Qaçhaqaç
(romandan parça)
Hörmətli oxucu!
Bu əsər “Daş
evlər”, “Palıd toxumu”, “Nekroloq”, “Bəhanə” və
“Yəhudi əlifbası”ndan sonra yazdığım
altıncı romandır.
Özüm haqqında
yazmışam; uşaqlıq illərimdən tutmuş bu
günlərə qədər; mən yazmasaydım kim yazacaqdı
ki... Bir də məni, mənim özümdən yaxşı
kim tanıya bilər axı?..
Romanla
bütövlükdə “Azərbaycan” jurnalının
yaxın nömrələrində
Buyurun!
Müəllif
Hamı
qaçhaqaçdadı. Bərk qaçhaqaçdı;
Düz sözdən qaçırıq, vicdandan,
qeyrətdən, namusdan, insafdan, övladdan, valideyndən,
ölkədən, məbəddən, işdən... Allahdan...
Yaman qaçhaqaçdı, Allah axırını xeyir
eləsin...
lll
– Xeyir ola? Sənin bu
Dünyada nə itin azıb, əəə?!
– Vallah özüm
gəlməmişəm... Göndəriblər...
– Kim göndərib
əəə səni?
– Bilmirəm...
– Əgər
bilmirsənsə səni kim göndərib, bəs onda nə
bilirsən ki, səni göndəriblər?
– Bilmirəm...
– Onda rədd ol burdan!
– Niyə rədd oluram, yerini
dar eliyirəm bu boyda Dünyada?
– Küçük!!!
Dəli inək balasını ayaqlayan kimi tapdalayaram səni!!!
Bunun dilinə bax!
Mən dilimi
çıxarıb ona göstərdim. O, mənə
tərəf cumanda necə götürüldümsə...
Qaçmırdım ha, uçurdum, ayaqlarım yerə
dəymirdi. Qaçsam da, uçsam da, bu Dünyadan hara
qaçacaqdım ki? Heç hara! Və onun dediyinə
əməl eliyə bilməyəcəkdim – lap özüm
istəsəm də...
Bax, məni bu Dünyada
belə qarşıladılar...
Necə yola salacaqlar, onu da
Allah bilər... və yaxşı ki, mən bunu bilmirəm –
bunu bilən kimi Şeytan olmasam da, Şeytanın
güvəndiyi bir Adam olardım...
Bunlar hamısı öz
yerində... Hə... Yadıma düşdü, deyirəm
axı nə deyəcəkdim:
– Bir Heyvərənin
hikkəsiynən mən niyə bu Dünyadan rədd
olmalıyam ki, hə? Məni bu Dünyaya
göndəriblər, özü də iş dalınca.
Heç kəsi vecinə
– Yaxşı, mən getdim.
– Hara?
– İşimin dalınca...
– İşin çoxdu ki?
– Çooox...
– Nə bilirsən?
– Bilmirəm... hiss
eliyirəm... Heç bilirsən üzünü
görmədiyim, ünvanını bilmədiyim, səsini
eşitmədiyim nə qədər adamla
görüşməliyəm?.. Yolçu yolda gərək...
İşim çox, vaxtım isə nə qədərdi
bilmirəm. Yaxşı, mən qaçdım.
...Və o vaxtdan qaçhaqaçdayam.
lll
Bu gün oturduğum
yerdə Qara Kağız aldım; bu, mənə aid idi,
özü də müharibədən yox, məktəbimizin
direktoru, dil-ədəbiyyat müəllimi Savalan müəllimdən
gəlmişdi:
“Hörmətli şagird.
Sənin Qazaxıstandakı xam torpaqlara həsr etdiyin
hekayəni oxudum. Sənin bədii yaradıcılıqla
məşğul olmaq istəyin yaxşı haldır. Obrazlar
sünidir, inandırıcı deyil. Hekayə bədii
cəhətdən zəifdir. Məsləhət
görərdim ki, qaça-qaça Qazaxıstana gedib xam
torpaqlardan deyil, elə öz kəndimizdən yazasan. Axı,
sən Qazaxıstanı görməmisən, ancaq kəndimizi
tanıyırsan, qarış-qarış gəzmisən, hara
gedirəm qabağıma çıxırsan. Çox
ağır yükün altına girmisən. 21 mart 1956-cı
il, Yağlıvənd kənd orta məktəbinin direktoru
Savalan müəllim”.
Bu kənddə
yaradıcılıqla bağlı məsləhət
almalı bir adam vardısa, o da Savalan müəllim idi; dediyim
kimi, dil-ədəbiyyat müəllimi, məktəbin direktoru,
üstəgəl atası Qara Bəhrəm da otuz il kolxoz
sədri işləmişdi. Bu fikrə möhkəm inanandan
sonra məktəbimizdə nə qədər müəllim
vardısa hamısına yazığım gəldi və hamısı
bir anın içində gözümdən düşdü.
Və Savalan müəllimin
təkcızıq şagird dəftərinin
vərəqində mənə məktub yazması
təəccüblü idi; elə o, bu sözləri
çağırıb öz kabinetində mənim
üzümə də deyə bilərdi də...
Savalan müəllimin
məktubunu bir neçə dəfə oxusam da, bircə
şeyi başa düşdüm ki, əsərim onun xoşuna
gəlməyib; onun yazdığı cümlələr
mənə çox qəliz göründü, ordakı
sözlərin çoxunu başa düşməmişdim
və başa düşmədiyimə görə
xəyalən onunla üzbəüz dayandım:
– Savalan müəllim,
bədii yaradıcılıq nədi?
Dinmədi.
– Savalan müəllim,
obrazlar nədi?
– ...
– Savalan müəllim,
“bədii cəhətdən zəifdir” nədi?
– Əəə, rədd ol
burdan!
Mən rədd olmadım,
dirəşdim. Bu iki kəlmə söz yadıma
düşəndə ilk dəfə eşitdiyim o səsi
axtarıram, “Rədd ol burdan!”. Bu gün o sözləri
dilinə gətirənlər bir deyil, beş deyil, yüz
deyil, min deyil – milyonlarladı və bu ümumbəşəri
xorun içində o səsi necə eşidəsən,
necə tapasan, çətin məsələdi, tapsan
neyləyəcəksən?! Heç nə. Ancaq tapmaq
istəyirsən.
O vaxt kəndimizdə
“cır-cır” çəkmə geyən yeganə adam Savalan
müəllim idi. Onun çəkmələrinin
cırıltısı (bu, araba cırıltısına
qətiyyən bənzəmirdi, başqa bir aləm idi)
uzaqlaşıb eşidilməz olanda, Savalan müəllimin
əsərimlə bağlı yazdığı məktubunun
axırıncı cümləsini bir də oxudum: “Çox
ağır yükün altına girmisən”. İnsafən bu
cümləni başa düşdüm; yadıma
Pərzadın boz eşşəyi düşdü. Bir
dəfə Tellinin oğlu Xanalı Pərzadın boz
eşşəyini yazağzı otunan nə təhər
yükləmişdisə, yazıq heyvan Sarı yoxuşda
yükün altında çöküb qalmışdı.
Məktubun
axırıncı cümləsini başa düşsəm
də, ordakı fikirlə heç cür razılaşa
bilməzdim ki, hekayə yazmaq ağır yükün
altına girmək deməkdi, burda nə ağır iş var,
istəsəm oturub hər gün bir hekayə yazaram – ayda otuz
hekayə.
