Səttarova Mənsurə
Gülü
xar olan gözəl…
Onu bu dünyaya bağlayan bütün tellər
qırılmışdı
Sağlığında
bir neçə dəfə görüşmüşdük.
Hər görüşümüzdə vəziyyətinin daha
da ağırlaşdığını, ala gözlərindəki
nurun, həyat eşqinin getdikcə azaldığını
görürdüm. Daş-divarlarından köhnəlik
yağan mənzili kimi, özü də hər an, hər
dəqiqə qocalırdı. Köçüb gedəcəyi
günün həsrəti, yaxınlarına qovuşacağı
günün vüsalı ilə yaşayırdı.
Gözlərini divardakı saralmış, bir ömrün
tarixçəsi olan şəkillərdən ayırmadan
vəfasız adlandırdığı
Ağadadaşından, əhdinə vəfa etməyən
oğlu Hamletdən söz açırdı.
Ətrafını qırışlar basmış, çuxura
düşmüş ala gözləri dolub-boşalır,
dillərdə dastan olan gözəlliyini
şəkillərdə yaşadan bəyaz
çöhrəsini kədər pərdəsi
bürüyürdü.
Hələ sağkən unudulduğunu özünə
dərd etmişdi. Təsəllisini telefon
zənglərində axtarırdı. Sakit mənzilin
sükutunu öz cingiltili səsiylə pozan qırmızı
telefon aparatının "hay-haray"ına bir uşaq kimi
sevinirdi. Onu bu dünyaya bağlayan bütün tellər
qırılsa da, vəfatından sonra xatırlanmayacağından
qorxurdu. "Pərəstişkarlarınız var, onlar
çətin ki, Opera və Balet Teatrının unudulmaz
Ərəbzəngisini, Gülxar Həsənovanı
unutsunlar" deyə təsəlli verməyə
çalışardım. Amma özüm də unutdum…
Doğum günlərini qeyd etməyi sevməzdi. Oğlunun
sağlığında ana-balanın ikilikdə qeyd etdiyi bu
tarix Hamletinin vəfatıyla zamanın arxivinə
atıldı. Ondan sonra bu tarixin gəlişinə doğum
günündən daha çox onu ömrünün sonuna
yaxınlaşdıran, doğmalarına qovuşduracaq bir tarix
kimi baxır və sevinirdi. Ömrunun 88-ci payızına
qədəm basmasını da eyni sevinclə
qarşıladı. Bu tarixdən sonra fani dünyada
yaşadığı 3-4 aylıq zaman kəsiyində
gündüzlərini misralara düzdüyü
qəm-kədər, axşamlarını
yaxınlarının ruhuna oxuduğu dualar və Tanrıdan
ölüm arzusu ilə başa vurdu. Və sonda həsrətində
olduğu ölümünə qovuşdu…
87 illik ömrünün cəfası səfasından daha
çox olmuşdu. Çəkdiyi ağrı-acılara,
mərhumiyyətlərə baxmayaraq, məcburi yaşam
adlandırdığı uzunömürlülüyünün
kökündə də həmin xoşbəxt günlərin
dayandığını deyirdi.
Tovuzda dünyaya gəlmişdi. Atası İbrahim ağa
Tovuz, anası isə Şəmkir bəylərinin
nəslindən olub. 9 qardaşın bir bacısı idi.
Gülxar adında bir bacısı da varmış. O, dünyaya
gəlməmişdən bir neçə ay əvvəl 2
yaşında dünyasını dəyişmişdi. Ailə
başçısının məsləhətiylə
bacısının adını və təvəllüd
tarixini ona verirlər. Ancaq bacısının
yaşamını yarıda kəsən bu ad Gülxar
Həsənovaya da uğur gətirmir. Azərbaycan
incəsənətinə öz möhürünü
basıb, xalq artisti kimi fəxri bir ada layiq görülsə
də, "Gülü xar olan Gülxar" deyiminin
yaranmasına səbəb olur.
