Məmmədov M.
Tarixi abidələri ilə öyünən diyar
Bu, Naxçıvandır
"Elə XX əsri götürün. Dünyada böyük dövlətlər var, amma böyük abidələr yarada bilmirlər, çünki imkanları yoxdur" - bu sözlər xalqımızın ümummilli lideri Heydər Əliyevə məxsusdur. O, Naxçıvan şəhərində Mömünə xatun məqbərəsini ziyarət edərkən bu sözləri söyləyib. Dahi öndər "Bizlər çox vaxt bu abidəni gözəl memarlıq abidəsi kimi təbliğ edirik" - deyərək bu sənət əsərinin çoxəsrlik dövlətçilik ənənələrimizin yaşadılması istiqamətində oynadığı rola da toxunub: "Bu abidənin memarlıq qiyməti ilə bərabər, bizim üçün bəlkə daha da böyük qiyməti Azərbaycanın qədim dövlət olmasını göstərməsidir. Bu, təkcə memarlığın zənginliyini yox, dövlətçiliyin nə qədər zəngin olduğunu, nə qədər möhkəm olduğunu da göstərir. Əgər dövlətçilik o qədər yüksək səviyyədə olmasaydı, onlar bu cür abidənin yaradılması barədə qərar qəbul edə bilərdilərmi?"
Daşlar da danışır...
Alimlərin fikrincə, Naxçıvanda hər daşın, hər qayanın altında bir tarix yatır. Bu yaxınlarda bölgədə keçirilən mötəbər elmi toplantıda - beynəlxalq simpoziumda iştirak edən mütəxəssislərin yekun rəyləri də bundan ibarət olub ki məmləkətimizin ayrılmaz bir parçası olan bu diyar bəşər sivilizasiyasının, mədəniyyətinin ən başlanğıc nöqtələrindən biri olub. Bu qədim və kəşməkeşli tarixi isə sübut edən mənbələr, amillər də çoxdur: ilk insanların yaşadıqları mağaralar, qədim yaşayış yerləri, erkən şəhər mədəniyyəti, möhtəşəm qala divarları, qayaüstü rəsmlər, daş qoç heykəlləri, xatirə memarlığının ən mükəmməl nümunələri olan memarlıq inciləri...
Qazma, Əshabi-kəhf, Kilid mağaralarında Daş dövrü mədəniyyətinin izləri aşkar olunub. Bu yerlərdə insanlar ibtidai icma dövründə yaşayıblar. Eramızdan əvvəl dördüncü minilliyin sonu və ikinci minilliyin əvvəllərində isə Naxçıvan ərazisində Oğlanqala, Qarabağlar, Çalxanqala, Govurqala kimi qala-şəhər məntəqələri fəaliyyət göstərib. Gəmiqaya rəsmləri kimi təsviri sənət abidələri, bədii tərtibatlı boyalı qablar, tunc məmulatları və sairə Naxçıvanın qədim tayfalarının həyat tərzini, dini-ideoloji və fəlsəfi-estetik dünyagörüşünü əks etdirib.
Sonrakı dövrlərdə də Naxçıvan Şərqlə Qərb arasında mühüm karvan yolları üzərində yerləşən iri ticarət mərkəzinə çevrilib. Bu amil heç də bölgəyə həmişə xeyir-bərəkət, bolluq gətirməyib. Bu səbəbdən də uzun illər boyu o, döyüş meydanlarına çevrilib. Hətta qədim romalılar, parfiyalılar, sasanilər də neçə əsrlərlə bu torpağa göz tikiblər.
