Mükərrəmoğlu Mehdi
Azərbaycan
kinosunun korifeyləri. Onların sayı o qədər də
çox deyil. Ağasadıq Gəraybəyli, Adil
İsgəndərov, İsmayıl Osmanlı, Lütfəli
Abdullayev, Möhsün Sənani, Məmmədrza Şeyxzamanov,
Əliağa Ağayev və s. Bu sıranı artırmaq da
olar. Amma məqsəd bu deyil. Bu seçmə
sənətkarların sırasında bir nəfər də
var ki, biz bu yazıda onu xatırlamaq istəyirik.
İsmayıl Əfəndiyev. Bu ad çoxlarına
tanış deyil. Çünki onun haqqında az
yazılıb, nədənsə tənqidçilər,
sənətşünaslar bu böyük sənət
adamının həyat və yaradıcılıq yoluna nadir
hallarda müraciət edirlər.
Kim idi İsmayıl Əfəndiyev? Onun həyat yolu 1910-cu
ildə Şamaxı şəhərindən başlayıb. Burada dünyaya göz açıb, atası Mahmud
kişi mütərəqqi insan olduğundan oğlunun
sənət ardınca getməsini əngəlləməyib.
20-ci illərin ortalarından sonra o, tez-tez Göyçaydakı
həvəskar teatr dərnəyinə gələr və
burada kiçik rollar ifa edərdi. Amma ən uğurlu
olan bu idi ki, İsmayıl Əfəndiyev Göyçayda
gələcəyin böyük şairi Rəsul Rza ilə
dostlaşdı. Hətta bir yerdə “Pioner” adlı jurnal da
çap etməyə səy göstərdilər. Bu,
böyük sənətkarın yaradıcılıq
zirvəsinə doğru gedən yolunun
başlanğıcı idi.
Amma o, təhsil almaq istəyirdi. Nəhayət, 1927-ci ildə
Bakıya gələrək Pedaqoji Məktəbə qəbul
olunur.
Hər şey yaxşı
başlamışdı. Paytaxtın qaynar mühiti, teatr
sənətinə marağın artdığı bu vaxtlar onu
da öz ağuşuna aldı və gənc İsmayıl
artıq öz arzularını reallaşdırmağa
başladı. 1931-ci ildə onu Bakı İşçi
Teatrının aktyor truppasına qəbul etdilər.
Burada yaratdığı rollar barədə əlimizdə
müfəssəl məlumat olmasa da, onu deyə bilərik ki,
İsmayıl Əfəndiyev böyük yaradıcı
həvəslə işləyirdi. Çünki o artıq
müəllim yox, aktyor olacağını qət etmişdi.
Bu teatrda tanınmış aktyorlar
çalışırdılar, onlardan öyrənmək,
əslində elə məktəb keçmək kimi bir iş
idi. Bu teatra elə bağlanmışdı ki, kollektiv
1933-cü ildə Gəncəyə köçəndə
İsmayıl Əfəndiyev də Bakını tərk
etməli olmuşdu. Gəncə həyatı aktyorun
yaradıcılıq bioqrafiyasında xüsusi iz qoydu. Burada
ona əsasən baş rolları həvalə edirdilər. “Od
gəlini”, “Hacı Qara”, “Şeyx Sənan”, “Vaqif” kimi
tamaşalardakı rolları onu tez bir zamanda məşhurlaşdırdı.
İsmayıl Əfəndiyev kinoya 1935-ci ildə gəldi
və gəlişi ilə milli kinomuza yeni bir aktyor
nəfəsi gətirdi. Onu kinoya məşhur aktyor və
rejissor Abbas Mirzə Şərifzadə dəvət
etmişdi. “Məhəbbət oyunu” gənc aktyorun
çəkildiyi ilk film kimi xarakterikdir. Aktyorun ifa etdiyi
Səttar obrazı filmin əsas personajlarındandır. Bu komediyanın,
demək olar ki, əsas süjeti onun rolu üzərində
qurulmuşdu. Mütəxəssislər bu filmin
uğurlu, alınmadığını iddia etsələr
də, hər halda o dövrün mətbuatında film
haqqında bəzi yazılarda müsbət məqamların
olduğu da nəzərə çatdırılırdı.
