Məhərrəmova
T.
Üzeyir
bəyin davamçısı
Bu
missiyasını ləyaqətlə həyata keçirən
Cahangir Cahangirovun
xatirəsinə
və irsinə lazımi diqqət yetirilmir
Könlümüzə məlhəm olan, ruhumuza dinclik gətirən mahnıların bir çoxunu o yazıb: görkəmli bəstəkar Cahangir Cahangirov. Mahnıları həmişə
ruhumuzun qidasına çevrilib. Bu həzin
nəğmələri dinlədikcə hisslərimiz kimi
mənəvi dünyamız da saflaşıb. Elə təkcə
"Gözümün nuru, canım Ana" harayını
eşitmək yetərlidir ki, bu bəstəkarın
kimliyinə yaxından bələd olasan. Görkəmli
bəstəkar Cahangir Cahangirov bu gözəl mahnını
erkən itirdiyi anasının xatirəsinə ithaf edib.
Bəstəkarın köksünə sığmayan ANA
məhəbbəti həzin bir nəğməyə
çevrilərək qəlbləri fəth edib,
könüllərin sirdaşına çevrilib.
Bakının
Balaxanı qəsəbəsində dünyaya gələn
Cahangir ana itkisinin ağrısını çox erkən
yaşayıb. Atası Şirgəşt kişi həyat
yoldaşını çox sevdiyindən uzun müddət
evlənməyib. Sonra uşaqlarının körpə
olduğunu nəzərə alaraq ikinci dəfə
evlənməyə məcbur olub. Analığı uşaqlara
ögeylik etməyib. Lakin dərd bu ailənin yaxasını
yaxşı tanıdığından yenidən onların
qapısını döyüb. Bu dəfə evin
başçısı nahaq şərin qurbanı olaraq
həbs olunub. Uşaqlar atalarının qayıdacağı
günü intizarla gözləyə-gözləyə
böyüyüblər. Ancaq doğru deyiblər ki, dərd
gələndə batmanla gəlir. Elə bu zaman ellikcə
hamının qapısını müharibənin
başlaması xəbəri döyüb. Şirgəşt
kişi də cərimə batalyonunun tərkibində müharibəyə
göndərilib. Ailəsi uzun müddət onun taleyindən
heç bir xəbər tuta bilməyib. Cahangirin
analığı uşaqların qayğısına qalıb,
onları çətinliklə böyüdüb.
Cahangirin
bacısı Roza xanım həmin ağrılı
günlərdən kədərlə söhbət
açır:
- Atam
müharibəyə gedib qayıtmadı. 4 uşaq
əziyyətlə böyüdük. Cahangir uşaqlıqdan
çox istedadlı, diribaş, bir az da nadinc idi. Anam onun
musiqiyə olan həvəsini görürdü. Gah
ağacı götürüb tar, gah da pianino
çalırdı. Bir gün anam onun üçün
balalayka alıb çarpayısına qoydu. Cahangir balalaykanı
çaldı. Sonra onun üçün tar aldılar.
Hələ Balaxanıda olanda qohum-əqrəbanın
uşaqlarını yığıb teatr tamaşaları
düzəldirdi. "Almaz"ı, "Sevil"i
səhnələşdirirdi. Cahangirin qəşəng səsi
vardı. O, məktəbdə özfəaliyyət
dərnəklərinin fəal iştirakçısı idi.
Yeddiillik
məktəbi qurtaran gənc Bakı Teatr Texnikumunda oxumağa
başlayıb. Lakin musiqiyə olan həvəsi üstün
gəldiyindən texnikumu bitirməyə bir il qalmış
musiqi məktəbinə daxil olub. Üzeyir bəyə onun
haqqında məlumat verirlər ki, bir gənc
tələbə var, yaxşı musiqilər yazır. Dahi
bəstəkar da onunla tanış olmaq, musiqilərini
dinləmək istəyib. Cahangir böyük
həyəcan içərisində onunla tanış olmaq
üçün yanına gedəndə, Üzeyir bəyin
yüksək insanpərvərliyinə heyran olub. Üzeyir
bəy onu musiqi məktəbində oxumağa dəvət edib
və bir çoxları kimi sənət yolunda Cahangirin də
əlindən tutub. Cahangirin zövqü və
gələcək yaradıcılıq arzuları nəhayət,
musiqi məktəbində gerçəkləşib. O,
tələbəlik illərində Üzeyir Hacıbəyovun,
Müslüm Maqomayevin, Çaykovskinin, Borodinin
yaradıcılığını böyük
həvəslə öyrənib. Gənc bəstəkar
musiqinin dilini taparaq onunla ömürlük yoldaş olub.
