Yol ayrıcındakı illərin
anıları
(Əvvəli ötən şənbə
sayımızda)
Həmin dövrün Azərbaycan cəmiyyəti dil və milli xüsusiyyətlər baxımından ümumən monolit təsir bağışlasa da, eyni sözləri cəmiyyətdəki siyasi təmayüllər haqqında söyləmək mümkün deyildi. Mühitdin Birgenin müşahidəsinə görə cəmiyyətdə bolşevizm əqidəsi ilə milli düşüncə arasındakı uçurum hələ də nəzərəçarpacaq dərəcədə dərin idi. Doğrudur, hakim ideologiyanın bütün səylərinə baxmayaraq Lenin təlimini ürəkdən, səmimi qəbul edənlərin sayı o qədər də çox deyildi. Moskvanın təzyiqləri artdıqca xalq sadəcə susaraq dözürdü. Milli müstəqillik tərəfdarlarına gəldikdə isə, müəllif onları bolşeviklərin qarşısına çıxan yeganə qüvvə kimi səciyyələndirir. Bu qüvvə zahirən çoxsaylı və mütəşəkkil görünmürdü, lakin situasiyanın dəyişəcəyi təqdirdə onların dərhal meydana çıxaraq öz sözlərini deməsi tamamilə mümkün və gözlənilən idi.
Müəllifin başqa bir müşahidəsi də maraq doğurur. Bu da bolşeviklər və milliyyətçilərlə müqayisədə “realist və türk Azərbaycanda islam ittihadı” tərəfdarlarının çox az olmasıdır. Qafqaz İslam Ordusunun Bakının köməyinə yetməsini yerli əhali islam birliyi amilindən daha çox türk qardaşlığı faktı kimi dəyərləndirmişdi. Yeni Turan yaratmaq fikrinə düşən Ənvər Paşanın uğursuzluğunu da Mühitdin Birgen onun dini şüarlar altında Qafqaz və Türküstan müsəlmanlarını bir bayraq altında birləşdirmək ideyasının başlanğıc mərhələdən yanlışlığı və Azərbaycan türkləri üçün qeyri-cazibədarlığı ilə izah edir.
Sadə xalqın sonsuz türk sevgisinə, hər kəsin xilaskar türk əsgərindən şükranla söz açmasına baxmayaraq, Birgen 1922-ci ilin Azərbaycanında Türkiyəyə birləşmək ideyası tərəfdarlarının barmaqla sayılacaq qədər az olduğunu müşahidə etmişdi. Məsələnin tarixi köklərini araşdırarkən Azərbaycan Cümhuriyyəti liderlərinin Türkiyə ilə qarşılıqlı münasibətlərin qurulmasında ardıcıl və prinsipial mövqe tutduqlarını, Azərbaycanın müstəqilliyi ideyasında heç bir güzəştə getmədiklərini xüsusi vurğulayırdı. Mühitdin Birgenin fikrincə, Osmanlı imperatorluğunda “siyasəti Ənvər Paşa kimi dar düşünən və dar görən bir adamın” yürütdüyü şəraitdə Azərbaycan siyasətçilərinin dirənişi mühüm rol oynamışdı.
Türkiyə
üçün canını belə verməyə hazır
olan azərbaycanlıların imperiyanın bir parçası
olmaq fikrini yaxın buraxmamalarını xatirə müəllifi
aşağıdakı amillərlə izah edir:
1.Çağdaş kültür Azərbaycanda Türkiyəyə
nisbətən çox dərin bir tərzdə, kütlənin
içərisinə işləmiş bir şəkildədir
(1919-cu ildə Parisdə, Versal Sülh konfransında Əlimərdanbəy
Topçubaşovla görüşən İran nümayəndə
heyətinin başçısı Müşavirül-Məmalik
də Azərbaycandakı ziyalı, mədəni qüvvələrin
İranda olmadığını bildirmiş və səyləri
birləşdirməyi təklif etmişdi-V.Q.). 2. Azərbaycan
başqa bir tarix içərisində və başqa
iqtisadi-siyasi özül üzərində yüksəlmişdir.