Bir an ürəyimdən
keçdi ki, xam torpaqdan yazdığım hekayəni Savalan müəllimin
atasına göstərim, oxusun, necə olmasa da kişi kolxoz
sədridi, yəqin ki, oğlundan çox bilər, ancaq
qorxumdan bu fikrimdən vaz keçdim. Savalan müəllim
eşidər, hirslənər, cin atına minər, məni
məktəbdən iti qovan kimi qovar, deyər rədd ol
burdan...
Savalan müəllimlə
ədəbi əlaqələrimiz yaranan günlərdə
mənim on yaşım vardı, özüm də
dördüncü sinifdə, Sona müəllimin sinifində
oxuyurdum. Məktəbə bir il tez getmişdim – altı
yaşımda.
Bu boyda kənddə
cıqqılı canımı qoymağa yer tapa bilmirdim.
Evə gəldim. Gördüm Tükəzban nənəm
dibək daşının böyründə, kilimin
üstündə oturub yun darayır. Onun böyründə
çöküb ayaqlarımı uzatdım, sonra da
nənəmə söykəndim. Nənəm əl
saxlayıb başıma sığal çəkdi:
– Hardan gəlirsən?
– Cəhənnəmdən...
– Bııyy... –
Nənəm təəccübləndi, – söz soruşuram
axı, sənnən, hardan gəlirsən?
– Dedim axı...
cəhənnəmdən-gordan gəlirəm.
– Ordan bura piyada
gəlmisən? – Nənəm qəribə bir fəxrlə
soruşdu.
– Yox... Pərzadın
eşşəyiynən...
– Deyirəm axı, bir
əlcə uşaq cəhənnəmdən bura piyada gəlib
çıxa bilməz... Yaxşı ki, yolda qurd-quşa
tuş gəlməmisən.
– Qurd-quş maa nağayra
bilərdi ki...
– Kişidi ee, kişi...
kişi qırığı – nənəm bu dəfə
doğrudan-doğruya məni fəxrlə başdan-ayağa
süzdü.
Elə söhbət
eləyirdik ki, elə bil mən doğrudan da çox uzaq bir
yoldan – cəhənnəmdən gəlmişdim, qurd-quşa
tuş gəlməmişdim, özümü də Allah
saxlamışdı.
– Kişi
qırığı – nənəm dilləndi.
– Hıı... – O vaxt
bəli-zad, belə şeylər nə gəzirdi...
– Get Savalan
müəllimgilə...
– Elə indi ordan
gəlirəm dana...
– Bir hövsələni bas
də... Get Savalan müəllimgilə, deynən nənəm
deyir ki, ciyərim yanır, yarım vedrə quyu suyu
versinlər, götür gəl.
– Yarım vedrə niyə? –
Gözlərimi döyə-döyə nənəmdən cavab
gözləyirdim.
– Yaxşı, neynək, –
nənəm cavab verdi, – dolu vedrə gətirə
bilərsənsə dolu gətir. Özü də qaçaraq
get, qaçaraq da qayıt.
– Qaçaraq gedərəm,
– dedim, – ancaq qaçaraq qayıda bilmərəm.
– Niyə? – nənəm
hikkələndi.
– Qaça-qaça
gəlsəm vedrənin suyu tökülər, dibində
qalar...
– Yaxşı, tay
zəhləmi tökmə, tez ol.
– Nənə, zəhlə
nədi? Nənəm zəhmlə mənə baxdı,
üzünə güc-bəla ilə sezilən zəif,
solğun bir təbəssüm qonsa da, özünü o
yerə qoymadı, deyəsən, onu gülmək də
tutmuşdu və bütün bunlara baxmayaraq, nənəm
ilişmişdi, dəqiq ilişmişdi. Mən də bunu
əminliklə hiss elədiyimə görə
sırtıqlığıma saldım:
– Nənə, zəhlə
nədi? – Təkrar soruşdum.
– Əəə, tay
zəhləmi tökmə, rədd ol burdan.
Nənəm biruzə verib
özünü sındırmasa da, özünəməxsus
şəkildə təslim olan kimi, mən vedrəni də
götürüb Savalan müəllimgilə tərəf
rədd oldum, qaça-qaça...
Qara Bəhrəmin qırx
ərşin quyusunun bir vedrə suyunu,
hıqqıldaya-hıqqıldaya nənəmin
böyründə yerə qoyan kimi o dedi:
– Parçı doldu ver maa.
Nənəm parçı
bir nəfəsə başına çəkib qurtarandan sonra
təzədən parçı qaytarıb vedrənin
içinə qoydu. Parç suyun içində yellənə-yellənə
vedrənin qıraqlarına toxunub danqıldadıqca
parçın içinə su dolurdu və parç dolan kimi
vedrənin dibinə gedib görünməz oldu. Yalnız
bundan sonra nənəm gözünü vedrədən
çəkib mənə dedi:
– Nəhlət yezidə...
İmam Hüseynin payı olsun!
Yalnız bundan sonra
məndən soruşdu:
– Su içirsən?
– Yox.
– Acsan? – Nənəm
mənim verəcəyim cavaba bəri başdan
inanmadığını nümayiş elətdirirmiş kimi
üzümə baxdı ki, sualının dəqiq
cavabını ordan oxusun, mən də bunu hiss edib acıqca
üzümü qobuya tərəf çevirdim və
nənəmin sualı cavabsız qaldı.
– Nənə.
– Nə var?
– Nənə vedrədə
İmam Hüseynin də payı var?
– Var... vedrədə də
var, Qara Bəhrəmin quyusunda da var, Əsgərxan
bulağında da.
Nənəm belindəki
gümüş toqqasına taxdığı tütün
torbasını çıxartdı, içindən qabaqca
kəsib-doğradığı kağızdan birini götürdü,
arasına tütün töküb eşmə
eşməyə başladı.
– Nənə, yeziddən
niyə zəndeyi-zəhlən gedir?
– Yezid qurumsaqdı, qurumsaq.
– Nənə qurumsaq nədi?
– Arvadının
başını tutan... – Qəzəblə dediyi bu
sözlərdən dərhal sonra nənəm bərk narahat
oldu və mən deyəndən sonra ki, “nənə, mən
də kola keçimizin başını tuturam ki, bacım onu
sağsın”, nənəm bərk inandı ki, mən baş
tutmağın nə olduğunu bilirəm – yalnız bundan
sonra onun səbbi alındı.
Nənəm əlindəki
hazır eşməyə baxanda üzü
işıqlandı, sonra üzünün
işığını mənim üzümə salıb
dedi:
– Apar bunu tax çubuğa.
Nənəm çubuq
çəkirdi. Onun tubulqudan düzəldilmiş
çubuğunun uzunluğu yarım metrdən dörd barmaq
uzun olardı.
Eşməni çubuğun
başına taxıb geri qayıtdım. Nənəm
gümüş toqqasının altından kibrit
çıxarıb mənə verdi:
– Get eşməni yandır.
Nənəmin
çubuğuna dədəm İsmayıl oğlu
Bəylər ayda bir-iki dəfə erkək quyruğu
çəkirdi, çubuq da qıpqırmızı
qızarıb par-par parıldayırdı, elə
qəşəngləşirdi ki, adam çubuğu
əlindən yerə qoymaq istəmirdi.
