Quliyev V.
“Get, get, sən o Leyli deyilsən!”
Əhməd Ağdamski-125
Çayçı şəyirdi
Əbdürrəhim Fərəcovun “mən bir də
qələt elərəm, oynaram!”— deyib, səhnəyə
çıxmayacağını bildirməsi Üzeyir bəyin
də, bütün yaradıcı heyətin də
ovqatını təlx elədi. Çünki onlar minbir
əziyyətlə hasilə gətirdikləri,
gözlənildiyindən də uğurla keçən və
dərin rəğbət qazanan bu məhəbbət
dastanını bir neçə gündən sonra yenə
də səhnəyə çıxarmaq fikrindəydilər.
Zor-güclə axtarıb-tapdıqları
Əbdürrəhimdən əllərini birdəfəlik
üzən yaradıcı heyət, “əlində
çıraq” təzə “Leyli” sorağına
çıxdı. Onlar çox axtardılar, çox
soraqladılar, götür-qoy elədilər, axırda
gəlib dayandılar Üzeyir bəyin dost-doğmaca xalası
oğlu Əhməd bəy Bədəlbəyovun
üstündə...
Əhmədin üç
yaşı olanda atası Bəşir bəy vəfat elədi.
Xan qızı Natəvanın Aşağı
Qarabağdakı mülklərində işləyən
əmisi Kərbəlayı Məhəmməd qardaşı
oğlunu himayəyə götürdü, yanına apararaq
Ağdam rus-tatar məktəbinə qoydu. Lakin çox
çəkmədən fələk kiçik Əhmədin
əmisini də əlindən aldı. Zavallı uşağın
vəziyyəti lap ağırlaşdı. Amma
xoşbəxtlikdən, bir ildən sonra – 1895-ci ildə
Əhmədin Qori Müəllimlər Seminariyasını
bitirən böyük qardaşı Bədəl bəy
təyinatla öz Vətəninə döndü. O, kiçik
qardaşını dərhal Ağdamdan Şuşaya
gətirdi, başsız qalmış beş nəfərlik
ailəsini müəllimlik etməklə dolandırmağa
başladı.
Əhməd xalası oğlu
Üzeyirin oxuduğu Şuşa rus-tatar məktəbində
ibtidai təhsilini davam etdirdi. Eyni zamanda, ustad
tarzənlərdən fərdi qaydada tar çalmağı öyrəndi,
günün müəyyən vaxtlarında teatr
həvəskarları dərnəyinə getdi. Yaxşı
səsi olduğuna görə arabir məktəbdə
keçirilən müxtəlif tədbirlərdə
çıxış elədi, ailə məclislərində
dayısı Ağalar bəy Əliverdibəyovun tarda
müşayiəti ilə mahnılar, təsniflər,
muğam parçaları oxudu. Hətta 1896-cı ilin
yayında Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevin
“Dağılan tifaq” əsərinin ilk tamaşasında
Üzeyir bəy və başqa şagird yoldaşları
ilə birlikdə məktəblilər
nəğməsində oxumağa dəvət olundu. Bir il
sonra isə böyük dramaturqun rəhbərliyi ilə
həvəskar artistlərin göstərdiyi “Leyli Məcnunun
qəbri üstündə” musiqili səhnəcikdə xorda
oxudu. Əhməd on üç yaşındaykən
adını musiqi və teatr tariximizin ünlü
səhifələrinə yazdı.
Şuşada ailə
vəziyyətini xeyli babatlaşdırdıqdan sonra
Bədəl bəy Bədəlbəyov 1905-ci ildə anası
Əzizə xanımı, bacısı Mənzəri, qardaşları
Mahmudu və Əhmədi də götürüb, Bakıya
üz tutdu. Özü altıncı rus-tatar
məktəbinə müdir təyin olundu, Əhməd isə
təhsilini sənət məktəbində davam etdirdi.
