Cazın şahzadəsi
Əzizə
Mustafazadə: "Azərbaycanlı qızı olduğumu
heç vaxt yaddan çıxarmıram"
Onu "Cazın
şahzadəsi" adlandırırlar. Elə bu adla da
Əzizə Mustafazadə dünya turnesinə
çıxır. O, yaş fərqindən,
milliyətindən və irqindən asılı olmayaraq
milyonlarla insanların qəlbinə yol tapıb. Unikal sintez
və virtuoz improvizasiyaları tələbkar Avropa
musiqisevərlərini heyrətə salıb. Əzizə
onlara indiyə qədər duymadıqları bir zövq verib;
Qərb musiqisi ilə Şərq musiqisinin harmonik
çulğaşmasından yaranmış gözəllik
bəxş edib.
Ancaq deyirlər ki,
Əzizə Mustafazadə asılı və idarə edilən
adamdır. Atasını itirəndə onun 9
yaşı vardı. Deyilənə görə, o, hətta bu
mənəvi zərbədən uzun müddət
müalicə olunub. Özünə gəldikdən sonra
isə gün ərzində 18 saat musiqi ilə
məşğul olmağa başlayıb, hesab edib ki, məhz
bununla atasının ömrünü uzada bilər.
Anası Elza xanım isə inzibati vəzifəni öz boynuna
götürüb.
Atasının ilk
nigahından doğulan Lalə adlı bacısı ilə
Əzizənin karyerası demək olar ki, eyni vaxtda
başlamışdı. Lalə xanım Fransada
Qran-pri qazanandan sonra Paris Konservatoriyasının fortepiano
sinfində dərs deməyə dəvət olunub. Onları qohumluq
əlaqələri birləşdirsə də, deyilənə
görə, bacıların bir-birləri ilə
ünsiyyətləri yox idi. Sonra Əzizənin anası
Bakıdakı mənzillərini satıb, buradakı
qohum-əqraba ilə də bütün münasibətləri
qırmağı təkid edib. "Dünya cazının
şahzadəsi"nin başı karyerasına
qarışıb.
Deyilənə
görə, Əzizə 1999-cu ildə ingilis Pol Tomasla ailə
qurub. Onlar təsadüfən - Əzizənin konsertində
tanış olublar. Pol əvvəlcə onun musiqisini sevib.
Sonra bu sevgi onu şəxsən caz ilahəsi ilə
tanış olmağa sövq edib. Hətta evləndikdən
sonra Pol təkcə Bakıya gələrək onun ailəsi haqqında
daha çox məlumat əldə etmək istəyib. Pol Tomas
Vaqif Mustafazadə ilə maraqlanıb, onun
İçərişəhərdəki ev-muzeyində olub,
məzarını ziyarət edib.
Ancaq Əzizə bir neçə ildir ki,
hətta atasının qəbrini ziyarət etməyə
də gəlmir. Deyəsən, nəhayət, tilsimlər
qırılıb, "caz ilahəsi" bu dəfə
Bakıda keçiriləcək növbəti caz
festivalında iştirak etməkdən imtina etməyib.
Haqqımda hələ
də şayiələr gəzir?
- Sonuncu dəfə Bakıya 90-cı
illərin axırlarında gəlmisiniz. Deyəsən,
br şirkəti atanızın xatirəsinə həsr olunan
gecədə iştirak etməyə sizi razı sala
bilmişdi. Şayiələr gəzir ki, onda bu
çıxışınıza görə görünməmiş
qonarar tələb edərək, şərtiniz qəbul
olunmayacağı təqdirdə pulsuz konsert verəcəyinizi
bildirmisiniz.