Ata-anası onu həkim görmək istəyirdi. Tibb
məktəbinə daxil olub, oranı qırmızı diplomla
bitirsə də, hələ qönçəykən solan bir
çox arzuları kimi bu arzusunu da həyata keçirə
bilmir. Gözlənilmədən ailənin başının
üstünü qara buludlar kəsdirir. Atasının
əmisi oğlu Həmid Sultanov, onun həyat yoldaşı
həbs olunur, atası, qardaşları işdən
çıxarılır. Qohum-qonşunun belə yan
gəzməyə çalışdığı
"burjuy" ailəsində böyümüş bir
qızı kim Tibb Universitetinə yaxın buraxardı ki?
Hər şeydən əlini üzdüyü bir vaxtda Əli
Bayramovun həyat yoldaşı Ceyran xanım imdadına
çatır. Elə onun məsləhətiylə də
Sultanov soyadını babası Həsənağanın
adıyla dəyişərək, Gülxar Həsənovaya
çevrilir. Soyad dəyişikliyi yeniyetmə bəy
qızının qarşısında yeni imkanlar
açır. Əli Bayramov adına Qadınlar Klubunun
üzvü idi. Nəfəsli orkestrdə çalır, xalq
mahnıları ifa edirdi. Sonra da klubun dram dərnəyinin
rəhbəri, fani dünyada ilk və son eşqi olan
Ağadadaş Qurbanovun məsləhətiylə Teatr
Texnikumuna daxil olur…
Vəfasız adlandırdığı, ona bu dünyada sevgini
və əzabı yaşatdıran Ağadadaş Qurbanovdan
söz açanda xəyalən həmin illərə
qayıdır, ala gözlərində sönməkdə olan
od yenidən közərir, çöhrəsindəki
qırışlar belə tarıma çəkilirdi. Ailə
həyatı quranda yaşı rəsmi nikaha
düşmədiyindən molla kəbini kəsdirmişdilər.
Ömür-gün həmdəmi onu
qaçırmışdı. Bir gün klubdan çıxanda
min bir bəhanə ilə onu evinə aparmış və
yalnız evdə işin nə yerdə olduğunu anlayan
Gülxar Həsənovanın gücü xalasına zəng
edib Ağadadaşın onu qaçırdığını
söyləməkdən başqa bir şeyə çatmamışdı.
Xoşbəxt idi, həyat yoldaşı bir uşaq kimi onun
nazını çəkirdi. Ancaq cütlüyün
xoşbəxtliyini həzm etməyən, yaraşıqlı
sənətçini gənc və təcrübəsiz
Gülxarın əlindən almağa çalışanlar da
az deyildi. Hətta ona fiziki xəsarət yetirməyə də
cəhd göstərmişdilər. Ailənin ilki vəfat
etmiş, körpə Hamlet dünyaya gəlmişdi.
Çətinliklərin geridə qaldığını
güman edirdilər. Bir gün sübh tezdən Tibb
Məktəbində rəfiqəsi olan xanım onlara gəlir.
Ağadadaş Qurbanovla bir-birlərini sevdiklərini,
qovuşmalarına Gülxarın mane olduğunu
söyləyir. Hələ yuxudan ayılmayan
sənətçiyə bir söz demədən Hamletini
də götürüb evi tərk edir. Ağadadaş Qurbanov
bir il ərzində onun dalınca kölgə kimi
sürünsə də, bəy qızının
sınmış qüruru canından çox sevgilisini
bağışlamağa imkan vermir. Bir ildən sonra aktyor
təkrar ailə həyatı qurur. Gülxar Həsənova
isə bir daha evlənməyəcəyinə, ömrünü-gününü
Hamletinə həsr edəcəyinə söz verir. Elçi
daşının üstündə çoxları otursa da,
onu yola gətirmək mümkün olmur. Hətta
dövrünün tanınmış adamlarından biri
üçün onun elçiliyini edən Mirzə Babayev
də sənətçi həmkarını yola
gətirməkdə aciz qalır. Ömrünü
Hamletinə, sənətinə və Ağadadaşlı
günlərin xatirəsinə həsr edir. Sevgi
kitabının Ağadadaşla bağlandığını və
bu işdə özünün günahkar olduğunu
anlayırdı. Qüruru ona həyatı, sevgisi bahasına
başa gəlmişdi. Və bütöv bir ömrü
qürurundan ona yadigar qalan peşmançılıq
