Özümü
bütün türk dünyasının təmsilçisi
sayıram”
Müsahibimiz
Azərbaycan bəstəkarlıq məktəbinin
görkəmli nümayəndəsi, müasir dünya
musiqisinin ən parlaq simalarından biri kimi bütün
dünyada böyük şöhrət qazanmış,
məhz bu sənət nailiyyətlərinə görə
də Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevin
sərəncamı ilə bu yaxınlarda ölkəmizin
yüksək mükafatına - “Şöhrət” ordeninə layiq
görülmüş respublikanın xalq artisti, professor
Firəngiz xanım Əlizadədir.
“Müasir musiqi” “gözəl
olmayan” musiqidir"
- Firəngiz xanım, sizi dünyada
“müasir musiqi”nin ən görkəmli
nümayəndələrindən biri kimi tanıyırlar. Maraqlıdır,
siz özünüz “müasir musiqi” anlayışını
necə xarakterizə edərdiniz? Sizcə, onu digər
musiqilərdən hansı amillər fərqləndirir?
- Təbii ki,
müasir, yaxud avanqard musiqi anlayışını yalnız
zamanla bağlamaq olmaz, yəni “müasir musiqi”, sadəcə
olaraq, müasir dövrdə yaranan musiqi demək deyil.
İncəsənətin digər sahələrində
olduğu kimi, musiqidə də “müasir” anlayışı
bu mənada İkinci dünya müharibəsindən
sonra işlədilməyə başlanmışdır. Bu
müharibə bəşəriyyətə, humanizm
ideyalarına o qədər böyük zərbə
vurmuşdu ki, mədəniyyət-mənəviyyat
məsələlərində bu ideyaları bərpa etmək
üçün sanki hər şeyi yenidən başlamağa
ehtiyac duyulurdu.
Bu zaman o vaxta qədər mövcud olmuş
romantik musiqi ilə müəyyən mənada ziddiyyət
təşkil edən yeni musiqi cərəyanları meydana
çıxdı. Xalqlar və insanlar
incəsənətdə o vaxta qədər hökmran olmuş
romantik ideyaların bəşəriyyəti
fəlakətdən xilas edə bilmədiyinin, daha
doğrusu, xilas etməyə qadir olmadığının sahidi
oldular. İncəsənətin humanist qüdrətinə
inamı bərpa etmək üçün bütün
sənət sahələrində, o cümlədən də
musiqidə yeni başlanğıca ehtiyac duyulurdu.
Romantik musiqidən fərqli olaraq, müasir musiqi zahirən
“gözəl olmayan” musiqidir. Dünya miqyasında götürsək,
müasir musiqi yekcins bir hadisə deyil, burada çoxlu sayda
bir-birindən fərqlənən, hətta bəzən bir-biri
ilə ziddiyyət təşkil edən üslubi
cərəyanlar vardır. Müasir musiqi
yalnız həmin dövrdə sənətə gələn
gənc bəstəkarların yox, həm də o vaxta
qədərki əsərləri ilə dünya
şöhrəti qazanmış İ.Stravinski kimi
böyük sənətkarların
yaradıcılığında təzahür edirdi.
Müasir musiqi ənənəvi musiqidən
yaradıcılıq və ifaçılıq texnikası
baxımından da kəskin fərqlənir. Bir prinsipial
fərq də odur ki, daha çox yaradıcının təbii
duyğularına əsaslanan romantik musiqidən fərqli
olaraq, müasir musiqi əsasən ideyaların ifadəsinə
xidmət edir. Həm də digər postmodernist sənət
cərəyanları kimi, burada da həmin ideyalar çox zaman
əvvəlcədən deklorativ manifest şəklində
bəyan edilir. Bütün bu amilləri nəzərə
alaraq deyə bilərəm ki, müasir musiqiyə onu
birmənalı şəkildə xarakterizə edən
təklif vermək çətin, bəlkə də,
qeyri-mümkündür.
- Elə isə, bu musiqidə
intellektuallıqla emosionallığın, ideya ilə
hissiyyatın nisbəti, harmoniyası necə
müəyyən olunur? Axı necə olsa da, sənət
yaradıcılığı ilk növbədə insanın
mənəvi duyğularının ifadəsi deməkdir?
- Müasir musiqinin elə
tanınmış nümayəndələri var ki, hissiyyat
haqqında heç düşünmək belə
istəmirlər. Onlar hələ Platondan gələn belə
bir fikrə istinad edirlər ki, musiqi riyazi düsturlara
əsaslanmalıdır. Belə bəstəkarların
fikrinə görə, bəstəkar musiqinin fiziki-akustik
qanunlarına uyğun olaraq yeni səs konstruksiyaları
“kəşf etməlidir”. Onların anlamında
bəstəkarlıq (hərfi mənada – “kompozisiya quran”)
təxminən mühəndisliyə, konstruktorluğa
bənzər bir məşğuliyyətdir.
