Daş yağan gün
(Əvvəli ötən
saylarımızda)
Həmin il qış tez gəldi. Payız başa çatmamış alaçalpo qar yağdı. Bir gecənin içində evlərin üstü, ətraf dağlar, yer-yurd ağ dona büründü. Lakin günün axırına kimi qardan əsər-əlamət qalmadı. Vaxtsız yağan qar əriyib yox olmuşdu. Əkin-biçin adamları bunu yaxşı əlamət saymırdılar. Deyirdilər ki, qış qulun saldı. İndən sonra çətin ki, qar yağsın. Əkinçilər həmişə deyər ki, qarlı qışım ola, dumanlı yazım. Bu qış nəhs gəldi. Qışın bu cür gəlməsi kənddə narahatlıq yaratmışdı. Çünki qar xeyir-bərəkətdir. Qış ki, quraq keçdi, heç. Torpaq qış boyu canına o ki var, doyunca nəm çəkməsə, yazda ondan xeyir-bərəkət gözləmə. Nə əkilən yönlü bar-bəhrə verər, nə də ki, yal-yamacın otu mal-qaranın qarnını doyurar. Mənsə hey Nəcini düşünürdüm. Məktəbimizdə, Təzə Həsənlidən də oxuyanlar vardı. Yataqxana olmadığından hər gün gedib-gəlməyə məcbur idilər. Nəci barədə onlardan tez-tez xəbər tuturdum.
Qışın bəd gəlməsinin ağrı-acısını ən çox Nəci çəkirdi. Böyük çillənin sərt, quru soyuqları qoyun-quzunu örüşə çıxartmağa imkan vermirdi. Mərəyin də otu qurtarmaqdaydı. Qoyun da ki, dişi göy ota dəymədi, çətindir. Boğaz heyvanların çoxusu bala salmışdı. Doğulanları da anası süddən yarıtmırdı. Qoyunları da qınamalı deyil. Güc boğazdan keçər. Ana doyunca yem yeməyəndən sonra südü hardan olsun?! Quzuların qıçı-qıçına dolaşırdı. Anbarda beş-on kəviz, arpa vardı, onu da qaynadıb arıqlığından qabırğaları sananan, əldən düşmüş heyvanlara verirdilər ki, ölməsin, bir təhər yaza çıxsın. Yerindən qalxan da Nəcini danlayırdı. İl pis gəlmişdi. Burada Nəcinin nə günahı?! Hamısı o gözəgörünməzin işidir. Nəci qarğamışdı ki, qış qulun salsın?! Qışda qar yağmasın?! Böyük çilə, kiçik çilə quraq keçsin?! Göydən yerə bir damcı düşməsin?! Nəcidən olsa, bir metr qar yağardı. Havalar quru keçməzdi. Qoyunlar burunları ilə qarı eşib, payızın islanıb yumşalan otundan doyunca yeyib quyruq bağlayardılar. Nəcinin də əmisinin yanında üzüağ, dili uzun olardı. Di gəl ki, Mikayıl Allah deyəndən demirdi. Nəcini gözümçıxdıya salmışdı, dişinin dibindən çıxanı deyirdi:
– Qardaşım oğlu olsan da, yaxşılıq qanan deyilsən! Yal itirənsən. Ermənilər başımıza güllə yağdıranda, çiynimdəki təzə hanadan çıxan sumağı xalçanı kənara tolazlayıb iki daşın arasında, səni bələkli qucağıma alıb nə müsibətlə aradan çıxartdım. Dedim ki, qardaşım arvadlı-uşaqlı qırıldı getdi, heç olmasa, bu tifili qoruyub saxlayım, Cəbrayılın yurdunda bir başıpapaqlı qalsın. Gələcəkdə atasının yerini tutar, maa da dayaq olar. Bu da yaxşılığımın əvəzi.
Mikayıl bu sözləri deyib qoyun damlarının qabağında murdar olmuş cəmdəkləri göstərdi.
Nəci
başını aşağı dikib
çomağının ucu ilə yeri qurdalayırdı. Bilmirdi ki, əmisinə necə
cavab versin?! Fikirləşirdi ki, kaş o vaxtı ermənilər
məni də öldürəydi. Canım bu cür danlaq-dansaqdan
qurtaraydı. Minnətli çörək yeməkdənsə
ölüm yaxşıdır. Bir də onu
düşünürdü ki, əlim quzudan
çıxdı. İnnən sonra ha gözlə ki,
sürü özünə gəlsin, qoyunlar əkiz və
üçəm doğsun, əmisi də insafa gəlib
buynuzlu qoçun əvəzinə Nəciyə bir quzu
bağışlasın. Bir də onu
düşünürdü ki, əsgərlik vaxtı gəlib
çatsaydı, üzü buralardan olardı. Gedib Urusetin
düzlərində səhərdən-axşamacan təpik
döyərdim. Əsgərliyimi qurtarandan sonra buralara üz
çevirməzdim, elə o yerlərdə ilişib
qalardım. Harda olsa bir qarın çörək taparam. Yəni
iki əl bir başı saxlaya bilməz?! Urus kəndlərinin
birində çobanlıq eləyərəm. İndi oralarda
çobanı əl-əl axtarırlar.
