
bir qədər arxa plana keçir. Bir şey də var:
heç bir usta deyə bilməz ki, on tar düzəldib, onu da
eyni səslənir. Bunlardan biri, ikisi professional
səs verə bilər.
M.H: Hər şeydən vacib ağacın özüdür.
F.Q: Xaricdə ağacı kəsən zaman ustalar onu
dinləyirlər, həkimlər xəstəyə qulaq asan
kimi. Dinləyirlər görsünlər
necə nəfəs alır, hansı səsləri
çıxardır, hansı tərəfi kəsilə
bilər. Amati, Stradivari (məşhur
italyan ustaları – red.) skripkaları belə
düzəldiblər. Xaricdə
düzəldilən aləti ekspertlər
qiymətləndirirlər. Bizdə
20-dən yuxarı musiqi aləti var, amma belə bir ekspert
yoxdu. Bir Məcnun Kərimovdur, o da musiqi
alətlərinin bərpası ilə məşğuldur. Ağaca gəlincə, bizdə tarın materialı
Qarabağdan gəlirdi, yaxşı tut ağacları məhz
orada idi. Qədim ustalar gedib tut
ağacının gündəyən tərəfindən qeyd
eləyirdilər ki, bu kəsiləcək. Usta bilirdi ki, bu hissədən alınan tar
mükəmməl olacaq. İndi o
ağaclar yoxdur. İstər ərik,
istər qoz, istərsə də tut ağacı. Qədim, 80-100 yaşı olan ağaclar tələb
olunur ki, onlar da yoxdur.
- Bəs Abşeron tutu necədir?
F.Q: Düzəldirik, amma o səsi vermir.
M.H: Bakı zonasının ağacından
düzəldilən alətin səsi kal çıxır. 100 tardan 3-4-ü lazım olan kimi səslənir.
Ağacın erkək, ya dişi olmasının
da səsə təsiri var.
- Sizin hansısa xarici ölkələrlə,
məsələn, İran ustaları ilə əlaqəniz
varmı?
M.H: Elə bir əlaqəmiz də yoxdur, harasa getmək
imkanımız da. Bura Türkiyədən, İzmirdən
musiqi müəllimləri gəlmişdilər. Laboratoriyaya baxıb vahimələndilər ki, biz
orada hər şeyi kompyuterlə hesablayırıq, texniki
təchizatımız var, sizsə əllə gör
nələr yaradırsınız. Bizə yüksək maaş təklif etdilər. Amma
hara gedək?
F.Q: Bura Amerikadan bir qız gəlmişdi – Nataşa Kipp,
balaban çalmağı öyrənirdi. Ölkəsi
onun bir ilinə 150 min dollar qrant ayırmışdı. Ötən ilin əvvəlində qayıtdı,
indi bizə yazır ki, 80 tələbəsi var. O qız
gedəndə bir kamança sifariş eləyib apardı.
- İcazə varmı aparmağa?
F.Q: İncəsənət Muzeyində alətə pasport
verilir və ondan sonra hara istəsən, apara bilərsən.
Mən də imzamı birbaşa kamançanın
içərisinə yerləşdirdim ki, bunun mənbəyi
bilinsin...
Xalq qəzeti.- 2008.- 27 yanvar.- S. 6.