Beləliklə, İsmayıl Əfəndiyev bundan sonrakı
taleyini məhz kinematoqrafiya ilə bağlayır.
40-cı illərdə az filmlər çəkilsə də,
gənc aktyor studiyada gərgin işləyirdi. Onun
çəkildiyi “Yeni horizont” filmi o dövrdə böyük
maraq doğurmuşdu. Bakı neftçilərinin
həyatından bəhs edən bu filmdə rejissor Ağarza
Quliyev ona geoloq rolunu vermişdi. Rza
Əfqanlı, Ələsgər Ələkbərov ,
Möhsün Sənani, Mustafa Mərdanov və başqa
aktyorlarla bir yerdə işləmək gənc
İsmayılın yaradıcılığına olduqca
müsbət təsir göstərmişdi.
1941-ci ildə onu “Səbuhi” filminə dəvət etdilər.
Bu, filmin II rejissoru Rza Təhmasibin şəxsi
təşəbbüsü ilə baş tutmuşdu.
Azərbaycanın məşhur aktyorlarının iştirak
etdiyi bu tarixi mövzulu film maarifpərvər insan,
böyük dramaturq M. F. Axundova həsr olunmuşdu. Ona isə
Rza rolunu həvalə etmişdilər. O, filmdən-filmə
təkmilləşir, yaradıcılığı
cilalanırdı. İsmayıl Əfəndiyevin yuxarıda
adlarını çəkdiyimiz filmləri, bir növ,
böyük sənət zivrəsinə doğru
irəliləyən aktyorun hazırlıq dövrü idi. O,
işləyirdi, axtarışlar aparırdı,
özünün imkanlarından xaricdə olanları isə
böyük sənətçilərdən öyrənirdi.
Elə, 1941-ci ildə “Vətən oğlu” adlı iki
hissəli filmdə Kamal Qasımov rolunda
çəkilmişdi. Bu film müharibə haqqındadır
və İsmayıl Əfəndiyevin qəhrəmanı Kamal
Qasımov böyük hünər göstərərək
üç körpünü partlatdıqdan sonra özü
də həlak olur.
Müharibə illərində o, gecəli-gündüzlü
işləyirdi. “Arşın mal alan” filmində ona Süleyman
rolunu tapşırmışdılar. Filmin istehsalına 1941-ci
ildən başlansa da, yalnız 1945-ci ildə onu tamamlamaq
mümkün oldu.
Süleyman İsmayıl Əfəndiyevin yaratdığı
mükəmməl kino qəhrəmanlarındandır. Bu obraz
onun xarakterinə çox yaxın idi. Təmkinli,
dövrün ziyalılarından olan Süleyman baş
qəhrəman Əsgərin yaxın dostudur. İsmayıl
Əfəndiyevin qəhrəmanı Əsgər
obrazının tamamlanmasına böyük təsir
göstərir. Süleyman film boyu az görsənsə də,
tamaşaçı onun taleyinə biganə qalmır.
“Nədir sənin dərdin, bu nə ahu-zaridir”, deyərək
dostunun dərdinə şərik olan Süleyman son
nəticədə özü də öz xoşbəxtliyini
tapır. Filmin o vaxt SSRİ Dövlət mükafatına layiq
görülməsi məhz yaradıcı kollektivin gərgin
əməyinin və bir də Üzeyir bəy
dühasının nəticəsi idi.
İki il kinostudiyamızda “Fətəli xan” tarixi filmi
çəkildi. Fətəli xanın əvvəl yaxın
dostu, sonra isə qəddar düşməni olan Əmir
Həmzə rolunu İsmayıl Əfəndiyev ifa edirdi. Bu rol
çox çətin, mürəkkəb bir xarakter olduğundan
aktyor onun üzərində çox ciddi işləməli
oldu. İşinə peşəkarlıqla yanaşan aktyor
Əmir Həmzəni yüksək səviyyədə yarada
bildi. Tariximizin çox keşməkeşli bir
dövrünü əks etdirən bu kinoəsərdə onun
qəhrəmanı da az rol oynamırdı.