IX-XI əsrlərdə Azərbaycan feodal dövlətlərinin tərkibinə daxil olan Naxçıvan təkcə ayrılmaz parçası olduğu Azərbaycanın deyil, həm də Yaxın və Orta Şərqin gözəl və əzəmətli şəhərlərindən birinə çevrilir. O, böyük ticarət və sənaye, mədəniyyət mərkəzlərindən biri kimi şöhrət qazanır. XII əsrdə isə Naxçıvan Azərbaycanın Atabəylər-Eldəgizlər dövlətinin paytaxtına çevrildikdən sonra onun qüdrəti daha da artır. Regionda çoxəsrlik dövlətçilik ənənələrinin təməli də məhz o dövrdə qoyulur. Xalqımızın ümummilli lideri Heydər Əliyev tariximizin tədqiqi, öyrənilməsi və təbliği sahəsində bu amillə bağlı qarşıda duran vəzifələri aydın və konkret şəkildə belə göstərib: "Bugünkü Azərbaycanın böyük bir hissəsi, həm Naxçıvan tərəfdə olan hissəsi, həm də Araz çayının o tərəfindəki hissəsi Azərbaycan dövləti, Atabəylər dövləti olubdur. Ona görə də biz buna tarixi qiymət verməliyik".
Orta əsr Naxçıvan memarlıq məktəbi və onun ilk əsəri
XII əsrdə Azər baycan intibahı özünü iki zirvədə xüsusilə göstərə bilib: ədəbiyyat sahəsində və memarlıqda. Böyük rus şərqşünası Yevgeni Bertelsin belə bir fikri var: "Əgər dünyanın bütün dövrlərində yaşamış şairləri bir cərgəyə düzmək lazım gəlsə, mən birinci yeri tərəddüd etmədən Nizami Gəncəviyə verərdim". Sənətşünaslar isə belə deyirlər: Dahi Nizami poeziyada hansı zirvəni kəşf edə bilmişdirsə, Naxçıvan memarlıq məktəbi öz sahəsində ən yüksək zirvəyə qalxmışdır. Naxçıvan memarlıq məktəbi öz dövrünün ən yüksək nailiyyəti olmaq etibarilə Azərbaycan mədəniyyətinin qızıl fonduna daxil olub . O, türk, ərəb, səlcuq memarlıq xüsusiyyətlərinin əsas ştrixlərini özündə birləşdirərək heç bir mədəniyyəti təkrar etməyib.
Əcəmi Əbubəkr oğlu Naxçıvan memarlıq məktəbinin banisi və ən görkəmli nümayəndəsi olmaqla Qərb ölkələrində bu sənətin imzası olduğu bir dövrdə Şərq aləmində bir sıra şah əsərlərin müəllifi kimi tanınıb. Böyük rus alimi, akademik M.V.Alpatov onun yaradıcılığından söz açaraq deyib ki, "Belə yüksək memarlıq forması duyğusuna, kompozisiyasının bu cür klassik bitkinliyinə və ifa mükəmməlliyinə bu dövrdə Orta Avropa memarlığında təsadüf olunmur".
Memar Əcəmi həm də öz zəmanəsinin elmi biliklərinə yiyələnmiş, hərtərəfli inkişaf etmiş bir şəxsiyyət olub. Bu məktəb Şərq dünyasına Əmirəddin Məsud Naxçıvani, Əhməd ibn Əyyub əl-Hafiz Naxçıvani kimi dahi memarlar, sənətkarlar bəxş edib. Bu dövrdə həndəsə və riyaziyyat elmləri də yüksək dərəcədə inkişaf etdiyindən bu elmi bilik və vərdişlərin tətbiq olunduğu sahələrdən biri də memarlıq olub.