Konservatoriyanın
xalq musiqisi şöbəsinin tələbəsi olarkən
gənc bəstəkara xalq musiqisinin əsaslarından
Üzeyir bəy dərs deyib. Bəstəkarlıq dərsini
Boris Zeydmandan alsa da, Cahangir sənətdə Üzeyir
bəyin yolunu tutub. Dahi bəstəkar da onu özünün
davamçısı adlandırıb. Gələcək
bəstəkar Üzeyir bəydən təkcə
sənətinin incəliklərini deyil, həqiqi
insanpərvərliyi də öyrənib.
C.Cahangirov
ikinci kursda oxuyanda bir dəstə azəri musiqiçiləri
və incəsənət xadimləri ilə birlikdə
Cənubi Azərbaycana göndərilib. Bu səfərdə
məqsəd Cənubi Azərbaycanın mədəniyyət
və incəsənətinin inkişafına yaradıcı
kömək göstərmək idi. C.Cahangirov burada
Ümumittifaq Mədəni Əlaqələr Cəmiyyətinin
mədəniyyət evində işləyərək xor,
instrumental ansambllar və xalq çalğı alətləri
orkestri təşkil edir. Eyni zamanda, çoxlu
əsərlər yazır. Əlbəttə, onu əsasən
Cənubi Azərbaycanın xalq mahnıları
maraqlandırır.
C.Cahangirov
1946-cı ildə Bakıya qayıdaraq Konservatoriyada
təhsilini davam etdirməyə başlayır. Həmin
illərdə bəstəkarın ilk iri həcmli
əsərinin, "Arazın o tayında" vokal-simfonik
poemasının payına düşən böyük
müvəffəqiyyət Azərbaycan musiqisində
böyük hadisəyə çevrilir. Bu poema musiqi
ictimaiyyəti tərəfindən yüksək
qiymətləndirilir. C.Cahangirov hələ Konservatoriyanın
üçüncü kursunda oxuyarkən SSRİ Dövlət
mükafatına layiq görülür. Poema Sovet
İttifaqının bir çox şəhərlərində
də müvəffəqiyyətlə ifa olunaraq
müəllifinə böyük şöhrət qazandırır.
Cənubi Azərbaycan mövzusu bəstəkarın
yaradıcılığında mühüm yer tutmağa
başlayır.
C.Cahangirovun
xor sahəsindəki yaradıcılığı əsası
Üzeyir bəy tərəfindən qoyulan Azərbaycan xor
sənətində zirvə sayılır. 1949-cu ildən
başlayaraq bəstəkar Azərbaycan radiosunun
nəzdində yaradılan xora rəhbərlik edərək 15
ildən artıq bu kollektivlə işləyir.
Müəllifin yazdığı mahnıların çoxu ilk
dəfə həmin kollektivin ifasında səslənib.
Habelə o, Azərbaycan Dövlət Filarmoniyası
nəzdindəki Mahnı və Rəqs Ansamblının
bədii rəhbəri vəzifəsində çalışıb.
1959-cu ildə
Moskvada keçirilən Azərbaycan ədəbiyyatı
və incəsənəti ongünlüyündə
C.Cahangirovun mahnı və rəqs ansamblının
çıxışı, simfonik orkestr üçün
yazdığı "Məhsul" rəqs süitası
Böyük Teatra yığışan tamaşaçıları
heyran edir.
Bəstəkarın
müxtəlif yanrlarda yazdığı əsərləri ona
böyük şöhrət gətirməklə
bərabər yaradıcılıq bioqrafiyasını
zənginləşdirir. Bəstəkarın bir sıra
əsərləri, o cümlədən "Füzuli"
operası ölümündən sonra yarımçıq
qalır.
