Novruz sabahının pəncərəsi
“Ruhlar şəhəri” – 7
Ağdam turistlər arasında maraq doğuran 20 ruhlar şəhərindən
biridir. WebUrbanist.com
Pəncərədə dizlərini qollarının arasına yığıb oturmaq, yorulanda ayaqlarını açıb pəncərə boyu uzatmaq – beləcə, rahatlanıb küçədən gəlib-gedənlərə tamaşa eləməyin özü əyləncə olmayan yerdə bir əyləncədi. Yağışlı günlərdə, həyətdə oynamağa imkan olmayanda, ildırım vurar deyə şəhər işıqları söndüyündən dünyanın əcinnə gözündə gördüyü bir ölkənin istehsal elədiyi, Yer üzünün bəlkə də ən humanist cizgi filmlərinə baxa bilməyəndə aynası küçəyə açılan pəncərəmiz televizoru əvəz eləyirdi. Özü də ağ-qara “Qorizont”dan fərqli olaraq, mənim “televizor”um rəngli göstərirdi. 70-ci illərin əyalət şəhərinə, illah da onun 10 yaşlı sakininin gözüylə baxmaq nə qədər maraqlıdır sənə, bilmirəm, dostum oxucu! Amma onu bilirəm ki, bütün dünyanın əyalət pəncərələri əyalət adamının qəlbinə, onun içində cücərən arzulara və bu arzulardan pöhrələyən ümidə açılır. Bunun zaman və məkan bağlılığı yoxdu; 150 il əvvəl “Əyalətdə pəncərə teatr və gəzintini əvəz edir” yazan Floberin Fransasında da belə olub, indi də belədi və yəqin 100 il sonra da belə olacaq...
Burda saatlarla
darıxmazsan: otur say, sağdan çox maşın
keçir, yaxud soldan; bax gör, küçədə
kişi çoxdu, ya qadın – bir sözlə, istəyirsən
yarış keçir, istəyirsən “tədqiqat” apar. Bunlar bezdirsə, maşınları markalarına
görə qruplaşdırmaq da olar: məsələn,
küçəmizdən 26 “Moskviç”, 18 “Volqa”, 37 “Jiquli”,
9 “QAZ-51”, 3 traktor, 2 çörəkdaşıyan, 1
zibilyığan, tək-tük “Pobeda” və bir dənə də
İsibalanın zil-qara “ZİM”i keçdi. Bu biheybət, çərdəymiş
maşının ötən yay anasının dikdaban
ayaqqabısını ayağında sürüyə-sürüyə
yolu keçib bizə gələn Şərafəti – üzbəüz
qonşumuz Qaçay əminin qızını
vurmağını da bu pəncərədən görüb
qorxmuşdum, gerçək sözümdü... Bax belə,
dostum oxucu! “Dünya bir pəncərədi...” məsəlini yəqin
ən yaxşı dünyaya pəncərədən
baxmışlar anlayar.
lll
Günorta
saatlarında çoxlu siqnal səsi gəlin
aparılmasından xəbər verirdi. Qırmızı
şal üstündə oturdulan kukla təzəcə yuyulub
par-par yanan QAZ-21-ə xüsusi gözəllik verirdi. Maşın başını dik tutub ətrafa naz
satan qız kimi elə gedirdi ki, elə bil gəlin
özüydü. Bu nə qədər ürəkaçan mənzərəydisə,
sağdan gəlib üzü aşağı – Qarağacı
qəbiristanlığına gedən tabut da o qədər qan
qaraldan idi. Nəyə görəsə elə bilirdim ki,
tabutun içindəki bu saat mən Allaha yalvaran kimi qalxıb
oturacaq və tabut pəncərəmizin tuşuna çatanda
düşüb evinə qayıdacaq. Mən bunu Allahdan istəyirdim,
Allah haqqı, amma o adam durmurdu, eləcə izdihamın əlində
yırğalana-yırğalana keçib gedirdi. Molla Rəşidin
səsiysə tabut keçəndən bir xeyli sonra da
eşidilirdi.
