Sənətdə
obrazları ilə əfsanələşən aktyor
Hamlet
Xanızadə yaşadığı ömür yolunda
sənətkar ömrünə sığmayan sənət
qalereyası yaratdı
Bəşər
tarixində həqiqi sənət üçün
doğulmuş insanlar kifayət qədərdir. Belə
şəxslər, həqiqətən də, fiziki və daxili
gözəlliklərinə görə, səhnə
ölçülərinə cavab verə biləcək bir
insan şəklində dünyaya gələn fərdlər,
şəxsiyyətlərdir. Azərbaycanın,
eləcə də, dünyanın ən məşhur
sənət xadimlərinin daxili və mənəvi
dünyasında, zahiri görkəmində
tamaşaçını cəlb edən və onun
tələbatına cavab verən gözəlliklər öz
əksini tapmışdır. Təbii ki, bu
gözəllik heç zaman zahiri xarakter daşıya
bilməz. Çünki zahiri mahiyyət daşıyan
gözəllik ani və ötücü olur. Belə
insanları zaman yetişdirmiş və yetişdirməkdə
davam edir. Azərbaycan teatr və kino sənəti
üçün bütün gözəlliklərin aksiomu kimi
qəbul olunmuş sənətkarların ismi
sənətsevərlər tərəfindən yaxşı anılır.
Belə insanlardan biri hər kəsin yaddaşında
səsinin gözəlliyi, zahiri görkəmindəki aniliyi
ilə seçilən Hamlet Xanızadədir. Azərbaycan
Respublikasının sevilib-seçilən və böyük
məhəbbətlə yad olunan aktyoru. Həqiqətən
də, Hamlet Xanızadəni zaman yetişdirmişdir. Bu
baxımdan ki, özünəqədərki məxsusi aktyor
məktəbini yaratmış aktyorlardan, sənətin
dərinliyini əxz edən Hamlet Xanızadə sənət
eşqi, sənət alovu ilə bu yolda ilk
addımlarını atmağa başlamışdır. Sənətdə olduğu müddət
ərzində məhz əldə etdiyi təcrübənin,
ona dərs verən müəllimlərin, sənət
dərslərini, eləcə də, illərlə
həsrətdə yaşadığı səhnə sevgisinin
yaratdığı obrazlar vasitəsilə təsdiqlədi
və möhrünü vurdu. Sakit, olduqca təmkinli
görkəmi, müdrik baxışları qeyri-adi ifadə
tərzi olan Hamlet Xanızadə səhnədə olduğu
illərdə tamaşaçıları sehrinə salıb,
özünü əfsanələşdirdi,
ülvüləşdirdi.
Hamlet Xanızadə o aktyorlardan
idi ki, sənət ölçüsünün bütün
qayda-qanunlarına olduğu kimi riayət edir, professionallıq
nümayiş etdirərək, bu ali sənət
növünün dərinliyini, gözəlliyini
tamaşaçısına çatdıra bilirdi.
Ömrünün 60-cı ilində dünyasını tərk edən və bu müddət
ərzində bir-birindən fərqli, mükəmməl
obrazların yaradıcısına çevrilən Hamlet
Xanəzadəni bu gün xatırlamaq, sənət
ştrixlərindən bəzi cizgiləri göz
önündə canlandırmaq təsadüfi deyil.
Dünən sənətkarın doğum günü idi. Sənətdə parlaq səhifə
açmış Hamlet Xanəzadənin
yaşadığı illər ərzində aktyorluq
fəaliyyətinə yazılmış sətirləri
işıqlandırmaq mənəvi borcumuz olduğundan Hamlet
Xanızadə dünyasının bəzi
məqamlarını qələmə alaraq, onun
sənətkarlıq xüsusiyyətlərinin
özünəməxsusluğunu qeyd etməyi qərara
aldıq.
Qeyd edim ki, Hamlet Xanızadə
1941-ci ildə dünyaya gəlmiş, orta məktəbdə
oxuduğu zamandan sənətə böyük meyl etmişdir.