- Bir neçə il bundan qabaq Bakıda
keçirilən "Kaspi cazı və blyüz"
festivalına dəvət olunmuşdum. Onda
festivalın sədri Con Ferqyusson yurnalistlərə
bildirmişdi ki, mən həmin festivalda iştirak
etməkdən imtina etmişəm. "Əzizəni festivala
dəvət etmək istəsək də, səylərimiz
boşa çıxdı. Agentləri ilə əlaqə
saxlamaq heç cür alınmadı. Agentlərindən biri
isə açıq dedi ki, Əzizə Bakıya
qayıtmaq və bu şəhərdə konsert vermək
arzusunda deyil" -deyə bildirmişdilər. Mənim isə
onda doğrudan da qabaqcadan planlaşdırılan konsertim
vardı. Ona görə gələ bilmədim.
- Demək olar ki, siz bütün dünyada
Azərbaycana və onun mədəniyyətinə qarşı
maraq oyatmısınız. Deyirlər ki, gurultulu
soyadınız sizə hələ böyük dividentlər
də gətirir. Hətta danışırlar ki,
uğurlarınız təgcə soyadınız və öz
istedadınızla bağlı deyil, atanızın
tamamlanmamış əsərləri ilə də
əlaqədardır. Yəni siz həmin əsərləri
işləyərək öz adınıza çıxırsınız.
- Mənim haqqımda hələ də
şayiələr gəzir? Hətta kar adam belə,
mənimlə atamın yaradıcılığı
arasındakı fərqi ayırd edə bilər. Düzdür,
bəzən atama bənzəməyə
çalışıram, amma bu məndə hər
dəfə alınmır. Yox, əgər, məni
dinləyənlər fikirləşirlər ki, Vaqif Mustafazadənin
kompozisiyalarını
özümünküləşdirmişəm, onda məni
yalnız təbrik etmək olar. Yenə də təkrar
edirəm, haqqımda deyilənlər şayiələrdən
başqa bir şey deyil. Düzdür, Vətəndən
uzaqlarda məni tanıyır, Vaqif Mustafazadənin qızı
kimi alqışlayır, "Şərqin divi",
"cazın şahzadəsi" adlandırırlar. Onu da
danmırlar ki, mən Avropa musiqi bilicilərinə cazın
sintezində əsil Şərq notlarını tanıda
bilmişəm.
Gələcəyin musiqisi
- Səhnəyə ilk dəfə
çıxdığınız gün
yadınızdadırmı?
- O gün həyatımın ən unudulmaz
və əziz anıdır. 1978-ci ildə atamla Ümumittifaq
caz festivalının keçirildiyi Tbilisi
şəhərinə gəldik. Həmin konsertdə ən
yaxşı müğənni kimi çıxış
elədim. İlk uğur sonradan həyatımda
əhəmiyyətli rol oynadı. 1978-ci ildə atam Monakoda
keçirilən Dünya caz festivalında birinci mükafat
qazandı. Məşhur qaradərili trubaçalan Dizi Qelepsi
həmişə deyirdi: "Vaqifin musiqisi ayrı planetdən
eşidilir. Bu musiqi gələcəyindir!" Anam Elza xanımın
da qeyri-adi istedadı vardı. O, yeni caz-muğam
tərzində oxuyan ilk ifaçı idi. Belə bir
ailədə doğulmaq böyük xoşbəxtlik idi.
İlk dəfə musiqiyə həssaslığımın
necə yaranmasını anam indi də təkrarlamaqdan yorulmur.
Onda 8 aylıq olmuşam. Atam pianoda "Şur"
muğamını improvizasiya edirmiş. Atamın ifası
zamanı mən ağlamağa başlamışam. Hamı
maraqlanıb ki, nə baş verib, mən nə
üçün ağlayıram? Sonra anam musiqi ilə
mənim hisslərim arasında əlaqəni hiss eddib və
atamdan xahiş edib ki, qammanı dəyişib "Rast"
çalsın.
Bu musiqini eşidən kimi mənim
ağlamağım kəsilib. Ona görə də
valideynlərim mənim uğurumu gözlənilməz hesab
etmirdilər. Hər gün evimizdə Azərbaycan xalq
mahnıları, muğam və caz eşidilirdi. Atamın
rəhbərlik etdiyi "Sevil" kvartetinin bütün repertuarını
əzbərdən bilirdim. Artıq o vaxt məndə
improvizasiya qabiliyyəti, musiqi alətlərini və hamını
heyran edən səs formalaşmışdı.