Nənəm hər
dəfə çubuğu çəkəndə
üzünün ifadəsi dəyişirdi,
ağız-burnundan tüstünü çıxardandan sonra
isə üzünün ifadəsi əvvəlki
şəklinə düşürdü.
– Nənə.
– Nə var?
– Nənə, bayaq
eşməni çubuğun başına taxmağa
gedəndə niyə ibişqanı da vermədin ki, elə
birdibli yandıraydım, gəlib oturaydım
böyründə.
Nənəm dinmədi. Burda
dinməməkdən çox nənəmin mənim
dediklərimi, lap elə mənim özümü də
vecinə almamaq, saya salmamaq hikkəsi vardı.
– Nənə.
– Nə var?
– Çubuğun da çox
uzundu ee, bunu bir az cıqqılı eləmək olmaz ki...
Gedib eşməni taxıb geri qayıdanacan naxır
örüşdən gəlir.
Nənəm yenə
dinmədi, bu dəfə heç tükü də
tərpənmədi.
– Nənə.
– Nə var?
– Nənə, bizim
kənddə Yezid vaar?
– Meşə
çaqqalsız olmaz – nənəm dilləndi.
– Çaqqal demirəm ee,
Yezid deyirəm.
– Var.
– Kimdi, nənə?
Nənəm ətrafa
baxıb ağzını qulağıma tərəf əydi,
mən də qulağımı nənəmin ağzına
tərəf; ancaq yarı yolda nənəm fikrini
dəyişdi, dikəlib oturdu.
– Nənə, bizim Yezidin
adı nədi?
– Bilməsən
yaxşıdı.
– Niyə, ay nənə?
– Ağzı yırtıq
şeysən...
– Ağzı yırtıq
nədi, ay nənə? – Sağ əlimi ovurdlarıma sürtdüm,
elə bildim ki, yırtıq var.
– Gedib orda-burda
danışarsan, bircə bu qalmışdı ki, bu
yaşımda sürüb üstümə
gələlər...
– Nənə, sən imam
Hüseyn, bizim Yezidin adı nədi?
– Əə, dur rədd ol
burdan... zəhləmi tökmə!
Mən dik qalxsam da, rədd
olmadım, nənəm özü getdi, İsmayıl oğlu
Bəylərin öz əli ilə hördüyü daş
pillələrlə ikinci mərtəbəyə qalxmağa
başladı, gedib pillələrin başındakı balaca
meydançada dayanıb geri çevrildi, yenə
ətrafına boylandı, ehtiyatla dedi:
– İstəyirsən
İsmayıl oğlu Bəylər məni doğrasın?!
– Sən odunsan ki,
dədəm səni doğrasın, hıy?!
Nənəm üzümə
baxa-baxa sağ əlini yellədib ikinci mərtəbənin
giriş qapısını cırıldatdı, kiçik
meydançada görünməz oldu. Mən yerimdə
mıxlanıb qalmışdım. İkinci
mərtəbədəki giriş qapısının
cırıltısı uzun müddət qulağımdan
getmədi və mənə elə gəldi ki, nənəm bir
də ikinci mərtəbədən aşağı
düşməyəcək, elə orda qalacaq.
– Ay Tükəzban xala, ay
Tükəzban xala, ay Tükəzban xala!
Qonşumuz Qızxanım
arvad idi, əlindəki topa açarı fırlada-fırlada,
dil qəfəsə qoymadan çağırırdı.
Eşitmişdim ki, Qızxanım kolxozun partkomudu, elə
oxşayırdı da, havalar soyuq olan kimi kişi xeylaqları
kimi əyninə sırıqlı geyinirdi, topa açar da
əlində.
– Ay Tükəzban xala, ay
Tükəzban xala, ay...
Mən
tələm-tələsik daş pillələrlə ikinci
mərtəbəyə qalxdım, giriş qapısı
cırıldayıb qurtaran kimi başımı içəri
salanda gördüm nənəm deyir ki:
– Allahu Əkbər, Allahu
Əkbər.
Özü də əyilib
qalxırdı, o da İsmayıloğlu Bəylər kimi namaz
qılırdı, yəqin dədəm
tapşırmışdı.
Mən pillələrlə
tələsik aşağı düşüb kolxozun partkomuna
dedim:
– Nənəm evdə yoxdu,
nə çığırırsan?!
– A bala, sənin anan
müəllimdi ee, gərək sən hamıya nümunə
olasan.
– Anam da evdə yoxdu.
– Rədd ol əə, burdan
– Qızxanım əlindəki açarı bir dəfə
fırlatdı.
– Özün rəd dol.
– Yaxşı, sənin o
dilini mən kəsdirərəm – deyib açarı
fırlada-fırlada getdi.
Qızxanımın mənim
dilimi kəsdirmək istəyini tam anladım. O, mənim
hidrəcavab olmağımı atama çatdıracaq, birinin
də üstünə beşini qoyacaq, atam da gəlib
düşəcək mənim canıma, sonra da anam işə
qarışıb ağlamsına-ağlamsına məni
atamın əlindən alacaqdı. Qızxanımın
məni satmağının nəticələri
təxminən bunlardan ibarət idi. Durduğum yerdə
özümü işə salmışdım və dilimin
də bəlasını çəkməli idim.
Təklik mənə necə
güc gəlmişdisə, elə bil bu boyda kənddə
məndən, nənəmnən və partkom Qızxanımdan
başqa bir kimsə yox idi. Qızxanım da çıxıb
getmişdi, nənəm isə hələ də ikinci
mərtəbədə:
– Allahu Əkbər, Allahu
Əkbər, – deyirdi.
Nənəmin
çubuğunu yerdən götürüb xeyli
sığalladım, eşmənin kötüyü
çubuğun ucunda qalmışdı, onu da çıxardıb
küllüyə tərəf atandan sonra cibimdəki buynuz
bıçaqla nənəmin çubuğunu tən ortadan
kəsdim, yarısını yun darağının
böyrünə qoydum, yarısını da
götürüb on-on beş metr aralıdakı evimizə
getdim. Kəllayi otaqdakı çarpayının
üstünə uzandım. Əllərimi başımın
arxasında daraqlayıb gözlərimi tavana zillədim.
Elə yatmaq istəyirdim ki... Bir göz qırpımında
yuxulasaydım nə yaxşı olardı. Elə bil
işıqlı dünyadan bezmişdim. Bu gün çox
ağır keçmişdi. Ağır keçmişdi
deyəndə ki, hələ keçib getməmişdi.
Qulaqlarıma Qızxanımın səsi gəldi:
– Əsgər, özün
hesabdar, arvadın da müəllim, niyə
uşağınıza tərbiyə vermirsiniz?
– Noolub, ay Qızxanım?
– Noolacax, abırdan saldı
məni, dişinin dibindən çıxanı dedi.
– Nə dedi axı...
– Söyüş
söydü... axırda da dedi ki, qancıq...
– Mən onun dilini
kəsərəm!
Bədənim buza
döndü. Mən qağamla (biz atamıza qağa deyirdik)
Qızxanımın arasında olmayan söhbəti olmuş
kimi qəbul eləyirdim.
– Dilini saxlayaydın də.