– Hə!! Niyə dillənmirsən?!
– Mikayılın qəzəbli səsi Nəcəfi daxili
düşüncələrdən ayırdı. – Bir də ki,
axı, nə üznən dillənəsən?! Dilin var ki,
dillənəsən?! Özün yaxşı bilirsən ki,
hamısını düz deyirəm! Qoyun-quzunun bu hala
düşməsinin birinci baiskarı sənsən! Sən Nəcəf!
– Gör malımı kimə etibar eləmişəm ey!! –
Mikayıl acı bir istehza ilə töhmət-tənəsinə
davam etdi. – Qardaşım oğlu bildim, dedim ermənilərin əlindən
almışam. Bələkdən çıxıb əlimdən
tutar, karıma gələr. Amma sən nankor
çıxdın. Maa dayaq yox, sinəmə
çalın-çarpaz dağ çəkdin. İtil
gözümün qabağından! Qırdığını
qırdın, heç olmasa qalanları yaza
çıxsın. Elədiklərim burnundan gəlsin!
Yetimin qəlbi yuxa olar. Nəcinin
gözlərində yaş gilələndi. Lakin kövrəldiyini
hiss etdirmədi. Ürəyində ermənilərə
qarğadı. – Atamı, anamı öldürməsəydilər,
başıma bu müsibətlər gəlməzdi. Mənim də
isti ocağım, söykənəcək yerim olardı. Anam
qayğımı çəkərdi, başıma
fırlanardı. Əmim kimi elədiyini gündə-günaşırı
başıma vurmazdı, yediyimi burnumdan gətirməzdi. Bir də
ki, axı, qış bəd gəlib, qoyun-quzu
qırılıb, burda mənim günahım nədir?!
Qaş qaralırdı.
Soyuq-sazaq adamın iliyinə işləyirdi. Nəcəf əmisinin
– itil gözümün qabağından – deməsindən sonra
dinməz-söyləməz çomağını
arxasınca sürüyə-sürüyə qoyun damlarına
tərəf yönəldi. İçəri girib soyuq gələn
yırtıq deşikləri bəlimlə tutdu. Arakəsmələri
bir-bir yoxladı. Sağmal-subay qoyunları ayırıb yerini
dəyişdi. Mərəyin künc-bucağında qalan ot
qırıntılarını bir təhər toplayıb
çəngə-çəngə heydən
düşmüş heyvanların qabağına atdı.
Tövlənin girəcəyindəki, gecələr
üstündə yatdığı otu, küləşi, on
yerdən yamağı olan xarala təpib təzə doğan və
boğaz qoyunlara payladı. Qoyun-quzunu yerbəyer eləyəndən
sonra nəfəsini dərib şəhadət barmağı ilə
sir-sifətində purçumlanan soyuq təri sivirib
tökdü. Orta dirəkdən asılmış
çırağın yanıb-qurtarmaqda olan piltəsini
yuxarı çəkib, tövləyə düşən
sarımtıl işığı bir qədər
artırdı. Tövlənin qaranlıq künclərində
brilyant kimi işıldayan, yüzlərlə göz ona zillənmişdi.
Nəcəf arakəsmənin toxunma çubuğuna söykənib
xeyli fikrə getdi. O, əmisinin töhmət-tənəsindən
yaxa qurtarmaq üçün cürbəcür fikirlərə
düşdü, çıxış yolu axtardı. Birdən
kəndin ayağında evi olan Həsənqulunun, həmin il
başqa yerə köçməsi yadına düşdü.
Həsənqulunun var-yox bir
qızı vardı. O da Qarabağ tərəfə
varlı-hallı bir kişiyə ərə getmişdi.
