İbrahimli Z.
Qarabağa
səfər edən ziyalılar aşıqlama verirdi
Səfərin
pərdəarxası
Azərbaycan və Ermənistan
ziyalılarının Xankəndi, Yerevan və Bakı
səfəri Qarabağ nizamlanmasının perspektivi ilə
bağlı yeni suallar doğurdu. Şübhəsiz ki, bu
səfərlər, rəsmən qələmə verildiyi kimi,
"xalq diplomatiyası"nın görsənişləri
deyildi. Böyük ehtimalla, bu səfər Azərbaycan və
Ermənistan prezidentlərinin Sankt-Peterburq görüşündə
razılaşdırılmışdı. Həmçinin ola
bilsin ki, bu təşəbbüsün müəllifi kimi
Rusiya çıxış edib, Əliyev və
Köçəryan onu qəbul ediblər. Hər halda bu
səfərin baş tutmasına Azərbaycan
rəhbərliyinin razılıq verməsi çox
əhəmiyyətlidir və bunun üzərində xüsusi
dayanmağa ehtiyac var. Bu səfərə razılıq
vermək ermənilər üçün elə də ciddi
problem deyildi. Onlar Azərbaycan torpaqlarını işğal
ediblər və indi də danışıqlar prosesində
bundan dividend götürməyə çalışırlar.
Ermənilər üçün bu səfərə
razılıq vermək psixoloji baxımdan da problem deyil,
çünki hazırda onlar üstün
tərəfdirlər. Məhz buna görə də
Ermənistan və Azərbaycanda bu səfərə fərqli
münasibət müşahidə edirik.
Azərbaycan isə fərqli vəziyyətdədir,
torpaqlarımızın 20 faizi işğal olunub.
Ermənilərin bu siyasəti əsrlərdir davam edir, biz
isə hələ ki uduzan tərəfik. Bu baxımdan
rəsmi Bakının bu səfərə razılıq verməsi
üçün çox əhəmiyyətli
səbəbləri olmalı idi. Görünür, rəsmi
Bakını ziyalılarımızı
separatçıların lideri Qukasyanın qəbuluna
göndərməyə çox ciddi səbəblər vadar
edib. Əslində Azərbaycan cəmiyyəti bu
səbəblər üzərində
düşünməlidir.
Müşahidəçilərə görə, bu
səfərlər iki məqsədə xidmət edə
bilər. Birincisi, Azərbaycan və Ermənistan
rəhbərliyi qarşıdakı mürəkkəb
mərhələdə status-kvonu saxlamaq və ictimai rəyi
bu cür addımlarla sakitləşdirmək barədə
razılıq əldə ediblər. Həm Bakıda, həm
də Yerevanda rəsmi dairələr üstün
mövqedə olduqlarını əsaslandırmaq
üçün ziyalıların səfərindən
istifadə edirlər. Nəzərə almaq lazımdır ki,
qarşıdan həm Ermənistanda, həm də
Azərbaycanda prezident seçkiləri gəlir və hər
iki ölkənin rəsmi dairələri bu
mərhələni rahat şəkildə başa vurmaqda
çox maraqlıdırlar. Bu cür
təşəbbüslər isə ictimai rəylə
manipulyasiya imkanları verməklə yanaşı,
həmçinin "buxarı çıxarmaq" mexanizmi
kimi də yararlıdır.
İkincisi, Azərbaycan və Ermənistan rəhbərliyi
Qarabağ nizamlanması çərçivəsində
hər hansı razılaşmaya gəliblər, bu cür
təşəbbüslər isə vasitəçilərin
hər dəfə təkrarladıqları "prezidentlər
xalqlarını sülhə hazırlamalıdırlar"
çağırışının
reallaşdırılmasıdır. Fikrimizcə, bu variant
indiki situasiyada daha realdır. Sankt-Peterburq
görüşündən əvvəl səslənən
açıqlamaları yada salaq: vasitəçilər və
rəsmilər bəyan edirdilər ki, tərəflərin
razılaşa bilmədiyi iki-üç element qalıb. Bunların
Qarabağın statusu, Laçın və
Kəlbəcərin boşaldılması, Laçın
dəhlizinin taleyi, qaçqın və məcburi
köçkünlərin geri qaytarılması olduğu sirr
deyildi.