Özümü danladım,
ancaq bu, gecikmiş tənbeh mənə rahatlıq
gətirmədi, əksinə nikaranlığımı bir az
da artırdı. “Kaş Qızxanım qağamı tapıb
mənnən ona deyəydi, o da tez-tələsik gəlib
mənim dilimi kəsəydi, canım qurtaraydı...
Yaxşı, dilini saxlaya bilmirsən, bunu başa
düşdük. Bəs nənənin çubuğunu
niyə tən ortadan kəsdin? Onsuz da biləcəklər ki,
sən eləmisən... nə cavab verəzsən.. Vallah
qağan boğazını quş boğazı kimi
üzəcək... Beynimdə aləm
qarışmışdı. Belə vəziyyətdə
adamın gözünə yuxu gedər heç? İndi
dərin yuxuya getmək ən yaxşı
çıxış yolu idi”.
Eşələnə-eşələnə,
ağnıya-ağnıya, mürgü
döyə-döyə yuxuladım ki, Qızxanımı
görəm, bilsəydim heç yatmazdım.
Qızxanım
əlindəki topa açarı fırlada-fırlada gəlib
düz qabağımda dayandı:
– Qudurmusan, bala?
– Ağzına yiyəlik
elə... mən itəm quduram?
– Yoox, sən
əməlli-başlı qudurmusan, hamını it kimi tutursan,
bayaq məni də tutdun.
– Səni də tutdum?
– Hə... məni də
tutdun.
– Səni də tutmuşamsa,
onda sən də qudurazsan?
– Lavarsax-lavarsax
danışma, tərbiyəsiz. Səni pionerdən qovdurmasam,
partiyanın çörəyi maa haram olsun.
– Mən pionerə
dünən keçmişəm, nə tez...
– Dünən keçmisən,
bu gün də çıxardallar.
– Çıxartsınlar
də, dədəm-babam pioner olub, hıy?
– Səni məktəbdən
də qovduracam.
– Cəhənnəmə-gora
qovsunlar.
– Əsgərə
deyəcəm səni evdən də qovsun.
–
Cəhənnəmə-gora...
– Sən
tərbiyəsizsən.
– Sən də qancıqsan.
– Sən partiyaya qancıq
deyirsən?!
– Partiya da qancıqdı,
komsomol da, pioner də, oktyabryat da... Sən də qancıqsan.
Qızxanım
əlindəki topa açarı təpəmin ortasına vuran
kimi yuxudan ayılanda gördüm ki, məndən kiçik
bacım Zümrüd qolumdan tutub silkələyə-silkələyə
deyir:
– Sarı, Sarı, dur,
qağam səni aşağıda çağırır.
Qağamın adını
eşidən kimi dik qalxdım. Zümüşün
(Zümrüd) üz-gözündə
yazılmışdı:
– Tez ol, tez ol, indi qağam
canını alacaq.
Üzündəki bu
yazıya görə elə bil ki, qız bir az da sevincək
olmuşdu. Bu, mənim gözümdən yayınmadı.
Əllərimi göyə açıb canı-dildən
gərnəşdim. Gendən baxan olsaydı, elə bilərdi
ki, Allahdan nə isə istəyirəm və yaxud Allaha yalvarıram.
Əslində isə yalvarmalı vaxt idi. Hirsimdən
partlayırdım. Əgər partlamaq istəmirsənsə,
hirsini tök başqasının üstünə,
başqası da Zümüş idi. Hirsimi
Zümüşün başından tökdüm,
ayağından çıxdı:
– Qaraxəbər!
Zümüş cavab
verməsəydi, dünya dağılardı, dünyanın
xətrini çox istədiyinə görə də
cavabımı qaytardı:
– Zəhər tuluğu.
– Yaxşı,
görərsən – dedim.
– Nağayrazsan?
– Sən öl sabah
məktəbdən gələnnən sonra səni
mələdəcəm.
– Gözdə...
– Gözdəmişəm
yazda...
– Qağam canını alacaq
ee, onun dərdin çək.
– Zümüş,
Zümüş, – səsimin tonunu elə dəyişdim ki,
buna yaltaqlıq da demək olardı – Zümüş,
Zümüş, o Qızxanım da ordadı?
– Yoox...
Sudan quru çıxmaq
üçyn yollar axtarırdım. Üzümdə bir
“kor-peşimançılıq” ifadəsi vardı, ancaq bu,
əməlindən peşiman olan birisinin halı yox, düşdüyü
vəziyyətdən çıxış yolu tapa
bilməyən birisinin vəziyyəti idi.
...Keçən il Novurz
bayramı günlərində Tükəzban nənəm
nağıl eliyirdi ki, iyirmi-otuz il bundan qabaq Dadaş oğlu
Ağahəsənlə Kəblə Həsənxan oğlu
Xanlar çomaq davasına durmuşumuşlar. Az qalıblar ki,
bir-birini öldürsünlər. Nənəm
yaylığını atıb onların arasına, ondan sonra
ara sakitləşib, hərəsi çəkilib gedib öz
evinə, nənəmin yaylığı olmasaymış qan
düşəcəkmiş.
– Zümüş,
Zümüş, güllü yaylığın hanı?
– Neynirsən, başına
örtəzsən?
Ayrı vaxt Zümüş
maa belə desəydi, qan su yerinə axardı, ancaq indi yeri
deyildi.
– Yoox ee, bacı, – dedim, –
sən yaylıqla başını ört... Sən də
mənnən gedək qağamın yanına, görsən ki,
qağam məni döyür, yaylığı çıxart
at ikimizin arasına, onda qağam məni döyməz.
– Nə bilirsən
döyməz?
– Tükəzban nənəm
bir dəfə heylə eliyib... İki adam dalaşanda...
Sən də elə də bacı, noolar... Mürəbbə payımın
hamısını verəcəm saa, yeyərsən,
yaxşı?
– Yaxşı... bir də
mənnən dalaşmayazsan ki, evdə heç kəs
olmayanda?
– Yox, yox.
– Denən Allah haqqı.
– İmam Hüseyn haqqı.
– Allah haqqı denən.
– Allah haqqı.
– Onda gedək. –
Zümüş qabağa düşdü.
– Bəs yaylıq qaldı
axı.
– Bıy...
Biz aşağı
düşüb qağamın yanına gəldik.
Tükəzban nənəm də burda idi. Bir göz
qırpımında İsmayıl oğlu Bəylər də
peyda oldu. Onun qəfil gəlişi mənim səbbimi xeyli
aldı. Çünki Bəylər dədəm bütün
mübahisələrdə, münaqişələrdə
həmişə mənim tərəfimi saxlayıb,
mənnən ötrü çox “qan töküb”.
Nənəmin
çubuğunun yarısı qağamın sağ
əlində idi və o, çubuğu sol əlinin
içinə döyəcləyirdi.
– Bu çubuğu niyə
iki yerə bölmüsən, əə? – Qağam
dəlilsiz, sübutsuz “cinayəti” qəfil boynuma qoydu və
tam haqlı idi, qağam da, nənəm də, dədəm
də – elə hamı bilirdi ki, buralarda belə
əlləm-qəlləm işlərə mən baxıram.
Bəzən mənim xəbərim olmayan bir hadisə baş
verəndə, birinci mən yada düşürdüm,
canım çıxmasa da, adım
çıxmışdı. Mən elə bir
vəziyyətdə idim.
