Qəbulzadə Abdulla əfəndi
İbrahim (Hacıbaba) əfəndi oğlu (1853, Qax-1943, Qax)
XX yüzil Azərbaycan
aydınlarının öncül nümayəndəsi. Maarifsevər
din alimi. Zaqatala Dairəsi Qax bölgəsinin qazısı.
Qaxda maarif yayan müəllimlərdən biri. Görkəmli
ictimai-siyasi xadim. “Əhrar” partiyasının üzvü. Azərbaycanın
qurtuluşu və bağımsızlığı uğrunda
fəal mücahid. 16.1.1919-dan 16.10.1919-adək Azərbaycan
Cümhuriyyəti Parlamanının üzvü.
Bismillah
(Başlanğıcı ötən
şənbə sayımızda)
Şübhə yoxdur ki, təkcə Qaxda deyil, bütün Zaqatala bölgəsində çətin durumda olan xalqın sevimlisinə çevrilə bildiyi üçün Azərbaycan Cümhuriyyətinin Parlamanı işə başlarkən Zaqatala Dairəsindən oraya seçilmiş üç deputat içərisində Abdulla əfəndi Qəbulzadə də vardı.
Abdulla əfəndinin Azərbaycan Respublikası Dövlət Arxivində (ARDA) saxlanılan, 14.4.1919-da başlanıb 22.9.1919-da bitmiş şəxsi işi və bu arxivdəki başqa sənədlər onun Parlamandakı fəaliyyəti haqqında geniş bilgi almağa imkan vermir. (Ümumiyyətlə, başqa deputatlarımız haqqında sənədlər də bu səviyyədədir).
Parlamanın 4, 5, 6 fevral 1919 tarixli iclaslarının vahid protokolunda oxuyuruq: “Sonra sədr deyir: ...Abdulla Qəbulzadə, Bəhram bəy Vəzirov, Bayramniyazi Kiçikxanov, Əli bəy Zizikski, Hacıhüseyn Əfəndizadə və Rəşid bəy Axundzadə hökumət qulluğundan istefa verərək məbusluğu (deputatlığı – Ə.T.) qəbul edirlər”.
Parlaman fraksiyalarının 1919-cu ilə aid ilk siyahısından anlaşılır ki, onun deputatlığı “16 yanvar 1919-cu il iclasında təsdiq edilib” (ümumi siyahıda 66-cı yerdə göstərilib) və deputatlığa partiyasızlar fraksiyasında başlayıb. Ancaq sonralar Abdulla əfəndi “Əhrar” partiyasına keçib və onlarla eyni fraksiyada olub.
Abdulla əfəndi sıravi məbus olmaqla qalmayaraq Parlamanın ləvayihi-qanuniyyə (qanun layihələri) komisyonunda Əhməd bəy Pepinov, Ağa Eminov, Baba xan Məhəmmədbəyov, Qasım bəy Camalbəyov, Vasili Kujim, Stanislav Vonsoviç və b. ilə birgə çalışıb.
İlk vaxtlar o, Parlamanın iclaslarında fəallıq göstərib. O, əyalətdə olduğu kimi paytaxtda da nüfuzundan ümumi camaat mənfəəti üçün yararlanmağa can atirdı. Məsələn, Parlamanın 17 mart 1919 tarixli 24-cü iclasındakı çıxışı buna ən yaxşı sübutdur.
İclasda Şəki (Nuxa) şəhərində yayılmış sarı səpmə yatalaq xəstəliyini aradan qaldırmaq üçün şəhər idarəsinə 200 min manat faizsiz pul (borc) buraxılması haqqında Daxilliyə Nəzarətinin hazırladığı qanun layihəsi müzakirə edilir. Abdulla əfəndi kürsüyə çıxaraq bir el ağsaqqalı kimi deputat yoldaşlarına üz tutaraq deyir: “Nuxa şəhərinə 200 min rublə borc verilməsi barəsində bir neçə söz söyləmək istəyirəm. Nuxada yaşayanlar, yaxud yanında bulunanlar Nuxa şəhərini yaxşı tanıyırlar və bilirlər ki, 4 il bundan əqdəmədək Nuxa şəhəri qeyri ticarət şəhərləri kimi böyük ticarət şəhərlərindən biri idi. Burada böyük ipək fabrikləri və qeyri sənaye müəssisələri var idı. 4 sənədən bu yana Nuxa şəhəri ticarət şəhərliyindən çıxıb. İş o yerə müncər olub (çatıb – Ə.T.) ki, 12 yaşından yuxarı bütün əhali fəhləlik üçün Zaqatalaya, Ağdaşa, Ərəş və qeyri yerlərə gedirlər. Bu axır vaxtlarda Nuxa şəhəri bir fəhləlikdən çıxıb füqəra şəhəri olmuşdur.