hissiylə yaşamalı oldu…
Baş tutmayan ailə həyatında daim özünü
qınadı. Həyatında yalnız bircə dəfə
Ağadadaşdan incidi, üzə vurmasa da, ürəyində
onu asıb-kəsdi. Teatrda hansısa məsələylə
bağlı müzakirələr gedirmiş. Ağadadaş
Qurbanov müzakirələr zamanı oğlunun əleyhinə
çıxır. Onun bu hərəkəti Gülxar
xanımı yaman sındırır. Ömrünün sonuna
qədər "Ağadadaş gərək belə
etməyəydi" deyə dünyalarca sevdiyi
ömür-gün həmdəmini və "əgər o
zaman hisslərə qapılmasaydım, hər
üçümüzün həyatı başqa cür ola
bilərdi" sözləriylə özünü
qınadı…
"Bəxti qara Gülxaram" deyə keçdiyi
ömür yolundan söz açanda həyatının parlaq
səhifələrini daha çox yada salmağa
çalışırdı. Çətinliklər onsuz da yol
oldaşı idi. Opera və Balet Teatrında
fəaliyyətə Əsli kimi başlamışdı. O vaxtlar
teatrda qızıl bəzək əşyaları
olmadığından hər bir sənətçi öz
şəxsi əşyalarını taxmalı olurdu. Odur ki,
bir həsir, bir məmmədnəsir olan Gülxar xanım ilk
günlərdə səhnəyə zinət
əşyaları taxmadan çıxır. Teatrın
müdiri Hidayətzadə bundan xəbər tutan kimi
özünün Yaqo rolunda taxdığı
boyunbağını müğənniyə
bağışlayır. Üzeyir Hacıbəyovun
ömür-gün həmdəmi Mələk xanım da
yardımını əsirgəmir. Sonda bu hadisə
tamaşaçıların da qulağına çatır.
Gənc, istedadlı sənətçinin səsinin
heyranlarının teatra bağışladığı
zinət əşyaları sayəsində Əslinin
səhnə bər-bəzəyi qaydasına düşür.
16-17 yaşlarında Moskvada Stalinlə
görüşündən söz açmaqdan da
usanmırdı. Təsadüfi görüş Stalinin
ömrünün sonuna qədər Gülxar
Həsənovanın 500 rubl təqaüd almasına
səbəb olmuşdu…
Ağadadaşı itirdikdən sonra fani dünyada ən
böyük arzusu oğlunu böyütmək, onun
xoşbəxtliyinə sevinmək, dünyadan oğul
çiynində köçmək idi. Tanrı ona bu
arzu-istəyini də çox gördü. "Bu dünyada
yalnız sənin xatirinə yaşayıram. Yoxsa çoxdan
buraları tərk emişdim" deyən ciyərparası ondan
öncə gəlimli-gedimli dünyanı tərk etdi.
Həyatdan və sevgisindən yarımayan anasını
xatirələr, dərd-qüssə və divar boyu
sıralanmış şəkillərlə baş-başa
buraxdı… Teatrda "Şah İsmayıl" tamaşası
zamanı səhnə uçarkən yıxılıb
ayağını sındırmışdı.
Əvvəllər ağrılara birtəhər
dözürdü. Hamletinin yoxluğuyla sanki
ağrıları da şiddətləndi. "Hamletdən
sonra yaşamıram. Hər gün min dəfə
ölüb-dirilirəm. Amma neyləyim ki,
Tanrı ölümü də mənə çox
görüb" deyə uğursuz ailə həyatında
olduğu kimi, alıb-buraxdığı nəfəs
üçün də özünü qınayır, ittiham
edirdi. Axır ki, ötən ilin martında Tanrı ona
arzusunda olduğu ölümü bəxş etdi. Bir an belə
yadından çıxarmayıb, hər axşam ruhlarına
dua oxuduğu doğmalarına qovuşdu….
Ötən il olduğu kimi, bu il də dekabrın 10-da
yeraltı məkanda ölümünə yaşamından daha
çox sevinən bir qadının doğum günü qeyd
edildi. Sağlığında bu tarixi qeyd etməyi heç
sevməzdi. Süfrə arxasında öncə
ömür-gün həmdəminin, onun ardınca da oğlunun
boş qalmış kürsüsünü görmək ona
ölümdən betər gəlirdi. Artıq iki ildir ki,
boş qalmış kürsülərin sahibləri öz
yerlərini tutublar…
Xazar.-2006.-23 dekabr.-S.16.