Nizamiqızı H.
Bir tarixlik ev
Söhbət Cəlil
Məmmədquluzadənin ev-muzeyindən gedir
Bakı şəhəri, Süleyman Tağızadə küçəsi, 56. Bu ünvanı bir çoxlarınız tanıyırsınız. Bu məkan «Sizi deyib gəlmişəm, ey mənim müsəlman qardaşlarım!» - deyə bütünlükdə Azərbaycan xalqı və müsəlman dünyasını fanatizmdən, xurafatdan, savadsızlıq və cəhalətdən elmə, ürfana, inkişafa çağıran, bu yolda zaman-zaman təzyiqlərə, təqiblərə, məhrumiyyətlərə məruz qalan dühanın ocağıdır.
Azərbaycan ictimai fikir tarixində «Molla Nəsrəddin» kimi fundamental bir ədəbi məktəbin binasını qoymuş Cəlil Məmmədquluzadə ilə bağlı aşkar edilən hər yeni sənədin, faktın ədəbiyyatımız, tariximiz üçün mühüm əhəmiyyəti var. Ələlxüsus da indiki məqamda. Çünki istər sovet hakimiyyətinin, istərsə də sonrakı dövrlərin böyük Mirzə Cəlilə münasibəti birmənalı olmayıb. Belə ki, 1920-ci ilin yaz aylarında baş verən mürəkkəb hadisələr zamanı Mirzə Cəlil qardaşı Mirzə Ələkbərin təkidi ilə Kəhrizlini tərk edərək öz ailəsi ilə birlikdə Təbrizə köçür. Burada o, böyük çətinliklə «Molla Nəsrəddin» məcmuəsinin nəşrini davam etdirir.
Ədib 1921-ci ilin yayında N.Nərimanov tərəfindən Sovet Azərbaycanına dəvət olunur və həmin ilin iyununda Bakıya gəlir.
Onun Bakıya gəlişi də birmənalı qarşılanmır. Çox maneələrdən sonra ona «Molla Nəsrəddin»i buraxmağa icazə verilir. Elə indi ev-muzeyi kimi fəaliyyət göstərən mənzili də ona yaşayış və redaksiyasının yerləşməsi üçün verirlər.
Bakıda jurnalın nəşri zamanı da onun fəaliyyətinə ciddi nəzarət qoyulmuş, məcmuədə siyasi xarakterli kəskin yazıların verilməsi qadağan olunmuşdu.
Ögey münasibət bununla da məhdudlaşmır. Türk dillərinin saflığı və yeni əlifbaya keçid ideyalarının əsas carçılarından olan Mirzə Cəlil 1926-cı ilin fevral-mart aylarında Bakıda keçirilmiş I Türkoloji qurultaya dəvət olunmur.
Ədibin əsərlərinin nəşri, səhnədə oynanılması zamanı onların mətnlərinə elə müdaxilə olunurdu ki, Mirzə Cəlilin təbirincə desək, müəllif çox vaxt özü də əsərini tanıya bilmirdi. Hətta onun adı Azərbaycan ədəbiyyatının «cığırdaşları» siyahısına da salınmışdı. 1931-ci il aprelin 14-də AK (b) P MK katibliyinin qərarı ilə, təməlini qoyduğu və 25 il redaktoru olduğu «Molla Nəsrəddin» jurnalı Azərbaycan Mübariz Allahsızlar Birliyi Mərkəzi və Bakı şuralarının «Allahsız» orqanına çevrilmiş, Vəli Xuluflu dərginin yeni redaktoru təyin olunmuşdur. Ən qəribəsi bu idi ki, jurnal yaradıcısının adı heç redaksiya heyətinə belə salınmamışdı.
Bu haqsızlıqlara dözə bilməyən M.Cəlil açıq və ya üstüörtülü şəkildə etirazını bildirir və özü bəzən aşkar, bəzən gizli təqiblərə məruz qalırdı. Onun keçmişinə, yaradıcılığına qarşı tutarlı bəhanə tapa bilməyən bədxahları həyat yoldaşının keçmiş mülkədar zümrəsindən olmasını əllərində bayraq edərək, onu gözdən salmağa çalışırdılar. Təbiətən çox həssas olan ədib isə bu cür hücumlara dözə bilmir, tez-tez əsəbiləşir, mənəvi sarsıntılar keçirirdi.