İki il burda oxuduqdan sonra gələcəkdə
qardaşı Bədəl bəy kimi müəllim olmaq
istəyi ilə Bakı Realnı Məktəbinə girdi.
...Əhməd bəy hər
gün dərsdən sonra həvəskar artist İmran
Qasımovun evinə yollanır, burda Üzeyir bəyin
tamaşaya hazırladığı “Leyli və Məcnun”un məşğələlərində
iştirak edir, xorda oxuyur, xalası oğluna əlindən
gələn köməyi edirdi. Ümumiyyətlə, ilk tamaşanın
uğur qazanmasında onun da payı vardı.
Üzeyir bəy isə qadın
qəhrəmanı haqqında daha heç nə
fikirləşmirdi. Yaxşı bilirdi ki, xalaoğlusu onun
təklifindən boyun qaçırmayacaq və rolun da öhdəsindən
bacarıqla gələcək. Ona görə də
“Məcnun”u – Hüseynqulu Sarabskini gələcək “Leyli”nin –
Əhməd Bədəlbəyovun dalınca realnı
məktəbə göndərdi. Əhməd bəy Üzeyir
bəyin sifarişini canla-başla qəbul elədi,
tərəddüd etmədən qadın rolunda
səhnəyə çıxmağa razılıq verdi.
Əvvəlcə böyük qardaşı Bədəl
bəyin xeyir-duasını aldı. Qalırdı oxuduğu
realnı məktəbin müdiriyyətinin
razılığı. Teatra və musiqiyə də
maarifə, təhsilə olduğu qədər böyük
rəğbət bəsləyən məktəbin direktoru
öz şagirdinə tamaşada çıxış
etməyə məmnuniyyətlə icazə verdi və
uğur dilədi.
Əhməd bəy yubanmadan
məşqlərə başladı. “Leyli” rolunun
sözlərini, ifa tərzini tezliklə
öyrənib-mənimsədi. Amma belə bir şərt
də qoydu ki, onu tanıyan olmasın deyə, tanış-tunuşun,
ən çox da şuşalı həmyerlilərinin
qınağına tuş gəlməsin deyə, adı
afişada başqa cür yazılsın: “Miri”. Əhməd
bəyin bu adı götürməsi təsadüfi deyildi.
Miri onun Şuşada yaşayan uzaq qohumlarından idi.
Baməzə, olduqca zarafatcıl, hazırcavab, adamoynadan,
kefinə korluq verməyən, əhlikef bir qalalıydı.
Şuşadan çox-çox uzaqda olan Bakıda kim
biləcəkdi ki, Miri kimdir, nəçidir, nə karədir,
hansı məzhəbə qulluq eyləyir. Bir də ki, Miri
onun adından istifadə etdiyini sonralar bilər, qoy bilsin,
xətrinə dəyər də özü bilər,
dəyməz də. İkincisi də, getsin üstündən
İsa bulağından bir parç su içsin. Hələ
bir minnəti olsun ki, adı afişalarda gəzir. –
Əhməd bəy belə fikirləşdi.
Üzeyir bəy xalası
oğlunun sözünü qəribçiliyə salmadı.
Nəhayət, Əhməd bəy ilk dəfə olaraq, “Miri”
adıyla böyük səhnəyə qədəm qoydu.
Gələcək taleyinin axarını dəyişən bu
tamaşa ona böyük uğur gətirdi, sonralar onu daim
müşayiət elədi, teatrımızın ən
sayılıb-seçilən sənətkarları
sırasına çıxartdı. “Leyli” rolu Əhməd
Bədəlbəyovu, Əhməd Bədəlbəyov isə
“Leyli”ni şöhrətləndirdi. Dövri mətbuat öz
səhifələrində operaya, onun
iştirakçılarına müntəzəm olaraq səxavətlə
yer ayırdı, aktyorların, xüsusilə də, Mirinin —
Əhməd Bədəlbəyovun ifasını çox
bəyəndi, təqdir elədi.