Amma müasir musiqinin elə
təmsilçiləri də var ki, dəqiq elmlərdən
fərqli olaraq, musiqinin bir sənət növü kimi
həmişə insanların hisslərinə, duyğularına
təsir etməli olduğu fikrini birmənalı
şəkildə qəbul edirlər. Onların
fikrincə, musiqi sədaları insan qəlbinin ən incə
tellərinə toxunmalıdır. Buna görə də
müasir musiqidə Şərq motivlərinə bu cür
önəm verilir.
Mənim ideyam odur ki, insan həyatda nə
qədər qəddarlıqla, faciələrlə üzləşsə
də, musiqi insana gözəllik duyğusu
aşılamalı, ona gözəl anlar
yaşatmalıdır. İncəsənətlə təmasda
olmaq insana əlavə stress yox, ilk növbədə
mənəvi, ruhi zövq və rahatlıq verməlidir,
o, həyatdan küsməməli, ona daha da
bağlanmalıdır.
“Muğam bizim musiqidə
ana dilimizdir”
- Firəngiz xanım, siz
Azərbaycan musiqisində “müasir musiqi” anlayışına
doğru ilk addımları atmış böyük
bəstəkarımız Qara Qarayevin yetirməsisiniz. Sizin bir
bəstəkar kimi formalaşmağınızda Azərbaycan
bəstəkarlarından daha kimlərin təsiri olmuşdur?
- Bu suala cavab verərkən,
təbii ki, ilk olaraq Üzeyir bəyin adını
çəkmək lazımdır. Musiqisinin xarakterinə
görə onu ancaq Motsartla müqayisə etmək olar. Bu
musiqiyə yüzlərlə, minlərlə dəfə qulaq
assanız da yenə sizə maraqlı gəlir, yenə orada nə
isə yeni bir şey tapa bilirsiniz. Onun musiqisinin nikbin
ovqatı, intonasiyası yeni doğan Günəşin
parlaqlığını xatırladır. Bu musiqi bizim
ürəyimizin döyüntüsü ilə həmahəng
olan musiqidir. Üzeyir bəyin dahiliyi ondadır ki, janrından
asılı olmayaraq, onun zəif əsəri yoxdur. Baxmayaraq ki, o janrların, demək olar ki,
hamısını ilk dəfə olaraq yaradırdı.
Heyrətli cəhət odur ki, Üzeyir bəy
mükəmməl musiqi təhsili almasa da, Allahdan gələn
vergi ilə bütün bu işləri görə bilirdi.
Bizim mədəniyyət tariximizdə Üzeyir bəy kimi bir
insanın olması Azərbaycan xalqının
xoşbəxtliyidir.
Qara Qarayev mənim üçün təkcə sənət
müəllimi yox, həm də mənəvi ata olub. Başqa
nə deyə bilərəm?!
Ondan başqa mənim çox sevdiyim və çox
yüksək qiymətləndirdiyim bəstəkar Fikrət
Əmirovdur. Fikrət Əmirovun istedadı o qədər
yüksək bir istedad idi ki, o, daha böyük sənət
zirvələrinə ucala bilərdi. Bəzən mənə
elə gəlir ki, onun bütün yaratdıqları sanki
nə isə daha böyük bir sənət hadisəsinin
yalnız başlanğıcı idi. Təəssüf ki,
vaxtsız və qəfil ölümü bu
yüksəlişi yarımçıq qoydu.
- Sizin
yaradıcılığınızda muğam musiqisinin
təsiri çox güclüdür. Sizcə,
sizin musiqinizi - “Habilsayağı”,
“Muğamsayağı”, “Şüştər”, “Dərviş”,
“Çarpazlaşma” kimi əsərlərinizi Üzeyir
bəyin muğam operalarından, “Arazbarı”sından,
F.Əmirovun, Niyazinin simfonik muğamlarından, Q.Qarayevin “Yeddi
gözəl”indən, A.Məlikovun “Məhəbbət
əfsanəsi”ndən, F.Əmirovun “Min bir gecə”sindən, V.Mustafazadənin
caz-muğam kompozisiyalarından sonra peşəkar
musiqimizdə muğamatdan bəhrələnmənin
növbəti mərhələsi kimi
dəyərləndirmək olarmı?
- Qərbdə də
məndən tez-tez soruşurlar ki, sizin üçün
və ümumən Şərq üçün muğam
nədir? Məncə, Qərb musiqisindəki sonata janrı
kimi muğam da insan həyatının hekayətidir. Həyatın
doğuluşu, inkişafı, ölümlə
üzləşməsi və mübarizəsi, sonda yenidən
həyatın başlanğıcına qayıtması
muğam dəsgahlarının aparıcı mövzusudur.