Hal-hazırda
əgər bu şəhər əhalisinin beşdə biri qəni
(dövlətli – Ə.T.) isə beşdə dördü
füqəradır. Bunlar bütün ev əşyalarını
(palaz, yorğan-döşək, qab-qacaq) bir qədərini
Nuxada, bir qədərini də ətraf kəndlərdə
satıblar. Xalq üçün heç bir şey
qalmamışdır.Bu işə aşina olduğum
üçün təklif edirəm ki, 200 min rublə Nuxa
şəhərinə qərz (borc – Ə.T.) deyil, ianə təriqi
ilə (bağışlanaraq – Ə.T.) verilsin. İndi qəbul
olunan layihə mövcibincə hökumət məmurlarına
7-8 milyonluq bir müavinəti-nəqdiyyə verilməlidir. Nə olar ki, birdəfəlik
200 min manat da Nuxaya ianə ilə verilsin. Bəlkə ianə
səbəbi ilə Nuxa dövlətliləri də öz tərəflərindən
100 min manat ianə verələr. Olsun ki, nuxalılar iyun
ayınadək bu qayda ilə dolanarlar.
Və bir də, bu 200 min
manat pul veriləcək fəqirlərə, azarlılara, aclara
və qeyrilərinə. Amma hökumət
qulluqçularına verilməli olan 8 milyon yemişə (meyvəyə
– Ə.T.) və dadlı şeylərə veriləcəkdir.
Nuxa üçün veriləcək ianə zəruri şeylərə
sərf olunacağından bunun borc təriqi ilə deyil, ianə
surətiylə buraxılmasını təklif edirəm”.
Göründüyü kimi,
Abdulla əfəndi məsələyə hansısa
partiyanın, hansısa ictimai zümrənin deyil, sırf xalq
mənafeyindən yanaşır. Parlamanın maliyyə-büdcə
komisyonusa bu məbləği faizsiz borc şəklində verməyi
qərara almışdı, deputatlar da buna tərəfdardı,
buna görə də səsvermə zamanı həmin qərar
qüvvədə saxlanıldı, Abdulla əfəndinin təklifi
keçmədi.
Bundan sonra onun Parlaman fəaliyyətində
bir süstlük başlayır. Onu daha çox Parlaman salonunda
deyil, Qaxda görürük. Şəxsi işindəki sənədlər
və Parlamanın protokolları da fikrimizi təsdiqləyir.
9.4.1919 tarixli, 1818 saylı, Parlament sədrinin
imzaladığı, üstündə “Qaxa, Parlament
üzvü Qəbulzadəyə” yazılmış rusca
teleqramın surətindən öyrənirik ki, ona 20
günlük məzuniyyətə icazə verilib. Ata yurduna bu
ilk dönüşü rəsmi dövlət vəzifələrini
(qazılıq, müəllimlik) təhvil-təslim etmək məqsədi
daşıyırdı. Görünür ki, 20 gün bu
işə azlıq edir, ona görə də 17 aprel 1919-da “Azərbaycan
Məclisi-Məbusanı Divani-Rəyasətinə” belə bir
ərizə göndərir: “Əfəndim! Vəzifeyi-rəsmiyyələrimi
təhvil vermək və xüsusi işlərimi təsviyə
etmək (yoluna qoymaq – Ə.T.) üçün qırx
günlük bir məzuniyyətin verilməsini rica edirəm.
