Təranə
"İndi hamı yüngül tamaşa
istəyir"
Ötən ilin sonlarında
Mahnı Teatrının səhnəsində İrəvan
Dövlət Azərbaycan Dram Teatrının Teyfik-əl
Hakiminin "Karıxmış sultan" əsəri əsasında
hazırladığı "Hərraca qoyulan sultan"
tamaşasının premyerası keçirildi. Tamaşanın
quruluşçu rejissoru Oruc Qurbanov sözügedən teatrda
ilk işi olsa da, kifayət qədər mükəmməl bir
tamaşa təqdim etməyi bacardı. Rejissorla söhbətimizə
də sonuncu tamaşadan başladıq.
-
Necə oldu ki, məhz bu əsərə müraciət
etdiniz?
-
İrəvan Teatrının direktoru İftixar Piriyev
mənə teatrlarında tamaşa hazırlamağı bir
neçə dəfə təklif etmişdi. Mən də bir
neçə əsərin içərisindən bu müasir
rəvayəti seçdim. Əsərin müəllifi
Teyfik-əl Hakimi müasir Misir ədəbiyyatının
klassiki sayılır. Tamaşa kifayət qədər maraqla
qarşılandı. Tamaşadan sonra Misir Mədəniyyət
Mərkəzinin mədəniyyət üzrə attaşesi,
professor Adel Darviş minnətdarlığını bildirərək:
"Sən Teyfik-əl Hakiminin istədiyi əsəri qoymusan.
O, bunu rəvayət kimi yazıb, sən də əsəri
rəvayət kimi həll etmisən" - dedi. Sonra da
"Sizin səfirlə danışacağam ki, bu
tamaşanı Qahirəyə aparaq" - deyə arzusunu
bildirdi. O, gələn ilin mayında Misirdə
keçiriləcək Azərbaycan Mədəniyyəti
Günləri çərçivəsində bu
tamaşanın da proqrama salınması arzusundadır.
-
Siz həm də tamaşanın quruluşçu
rəssamısınız. Tamaşanın rəssam kimi
həllini necə tapdınız?
-
Səhnə tərtibatını, şübhəsiz ki,
rəvayətə əsasən qurdum və maraqla
qarşılandı. Onu da deyim ki, bu, rəssam kimi mənim ilk
işim deyil. Buna qədər Sofoklun "Elektra" əsərində,
"Həzrəti Zeynəb", "Xəyanət"
və s. tamaşalarımda rəssam kimi də
çıxış etmişəm. Sonuncu tamaşamın
musiqisi isə qızım Mirandaya məxsusdur. Bu tamaşa
20-25 il bundan əvvəl Akademik Dram Teatrında Tofiq
Kazımovun quruluşunda oynanılıb. Tamaşa 2-3
dəfə oynansa da, baxanlar deyirlər ki, çox uğurlu
alınıb.
-
Bu gün tamaşa hazırlamağın sizin üçün
hansı çətinlikləri var?
-
Tamaşa hazırlamaq mənim üçün çətin
deyil. Çünki tamaşanın hazırlanma
texnologiyasını bilirəm. Sadəcə, binalar soyuqdur.
Aktyorlar oynaya bilmir, gah biri, gah da digəri
xəstələnir. Müasir texniki imkanlar çox
zəifdir. Kütləvi tamaşa hazırlamaqdan ötrü
çox çətinliklə qarşılaşmalı
olursan. İrəvan Teatrındakı tamaşa
üçün direktor çox canfəşanlıq
göstərdi və nəticədə kütləvi bir
tamaşa alındı.
-
Yenədəmi rejissor kimi daimi iş yeriniz yoxdur?
-
İş yerim yoxdur, amma təklif gözləyirəm.
Ayrı-ayrı teatrlarda çalışmaq məni
dolandırsa da, tamamilə qane etmir. O biri teatrların rejissorları
kimi çalışmaq istərdim. Onların öz
yaradıcılıq otaqları var. Xalq artisti, Prezident
təqaüdçüsüdürlər. Mənim kimi ora-bura
qaçmırlar. Çünki harasa qaçmağın da
bir yaş dövrü var. Qapıları döyüb
"mənə iş verin" demək mənə yaraşan
iş deyil. Hazırladığım tamaşalar göz
qabağındadır. Hazırda Musiqili Komediya Teatrı
üçün Əziz Nesinin əsəri əsasında
"Diqqət, şəhərdə manyak var" adlı
liberetto yazmışam. Bu əsərin həm liberetto
müəllifi, həm də rejissoruyam. Eyni zamanda bu teatr
üçün "Min bir gecə" rəvayətləri
əsasında liberetto işləyirəm. Bundan əlavə,
Akademik Dram Teatrının qovluğunda İlyas
Əfəndiyevin "Geriyə baxma, qoca" romanı
əsasında "Qarabağnamə" və Mir Cəlal
Paşayevin "Açıq kitab" romanının
motivləri əsasında yazdığım "Kafedra"
əsərlərim var. İrəvan Teatrından da yeni
əsər hazırlamaq üçün daha bir təklif
almışam.