Fəlsəfi mənada bu, insan həyatının modelidir.
Muğam sənətinin ölməzliyini təmin edən
də bu dərin məzmun və fəlsəfi mənadır. Onun haqqında əsrlərdən bəri nə
qədər danışılsa, nə qədər yazılsa
da, muğam hələ sona qədər kəşf
olunmayıb.
Öz musiqimdə muğamdan bəhrələnməyin
xarakterinə gəlincə, qiymətləndirmə
mənasında mən bu barədə bir söz deyə
bilmərəm, bunu dinləyici deməlidir.
Muğam bizim musiqidə ana dilimizdir. Musiqidə biz onun dili
ilə danışırıq. Onu sevmək, ona
bağlanmaq övladın anasına bağlılığı
kimi təbii, doğma bir hissdir.
“Şərq-Qərb münasibətlərinə
qarşıdurma yox, əməkdaşlıq mövqeyindən
yanaşmaq lazımdır”
- Öz əsərlərinizi
“ifası çətin olan əsərlər”
adlandırarkən nəyi nəzərdə tutursunuz?
Sizin əsərlərinizi yaxşı ifa etmək
üçün musiqiçidən hansı keyfiyyətlər
tələb olunur?
- Bu fikir ilk növbədə,
əsərlərin öz xarakterindən törəyir.
Mənim musiqim nə sırf Şərq, nə də Qərb
musiqisidir. Belə demək mümkünsə, həm
məzmunca, həm də formaca onların hər ikisinin
müəyyən elementlərini özündə əks etdirən
sintez nümunəsidir. Buna görə də bu
musiqinin ifaçısı həm Qərb musiqisi
üçün səciyyəvi olan yüksək texniki
peşəkarlıq vərdişlərinə, həm də
Şərq musiqisinə xas olan incəlik və
xırdalıqları ifadə etmək bacarığına
malik olmalıdır.
Bu günlərdə keçirilən
müəllif konsertimdə bizim musiqiçilərlə iş
prosesindəki ünsiyyətim məni inandırdı ki, onlar
yüksək istedada və peşəkar ustalığına
malikdirlər. Ümid edirəm ki, onlarla yaradıcılıq
əməkdaşlığımı bundan sonra da davam
etdirmək mümkün olacaqdır.
- Müasir dünyanın
müasir musiqisinə Azərbaycan motivləri nə verir?
Niyə məhz Azərbaycan musiqisi bu nüfuzu və
mövqeyi qazana bilib? Qərb adamının (dinləyicisinin)
rasional təfəkkürü sizin - Şərq xanımının
irrasional mənəvi dünyasını necə qavrayır,
necə qəbul edir?
- Qərbin özünün
çox zəngin mədəniyyəti, o cümlədən
mükəmməl musiqi sənəti var. Onları məftun
etmək çox çətin, aldatmaq isə
qeyri-mümkündür. Yüksək peşəkarlıq
səviyyəsi olmasa, onlar sadəcə ekzotika xatirinə
heç nəyi qəbul etməzlər. Onların
repertuarına, konsert fəaliyyətinə daxil ola bilmək
üçün, bu şərtlərin hər biri
ödənməlidir: həm səviyyə, həm qeyri-adilik,
həm özlərində olmayan gözəllik, həm də
təbii ki, Qərb dünyagörüşünə uyğun
olaraq, maddi cəhətdən sərfəlilik. Başqa
cür böyük konsert salonlarını doldurmaq
mümkün deyil.
- Qərb-Şərq
qarşıdurması barədə söz-söhbətlər
müxtəlif sahələrə aid diskussiyaların
mövzusuna çevrilmişdir. Sizcə,
mədəni-mənəvi sahədə də belə bir
qütbləşmə varmı, varsa siz bu maneəni necə
dəf edirsiniz?
- Mənə
elə gəlir ki, bu məsələyə, eləcə
də ümumən qloballaşma probleminə qarşıdurma
mövqeyindən yox, sivilizasiyaların dialoqu və inteqrasiya
mövqeyindən yanaşmaq və bu cür qiymətləndirmək
daha doğru olardı. Ölkəmizin geosiyasi mövqeyi bizi
buna bir daha sövq edir.
Müasir dünyada xalqımızın və
Vətənimizin durumu elədir ki, biz
düşmənlərimizin sayını artırmaqdan
qaçmalı, dost qazanmağa
çalışmalıyıq.