Qız ayağını dirəmişdi ki, ata-anası kəndi
atıb, onun yanına köçsün. Qocalanda kimdi onlara
baxan? Həsənqulu əvvəl-əvvəl bu işə qol
qoymurdu. Deyirdi ki, iki dünya bir olsa, el-obamı, qurulu
ev-eşiyimi atıb yad yerə getmərəm. Daş
düşdüyü yerdə ağır olar. Bir də ki,
qız nədi ki, onun kölgəsi də nə olsun?! Ancaq
qızla anası birləşib Həsənqulunu başdan
çıxartdılar. Arvad kişinin beynini o qədər yedi
ki, axırda Həsənqulu qapısındakı
dana-dunasını satıb, qapı-bacanı bağlayıb,
biryolluq qızının yanına köçdü. Nəcinin
ağlına gəldi ki, Həsənqulunun Dar dərənin
boğazındakı, Çopur Qayanın kahasında xeyli otu
var. Otun yerini Nəcəfdən başqa heç kəs
bilmirdi. Ötən yaz Həsənqulu otu çalıb,
bağlayıb qayanın arxasından kahaya yığanda onu
bircə yetim Nəcəf görmüşdü. Nəcəf
hətta bu işdə ona xeyli kömək eləmişdi. Ot
bağlamalarını örkənin doğanağına
keçirib yuxarı qaldıranda, Həsənqulu yetim Nəcəfə
dönə-dönə razılıq edib demişdi ki, Allah
ata-anana rəhmət eləsin, yaxşı karıma gəldin.
Yoxsa bu, tək adamın işi deyil. Otu kahaya doldurandan sonra da
qayanın kölgəsində oturub bir yerdə çörək
yemişdilər. Erməni daşnaklarının namərdliyindən,
Həsənli camaatına necə divan tutmasından
danışıb xeyli dərləşmişdilər. Həsənqulu
sözarası Nəcəfə onu da demişdi ki, əmin mərdiməzar
adam deyil. Sağ olsun, sənu qundaq vaxtı ermənilərin əlindən
alıb indiyəcən qanadı altında saxlayır. Dava
vaxtı o, olmasaydı, indi heç sən də yox idin. Atan,
anan, bacı-qardaşların kimi ermənilər səni də
ev qarışıq yandırıb kül eləmişdilər.
İndi, görürəm, sən də onun işinə-gücünə
əməlli-başlı yarayırsan. Mal-heyvanına can
yandırırsan. Harda yaxşı örüş var, qoyun-quzunu
orda otarırsan. Bir belə sürünün öhdəsindən
gəlmək asan məsələdir?! Yaxşı eləyirsən,
elə də lazımdır. Ancaq acığına gəlsə
də, gəlməsə də deməliyəm. Əmin olsa da
bir az əlibərk adamdır. Dünya malını
canından çox istəyir. Allah ta artıq eləsin. Bir
heylə qoyun-quzunun, mal-dövlətin qabağında, dindirəndə
elə danışır ki, az qalırsan, cibindəki qəpik-quruşu
çıxarıb ona verəsən. Bəlkə də
özünü elə göstərir ki, gözə-nəzərə
gəlməsin. Ancaq nahaq yerə. Adamın ki,
qapısını qonaq-qara tanımadı, kasıb-kusuba əl
tutmadı, xeyir tapmaz. Heyləsinin dirəyi qızıldan olsa
da, qəpiyə dəyməz. Yəqin Allah-taala onu da heylə
yaradıb. Xasiyyəti dəyişmək çətindir.
Ancaq kasıb mərd olar. Sən yekələndə əminə
oxşama.
Həsənqulu bunları
deyib ot yığdığı kahaya baxa-baxa:
– Elə bilirsən, kefimdən
otu bura yığıram?! O vaxt Allah ağlımı aldı,
mərək tikə bilmədim. İndi ot-saman
yığmağa yer tapa bilmirəm. Düzdür, mərək
tikərdim, münasib yer olmadı. Çünki həyətim
çox darısqaldır. Mərək tiksəydim, gərək
qapıdakı yüzillik ağacların bir-ikisini
doğrayıb tökəydim. Ona da əlim gəlmədi.
Yaxşı da meyvəsi olur.- Ağacları kəsirəm, –
deyəndə, arvad daş atıb başını tutur. Deyir,
dünya dağılsa da qoymaram. Qolumu kəsərəm, ancaq
ağaca qıymaram. Ona görə çaldığım otu
yal-yamacdakı kahalara yığıram. Kəndlə
buranın arası beş addımlıq yoldur. Haçan
lazım oldu, aparıb mal-heyvana verərəm. Bir də ki, bu
daş kahalar otu, küləşi mərəkdən
yaxşı saxlayır. Kahaya vurulan ot rəngini də dəyişmir,
gömgöy soğan kimi qalır.
