Məhərrəmova
T.
Ədalətli
tənqid yaradıcılıq axtarışlarına stimul
verir
Cəlal
Abbasov, bəstəkar Hətta doktorluq iddiasında olanlar
elementar şeyləri bilmirlər
Bu da ömrün
50-ci ili... Bu illər onu musiqi sənəti ilə bağlı
bir çox arzularına qovuşdurub. Yaradıcılıq
bioqrafiyasına nəzər salanda bir çox məşhur
əsərlərin müəllifi kimi tanınmasına uzun
illərin vərdişi kimi yox, bitib-tükənməyən
gərgin əməyi və istedadı kimi baxmaq olar. Cəlal
Abbasov həmçinin bir çox beynəlxalq festivalların
iştirakçısıdır. "Postsovet"
məkanında yeganə bəstəkardır ki, əsəri
Asiya Bəstəkarlar Liqasının XXII "Musiqi və
üçüncü minillik" festivalında
səslənib. 4-cü simfoniyasına görə BMT-nin
mükafatına layiq görülən bəstəkar
həmçinin müxtəlif respublika
müsabiqələrinin laureatıdır.
Cəlal Abbasovla
söhbətimizə Bəstəkarlar İttifaqının bu
günlərdə başa çatan VIII qurultayından
başladıq:
- Sonuncu qurultaydan 17 il vaxt keçirdi.
Deyərdim ki, bu müddət heç də bizə
şöhrət gətirən fasilə deyil.
Nizamnaməyə görə, dörd ildən, ən uzağı
beş ildən bir qurultay keçirilməlidir. Keçmiş
sədr Vasif Adıgözəlov qurultay keçirməkdən
boyun qaçırır və buna mane olurdu. O,
bəstəkarların əsərlərinin
səslənməsinə icazə vermirdi. Mədəniyyət
Nazirliyindəki dəyişiklikdən və Vasif
müəllim dünyasını dəyişəndən sonra
sədr əvəzi Ramiz Zöhrabov bir neçə ay
müddətində qurultaya hazırlıq gördü və
nəhayət, qurultay baş tutdu. Qurultayın gedişində
ilk növbədə yeni əsərlərə qulaq asdıq.
Gənc bəstəkarların əsərlərini eşitdik.
Firəngiz Əlizadə İttifaqa yeni sədr seçildi.
Məncə bu, indiki vəziyətdə ən yaxşı
seçimdir. Çünki Firəngiz xanım böyük
yaradıcı nailiyyətlərə çatıb.
Bütün dünyada tanınır, professionaldır.
Çox əhatəli beynəlxalq əlaqələri var.
Elə hesab edirəm ki, o, özünü yeni işdə
də lazımi qədər göstərə biləcək.
- Sizcə bu qurultayın
keçirilməsi musiqi aləmində nəyi
dəyişəcək?
- Bilirsiniz, indiki vəziyyətdə
Bəstəkarlar İttifaqı heç lazım da deyil.
Çünki bu qurum bütün funksiyalarını itirib.
Sovet dövründə yaradıcı şəxslər
üçün işləməyə geniş imkanlar
yaradılırdı. SSRİ səviyyəsində
bəstəkarların yaradıcılıq evləri
fəaliyyət göstərirdi. Zağulbada da belə bir
yaradıcılıq evi var idi, ancaq 2-3 il işlədikdən
sonra onun fəaliyyəti nədənsə
dayandırıldı. Bəstəkarlar İttifaqının
nəzdində həmçinin musiqi sənəti adında
təşkilat var idi. Onlar bəstəkarların
yaratdıqları notların, orkestr parçalarının
köçürülməsi, ezamiyyət və sair
məsələlərlə məşğul olurdular. Tez-tez
başqa ölkələrin bəstəkarları ilə
yaradıcı görüşlər keçirilirdi. İndi
bunların heç biri yoxdur. Yəqin ki, bütün bunlar ilk
növbədə maddi məsələlərlə
bağlıdır. Bundan əlavə
təşkilatçılıq bacarığı
lazımdır. Bütün yaradıcı insanlara -
bəstəkarlara, musiqiçilərə eyni
səviyyədə ədalətli baxış
olmalıdır. Bu, indiyə qədər yox idi.