3. Azərbaycan Qafqazda tək deyil, bu ölkə müxtəlif
tellərlə Gürcüstan və Dağıstana
bağlıdır. Bir sıra məsələlərdə
tarix Azərbaycanla Gürcüstanı ayrılmaz yol
yoldaşlarına çevirib və onların mühüm qərarları
birgə vermələrini zəruri edib. 4. Azərbaycanın
öz taleyini həll etməsində Rusiya amili, “Rusiyanın
ölkənin təbii zənginliklərindən, ilk növbədə
Bakı neftindən asılılığı” nəzərdən
qaçırılmamalıdır. Azərbaycanın heç
vaxt Türkiyəyə birləşmək niyyəti olmasa da,
yuxarıda sadalanan amillər müəyyən dəyişikliklərlə
bu gün də öz əhəmiyyətini və təsir
qüvvəsini saxlamaqdadır.
lll
“İttihad və Tərəqqi”də on sənə” kitabında toxunulan mühüm mətləblərdən biri də müəllifin öz sözləri ilə desəm, “milli Azərbaycanın müqəddəratında türklərin məsuliyyət payı” məsələsidir. Çünki müəllifin fikrincə, taleyin qəribə gərdişi nəticəsində iki ilin içərisində türklər həm Azərbaycanın istiqlal qovuşmasına yardım göstərmiş, həm də istiqlalın itirilməsində uğursuz rol oynamışdılar.
“Milli bir Azərbaycan
yaşaya bilərdimi? Rusiyanın həyatında bu qədər
böyük bir rolu olan petrol Bakıda ikən və
böyük rus inqilabının həyatı bu petrola
bağlı olarkən Azərbaycan milli varlıq halında
özünü (hətta Gürcüstanla birləşmiş
halda olsa belə!) müdafiə edə bilərdimi? Zənn
etmirəm. Azərbaycanın taleyinin əvvəlcədən həll
edilmiş olması qənaətindəyəm. Amma bu heç
zaman bizimkilərin əli ilə edilməməli idi. Üstəlik
də bu hərəkətin başında
ittihadçıların dayanması bir ittihadçı kimi məni
çox mütəəssir etmişdir” – deyən Birgenin fikirləri
ilə razılaşmamaq mümkün deyil.
Azərbaycanın milli
müstəqilliyini itirməsində (bu nə qədər
qaçılmaz bir proses olsa belə!) “türk amilinin”
mövcudluğu Mühitdin Birgeni həm də ona görə
ağrıdırdı ki, həmin çətin dövrdə
Bakıya üz tutan bütün türklər səmimi və
xeyirxah münasibət görmüşdülər. Bakıya
dəvət olunan müəllimlər (həmvətənlərini
daha yaxşı tanıyan Birgenin fikrincə, onların əksəriyyəti
Türkiyədə heç bir nüfuza malik olmayan təsadüfi
adamlar idi), Azərbaycan ordusunda təlimatçı kimi
çalışan türk zabitlər, hətta öz nəfləri
üçün ticarət edən türk tacirləri belə
vətənlərində təsəvvürlərinə gətirə
bilməyəcəkləri bir qayğı və diqqətlə
əhatə olunmuşdular.
“Belə bir şəraitdə,-
Mühitdin Birgen yazırdı, – bizimkilərin yalnız bir vəzifəsi
vardı: onlara bu qədər əmniyyət və etimad
göstərmiş, onlara məmləkətin ən
mühüm xidmətlərini və dövlətin
bütün siyasət və qüvvət
açarlarını təqdim etmiş olan Azərbaycana
münasibətdə hər hansı bir siyasət
yürütməkdən uzaq dayanmaq, onun parlamentinin iradəsi
ilə təşəkkül tapmış qanuni hökumətinin
əmri altında öhdələrinə düşən vəzifələri
icra etmək. Başqa bir şey etməyə kimsənin
heç bir haqqı yox idi!”
Əvəzində isə
Bakıda özlərinə isti yuva qurmuş türk
mühacirlər “Müsavat hökuməti”ni ingilis tərəfdarı
kimi qələmə verir, Anadolunun yardımına can atan sovet
qoşunlarının yolunu kəsməkdə
suçlayırdı.
Həmin şəxslər
kim idi? Onlar hansı məzhəbə qulluq edirdilər? Azərbaycanın
mümkün qədər tezliklə sovetləşdirilməsi
Türkiyə xarici siyasətinin məqsədlərindən
biri idi, yoxsa bu fikrə düşənlər sadəcə
özfəaliyyətlə məşğul olurdular?