Memar Əcəminin yaradıcılığında formalaşan memarlıq tiplərindən ən bitkini qülləvari türbələr olub. Ayrı-ayrı nüfuzlu şəxslərin xatirəsinə ucaldılan bu monumental abidələr el arasında uzun illər "Günbəz" adı ilə də tanınıblar. Naxçıvan şəhərinin mərkəzində yerləşən və yerli camaat arasında "Atababa günbəzi" adı ilə tanınan Yusif Küseyir oğlu türbəsi 1162-ci ildə inşa olunub. O, ustad memarın bu günümüzə gəlib çatan ilk böyük əsəri olub. Sərdabə və yerüstü qülləvari hissədən ibarət olan bu abidənin kitabəsindədə onun kimin şərəfinə və hansı tarixdə inşa olunduğu da əksini tapıb: "Bu türbə xacə, canlı rəis, dinin zəkası, İslamın camalı, şeyxlər başçısı Yusif Kuseyir oğlunundur". Digər kitabədə isə onun "Bənna Əcəmi Əbubəkr oğlu Naxçıvaninin əməli" sözləri yazılıb.
Şeyxlər başçısının türbəsi ikiqatlı olub, səkkizbucaqlı formadadır. Sərdabə yer altına salındığından türbə ətrafdan birqatlı qüllə kimi görünür. Abidə ilk baxışdan tutumunun həndəsi təmizliyi, nisbətlərinin incəliyi və harmonik gözəlliyi ilə seçilir. Əsas tikinti və bəzək hörgüsü kimi bir materialdan - bişmiş kərpicdən ustalıqla elə istifadə olunub ki, o da abidənin həndəsi biçiminin bütövlüyünü gücləndirməklə bərabər ona vahid, qırmızımtıl kalorit verir. Kompozisiyanın sadə olmasına baxmayaraq, bu abidə özünün düzgün münasibliyi, ornament bəzəyinin zənginliyi ilə də seçilir.
Naxçıvanın "Tac-Mahalı" - Mömünə xatun məqbərəsi
Mömünə xatun məqbərəsini Naxçıvanın “Tac-Mahalı” adlandıranlar heç də yanılmırlar. Düzdür, Tac-Mahal Hindistanda yerləşir. Deylənə görə, orta əsrlərdə inşa olunan bu abidə oradakı memarlıq incilərini ən gözəlidir. Mömünə xatun türbəsi isə memar Əcəminin şah əsəri olmaqla Naxçıvanın gözəllik simvoluna çevrilib.
Təkcə Azərbaycanda deyil, İslam ölkələrində də ən uca və incə kompozisiyalı türbələrdən olan bu abidənin belə uzunömürlüyü, ilk olaraq onun mühəndis həllinin bitkinliyi ilə bağlıdır. Memar Əcəmi bu əsərində təkcə bədii təfəkkürün dərinliyi, zövq incəliyi deyil, eləcə də geniş riyazi biliyə və zəngin yaradıcılıq təcrübəsinə əsaslanan mühəndislik dühası nümayiş etdirə bilib. AMEA-nın müxbir üzvi, memarlıq doktoru Cəfər Qiyasinin sözləri ilə desək, abidənin dayaq sistemi, xüsusi ilə sərdabəsinin quruluşu ilə tanışlıq əyani göstərir ki, naxçıvanlı memar öz sağlığında "mühəndislər başçısı" titulunu heç də nahaq yerə qazanmayıb.
Təbii ki, Azərbaycan Atabəylər dövləti tariximizin və varlığımızın ən parlaq səhifələrindən birini təşkil edib. Xalqımızın ümümmmilli lideri Heydər Əliyev Naxçıvan MR-in 75 illik yubiley tədbirləri çərçivəsində Mömünə xatun türbəsi muzeyinin ekspozisiyası ilə tanış olarkən bununla bağlı deyib ki, "Bu abidə Atabəylər dövlətinin Azərbaycan dövlətçiliyini yüz illərlə dünyaya nümayiş etdirməsini, Atabəylər sülaləsinin, nəslinin Azərbaycan tarixində nə qədər böyük yer tutduğunu göstərir".