Sonra Bülbül adına məktəbdəki
təhsil illəri öz bəhrəsini verdi. Səylərim,
zəhmətsevərliyim, musiqi intuisiyam müəllimləri
heyran edirdi. Onlar qeyri-adi yaddaşa malik olmağımdan
danışırdılar. Hamı deyirdi ki, bu qızın
böyük gələcəyi var. Sözün doğrusu,
istedadım olsa da, gənclikdə bəstəkar və ya
pianoçu olacağımı fikirləşmirdim. Rəsm,
fiqurlu konkisürmə, balet məni əsir eləmişdi.
Pianoda çalmağa laqeyd yanaşırdım. Musiqi
məktəbində oxuyanda müəllimim "sənə
təcrübə keçmək lazımdır" - deyə
dönə-dönə deyirdi. Mənsə inadla "Mən
təcrübə keçməyəcəyəm, nə vaxt
istəsəm, onda da çalacağam" deyirdim. Kiminsə
mənə diktə etməsini, "bunu mütləq
etməlisən" deməsini heç xoşlamıram.
Mən azadlığı sevirəm.
- Bəs bu inadkarlıqla ilk uğurunuzu nə
vaxt qazandınız?
- 1986-cü ildə yenidən Tbilisidə
keçirilən caz festivalında qızıl medala layiq
görüldüm. Bu mükafat
yaradıcılığımın layiqli
başlanğıcına çevrildi. Əsas müəllimim
olan atam həmişəlik idealıma çevrildi. Ancaq
mən hamıya musiqi aləmində öz qabiliyyətimi, caz
dünyasında hədər yerə olmadığımı
və öz sözümü deməyə qadir olduğumu
sübut etməyə çalışırdım. Buna nail
ola bildiyimə görə xoşbəxtəm.
Konservatoriyanın tələbəsi olana
qədər artıq bir neçə mötəbər
festivalın və müsabiqənin laureatı idim. Artıq
müstəqil olaraq öz bəstəkarlıq
qabiliyyətimi, klassik musiqi və cazın ifaçısı
kimi oriyinal yolumu müəyyənləşdirə
bilmişdim. Başa düşürdüm ki, müasir musiqini
müxtəlif yanrlarda inkişaf etdirmək üçün
dərin bilik və klassik musiqinin istifadəsi lazımdır.
- Deyə bilərsinizmi, bu gün Vaqif
Mustafazadənin qızı olmaqla hansı məsuliyyəti
daşıyırsınız?
- Vaqif Mustafazadə
virtuoz sənətkar idi. O, məharətini, istedadını
beynəlxalq səviyyədə təsdiqləmişdi.
Atam öz
caz-muğam improvizasiyaları ilə əsl əfsanəyə
çevrilmişdi. Bu gün həyatda
qazandıqlarıma görə atama borcluyam. Atamın
ölümündən bir neçə il
keçməsinə baxmayaraq, həmişə elə
bilirəm ki, onun ruhu mənim yanımdadır. Digər
tərəfdən, onun fiziki yoxluğunu heç cür
ağlıma sığışdıra bilmirəm. Mənə elə gəlir ki, atam mənə
göylərdən kömək edir. Onun adına
layiq olmaq üçün gecə-gündüz
çalışıram. Hərdən
qüvvəm tükənir, işləyə bilmirəm.
Belə anlarda atamın anama söylədiyi sözlər
yadıma düşür: "Elza, mən tezliklə bu
dünyadan köçəcəyəm. Çox az vaxtım qalıb. Ancaq bizim
Əzizəmiz var, bacarmadıqlarımı o həyata
keçirəcək". Onda mənim 6
yaşım vardı. Böyüdükcə,
ata-anamın ümidlərini doğrultmağa bütün
qüvvəmlə səy göstərirdim.
- Atanızı -
idealınızı çox erkən itirdiniz. Karyeraya
doğru çətin yolu adlayana qədər sizə çətin
olmadı ki?