Amerikalı azərbaycanşünas-alim T.Şventoxovski 1920-ci
ildə “Ermənistanı əzməli, Gürcüstanı
neytrallaşdırmalı, Azərbaycanı sovetləşdirməli!”
şüarının rəsmi Türkiyənin Qafqazla
bağlı niyyətlərinin ifadəsi sayır.
Hadisələrin içərisində
olan Mühitdin Birgen isə “rəsmi Ankaranın” –
Atatürkün bu məsələ ilə hər hansı
şəkildə əlaqəsini qəbul etmir. “Siyasət
milli sərhədlər daxilində, milli istiqlal naminə və
xalqla bağlı şəkildə xalqın hakimiyyəti
altında həyata keçirilir. Milli hüdudları aşan,
xalqla bağlılığı olmayan, onun rəhbərliyi
altında aparılmayan siyasət ilk dəfə
Atatürkün ortaya qoyduğu şərtlərə görə
qəbuledilməzdir”- yazaraq, Qazinin heç bir halda Azərbaycan
türklərinin mənafeləri əleyhinə addım
atmadığını sübuta yetirməyə
çalışır.
Müəllif günahın böyük
bir hissəsini, yuxarıda da qeyd etdiyim kimi,
ittihadçılarda görür. Lakin bunlar artıq mövcud
olmayan “İttihad və Tərəqqi” partiyasının
nüvəsini təşkil edən milliyyətçi, vətənpərvər
şəxslər deyillər. Çünki həqiqi
ittihadçılar ya Qurtuluş Savaşı sıralarında
yer almış, ya da siyasətdən tamamilə çəkilərək
özlərinə başqa iş tapmışdılar.
Partiyada qazandıqları şöhrətdən istifadə edənlər
isə türk məmləkəti Azərbaycanda yenidən
önə çıxmaq imkanının
yarandığını görüb bu fürsəti əldən
qaçırmaq istəməmişdilər.
Onların ən böyük
qəbahəti bir tərəfdən Azərbaycanın daxili və
xarici siyasətinə müdaxilə etmələri, o biri tərəfdən
isə özlərini Türkiyənin təmsilçiləri
kimi qələmə verərək, iki xalq arasındakı
münasibətlərə kölgə salmaları idi. Ölkədəki
digər siyasi qüvvələri “ingilis yanlısı” kimi qələmə
verdikləri “Müsavat”ın əleyhinə qaldırmaqla Azərbaycandakı
türk mühacirlər əslində bolşeviklərlə
işbirliyinə girmiş, hakimiyyət boşluğu və
dövlətə inamsızlıq yaranmasına səbəb
olmuşdular.
Türkiyə və türk
dostu olan azərbaycanlı liderlərin həmin adamlara dəfələrlə
“Diqqət ediniz! Yanlış yoldasınız. Türkiyənin
qurtarması üçün bir deyil, bir neçə Azərbaycanın
fəda edilməsinə razıyıq. Amma bu hərəkət
o hərəkət deyil. Sizi aldadırlar” – xəbərdarlığının
da heç bir təsiri olmamışdı. Məqsəd Azərbaycanın
taleyini düşünmək yox, bolşeviklərin
yardımı ilə Türkiyədə hakimiyyəti ələ
almaq idi. Bu adamlar hələlik Atatürk fenomenini anlaya bilməmişdilər.
Həmin şəxslərin
sırasında Əli bəy adı altında Moskvaya səfər
edərək Leninlə görüşən, Şərq
xalqlarını Britaniya imperializmi əleyhinə mübarizəyə
qaldırmaqla bağlı birgə fəaliyyət planı
cızan Ənvər Paşa, qardaşı Nuru Paşa, əmisi
Xəlil Paşa dayanır. Amma təbii ki, onların
hamısına eyni ölçülərlə yanaşmaq
olmazdı. Nuru Paşa siyasətdən kənarda durmağa
çalışırdı, Azərbaycanın qanuni hökumətinə
qarşı çıxmağı yolverilməz sayır,
bolşeviklərlə işbirliyini təsəvvürünə
gətirmirdi. Xəlil Paşa isə əksinə, Yaxın
Şərq üçün kommunizm ideyalarının cəlbedici
olduğunu iddia edir, sovet Rusiyası ilə əməkdaşlıqda
heç bir qəbahət görmürdü.