Sankt-Peterburq görüşündən əvvəl
həmsədrlər Bakıda ermənilərin 7 rayonu
qaytarmağa hazır olduqları barədə açıqlama
verdilər. Ziyalıların səfəri
vasitəçilərin anonslarının boş söz
olmadığını deməyə əsas verir. Ola bilsin ki,
ermənilərin 7 rayonu qaytarmaq razılığından sonra
prezidentlər digər məsələlər barədə
razılığa gələ biliblər. Əvəzində
isə Bakı Qarabağın statusunun vilayətdə
keçiriləcək səsvermə, yaxud referendumla
müəyyənləşdirilməsinə razılıq
verib. Laçın dəhlizinə bir müddət
sülhməramlı kontingentin, sonra isə Azərbaycan və
Ermənistanın birgə nəzarət etməsi
nəzərdə tutulub. Qarabağa isə ən yüksək
muxtariyyət verilməsi planlaşdırılıb.
Laçın və Kəlbəcərin isə sülh
sazişi imzalanandan sonra boşaldılması barədə
razılıq əldə edilib.
Rəsmi Bakı neft gəlirlərindən Qarabağda
bərpa işlərinin aparılması və inkişafı
üçün çox böyük həcmdə maliyyə
ayırmaq barədə öhdəlik götürüb.
Həmçinin Ermənistanla bütün kommunikasiyalar
açılır, Ermənistan blokadadan çıxır.
Xankəndi və Yerevanda olmuş Azərbaycan
nümayəndə heyətinin Şuşa məscidinin
ermənilərlə birgə təmirinin
mümkünlüyü barədə söylədikləri
və onların açıqlamalarındakı bir çox
eyhamlar da məhz qeyd etdiyimiz şərtlər daxilində
ən azı şifahi razılaşmanın əldə
olunduğunu söyləməyə imkan verəcək
nüanslardır.
Qeyd edək ki, bu variant daha çox Avropa
təmsilçiləri tərəfindən
qabardılırdı. Onlar bu variantı iqtisadi maraqlar
üzərində Avropa Birliyinin yaranmasından sonra Almaniya ilə
Fransa arasında əsrlərlə davam edən
mübahisələrə son qoyulması ilə müqayisə
edirdilər.
Ziyalıların səfərinin həm ABŞ, həm Rusiya,
həm də Avropa Birliyi tərəfindən
alqışlandığı da diqqətçəkəndir.
Neft pullarından böyük pay müqabilində
ermənilərin Qarabağın faktik müstəqilliyinə
razılaşması qeyd edilən bütün
tərəfləri qane edir. Rusiya öz təsir
imkanlarını saxlayır və razılaşmanın
əsas qarantlarından biri kimi çıxış edir,
ABŞ və AB isə daha çox regionda sülhün
bərqərar olmasında maraqlıdırlar. Bu variant isə
bunu təmin edir. Uduzan isə...
Hər halda ilk baxışda ermənilərin geri
çəkildiyi barədə illüziya yarana bilər. Amma
əsrlərin təcrübəsi göstərir ki, elə bu
variantdan ən çox xeyir götürən ermənilər
olacaq. Neft pullarımızla Qarabağ onların
idarəçiliyində inkişaf etdiriləcək, bu
bölgəyə erməni axını təmin olunacaq.
Ermənilərin Qarabağda yaşamasına beynəlxalq
təminat veriləcək, faktik müstəqillik isə öz
yerində. Daha nə lazımdır?
Bir daha qeyd edək ki, yazdıqlarımız bizim
ehtimallarımızdır. Amma bu ehtimallar hadisələrin
ardıcıllığını diqqətlə
izlədikdən sonra yaranıb. Hər halda ziyalıların
səfərinin ardınca Rostovda keçirilən
cıdırı izləmək üçün İlham
Əliyev və Robert Köçəryanın bu
şəhərdə bir araya gəlmələri də bu
ehtimalların həqiqətdən çox da uzaq olmadığını
söyləməyə əsas verir.
Ayna.- 2007.- 30
iyun.- S. 2.