Kazımov Q.
Azaflı yaradıcılığına salınan
işıq
Mikayıl Azaflı o xoşbəxt
insanlardandır ki, xalqın yaddaşında ozan, ustad
aşıq, saz-söz ustası, el sənətkarı -
şair, bəstəkar kimi yaşayır. Qurbani kimi, Ələsgər
kimi, indi onu da "aşıq" adlandırırıq.
Aşıqlar isə şifahi ədəbiyyatın
nümayəndələri hesab olunurlar. Fikrimizcə, bu cür
qiymətləndirmə ilə belə sənətkarlar öz
həqiqi qiymətlərini ala bilmirlər. Əslində,
Mikayıl Azaflının son nümayəndələrindən
olduğu bu ədəbiyyatı şifahi ədəbiyyat
nümunəsi saymaq məntiqsizdir. Onların keçdiyi yol
böyük yoldur. Bu yolun başlanğıcında
adlarını bilmədiyimiz çox qədim ozanlar durur,
onların bizə çatan son və ən qədim nümayəndəsi
Dədə Qorqud dayanır. Sonralar bu yol Qurbani, Abbas
Tufarqanlı, Xəstə Qasım, Valeh, Alı,
Ələskər sənəti ilə inkişaf edib.
Bu sənət XV-XVI
əsrlərdə ədəbiyyata Şah İsmayıl
Xətaini verib, XVIII əsrdə M.P.Vaqifi, XIX əsrdə
Q.B.Zakiri, XX əsrdə S.Vurğunu, O.Sarıvəllini, H.Arifi
və nəhayət, Z.Yaqubu bəxş edib. Bu üslub
şifahi ədəbiyyatla yazılı ədəbiyyat arasında
mövqe tutan orta üslubdur. Bu üslubun
nümayəndələrinin yaratdığı sənət
əsərləri xalq ruhuna son dərəcə
yaxındır və xüsusilə, yazı-pozunun
nisbətən az olduğu keçmiş dövrlərdə
onların əsərləri asanlıqla öz
müəllifini itirib şifahiləşə bilirdi. Onlar
əsl el sənətkarı, el şairləridir. Onların
şeirlərinin çoxunu yazılı ədəbiyyat
nümunələrindən fərqli olaraq, xalq əzbər
bilir.
Aşıqlıq onların
yüksək saz havaları bilməsi,
bəstəkarlığı, saz çalıb-oxuma
sənətkarlığı ilə bağlıdır. Bizim
böyük saz ustaları ozanlardan gələn bu
qabiliyyəti daim mühafizə etmişlər - saz
çalıb-oxumaq, oynamaq, şeir demək. Mikayıl
Azaflı XX əsrin ikinci yarısında xalqın
yetişdirdiyi görkəmli el sənətkarıdır,
şairdir, eyni zamanda, görkəmli saz havaları yaradan
ustaddır.
Sovet dövründə Mikayıl
Azaflının əsərləri toplu şəkildə
işıq üzü görə bilməyib.
Qoca Azaflıyam, dilim var, lalam,
Təbrizdə qardaşım,
Sibirdə balam.
Elə dərd varmı ki,
çəkməmiş olam,
Bax, onlar ağartdı
başımı mənim
- deyən aşığın
əsərlərini təbii ki, çap etmək mümkün
olmazdı. Bu günlərdə Musiqili Komediya Teatrında
yüksək səviyyədə təqdimatı
keçirilən 760 səhifəlik "Qoca Azaflıyam"
kitabı ədəbi ictimaiyyətə böyük
hədiyyədir. Kitab İraq-türkman folklorunun
Azərbaycanda və bir sıra Şərq
ölkələrində geniş yayılmasında xüsusi
xidmətləri olan professor Qəzənfər Paşayevin
geniş ön sözü ilə çap olunmuşdur.