Əsrlər boyu yerli əhali arasında "Atabəy günbəzi" kimi tanınan bu məqbərə 1186-cı ildə inşa olunub. O. Azərbaycan Atabəylər dövlətinin banisi olan Şəmsəddin Eldənizin arvadı Mömünə xatunun şərəfinə ucaldılıb. Bəzi tədqiqatçılara görə, Atabəylər dövlətinin başçısı Şəmsəddin Eldəniz, onun həyat yoldaşı Mömünə xatun və oğlu Məhəmməd Cahan Pəhləvan da bu sərdabədə dəfn olunublar. Ümummilli liderimiz abidəni inşa etdirən adamlar haqqında da yüksək fikirlər söyləyərək onları müdrik insanlar adlandırıb. Deyib ki, "Əgər o müdriklik, böyük zəka, ağıl olmasaydı, məsələn, Şəmsəddin Eldəniz öz həyat yoldaşına bu cür türbənin yaradılmasına qərar qəbul etməzdi... O nəsil nə qədər ağıllı olubdur ki, onun oğlu bunu davam etdirib və bizim tariximizi göstərən bu qədər əzəmətli memarlıq abidəsi, tariximizi təsdiq edən abidə yaranıbdır".
Ümumi hündürlüyü 30 metrə yaxın olan tütrbə sərdabə və yerüstü hissədən ibarətdir. Sərdabə hissəsi planda on bucaqlıdır, orijinal quruluşlu olub, bədii baxımdan da zəngin tərtibata malikdir. Türbənin bucaqlarındakı sıxıntılar isə kufi xətlə işlənmiş kitabələrlə örtülüb. Bu kitabələrin uzunluğu isə 500 metrə çatır. Mürəkkəb quruluşlu həndəsi ornamentlərlə kompozisiyaya daxil edilmiş firuzəyi kaşılar onu daha da zənginləşdirilir.
Abidə əzəmətli memarlıq zənginliyi ilə yanaşı, Azərbaycanın qədim tarixini, möhtəşəm dövlətçilik ənənələrini, onun yüksək mədəniyyətə malik olmasını da açıb göstərir. Abidənin baş tağında kufi xətlə yazılan bu sözlər də insanları xeyirxah əməllərə səsləyir: "Biz gedirik ancaq qalır ruzigar. Biz ölürük, əsər qalır yadigar".
Naxçıvanın memarlıq
inciləri sırasında Kəngərli
rayonunun Qarabağlar kəndindəki memarlıq kompleksi
özünəməxsus yer tutur. Kompleks iki qoşa minarədən, 16 metr
hündürlükdə olan türbədən ibarətdir.
Minarə ilə türbənin üst qatı kaşı
naxışlarla bəzədilib. Onların arasında qalan 15-20 metr məsafədə isə dini bina qalıqları var.
Dərələyəz dağ
silsiləsinin yamaclarında yerləşən
bu kəndin də uzaq
keçmişi, qədim tarixi olub. Qalacıq deyilən ərazidə
insanlar Son Tunc və İlk Dəmir dövründə
yaşayıblar. Yaşayış məskəninin
adının etimologiysı ilə bağlı deyilənlər
də maraqlıdır. Alimlərin fikrincə, Qarabağlar
sözü qədim türk
tayfası olan kəngərlərin bir qolunun adı ilə
bağlı olub. Bu məlumat X əsr
müəllifi Konstantin Baqruanarodnının Cənubi Rusiya çöllərində
yaşayan peçeneq-kəngərlərin bir tayfasının qarabay
adlanması barədə deyilənlərlə tam uzlaşır. Tariximizin orta əsrlər dövründə
isə Qarabağlar Azərbaycanın qədim şəhərlərindən
biri olub. Onun Yaxın Şərq
ölkələri ilə
Avropanı birləşdirən
mühüm karvan yollarının üstündə yerləşməsi sayəsində burada sənətkarlıq,
ticarət, iqtisadi həyat xeyli
tərəqqi edib.