Xüsusilə son yeddi ili bu mənada biabırçı
vəziyyət adlandırardım. Ancaq güman edirəm ki,
nəsə dəyişə bilər. Hər halda ümidimiz
var.
Fikirləşirəm ki, Firəngiz
Əlizadənin sədr seçilməsi müasir
Azərbaycan musiqisinin inkişafına müəyyən
mənada stimul verə bilər. Məsələn, Firəngiz
xanımın əlaqələri musiqiçilərimizin
xaricə getməsində, festivallarda,
müsabiqələrdə iştirak etməsində, o
cümlədən musiqimizin xaricdə təbliğində
mühüm rol oynaya bilər.
Ona görə də qurultayın
nəticələrindən çox şey gözləyirik.
Təkcə festivallarda, qurultayalarda, penumlarda yox,
növbəti konsertlərdə də müasir Azərbaycan
bəstkarlarının əsərlərinin ifa
olunacağına, eyni zamanda, Opera və Balet Teatrında yeni
tamaşaların səhnəyə çıxacağına
ümid edirik.
- Bəstəkarlar İttifaqının
fəaliyyətsizliyi sizin kimi bəstəkarların müstəqil
fəaliyyət göstərməsinə səbəb olub. Bu,
reallıq hansı çətinliklər yaradırdı?
- Sözsüz ki,
çətinliklər olub. Əvvəllər
Mədəniyyət Nazirliyinin bəstəkarlarla
müqavilə bağlayan və onlara qonorarlar
ödəyən şöbəsi vardı. Həmçinin
bəstəkarların əsərlərinin satılmasına
kömək edirdilər. Bəstəkarlar İttifaqı da bu
səpkidə iş görməli idi. 1990-cı ildə
ölkədə baş verən müəyyən
dəyişikliklər istər-istəməz bu sahədə
də özünü göstərdi. Bu gün bütün
dünyada, o cümlədən postsovet məkanında
çətinliklər çoxdur. Müstəqil işləməyimizə
gəlincə, bu gün Avropada, Amerikada müxtəlif
müsabiqələr, festivallar keçirilir. Xəbərimiz
olanda bəzən bu tədbirlərdə iştirak edirik.
Bəzi ansambllar var ki, onlar musiqi sifariş verirlər.
Düzdür, çox vaxt maddi tərəfi ödəmir,
yalnız ifasını həyata keçirirlər. Ancaq o da
bizim üçün bir sevincdir. Çünki bu gün
Bakıda hər hansı bir əsərin təqdimatını
təşkil eləmək çox çətindir. Son 5-6
ildə mənim əsərlərim bir çox
ölkələrdə səslənib. Xaricdə menecer
institutları fəaliyyət göstərir. Həmin menecerlər
bir və ya bir neçə bəstəkarla müqavilə
bağlayaraq dünyanın bir çox ölkələri
ilə əlaqələr yaradırlar. Bəstəkar isə
yalnız yaradıcılıqla məşğul olur.
Çünki əsər yazandan sonra
küçələrə çıxıb ifaçı
axtarmaq bəstəkarın işi deyil. Menecerlər yaradıcı
festivalları, çıxışları, disklərin
çıxmasını təşkil edir və qazancdan faiz
götürür. Bizdə isə hələ ki, belə
şey yoxdur. Bu gün rep, pop, rok, estrada musiqiləri ilə
bağlı menecerlər fəaliyyət göstərsə
də, simfonik, kamera və xor musiqisi sahəsində
çətinliklər var.
- Bu gün telekanallarda ciddi musiqinin
təbliği sizi qane edirmi?