lll
Pəncərənin aşağı sol tinindən bir qadın çıxdı. Çəpər qonşumuz Elza müəllimə olduğunu qara çətirindən tanıdım. Həmişəki vaxtda həmişəki aram yerişlə keçir. Məktəbdən gəlir. “Qolodomor” ilində, yəni 1932-ci ildə doğulan atama dərs deyib. Rəhmətlik Həsən müəllimin qızıdı. Yadımda sadəliyi, səliqəsiylə qalıb, astadan danışırdı. Həyətində bir kibrit çöpünə, evində toz dənəsinə rast gəlməzdin, döşəmələri həmişə par-par yanırdı. Onların servantında şüşə qab-qacaq yerinə çoxlu kitab olardı. ...Taxtası ağ boyanmış şüşəbəndin qapısını açıb içəri girirəm. Qədim divan, divardan asılan köhnə fotolar, bir neçə hörmə kətil, stol, üstündə dörd-beş kitab, onlarla dəftər, göy və qırmızı qələmlər, bir neçə rusca jurnal, soyumasın deyə ağzına “papaqçıq” keçirilən çayniki gözüm tez alır. Və bir də Elza müəllimə... eynəyini çıxarır, gəlişimi təbəssümlə qarşılayır, mənim riyaziyyat kitabımı açır, dəftərimə baxır, tapşırıqlar verir...
Adamla qarşılaşanda dodağının ucu, bir də gözlərinin kənarı azacıq dartılır, ciddi sifətinə məsum təbəssüm qonurdu, yəni salam verirdi. Onu heç vaxt ürəkdən gülən görmədim. Ya xarakteri beləydi, ya da həyatında dərin izi qalan nəsə olmuşdu, bilmədim. Bildiyim tək oydu ki, yaxşı adamdı və mən onun yanında rahat idim.
Uşaqlığımın son Novruz çərşənbəsi tonqalın üstündən hoppanandan sonra həmin il instituta girməyi niyyət tutub qulaq falına çıxdım. Bu fala inanırdım. Həyatımın ən əziz qadınından eşitmişdim ki, cavanlığında körpə oğlunu götürüb ər evini tərk edəndə niyyət axşamı qulaq falına çıxıbmış. Özünün və balasının gələcəyindən əndişələnirmiş. İlk eşitdiyi qonşu arvadın tonqal başında oynaşan uşaqlarına dediyi bu sözlər olubmuş: “Ocağı dağıtmazlar, ay bala, komalayarlar bir yerə”. Elə də oldu, birləşdilər, birlikdə uzun ömür sürdülər. Hər ikisini öz əlimlə özüm qəbirə qoydum çox sonralar, uzaqda – Bakıda...
... İlk dəfə “tale ovuna” çıxmışdım. Darvazanı açıb yola ayaq qoymuşdum ki, yan tərəfə, qaraltıya çevrildim, çöhrəsində həminki təbəssümlə Elza müəllimə idi: “Salam”. Allahın adından uğurlu sözmü eşidəcəkdim – ikiillik staj tələb olunan jurnalistika fakültəsinə elə birinci il daxil oldum. Bəlkə həmin gecə o da qulaq falına çıxıbmış, bilmədim. Bildiyim odur ki, mən də ona ümid dolusu cavab vermişdim: “Salam. Axşamınız xeyir”.
Hər dəfə
Həsən Məmmədovun baş rola çəkildiyi “Bizi
bağışlayın” filminə baxanda Elza müəlliməni
xatırlayıram.
lll
Köç
səsi səhər obaşdan gəlirdi. Bəzən hənirtisini
yuxuda eşidir, bəzənsə oyanıb pəncərəyə
cumurdum. Sayı-hesabı olmayan qoyun
sürüsü Mardakert, Kəlbəcər dağlarından
yaylaqdan dönürdü. Sürünün asfaltdan qopan ayaq səsi
quzu mələşməsinə qarışıb xoş bir
musiqi yaradırdı. Təbiətin yaratdığı bəstələri
hansısa Allah bəndəsi köçürə bilibmi nota,
görən? Mən görməmişəm, dostum oxucu,
yoxsa qoyardım bu musiqini birlikdə dinləyərdik. Pəncərəni
açıb heyrətlə baxıram. Otağı qəribə
köç iyi bürüyür. Heç burnuna köç
qoxusu dəyibmi? İşdi-şayət nə vaxtsa
köç görsən dediklərimi unutma!
