Abbasov İ.
Yanasan gərək
Habil Əliyev – 80,
yaxud Habil Əliyevin
sənət hünəri
Nadir
istedadı, bənzərsiz yaradıcılıq yolu, milli
musiqimiz qarşısındakı misilsiz xidmətləri
ilə adını Azərbaycan musiqi
ifaçılığı sənətinin tarixinə
qızıl hərflərlə yazmış böyük
kamança ustadı, xalq artisti Habil Əliyevin 80 yaşı
tamam oldu.
Azərbaycanın sənət dünyası çox
zəngindir. İncəsənətimizin bütün
sahələri üzrə ən görkəmli
sənətkarları yada salmaq istəyəndə adamın
xəyalına neçə-neçə böyük
sənət korifeyinin adı gəlir. Bu adları hansı
ardıcıllıqla düzmək işində çox zaman
çətinlik çəkirsən. Ancaq Habil Əliyev
yeganə sənətkardır ki, onun öz sahəsində —
kamança ifaçılığında birinci olduğunu,
hər kəsdən yüksək mövqedə
dayandığını istisnasız olaraq hamı qəbul
edir. Ömrün və sənətin müdriklik
zirvəsinə ucalmış bir insanın bugünkü
məqamını dəyərləndirmək
üçün ilk növbədə onun keçdiyi
ömür və sənət yoluna nəzər salmağa
ehtiyac duyulur.
Habil Əliyevin sənət yolunda atdığı ilk
addımlar musiqi və teatr tariximizin şərəfli
simalarından biri olan Əhməd Ağdamskinin
qayğısı və xeyirxahlığı ilə
bağlı olub. Özünün də etiraf etdiyi kimi, onun
qəlbində musiqi sənətinə məhəbbət
oyadan anası, əsl musiqinin nə olduğunu ilk dəfə
anladan isə Əhməd Ağdamski olub. Bu, adi
tərcümeyi-hal faktı deyil. Bu xətlə Habil
sənətinin kökü müasir musiqi sənətimizin
banisi, dahi Üzeyir Hacıbəyovun sənət
dünyasına bağlanır. Habilin uşaqlıq
illərində Ağdaşda işləyən və
onların evində kirayədə yaşayan Əhməd
Ağdamski Üzeyir bəyin təkcə yaxın qohumu və
dostu yox, həm də onun ən sadiq sənət
məsləkdaşlarından, ardıcıllarından biri idi.
O, Hüseynqulu Sarabski, Qurban Pirimov kimi böyük
sənətkarlarla bir sırada milli opera ifaçılığımızın
beşiyi başında duran şəxslərdən
olmuşdu...
Habil Əliyevin ifaçı kimi tamaşaçı
qarşısına ilk dəfə çıxdığı
gündən yetmiş ilə yaxın vaxt keçir. Onun
yeniyetməlik çağları müharibənin ağır
illərinə düşmüşdü. 14-15
yaşlarından o zaman Ağdaşda fəaliyyət
göstərən N.B.Vəzirov adına Dövlət Dram
Teatrında işləyir, ailələrini
dolandırırdı. Özü o illəri belə
xatırlayır: “Mən axşamlar eyvanda əyləşib
kamanımı işə salırdım. Bir də
görürdüm ki, ərləri, oğulları,
nişanlıları müharibədə həlak olmuş
qonşu arvadların ah-naləsi kamanın fəryadına
qoşulub. Kimisi ağı deyir, kimisi bayatı
çağırırdı. Onda anam da ağlayıb
şivən qoparırdı, çünki qardaşım
Məmmədiyyənin də ölüm xəbəri
gəlmişdi. Qəribədir, onda mən ağlaya bilmirdim.
Ancaq çalırdım. Dərdimi kamana deyirdim. Onda elə
bil bütün anaların, bacıların dərdi,
kədəri mənim kamançamın simlərinə
hopmuşdu. ...Mənə elə gəlir ki, indi də
kamanımda o sədalar, o fəryadlar qalmaqdadır...”
Sənətdə yetkinlik çağına çatdıqdan
sonra Habil Əliyev “qışqıran alət”
adlandırdığı kamançanın quruluşunda
müəyyən dəyişiklik etməklə onun
“qışqırıqlı” səsini yanıqlı
səslə əvəz etməyə nail oldu.
