Həsənəzadə C.
Daş yaddaşımız daş-qalaq
olunub
Jak de Morqan bu abidələri oğurlayıb, ya mühafizə edib?
Söhbətimiz 3 min ildən
artıq yaşı olan, Lənkəran şəhərinin təqribən
7 km-də yerləşən
Bəlləbur kəndindəki
Sığın abidesi
haqqındadır. O abidə
ki, qədimliyinə və dəyərinə baxmayaraq, vəhşicəsinə
dağıdılıb, qəbirləri
təhqir olunub, sinə daşları parça-parça edilib,
nadan və avam insanların əlilə yerlə-yeksan
olub. Sığın qəbiristanlığı
(daş qəbirlər
qəbiristanlığı), buna el arasında divəlonə də deyilir, açıq səma altında tarixi bir muzey
idi...
Hələ XIX əsrin
əvvəllərində fransız
arxeoloqu və sayyahı Jak de Morqan talış ərazisində olub, dağlarda, dağətəyi
ərazilərində uzun
müddət tədqiqatlar
aparıb və burada yeraltı və yerüstü abidələrin unikal numunələrina rast gəlib. O, Sığında
bütün qəbirləri
talan edib, orada tapılan qızıl fiqurları, aşyaları və silahları Fransaya aparıb. Hazırda həmin eksponatlar
Fransanın Sen Jermen muzeyində qorunur. Bu işdə
ona nadan və avam olduqları
üçün yerli
sakinlər kömək
etmişlər. Əvəzində Morqan onlara qəpik-quruş
verirmiş. Akademik İqrar
Əliyev yazır ki, o dövrdə həmin yerlərdə kənd təsərrüfatı
çox aşagı səviyyəyə enmişdi.
Çünki əhali öz
təsərrüfatlarını buraxıb, pul xətrinə Morqan üçün köhnə
qəbirləri dağıdır,
öz əlimizlə atəşpərəstlikdən də qədim olan bu abidələri
yer üzündən silirdik. Jak de Morqan "div yuvaları"nı açıb orda olan əşyaları
da aparıb. Bəs daş qəbirlərin özləri ki, salamat qalmışdı?
İndi onlar hanı?
1991-ci ilə
qədər elə bilirdim ki, Morqan
qızıl əşyaları
talan edərək, mənimsəyib.
Lakin Mirhaşım
Talışlı mənə
"Leninçi" (indiki
"Lənkəran") qəzetinin
1991-ci il avqust ayı nömrəsini göstərəndə
başqa mənzərənin
şahidi oldum.
Qəzetdə Sığında gördüyüm
daş qəbirlərin
şəkilləri var
idi. Məlum oldu ki, akademik Teymur
Bünyadov Luvr muzeyində eksponatlarla
nələr-nələr. Məni həm
Morqanın, həm də akademikin vətənpərvərliyi riqqətə
gətirdi.
Morqandan sonra xeyli müddət
buralar yaddan çıxıb və artıq bizim dövrün 70-ci illərində
naməlum adamlar Sığının və
başqa abidələrin
yanında peydə olublar. Minaaxtaran qurğularla qəbirləri
talan edərək, tapdıqları əşyaları
özləri ilə aparıblar. Bu naməlum adamlara yerli milis işçiləri
də havadarlıq edirmişlər.
1980-ci ildə
artıq oranı həyətyanı sahə
kimi yerli təşkilatlar sakinlərə
satırlarmış. Bütün bu
hərc-mərcliyə son qoymaq
üçün regionda
olan yurdsevər gənclər ayağa qalxıb, Sığın
abidəsini müdafiə
və mühafizə etməyə çalışıblar.
Lakin onları eşidən və kömək edən olmayıb.
1980-cı ilı qədər Sığında
150 daş qəbir var idisə, artıq 90-cı illərdə
orada yalnız 30 dolmen
qəbir qalmışdi.
O vaxtlar kim Sığında
torpaq sahəsi alırsa, başlayıb öz əcdadlarının
qəbir daşlarını
traktorla dağıtmağa.
1992-ci ildə
o kəndin vətənpərvər
sakinləri bu barəda mənə danışdılar. Dərhal getdim Sığın
ərazisinə. Həqiqətən dəhşət idi.
Sanki əcdadlarımızın
ruhları biz insanları
lənətləyirdilər ki, əl saxlayın,
lakin nankor varislər öz işlərində idilər.
Tez şəhərə qayıdıb,
xüsusi bir komissiya təşkil etdim. 6-7 nəfər nümayəndə ilə
oraya qayıtdıq.
Sığıdakı talana son qoyduq.
Amma nə fayda? Baxmayaraq ki, biz gənclərlə
o daşları itib-batmasın
deyə nömrələdik,
orada cəmi 30 daş qəbirin qaldığını gördük.
Mən əminəm ki, indi orada bir
dənə də daş qəbir qalmayıb. Bu, bizim tariximizdir. Səma altında açıq muzeyin dağıdılması
Azərbaycanda tarixi abidələra olan münasibətin bir nümunəsidir.
Görəsən uluların nişanələri
olan Sığın abidələrini dağıtmaqla
biz nə qazandıq?!
Gün.- 2006.- 2-8 dekabr.- S. 17.