- Qətiyyən. Televiziyanın
peşəkar musiqiyə diqqətinin artırılması
üçün müəyyən işlər
görülməlidir. Telekanalların bəzisində ümumiyyətlə
klassik musiqiyə yer ayrılmır. Bizdə ciddi musiqiyə
nədənsə barmaqarası baxırlar. Mən bəzən
bu baxımdan Türkiyə kanallarını
özümüzə nümunə göstərirəm.
Düzdür, bu təbliğat onlarda da lazımi
səviyyədə deyil. Ancaq bəzən TRT və ya STV
kanallarına baxanda orda simfonik orkestrlərin konsertinin
yayımlandığını görürsən.
Düzdür, türk simfonik, klassik musiqisinin səviyyəsi
bizim 1970-80-ci illər musiqisinin səviyyədən
çox-çox aşağıdır. Ancaq buna baxmayaraq,
orada konsertlər keçirilir. Bizim bir çox gözəl
ifaçıların Türkiyəyə getməsi və orada
orkestrlərdə çalışması elə bunun
göstəricisidir. Türkiyədəki orkestr
ifaçılarından bəlkə də bir və ya bir
neçə orkestr düzəltmək olar. Bizimsə iki
orkestrimiz var. Opera orkestrinin ifaçıları demək olar
ki, əsas orkestrlə birdir. Radio orkestri
komplektləşməyib. Bir çox alətlər
çatışmır. Dövlət Simfonik Orkestri yeganə
orkestrdir ki, həm klassik musiqini, həm dünya musiqisini,
eləcə də müasir musiqini ifa edir. Bir orkestrin boynuna
düşən bu vəzifə bəlkə də çoxdur.
- İndicə dediniz ki, bir çox
ifaçılarımız Türkiyədə
çalışır. Siz nə əcəb getmirsiniz?
- Bəzən tələbələrim
də mənə bu sualı verirlər. Məsələ
təkcə Türkiyə və ya Avropaya getməkdə deyil,
ümumiyyətlə, mən sənətdən getmək, ya da
dözüb qalmaq dilemması ilə üz-üzə idim.
Müəyyən maddi çətinliklər var idi. Yaşamaq
çox çətin idi. Mənə xarici firmalarda iş
təklif olunmuşdu. Düzdür, bu işlər humanitar olsa
da, sənətdən kənar idi. Bir çox
həmkarlarım bu cür işlərlə məşğul
olurdu. Bir neçə dəfə dəvət alsam da,
hansısa bir hiss məni getməyə qoymadı.
Türkiyəyə getməyə gəlincə, qoy
mütəxəssislər məndən inciməsin, ora
gedən musiqiçilərin qayıdandan sonra səviyyəsi
tamam başqa olur. Çoxu isə gedəndən sonra daha geri
qayıtmır. Nə bəstəkar, nə də
ifaçı kimi sorağı eşidilmir. Ona görə
də mən vətənimi qoyub harasa getməyi
təsəvvür edə bilmirəm.
Bəstəkar,
yoxsa musiqiçi?
- Siz görkəmli bəstəkar
və pedaqoq Əşrəf Abbasovun ailəsində
doğulmusunuz. İstedadlı bir musiqiçinin istedadlı
övladının olması genetik cəhətdən sübut
olunmuş fakt olsa belə, bu yol sizin öz seçiminiz idi,
yoxsa atanızın təkidi?
- Mən
uşaq olanda ailədə Bülbül məktəbindən
başqa bir söz eşitmirdim. Bülbül məktəbini
qurtardım. Ancaq məni daha çox müasir
bəstəkarların əsərləri, yeni informasiya, yeni
əsərlər maraqlandırırdı. 9-cu sinifdə
oxuyanda Bülbül adına məktəbdə ixtisaslaşma
getdi. Mən bəstəkarlığı yox,
musiqişünaslığı seçdim. İmtahanları
verib məktəbə musiqişünas kimi daxil oldum.