– Qağa, qoy deyim. –
Çönüb əvvəlcə Zümüşün
başındakı güllü yaylığa, sonra da
Bəylər dədəmə baxdım, – qağa qoy deyim.
– De dana, ağzını
yuman var?
– Qağa qoy deyim...
Tükəzban nənəmin çubuğu çox uzundu...
– Onçun ortadan
kəsmisən? – Qağam sözümü kəsdi.
– Yoox.
– Bəs niyə kəsmisən?
– Ziba nənəmə
yazığım gəldi, onun çubuğu yoxdu.
Yarısını ona verəcəm.
Zümüş güllü
yaylığı əlində büküb tam hazır
vəziyyətdə dayanmışdı. Qəribə də
olsa, mən gözümü qağama zilləmişdim və
qəfil ağlıma gələn bu fikrin nəticəsini
gözləyirdim. “Ziba nənəmə yazığım
gəldi”.Birdən qağam üzünü təndirin
başına tərəf çevirib gülməyə
başladı. Tükəzban nənəm də qağama
qoşuldu, Zümüş də Tükəzban
nənəmə, axıramacal Bəylər dədəmin
də üzü güldü.
Və... bu günkü
ağlımınan deyirəm, mən hiss elədim ki,
amnistiyaya düşdüm...
Və... əməlimdə
cinayət tərkibi yoxdu.
Ziba nənəmə
bəslədiyim humanist hissləri əldə rəhbər
tutaraq atamın imzaladığı əfv fərmanı
qanımın arasına girdi.
Və Ziba nənəmə
bəslədiyim humanist hissləri əldə rəhbər
tutaraq atamın imzaladığı əfv fərmanı
qanımın arasına təzəcə girmişdi ki,
Qızxanım böyürdən çıxdı:
– Əsgər, bu
gədənin ipini yığ vaxtında, yoxsa zayılın
biri olacaq.
Qağam özünü
bilməzliyə vurdu:
– Kimi deyirsən?
– Kimi deyəcəm, budey, bu
Sarını.
– Niyə aranız dəyib
genə? – Bəylər dədəm ortalığa üç-dörd
dənə söz atdı, bu sözlər cücərdi,
bitdi, pöhrələndi və bar verdi:
– Bəylər əmi, –
Qızxanım əlindəki topa açarı bir-iki
dəfə çıqqıldatdı, – Bəylər əmi,
bayaq gəlmişəm qapıya, Tükəzban xalanı çağırıram,
maa belə eliyir ee, nə çığırırsan aaz,
nənəm evdə yoxdu, görmürsən?
Bəylər dədəm
mənnən soruşdu:
– Nənən hara
getmişdi?
– Heç hara, evdəydi,
namaz qılırdı... bu da dil-qəfəsə qoymadan
çığırırdı.
– Deyəydin ki, nənəm
namaz qılır... ağzında dilin yoxdu?
– Var...
– Bəs niyə demədin?
– Qorxdum...
– Nədən? –
Bəylər dədəm bir addım irəli gəldi.
– Bunnan. – Qızxanımı
göstərdim.
– Niyə?
– Deyillər partkom
eşidəndə ki, kimsə namaz qılır, sonra onu
kolxozun klubuna çağırıb iclas eliyillər, namaz
qılanları danlayırlar, onlara söyüş
söyürlər. Mən də istəmədim ki,
nənəmə pis söz desinlər. Bildin, dədə?
– Bildim.
Araya çökən
sükutu təslim olmaq istəməyən Qızxanım
pozdu:
– Əsgər, –
Bəylər dədəmdən əli üzülən
Qızxanım bu dəfə qağama ümid elədi, – sonra
deyirəm ki, qudurmusan? Qayıdıb deyəsən ki, qudursam səni
də tutaram, onda sən də qudurarsan. Abırıma
qısılıb çıxıb getdim... Gördüm
dalımcan deyir ki, qancıq.
Qızxanımın
mənə atdığı, nə Allahın, nə də
partkomun götürməyəcəyi bu böhtanı
eşidən kimi qağamın şapalağı
qulağımın dibində alışdı. Qağamın
şapalağı qulağımın dibində alışan
kimi Zümüş ağbirçəksayağı
əlindəki gülü yaylığı yellədib
qağamın ayağının altına atdı, hamı bir
anlıq çaşıb yerində donmuşdu.
– Rədd ol burdan! – Qağam
üzümə baxmadan hirsləndi.
Və mən böyük
məmnuniyyətlə rədd oldum.
Zümüş
ağlaya-ağlaya dalımca gəlirdi.
Əməliyyat baş
tutmuşdu.
...1956-cı ildə partkom
Qızxanım Kommunist Partiyası ilə mənim arama bax
beləcə nifaq saldı...
lll
Azərbaycanda ilk və
ən böyük informasiya agentliyi bizim kənddə
yaranmışdı. Heç bir qeydiyyatdan-filandan da keçməmişdi.
Bu günkü rəsmiyyətlə yanaşsaq, qeyri-qanuni
fəaliyyət göstərirdi. Əslində elə bir
nazirlik və yaxud qurum yox idi ki, belə qeyri-adi,
özünəməxsus bir informasiya agentliyini qeydiyyatdan
keçirsin.
Bu informasiya agentliyində
işləyən yüzdən artıq adamın –
xəbərçinin heç birisi nə maaş
alırdı, nə də əmək günü,
hamısı ictimai əsaslarla işləyirdi, operativ,
vicdanlı və qərəzsiz xəbərlər
yayırdılar. İndiki ölçülərlə
yanaşsaq, qısaca adı beləydi: “Əsbulin” agentliyi.
Orda işləyənlərin heç birisinin bu addan
xəbəri yox idi, ola da bilməzdi. Çünki bu adı o
agentliyə mən qoymuşam, mən
yaraşdırmışam. Əlqərəz.
Bizim Yağlıvənd,
necə deyərlər, yeddi para kənddən – daha doğrusu,
yeddi obadan ibarət idi: Koxalı, Aşırlı, Qədirli,
Lələli, İrənşəlli, Yal Lələli və
Ciyəli; bir, iki, üç, dörd, beş, altı,
Ciyəli də yeddi. Bəli, yeddi obadan ibarət idi.
Dünyanın ən qədim yaşayış
məskənlərindən biri olmaqla, hava yolu ilə
götürsək məşhur Azıx mağarasının
səkkiz-on kilometrliyində, Köndələn
çayının üstündə, dərələrin,
təpələrin, güneylərin, quzeylərin
əhatəsində yerləşir. Mənim fəxr
elədiyimə və şirin yazıçımız
İlyas Əfəndiyevin dediyinə görə Yağlıvəndlilər
çox mərd, igid və qorxmaz adamlar olublar. İlyas
müəllim deyirdi ki, sizin camaat vurub-tutan,
asıb-kəsən olub və onların kəsdiyi başa
sorğu-sual olmayıb. Hörmətli
yazıçımız axırıncı cümləsini
deyəndə mənim şitdiyim tutdu, zarafat eləmək
istədim:
– İlyas müəllim,
baş da kəsiblər?
– Bəli kəsiblər...
kəsilməli baş vaxtında kəsilməyəndə
çox analar ağlar qalır... sonra da gec olur.
Düz sözə nə
deyəsən? Nə desən əyri çıxacaq...