Zaqatala məbusu Qəbulzadə”. Ancaq Parlamanın sədri Həsən
bəy Ağayev bu xahişi qəbuledilməz sayaraq elə həmin
gün “istidası (xahişi – Ə.T.) rədd edilir” dərkənarı
yazır. Bu sənədin üstündəki qeyd Abdulla əfəndinin
artıq “Əhrar” fraksiyasına keçdiyini göstərir.
26 aprel 1919-da Abdulla əfəndi
yeni ərizəylə ona qırx günlük məzuniyyət
verilməsinə israr edir. Deyəsən, Həsən bəy
artıq durumla yaxından tanış ola bilib, o səbəbdən
də indi belə bir dərkənar yazır: “Divani-Rəyasət
qərarı ilə qırq günlük məzuniyyət
veriliyor”. Sənədləri arasında “Məclisi-Məbusan əzasından
Qəbulzadə Abdulla əfəndiyə 28 aprel 1919 tarixindən
etibarən qırq gün müddətlə” məzuniyyət
verildiyini bildirən vəsiqə də vardır.
Ancaq məzuniyyətin
vaxtı bitməmiş – 8 iyun 1919-da Bakıya belə bir
teleqram göndərib: “Evimdə müsibət oldu. İyirmi
gün məzuniyyət vermənizi rica edirəm. Parlaman
üzvü Qəbulzadə”. Təəssüf ki, əfəndinin
ailəsində kimin vəfat etdiyini öyrənmək
mümkün olmadı, ancaq onun böyük
qardaşının dünyasını dəyişdiyi
güman edilir.
Arxivdəki şəxsi
işində məzuniyyət haqqında ərizələrinin
çoxluğu deputat Abdulla əfəndinin şəxsi həyatının
asan keçmədiyini, bu üzdən tez-tez icazə istəməyə
vadar olduğunu, hətta icazə verilməzsə Parlamandan
istefa vermək məcuriyyətində qaldığını
göstərir. Örnək üçün Qaxdan göndərilmiş
21.9.1919 tarixli, 436 saylı teleqrama baxaq: “Naxoş olduğumdan
iyirmi gün məzuniyyət verməyinizi, olmazsa istefamın qəbulunu
rica edirəm. Parlaman üzvü Qəbulzadə”.
Bu gün bizə bəlli
olmayan səbəblər, görünür, onda Parlaman rəhbərliyinə
yaxşı məlum imiş, buna görə də
Parlamanın 22.9.1919 tarixli iclasında həmin teleqram
müzakirə edilərkən H.b.Ağayev bildirir ki, Abdulla əfəndiyə
“Divani-Rəyasət 28 apreldə 20 gün məzuniyyət
vermişdir, sonra iyirmi gün də bir vermişdir. Qırx
gün də məzuniyyət artırılmış. İndi
də Qurban bayramından gedib, 20 gün də daha istəyir.
Bir ay yarıma qədər olsa idi məzuniyyət Divani-Rəyasət
onu bilirdi, fəqət iki ay olduğu üçün məcbur
olur ki, Parlamana ərzi-halı təqdim eyləsin. ...Məsələni
böylə səsə qoyuram: məzuniyyət verilsin, ya
verilməsin?”. Söz alan Ə.b.Pepinov “Parlamanın bunu qəbul
eyləməsini istərdim”deyir. Bundan sonra qərar
çıxarılır: “Abdulla bəy Qəbulzadəyə
sentyabrın axırınadək məzuniyyət verilsin”.
Ancaq Parlamanın millət vəkilinə
belə həssaslıq və qayğıkeşliklə
yanaşması da onun şəxsi müşküllərini həll
edə bilmir və nəhayət, hökmən istefa verməli
olur. Bu da son teleqram – Zaqataladan 14.10.1919-da göndərib: “Səhhətimin
pozulması və evdəki şərait məni xalqa xidmət
yolundakı vəzifəmdən əl çəkməyə
vadar edir, buna görə də istefamı qəbul etməyinizi
rica edirəm. Parlaman üzvü QƏBULZADƏ”. Rusca mətnin
yuxarısındakı boş yerdə türkcə
yazılıb: “Bugünkü tarixdən istefası qəbul
edilir. 16.X.1919”.