Ələsgər Ələkbərov, Abbas Mirzə
Şərifzadə İsmayıl Hidayətzadə,
Səməd Mərdanov, Mustafa Mərdanov, Ağasadıq
Gəraybəyli, Ağadadaş Qurbanov və başqa sənətkarların sənət məktəbini
əxz edərək, belə bir zəngin
təcrübədən bəhrələnən Hamlet
Xanızadə orta məktəbi bitirdikdən sonra
Mirzəağa Əliyev adına Azərbaycan Dövlət
İncəsənət İnstitutuna (indiki Azərbaycan Mədəniyyət və İncəsənət Universiteti)
daxil olur. O, burada oxuduğu müddətdə
nəzəriyyə zamanı əldə etdiyi uğurları
təcrübədə reallaşdırmağa başladı.
Belə ki, onun sənət yolu hələ tələbə
ikən Akademik Milli Dram Teatrından başladı. 1964-cü
ildən ömrünün sonuna qədər Hamlet
Xanızadə bu teatrda çalışmış,
rejissorların diqqətini cəlb etmişdir. Qeyd edim ki,
sənətkar 1965-ci ildə institutu bitirmişdir. O, qeyd olunan
teatrda Azərbaycan və dünya klassikasının ən
mükəmməl nümunələrində əsas baş
rolların ifaçısı olmuşdur.
Səhnədə uzun illər təcrübə
keçmiş aktyorlarla çiyin-çiyinə
çalışan gənc aktyora tapşırılan hər
bir obrazın öhdəsindən uğurla gələrək,
professionallıq nümayiş etdirib, böyük sevgi
qazanmışdır. Demək olar ki, Hamlet Xanızadə
sənətə gəldiyi ilk günlərdən
ömrünün sonuna qədər əsas rolların
ifaçısına çevrilmişdir. Onun gözəl
səs tembri, danışıq intonasiyası, səhnə
görkəmi, jest və mimikası Hamlet Xanızadənin
gözəl, xarakterik obrazların yaradıcısı
olmasına imkan vermişdir. Yaratdığı
hər obrazda özünü tapan qəhrəmanın
fərdi cizgilərini daxilindən keçirirək,
tipikləşdirən Hamlet Xanızadə obraza yeni bir
həyat verərək, onu tamaşaçısına sevdirib,
qəhrəmanının psixologiyasına məxsus olan
mənfi və müsbət cəhətləri səmimi
bir şəkildə təqdim etmək imkanı
nəticəsində, Azərbaycanın yüksəkdə
duran sənətkarları sırasında adının hallanmasına
nail ola bilmişdir. Hamlet Xanızadə Vilyam
Şekspirin "Fırtına", Cəlil
Məmmədquluzadənin "Dəli
yığıncağı", Səməd Vurğunun
"Vaqif", Hüseyn Cavidin "İblis",
"Xəyyam", İlyas Əfəndiyevin "Atayevlər
ailəsi", Nazim Hikmətin "Şöhrət və ya
unudulmuş adam" və sair tamaşalarda olduqca maraqlı
obrazlar yaratmış və bu rollar zaman ötsə də,
onlara möhrünü vurmuş sənətkarın adı
ilə hallanır. Onun İblis obrazı olduqca orijinal bir
şəkildə yaradılmış həqiqi sənət
əsəri idi. Bu obraza Hamlet
Xanızadədən sonra ikinci səhnə həyatı
vermək və canlandırmaq olduqca məsuliyyətlidir.
Çünki Hamlet Xanızadə obrazın dərin
qatlarını, insan xislətində yatan, daim
ətrafdakıları xəbis əməlləri ilə
məhv etməyə çalışan İblisin
görünməyən tərəflərini
tamaşaçıya açıb-göstərməklə,
bəşəriyyəti ölümə
sürükləyən məhz belə simaların
əməllərini bir növ xarakterizə etmiş, İblisə
olan münasibəti kəskin bir şəkildə
formalaşdırmağı bacarmışdır. İblis
nədir? Cümlə xəyanətlərə
bais, hər kəsə bais olan insan nədir? İblis! Öz-özündən
doğan sual və İblisə verilən qiymət
sənətkarın dili ilə səhnədə o
dərəcədə parlaq bir şəkildə ifadəsini
tapırdı ki, tamaşaçı uzun illər öz
dünyasında yaşatdığı və bir obraz
kimi canlandırdığı İblisin surətinin sanki
reallığının şahidinə çevrilirdi. Hamlet
Xanızadə yaratdığı bütün obrazları
məhz bu şəkildə tamaşaçıya təqdim
edirdi. Onun Azərbaycanın görkəmli
şairləri olan Nizami Gəncəvinin, Molla Pənah Vaqifin
obrazlarının səhnədə müdrik bir
şəkildə əks etdirilməsi aktyorun milli dəyərlərimizə
olan məhəbbətini, sənət tariximizin
müəyyən mərhələlərinə
dərindən bələd olmasını
təsdiqləyən amildir. Eləcə də,
"Dəli yığıncağı"nda
yaratdığı obraz cəmiyyətdəki
mənfilikləri əks etdirən və insanları bu
şəkilə salan problemləri aktyor potensialından
istifadə edərək canlandırılması Hamlet
Xanızadənin sənət eşqinin alovunu bir daha
təsdiqləyir və aktyorun şəxsiyyətindəki
vətənə məhəbbət, insanlara olan sevgisini
izhar edirdi.