- Mənə elə
gəlir ki, ölüm sadəcə bioloyi aktdır. Atamın ölümündən çox vaxt
keçir, ancaq onun ruhu həmişə mənimlədir.
Harada olmağımdan asılı olmayaraq, o
mənim yanımdadır. O, dünyasını
dəyişəndə mən balaca idim, hələ bu itkinin
ağırlığını o qədər də dərk
eləmirdim. Yalnız böyüyəndən sonra bu
faciənin nə qədər böyük olduğunu hiss
elədim. Başa düşdüm ki, biz dahi itirmişik!
Həyat çox
ədalətsizdir. Atamın
ölümündən sonra anam öz karyerasını
dayandırdı, bütün diqqət və eneryisini
mənə yönəltdi. Buna görə
ona minnətdaram. Təsəvvür edə
bilməzsiniz ki, o mənim üçün nələr edib.
Mən onun musiqi qabiliyyətinə etibar
etmişəm. Onun qeyri-adi ritm duyumu var. Bu
mənə kompozisiyalarımda çox kömək edir. Atam da həmişə caz kompozisiya
əsərlərini bəstələyəndə "Elza,
sən ən yaxşı tənqidçisən, qulas as,
necə fikirləşirsən, bu versiya yaxşıdır,
yoxsa o biri?" - deyə onunla
məsləhətləşərdi. Hər bir
musiqiçinin şəxsi həyatını və
yaradıcılığını etibar etdiyi insan olmalıdır.
Şükür Allaha, mənimçün
belə insan anamdır. Demək olar ki,
bütün yarıdıcılıq yolumda
köməkçim odur. O, həmçinin prodüser
vəzifəsini yerinə yetirir. Uğurlarıma
hamıdan çox sevinən də odur.
- Öz
improvizasiyalarınızla nə demək istəyirsiniz? Bunlar yalnız atanızın tutduğu yolun
davamıdırmı?
- Düzdür, mən caz
ifa edəndə çox improvizə edirəm. Mənim
kompozisiyalarım klassik cazdan fərqlənir. İstəyirəm ki, mənim musiqim insanlara
müharibəsiz, nifrətsiz, sakit bir həyat yaşamaq hissi
aşılasın. Bütün bunlar
bəşəriyyətin təcrübəsinin
dəhşətli aspektləridir. Həyat
çox qısadır, onu daha da
gözəlləşdirmək olar. Biz onu
nə üçün primitiv hərəkətlərlə
dağıdırıq, bunu başa düşə
bilmirəm. Atam həmişə deyərdi
ki, dünyanı musiqi xilas edəcək. Caz
kompozisiyalarını ifa edəndə öz-özümə
fikirləşirəm ki, doğrudan da insanları mahnı
ilə sakitləşdirmək mümkündür.
Bu gün artıq
səhnə mənimçün doğmadır. Mən
özümü səhnədə evimdəki kimi hiss
edirəm. Geniş tamaşaçı kütləsi
qarşısında özümü rahat və sakit hiss
edirəm. Caz kompozisiyalarımın ilham
mənbəyi muğamdır. Muğam
sevimli musiqidir. Mən ondan tipik
ənənəvi formada istifadə eləmirəm. Mən onu klassika və avanqard musiqi ilə
uzlaşdırıram.
Haqsızlıqdan susan ürək
- Bakı növbəti caz
festivalına hazırlaşır. Belə bir
festivalı təşkil etmək, vaxtilə, Vaqif
Mustafazadənin ən böyük arzusu idi. Sizin orada iştirakınız yəqin ki, onun ruhunu
da şad edər.
