Turan
Müsbət rolların mahir ifaçısı -
Məmmədrza Şeyxzamanov
Azərbaycan teatr və kino
sənəti tarixində özünəməxsus iz
qoymuş Məmmədrza
Şeyxzamanov 1915-ci ildə Gəncədə doğulub. 2 yaşında
ikən atasını itirib.
Azərbaycan Dövlət Ədəbiyyat və
İncəsənət Arxivinin direktoru Maarif Teymurun dediyinə
görə, Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətinin süqutundan sonra
müstəqillik tərəfdarları arasında
aparılan "təmizlənmələr" Şeyxzamanovlar
nəslindən də yan keçmir. Məmmədrzanın
məmur babası Nağı Şeyxzamanov və yaxın qohumları
repressiyaya məruz qalırlar. Bu çətinliklər M.
Şeyxzamanovun da taleyində və sənətində özünü büruzə
verməkdə idi.
Məmmədrza orta
məktəbdə
tərbiyəsi, savadı və istedadı ilə fərqlənirdi. Aktyorluq
sənətinə olan maraq və həvəs isə
hələ məktəb illərində öz
"toxumlarını səpməkdə" idi. Orta məktəbdə oxuya-oxuya
teatr studiyasına daxil olur. 1934-cü ildə Gəncə Dövlət Dram
Teatrının rejissoru Həbib İsmayılov onu teatra
dəvət edir. İlk dəfə Ə.Həmidin "Hind
qızı" tamaşasında kiçik bir rolda (Brahma)
çıxış edir. Bu, professional teatr
səhnəsinə doğru aparan yolda aktyorun atdığı
ilk müvəffəqiyyətli addımı olur. Teatrda
işləyərkən peşəkar yaradıcılıq
tələbləri ilə tanış olur, aktyorluq sənətinin gözəl
ənənələrini mənimsəyir.
Çalışdığı dövrdə "Vaqif"
(Eldar), "Fərhad və Şirin" (Fərhad),
"Yaşar" (İmamyar), "İki qardaş" (Yuri)
və digər tamaşalarda yaddaqalan obrazlar yaradır.
1954-cü ildə Akademik Dram Teatrında işə
başlayır və elə o vaxtdan
sənət yolundakı "yaşıl
işığı" daha gur yanmağa başlayır. "Göz həkimi"ndə
Şahbazov, "Qış nağılı"nda Poliksen,
"Fərhad və Şirin"də Xosrov,
"Vaqif"də Qacar, "Otello"da Otello,
"Aydın"da Aydın, "Qaçaq Nəbi"də
Qaçaq Nəbi, "Vaqif"də Eldar kimi psixoloji, dramatik obrazları
özünəməxsus şəkildə yaradır.
Bu aktyorun
yaradıcılığına xas olan
xüsusiyyətlərdən danışarkən ilk
növbədə onun aydın diksiyaya, geniş diapazona malik
olduğunu xüsusi olaraq qeyd etmək lazımdır. Kinoda da onun zəhməti az
olmamışdır. Onlarla filmimizdə onun çox qiymətli rolları
var və bu gün də tamaşaçılar həmin ekran
əsərlərinə böyük maraqla baxırlar. M.Şeyxzamanov böyük ekrana ilk
dəfə 1955-ci ildə -"Bəxtiyar" filmində
Rəcəbov rolu ilə çıxır. Bununla da kino yolunda
ilk uğurlu cığır açır. Daha sonra
C.Cabbarlı adına "Azərbaycanfilm"
kinostudiyasının istehsal etdiyi filmlərin çoxunda
çəkilir. "Qızmar günəş altında"
Alı kişi, "Leyli və Məcnun"da Dərviş,
"Bir qalanın sirri"ndə həkim Eldostu, "Onu
bağışlamaq olarmı"da polkovnik Qurbanov,
"Qatır Məmməd"də Gəncə qubernatoru,
"Nəsimi"də Şeyx Əzəm kimi obrazlar yaradır.
Olduqca həssas, nəcib qəlbə malik bu mehriban insanın
ekran taleyi hər birimiz üçün əziz və
doğmadır. Hələ uşaqlığımızdan
böyük həvəslə tamaşa etdiyimiz "Bir
qalanın sirri" filmində yaratdığı həkim
Eldostu hər birimizin sevimli ekran qəhrəmanı idi. Bu
nağıl qəhrəmanı şər
qüvvələrə qarşı barışmazdır, onun
mətin iradəsini heç bir çətinlik qıra bilmir.
Onu Göygöz Kosanın törətdiyi heç bir
müsibət qorxutmur.
Bütün
çətinliklərə mərd-mərdanə sinə
gərən Eldostu sona kimi özünün
hazırladığı dərmanının sirrini şər
qüvvələrə vermir.
Professor Rəcəbov ("Bəxtiyar") rolunu da
çox böyük ustalıqla yaratmışdı. Filmin
elə ilk kadrlarından onun bağına oğurluğa
girən uşaqlarla rəftarı obrazın xarakteri
barədə çox şeyləri
aydınlaşdırır. O, musiqi üzrə professordur. Konservatoriyada
dərs deyir. Bəxtiyarın yaxşı müğənni
olacağını hiss etdiyindən, onu daim izləyir,
təhsil almasını, musiqi təhsili almasını
məsləhət görür. Və sonda biz onu Bəxtiyarla
konservatoriyada məşq edən görəndə bir daha onun
humanist, qayğıkeş bir insan olduğuna
inanırıq.