Qarabağlar kəndindəki
qoşa minarənin XII əsrin
sonu XIII əsrin əvvəllərində
tikildiyi ehtimal olunur. Minarələri
bir-birilərinə bağlayan baştağ isə XIV əsrdə
inşa olunub. Baştağın üzərində Elxani hökmdarı Hülaki xanın arvadı Quti
xatunun adı yazıldığından, onun şərəfinə
tikildiyi güman edilir. Heç şübhəsiz ki, Hülaki
xan bu şəhərdə yaşayıb.
Sərdabə və yerüstü
hissədən ibarət olan
Qarabağlar türbəsində qülləvari türbələrin əsas xüsusiyyətləri əks
olunub. Abidənin 12 bucaqlı
yeraltı sərdabəsinin
divarları daşdan, günbəzləri isə kərpicdən hörülüb.
Türbənin səthi isə qırmızı və firuzəyi kaşılı kərpiclə
örtülərək, həndəsi ornamenti xatırladan kitabələrlə bəzədilib.
Kitabə qurşağı isə nəsx xətlə işlənib.
Onun memarlıqda başlıca
kompozisiya xüsusiyyəti isə
4 baştağlı olmasıdır. Ayrı-ayrı
qütblərdə yerləşən bu baştağlar ona dörd
fasadlı görkəm verir.
Türbənin konus şəklində
olan yuxarı günbəzi və
müvafiq kitabələri
dağıldığından
onun tikilmə tarixini dəqiq müəyyən etmək mümkün olmayıb.
Aparılan tədqiqatlar isə Bərdə türbəsi
kimi onun XIV əsrin əvvəllərində
tikildiyini göstərir. Bu
türbələr arasında oxşarlıqlar da çoxdur.
XII əsr türk səyyahı
Övliya Çələbi “Səyahətnamə” əsərində Qarabağları meyvə bağları arasında
yerləşən böyük
şəhər kimi təsvir edib. Onun fikrincə, o dövrdə
burada 50 min adam
yaşayırdı, çoxlu məscid,
minarə, karvansara mövcud olub.
Araz çayı sahilində məğrur
abidə
Culfa rayonu ərazisində yerləşən
Gülüstan türbəsi memarlıq xüsusiyyətləri
baxımından
Naxçıvandakı qülləvari türbələr
qrupuna daxil olan abidələrdən fərqlənir. Bu abidə
ilk növbədə orta əsr Naxçıvan
memarlığında əsas tikinti materiallarının yalnız kərpic və kaşıdan olmasını
iddia edənlərin fikirlərini
alt-üst edir. Türbənin 12
üzlü gövdəsi qırmızı tuf
daşlarından, kürsüsü isə iri üzlük daş lövhələrindən
inşa olunub. Digər qülləvari türbələr kimi
bu abidədə iki hissədən ibarət olsa da, burada sərdabə qatı yerin üst
qatında tikilib. Türbənin qülləvari tutumu ilə
onu üzərində saxlayan kürsülüyün üzvi
bağlılığı təmin edilib. Bu səbəbdən
də inşa tarixindən neçə əsrlər ötməsinə
baxmayaraq öz vüqarını hələ də saxlaya
bilib.
Türbənin səthi daş üzərində həkk
olu nan qabartma həndəsi ornamentlərlə bəzədildiyindən o incə və
zərif görünür. Halbuki Mömünə xatun və
Yusif Küseyir oğlu türbələrində bu cür ornamentlərdən istifadə
olunmayıb. Bu ilk növbədə bu abidədə istifadə
olunan tikinti materiallarının bu cür xassələrindən irəli gəlib. Abidənin üst çadır
örtüyü bütövlükdə dağıdıldığından
onun günbəzinin pramida, yoxsa konus biçimli olması ətrafında mübahisələr hələ də davam edir. Abidədə epiqrafik materialın, daş kitabənin
olmaması türbənin inşa tarixini dəqiqləşdirməyə
imkan vermir. Onun kimin şərəfinə tikildiyi, memarının
kim olması da hələlik bəlli deyil.
