O
adamları yada salırlar ki, övladları
vəzifədədir
Yaradıcılığı Milli Teatr
tariximizin ayrıca bir səhifəsi kimi
dəyərləndirilən
Hökümə Qurbanova isə layiq
olduğu səviyyədə xatırlanmır
"Həqiqi sənətkar
həmişə gəncdir. Çünki o, daim
hərəkətdə, hər an axtarışda, hər an
yoldadır. Onun xəyalları, əməlləri,
elədikləri və eləmək istədikləri
tükənməzdir. Onun üçün intəha, duruş,
dayanacaq yoxdur. Hökümə Qurbanova belə
sənətkarlardandır. Hökümə xanımın
ömür-gün yolunu xatırladıqca, onun
haqqındakı həqiqətin təkcə bir aktrisaya aid
olmadığına inanırsan. O, milli teatrımıza aid
həqiqətin ayrıca bir səhifəsidir. Ona soyuq bir
rəftarla yanaşmaq, oradakı xoş hadisələrdən,
gözəl misallardan həzz almamaq, sevinməmək,
vəcdə gəlməmək mümkün deyil". Bu
sözləri bir neçə il bundan qabaq görkəmli
reyissor Mehdi Məmmədov Hökümə Qurbanovanın
sənətinə heyranlığını ifadə
edərək yazıb.
Belə insanlar
haqqında adətən "Tanrının xoş vaxtında
doğulub" deyirlər. Tale ondan heç nəyi
əsirgəməmişdi. Nə ilahi gözəlliyi, nə
də istedadı. Elə ömrü boyu bütün
qapılar da üzünə istedadından doğan
işığın gücünə
açılmışdı. Bu işığın
arxasınca uzun bir yolun ağına
düşmüşdü.
İçərişəhərdəki
evləri əsil sənət ocağı idi. Bu
ocaqda ömrünü-gününü milli
teatrımızın inkişafına həsr edən insanlar
yaşayırdı. Xalq rəssamı Nüsrət
Fətullayev, görkəmli aktrisa Hökumə Qurbanova və
həyatla vaxtsız, ömrünün
çiçəklənən vaxtında vidalaşan aktrisa
Vəfa Fətullayeva...
Hökumə
Qurbanova ilə Vəfa xanımı hamı tanısa da,
təəssüf ki, ailənin başçısı
Nüsrət Fətullayevin adı bu gün oxuculara heç
nə demir. Teatr ictimaiyyətinin cavan
nümayəndələri bəlkə də onun adını
ümumiyyətlə eşitməyib. Azərbaycan teatr
tarixində əvəzsiz xidmətləri olan bu rəssam
haqqında nə yazan var, nə də xatırlayan...
Sənət
yanğısı
"Elə
insanlar var ki, bu dünyadan köç edəndə,
onların itkisi illər boyu adamı yandırır.
Hökümə Qurbanova da belə insanlardan idi. Onun haqqında ən gözəl sözlər
yazılmalıdır. Çünki o, həm
insanlığına, həm də
sənətkarlığına görə ən yaxşı
sözlərə layiqdir" - deyə aktrisaın həyat
və faəaliyyətinə yaxından bələd olan
reyissor Hafis Fətullayev danışır:
-
Hökümə xanımın qəlbində
sənətə dərin sevgi, səhnəyə əbədi
məhəbbət ailələrində yaranmışdı.
Anası Malikat xanım böyük bəstəkar
Müslüm Maqomayevin doğma bacısı idi. Uzun
müddət Füzuli (keçmiş Qubernski)
küçəsində Müslüm bəyin olduğu
evdə yaşayıblar. Hökümə xanımı teatra
gətirən yollar da buradan başlanıb. Müslüm
bəyin otağı qonaqsız, səs-küysüz
olmazmış. Müslüm bəy təbiət etibarilə
qonaqpərəst, xoşxasiyyət bir adam olduğundan, onu daha
çox teatr həvəskarları, incəsənət
maraqlıları, o vaxtın məşhur səhnə
xadimləri əhatə edirdi. Hökümə xanım
teatra çox sonralar gəlmişdi. Amma sənətə
vurğunluq, səhnəyə sevgi ehtimal ki, onda həmin
vaxtdan yaranmışdı. O gizli duyğunu, heç şübhəsiz,
gözəllik duyğusu, sənət yanğısı
adlandırmaq olardı.