Əhməd bəy
Bədəlbəyov opera səhnəsində atdığı
addımlarla yavaş-yavaş şöhrət pillələri
ilə qalxırdı. Həmin vaxtlar isə Azərbaycan
teatrının bəzi fədailəri həm qaraguruhun
onları tanımaması üçün, həm də nadan
qoçulardan qorunmaq üçün özlərinə
xüsusi adlar seçir, bəzən də rus dilində “ski”
sonluğu ilə bitən təxəllüs
götürürdülər: Ərəblinski, Sarabski,
Qəmərlinski, Köçərlinski, Anaplinski və sair.
Bu cür səhnə təxəllüsü
götürmək o dövrdə həm də dəbə
minmişdi. Ömrünü teatra artıq çoxdan həsr
etmək qərarına gələn Əhməd bəy
Bədəlbəyov da sənət dostlarından geridə
qalmamaq üçün vaxtilə bir neçə il
yaşayıb-oxuduğu yerin adını özünə
təxəllüs götürdü: Ağdamski! Səhnəyə
bu adla çıxmağa başladı və həmin vaxtdan
“Miri”yə də, oxuduğu realnı məktəbə də
“əlvida” dedi.
1909-cu ildə Üzeyir bəy
Hacıbəyov Azərbaycan musiqili komediyalarının ilk
qiymətli səhifəsi olan “Ər və arvad”
operettasını yazmaqla milli teatrımızda yeni bir
janrın əsasını qoydu. Əsərin ilk
tamaşası 1911-ci il mayın 24-də Hüseyn
Ərəblinskinin rejissorluğu ilə Bakıda Nikitin
qardaşları sirkində göstərildi. Kəblə
Qubadı Mirzağa Əliyev, Mərcan bəyi Hüseynqulu
Sarabski, nökər Şəfini Məmmədhənifə
Terequlov, əlbəttə, əsas qadın rolunu - Minnət
xanımı isə Əhməd Ağdamski oynadılar.
Əhməd Ağdamskinin
səhnədə oynadığı ikinci bir qadın rolu da
böyük uğur qazandı. Bu münasibətlə
dövri mətbuat yenə də öz sözünü dedi.
Elə həmin il noyabrın
12-də Üzeyir bəy Hacıbəyovun “Rüstəm və
Söhrab” operasının ilk tamaşasında Əhməd
Ağdamski Təhminə rolunda çıxış elədi
və böyük aktyorluq məharəti ilə, özünəməxsus
oyunu ilə bir qadın-ana obrazı da yaratdı, bu
qadının keçirdiyi həyəcan və iztirabları
son dərəcə təbii boyalarla yaşaya bildi. Sonralar o,
Gülnaz (“O olmasın, bu olsun”), Gülçöhrə
(“Arşın mal alan”), Əsli (“Əsli və Kərəm”),
Şahsənəm (“Aşıq Qərib”), Xurşudbanu
(“Şah Abbas və Xurşudbanu”), Mah (“Mehr və Mah”)
obrazlarına da layiqli səhnə həyatı verdi.
Təsadüfi deyil ki, istər Bakı, istərsə də
Zaqafqaziyanın bir çox mətbuat orqanları Əhməd
Ağdamskinin oynadığı tamaşalar barədə
müsbət rəylər, resenziyalar dərc edir, Azərbaycan
səhnəsində qadın rollarının ilk
ifaçısından ağızdolusu
danışırdılar.
Əhməd Ağdamski
səhnə dostları ilə tez-tez Qafqazın iri
şəhərlərinə qastrol səfərlərinə
çıxır, tamaşalar göstərirdilər.