M.Şeyxzamanov
"Böyük dayaq" filmində tamam başqa
xarakterli bir obrazı ifa edir. Şərəfoğlu filmin
baş qəhrəmanı Rüstəm kişinin cəbhə
dostudur. İndi isə onu Rüstəmin kolxoz sədri
işlədiyi rayona rəhbər vəzifəyə
göndəriblər. Bu elə bir vaxtdır ki, Rüstəm
kişi böhtanların qurbanı olmaq
ərəfəsindədir. Şərəfoğlu
Rüstəmi xilas edir. Amma onun da səhvlərini boynuna qoyur.
Deyir ki, xalqdan ayrı düşmək, məhvə məhkum
olmaq deməkdir.
Aktyor əksər vaxt müsbət
qəhrəman rollarını ifa edir. Ancaq "Nəsimi"
filmində yaratdığı obraz
onun həm də mənfi tiplərin gözəl
ifaçısı olduğunu
göstərir. Şeyx Əzəm şahın
vəziridir. Onun məsləhətləri ilə şah
çox qanlar töküb. Nəiminin, Nəsiminin
fəlakətində göstərdiyi canfəşanlıq isə
sonda onun öz faciəsi ilə bitir.
Əlbəttə, Məmmədrza
müəllimin rollarından çox danışmaq olar. Lakin
aktyorun bir rolu üzərində xüsusi olaraq dayanmaq
istərdik. Bu, "Tütək səsi" filmindəki
İsfəndiyar kişi
obrazıdır. İsfəndiyar kişi bizim kinonun
çox uğurlu obrazlarındandır. M.Şeyxzamanov bu
yaşlı kişinin rolunu o qədər səmimi, o
qədər təbii oynayır ki, adam bu obraza
həqiqətən heyran qalır. Onun da oğlu
cəbhədədir, o da minlərlə insan kimi övladının
yolunu gözləyir. Amma oğlundan "qara kağız"
alanda yaşadığı hisslər tamamilə
özünəməxsusdur. Sazını götürüb
"Ruhani"ni səsləndirəndə adamın
içində dəhşətli duyğular baş
qaldırır. Oğul dərdi atanı bundan da ağır vəziyyətə
sala bilərmi? Hamıya təskinlik verən bu kənd
ağsaqqalının indi öz ürəyi
dağlanmışdır. O, əsl mənada dramatik aktyor idi
və gərgin situasiyalardan çıxan
qəhrəmalarını daha məharətlə təqdim
etməyi bacarırdı. "Qızıl uçurum"
filmi onun son işlərindən oldu. Bu film İbrahimbəy
Musabəyovun "Neft və milyonlar
səltənətində" əsərinin ikinci ekran
variantıdır. Filmdə ona Qurban kişi rolu həvalə
olunub. Onun düşdüyü vəziyyət çox
acınacaqlıdır. Çünki Cəlil öz
ailəsinə xəyanət etmiş, başı
eyş-işrətə qarışmış,
qohum-qardaşı tamamilə unutmuşdur. Qurban kişi bu
xəyanətə dözə bilmir. Qızının
faciəvi taleyi onu hədsiz narahat edir. Sonda isə Cəlil
özü öz əməllərinin qurbanı olur.
1963-cü ildə aktyor
böyük sənətkarımız Adil
İsgəndərovun S.Rəhmanın ssenarisi əsasında
quruluş verdiyi musiqili komediya filmində - "Əhməd
haradadır"da Şirin kişi rolunda çıxış
edir. "Əhməd haradadır" Azərbaycanın
sənətkar rəmzi sayılan Adil İsgəndərovun
quruluşçu rejissor kimi yeganə filmi olub və o
sənəti ilə bahəm şəxsiyyətinə də
heyran qaldığı
M.Şeyxzamanovu əsas rollardan birinə dəvət edib.
Böyük aktyor, maraqlı
insan M.Şeyxzamanov əsl teatr
və kino xadimiydi. O, böyüklüyündən,
peşəkarlığından istifadə edərək
heç bir tələb irəli sürməyən
sənətkarlardan idi. Rahat adam, yaradıcı sənətkar
olduğundan onunla çalışmaq asan idi və hamıya
xoş təsir bağışlayırdı.
Ümumiyyətlə, səxavətli, qəlbi təmiz,
ürəyi açıq olan bu insan hamıyla öz dili
ilə danışar, böyüklə böyük, uşaqla
uşaq kimi rəftar edərdi. Yaxınları, dostları
və tanışları arasında isə bir ləqəbi
vardı: - "Yaxşı kişi".
Rollarının hər birində
özünəməxsus şirinlik olan aktyor çox sevdiyi
sənət aləminə və həyata 25 yanvar 1984-cü
ildə göz yumdu.
Mədəniyyət.- 2009.- 24
yanvar.- S. 3.