Redaktorlar: professor Məhərrəm Qasımlı və
Gülarə Azaflı, rəyçilər: xalq şairi
Zəlimxan Yaqub və filologiya elmləri namizədi Elxan
Məmmədlidir. Belə bir kitabın işıq üzü görməsində
maddi kömək göstərdiyinə görə
xeyriyyəçi ziyalı Namazalı Məmmədov
təşəkkürə layiqdir.
Kitab Mikayıl Azaflının,
demək olar ki, bütün poetik irsini əhatə edir.
Q.Paşayev ön sözdə Mikayıl Azaflının
keçdiyi enişli-yoxuşlu həyat yolunu ətraflı
işıqlandırmış və ilk dəfə olaraq
sənətkarın yaradıcılığının bir
sıra mühüm xüsusiyyətlərini
aydınlaşdırmışdır. "Qoca Azaflıyam"
kitabında aşıq yaradıcılığı
tarixində ilk dəfə olaraq gəraylı, təsnif,
qoşma, təcnis, müxəmməs, divani, vücudnamə,
sicilləmə, ustadnamə, cahannamə və digər
aşıq şeir şəkillərində hər
bölmədən əvvəl onun şəkli
xüsusiyyətləri barədə qısa məlumat
verilmiş, eləcə də həmin şeir
şəklində Azaflının xidmətləri
açıqlanmışdır. Kitabda, eləcə də
aşıq poeziyasında Aşıq Şəmşir və
Azaflıya qədər az yer alan, bu səbəbdən də
indiyə qədər aşıq
yaradıcılığında, demək olar ki, tədqiqata
cəlb olunmayan ithaflar, nəzirələr,
mərsiyələr, şeir-məktublar haqqında ilk
dəfə olaraq ətraflı danışılmış,
onlar ayrı-ayrı bölmələrdə verilmişdir.
Aşığın bağlama-qıfılbəndləri,
deyişmələri, bayatıları, rübailəri,
qəzəlləri, zindan şeirləri, poemaları və
"Səlim Şah" dastanı ayrıca
bölmələrdə verilmişdir.
Mən Azaflı ilə
keçən əsrin 80-ci illərinin
əvvəllərindən tanış idim.
Kəlbəcərdə - İstisuda tanış olmuşduq.
El sənətinin tarixinə dair xeyli söhbət etmişdik.
Onun özünəməxsus bilik və ifadə tərzi,
yaxşı yaddaşı vardı.
Mən bilirdim ki, Mikayıl
Azaflının gəraylıları, təcnisləri,
qoşmaları var. Amma mən təsəvvür etməzdim
ki, Mikayıl Azaflı belə bir zəngin
yaradıcılığa malikdir. Onun bütün əsərlərini
ortalığa çıxarmaqla Qəzənfər
müəllim və Maral Azaflı aşığa yeni
həyat bəxş edib, ona əbədiyyət
qazandırıb. Mikayıl Azaflı üçün bundan
böyük mükafat təsəvvür etmirəm.
Çünki adətən, el sənətkarı vəfat
etdikdən, onun əsərləri itib-batdıqdan,
əldən-ələ gəzib korlandıqdan sonra
əl-ayağa düşüb qırıq-quruq nə
ələ gəldi toplamaq bizim vərdişimizdir. Amma
Qəzənfər müəllim və sənətkarın
qızı Maral Azaflının
yaradıcılığını, ədəbi irsini
olduğu kimi toplayıb çap etdirməklə şairə
heykəl ucaltmışlar. Q.Paşayev ön sözdə
yazır: "Aşığın şeir
bağçasında yer alan bir-birindən gözəl
gəraylılar, təcnislər, qoşmalar,
müxəmməslər, divanilər, vücudnamələr,
cahannamələr, sicilləmələr, ustadnamələr,
ithaflar, nəzirələr, bağlama-qıfılbənd
deyişmələr, şeirlə məktublaşmalar, bayatılar,
hətta rübai və qəzəllər, poema və dastanlar
saz-söz pərəstişkarlarını məftun edir. Bu
onun həm klassik aşıq sənətinə dərindən
bələd olması, həm də yazılı
ədəbiyyatımızı yaxşı bilməsi ilə
bağlı idi".