- Bakıda caz
festivalının keçirilməsi atamın ən
böyük arzusu olmuşdu. Ancaq bu işdə
ona həmişə mane olmuşdular. İllərcə
arzusunda olduğu bu festival onun ölümündən sonra
keçirildi. Əsərləri
çalındı, xatirəsinə həsr olunmuş caz
kompozisiyaları səsləndi, adı dönə-dönə
xatırlandı. Ölümündən
sonra haqqında radio, televiziya verilişləri
hazırlandı. Qəzet-yurnal
məqalələri çap olundu. Haqqında
film çəkmək, kitab yazmaq arzusu da yarandı. Ancaq butun bunlar ona sağlığında
gərək idi. Onda, mənə elə
gəlir ki, ömrü uzana bilərdi. Yadigar
qoyub getdiyi əsərlər də daha çox olardı.
Atama qarşı haqsızlıqlar çox oldu.
Elə bu haqsızlıqlar da onun ömrünə
son qoydu. Atam infarktdan dünyasını
dəyişəndə 39 yaşı vardı. Vaqif Mustafazadə bəstəkarlıq
fakültəsini bitirməmişdi. Ancaq
iki konsert, simfonik əsərlər, sonatalar, çoxlu
fortepiano prelüdləri, fuqalar, skertsolar, balladalar
bəstələmişdi. 1300-dən
çox caz kompozisiyasının müəllifi idi. "Əzizəni gözləyərkən"
kompozisiyasına görə planetin ən yaxşı
bəstəkarı sayılmışdı. Ancaq bəstəkarlığı haqqında diplomu
yox idi. Odur ki, rəsmi olaraq
"həvəskar bəstəkar" hesab olunurdu. Anam danışır ki, belə yanaşma atama
ağır təsir edirmiş. O, nə qədər
mahnılara həyat bağışlamışdı. Lent yazılarının çoxunun qonorarından
imtina edirdi. Təki fonotekaya
düşsün, hərdən radioda səslənsin. "Bayatı şiraz" kompozisiyası
üçün çox çalışmış,
bəyəndirə bilməmişdi. Nə yaxşı
ki, lent yazısı evimizdə qalıbmış. Çox sonra məlum oldu ki, bu kompozisiya
mükəmməl bir sənət nümunəsidir. Televiziyada solo-konsert vermək istəyirdi, ancaq buna
imkan vermirdilər. İndi onun iştirak
etdiyi televiziya verilişlərinin heç birinin
videoyazısı saxlanmayıb. Nə video,
nə də kinolentdə bir solo-konserti qalıb. Azərbaycan televiziyası onun haqqında veriliş
hazırlamaq istəyəndə, videokadrlar üçün
Gürcüstan televiziyasına ağız açmalı
olurdu. Onun yaratdığı
"Sevil" kvartetini gözü
götürməyənlər çox idi. Deyirdilər ki, axı, bu ansambl nəyə
lazımdır. O nədir oxuyurlar, "Dayan zaman,
dayan". Deyirdilər ki, Mustafazadə bizi
inkişafdan əl çəkməyə
çağırır. Onun
mahnılarını mənasız adlandırırdılar.
Bu mahnıları fonotekada dustaq
eləmişdilər. Bir yığın
mahnıları efir üzünə həsrət
qalmışdı. Muğam-caz
vəhdətini ifasında, yaradıcılığında
təsdiqləmək atamın həyat məktəbi idi.
Amma onun bu cəhdlərini az qala milli
musiqimizə xəyanət kimi qiymətləndirirdilər. Atam
həmişə deyirmiş: "Muğamla caz bir-birinə
elə yaxındır ki, sanki muğam caz üçün
yaranıb. Caz da, muğam da inprovizə
musiqisidir. Cazın əsasını
amerikalılar qoysalar da, onlar öz cazlarını ifa
etmişdilər. Bizim muğam lad
baxımından o qədər zəngindir ki, bu sahədə
lazımi səviyyədə işləsən, dünya
cazında çox maraqlı məktəb yaratmaq olar".
Bununla bağlı onun çoxlu planları var
idi. Kompozisiyalarının
hamısını da caz-muğam vəhdəti
üzərində qurmuşdu. Atam
həmişə deyirmiş ki, caza sadəcə qulaq asmaqla onu
qavramaq, dərk etmək çətindir. Burada
da öyrənmək, eşitdiyini təhlil etmək, lazım
gələrsə, müəyyən şeyləri
professionallardan soruşmaq lazımdır. Caza,
onun tarixini, ənənələrini və təbiətini
bilmədən sadəcə qulaq asıb fikir demək olmaz.