Mömünə xatun məqbərəsinin
təsiri ilə onun XIII əsrin əvvəllərində
inşa olunduğu ehtimal olunur. Bu
abidə də ölkəmizin iqtisadi qüdrətini
göstərir.
Memarlıq abidələrinə
isti münasibət
Son on ildə Naxçıvanda aparılan
genişmiqyaslı quruculuq tədbirlərinin mühüm bir
qolunu da xalqın keçmişinə mənsub olan hər qayanın, hər
daşın tarixini yaşatmaq ideyası təşkil edib. Bir
çox abidələrdə aparılan əsaslı təmir
və yenidənqurma işləri aparılıb. Əlincəçay üzərindəki
XIII-XIV əsrlərə aid edilən
Xanəgah kompleksi də onlardan biri olub. Deyilənə
görə, həmin xanəgahda ustad Nəsiminin müəllimi
olan Fəzlullah Nəimi dəfn edilib.
Xanəgah əvəzinə “İmamzadə”lərin meydana gəlməsi Səfəvilər dövrü
üçün xarakterik olub. Naxçıvan “İmamzadə”si isə bir kompleks
kimi yaranmasını da XVII əsrə aid etmək olar. Son illər
bu abidə-kompleksdə də əsaslı təmir işləri
aparılıb, ora dindarların ixtiyarına verilib. XVIII əsrdə
tikilməsi güman edilən
Xan evində aparılan əsaslı təmir və yenidənqurma
işlərindən sonra bu obyekt də şəhərin ən
gözəl tikililərindən birinə çevrilib. İndi
burada xalça muzeyi fəaliyyət göstərir.
Naxçıvan şəhərində Buzxana kompleksi, Cümə və Zaviyyə məscidləri, İsmayılxan hamamı və digər obyektlərdə
də bərpaçı mütəxəssislər bu abidələrin nəfəsini,
ruhunu tam duya biliblər.
Naxçıvan şəhərində
Köhnə Qala deyilən ərazidə Nuh peyğəmbərin
məzarüstü türbəsi bərpa edilir. İki hissədən
- sərdabə və türbə hissədən ibarət olan
səkkiz guşəli bu abidədə
tikinti işləri artıq yekunlaşıb. Kaşı
daşlarla işlənən həndəsi ornamentlər abidəyə xüsusi
yaraşıq verir. Türbənin çardaq hissəsi isə
piramida şəklində
işlənib. Naxçıvan
MR Nazirlər Kabineti yanında
Elmi-Bərpa İstehsalat İdarəsinin bərpaçı
mütəxəssisləri 15 metr hündürlüyündə
olan bu obyektdə hördükləri
muncuq-muncuq kərpiclərdə, saldıqları zərif
naxışlarda dahi
memarların dəst-xətlərini
olduğu kimi təkrarlayıblar. Onu da qeyd edək ki, bu
abidə Muxtar Respublika Ali Məclisi sədrinin ”Nuh peyğəmbərin
Naxçıvan şəhərindəki məzarüstü
türbəsinin bərpa edilməsi haqqında” sərəncamına
əsasən inşa olunub.
* * *
Təbii ki, əcdadlarımızın
özlərindən sonra qoyub getdikləri bütün tarix və mədəniyyət abidələri
bu yurdun Azərbaycançılıq möhürü olub. Bu
abidələr təkcə varlığımızı və
dövlətçiliyimizi
yaşatmırlar, onlar həm də zaman-zaman ölkəmizin
iqtisadi qüdrətini özlərində təcəssüm
etdirirlər. Xalqımızın ümümmilli lideri Heydər
Əliyev də dönə-dönə deyirdi: ”Dünyada
böyük dövlətlər var, amma böyük abidələr
yarada bilmirlər, çünki imkanları yoxdur”.
Görünür, Azərbaycan bu cəhətdən
xoşbəxt ölkədir.
Mədəniyyət.- 2009.- 23, 29
yanvar.- S. 6.