Fələklər yandı
ahimdən
Dahi Füzulinin gəncliyindən bəhs edən "Füzuli və Əsmər" tamaşasının əsas
ideyasını gözəlliklə
təmas təşkil
edir
Bir neçə gün əvvəl Akademik Milli Dram Teatrında Mirmehdi Seyidzadənin "Füzuli və Əsmər" adlı ikihissəli mənzum məhəbbət dramının
tamaşası oldu. Əslində bu, müəllifin bir neçə əsərinin
məzmunundan doğan
romantik bir addır. Tamaşanın proyektinin müəllifi və teatrın direktoru Maqbet Bünyadov deyir ki, bir müddət
əvvəl M.Seyidzadənin
dahi Füzulinin gənclik dövründən
bəhs edən əsəri teatrın diqqətini cəlb edib. Həmin əsərin motivləri əsasında "Füzuli
və Əsmər"
adlı iki hissəli mənzum məhəbbət dramı
belə yaranıb. Teatr redaksiyasında müəllifin "Şairin
gəncliyi", "Sevgililər"
və "Ayaz" mənzum dramlarından istifadə edilib: "Tamaşanın əsas ideyasını gözəlliklə
təmas təşkil
edir.
Füzulinin həyatında
baş verən ziddiyyətlərlə yanaşı
süjetin əsas məğzini saf, ülvi məhəbbət
mövzusu təşkil
edir. Füzuli sanki özünün məşhur "Leyli və Məcnun"unun iştirakçısı
olub. Yəni böyük Məcnunun məhəbbətini özü
yaşayıb. Məhz
Məcnun məhəbbətini
könlündə daşıyan,
bu hisslərlə təmasda olan Füzuli göylərə
xas olan ülvi bir məhəbbət
macərasını yazıb
insanlara ərmağan
edə bilərdi".
Tamaşanın quruluşçu
rejissoru, səhnə redaksiyasının müəllifi,
teatrın baş rejissoru, xalq artisti Mərahim Fərzəlibəyov bu qənaətdədir ki, əsərin adı təsadüfi seçilməyib:
"Mən əminəm
ki, Füzuli real həyatda ilahi eşq yaşamasaydı, "Leyli
və Məcnun" kimi dahiyanə əsər yaranmazdı. Tamaşa şairin ömrünün Bağdad
mərhələsindən bəhs
edir. Təəssüf
ki, hazırda əruz vəznində yazılan yüksək poeziya nümunələri
yoxa çıxmaq təhlükəsilə üz-üzədir. Bizim müqəddəs vəzifəmiz
bu poeziya incilərini müasir texnoloji əsrimizdə tamaşaçılarımıza çatdırmaqdır. Teatrın
ali məqsədi insanları mənəvi cəhətdən zəniginləşirməkdir.
İnsanlar bilməlidirlər
ki, əsl sevgi necə olur".
Rolları Füzuli Hüseynov (Füzuli), əməkdar artist Mehriban Zəki (Əsmər), xalq artistləri Hacı İsmayılov və İlham Əsgərov (Həbibi), əməkdar artist Sabir Məmmədov (Vali), Almaz Amanova
(Gövhər), Dilarə
Həzərova və Şəhla Əliqızı
(Zivər), Ləman İmanova (Könül), Ziba Ramazanova (Sevinc), əməkdar artist Əli Hur (Şahi),
əməkdar artist Kazım Abdullayev (Pənahi), xalq artisti Rafiq Əzimov
(Şeyx Əfəndi),
əməkdar artist Əjdər Həmidov (Əmir), əməkdar artist Pərviz Bağırov (Əbunəvvas),
Sərdar Rüstəmov
(İbrahim) və Elnar Qarayev (Qasid) ifa edirlər.
Səhnədə Bağdad
həyatı canlanır.
Gənc Füzuli çox kədərlidir. Dövrünün şairləri
arasındadır. Lakin
o, həmin şairlərlə ruh birliyində deyil. Bu, elə əvvəlcədən
Füzulinin dövründən
üstün olduğuna
bir işarədir. Buradaca şair özünün məşhur
"Məni candan usandırdı" adlı
qəzəlini söyləyir.
Digər bir qəzəl isə onu bu andan
sonra sevəcək Əsmərin dilindən
("Pəmbeyi-daği-cünun
içrə nihandır
bədənim") səslənir.
Bura Əsmərin atası Həbibinin evidir. Füzuli ondan bir içim su istəyir. Bu, əslində eşq şərbətidir ki, o, Əsmərin əlindən
alaraq içir. Elə ilk baxışdanca Əsmər
tamaşaçıda milli
ruhu bütün varlığı ilə qoruyan, dəyərləndirən,
şeirə məftun
bir qız təəssüratı yaradır.
Əsmər qarşısındakı
gəncin Füzuli olduğunu bilincə heyrətlənir, onun qəzəllərinin az qala dəlisi
olduğunu bildirir. Füzuli təvazökarlıq edir,
lakin onun şairlik qüdrətinə
çox inandığı
sonrakı səhnələrdən
açıq-aydın görünür.
Yaşlı Həbibinin gənc Füzulinin ilahi təbini təqdir etməsi elə-belə deyil. Əsmərin atası oxumaq, təhsil almaq üçün Bağdada
gələndə burada
qalıb, o, da burada dünyaya
gözünü açıb.
Lakin əslən Şirvandan olan bu gözəl xəyalən haqqında eşitdiyi ata-baba yurdunun həsrətilə
yaşayır. Füzuli
də nəsillikcə
İraqa köç etmiş Azərbaycan türklərinin soyundandır.