Təəssüf doğuran məqam isə hazırkı durumda da ədibə qarşı belə çək-çevirlərin olmasıdır. Bəzi üzdəniraq «böyük» qələmçilər, xülyalarla yaşayıb, böyük ədəbiyyatçılığa iddialı balaca fikirlilərimizin də Mirzə Cəlilə münasibəti dolanbaclıdır. Dahilərə divan tutmaq iddiasına düşənlər, bir sayıqlama köşəsi ilə müasir Azərbaycan mətbuatında dönüş yaratdığını xəyal edənlər Mirzənin xalqını alçaldıb-aşağıladığın düşünür - hətta ailəsi, dövrünün görkəmli ziyalısı Həmidə xanım haqqında münasibətlərinə də əl-dil uzadırlar. Elə Mirzə Cəlil ünvanına növbəti gəlişimiz bütün bu cəfənglərdən yanadır. Ömrünün sonuna qədər yaşadığı mənzildən böyük mənəvi dəyər daşıyan nüansları qəzetimizin səhifələrinə «daşımaq» istədik.
Nə qədər ki...
Nə qədər ki, cəmiyyətimizdə şeyx nəsrullahlar, məmmədhəsən əmilər, novruzəlilər, Qurbanəli bəylər dolaşır, deməli, Mirzə Cəlilə və onun Kefli İsgəndərinə ehtiyacımız var.
Bu ünvanı bu ehtiyaca əlac umusuyla gəzdik. Bələdçimiz ömrünü Mirzə Cəlil ocağının yaşamasına həsr edən Pərixanım Mahmudova - muzeyin direktoru oldu.
«Bu ünvan onun Bakıya qayıtdıqdan sonra yaşadığı mənzildir ki, hazırda ev-muzeyi kimi fəaliyyət göstərir. Deyim ki, bu muzeyin fəaliyyətgöstərmə məsələsi də ədibin taleyinə bənzəyir. Belə ki, 1979-cu ildə Azərbaycanın görkəmli mədəniyyət və incəsənət xadimlərinin ev-muzeylərinin yaradılması haqqında sərəncam çıxmış və burada Cəlil Məmmədquluzadənin də adı qeyd olunmuşdu. Ümumiyyətlə, respublikamızda muzeylər şəbəkəsi Heydər Əliyevin hakimiyyətə gəlməsi ilə bağlıdır. Bu, danılmaz faktdır. Elə indi qeyd etdiyim sərəncam da o siyasətdən bir nümunə idi. Bəli, o sərəncamda dövrünün milli məfkurə və ədəbi-bədii aləminin bayraqdarı olmuş Mirzə Cəlilin də adı vardı, amma bunun reallaşması çox uzun çəkdi. Çünki bu ev üç ailə arasında bölünmüşdü. Məmmədquluzadələr ailəsi çox böyük olub. Öz ailə (köhnə-təzə nikahlardan) üzvlərlə yanaşı, qohum-qardaşları, ehtiyacı olan dost-tanış uşaqları və s. Yəni, indi muzey kimi fəaliyyət göstərən bu evi öz aralarında bölən ailələrin tələblərini ödəmək, onları yeni mənzillərlə razı salmaq müəyyən vaxt apardı. Uzun çək-çevirdən sonra, nəhayət, onlar muzeyin sərəncamına sökülüb-dağılmış, sözün əsl mənasında xaraba bir məkan verdilər. Təsəvvür edin, nə uçuq-sökük divarlar suvanmış, nə bir yerə mıx vurulmuş, nə yağışdan dəlmə-deşik olmuş tavanı düzəltmişdilər...
«Bax, belə bərbad otaqlara
gəldik...»
Muzeyin təmiri işinin, o
ildən bu ilə keçirilməsi maliyyə çətinlikləri
ilə əlaqədar idi. Muzeyin əsaslı
təmir işlərinin yekunlaşması 1994-cü
ilədək davam etdi».
Bu vaxt ərzində muzey
əməkdaşlarının fəaliyyət
göstərdiyini və toplama, kütləvi təbliğat,
C.Məmmədquluzadənin öyrənilməsi və
təbliği işlərinin tam icra olunduğunu deyən
direktor memorialın ekspozisiyanın ziyarətçilər
üçün açıldığı vaxt artıq
fondlarında 3 minə yaxın eksponat
toplandığını, bunun muzey
əməkdaşlarının axtarışları
nəticəsində olduğunu dedi: «Muzey
ekspozisiyasının açılışında ümummilli
lider Heydər Əliyev iştirak etmişdi. O, ikinci
dəfə hakimiyyətə gəldi və muzeyin hələ
də xalqın ixtiyarına verilməməsindən
xəbər tutaraq bu barədə göstəriş verdi, 1 il sonra təmir başa çatdı,
ekspozisiya açıldı.
