Qaliboğlu E.
Yuğ teatrında “İlan dərisi”
Bu
günlərdə "Yuğ"
teatrında Slaboden Şnayderin eyni adlı pyesinin motivləri əsasında
"İlan dərisi"
tamaşasının nümayişi
oldu. Tamaşanın quruluşçu rejissoru David Sakvarelidzedir. Musiqisi Vato Kaxidzeyə
məxsus olan tamaşada teatrın 8 aktyoru iştirak edirdi. David Sakvarelidze
1970-ci ildə Tiflis şəhərində doğulub.
Tiflis Teatr İnstitutunda rejissor M.İ.Tumanişvilinin kursunu
bitirib. Ş.Rustaveli, K.Marcanaşvili və Kinoaktyor Teatrlarında işləyib. K.Qoldoni, K.Qotsi, müasir gürcü və dünya dramaturgiyasının
pyeslərini səhnələşdirib.
"Pikkolo Teatro"
(Milan, İtaliya),
"Teatr Vork Şop" (Nyu-York,
ABŞ), "Milli Teatr
Studiya" (London, İngiltərə, bədii
rəhbəri Piter Bruk) teatrlarında çalışıb. David
Sakvarelidze "Qafqaz Teatr Laboratoriyası" Fondunun təsisçisidir.
Hazırda Z.Paliaşvili
adına Gürcüstan
Dövlət Opera və Balet Teatrının
baş direktorudur.
Bir saata yaxın çəkən tamaşa
rəmziliklərlə doludur.
"Yuğ" sayağı
tamaşada müxtəlif
mürəkkəb məqamlar,
hadisələr aktyorların
hərəkətlərindən anlaşılır. Həm
də müəyyən
məqamlar tamaşaçı
üçün qaranlıq
qalır. Morqda (ölüxanada) müvəqqəti
məskunlaşmış Marta
(Yaqut Paşazadə) və Həsən (Qasım Nağı) faciəvi hadisəyə müxtəlif cür reaksiya verirlər. Sarsılmış Marta əsgərlər
tərəfindən zorakılığa
məruz qalmış
qızın acı-ağrılarını duya
və onu mümkün qədər müdafiə edə bilir. Ümumən anlaşılan budur ki, ən bədbin,
ruhsuz, ümidsiz məqamda belə insanın yaşamaq eşqi, başqalarını yaşatmaq keyfiyyəti əksər
hallarda ölmür. İnsanı insanilik duyğusu, keyfiyyəti yaşamağa, yaxşı
işlər görməyə
daim sövq edir. Öldüyü zənn edilən, amma bir təsadüfdən
sağ qalan Ezra (Mətanət Abbaslı) tamaşaçıya
öz rolu ilə müəyyən mənada insanın ölüm-olum təzadını, aqibətini
çatdıra bilir. Yeddi ay qaranlıq
zirzəmidə - morqda
Marta və Həsənlə birgə
qalmağa məcbur olan Ezranın - gələcək ananın
sarsıntıları tamaşa
boyunca onun sifətindən əskik olmur.
Tamaşada üç obrazın (Baltazar - Fərhad İsrafilov, Melxior - Saim Qəhrəmanoğlu, Kaspar
- Yusif Novruzov) hərəkətlərində daim
dəyişən, özünə,
insanilik imkanlarına çatmamış adam xislətinin xeyir və şər yönlərini müşahidə
etmək olur. Qəfil səhnəyə
daxil olan, əndrəbadi geyimli, dərvişə oxşar
libaslı şəxslər
müxtəlif yumorlu hərəkətlər edirlər.
Tamaşada "Doğulmamış
uşaq - İlan"
(Mikayıl Mikayılov)
obrazı Martanın zorakılığa məruz
qalmasının təcəssümü
kimi anlaşılır.
Əzranın uşaq
yox, "ilan doğmasını" yəqin
etməsi, qış gecələrində saatlarla
ilanla "söhbət",
hətta onunla "rəqs" belə etməsi surətin daxili aləminin tamaşaçı
beynində müxtəlif
assosiasiyalarını yaradır.
İlanın qanlı
köynəyinin tonqala
atılması, sonda ənənəvi üçlüyün
səhnəyə gəlişi
ilə tamaşa başa çatır. Buradakı ilan obrazı mahiyyətcə insanın daxili şərinin ifadəsi kimi də anlaşıla
bilər. İnsanın
daxilində tülkülük,
canavarlıq, ilanlıq
kimi mənfi keyfiyyətlər var. Lakin insan təkcə
bunlardan ibarət deyil. İnsanın xeyir imkanı daha çox və dərinlərdədir.
Görünür, dramaturq
müharibə fəlakətinin
adamın xislətindən
doğmasının ifadəsi
və nəticəsi kimi ilan obrazını
təqdim etməyi qərara alıb. Lakin "dərisi yandırılmış ilanın"
adam cildində yaşama, beləliklə də cəmiyyətdə
daim aldadıcı libasda cövlan etmək imkanı yenə qalır. Nə qədər ki, adam daxilində
ilanlıq ölməyib,
onun hər an baş qaldırmaq,
sancmaq təhlükəsi
gerçəkliyə çevrilə
bilər, necə ki, çevrilir.
Tamaşanın əvəzedici rejissoru Mikayıl Mikayılov deyir: "Bu tamaşanı gürcü rejissoru David Sakvarelidze qurmuşdu. O zaman mən bu teatra
aktyor kimi dəvət olunmuşdum. Tamaşa 2 ildir ki, oynanılmırdı. Qərara gəldik ki, tamaşanı yenidən repertuara daxil edək. Tamaşada xüsusi bir dəyişiklik olmayıb. Tamaşa yazıçı Sloboden Şnayderin əsəri əsasında hazırlanıb,
Yuqoslaviyada müharibə
başlayan zaman hadisələrin gərginliyindən
bəhs edir. Müharibə zamanı bir qadını yeddi əsgər zorlayır. Qadın həmin müdhiş hadisədən sonra hamilə qalır. Tamaşa qadının
"uşaq doğsun,
ya doğmasın"
motivi üzərində
qurulub. Ümumiyyətlə,
əsər müharibəyə
kəskin etiraz notları üzərindədir.
Hadisələr morqda baş verir. Həsən müsəlman,
Marta isə xristiandır. Onlar morqda yaşayırlar. Bu adamlar müharibə
gedən şəraitdə
canlarını qurtarmaq
üçün gizlənirlər.
Onu da deyim
ki, pyes çox böyükdür.
David əsəri xeyli qısaltdı. 8 günə belə bir əsərin qurulması asan iş deyildi. Amma əsas məzmunu saxlamışıq.
Qeyd edim ki, David "Yuğ"un dəst-xəttindən o qədər də xəbərdar deyildi. Bu tamaşanı
Gürcüstanda oynamışıq,
orada çox bəyənilib".
Xalq cəbhəsi.- 2007.- 2 iyun.- S. 15.