Əlqərəz... Min iki
yüz hektar torpağı olan kəndimizin var-dövləti
başından aşırdı; işlək, təpərli
camaatı, camış ferması, inək ferması,
ilxısı, arpa-buğda zəmiləri,
bağı-bostanı, qarğıdalı, günəbaxan tarlaları,
noxudu... nə yox idi ki... Allah hər şey vermişdi,
adına, böyüklüyünə layiq pay vermişdi –
payın çox olsun Böyük Yaradan.
Bizim kəndin toxuculuq
kombinatı həmişə cırıldayıb – yəni
cəhrəsi, bizim kəndin yağ-pendir zavodu
həmişə çalxalanıb – yəni nehrəsi.
Kəhrəba kimi buğdamız da həmişə bol olub,
heç vaxt çörəkdən korluğumuz olmayıb,
Böyük Yaradan belə torpağın, belə
təpərin qabağında heç vaxt
camaatımızı çörək imtahanıyla
sınağa çəkməyib. Müharibə
illərində Mircəfər Bağırovun adını
daşıyan kolxozumuz ətrafdakı dağ
rayonlarının, naxçıvanlıların,
xüsusilə də ordubadlıların açılan
əllərini heç vaxt boş qaytarmayıb.
Zarafatsız, gərək bir
gün Əkrəm Əylislidən soruşum görüm,
Ordubaddan, onun qohum-əqrəbasından bizim kəndə
çörək dalınca gələn olub olmayıb –
soruşacam... Bəlkə elə keçmişimiz
tanış çıxdı...
Kolxoz həyətindən
başlayıb Koxalı obası ilə Qara Quzeyin arasından
keçib gedən, yemiliklə, mərəçöyüd,
quşəppəyi, qanqal, qazəyağı, dəvədabanı,
biyan, quşqonmaz, cincilim, unnuca, bənövşə,
yerqulacı, anduz, kələvər, kol-kos və
alabəzək çöl quşlarının civiltisi ilə
tıxılı-təpili Qobu, üç-dörd kilometr
uzanıb Ağdam-Füzuli (Qarabulaq) yoluna dirənirdi.
Koxalıdan baxanda Qobu ilə Qara Quzeyin arasındakı
düzəngahda qəbristanlıq idi. Qobunun sağ
tərəfində isə Güllü Dərə,
Çirişdi Dərə, Kufullu Dərə,
İnəyölən və Arazölən yerləşirdi.
Hələ Qobu boyunca arxası üstə uzanıb
zümzüməsini quşların səsinə qatan,
şırıldaya-şırıldaya parıldayan
gümüşü arxı demirəm. Öz payıma
deyirəm: lap ölüb qalmalı yerdi...
Ancaq ölüb qala bilmədim
Qarabağın, Yağlıvəndin Qobusunda, ölüb qala
bilmədim; indi Bakıdayam, yeriyirəm, əlim-ayağım
tərpənir, lap diriyə oxşayıram.
– Qardaş, bir dəyqə
olar?
– Buyurun.
– Qardaş, məni
bağışla... mənə əməlli-başlı,
diqqətlə bax gör mən diriyəm.
Bir anın içində
sifət necə tanınmaz olarmış, elə bil
qarşımda tamam başqa birisi dayanmışdı:
– Başa düşmədim,
nə deyirsən? – O, artıq “sən”ə keçdi.
– Deyirəm məni
bağışla... Mənə əməlli-başlı,
diqqətlə bax gör mən diriyəm.
– Tfuuu!!! – Cavabı çox
qısa oldu. Hələ sağ olsun ki, mənim
üzümə yox, küçənin “üzünüə”
tüpürdü.
– Ay Dirivari, indi payını
aldııın?! – Bunu da özüm fikirləşdim. Sonra
da onun hərəkətini təkrar elədim: – Tfuuu!!!
Ancaq bayaqkı “qardaş”dan
fərqli olaraq, küçənin “üzünə” yox,
paltomun yaxasına tüpürmüşdüm...
Nə isə... Lənət
şeytana!!!
Kəndimizin məktəbi
Lələli obası ilə Yal Lələlinin
aralığında, Köndələn çayının
yaxasında ağappaq ağarırdı; böyük
sahəsi vardı, idman meydançalarını
mühasirəyə almış gur arxı, meşə kimi
qalın, səliqə-səhmanlı bağında, fərəsətin
vardısa quşu ayağından tuta bilərdin.
Məktəbin və bütün bu dəm-dəsgahın
qarovulçusu Abış kişi isə əsl
şəxsiyyət idi. Şagirdlər direktordan və
müəllimlərdən çox ondan qorxurdular, lap tük
salırdılar. O, qaraqabaq, hündür, enlikürək,
zəhimli və lap sonralar bizə məlum olduğu kimi
kövrək, nadir hallarda danışan bir kişi idi, onun
bütün günü dilinə gətirdiyi sözlərin
hamısını bir yerə yığsan, bir tabesiz və
yaxud tabeli mürəkkəb cümlə düzəltmək
mümkün olmazdı. Amma biz də az aşın duzu
deyildik, hərdən onun gözündən yayınıb
bağa soxulur, qoynumuzu-qoltuğumuzu kal, sarfa
meyvələrlə doldurub aradan çıxırdıq.
Hərənin öz işi vardı, Abış kişi qarovulçuluğunu
eləməliydi, biz də bağdan oğurluq
eləməliydik. Sonralar yaşa dolduqca anladıq ki, dünya
belə qurulubmuş və bu gün də elədi,
sadəcə maştablar böyükdü. Orası da bir
həqiqətdir ki, biz uşaqlara, o vaxt bizə elə
gəldiyi kimi, qanımız bahasına talan elədiyimiz kal
meyvələri (bəzən də yetişmiş) yemək
eşqindən daha çox prosesin özü maraqlı idi.
Desəm ki, bu əməliyyat bir az da özümüzə
inamımızı gücləndirirdi, zərrə
qədər də şübhə eləməyin – bu,
gerçək idi.
Məktəbimizin
həyətinə bitişik su dəyirmanının sağ
tərəfində, gur, enli arxın aşağı
yaxasında isə iki mərtəbəli yataqxana binası
üzü Köndələnə, həm də elə
üzü Qibləyə ağara-ağara gendən
çağırırdı. Bəlkə də
ölkədə yeganə orta məktəb idi ki,
özünün yataqxanası vardı; qonşu Qacar (ordan
Molla Nəsrəddin yolu ilə Şuşaya bir saatlıq
yoldu) və Dilağarda kəndinin uşaqları da gəlib
bizim kənddə oxuyur, yataqxanada qalır, gətirdikləri
bir xurcun təndir çörəyi, pendir, çolpa
soyutması qurtaran kimi də (həftədə bir
dəfə) boş xurcunlarını çiyinlərinə
salıb kəndlərinə gedir, bir gecə evlərində
gecələyir və səhərisi günü sübh
tezdən dolu xurcunlarla geri qayıdır, dərslərini
oxuyurdular. Sonradan bu xurcunlar da uşaqların özləri kimi
böyüdü, böyüdü və
böyüdükcə Bakının, Gəncənin,
Şəkinin, Şuşanın, Ağdamın
qapılarını döydü, qapılar onların
üzünə açıldı. Sonra bu çiyni xurcunlu
uşaqlar Moskvada, Kiyevdə, Tiflisdə, Odessada və başqa
böyük şəhərlərdə peyda oldular. Bu gün
isə o çiyni xurcunlu “uşaqların”
övladlarının, nəvələrinin səsi,
çiyinlərində də iyirmi birinci əsrin
xurcunları, Moskvadan, Kiyevdən, Parisdən, Londondan,
Vaşinqtondan, Ankaradan, İstanbuldan gəlir.