Sürünün başında qulağıkəsik
qurdboğan çoban itləri oynaşır. Quyruğu yerlə
sürünən Qarabağ qoyunları itlərdən
arxayındılar, tələsmirlər. Ağzı buğlu
Qarabağ atları çoban, onun neçə aylıqsa azuqəsi,
pal-paltarı yığılmış xurcunları belində
çox yüngüldü, bütün sürüyə
cavabdehmiş kimi diribaş görünür. Çobanın
qaysaq bağlamış üzü qırmızı qranit kimi
soyuq və sərtdi. Sürü yavaş-yavaş
uzaqlaşdıqca o həzin “musiqi” də səs-səs kəsilirdi.
Köç gedəndən sonra küçəyə ilk anda
qəribə sükut çökürdü. Bir azdan
qadınlar çıxıb öz evlərinin
qarşısındakı köç “iz”lərini
süpürəcək, aparıb ağacların dibinə
tökəcəkdi.
lll
Sarı taksi
sürətlə keçsə də, tanıdım, Roma əminin
maşınıydı. Atamın dostlarından biri. Onunla
dağlara, bulaqlara çox getmişdik. Qarda-buzda onun kimi
maşın sürən yoxuydu. Buzlu yolda Şuşaya, ilin istənilən
günündə SSRİ-nin xəritədə barmaq
qoyduğun istənilən şəhərinə maşın
sürməyə hazırıydı. Ümumiyyətlə,
Ağdamın taksi sürücüləri də maraqlı
sinif idi. Sovet dövrünün azad zəhmətkeşləri
demək olardı onlara. Çoxunun taksidən başqa şəxsi
maşını da vardı. Bu, uzaq səfərlərə, məsələn,
Bakı, Yerevan, Tiflis, Batumi, Kislavodsk, Mahaçqala, Rostov və
sair yerlərə “klent” aparmaq üçün idi. Atam
da uzaqgedən sürücülər sırasından idi. Gələndə
Qoridən qırmızı alma, Batumidən mandarin, Tiflisdən
rəngli flamaster (belə şeylərin matah olan
vaxtlayırdı) gətirirdi. Lotereya satan
kişiylə (adını unutmuşam, amma qızı Nəzakət
bizimlə oxuyurdu) getdiyi Kislavodsk səfərindən razı
qalırdı. İndi anlayıram ki, Nəzakətin atası
tək Ağdamın yox, bütöv regionun “uruset
lotereyası”nın topdan satanı imiş, əlbəttə,
qeyri-rəsmi.
lll
Səhər tezdən pəncərəmizin önündən keçərək camaatı pambıq yığımına səsləyən “raykom” maşınının səsucaldanından çıxan boğuq səfərbərlik musiqisi musiqidən çox alman faşistlərinin kinolarda gördüyüm oxşar təyinatlı maşınlarından gələn “Axtunq! Axtunq!” nidasını xatırladırdı. Bu bənzətmə atama məxsusdu. Pəncərədən baxıb deyirdi: “Elə bil nemes maşınıdı. Burda pambıq var? Get pambıq yığanlara çal də, bu mahnını”.
Səhərin bu xırıltılı musiqisindənsə Xıdırlı arvadların solo çığırtıları daha xoş idi. “Qatıq var! Qaymaq var!”, “Süd var, süüüdd! Yaxşı süd var!” Heç birinin adını bilməsək də onları səsindən tanıyırdıq. Evə ağartı lazım olanda anam tələsmədən ona lazım olan səsi gözləyirdi, onu neçə-neçə səsin içindən seçə bilirdi. Bəzən istədiyi səs çıxmayanda və başqa süd satanlar da keçib gedəndə südsüz, qatıqsız qalırdıq. Səslər cürbəcür çıxırdı: biri “Qatıq vaaar...” kimi sözü uzadırdısa, bir başqası konkret deyirdi: “Qatıq var! Qaymaq var!” Birinin səsi xırıltılı, digərininki təmiz idi. Seçim ediləndə keçib getməsin deyə süd satanı əyləməyə məni göndərirdilər. Arıq, uzun bir qadın, orta yaşlarında, əynində uzun tuman, kişi pencəyinə oxşar pencək, başında yun şal, iki əlində qara, yekə zənbil... Evdə qonaq olanda, yaxud bayramlarda, ələlxüsus Novruzda alacaqlarımız çox olardı: bir balon süd, bir balon qatıq, boyamaq üçün çoxlu yumurta, 3-4 kasa qaymaq... Məşhur Gəncə qaymağını sonralar dadacaqdım. Hələliksə yediyim Gəncənin ağ üzlü camış yox, Xıdırlının sarı inək qaymağıydı.