Bu ot məsələsi Nəciyə
göydəndüşmə oldu. Nəcəf fikirləşdi
ki, ya qismət, Həsənqulu bir də buralara
qayıda-qayıtmaya. Qayıtsa da, ot nəyinə gərəkdir?!
Qapısında dördayaqlıdan bir pişiyi də
qalmayıb. Düzdür, başqasının malına əyri
gözlə baxmaq kişilikdən deyil. Ancaq əlac nədir?!
Kahadakı ota mən də dəyməsəm, ya qalıb
çürüyəcək, ya da azıb-təzənin biri
görüb əkişdirəcək. Ondansa elə
özüm daşıyıb gətirərəm, onda Allah da
günahımdan keçər. Özümə qalsa, yenə də
Həsənqulunun otuna dəyib toxunmaram. Ancaq bıçaq
sümüyə dirənib. Qoyunları qırğına versəm,
qanım getdi! Gərək əmimin gözünə
görünməyim! Oturub-durub deyəcək ki, səni
yağının əlindən qurtarmışam. Neçə
ildi çörək verib saxlayıram! Sən də bu
yaxşılıqlarımın qabağında
qoyunlarımı qırıb, məni quru yurdda qoydun...
Nəcəf fikirli-fikirli
tövlədən çıxıb ətrafa göz gəzdirdi.
Soyuq adamı qılınc kimi kəsirdi. Hamı
yatmışdı. Tək-tük evlərin pəncərəsindən
işıq gəlirdi. Çoban itləri peyin
komalarının üstündə yumurlanıb, nəfəsləri
ilə özlərini isidir və səslərini
çıxartmırdılar. Köhnə və Təzə Həsənlinin
təmiz səmasında sayrışan ulduzlar, sanki
hüznlü görünən dağların dərdinə
şərik olur, ermənilərin
qırıb-çatdığı günahsız
insanların ruhuna nur çiləyir, ölümün
ağzından qurtaranlara təsəlli verirdilər.
Nəcəf bu qış gecəsində,
üz-üzə dayanan yerin-göyün sakitliyini pozmaq istəmirmiş
kimi ehtiyatlı addımlarla əmisinin həyətinə
keçdi. Dəhlizdəki ala çatını ehmalca
götürüb, qonum-qonşudakı itlər duyuq
düşməmiş kənddən çıxdı. Təpənin
o üzünə aşıb qənşər bir yerdə
dayandı. Üzünü Köhnə Həsənlinin
kalafalıqlarına tutdu. Dəli həsrətlə atası Cəbrayılı,
anası Mehribanı imdada çağırdı. Ancaq qəbir
sükutu çökmüş kalafalıqlardan hənirti gəlmədi.
Yalnız yaxınlıqdakı qayaların əks-sədası
yetim Nəcəfə cavab verdi. Bu ümidsiz
çağırışdan sonra soyuq gecənin qara pərdəsinə
bürünmüş yer adlı məkanla, mavi səma
arasında yenə də lal və vahiməli sükut
yarandı. Gecənin dərinliklərindəki meşələrdən
arabir eşidilən ac yalquzaqların zəhmli ulartısı
Nəcinin tüklərini ürpəşdirdi. Bu məşum
gecədə bəlkə yer üzündə elə bir bəni-insan
tapılmazdı ki, Nəci kimi kimsəsiz çöllərə
düşüb qorxunc dərələrdə, təpələrdə
ölümlə əlbəyaxa olsun. Hamı isti komasında,
yumşaq yorğan-döşəkdə şirin yuxuya
dalmışdı.
Əlbəttə,
canlıdan qada əskik deyil. Yaranmış məxluqatın dərdi
də olar, azar-bezarı da. Lakin onun çarəsi də
tapılır. Min dərd varsa, min bir də dərmanı var.
Ancaq yetim Nəcəfin ürəyi, erməni
daşnaklarının ona vurduğu yaradan əzab çəkirdi.
Elə bir yara ki, neçə illərdir, onun nə çarəsi
tapılır, nə də dərmanı.
Qızdırması, titrətməsi, Qafqaz
dünyasını bezara gətirən bu yaranın fəsadları
nəinki Şərqdə, Qərbdə, okeanın o
tayında belə qızdırma saçır, üfunət
yayır. Tale yetim Nəcəfi bax, belə bir sağalmaz dərdə
düçar eləmişdi. O, mübtəla olduğu bu
ağır dərdin əzabını ömrünün sonuna
qədər çəkməyə məhkum idi.
(Ardı var)
Əli İLDIRIMOĞLU
525-ci qəzet.- 2010.- 7 aprel.- S.7.