Caz ürək musiqisidir. Bu
musiqi hər şeydən əvvəl ürəkdən
gəlir.
Heyf ki, atama bu
düşüncələrini istədiyi kimi həyata
keçirməyə imkan vermədilər. Onun
ürəyi haqsızlıqlara dözmədi.
Əzizənin
altıncı hissi
- Bilmirəm, bunu da
şaiyə hesab edəcəksiniz, yoxsa yox: sizdə
öncəgörmələr olduğu haqqında da
məlumatlar yayılıb.
- Yox, məndə altıncı hissin
olduğunu gizlətmirəm. Baş verən
təhlükəni qabaqcadan bilirəm və adamları
xəbərdar etməyə çalışıram. Bir
neçə dəfə insanları ölümdən
qurtarmışam. Tanışlarım artıq
"cümə axşamı, saat 18.30-da rul arxasında
oturmayın və ya sabah şəhərə getmək
lazım deyil" kimi sözlərimə adət edib.
Xəbərdarlıqlarım özünü doğruldub. Bir
neçə dəfə insanları real ölümdən
xilas eləmişəm. Mən hətta Nyu-Yorkda baş
verən 11 sentyabr hadisələrini də qabaqcadan hiss edirdim.
Həmin faciəyə bir neçə saat qalmış
qəribə bir yuxu görmüşdüm: hündür bina,
yarısı aydın, yarısı qaranlıq göy
qübbəsi... Faciəvi hadisələri intuitiv hiss
edirəm. Bu vergi mənə valideynlərimdən keçib.
- "Dünya cazının
şahzadəsi"nə gələcək planları
barədə ənənəvi sual vermək yersiz
səslənməz ki?
- Hazırda nəhəng layihələrdə
işləyirəm, solo konsertlərlə
çıxış edirəm, albomlar yazdırıram. Con
Patituççi, Deyv Veykl, Omar Hakim, Tuts Tillemans, Bil Evans kimi
dünya miqyaslı musiqiçilərlə
əməkdaşlıq edirəm. Xaricdə
yaradıcılıq fəaliyyəti ilə çox ciddi
məşğul oluram. 6 albomumun işıq üzü
görməsi buna sübutdur. Məndə olan məlumata
görə, həmin kaset və disklərin pirat
nüsxələri də Bakıda yaxşı satılır.
Müxtəlif festival və müsabiqələrdə
iştirak edərkən heç vaxt öz xalqımın
qızı olduğumu yaddan çıxarmıram.
Özümü azərbaycanlı ifaçı kimi təqdim
edirəm. Onu da deyim ki, istənilən layihəmi atamın
xatirəsinə həsr edirəm. Bu gün həyatda nə
qazanmışamsa, ona görə atama bocluyam.
- "Caz ilahəsi"nin musiqidən kənar
məşğuliyyəti varmı?
- Boş vaxtlarım olanda yağlı
karandaşla şəkil çəkməyi xoşlayıram.
Bu, vaxtımın keçməsinə kömək edən
ən sevimli məşğuliyyətimdir.
Çəkdiklərim də musiqi səslərinə
oxşayır. Onları təsvir eləmək çox
çətindir. Onlar caz, muğam, klassika və avanqardın
qarışığının improvizasiyasıdır. Və
yaxud o, daha çox mənim ifama, piano ilə səsin
sintezinə bənzəyir.
- Caz həvəskarlarını bir sual
düşündürür: elə isə Əzizənin
6-cı hissi onun vətənə qastrola gəlməyini nə
zaman xəbər verəcək?
- İnşallah, bu günlərdə caz
festivalında iştirak etmək üçün
gələcəyəm. Bakı üçün, uşaqlığımın
keçdiyi İçərişəhər üçün
yaman darıxmışam.
Kaspi.- 2007.- 24 iyun.- S. 22.