İsmayıl Əfəndiyev müxtəlif rejissorlarla
işləmişdi. Amma Lətif Səfərovla onun
yaradıcı əməkdaşlığı daha
səmərəli olmuşdu. “Bəxtiyar” (“Sevimli mahnılar”)
ekranlara çıxanda filmin rejissoru Lətif Səfərov
İsmayılov rolunun ifaçısına demişdi:
“Sənin rolunu, yaxşı ki, filmdə saxladıq. O, filmin
bütövlüyünə çox köməklik
göstərir”. İsmayılın rolunu, yəqin ki,
xatırlayırsınız. O, hospitalda uşaqlarla
görüşüb, onların fotosunu çəkib, yadigar
kimi onlara bağışlayır. O, cəbhədə
həlak olmuş dostunun oğlu Bəxtiyara müğənni
olmağı tövsiyə etmişdi. Sonradan da o,
Bəxtiyarın taleyinə biganə qalmır.
İsmayıl Əfəndiyev gərgin yaradıcı
axtarışlardan zövq alardı. Obrazda hər hansı
detalın öz yerində olmadığını
görəndə özü rejissordan xahiş edib, onu
təkrar lentə köçürtdürərdi.
Bəlkə buna görədir ki, onun qəhrəmanları
həmişə bütöv xarakterli obrazlar olub.
Bu böyük sənətkarın yaradıcılıq
bioqorafiyasında bir məqam da diqqəti çəkir.
Belə ki, 1946-cı ildə Cənubi Azərbaycanda demokratik
dəyişikliklər baş verdiyi vaxt İsmayıl
Əfəndiyev Təbrizə gedir və burada bir neçə
əsər tamaşaya qoyur. Onlar “Arşın
mal alan”, “Anamın kitabı”, “Eşq və intiqam”, “O
olmasın, bu olsun”, “İki qardaş”,
“Tələbələrin kələyi” və s. tamaşalar
idi ki, o vaxt bu əsərlər təbrizlilər
tərəfindən maraqla qarşılanmışdı.
Qayıdandan sonra “Qara daşlar”, “O olmasın, bu olsun”
filmlərində çəkilən aktyor kinoda öz
yaradıcılığını davam etdirir. Həsənqulu
bəy “O olmasın, bu olsun” filminin əsas
qəhrəmanlarındandır. Aktyor bu rolla
özünəməxsus kolorit verməklə onu
tamaşaçıya sevdirir. Azərbaycan teatrı və
kinosunun bu filmdə çəkilmiş ən böyük
aktyorlarının yaratdığı unudulmaz personajlar
sırasında İ. Əfəndiyevin qəhrəmanı arxa
planda qalmır.
İsmayıl Əfəndiyevin
yaradıcılığının son dövrləri
kinorejissorluqla bağlı olub. Belə ki, o, 1958-ci ildə
rejissor Ş. Şeyxovla birgə “Kölgələr
sürünür” filmini çəkdi. Sənədli kinoda
isə “Simfoniya”, “Bakı buruqları”, “Ömürlük
halqa”, “Arazın o tayından”, “İngilis geoloqları” və
s. filmlər yaratmışdır. O,
həmçinin dublyajda da məhsuldar işləyirdi.
200-dən artıq bədii filmin
səsləndirilməsində yaxından iştirak etmiş,
öz gözəl diksiyası ilə tamaşaçı
qəlbinə yol tapa bilmişdir.
İsmayıl Əfəndiyev ara-sıra bədii
yaradıcılıqla da məşğul olurdu. “Arzu”,
“Su haqqında nağıl”, “Axtaran tapar” pyeslərinin
müəllifidir. Eyni zamanda bir neçə kinossenari də
yazmışdır.
Bu böyük sənətkar bütün ömrünü
milli teatrımızın və kinomuzun inkişafına
həsr etmiş, əməkdar artist fəxri adına layiq
görülmüşdür.
Aktyor 1967-ci il may ayının 30-da vəfat etmişdir.
Xalq
qəzeti.-2006.-7 dekabr.-S.7.