C.Cahangirovdan
qabaq Üzeyir Hacıbəyov, Qara Qarayev, Cövdət
Hacıyev və digər görkəmli
bəstəkarlarımız kantata yanrına müraciət
ediblər. Ancaq C.Cahangirovun kantatası bu yanrda yazılan
digər əsərləri kölgədə qoyub. 500 ildir ki,
poeziyada davam edən, sirrinə-sehrinə vaqif olmağı
bacarmadığımız Füzuli möcüzəsi
C.Cahangirov yaradıcılığında gözəl musiqi
yozumunu tapıb. Bəstəkar bu əsərində dahi Füzulinin
"Söz haqqında", "Şəbi-hicran" və
"Məni candan usandırdı" qəzəllərini
musiqinin dili ilə ustalıqla canlandıra bilib.
Bəstəkarın böyüklüyü onda idi ki, dahi
Füzulinin əsrlər öncə sözə çevirdiyi
hisslərini musiqinin dililə səsləndirməyi, XVI
əsrin böyük şairinin hiss və fikirlər
aləminə ustalıqla daxil olmağı bacarıb.
"Füzuli" kantatası bəstəkarın
yaradıcılığında şah əsərə
çevrilib. Kantata ilk dəfə efirdə və radioda
səsləndikdən sonra insanlar bu yanrı sevməyə
başlayıblar.
-
"Füzuli" kantatasını yazdığı
günlər yadımdadır" - deyə Roza xanım
danışır: "Səhərə qədər yatmaz,
işləyərdi. Özünün çox gözəl
səsi vardı. Şövkətlə evdə məşq
edərdi. O, Füzulini əzbərdən bilirdi. Əruzu onun
qədər gözəl bilən ikinci adam tapmaq
çətindir. Yorulmadan Füzulinin qəzəllərindən
danışardı. Kantata yazılandan sonra çox
böyük maraqla qarşılandı. Cahangir bu
münasibətlə bağda təşkil etdiyi
qonaqlığa bütün bəstəkarları,
dost-tanışları dəvət etmişdi".
Böyük
bəstəkarda qəribə bir təvazökarlıq da
varmış. O, təvazökarlıqla mahnı yaradıcılığının
üstündən sükutla keçib. Mahnıları ona
misilsiz şöhrət gətirsə də, o
özünü heç vaxt mahnı bəstəkarı hesab
etməyib. Mübaliğəsiz demək olar ki,
bəstəkarın hərtərəfli istedadını
üzə çıxaran bu yanr ona daha çox
müvəffəqiyyət gətirib. Onun bəzi mahnıları
- "Yenilməz batalyon" filmində "Teymurun
mahnısı", "Koroğlu" filmində
"Xanəndə qızın mahnısı",
"Dəli Kür"də "Ana Kür" və
"Bayatılar" mahnıları məhz teatr
tamaşalarından, ekrandan ayrılaraq xalq arasında
yayılıb.
Bəstəkarın
"Ana", "Aylı gecələr", "Bakı",
"Dan ulduzu, bir də mən", "Ay qız",
"Alagöz" və s. mahnılarını dilimiz kimi
həmişə qəlblər də oxuyur. Bu
nəğmələr onun adını heç zaman
unudulmayacaq sevgi ünvanına çevirib. C.Cahangirov bu
nəğmələrlə xalqının, Vətəninin
unudulmaz bəstəkarı səviyyəsinə
yüksəlib.
- "Ana"
mahnısını Rəşidlə necə məşq etdiyi
də yadımdadır"-deyə Roza xanım
xatirələroi çözələyir: "Mahnını
oxuya-oxuya Rəşidin ağlamağı kinolenti kimi
gözümün qarşısındadır. Cahangirin
özünün də gözəl səsi vardı".