Azaflının bir kitablıq
gəraylısı, qoşması, tərtibçilərin
"təsnif" adlandırdığı xeyli başqa
formalı şeirləri var. Bunların, demək olar ki,
hamısı orijinal şeirlərdir və klassik
aşıqlarımızdan iqtibaslara təsadüf edilmir.
Mikayıl Azaflının
çətin janr olan təcnis yaradıcılığı
çox zəngindir. Aşıq təcnisin 28
növündə şeirlər yazmış, struktur-forma
tələbləri ilə bərabər, mənaya da ciddi
diqqət yetirmişdir. Bunlar onun yaradıcılığının
nə qədər əlvan olduğunu aydın göstərir.
Gənclik, illər təki hey
keçər gedər,
Silsilə dağları ay
aşa-aşa.
Xəyallarda keçən tarix seyr
edər,
Əllidən keçəndə a
yaşa, yaşa.
Mikayıl Azaflının eyni
zamanda, gözəl müxəmməsləri də var.
16-lıq şəklində yazılmış bu
müxəmməslərin misralarını aşıqlar
asanlıqla 8 hecalı şeir kimi bölüb oxuyurlar. Adi
müxəmməslərlə yanaşı, qoşayarpaq cığalı
müxəmməsləri də maraqlıdır.
Vücudnaməsi, divaniləri, sicilləmələri,
ustadnamələri, cahannamələri vardır.
Mikayıl Azaflı bir vaxtlar
"Dövlət Təhlükəsizlik Komitəsinin qara
siyahısına düşmüş" və 1961-1964-cü
illərdə həbsxana həyatı keçirmişdir.
Həbsxanada bir sıra şeirlər yazmışdır.
Tərtibçilər həmin şeirləri "Zindan
şeirləri" adı altında vermişlər. Zindan
şeirləri aşığın kədər və
iztirablarını, haqsızlıqdan şikayətlərini,
dostlardan, qohumlardan ayrı düşdüyünü,
"dünyada ədalətin olmadığını"
göstərən şeirlərdir:
Azaflı nə desin belə
dünyaya,
Olubdur qanunlar tələ
dünyaya.
Tarix söylədi ki, hələ
dünyaya
Bir doğru ədalət, divan
gəlməyib.
Azaflı Şəhriyara,
Səməd Vurğuna, Qarslı Aşıq İslama,
Hüseyn Bozalqanlıya, Aşıq Ələsgərə,
Aşıq Alıya, Aşıq Şəmşirə, Aşıq
İmrana, qızı Marala, Aşıq Pəri
məclisinə, Mülkülü Həsənə, Cahan
Əfruza, Əli Kafkasiyalıya, Osman Sarıvəlliyə,
Aşıq Mirzəyə və bir sıra başqa
şəxslərə ithaflar yazmışdır.
Qarşılıqlı olaraq ona da başqalarının
ithafları vardır. Bunlardan əlavə, Azaflı bir
sıra görkəmli aşıqların, şairlərin
ünvanına mərsiyələr yazmışdır.
Kitabın böyük bir hissəsini Mikayıl
Azaflının deyişmələri tutur.
Tərtibçilərin "bənzərsiz
şeirlər" adlandırdıqları şeirləri,
qəzəlləri, mənzum məktubları, poemaları da
göstərir ki, Azaflı məhsuldar yaradıcılıq
yolu keçmişdir.
Bu abidə əsər Azaflı
yaradıcılığına əbədi işıq tutur.
Həmişə xeyirxah əməllərlə, dəyərli
kitablarla cəmiyyəti sevindirən filologiya elmləri doktoru,
professor Qəzənfər Paşayev və Maral Azaflı
fundamental "Qoca Azaflıyam" kitabını nəşr
etdirməklə Mikayıl Azaflı
yaradıcılığına yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, yeni
həyat bəxş edib, aşığa əbədilik qazandırıb.
Azərbaycan.- 2009.- 13 yanvar.- S. 7.