Amma biz gələndə bu boyda ev bomboş idi. Təsəvvür edin ki,
bizə Mirzə Cəlillə bağlı bir çöp
də verməyərək, köhnə nə varsa,
hamısını götürüb gediblər».…
Hazırda muzeyin
fondlarında 5 minə yaxın nümunə olsa da, onların
arasında Mirzə Cəlilin şəxsi əşyası
çox azdır. Çünki Həmidə xanım
həyat yoldaşının
yaradıcılığını yüksək
qiymətləndirdiyindən onun ölümündən sonra
şəxsi əşyalarının əksəriyyətini,
eləcə də əlyazmalarını respublikanın
müvafiq arxiv, muzey və digər
müəssisələrinə verib.
«Muzey yaradılarkən
evdə nəinki bir eksponat, heç kağız
parçası da yox idi» - deyən Pəri xanım fondun
toplanmasının da böyük zəhmət hesabına
başa gəldiyini bildirir və onun bələdçiliyi
ilə ekspozisiya zallarını dolaşırıq.
Ümumi sahəsi 185
kvadratmetrdən çox olan mənzilin 5 otaqdan ibarət
ekspozisiya zalı var (ümumi sahəsi 96 kvadratmetr).
Təbrizdən Sovet
Azərbaycanına dəvət olunan ədib müəyyən
müddət mənzil və vəd olunan işlə təmin
olunmur. Sonra bu haqda Nəriman Nərimanova məlumat
çatır və onun şəxsi
təşəbbüsü ilə bu mənzil Mirzə
Cəlilə verilir. Evin
açarlarını ona şəxsən Nərimanov
təqdim edir.
Xalq Komissarları Sovetinin
qərarında da bu sözlər yazılıb: «Otaqlar verilir
Cəlil Məmmədquluzadəyə ailəsinin
yaşaması və «Molla Nəsrəddin» jurnalının redaksiyası
üçün».
Ədibin əlyazmalarını
yandırdığı qara soba... yenə də soyuqdur
Birinci zalda Mirzə
Cəlilin həyat və fəaliyyətini əsk etdirən
fotolar, sənədlər, bəzi əlyazmalarının
surətləri yerləşdirilib.
Otağa daxil olan andan fotolar
böyük Mirzə Cəlilin iç dünyasının,
xalqına, insanlara , ətrafına
münasibətinin xəyali şərti model-portretini
yaradır. Bu «portret»i dövrünün
görkəmli ziyalıları, Azərbaycanın milli
özünüdərkində əməyi olanların
fotoları tamamlayır.
İkinci ekspozisiya zalı
Məmmədquluzadələrin qonaq otağı olub. Buradakı mebellər,
yemək dəstlərinin düzüldüyü masa,
ətrafdakı stullar da... adama o dövrün seçilmiş
əşyaları
təsiri bağışlayır.
Pəri xanım buradakı
əşyaların da böyük çətinliklərlə
yığıldığını və bəzilərinin
sadəcə həmin dövrə aid olduğunu diqqətə
çatdırdı: «Bax o kofe çayniki Həmidə
xanıma aiddir. Onu bizə nəvəsi
bağışlayıb.
Evdə iki soba var. Amma
bunlardan hansının ədibin əlyazmalarını
yandırdığı üzüqara soba olduğunu təyin
etmək çətindir. Həmidə xanım
xatirələrində yazır ki, «Mirzə Cəlil bir gün
uşaqların otağını qızdırmaq
üçün nə qədər təkid etdimsə
əlyazmalarını yandırdı».
Çünki Cəlil
Məmmədquluzadə bu gün daha da müasirdir. Yazarlarımız,
şairlərimiz, rəssamlarımız
dönə-dönə onun yaradıcılığına
müraciət edir, ondan bəhrələnirlər. Bu nüansı biz də əsas
götürərək ədibin şəxsi
həyatını və örnək yaradıcılığını
vəhdətdə təqdim edirik».