1913-cü ilin yayında Hüseynqulu Sarabskinin rəhbərliyi
ilə Bakı səhnəsinin bir dəstə aktyoru
Şuşaya yollandı. Yerli həvəskar aktyorların
iştirakı ilə burda “Əsli və Kərəm”,
“Evliykən subay”, “Əlli yaşında cavan”, “O olmasın, bu
olsun” əsərləri səhnəyə qoyuldu. Bu
tamaşalardakı çıxışı onun
həmyerliləri qarşısında
müvəffəqiyyətlə verdiyi əsl sənət
imtahanı idi. Şuşalılar hər tamaşada öz
həmvətənlərini böyük sevinc hissi ilə, gül-çiçəklə
və ardı-arası kəsilməyən alqışlarla
qarşılayırdılar.
1914-cü ilin
əvvəllərində Hüseynqulu Sarabskinin və
Müslüm Maqomayevin rəhbərliyi ilə Bakıda yeni
müsəlman truppası yaradıldı. Truppaya “Nicat” maarif
cəmiyyətinin keçmiş artistlərindən Mirzə
Muxtar Məmmədov, Cəlil Bağdadbəyov,
Məmmədhənifə Terequlov və başqaları ilə
birlikdə Əhməd Ağdamski də daxil oldu. Teatr
truppası bir qayda olaraq, hər həftə tamaşa
vermək məqsədilə Üzeyir bəy Hacıbəyovla
müqavilə bağlayıb, onun əsərlərini
göstərmək üçün Şuşa, Gəncə,
İrəvan, Nuxa, Vladiqafqaz, Tiflis və digər
şəhərlərə uzunmüddətli qastrol
səfərinə çıxdı.
Əhməd Ağdamski
səhnədə rol oynamır, yaşayırdı,
yaşaya-yaşaya da qəhrəmanının obrazını
canlandırır, öz ecazkar aktyorluq məharəti ilə, bulaq
kimi axan nəğmələri ilə
tamaşaçıları hipnoz edərək ələ
almağı bacarır, öz hissini, ehtirasını,
sevincini, kədərini, sevgisini, nifrətini ona baxanlara aşılaya
bilirdi. Ona görə də tamaşaçılar
səhnədəki Əhməd Ağdamskini unudub,
gözləri qarşısında yalnız onun
qəhrəmanının özünü
görürdülər.
Dövri mətbuatdan və
müxtəlif sənət adamlarının
xatirələrindən məlum olur ki, Əhməd Ağdamski
1916-cı ildə Bakıda çəkilmiş
dördhissəli “Arşın mal alan” filminin
çəkilişinə dəvət olunmuş və
Mirzağa Əliyev, Ələkbər Hüseynzadə,
Məmmədhənifə Terequlov, Hüseynqulu Sarabski kimi
aktyorlarla birlikdə çıxış etmişdi.
1916-cı ildə Üzeyir bəy
və Zülfüqar bəy Hacıbəyov qardaşları
Bakıda opera və operetta artistləri dəstəsi
yaratdılar. O vaxtlar məşhur olan bütün aktyorlar, o
cümlədən də, Əhməd Ağdamski bu
dəstəyə daxil oldu. Bura, eyni zamanda, qadın aktrisalar da
cəlb edildi. Truppa yaranandan az sonra – 1917-ci il yanvarın
20-də Hacıbəyov qardaşları Əhməd
Ağdamskinin teatr sənəti qarşısındakı
xidmətlərini nəzərə alaraq onun
şərəfinə “Arşın mal alan” musiqili
komediyasını tamaşaya qoydular və Əhməd bəy
ilk dəfə olaraq kişi rolunda bu tamaşada
çıxış etdi.
1920-ci ildən azərbaycanlı
qadınlar da kişilərlə bərabər
səhnəyə çıxmağa başladılar. Opera
və operetta tamaşalarında Əhməd Ağdamskini Əzizə
Məmmədova, Sona Hacıyeva kimi aktrisalar əvəz
etdilər. Teatr sənətində, xüsusilə də,
qadın rollarının ifasında artıq sözünü
kifayət qədər demiş Əhməd Ağdamski öz
tarixi vəzifəsini bitmiş hesab edərək
səhnədən uzaqlaşdı. Leylinin,
Gülçöhrənin, Gülnazın, Minnətin nimdaş
paltarlarını əynindən çıxarıb, arxivə
atdı. O, səhnəni buraxsa da, teatrı tərk etmədi.