– Ay çiyni xurcunlu adlı-sanlı
uşaqlar! Qarabağın Yağlıvənd kənd orta
məktəbində kiminsə xurcunu yadından
çıxıb qalıb, gəlsin aparsın...
Nə isə... Lənət
şeytana!!!
Sən Allah,
başağrısı da olsa, bir az hövsələnizi
basın və Yağlıvənd kəndindəki
qız-gəlinin adlarına fikir verin: Gülgəzər,
Gülaçar, Güldəstə, Gülnar, Gülnaz,
Gülyanaq, Gülyaz, Gülnisə, Güləndam,
Bağdagül, Əzizgül, Eyzangül,
Gülçöhrə, Gülsurə, Gülöyşə,
Güllü, Çiçək, Ağgül, Xəzangül,
Lalə, Laləzar, Gülpəri, Qönçə,
Gülbuta və yadıma düşməyən
neçə-neçə güllər. Bu qızların
hamısı bizim məktəbdə oxuyurdu – məktəbimiz
gül qoxuyurdu. Müəllim sinif curnalını
açıb bu şagirdlərin – qızların adını
oxuyanda jurnalımızdan gül iyisi gəlirdi, gül kimi
məktəbimiz, gül kimi sinifimiz, gül kimi
curnalımız vardı. Qız övladlarına bu adları
verməklə, elə bil camaatımız kəndimizdə
canlı gül sərgisi açmışdılar.
Qəribə də olsa, bu boyda kənddə bir nəfər
də olsa Gülüstan adlı qız, gəlin, qadın yox
idi. Bu barədə mən xeyli fikirləşdim,
təəccüblü idi, güllə bağlı adlar
üzrə böyük mütəxəssis hesab olunan
Yağlıvənd camaatı Gülüstan adından niyə
yan keçib? Axırda tapdım: yuxarıda
sadaladığım gül kimi adların hamısı bir
yerdə elə nəhəng, göz oxşayan və solmaz bir
gülüstan yaratmışdı də, bu gülüstandan
sonra ad Gülüstana nə hacət...
Deyirlər ki, Yaponlar
gülünən, çiçəyinən
danışır, bizim kəndə bu güllərin
özləri dil açır, dərs oxuyur, ərə gedir,
uşaq saxlayır, inək sağır, biçin biçir,
bulağa gedir, barama saxlayır, naz eləyir, yorğan
sırıyır, nehrə çalxayır, çəhrə
əyirir, xalça toxuyur – adını Dünyanın,
Ölkənin, Paytaxtın olmasa da kəndinin,
nəsl-kökünün, ailəsinin, ərinin,
uşaqlarının, qismətini verən olsa
nəvə-nəticələrinin yaddaşına yazır
və bu da ona bəs eləyir, adamlar cərgəsində onun
yerini göstərir – yuxarıbaşda.
Deyə bilərsiniz ki,
sözünün canı nədi?
Sözümün canı
odur ki, Allah bizim kəndin göylərində bərqərar
olub və dünyanı, bizim kəndin başının
üstündən idarə eləyir. İnanmırsınızsa
sübut eləyin, sübut eləyin ki, mən düz
demirəm.
Özünüzü
yormayın...
Yerinən-göyünən
əlləşən, Yağlıvənddə kişnəyəndə
səsi ətrafı lərzəyə salan kəhər at da
yedəyimdə Əsgərxan bulağına tərəf
yenirdim. Kəhər at gözəl bilirdi ki, onu suvarmağa
aparıram, odur ki, quzu kimi dalımca gəlirdi. Bu at heç
vaxt mənə özünü göstərməyib. Mənim
on iki, onun isə beş yaşı vardı. Mən ondan
böyük olsam da, o mənə uşaq kimi baxırdı.
Axı, atlar tez yaşa dolur. Deyillər ki, beş yaşar at,
adam hesabıynan götürəndə otuz, otuz beş yaş
civarındadı. O ayaqdan götürsək kəhər at
məndən təxminən iyirmi yaş böyük idi və
özünü də böyük kimi aparırdı. Ancaq siz
onu İsmayıl oğlu Bəylərin altında
görəsiniz – tamam başqa cür olur. Üç-dörd
gün bundan qabaq üzəngini basdım, Bəylər
dədəm quş kimi qalxdı kəhərin belinə.
Kəhərin cilovunu qəfil çəkən kimi at
kişnəyə-kişnəyə şahə qalxdı, qabaq
əllərini havada elə tez yellədirdi ki, elə bilirdin
göyə çıxmaq istəyir. Mənə elə
gəlirdi ki, kəhər at özünü Bəylər
dədəmə göstərirdi, mən kiməm ki,
mənə özünü göstərəydi,
dünənin uşağı.
Sarı yoxuşa çatanda
dayandıq. Mən Savalan müəllimin mənə
yazdığı, dörd yerə qatlayıb cibimdə
gəzdirdiyim məktubu çıxartdım,
başdan-ayağa oxudum, təzədən dörd yerə
qatlayıb cibimə qoydum, tərpəndik.
Əsgərxan
bulağının gözündən camaat içirdi, novundan
isə mal-qara. Bulağın üstü qız-gəlinlə
dolu idi. Mis səhənglər, saxsı cürdəklər sıralanıb
uzanırdı, hərə öz növbəsini
gözləyirdi. Bulağın ayaq tərəfindən
hərlənib nova yaxınlaşdıq. Kəhər
qız-gəlinə yüngülvari nəzər salıb
ağzını dirədi novçaya, göz yaşı kimi
duru, bal kimi sudan doyunca içdi.
– Gözdə kəhərin
boğazında zəli qalar, Sarı. – Qüdrətin qızı
Gülgəzər mənə sataşdı.
– Aaaz, elə onun özü
zəlidi dana... Birdən atının boğazında qalarsan
haaa...- Bunu da Gülgəzər bacısı
Gülüzüm dedi.
– Tərkində gedəydim,
ay Sarı... – Kimsə yana-yana, bir az da yandıra-yandıra
partladı.
– Ölməyəydim
görəydim bu Əsgər əmimin gədəsi kimin
qızın alacaq... uşaq olasan, özünü belə
dartasan?! Elə bil Zal oğlu Urustamdı.
Sonra hamısı verdi
ağız-ağıza və ağız deyəni qulaq
eşitmədi. Kimsə lap ucadan dilləndi:
– Aaaz, aaaz, aaz, bu bir
əlcə tifildən nə istəyirsiniz? Başıma
xeyir....
– Biz istədiyimiz onda yoxdu...
– Kimsə fasıx-fasız ortalığa dedi. Hamı
gülüşdü.
Bayaq məni müdafiə
eliyən Gülyetər dedi:
– Eşitmisiniz?!
Elə bil qurbağa
gölünə daş atdılar.
– Eşitməmisiniz?
– Yoox...
– Onda qulaq asın. Bu il
hər əmək gününə iyirmi səkkiz kilo
buğda böləcəklər, otuz kilo arpa, beş kilo da
noxud.