Hərdənbir də özüm üçün musiqi
bəstələyirdim. Həftədə iki dəfə
"Təranə" musiqi mağazasına düşüb
yeni əsərlər alırdım. Müasir bəstəkarların
əsərləri ilə tanış idim. Təxminən 10-cu
sinifdən musiqi yazmağa başlamışam. Atamın bundan
heç xəbəri yox idi. O evdə olanda heç vaxt musiqi
yazmırdım. Bilmirəm, bəlkə utanırdım, ya da
ehtiyat edirdim. Qonşularımızın hamısı
bəstəkar idi. Yuxarı mərtəbədə yaşayan
Xəyyam Mirzəzadə isə bəstəkarlıq
kafedrasının müdiri idi. Xəyyam müəllim bir
gün atamı görəndə "Evinizdən
qəribə musiqi səsləri gəlir, nə sizin musiqidir,
nə də klassika" - deyib. Atam evə gələndə
maraqlandı. Musiqi yazdığımı bilincə
məsləhətlərini verib dedi ki, bu səpkidə yaz,
sonra da Xəyyam müəllimə göstər, o
maraqlanır. Xəyyam müəllim yazdığım
pyeslərə baxandan sonra "mütləq
bəstəkarlıq fakültəsinə
keçməlisən" - deyə bildirdi. Atam bəstəkar
olmağımı istəmirdi. Onun arzusu məni
musiqişünas və ya diriyor görmək idi.
Həmişə deyirdi ki, bizdə yaxşı diriyor və
musiqişünas çox azdır. Pis bəstəkardansa,
yaxşı musiqişünas olmaq məsləhətdir. O
heç vaxt demirdi ki, mənim sənətimi davam etdir,
mütləq bəstəkar ol. Mənim bəstəkar
olmağım onun istəyinə zidd idi. O bilirdi ki,
bəstəkar özünə qarşı çox
tələbkar olmalıdır. O, bu fikri təkrar
etməkdən yorulmurdu.
- Bununla
belə siz bəstəkar olmağa üstünlük verdiniz.
- İkinci
kursu əsas sənət kimi Qara Qarayevin kursunda işlədim.
Kvintet
üçün 4 pyes, fortepiano sonatinosu, romanslar yazdım. İmtahan
zamanı komissiyadan yenə də bəstəkarlığa
keçmək lazım olduğunu bildirdilər. 3-cü kursdan Qara Qarayevin kursunda təhsil almağa
başladım.
- Bəs atanızın dediyi kimi,
özünə qarşı "tələbkar
bəstəkar" oldunuzmu?
- Onu deyə bilmərəm... Ancaq nəsə bacarmışam. Səhhətimlə bağlı bəzi problemlər
olduğundan bir qədər geriləmişəm. Təxminən 2000-ci ilə qədər nəsə
yazmışam və yazdıqlarım hardasa səslənib.
Kiminsə xoşuna gəlib, kimsə göz
yumub. Ancaq mən özümdən razı
deyiləm. Hesab edirəm ki, 50 yaş az
deyil. Ancaq əsasən 30-50 yaş arası
məhsuldar işləmişəm. Düzdür,
70-80 yaşa qədər də işləmək olar. Verdi sonuncu operalarını 80 yaşına yaxın
yazıb. Ancaq mən nəzərdə
tutduğum və yazmaq istədiyim bir çox əsəri
hələ yaza bilməmişəm. Məsələn,
səhnə əsəri yazmaq istəyirəm. Düzdür, bunu Bakıda həyata keçirmək
çox çətindir. Ancaq
arzularımı həyata keçirməyə
çalışacağam.
- Nədənsə adınız
mahnı bəstəkarı kimi tanınmır.
- Ötən əsrin 80-ci
illərinin axırlarında Eldar Mansurovla yaxınlıq
edirdim. O bir gün məndən nə üçün
mahnı yazmadığımı soruşdu. Eldar məndən
bir-iki il qabaq Cövdət Hacıyevin
kursunu bitirib. Sonra o yaradılacağını
bütünlüklə mahnı yanrına həsr etdi.