Yenə də tamaşaçılarla ünsiyyətdə
oldu, amma tarzən kimi. Orkestrdə tar çaldı,
tarçalanlar cərgəsində birinci yerdə oturdu, bir
ilə yaxın burda çalışdı. Sonra naməlum
səbəblərə görə on beş il qoynunda
yaşadığı Bakıdan birdəfəlik getdi,
Ağdamda bənd aldı. Qollarını
çırmalayıb, burda teatr kollektivi yaratmağa
girişdi.
Ağdam teatrında
C.Cabbarlının “Aydın”, “Almaz”, Şillerin “Qaçaqlar”
əsərləri tamaşaya qoyuldu. Əhməd Ağdamski bu
tamaşalarda Dövlət bəy, Ocaqverdi, Karl fon Moor kimi
obrazları yüksək peşəkarlıqla oynadı. Sonra
bir-birinin ardınca o, Ə.Haqverdiyevin “Dağılan tifaq”,
S.S.Axundovun “Laçın yuvası”, N.Nərimanovun “Nadir
şah”, Ş.Saminin “Dəmirçi Gavə”, Ü.Hacıbəyovun
“Arşın mal alan”, “O olmasın, bu olsun”, H.Cavidin “Şeyda”
və sair pyesləri, həm də o dövrə xas olan və
din əleyhinə yönəldilmiş bir sıra kiçikhəcmli
əsərləri tamaşaya qoydu. İstedadlı teatr xadimi
Ağdam teatrında həm bir rejissor, aktyor kimi çalışır,
həm də təşkilati işlərə rəhbərlik
edirdi.
...Əhməd bəyin başı
işə-gücə, səhnəyə elə
qarışmışdı ki, ailə həyatı
qurmağı da təmiz yaddan çıxarmışdı. Gəncliyində
birini sonalamışdı, onu da vermədilər. Dedilər
ki, bəy hara, artist hara. Həmin şuşalı qız –
məşhur Vəzirovlar nəslindən olan Suğra xanım
isə ata-anasının iradəsinin əksinə olaraq
Əhməd bəylə əhd-peyman bağlamışdı.
Hətta bir-birləri ilə məktublaşırdılar da.
Üstəlik, xatirə qalsın deyə, əksini də
vermişdi Əhməd bəyə (Həmin şəkil indi
böyük sənətkarın oğlu, kimya elmləri
doktoru, professor Telman Bədəlbəyli-Ağdamskinin ailə
albomunda saxlanılır). Lakin istəklilər
bir-birlərinə qovuşa bilmədilər. İndi isə
günlər, aylar, illər sürətlə sovuşurdu.
Yaşı da qırxı haqlamaq üzrəydi.
Tənhalıq, digər tərəfdən də
qardaşlarının, anası Əzizə xanımın
danlağı onu yaman sıxırdı. Artıq
yavaş-yavaş yola gələn Əhməd bəy
“artistə ərə getməyə meyli olan” halal süd
əmmiş qız tapıb, subaylığın
daşını birdəfəlik atmaq fikrinə
düşdü. Şair və hüquqşünas, vaxtilə
Şuşa qalasının darğası olmuş
İsmayıl bəy Axundovun – Daruğənin qızı
Rəhilə xanımı özünə ömür-gün
yoldaşı seçdi.
1934-cü ildə Əhməd
Ağdamski birdən-birə Ağdam səhnəsi ilə
vidalaşaraq ailəsini də götürüb, Ağdaşa
köçdü. Əvvəl-əvvəl Mustafa Əliyev
(kamançaçalan Habil Əliyevin atası) adlı bir
nəfərin evində kirayənişin qaldı, rayon musiqi
məktəbinə tar müəllimi düzəldi.