Bəstəkarın
mahnı yaradıcılığında mühüm yer tutan
və Rəşid Behbudovun xüsusi bir şövqlə
oxuduğu "Alagöz" mahnısının isə
xoş bir tarixi var: bəstəkar 1942-ci ildə "Sazçı
qızlar" ansamblına rəhbərlik edəndə
ansamblın Tahirə xanım adlı solistlərindən birinə
vurulub. Bu alagöz gözəl də gənc bəstəkara
biganə olmayıb. Onlar bir-birini sevərək ailə
qurublar. Ailə qurduqdan sonra Cahangir həyat
yoldaşının işləməyinə razı
olmayıb. Tahirə xanım da onun sözündən
çıxmayıb, ömrünü ailəsinə,
övladlarına həsr edib. Sonralar C.Cahangirov sevimli həyat
yoldaşına bir çox mahnılar həsr edib. Belə
mahnılardan biri - "Alagöz" mahnısı isə
dillər əzbərinə çevrilib. Tahirə xanım
1987-ci ildə dünyasını dəyişəndə
Cahangir bu yoxluğa heç cür alışa bilməyib.
Həmin vaxtlar bəstəkar özü də sağalmaz
xəstəliklə çarpışa-çarpışa
yaşayıb. Onun amansız xəstəliklə
mübarizəsi 5 il davam edib...
- "Cahangir
gözəl bəstəkar olmaqla bərabər gözəl
insan idi"-deyə Roza xanım söhbətinə davam edir:
"O, həqiqəti sevirdi. Niyazi ilə, Səid
Rüstəmovla dostluq edirdi. "Artislər evi"ndə mənzili
vardı. Mən də onunla yaşayırdım. Bizim blokda
Cövdət Hacıyevlə Əminə Dilbazi, Süleyman
Ələsgərov, Barat Şəkinskaya, Rəşid Behbudov,
Fikrət Əmirov yaşayırdı. Hamısı ilə
yaxşı münasibəti vardı. Cahangir boş
vaxtlarında Mərdəkandakı bağında
işləməyi çox sevirdi. Bir qədər əsəbi
idi. Ancaq uşaq kimi kövrək ürəyi vardı. O,
sənəti kimi ailəsinə də bağlı insan idi.
Uşaqlarını, ailəsini çox sevirdi.
Övladları onun sənət yolunu davam etdirmədilər.
Böyük qızı piano sinfini bitirdi, hazırda Moskvada
yaşayır. Kiçik qızı da Tibb və Teatr
institutlarında oxudu. Yeganə oğlu Pərviz isə
atasının ölümündən 15 dəqiqə sonra
dünyasını dəyişdi..."
Cahangir
Cahangirov 1992-ci ilin martında - 69 yaşında dünya
ilə vidalaşıb. Ölümündən sonra onun
adının layiqincə əbədiləşdirilməməsi
musiqimizə başucalığı gətirən
bəstəkarın xatirəsinə böyük
diqqətsizlikdir. Bu gün Bakıda onun adını
daşıyan heç bir küçə və musiqi
məktəbi yoxdur. Yaşadığı evə xatirə
lövhəsi də vurulmayıb. Bu diqqətsizliyi
eşidincə Roza xanımın "Görünür, insan
belədir, tez unudulur. Ancaq axı Cahangir Cahangirov
unudulmamalıdır. O, musiqimizin inkişafı
üçün nələr etməyib?"
sözlərinə haqq qazandırmamaq olmur. "Cahangir xəstəlikdən
dünyasını dəyişdi. Şəkər
xəstəliyi vardı. Qarabağ hadisələri də ona
çox ağır təsir elədi. O, hər il
Şuşaya istirahətə gedərdi. Son vaxtlar
Ü.Hacıbəyov küçəsində
yaşayırdı. Tez-tez evi dəyişdirirdi. Heydər
Əliyev ona ev verdi. Ancaq belə bir bəstəkarın
adına nə küçə, nə muzey var. Televiziyada
əsərini çalıb oxuyurlar, ancaq adını
yazmırlar. Bunlar mənə çox pis təsir edir. Onun
haqqında fundamental bir əsər də yazılmayıb.
Cahangir Cahangirovun yaradıcılığının geniş
tədqiqata ehtiyacı var".
İyunun 20-si Cahangir Cahangirovun doğum
günüdür. Bu tarix yubiley olmamasına baxmayaraq, geniş
ictimaiyyət və əlaqədar təşkilatlar
tərəfindən qeyd olunmalıdır. Bəlkə belə
olacağı təqdirdə böyük bəstəkarın
ruhu dinclik tapar...
Kaspi.-2007.-20 iyun.-S.16.