Ağdamın
süd satanları Bakının indiki xlor satanlarından fərqliydi.
Onların üzündə “insan əzabının
son cizgiləri” (ifadə “Nəsimi” filmindəki Nəimiyə
məxsusdu) görünmürdü. Qıvraq, diribaş,
eşq dolu həyat bənizliydilər, ətrafa xoş ovqat,
enerji yayırdılar. Çəkdikləri əziyyətin tək
nişanəsi ağır zənbil daşıyan ovuc və
barmaqlarının bərkimiş qabarlarıydı, vəssalam.
lll
Axşama doğru işdən qayıdanlar pəncərənin sol, şəhərə çıxanlar isə bir qayda olaraq sağ tərəfindən gəlirdilər. Bu kişi sağdan çıxdı, demək, şəhərə gəzməyə gedir. Onun da adı Vahiddi. Qonşu küçədə olur. Deyirdilər, cavanlığında çox davakarımış. Suya atılırmış, dalğa itənədək suyun altında qala bilirmiş. Pəhləvan cüssəli, şir ürəkliymiş. Əsgərliyi uzun çəkibmiş, elə iki ilini “disbat”da olubmuş. Mən tanıyanda da dəliqanlığından xeyli qalmışdı.
Gözdən itəcəkdi ki, şüşəni tıqqıldatdım, çevrilib yuxarı baxdı. Pəncərəni açıb salam verdim. “O gün gördüm, atan maqnitofon alırdı sənə, niyə qulaq asmırsan?”. “Hələ kaset almamışıq”. “Düş gəl bizə, kaset verim”. Düşdüm, yolundan qayıtdı, dörd-beş kaset verdi, birinisə silkələyə-silkələyə “Bunu itirmə, hər adamda yoxdu, Vısotskinin kasetidi. Əla oxuyandı, hökumətin anasını ağladır”. Vahidi həm də ona görə çox istəyirdim ki, mənimlə tay-tuşu kimi danışırdı. Ona elə gəlirdi ki, mən də Vısotskini tanıyır, başa düşürəm.
Bax belə,
dostum oxucu! İllər keçdi, mən böyüdüm, o
yaşlandı... Son dəfə onu hərbi formada görmüşdüm. Maraqlı macəralar
yaşadığı şəhəri nəzərdə tutub
Stepanakert ermənilərinin qarasınca deyinirdi: “Görürsən
də bunları, qudurublar”. Çox çəkmədi,
onun da öldüyünü eşitdim. Allah rəhmət
eləsin!
lll
İndi hər
dəfə Vısotskinin filmlərinə baxanda, ya
mahnılarını dinləyəndə yadıma
adaşım düşür. O, daha sədaqətliymiş. Ağdamı ruhuyla sevənlərdən imiş.
Odur ki, orada qaldı: bədəni torpağında, ruhu səmasında.
İndi Vahid Vısotskinin mahnısını Ağdamın sərgərdan
ruhları ilə birlikdə oxuyur:
“Spasite naşi
duşi!
Mı bredim ot
uduşya.
Spasite naşi duşi,
Speşite k nam!”
...Anam mənim yolumu –
dünyaya gəlişimi 4 il gözləyib.
İllər uzunu hər Novruz çərşənbəsi
ocağa sığınıb, dualar oxuyub. Allah dualarını eşidib, anama elə Novruz səhəri
xoşbəxtlik bəxş eləyib. Elə bu
yazını da Novruz səhəri, 22 martda doğulanlara
bağışladım...
...Bu səhər mən də
qoşuldum Vısotskinin mahnısını oxuyanlara,
uçdum, uçdum, uçdum... sonra qayıdıb pəncərəmdən
içəri girdim!
Vahid QAZİ
525-ci qəzet.- 2010.- 3 aprel.- S.9.