Hamlet Xanızadə sənətindən söz
açarkən, onun teatr həyatını
vərəqləməklə kifayətlənmək
qeyri-mümkündür. Bu baxımdan ki, Hamlet
Xanızadənin sənət yolu teatr və kino aləmi
ilə bərabər olmuşdur. Sənətin
iki növündə teatr və kino sahəsində
çalışan aktyor potensial qüvvəsini hər
sahədə işıqlandırmağı
sənətkarlıq borcu kimi qiymətləndirir, yorulmaq
bilmədən çalışırdı.
"Azərbaycanfilm"in istehsalı olan
"Axırıncı aşırım",
"Babək", "Qızıl uçurum", "O
biri gün gecə yarı", "Qətl
günü" və digər filmlərdə
yaratdığı obrazlar Hamlet Xanızadənin
sənətinin hansı səviyyədə olduğunu bir daha
təsdiqləyir. İstər qəhrəmanlıq,
istərsə də, yaşadığı cəmiyyətin
ab-havasını əks etdirən mövzu olsun. Hər
iki halda Hamlet Xanızadə filmin ideyasını tutub, onun
fəlsəfə mahiyyətini açmağa
çalışmışdır. Təbii ki, XX əsrdə
yaşayıb, VI VII əsrin şəxsiyyətinin
simasını canlandırmaq aktyor üçün bir o
qədər də asan deyil. Düzdür,
bütün səhnəyə lazım olan quruluşları
rejissor vermiş olsa da, ikinci komponent kimi aktyor
qəhrəmanının tarixi dövrünü
öyrənməyə, o dövrə məxsus olan
adət-ənənəni, danışıq və
davranış tərzini əxz etməyə hazırdır.
Əks halda, obraz olduqca süni və
inandırıcı təsir bağışlamaz. Hamlet
Xanızadə yaratdığı obrazları bir portret kimi
tamaşaçıya təqdim edirdi. Bütün
boyalarını olduğu tək qəhrəmanında
canlandırırdı. Onun yaratdığı
qəhrəmanlar tamaşaçının hər zamanın
problemləri ilə yaxından tanış edir, insanın
mənəvi-əxlaqi keyfiyyətlərinin bütün
dəyərlərdən yüksəkdə olduğunu göstərirdi.
Azərbaycan kino və teatr
sənəti tarixinə yaratdığı qəhrəmanlarla
öz portretini əbədi olaraq həkk edən Hamlet
Xanızadə, yaşadığı ömür yolunda bir
sənətkar ömrünə sığmayan sənət
qalereyası yaratdı. Olduqca mükəmməl, müdrik
obrazlar qalareyası. Bu qalareyanın hər bir nümunəsinə
diqqət yetirdikcə Hamlet Xanızadənin aktyorluq
üçün yaranmış siması göz
önündə canlanır. Həyata bir aktyor kimi
qədəm qoyan Hamlet Xanızadə sənətdə
özünü necə təsdiqlədisə də,
yaşadığı mühitdə şəxsiyyət olaraq
imzasını qoydu. 1990-cı il 20 Yanvar faciəsindən sonra
baş verən hadisələr vətənpərvər aktyoru
heç zaman tərk etmir, daim düşündürür,
belə vəhşiliyin qurbanı olan insanların taleyinə
için-için ağlayırdı. Məhz bu
dəhşətli hadisələr, vətənə sevgi hissi
belə bir aktyorun 60 yaşındaikən dünyadan köçməsinə
səbəb oldu. Hamlet Xanızadənin yaratdığı
obrazlar da, onun həyat sevgisi, həyata baxışı
yaşayır və hər zaman da yaşayacaqdır.
Səs.-2007.-7 iyun.-S.12.