Dedi ki, bu camamata daha tez çatır və tez populyar olursan. Mən də 3-4 mahnı yazdım. Elxan Əhədzadə ifa elədi. Sonra mahnı yanrı nədənsə məni o
qədər də cəlb eləmədi.
- Bayaq dediniz ki, əsərlərin
ifasını təşkil eləmək də çox
çətindir. Bu çətinlik sizi
yaradıcılıq axtarışları həvəsindən
salmırmı?
- Bir vaxtlar bəstəkar Elnarə
Dadaşova deyirdi ki, "birinci simfoniyamın ifa
olunmasını gözləyirəm. İfa
olunmasa ikincisini yaza bilmərəm". Ancaq
məndə elə deyil. Dörd simfoniya
yazmışam, ikincisi ifa olunmayıb. Bundan əlavə,
bir neçə ifa olunmayan əsərlərim də var. O da ola bilər ki, elə ifa olunur ki, mən onun
daha da yaxşı ifa olunmasını istəyirəm. Ancaq deməzdim ki, əsərlərimin ifa
olunmaması məni həvəsdən salır. Sadəcə əhval-ruhiyyəm və
səhhətim yerində olmasa, bu, mənim qarşımı
ala bilər.
Xaos
- Deyə bilərsinizmi, bizdə
musiqi tənqidi hansı səviyyədədir?
- Deyim ki, musiqi tənqidi bərbad
haldadır... Ümumiyyətlə, bizdə
musiqi tənqidi yoxdur. Axır vaxtlar tənqid olunmalı
əsərlər də səslənmir axı... Tənqidin
olmaması bununla da bağlı ola
bilər. Digər tərəfdən, bir
çox musiqişünaslar dünyasını dəyişib.
Kimsə xaricə işləməyə gedib.
Bəlkə də buna görə tənqid
də yoxdur. Tənqid stimul yaradacaq amildir.
Bəstəkar əsərinin ədalətli
tənqidini eşidəndə bu ona yönəldici bir stimul
verir. O nə iləsə razılaşır, nə
iləsə razılaşmır. Tənqid
irəliyə getmək üçün lazımdır. Sovet dövründə sifariş var idi. Yəni müəyyən bir şeyi mütləq
tərifləmək lazım idi. Ancaq
elə bil sanki bu əsər olmayıb. Onun
haqqıda bircə kəlmə söz deməmək,
bəstəkar üçün ən dəhşətli
şey budur.
- Tənqid yoxdursa və yazılan
əsərlər haqqında pis ya yaxşı bir söz
deyilmirsə, onda hansı inkişafdan danışmaq olar? Açığını desək, belə olan halda
musiqi aləmimizi xaosa bənzətmək düzgün deyilmi?
- Təxminən ona yaxındır. Ona görə də mübarizə lazımdır.
Mən Bəstəkarlar İttifaqını
mübariz orqan kimi görürəm. Bir çox
qəzetlərdə yazılan səviyyəsiz materiallar,
telekanallarda baş verən biabırçılıqlar, bir
çox səviyyəsiz kitabların nəşri, bu
qədər namizədliklər... Hətta
doktorluq iddiasından olanlardan elementar bir şey soruşanda
bilmirlər. Çoxları bəlkə
də muğamları tanımır. Konservatoriyanın
rektoru da bu cəhətdən aktiv işləməlidir. Bəstəkarlar İttifaqının orqanı olan
"Musiqi dünyası" yurnalı əvvəllər ayda
4 dəfə, indi isə 2 dəfə çıxır.
İndi həmin yurnal namizədlik
müdafiəsinə hazırlaşanların
nəşrinə dönüb. Bu, maddi
məsələlərlə də bağlıdır. Ona görə bu qurultaya qığılcım
qədər də olsa ümidim var. Bəlkə nə isə
dəyişə bildi.
- Tələbələrinizin
səviyyəsi necə, sizi razı salırmı? Yoxsa yenə də "bərbaddır"
deyəcəksiniz?