-
Təxminən iki il bundan əvvəl mənə
müsahibənizdə yazdığınız
əsərlərin çap olunmamasından
şikayətlənmişdiniz. Bu məsələ necə,
həllini tapıbmı?
-
Yox, tapmayıb. Arada roman və povestlər yazıram.
"Ağa Məhəmməd şah Qacar" və "Molla
Nəsrəddinin Teymurləngi ram etməsi" adlı kino
romanlarını qurtarmışam. Ancaq imkan
olmadığından bu əsərləri çap etdirə
bilmirəm. Hansısa imkanlı şəxsin bu
əsərlərin çap olunmasına kömək
etməsini gözləyirəm ki, heç olmasa
itib-batmasın.
-
Bəs yaradıcı ideyalarınızı
gerçəkləşdirmək üçün hansı
çətinliklərlə
qarşılaşırsınız?
-
Bir ideyanı ortaya çıxarmaq, onu qəbul etdirmək
çox çətindir. İndi hamı yüngül
tamaşa istəyir. Məsələn, Mir Cəlal Paşayevin
"Dirilən adam" əsəri əsasında
hazırladığım tamaşanı Milli Dram Teatrı
İstanbula aparmalı idi. Ancaq çox böyük tamaşa
olduğundan aparmadılar. Böyük tamaşanı harasa
qastrola aparmaq böyük xərc istəyir. Bu tamaşanı
ilk dəfə təqdim edəndə Polad
Bülbüloğlu: "Nəhayət ki, mən bu teatrda ilk
dəfə kütləvi tamaşa görürəm" - deyə
bildirdi. Nə qədər üç nəfərlik, beş
nəfərlik tamaşa qurmaq olar? Ancaq bu gün monumental bir
tamaşa hazırlamaq heç bir teatra sərf etmir. Elə
ideyalarım var ki, lap nağılvari tamaşalar hazırlamaq
olar. Ancaq teatrın problemləri bu ideyalarımı həyata
keçirməyə imkan vermir.
-
İdeya, enerji var, ancaq bunlara söykənib iş
görmək çətindirsə, bu arada nə itirirsiniz?
-
Əsəbimi, cansağlığımı... Valideynin
gözü qarşısında şikəst uşağı
necə məhvə doğru gedirsə, mən də elə
bir vəziyyətdəyəm. Bir ideya ilə
zəhərlənirəm, ancaq bu ideyanın üzünə
qapılar bağlanır. Əgər yaradıcı adam bir
ideya ilə zəhərlənirsə, onu gərək vaxtında
həyata keçirsin. Onu 3-4 il saxlamaq, "nə vaxt imkan
olsa, onda həyata keçirərəm" demək
mümkün deyil. Çünki həmin hisslər,
duyğular solub gedir.
-
Çətinliklə də olsa
reallaşdırdığınız tamaşaların
hamısı ürəyinizcəmi olub?
-
Yox, olmayıb. Hardasa dekorasiya, kostyum, aktyor problemi ilə
qarşılaşırsan. Ona görə də hər premyera
zamanı mənim üzümdə bir əsəb sezilir.
Premyeraya doğru gedən yol qaranlıqda addımlamağa
bənzəyir. Birdən həm işıqlar yanır,
alqışları eşidirsən. Mənim Moskvadakı
müəllimim, dünya şöhrətli rejissor Anatoli Efros
heç vaxt tamaşalarına baxmırdı. Yaxşı
tamaşa alınması üçün həmişə
demişəm ki, teatrda ansambl olmalıdır.
-
Sonuncu tamaşada istədiyinizə tamamən nail oldunuzmu?
-
Həm nail oldum, həm də yox... Tamaşanı hazırladım,
istədiyimi tam almaq üçün isə truppanı bir
ansabml formasında yetişdirmək lazımdır. Ansambl -
vahid oyun tərzi olmasa, tamaşanı qoymaq çətindir.
Bizim teatrlarımızın əsas problemi ansamblın
olmamasıdır.
-
Bəs oyun tərzinə bələd olmadığınız
hər hansı teatrda çalışarkən dərhal
həmin səhnədə ansambl yaratmaq sizin üçün
çətin olmurmu?
-
Çox çətindir. Ancaq bir yandan da eksperiment etmək
mənim üçün maraqlıdır. Çünki
aktyorların əvvəlcədən nəyə qadir
olduqlarını bilmirsən. Aktyordan "sən nəyi bacarırsan?"