Hökümə
xanımın ata-anası da incəsənət vurğunu
idilər. Ailədəki uşaqlara isə yalnız
yaxşı oxumaq ixtiyarı verilmişdi. Odur ki, nəinki
uşaq şıltaqlığından, nazından, hətta
adi arzularından asılı olmayan yumşalmaz,
dəyişməz, pozulmaz reyimdə dolanırdılar. Hökümə xanımın oxuduğu 38 saylı
qız məktəbində, sonra daxil olduğu 33 saylı
məktəbdə yaxşı musiqi, ədəbiyyat, dram,
tikiş, idman dərnəkləri vardı. Valideynləri
isə qısqanc bir maraqla, aramsız nəzarətlə
uşaqlarının bu dərnəklərdə
məşqlərini izləyirdilər... Onlar
incəsənəti, xüsusilə musiqini çox
sevirdilər.
Hökümə
xanım ilk dəfə teatra Müslüm bəylə gedir.
Gördüyü, dinlədiyi ilk tamaşa da "Leyli və
Məcnun" olur. Evə qayıtdıqda isə tamaşada gördüyü
səhra, qayalıq, mağara daim gözündə
canlanır, cır-cındır paltarda ətrafı
uzun-uzadı süzən pəymürdə bir adamın
yanıqlı səsi hey qulaqlarında səslənir.
Beləcə, həmin təsirdən qurtula bilməyən
Hökümə xanım teatra ayaq açır. Onu teatra
yaxınlaşdıran ilk cığır Ələsgər
Ələkbərov və İşçi Teatrı ilə
tanışlıq olur. Hökümə
xanım Ələsgərlə nişanlı olduğu
günlər hələ gənc aktyorlar sırasında
sayılsa da, öz istedadı ilə seçilirdi. 1932-ci
ildə İşçi Teatrı Gəncə
şəhərinə köçürülür.
Ələsgər Ələkbərovla toylarından sonra
Gəncəyə yola düşürlər.
Aktyorların əksəriyyəti teatr işçiləri
üçün ayrılmış xüsusi binada olurdu.
Onların mənzili Abbas Mirzə Şərifzadə ilə
yanaşı düşmüşdü. Abbas Mirzə
Hüseyn Cavidin "Şeyx Sənan" pyesini tamaşaya
hazırlayırdı. Teatrın binası təmirdə
olduğuna görə və darısqallıq ucbatından
məşqlər tez-tez onun mənzilində keçirdi.
Hökümə
xanım həmin günləri sonralar belə
xatırlayırdı:
-
Bizim mənzilləri nazik bir divar ayırdığı
üçün məşqlərin gedişini, reyissorun
qeydlərini, məsləhətlərini hər dəfə
əvvəldən-axıradək aşkar eşidirdim.
Özümün xəbərim olmadan burada keçən
bütün məşqlərin iştirakçısı
olurdum. Xumar rolunun ifaçısı o qədər
də həssas, çevik olmadığına, ləng
işlədiyinə görə, reyissor vaxtının
çoxunu ona və Xumara aid parçaların təkrar
məşqlərinə sərf edirdi. Mən bir
müddətdən sonra ayılıb gördüm ki, Xumar
rolunu əzbər bilirəm. Rolu günü sabah oynamağa
hazıram. Beləliklə, sənətə
gəlməmişdən çox-çox əvvəl aktrisa
olmuşam, məşqlər eləmişəm. Abbas
Mirzənin reyissorluğu ilə Xumar
"hazırlamışam". Bu qəribə
əhvalatı uzun illər bir mən bilmişəm, bir də
Ələsgər Ələkbərov. Üstündən 23 il
keçəndən sonra Dram Teatrda "Şeyx Sənan"
tamaşası hazırlananda Xumar rolunda məşq və
çıxış edəndə, tez-tez o qəribə
hadisəni və o böyük sənətkarı
minnətdarlıqla xatırlayırdım. Mən aktrisa olmaq
arzusunu ilk dəfə həmin gizli məşqlərdən
sonra duydum..."