Ev, onun quruluşu, tərtibatı,
içərisindəki əşyalar və bu ailə
haqqındakı xatirələr onların həyat və yaşam tərzi
haqqında aydın təsəvvür yaradır və belə
bir qənaət yaranır ki, Məmmədquluzadələr
ailəsi sadə həyat tərzinə üstünlük
verib, dəbdəbədən tamamilə uzaq olublar.
Həmidə xanımın
xatirələrindəki bir fikir diqqətimi cəlb etdi:
«Mirzə Cəlil bir dəfə özü haqqında
mənə belə dedi: «Mən ailə həyatı üçün
yaranmamışam. Əslində
dərvişvari bir adamam, xasiyyətim ağırdır,
əsəbiyəm. Etiraf edirəm ki,
mənimlə yaşamaq çətindir. Uşaqları
tərbiyə etməyə səbrim çatmır. Sən məni ailə adamı eləyibsən».
Bu fikri davam etdirən muzey direktoru
Həmidə xanımın xatirələrinə əsasən
ədibin şəxsi keyfiyyətləri barədə də
məlumat verdi: «Mirzə Cəlil
azdanışan adam olsa da, ətrafına, insanlara qarşı
çox həssas, diqqətli olub. Məsələn, o
tanışlarını evə dəvət etsə, o qədər
də
danışmaz, sadəcə qulaq asarmış. O,
ailəsini çox sevib, harada olursa-olsun, onlarla
məktublaşıb. Övladlarından daha çox
Midhətə bağlı olub».…
Üçüncü,
nisbətən kiçik otaq sırf Həmidə xanıma
aiddir. Bu
munis, xudmani otaqda Həmidə xanıma aid müxtəsər
bir aləm yaradılıb. Bu otaq da Məmmədquluzadə ocağında
doğulan, yaşayan insanların fotoları ilə
bəzədilib.
Dördüncü zal isə Mirzə
Cəlilin dramaturgiyasına və «Molla Nəsrəddin»
jurnalına həsr olunub. Stendlərin biri
bütünlüklə məşhur «Ölülər»ə
həsr olunub. Burada sıralama ilə tamaşadan
təsvirlər və
əsərin qəhrəmanı Kefli
İsgəndərin ehtimal olunan prototiplərinin fotoları da
var. Nümunələr arasında «Molla Nəsrəddin»
dərgisinin
Otağın mərkəzində
isə nərd masası və iki stul var. Təbii ki, bu da ev
sahibinin stolüstü oyunlara meyilli olduğunu və
mütəmadi olaraq
dostları ilə dama, şahmat, nərd
oynadığını göstərir. Pəri xanım bu
oyunların daha çox toplaşma,
söhbətləşmə məqsədi
güddüyünü vurğuladı.
Bu da son...
Beşinci zal da sadəliyi
ilə diqqət çəkir. Jurnalın redaksiyasının
yerləşdiyi otaqda ədibin şəxsi kitabxanasından qalan az sayda kitabın
toplandığı iki şkaf, yazı masası, iri termo
və Həmidə xanımın ad günü
münasibətilə ona hədiyyə etdiyi divar saatı var.
Pəri xanım
ziyarətçilərin daha çox bu otaqda ayaq
saxladığını, onun şəxsi
əşyalarına, yazı masasına, üzərindəki nümunələrə
diqqətlə baxdıqlarını deyir: «Bu, qeyd etdiyim kimi,
ədibin iş stoludur. Dövlət Ədəbiyyat
Muzeyindən verilmiş bu masada «Molla
Nəsrəddin» jurnalının 1-ci nömrəsi, yazı
ləvazimatları var.
Bu guşədə isə
ədibin əmək alətlərini nümayiş etdiririk. Alətlər
blokundan da görünür ki, o, evdə kiçik təmir
işlərini özü görüb və belə demək
mümkünsə, ölümünün
səbəblərindən biri də bu alətlər olub.
Həmidə xanım xatirələrində onun eyvanın
kilidini təmir etdiyi zaman insult olduğunu və yanvarın
3-də beyninə qansızma nəticəsində vəfat
etdiyini yazır».
Beləcə, böyük
ömrün son akkordlarının vurulduğu evi və zaman
«maşını»nın unutduğu
ortamı tərk etdik. Geridə müqəddəs
ocağı ziyarətdən yaranan xoş təəssürat və böyük
ədibin hələ də var olan qəhrəmanları
qaldı.
Mədəniyyət.- 2009.- 22
yanvar.- S. 7.