Onun da atası
gəncliyində qürbətə
düşüb, cavankən
ölüb.
Həbibinin evində təşkil olunmuş şeir məclisi başlanğıcda Füzulinin
qüdrətini təsəvvür
etməyə imkan verir. Gənc Füzuli hədsiz vəcdli, həm də idraklıdır. Elə ilk görüşdəncə
o dövrün məşhur şairi hesab olunan Şahi
və onun dediklərini tutuquşu kimi təkrar edən Pənahi Füzuliyə qarşı
birləşirlər. Onlar
üçün şairlik
yaxşıca gəlir
mənbəyidir: əgər
işlərinin yaxşı
getməyini istəyirsənsə,
gərək məddahlıq
edəsən. Lakin Füzulinin ruhunda məddahlığa yer yoxdur. Onun hər
sözü zamançı
şairlərin bağrını
ox kimi dəlir,
nəfəslərini kəsir.
Füzulinin aləmində
Şahi kimi şairlər "kor yapalaqdır".
Gənc Füzulinin ana dilində əsərlər
yaratması, püxtələşməsi
Əsmərə olan sevgisindən qaynaqlanır:
Əsmər Füzulinin
farsca yazdığı
şeiri oxuyur, ərklə ondan ana dilində şeir gözlədiyini bildirir. Əsmər hesab edir ki,
Füzuli ana layasıtək aydın, duru, daha gözəl
qəzəllər
yaza bilər.
Hövbəti səhnələrdə
Valinin Füzulini məhv etməsi üçün planlar qurması, məddah şahilərin bu işdə Valiyə kömək etmələri
tamaşaçıda Füzuli
aqibətinə qarşısıalınmaz
bir sayğı və narahatlıq yaradır. Valinin əlində imkanı olsaydı, Füzulini çoxdan məhv etdirərdi. Edə bilmir, çünki Sultan Süleyman ona 9 ağça təqaüd təyin edib. Bu, Füzulinin
qüdrətinin məşhurluğuna
işarədir. Buradaca
Füzulinin məşhur
"Padişahi- mülk"
qitəsini deməsi yerinə düşür.
O, bu qitədə hakimiyyətlərin gəldi-gedərliyi, böyük və insani əməllərin isə
əbədiyaşarlığını ifadə edir. Lakin onun ilahi
təbi valini və məddah şairləri daim qorxudur. Valinin gücü ona çatır ki, Füzuliyə veriləcək
təqaüdü kəssin,
həmçinin Əsmərini
əlindən alsın.
Həmişə həqiqətçilər
təkdir. Onları heç zamanlarında anlamazlar. Məddah şairlər gecə-gündüz "Ey şöhrəti-vali, ey şöhrəti-ali" deyə oxuyurlar. Hətta Vali Əsmərin əlilə zəhərlənib
öldükdən sonra
da oxumalarında davam edirlər. Çünki məddahların
sevgisi insana deyil, mənsəbə, vardiata, şöhrətədir.
Bu səbəbdən də məddahların əqidəsi olmaz.
Elə buradaca qeyd etmək lazımdır ki, Valini ödürəcəyi
təqdirdə rastlaşacağı
təhlükələri gözünün
altına alan Əsməri biz sonrakı səhnələrdə
azadlıqda görürük.
O, bu riski sevdiynə görə atır. Hər halda tamaşanın ilahi məzmunu belə məqamları unutdurur. Tamaşaçı hiss edir ki, bütün hallarda əsas məqsəd Füzulinin zamandan, mühitdən üstünlüyünü nəzərə
çarpdırmaqdır. Əslində
Füzuli faciəvi göründüyü dərəcədə
xoşbəxtdir. Çünki
500 ildən çoxdur
ki, dövründən
üstünlüyünü sübut edərək var olmaqdadır.
Sonrakı səhnələrdə
Füzulinin şöhrəti
artdıqca Şahi kimilərin onu məhv etmək üçün müxtəlif
planlar qurması təsvir olunur. Lakin həmişə yaxşı adamlar tapılır. Əbunəvvas
Füzulinin həyatını
xilas edən obraz kimi yaddaşlarda
qalır. Kənddə
yaşamağa məcbur
olan Füzulinin vali və əmirlə
görüş səhnəsində
şairin əsərlərindən
güc alıb haqsızlığa qarşı
duran insanların əhvalının hakimiyyəti
qorxutması ifadəsini
tapır. Füzulinin Əsmərlə xəyali
söhbəti şairin
eşqində Məcnun
olmasından xəbər
verir. İndi o, daha döyüşkən
ruhlu və vəcdlidir. Tamaşanın
sonunda Cahangir Cahangirovun "Füzuli"
kantatasından Şövkət
Ələkbərovanın ifasında
məşhur "Məni
candan usandırdı"
səslənir. Tamaşanın
əvvəlində olduğu
kimi yenə də səhnə bu səsin duruşundadır.
Füzuli hadisələrin
mərkəzindədir. İştirakçılar
qeybdən şam alır, şairin başına fırlanırlar.
Bu, əslində şam deyil, Füzuli ruhunun işığıdır. Səhnənin
mərkəzində göydən
haləvari ağappaq örtük Füzulinin üzərinə enir. Bu, onun əbədiyyət
timsallı olmasını
ifadə edir. Tamaşadan çıxan nəticə budur ki, zaman səviyyəsində
olan bütün əməllər ölüb
gedir, həmin dövrdən, dövrandan
bircə Füzuli qalır.
Tamaşanın yaradıcı
heyətini təbrik edirik.
Xalq cəhbəsi.-2006.-19 dekabr.-S.15.