- deyə soruşmağa məcbur olursan. Kimin nəyə qadir
olduğunu aydınlaşdırandan sonra həmin imkanlar
çərçivəsində traktovka etməyə çalışırsan.
İrəvan Teatrında elə aktyorlar vardı ki,
özləri də bilmirdilər ki, onlar rəqs edə
bilərlər. Kimin qabiliyyəti nəyə
çatırdısa, ondan çıxış edərək
tamaşanı qurdum. Bu gün Azərbaycan teatrında aktyora
qarşı "istəyirəm ki, mənə tabe olasan"
prinsipi mümkün deyil. Bu gün teatrlarda ansambl yaratmaq
çox çətindir. Bunun da bir çox
səbəbləri var. Oyun üslubunun bərbad vəziyyəti,
pedaqoji hazırlığın aşağı olması,
aktyorların fiziki sağlamlığının zəifliyi,
öz üzərlərində işləmək
bacarığının olmaması və s. Amma bugünkü
Azərbaycan teatrında rejissorun bədbəxtliyi ondadır
ki, biz aktyorların imkanlarından, onların əhval-ruhiyyəsindən
asılı vəziyyətə düşürük.
Çünki aktyorlar hərəsi dolanışıq
üzündən müxtəlif yerlərə
qaçırlar.
-
Hər tamaşadan sonra hansı hissləri keçirirsiniz?
"Bu da bir hesabat idi", yoxsa "növbəti ideyamı
da həyata keçirə bildim?" - deyə
düşünürsünüz?
-
Hər tamaşadan sonra "Niyə bu tamaşanı
qoydum?" - deyə adam çox vaxt
peşmançılıq keçirir. Baxıb
görürəm ki, mənim nəslimdən olan rejissorlar, demək
olar ki, tamaşa qoymurlar. Bəziləri isə nadir hallarda
tamaşa hazırlayır. Amma onların hamısı Xalq
artisti, professor, Prezident təqaüdçüsüdür.
Onlar sanki mənən təqaüdçü olublar. Allahdan
ona görə razıyam ki, mənə tükənməz
enerji verib. Hərdən fikirləşirəm ki, bəlkə
ehtiyacda olmağım məni ora-bura qaçmağa məcbur
edir? Bəlkə onlar kimi hər şeylə təmin
olunsaydım, məndə də bir durğunluq yarana
bilərdi. Bəzən sonuncu tamaşamdakı
qəhrəmanım kimi seçim qarşısında
qalıram: maddi təminatlı həyat, ya da ehtiyac içərisində
yaradıcılıq işi. Əlbəttə, mən ikincini
seçirəm.
-
Belə demək olarmı, sizin qəhrəmanlarınız
hardasa özünüzsünüz?
-
Hardasa demək mümkündür. Mənim Lənkəran
Teatrında ilk hazırladığım tamaşa Cəfər
Cabbarlının "Oqtay Eloğlu" əsəri
əsasında eyniadlı tamaşa olub. Taleyim də elə
əzablı olub. Oqtay da əzablarla teatr yaradırdı.
Başına cürbəcür oyunlar açır,
sənətini qəbul etmirdilər. Akademik Dram Teatrında
hazırladığım ilk tamaşa isə "Yad adam"
olub. Həmin yadlığı 30 ildir ki, özümə qarşı
hiss edirəm. Sonuncu tamaşam isə "Dirilən adam"
olub. Hər dəfə dirilmək, yeni adam olmaq yaxşı
şeydir. Qoy səni döysünlər, hər beş
ildən bir qalx və yeni keyfiyyətlə özünü
təqdim elə.
-
Bu ilin iyun ayında 60 yaşınız tamam olacaq. Yubileyi
necə qarşılamağa hazırlaşırsınız?
-
40 ildir bu sənətdəyəm. İnsan zəhmətinin
bəhrəsini görmək istəyir.
Dəfələrlə aidiyyəti orqanlara müraciət
etmişəm. Ötən ilin iyul ayında Əbülfəs
Qarayevin qəbuluna yazılmışam. Ancaq 6 ay
müddətində nazirin qəbuluna düşə
bilməmişəm. Kimlərsə mənim işimi
əngəlləyir. Bütün siyahılardan adımı
çıxarırlar. Mən Azərbaycan teatr və kinosuna
hədsiz dərəcədə xidmət edən bir insanam.
Ancaq siyahı tərtib olunanda yada düşmürəm.
Hamı mənim tamaşalarımı görüb və
yüksək qiymət verib. Mənim kimi bir rejissorun işsiz
və fəxri titullardan kənarda qalmasına da hamı
təəccüblənir. Amma konkret işə
gələndə hamı yaxasını kənara
çəkir.
Mövqe.- 2009.- 17-19 yanvar.- S. 13.