İfaçılıqda ilk addımlarını
atdığı illərdə Habil Əliyevin bir qazancı,
bir tapıntısı da o olmuşdu ki, sonralar uzun illər
sənət yoldaşlığı etdiyi görkəmli
xanəndə, xalq artisti Yaqub Məmmədovla tanış olub
dostlaşmışdı. Neçə illərdən sonra
onların sənət yoldaşlığının ən
mükəmməl nümunəsi kimi “Mənsuriyyə”nin
radionun “qızıl fond”unda saxlanan nadir lent yazısı
meydana gəldi. Yaqub Məmmədovun misilsiz bir ustalıqla ifa
etdiyi bu “Mənsuriyyə”də onu Habil Əliyev
müşayiət edir. Təkcə. Ansamblsız, hətta tarsız.
Ancaq dinləyiciyə elə gəlir ki, xanəndə
bütöv bir orkestrin müşayiəti ilə oxuyur. Bu
ifaçılıq möcüzəsi Habil Əliyevin uzun
illər davam edən yaradıcılıq
axtarışlarının məhsulu idi.
Habilə qədər muğam üçlüyündə
də, ansambl tərkibində də kamança
həmişə ikinci dərəcəli rol oynamış,
tarın ardınca “gedərək” onun xallarını
təkrar etmişdi. Əksər ifaçılar
üçün bu hal indi də belədir. Ancaq Habil Əliyevin
böyük istedadı ikinci dərəcəli rolla
barışa, onun çərçivəsində qapanıb
qala bilməzdi. Habil kamançanı tarın kölgəsindən
çıxararaq ikinci dərəcəli müşayiət
alətindən solo alətinə çevirdi. Bundan sonra Habil
sənətinin dünyanın ən möhtəşəm
səhnələrindən keçən zəfər
yürüşü başlandı. Kamança
ifaçılığında Habil Əliyevin ən
böyük hünərlərindən biri də bu doğma
musiqi alətimizi ocağımızın başında
oturtduğumuz və hər fürsət düşəndə
haqqımızı danan erməni
çalğıçıların “əsarətindən”
xilas etməsi oldu.
50-ci illərin əvvəllərində Habil Əliyev
Bakıya gələrək Asəf Zeynallı adına Orta
İxtisas Musiqi Məktəbində təhsil alır,
böyük muğam ustadları tarzən Qurban Pirimovdan və
xanəndə Xan Şuşinskidən muğam sənətinin
sirlərini öyrənir. Musiqi sənətimizin
görkəmli nümayəndələri Niyazi, Soltan
Hacıbəyov, Səid Rüstəmov onun
ifaçılıq məharətini çox yüksək
qiymətləndirirlər. 1953-cü ildən Dövlət
Filarmoniyasında işə qəbul edilən Habil
konsertlərdə və qastrol səfərlərində Seyid
Şuşinski, Həqiqət Rzayeva, Xan Şuşinski,
Zülfü Adıgözəlov, Mütəllim
Mütəllimov, Şövkət Ələkbərova, Sara
Qədimova, Fatma Mehrəliyeva kimi ustad sənətkarlarla bir
yerdə səhnəyə çıxır.
İfaçılıq fəaliyyəti ilə böyük
xalq məhəbbəti qazanan Habil Əliyevin
kamançasında muğam sənətimizin “Segah”,
“Bayatı-Qacar”, “Bəstənigar”, “Bayatı-Şiraz”, “Rahab”,
“Bayatı-kürd”, “Çahargah”, “Rast”, “Zabul” kimi inciləri
bənzərsiz bir üslubda, misilsiz bir ustalıqla
səslənir. İfaçılıqla yanaşı, həm
də bəstəkarlıq istedadına malik olan Habil
Əliyevin bəstələdiyi bir çox mahnılar həmin
illərdə ən populyar muğənnilərin ifasında
səslənərək geniş dinləyici rəğbəti
qazanır.
Habil Əliyevin yaradıcılıq
axtarışlarının zirvəsi isə onun
yaratdığı və muğam sənətimizə
ərməğan etdiyi “Habil segahı” olur. Yaşı min
illərlə ölçülən muğam sənətinin
yaşamasında xidməti olmuş minlərlə
ifaçı sırasında yalnız tək-tək
adamların adı onun yaradıcılarından biri kimi tarixə
düşmüşdür. XX əsrin muğam
ifaçıları arasında bu şərəfə nail
olanlardan biri də Habil Əliyev oldu. 60-cı illərin
ortalarında onun ifasında səslənən yeni “Segah” —
“Habil segahı” muğam pərəstişkarları və
biliciləri tərəfindən böyük maraqla
qarşılandı və çox yüksək
qiymətləndirildi. “Segah”ın “Zabul segah”, “Xaric segah”, “Yetim
segah”, “Mirzə Hüseyn segahı” kimi variantları
sırasında “Habil segahı” özünə layiqli yer tuta bildi.