Belə məşhur bir
sənətkarın həmişəlik Ağdaşda kök
salıb yaşaması rayonun mədəni həyatında bir
canlanma, dirçəliş yaratdı. Yerli həvəskar
musiqiçilər və aktyorlar onun ətrafına
toplaşdılar. Ağdaşlı gənclərin
istedadına artıq bələd olan Əhməd bəy burda
bir teatr truppası, musiqi kollektivi yaratmaq fikrinə düşdü.
Az vaxtda güclü bir dram kollektivi təşkil elədi,
istedadlı uşaqları bu ocağın başına
topladı. O, tez-tez evinə yığışan
həvəskarlara muğamlardan, təsniflərdən, el
mahnılarından, onların yaranma tarixindən,
keçmiş ifaçılarından söhbət açır,
yeri düşəndə nümunələr ifa edirdi.
Əbəs yerə ağdaşlılar onun
yaşadığı evi “musiqi məbədgahı”,
çalışdığı musiqi məktəbini isə
“Əhməd bəyin tar məktəbi”
adlandırmırdılar. Görkəmli sənətkar
həyatının Ağdaş dövründə də
onlarca aktyor və musiqiçi yetişdirdi,
pərvazlandırıb, sənət aləminə
qovuşdurdu. Respublikanın xalq artisti Habil Əliyev
Əhməd müəllimi həmişə böyük
ehtiram və məhəbbətlə xatırlayır.
Əhməd Ağdamski
yaratdığı dram kollektivi və işlədiyi musiqi
məktəbinin bəzi problemlərinin həllində
çətinlik çəkəndə Üzeyir bəyə üz
tuturdu və xalaoğlusu da bu problemlərin aradan
qaldırılmasında ona yardımçı olurdu. Elə
məhz Üzeyir bəyin “yada salması” ilə 1943-cü
ildə heç bir ehtiyacı və iddiası olmasa da, bu
cəfakeş sənətkarın sənət bioqrafiyasına
bir hökumət təltifi əlavə olundu: Azərbaycan
SSR-in əməkdar incəsənət xadimi! Ancaq Əhməd
Ağdamskinin (5.I.1884–1.IV.1954) ən böyük təltifi,
ən böyük mükafatı tamaşaçı
məhəbbəti, tamaşaçı ehtiramı və bir
də sənətə, sənətkara qiymət verən
sənət dostları idi.
...Tutulduğu astma xəstəliyi
yaman yerdə haqladı Əhməd bəyi, səhnədə
daha əl-qol açmağa imkan vermədi ona. Neçə
dəfə xəstəxanaya düşdü, dərdinə
çarə olmadı. Yeganə təsəllini isə
hələ yerbəyer eləmədiyi övladlarında,
həyata qanadlandırdığı yetirmələrində,
bir də hərdənbir köynəyindən
çıxarıb, sinəsinə basdığı
ayrılmaz dostu, könül həmdəmi sədəfli
tarında tapdı Əhməd müəllim. Amma onu da
yaxşı bilirdi ki, Əzrayıl əlində qılınc
kəsdirib başının üstünü. Ona görə
də arabir yatağından durub, doğma məktəbinə,
teatrına baş çəkir, unudulmaz, xoşbəxt
günlərinin iyini, qoxunu burdan alırdı.
...Keçmiş dəbdə
səliqə ilə geyinib-keçinmiş, qara kostyumlu, ağ
köynəkli, qalstuklu, əsasını qolunun
üstünə qoymuş Əhməd bəy
Ağdaşın qədim küçələrinin biri
ilə asta-asta doğma məktəbinə sarı
addımlayır. Birdən qulaqlarına qeybdən bir səs
gəlir. “Məcnun”un səsidir bu səs. “Sevgilisi”nin –
Hüseynqulu Sarabskinin “get, get, sən o Leyli deyilsən!”
naləsi Əhməd bəyi bütün
varlığından eləyir...
Xalq qəzeti.- 2009.- 10 yanvar.- S. 7.