Elsevər S.
Usta ömründən bir parça
1960-cı
illərin ortasından başlayaraq, təqribən iyirmi
beş il gözəl tar çanaqları hazırlamaqla
təkcə Azərbaycanda yox, keçmiş SSRİ-də,
yaxın xarici ölkələrdə yetərincə
tanınan bir insan var idi. Gənc yaşlarından
ömrünün sonunacan Balakəndən kənara bir
addım atmamış, əyalət “yarlığını”
üstündə daşıyıb şan-şöhrət
dalınca qaçmayan hamının usta Aydın
çağırdığı Aydın Tağıyev.
Tale ona yetmiş beş il öncə, isti yay günlərinin
birində qədim İrəvan şəhərində
doğulmaq qismətini yazmışdı. Ancaq o burada cəmi
on səkkiz il yaşamışdı.
Kiçik yaşlarında atasının vaxtsız
vəfatı anası Rübabəni üç uşaq
qayğısıyla üzbəüz qoymuşdu.
Keçən əsrin 50-ci illərində Ermənistanda
yaşayan azərbaycanlılara qarşı tez-tez
keçirilən yürüşlər başsız
qalmış ailənin gününü daha
dözülməz edir. Erməni cavanlarından ibarət
dəstələrin əllərində ütülüb,
şişə taxılmış donuz kəllələrini
şüar kimi tutub “türklər Ermənistanı tərk
etməsələr onların başını beləcə
ütüb şişə keçirəciyik” deyə
azğınlığı iki oğlu və bir qızı
ilə arxasız qalmış Rübabə xanımın
narahatlığını günbəgün
artırır.Və o, İrəvan şəhərindəki
evini, bağlarını qoyub 1950-ci ildə Azərbaycanın
Balakən rayonunun Qullar kəndinə köçür.
Aydın orta məktəbi Qullar kəndində tamamlayır.
Ailə vəziyyətinin ağırlığından
təhsilini davam etdirə bilmir.Əvvəlcə kiçik
alverlə, sonra bənnalıq və dülgərliklə
məşğul olmağa başlayır. 1959-cu ildə
ailə qurmaq qərarına gəlir və elçi
göndərdiyi qız üçün Tiflis
şəhərinə gəlinlik paltarı almağa gedir.
Tiflisdə mağazaları gəzərkən satışda
sədəfli tar görür. Alətə necə vurulursa
gəlinlik paltarı əvəzinə, bütün pulunu verib
tarı alaraq evlərinə qayıdır. Həmin ilin
payızında Aydın əslən Balakəndən olan
qızla ailə qurur. Bu izdivacdan onun beş qızı və
iki oğlu dünyaya gəlir. Aydın Tiflisdən
aldığı tarda çalmağı öyrənir.
Günlərin birində tarın təmirə ehtiyacı olur.
Onu təmir üçün bir ustaya verir. Usta tarın
çanağının qalın olduğunu
söyləyərək onu o qədər yonur ki, axırda
alətin çanağı qabıq şəklinə
düşür.Bunu görən Aydın məyus halda tarı
geri alıb çox götür-qoydan sonra, onu bərpa
etmək fikrinə düşür. Bu səbəbdən
ələkdən keçirdiyi taxta kəpəyinə
yapışqan qarışdırır və tarın
yonulmuş çanağına içəri
tərəfdən sürtətək onu
qalınlaşdırır. Beləliklə, ağlına belə
gətirmədən ustalığa başlayır və
özü tar düzəltmək qərarına gəlir.
1966-cı ildə ilk tarını düzəldən usta
düz iyirmi altı il, yəni 1992-ci ilə qədər bu
sənəti inkişaf etdirir. Onun düzəltdiyi tarlar
Azərbaycana, Qafqaza və Orta Asiyaya, başqa xarici dövlətlərə
ayaq açır. Ustanın şöhrəti aləmə
yayılır. Təəssüf ki, bu tarları
keçmiş SSRİ ərazisində ermənilər daim
öz adlarına çıxmağa
çalışıblar. Aydın belə hadisələrin
dönə-dönə şahidi olduğundan tarların
çanaq hissəsinin içərisində, pərdənin altına
“Balakən rayonu, Qullar kəndi, Aydın Tağıyev”
sözləri yazılmış kağız parçası
yapışdırmaq məcburiyyətində qalır. Buna
baxmayaraq tarın çanaq hissəsini ayrılıqda
Bakıya, Orta Asiyaya və Moskvaya göndərəndə
ermənilər yenə də azərbaycanlı ustanın
gözəl sənət nümunələrini öz
adlarına çıxmaq kimi çirkin
niyyətlərindən əl çəkmirdilər.Aydınsa
usanmadan sənət dəst-xəttilə tarın ən vacib
hissəsi sayılan bu çanaqların ona məxsusluğunu
sübuta yetirir və erməniləri dönə-dönə
ifşa edirdi. Sənətinin kamil bilicisi olan usta tarı tut
ağacından, onun xüsusi gündəyən
hissəsindən düzəldirdi. Onun şam, qarağac, qoz
və şabalıd ağaclarından tar düzəltməsi
faktı da məlumdur. Lakin tutdan düzəldilən tarlar daha
gözəl səsləndiyi üçün o məhz bu
ağaclara üstünlük verirdi.Xüsusən də
Qarabağ bölgəsindən gətirilmiş
ağaclara.Tarların hazırlanması üçün
seçilmiş ağacların qurudulmasına xeyli zaman,
ağır zəhmət, incə və həssas yanaşmanın
lazım gəldiyini nəzərə alsaq, ustalığın
nə demək olduğunu başa düşmək yəqin
aydınlaşar. Aydın usta nəinki öz sənətinin
incəliklərini bilirdi, eyni zamanda bütün xalq musiqisini,
muğamları öyrənərək onları gözəl
çalmağı bacarırdı. Qol pərdələrini
muğam üzərində dəqiqləşdirərək
tarı məharətlə kökləyən
A.Tağıyevin sənətini böyük oğlu Arif davam
etdirir.Ustanın kiçik oğlu Məhəmməd və
qızı Zeynəb də tarı gözəl təmir
etməyi bacarırlar. Bütün bunlar 1992-ci il oktyabrın
5-i ağır xəstəlikdən sonra vəfat edən
ustanın ömründən bir parçadır.
Görkəmli tarzən Ramiz Quliyev, qədim musiqi
alətlərinin bərpaçısı Məcnun Kərimov,
istedadlı tarbənd və alim Pənah Göyçə
hələ də onu xüsusi məhəbbətlə
xatırlayırlar.
İki sahil.- 2007.- 21 iyun.- S. 6.