Hökümə
xanım səhnəyə qədəm qoyanda rəsmən
kiminsə şagirdi olmamışdı, amma gördüyü
görkəmli sənətkarlar və həyatın özü
onun institutu olub. O, səhnəmizə gələndə Sona
Hacıyeva, Mərziyyə Davudova, Fatma Qədri və başqa
görkəmli aktrisalar öz sözlərini demişdilər.
Səhnədə yeni ifaya ehtiyac vardı. Abbas
Mirzə, Ülvi Rəcəb, Sidqi Ruhulla, Ələsgər
Ələkbərov, Rza Əfqanlı və başqa
sənətkarlarımız tamaşaçıları elə
ovsunlamışdılar ki, onları bu heyrətdən
ayıltmaq böyük hünər və fitri istedad
tələb edirdi. Hökümə xanım
gecəli-gündüzlü çalışdı,
yoldaşlarından öyrənməyə can atdı,
səhv, doğru fikirləri dinlədi. Əziyyətli
günləri də çox oldu. Bəzən xətrinə
dəydilər, fikirləri ilə hesablaşmadılar.
Bəzən ən yaxşı məsləhətlərini
qulaqardına vurdular, hardasa onun sənətinə
inanmadılar. Təntidi, ağladı. Ancaq ürəyində
yaman günün az olacağına ümidi, ən
başlıcası isə öz istedadına inamı onu geri
çəkilməyə qoymadı.
Dərin
xarakterlər ustası
Səhnəyə
onun simasında yeni aktrisa gəldi. O, fitri istedada malik,
təbiət vergisilə zəngin, daxili və zahiri
keyfiyyətlərinə görə cazibədar bir aktrisa kimi
hamını heyran etdi. Çoxları onun əsirinə
çevrilmişdi. Xüsusi bir istedadla yaratdığı
rolları onun sənətini gözü
götürməyənlərə ən yaxşı cavab
oldu. Hökümə xanımın "Almaz"dakı
Yaxşısını Cəfər Cabbarlı bəyəndi.
"Fərhad və Şirin"dəki Məryəmini,
Şirinini, "Vaqif"dəki Tamarasını hamı sevdi.
O, Vilyam Şekspirin "Qış nağılı"ndakı
Hermona ilə tamaşaçıları elə heyrətə
gətirdi ki, o vaxt heç bir qəzet onun sənəti
haqqında susa bilmədi. SSRİ xalq artisti,
tanınmış reyissor N.Oxlapkov onun "Mariya
Tüdoru"nu görəndən sonra Azərbaycan
Dövlət Dram Teatrının Şekspiri açıq
duyumla başa düşdüyünü alqışladı.
1956-cı ildə London səfəri zamanı "Oldviq"
teatrının reyissoru onu Kleopatra rolunda gördükdən
sonra sovet nümayəndəsindən
xahiş etdi ki, bu aktrisanın iştirakı ilə daha bir
tamaşa versinlər. Özü də Antoni rolunda Lourens Olivde
oynayacaqdı. Təəssüf ki, ondan asılı olmayan
səbəblər üzündən bu tamaşalar
göstərilmədi. Şekspir qəhrəmanlarının
ən yaxşı ifaçısı olan
Hökümə xanım yüzdən çox ədəbi
qəhrəmana səhnə həyatı verib. Aktrisanın
həyatının ən maraqlı məqamlarından biri
"Azərbaycanfilm" kinostudiyasında C.Cabbarlının
ssenarisi və reyissorluğu ilə "Almaz" filminə
çəkilməsi olub. Böyük dramaturq
təsadüfən fotoqraf vitrinində Hökümə
xanımın şəklini görüb, Yaxşı rolunu
oynamaq üçün soraqlayıb. Sınaq uğurlu olub.
Hökümə xanımın çəkildiyi bu film
böyük müvəffəqiyyət qazanıb.
Hökümə
xanımın rolları da böyük xarakterlər, dərin
dramatizm, yüksək faciə ehtişamı ilə
cilalanmış obrazlar idi. Bu obrazlar ayrı-ayrılıqda
insan taleləri idi. Hökümə xanım bu obrazları
həyatda olduğu kimi yaratsa da deyirdi: "Mən
oynadığım qəhrəmanların heç birinə
bənzəmirəm. Axı onların hərəsi bir
fərddir. Doğrudur, hadisələr, dramatik
vəziyyətlər arasında bənzərlik, oxşar zahiri
əlamətlər tapmaq mümkündür. Lakin bütün
bunların müqabilində onlar hardasa bir-birindən
fərqlənir və ya digər keyfiyyətləri ilə
seçilirlər. Bir-birinə zahirən oxşayan insanlar da
düşüncə tərzinə görə, daxilən,
mənəviyyatca eyni ola bilməzlər".
