Qaliboğlu E.
Əlicavad Cavadov: “Balaban və zurnanın
ermənilərə aidiyyatı yoxdur”
Zurna-balabana barmaqarası
baxmaq olmaz
O, Azərbaycanın
qədim musiqi alətləri olan balaban və zurnanın mahir ifaçısıdır. Başına çoxlu fəlakətlər
gəlib. Amma qəribədir
ki, sənətindən
daha möhkəm yapışıb. Uşaqlıqdan sevdiyi peşəyə ürəkdən bağlanan
Əlicavad kişinin dediyinə görə, məhz bu səbəbdən
indiyə kimi ruhunu rəvan saxlaya bilib. O, İsmayıllı rayonunun
Müdirsə kəndində
anadan olub, hazırda 63 yaşındadır.
Bu sənətə gəlməsi
hardasa bir təsadüf nəticəsində
olub: "1975-ci ildə
başıma faciəli
bir hadisə gəldi: ailəmi yanğında itirdim. Tək qalmışdım. Ailəsini, balalarını
itirən bir kəsin vəziyyətini təsəvvür etmək
çətin olmaz.
Məni ağır vəziyyətdə
5 saylı xəstəxananın
yanıq şöbəsinə
gətirdilər. Qəribə də olsa, həmin
dəhşətli hadisədən
sonra bu sənətə tamamilə
bağlandım. O vaxta
kimi zurna-balabanda az-maz çalırdım.
Tamamilə çıxılmaz bir durumdaydım. Çox fikirləşdim:
yaşamaq, mübarizə
aparmaq lazım idi. Balaca həvəslə də irəli getmək olmazdı. Başa düşdüm ki, daha ciddi şəkildə
bu işlə məşğul olmaq lazımdır. Yenidən ailə
qurdum, çətinliklə
də olsa, arzularımı gerçəkləşdirdim.
Belə bir vaxtda məşhur
balabançı Əli
Kərimovun bəstələri
çox karıma gəldi. Onu da deyim ki, Şirvan aşıq məktəbinin
inkişafında bu sənətkarın böyük
rolu olub. Onun yaratdığı özünəməxsus
onlarla havacatlar daim repertuarımdadır.
"Koroğlu nağarası",
"Heyvagülü", "Alçagülü", "Bənövşə"...
Mərhum Həsrət Hüseynovun
da bir neçə
havacatı var. O da, ümumiyyətlə, Azərbaycanda
indi adı məşhur yaşlı,
yəni həyatda olan və olmayan
sənətkarların çoxu
Ə.Kərimovdan dərs
alıblar".
Əlicavad kişinin Azərbaycanın
tanınmış sənətkarları
ilə ciddi, davamlı münasibətləri
olub. Musiqi təhsili almayıb.
Ona görə də uzun müddət
onun fitri ifaçılığını, bəstəçiliyini qəbul
etmək istəməyiblər:
"Tanınmış musiqilərlə
görüşlərdə nəyə qadir olduğumu sübut etdim. Bu sahədə
havacat yaradıcılığı,
ümumiyyətlə, alətlərdə
çalmaq fitrətdən
gələn məsələdir.
Nəslimizdə bu sahədə
məşğul olan,
ümumiyyətlə, musiqiyə
meylli olmayıb".
Əlicavad kişinin öz havacatları da var. Bu havalar hazırda Azərbaycan radiosunun "Qızıl fond"unda qorunur. Haqqında Ədəbiyyat və
İncəsənət Arxivində
fond açılıb. Deyir ki, gərək
bu sənətdə olan şəxs daim halında sabit olsun: "Qara zurna, balaban
daim yaşamalıdır.
Bu alətlərdə milli ruhumuzun ifadəsini görürəm.
İnsan
zurnanın səsinə
qulaq asdıqca onda döyüşkənliyə
qarşısıalınmaz bir meyl yaranır.
Adətən mən qara zurnada,
balabanda xarici musiqiləri ifa etmirəm. Baxmayaraq ki, sifariş
edirlər, yaxşı
da pul ödəyirlər.
Amma daim bu alətlərin
varlığını, bənzərsizliyini
qoruyuram".
O, hər vəchlə zurnanın müasir texnikalılığa,
özgəliyə tabe
etdirilməsinə qarşıdır:
"Zurna daim uca mahnılarımızı
çağırmalıdır. Onda qəhrəmanlığın ifadəsi
çox gözəl alınır.
Heyləyim, mən
gedib rus, ya ingilis ola bilmərəm ki?
Mən buyam və öz
varlığımı inadla
qorumalıyam. Təəssüf ki, tez-tez telekanallarda, mətbuatda zurnanın lağa qoyulmasına rast gəlinir".
Əlicavad kişi Azərbaycan musiqisini sovet vaxtı zurna-balabanla Ermənistanda təmsil edərkən ermənilərin
milli musiqi alətlərimizə "özlərininki
kimi" baxmalarının
da şahidi olub: "1986-cı il idi. Ermənistanda keçirilən tədbirdə iştirak etdim. Bir yekə çemodanda
yaratdığım alətləri
və zurna-balabanı
aparmışdım. Ermənilər ha çalırdılarsa da,
bir şey anlamaq olmurdu. Çünki erməninin nə
ruhu var ki, onu bu
möhtəşəm alətdə
də ifadə eləsin?
Onlar həmişə
oğru xalq olublar, başqalarının,
xüsusən də bizim bir xalq
olaraq yaratdıqlarımızı
öz adlarına çıxıblar.. Ermənilərə başa saldım
ki, bu alətlərin
ermənilərə, erməni
ruhuna aidliyi yoxdur".
Əlicavad kişi daim bu alətin
imkanlarının artırılması
zəruriliyi, bu sahədə görülməli
işlərdən də
danışır. Bu alətdə ifa edən çalğıçının
hansı səviyyədə
fitrətli olmasından
çox şey asılıdır. Bugünkü
cavanların zurna-balabana
daha çox barmaqarası baxmasından
narazıyam. Vaxtilə
Azərbaycan toylarında
zurna-balaban aparıcı
olub. Təəssüf
ki, bu gün
bu qayda çox səngiyib. Düzdür, indi şəhər yerlərində
- restoranlarda zurna-balabandan
istifadə olunur, amma əvvəlki qədimlik əhvalı gözə dəymir, hiss edilmir. Özü
də zurnanı səsgücləndiricilərə qoşurlar. Bununla zurna - balabanın səsi, təbiiliyi itir. Qabaqlar xanəndələrimiz mikrofonla
oxumayıblar. İndi
kimin bir balaca səsi var, deyir mən
sənətkaram. Onu da deyim ki,
xarici nəfəslərə,
alətlərə, meylin
artması məni narahat edir".
Əlicavad kişinin yaratdığı musiqi alətlərinin ciddiliyi, mükəmməlliyi bu gün artıq sənətşünaslar, musiqişünaslar
tərəfindən etiraf
edilməkdədir. Hazırda
bu alətlər dövlət muzeylərində
qorunur.
Xalq cəbhəsi.-2007.-1 iyun.-S.15.