“Atamın ən əziz müraciət
forması ”əfəndim" sözü idi"
- Firəngiz xanım, siz
neçə illərdir xaricdə – doğma dil
mühitindən uzaqda yaşayırsınız. Əslində
elə sizin mənsub olduğunuz Bakının elitar musiqi
mühiti üçün də ana dilimiz o qədər
doğma deyildi. Ancaq siz onlardan və bir-iki dəfə
xaricə gedib-gələndən sonra dilini yanılanlardan
fərqli olaraq, nitqinizin təmizliyini və səlisliyini qoruya
bilmisiniz...
- Verdiyiniz qiymətə
görə çox sağ olun. Düzü, mən
həmişə əksinə düşünmüşəm
ki, ana dilimi kifayət qədər yaxşı bilmirəm.
Təmsil etdiyim mühitin qaydalarına baxmayaraq ana dilimizə
qəlbən bağlı olmağım ailəmizdən
gələn bir xüsusiyyətdir. Mükəmməl musiqi
təhsili almaq xatirinə məktəbdə rusca oxusam da,
ailəmizdə həmişə ana dilimizdə
danışırdıq. Mənim rəhmətlik atam çox
vətənpərvər və millətpərvər bir adam
idi. Belə adamlara o zaman nəinki millətçi, hətta
pantürkist deyirdilər. Atamın ən əziz müraciət
forması “əfəndim” sözü idi. Bütün
ömrü boyu Türkiyəni görmək arzusu ilə
yaşadı və bu istəklə də dünyadan
köçdü.
Atam bütün klassik poeziyamızı əzbər bilirdi.
Övladlarında da ədəbiyyata və kitablara sevgi
oyatmağa çalışırdı. Dünya
ədəbiyyatı ilə yanaşı, mən öz
ədəbiyyatımızı da kifayət qədər
mütaliə eləmişəm. Vokal janrlarında
bəstələdiyim əsərlərdə Xaqaninin, Nizaminin,
Nəsiminin, Xətainin, Füzulinin, Vazehin, Nigar Rəfibəylinin,
Nəbi Xəzrinin poeziyasından dönə-dönə
istifadə etmişəm.
- Eşitdiyimizə görə,
hərdən özünüz də şeir
yazırsınız...
- Ancaq özüm
üçün... Dil məsələsində mən
oğlumu nümunə bilirəm. Xaricdə təhsil alıb,
ixtisasca politoloqdur. Ana dilimizlə yanaşı, daha dörd
dili - ingilis, alman, rus, türk
dillərini mükəmməl bilir, bu dillərdə yazıb-oxuyur.
Ancaq stolunun üstündən azərbaycanca kitablar heç
zaman əskik olmur. Harda otursa, əvvəlcə
masasının üstünə Azərbaycanın
bayrağını sancır.
- Xaricdə Azərbaycanı
təkcə sənətçi kimi yox, həm də
vətəndaş kimi təmsil etmək missiyası sizin
üçün nə deməkdir?
- Bu sahədə
ailəmlə birlikdə gördüyümüz
işlərdən, milli varlığımızın
təsdiqi, təbliği üçün
çalışmalarımızdan, bədxah
qonşularımızın nə kimi təxribatları ilə
üzləşməyimizdən açıq və geniş
danışmaq istəmirəm.
Bircə onu demək istəyirəm ki, xaricdə mən
özümü tək Azərabycanın yox, bütün
türk dünyasının təmsilçisi kimi dərk
edirəm.
- Firəngiz xanım,
Azərbaycan Dövlət Akademik Opera və Balet Teatrında
sizin “İntizar” adlı yeni operanız tamaşaya
hazırlanır. Xahiş edirik bu haqda və
ümumiyyətlə, yaradıcılıq planlarınız
barədə məlumat verəsiniz.
- Bilirsiniz, planlar çoxdur,
ancaq mən görülməmiş işlərdən yox,
görülmüş işlərdən
danışmağı xoşlayıram. Opera
üzərində artıq məşqlər gedir, buna
görə də müəyyən məlumat vermək olar.
Maestro M.Rastropoviçin təklifi ilə yazdığım bu
əsər üzərində xeyli vaxtdır ki,
işləyirəm. Professor Nərgiz xanım
Paşayevanın librettosu əsasında yazılmış bu
böyük həcmli opera Vətənimizin müasir
tarixindən bəhs edir. Bu iş bütün yaradıcı
kollektivdən böyük enerji və fədakarlıq
tələb edir. Çalışırıq ki, hər
şey yaxşı olsun.
P.S. Firəngiz xanımla söhbətimiz
əsnasında o, böyük sənət
uğurlarının təsdiqi olan daha iki ərməğan
aldı. Sinqapurdan ona beynəlxalq musiqi müsabiqəsinin qalibi
kimi xüsusi priz, Almaniyadan isə həyat və
yaradıcılığına həsr olunmuş, yenicə
çapdan çıxmış iri həcmli kitab
göndərmişdilər.
Xalq qəzeti.-2007.-10
iyun.-S.6.