Təəssüf...
Aktrisanın
şəxsi həyatındakı uğursuzluq obrazların
dolğun olmasını sanki tamamlayırdı.
Ələsgər Ələkbərovla ayrıldıqdan sonra
həyatındakı natamamlıq ona əzab verirdi.
Çoxları da onun taleyindəki
yarımçıqlığa təəssüflənirdi...
Hökümə xanım həyatında kiminləsə
ünsiyyətə ehtiyac duyurdu. Tale onu teatrın baş
rəssamı Nüsrət Fətullayevə
yaxınlaşdırır. Onlar 25 ilə yaxın bir yerdə
ömür sürürlər. Sevimli qızı Vəfa
öz şıltaqlığı, mehribanlığı
və səmimiyyəti ilə bu ailənin bağlarını
daha da möhkəmləndirir. Hökümə xanım
istəməsə də, qızının onun sənət
yolunu davam etdirməsinə xeyir-dua verir. Qəlbində isə
özü çəkdiyi əzabların,
ağrı-acıları qızının da
çəkməsini istəmirdi.
Vəfa
dünyasını erkən dəyişəndə
ömür boyu çəkdiyi ağrı-acılara
dözmək üçün Hökümə xanım
Allahdan möhlət istədi. Tanrı isə bu
ağrını azaltmaq üçün ona yalnız bir illik
möhlət verdi...
"Vəfanın
ölümündən 2 ay sonra əmim vəfat etdi.
Vəfanın ölümü onun üçün
böyük faciə idi" - deyə Hafis müəllim
danışır:
- Sevimli
qızının ölümündən sonra Hökumə
xanım da xəstələndi. Vəfanın
ölümündan 10 gün keçəndən sonra onun
haqqında "Ömür vəfa etsəydi" verilişini
hazırlamağa başladım. Verilişdə Vəfanın
yaşadığı ev, ata-anası, teatra gəlməsi,
yaradıcılığa başlaması - hamısı
əhatə olunmuşdu. Veriliş çox gözəl
alındı. Hökümə xanım həmin
verilişə "Leçkomissiya"da baxdı.
Yadımdadır, bütün həkimləri palataya
yığmışdı. Mən də, o da verilişin
necə olacağı barədə həyəcan
keçirirdik. Verilişdən sonra məni qucaqlayıb
öpdü. Veriliş çox xoşuna gəlmişdi.
"Ürəyimdən tikan çıxardın" -
deyə doluxsundu.
Bir ildən
sonra Hökümə xanım da dünyasını
dəyişdi. Elə bil heç belə bir ailə yox
imiş. O ocaqdan heç kəs qalmadı...
Çox
təəssüf ki, teatr sənəti tarixində
böyük xidmətləri olan bu insanlara qarşı son
dərəcə ədalətsizlik edilib. Nüsrət
Fətullayevin xatirəsi bu günə qədər
əbədiləşdirilməyib. Onun haqqında indiyə
qədər nə bir məqalə, nə bir monoqrafiya
yazılıb, nə də bir veriliş çəkilib.
Heç bir teatrşünas onun həyat və
yaradıcılığını araşdırmayıb.
Nüsrət Fətullayevi uzun illər can qoyduğu və
adına başucalığı gətirdiyi teatrda da yada salan
yoxdur. O adamları yada salırlar ki, onların övladları
müəyyən vəzifədədir. Bizdə
etinasızlıq, insanı qiymətləndirməmək
halları var.
Hələ bu
azmış kimi ömür-gün yoldaşı,
yaradıcılığı teatr tarixində ayrıca bir səhifəyə
çevrilən Hökümə Qurbanovanın
xatirəsinə də ögeylik göstərilib.
Hökümə Qurbanova teatrın ən gözəl aktrisası
olub. Bəlkə yüz il sonra da belə bir aktrisa dünyaya
gəlməyəcək. Eləcə də Nüsrət
əmim kimi ikinci bir rəssam doğulmayacaq...
Kaspi.- 2007.- 12 iyun.- S. 16.