Parlamanın 16 oktyabr 1919
tarixli 84-cü iclasının protokolundan öyrənirik ki,
teleqram həmin iclasda müzakirə edilib (bu haqda Parlamanın
katibi Əhmədcövdət Pepinov bilgi verib), Parlaman
istefanı qəbul edib.
İstefaya
çıxmasına baxmayaraq Abdulla əfəndinin yeri boş
qalmadı – Parlamanın 25 dekabr 1919 tarixli 110-cu iclasında sədr
H.b.Ağayev bildirir: “Zaqataladan sabiq nümayəndə Abdulla Qəbulov
əvəzinə Baba bəy Qəbulov intixab edilmişdir
(seçilmişdir – Ə.T.)”. “Baba bəy Qəbulov” onun
oğluydu.
SOVETLƏR DÖNƏMİ
Sovet hakimiyyəti gələn
ərəfədə Baba əfəndi atasına deyib ki, gəl
biz də Türkiyəyə gedək, burada bizi qıracaqlar. Ancaq
Abdulla əfəndi heç cür razılaşmayıb. Deyib
ki, mən buradakı ölülərimə arxa çevirərək
gedə bilmərəm. Buna baxmayaraq, gedənləri də
tutub saxlamayıb. Beləliklə, Qəbulzadələrdən
Mahmud Həbibullah oğlu (Həmzət bəy Qəbulovun
qardaşı) 2 oğluyla birgə Türkiyəyə
köçüb (1 oğlu və 1 qızı burada
qalıb).
P.Novruzovanın fikrincə,
Abdulla əfəndi 1931-1935-ci illərdə həbsdə qalarkən
kitabları yandırılıb və o, 1941-də vəfat
edib. Ancaq Qəbulzadələrlə 21 oktyabr 2007
görüşümüzdə nəvələrindən
öyrəndim ki, Abdulla əfəndi 1942-də həbs edilib,
dünyasını isə 1943-də dəyişib.
Nəvələrinin danışdığına görə, 1942-ci ildə Abdulla əfəndini Qaxdakı evindən “NKVD” aparıb. Xalq içərisində hədsiz nüfuzu olduğuna görə ona hörmətlə yanaşmalı olublar. Dustaq otağında başqalarına nisbətən yaxşı şərait yaradılıb. Özünün sonra danışdığına görə, otağında hətta samovarı və çaydanı da varmış. Onu 2-3 gün saxlayaraq dindiriblər. Həm əməllərində hökumətə qarşı bir fəaliyyət tapılmadığına, həm də yaşının çoxluğuna görə (bu zaman 90-a yaxın yaşı vardı) həbsdə saxlamayaraq buraxıblar. Ancaq əfəndiyə elə bir mənəvi zərbə vurublar ki, bu hətta güllədən də betər olub – onu apararkən evindəki dəyəri heç nə ilə ölçülə bilməyəcək son dərəcə qiymətli kitabxanasını: yüzlərcə qədim əlyazmanı, onlarca şairimizin nadir divanlarını, Türkiyə, Ərəbistan və Rusiyada basılmış tibb, astronomiya, riyaziyyat, kimya, ilahiyyatşünaslıq... və b. elm sahələrinə aid olduqca dəyərli daşbasma və çap kitablarını 3 tonluq “ZİS” maşınına dolduraraq “NKVD”-nin həyətində iki gün yandırıblar! Camaat düz iki gün bu kitablardan qalanmış tonqalı uzaqdan seyr edib!.. (Kommunistlərin xalqımız qarşısındakı ən dəhşətli cinayətlərindən biri də onlarca belə şəxsi kitabxanamızı vandalcasına məhv etmələridir!). Kitabxanasının yandırılması Abdulla əfəndinin sanki belini qırıb. Bundan sonra yatağa düşüb və bir daha ayağa qalxmayıb. Çox keçmədən – 1943-ün yayında Haqq dünyasına qovuşub.
Abdulla əfəndinin
məzarı Qax şəhər qəbiristanlığındadır.
Onun, qardaşı Əbdürrəhman əfəndinin,
Hacı Pirməhəmmədin məzarları burada
yan-yanadır.
Ədalət Tahirzadə
525-ci qəzet.- 2010.- 10 aprel.- S.26.