- Bu, məni daim narahat edən
sualdır. Ürək ağrısı ilə
deməliyəm ki, gələcək bəstəkarların
səviyyəsi qaneedici deyil. Xəyyam
Mirzəzadə kafedra müdirliyindən çıxandan sonra
yavaş-yavaş geriləməyə başlayıb. Kafedranın indiki rəhbərləri ora yalnız
öz tanışlarını, tələbələrini,
əsərləri və müəllimlik qabiliyyəti olmayan
insanları yığıb. Həmin
müəllimlər öz tələbəlik
əsərlərini indiki tələbələrə
nümunə kimi göstərirlər. Bu,
biabırçılıqdır. Qara
Qarayev heç vaxt öz əsərini bizə
göstərmirdi. O, bizə dünya
mədəniyyətindən danışardı. Biz həmin
əsərlərlə kitabxanalarda, fonotekalarda
Yubiley hesabatı
- Sizi yubiley sualı qorxutmur ki?
- Yox... mən 50 yaşımı o
qədər də hiss eləmirəm. Bəzən
səhhətimdə bir balaca problemlər yaranır. Əgər onlar da olmasaydı, yəqin ki,
qətiyyən hiss eləməzdim. Əsas
bəstəkarın yubileyi necə
dəyərləndirməsidir. Mənim
zənnimcə, bəstəkar üçün yubiley hesabatdır,
indiyə qədər yazdıqlarını göstərə
bilməsidir. Düzdür,
Bəstəkarlar İttifaqı buna söz verir. Simfonik orkestrin ifasında əsərlərimin
çalınmasından ötrü məktubla müraciət
etmişəm. Bir tərəfdən də
qurultayın keçirilməsi gündəmə
çıxdı. Dedilər ki, qoy
payıza qalsın. Ancaq payızda
yerinə yetirilib-yetirilməyəcəyini deyə
bilmərəm. Nə bir konfrans, nə bir
kamera konserti keçirildi. Mən Bakı
Musiqi Akademiyasında 1993-cü ildən, Milli Konservatoriyada
isə 2002-ci ildən çalışıram. Bu təhsil ocaqlarının heç birində
yubileyim yada düşmədi. Heç
adicə xoş bir söz deyən də olmadı. Yeganə olaraq Bəstəkarlar İttifaqından
təbrik teleqramı aldım.
- Çətinliklərə baxmayaraq
ürəklə bağlandığın işdən əl
çəkmək mümkünsüzdür. Bu
mənada nə yazırsınız?
- Planlarım çoxdur. Məndə nə isə bir qığılcım
yaranır, alovlanır və ideya məni harasa aparır.
Vaxt keçdikcə bir də görürsən
ki, başım qarışım, başqa bir ideya həmin
ideyanı üstələyir. Belə
məqamlar çox olur və nəticədə bir çox
ideyalar öz həllini tapmır. Hər
halda 2-3 əsər üzərində fikirləşirəm,
ancaq hələlik konkret nəticə yoxdur. Səhhətimlə bağlı bəzi problemlər
var. Tanrı imkan versə, nəsə yaradarıq.
- İstərdim ki, sualım
primitiv səslənməsin: musiqi sahəsindəki
çətinlikləri görə-görə seçim
qarşısında qalsaydınız, yenə də
bəstəkar olardınız?
- Əvvəldən bilsəydim,
yəqin ki... Mən həmişə deyirəm
ki, bu xəstəlik kimi bir şeydir. Tutuldunmu, xilas ola bilmirsən. Orta
məktəbdə oxuyanda riyaziyyat müəllimim atama deyirdi
ki, Cəlaldan gözəl riyaziyyatçı çıxacaq.
Özüm də riyaziyyatı sevirdim. Ancaq heç zaman qarşımda elə bir sual
durmayıb ki, məndən musiqiçi olacaq, yoxsa yox?
Kaspi.- 2007.- 23-25 iyun.- S. 22-23.