– Sən
Güldəstənin canına düz deyirsən?
– İmam Hüseyn
haqqı... Hesabdarın arvadı paltarbiçdidə maa dedi.
– Sabah axşam da ferma
müdirini çıxardıllar, yerinə də
Behbidalını qoyullar... Hesabdarın adamıdı.
– Bııy...
Başqa bir səs gəldi:
– Deyillər Güllərin
oğlu Bəxtiyar çaxır içəndi.
– Əsgərlikdə
öyrənib... Camaatın uşağı – sənət
öyrəndi, bu da...
– Hamı getdi quş
gətirdi, Şahqulu bayquş.
– Sabah bu vədə Elyaz
qız qaçırdacaq.
– Kimi?
– Sənin qonşunu.
– Kəndimizdə donuz
ferması açmaq istəyirlər, Zülfiqar kişi iki
ayağın bir başmağa dirəyib ki, olmaz, murdardı.
– Köndələnin
qabağın kəsib böyük göl
düzəldəcəklər.
– Yayda kişilər gedib
çimər.
– Kamılın da
dıbırını dünən gecə oğurlayıblar.
Səki bəsləmişdi ki, oğlu əsgərlikdən
gələn kimi toy eləsin.
– Deyillər kəndimizə
radio çəkəcəklər.
– Eşitmisən də
İsmayılın oğlu sənin xalan qızıynan
hingerləşir.
– Yox,
eşitməmişəm.
– Sənin nədən
xəbərin var ki... Səhər naxıra, axşam axura...
Xəbərin var?
– Nəyi deyirsən?
– Qulağını bəri
elə...
– Sən Həzrət Abbas
düz deyirsən?
– Əlinin qəzəb
oğlu Həzrət Abbasın qələm olmuş
qollarına and olsun... Ancaq heç kimə demə... qan
düşər...
– Nişanə
müəllimin nənəsi can verir, bu gün
sabahlıqdı.
– Əsəd müəllimi
öz obalarına briqadir qoyullar.
– Sürəyya kolxozda
kitabxana açır.
– Yağlıvəndin
uşaqlarıynan Qəcərin (Qacar) uşaqları futbol
oynayırmışlar kolxozun həyətində, bizimkilər
udub. Axırda da dava düşüb.
– Gözünə
döndüyüm Sarı da partkom Qızxanımın
abırın büküb ətəyinə.
– Sarı, Sarı sən
qağanın canı düz deyir?
– Hə... düzdü...
qağam da maa bir şapalaq ilişdirdi.
Bu dəfə səs lap o
biri başdan gəldi:
– Zümrüd də
gülü yaylığını atıb qağasının
ayağının altına ki, qardaşımı
döymə.
– Kor Məti Hindarxından
Mülayim adlı bir arvad gətirib özünə.
– Nə vaxt?
– Heç bir saat olmaz.
– Sonanı da ilan vurub.
– Kamalan atdan
yıxılıb.
– Kərəm
Qədimalının pəyəsindən dörd yumurta
götürüb, gözünə döndüyüm
yumurtaların başını deşib çiy-çiy
içib, qabıqlarını da atıb ora.
– Ay qızlar çənəmiz
qızışıb, bir Qara Quzeyin təpəsinə
baxın... Yernən göyün arası qovuşub, tez olun,
yağış yağacaq.
Hərənin ağzından
bir avaz gəlirdi: hər kəs eşitdiyini,
gördüyünü, bildiyini dilinə gətirirdi. Yeddi para
kəndə bütün informasiyalar Əsgərxan bulağının
başından yayılırdı – operativ, vicdanlı və
qərəzsiz. Bu kənddə hadisələrin hamısı
camaatın gözləri qarşısında baş verirdi,
indiki dillə desək, əsl şəffaflıq idi.
Bulaq başında
danışanlara fikir verdinizsə, hər növ informasiya
vardı, sadəcə xəbərləri sistemləşdirməmişdilər,
“curnalist” peşəkarlığı
çatışmırdı: iqtisadiyyat, inşaat,
təşkilati məsələ, meliorasiya, əxlaq,
mədəniyyət, oğurluq, bədbəxt hadisə,
kriminal, idman, lap hava haqqında məlumat da...
Bizim kəndin informasiya
agentliyi Əsgərxan bulağı ilə yaşıd idi.
Əsgərxan bulağının isə yaşını
bilən yox idi. Bulağın da, agentliyin də iş prinsipi
bir-birinə çox yaxın idi. Belə ki, Əsgərxan
bulağı Qara Quzeydən süzülüb gəlirdi,
süzülə-süzülə, durula-durula gəlirdi.
Kəndimizə yayılan xəbərlər də
Əsgərxan bulağından
süzülə-süzülə durulub gəlirdi. Və bu da
çox qəribə idi ki, Qara Quzeydən Əsgərxan
bulağına qədər olan məsafə, Əsgərxan
bulağından kəndə qədər olan məsafə
ilə bərabər idi...
Əsgərxan
bulağının gözündən bal axırdı. Bir
dəfə günorta üstü kəhər atı suvarmağa
gətirmişdim. Bulaqda heç kəs yox idi, hamı
işində-gücündə idi, kolxoz işinin
qızğın vaxtı idi. Özüm də
susamışdım. Bulağın gözünə
yaxınlaşıb su içmək istəyəndə nə
görsəm yaxşıdı. Saysız-hesabsız bal
arıları qaynaşırdı... arılar su
içirdilər... Bu əsl möcüzə idi. Sonra bu
xəbər bütün kəndə yayılmışdı.
– Sarı öz
gözləriynən görüb, bal arıları
Əsgərxan bulağının gözündən su
içirmiş.
“Əsbulin” agentliyinin
yaydığı bu xəbər rəsmi dairələrə,
yəni kolxoz idarə heyətinə də gedib
çıxmışdı. İnanan da olmuşdu, inanmayan da.
İnanmayanları qınamıram, neyləsinlər, axı
bu, dünyanın heç bir yerində
görünməmiş ilahi bir möcüzə idi.
Mübahisəyə kolxoz sədri Qara Bəhrəm zəhmli
bir nida işarəsi qoymuşdu:
– Mən o uşağı
tanıyıram, təpəsinə naqan sıxsan da yalan
danışmaz!
Və Qara Bəhrəmin bu
yekun nitqindən sonra heç kəsdə şübhə
qalmamışdı. Daha doğrusu, inanan da, inanmayan da kolxozun
sədri ilə həmrəy olduqlarını məmnuniyyətlə
biruzə vermişdilər.
Sonra bu xəbər
Əsgərxan bulağının “Dəyirmi masa”sında da
“əməkdaşlar” tərəfindən müzakirə
olunmuşdu və yekdilliklə qərar qəbul
eləmişdilər:
– Qara Bəhrəm bir şey
bilməsə deməz!
“Arılar su içir” xəbərindən kəndimizdə pəpə yeyəndən, məmə deyənə qədər hamı hali idi. Bu, mənim ilk işim idi, deyəsən bənzərsiz, maraqlı, qeyri-adi idi. Bənzərsiz, maraqlı və qeyri-adi olduğuna görə də uğurlu idi. Özümün də xoşuma gəlmişdi: Arılar su içir...
Seyran SƏXAVƏT
525-ci qəzet.- 2010.- 3 aprel.-
S.28-30.