Habil kamançasının bütün ifaçılıq
imkanlarını və sənətçinin özünün
yaradıcılıq potensialını əyani
şəkildə təsdiq edən bu əsər onun
şöhrətini daha da artırdı.
Habil sənətinin vurğunu olan sənət dostu, xalq
şairi Bəxtiyar Vahabzadə “Habil segahı” şeirində
yazırdı:
Bu ağac parçası yanmayır özü,
Ancaq od-alovsuz yandırır bizi.
...Habil! Ay insafsız, ürəyimizi
Yandırıb yaxmaqda qəsdin nədir, nə?
Niyə yandırırsan atəşsiz bizi?
Bu haqqı kim verib, kim verib sənə?
Maraqlıdır ki, bu poetik sualın cavabını da
“yaşamaq yanmaqdır, yanasan gərək” deyən şairin
öz poeziyasından tapmaq olardı. Habil özü yanaraq
yaşadığı kimi, dinləyicilərini də
yandıraraq yaşatmaq istəyir. Yenə də Bəxtiyar
Vahabzadənin sözləri ilə desək, —
Mən çıxmağa təpə yox, uca dağ
istəyirəm,
Həyatı həyat kimi yaşamaq istəyirəm.
Həyatda da, sənətdə də dağ
ucalığını həmişə özü üçün
mövcudluq meyarı seçmiş Habil Əliyev ömrü
boyu təpələrin dağlara meydan oxuması ilə
barışmamış, cılızların nəhənglik
iddialarına qarşı mübarizə aparmağı
özünə borc bilmişdir. Habilin bu mübarizlik
keyfiyyəti ilk növbədə muğamatımızın
məzmun saflığının və ifa təmizliyinin
qorunması işində özünü göstərir.
Mərdanə bir cəsarətlə həmişə
sözün düzünü bütün kəskinliyi ilə üzə
deyən Habil Əliyevin bu xasiyyəti bəzən
birmənalı qarşılanmır, ona “acıdil” imici
qazandırır. Ancaq el dili ilə desək,
“Habilin dili varsa, dilçəyi də var!” Ona başqalarına
qarşı maksimal tələbkarlıq nümayiş
etdirmək haqqını
və səlahiyyətini
öz böyük sənəti, böyük
istedadı verir.
Müasiri olmuş görkəmli
musiqiçilər, elm və
sənət xadimləri
Habilin sənətini,
musiqimiz qarşısında
onun xidmətlərini
həmişə yüksək
qiymətləndirmişlər. Onun sənətinə və şəxsiyyətinə bu
sayğılı münasibətin
bir göstəricisi də neçə-neçə
sənətkarın onu
öz əsəri üçün qəhrəman
seçməsində, onlarla
poeziya, rəssamlıq
və heykəltəraşlıq
əsərində onun
bədii obrazının
yaradılmasındadır. Bu cəhətdən Habil Əliyevi yalnız son əsrin böyük rəssamı
Səttar Bəhlulzadə
ilə müqayisə
etmək olar.
Hələ bu da azdır. Xalq sevgisi Habili
neçə-neçə lətifənin
qəhrəmanı etmişdir.
Əlbəttə, burada
sənətkarın özünün
orijinal və təkrarsız şəxsiyyətinin,
bənzərsiz xarakterinin
də rolu var.
Azərbaycan insanının
taleyində muğam sənətinin müstəsna
dəyərini ifadə
etmək üçün
Habil Əliyev həmişə belə bir misal çəkir:
“Biz gözümüzü dünyaya
açanda anamızın
bizə çaldığı
layla da, biz dünyadan köçəndə
bizim üçün
oxunan dua da muğam üstündədir.
Deməli, insan bu layla ilə
dua arasındakı ömrünü elə yaşamalıdır ki, bu musiqinin aliliyinə
və ülviliyinə
layiq ola
bilsin”.
Vətənimiz siyasi müstəqillik
qazandıqdan sonra bütün milli-mənəvi
dəyərlərimiz kimi
ulu muğam sənətimiz də dövlətimizin daha böyük diqqət və qayğısı ilə əhatə olunmuşdur. Azərbaycan muğamı
beynəlxalq aləmdə,
dünya miqyasında getdikcə daha böyük şöhrət
qazanır, qəbul və təsdiq olunur.
Danılmaz həqiqətdir ki,
muğam sənətimizin
bu nüfuzunun təmin edilməsində onun böyük ustadlarından biri olan xalq artisti
Habil Əliyevin sənət hünərinin
də əvəzsiz rolu vardır.
Xalq qəzeti.-2007.-3
iyun.-S.8.