“Bu vəziyyət
qarşısında yerli siyasətçilərin münasibəti
belədir, – deyə Mühitdin Birgen daha sonra yazırdı. –
Müsavat özlərinin Türkiyəni təmsil etdiklərini
deyən qüvvələrin qarşısında
gücsüzdür. Çünki Azəri kütləsinə
“Türkiyə” deyildiyi zaman axar suların duracağını
düşünür. Ona görə də bu partiyanın
bütün siyasəti türkiyəlilərlə xoş rəftar
edib, onlara maddi və mənəvi cəhətdən
böyük yardım göstərib, bu yolla Azəri hökumətinə
bağlamaqdan ibarətdir. Sağ cinahdakı Qarabəyov kimilər
isə hökuməti ələ almaq üçün
Türkiyədən daha bərk yapışar və hökuməti
özlərinə qarşı kifayət qədər hörmət
göstərməməkdə ittiham edərlər”.
Azərbaycandakı türk
sevgisindən yararlanıb öz oyununu oynayanların
sırasında müəllif ilk növbədə tezliklə
“Yoldaş Xəlilə” çevrilən Xəlil
Paşanın adını çəkir. O, yazır:
“Günün birində, yəni 1920-ci ilin nisanında Xəlil
Paşa rus ordusuna komandanlığı əlinə alıb
onu Anadolunun yardımına aparmaq məqsədi ilə Dərbəndə
yola düşür və orada Qızıl ordunu ələ
almaq əvəzinə Qızı ordunun komandanı onu ələ
alır və heç bir müqavimətlə üzləşmədən
Bakıya doğru yürüyür. Bu ordu hərəkət
etdiyi anda Bakıda türk rəislərin əlləri
altında olan polis, jandarma və əsgəri qüvvələr
qırmızı inqilab lehinə və Müsavat hökuməti
əleyhinə üsyana qalxırlar. Bizimkilərin ya
doğrudan-doğruya öz əlləri ilə çəkdikləri
tapançalar, yaxud da əmr verdikləri süngülər
onları o mövqelərə qoymuş olanların əleyhinə
çevrilir və Bakının rus proletariatı da araya
qarışaraq, müsavatçıların qanları
tökülməyə başlayır”.
Birgenin təsvir etdiyi mənzərə
belədir. Əlbəttə, burada deyilənlərin tam həqiqət
olduğunu öyrənmək, hisslərin yoxsa faktların əsas
rol oynadığını aşkara çıxarmaq
üçün əlavə araşdırmalara ehtiyac var.
Türk müəllifi bəzi məlumatları qərəzli
mənbələrdən də ala bilərdi. Məsələn,
o, hərbi nazirin müavini Ə.Şıxlinskinin də Xəlil
Paşa ilə birlikdə XI qırmızı ordunun Azərbaycana
hücumu ərəfəsində hərbi hissələri
dolaşaraq rus əsgərlərinə qarşı silah
qaldırmamaqla bağlı təbliğat
apardığını yazır. Bolşevik hakimiyyəti dövründə
general Şıxlinskinin təqiblərə məruz
qaldığını və yalnız N.Nərimanovun
müdaxiləsi sayəsində haqsız cəzadan xilas
olduğunu nəzərə alsaq, bu faktın əsassızlığı
bir daha üzə çıxır.
1918-1920-ci illərdə
türk insanının Azərbaycandakı istər fədakarlıqları,
istərsə də yanlışlıqları haqqında
danışarkən Mühitdin Birgen hər iki halda səmimidir,
tərifləri də, məzəmmətləri də ürəkdən
gəlir və ümumi işə xidmət etmək məqsədi
güdür.
lll
Bakıda Mühitdin Birgen Azərbaycan
türkünün kimliyini və onun türk sevgisinin dərinliyini
hiss etmişdi. İnsani münasibətlərin daha hesablı
olduğu İstanbuldan sonra çox şeyin ani hissə, bəzən
hətta lüzumu olmayan fədakarlığa əsaslandığı
Bakı türkiyəli müsafiri həm heyran etmiş, həm
də şaşırtmışdı.
Oxşar tarix bir də ötən
əsrin 90-ci illərində, sıravi Anadolu və Azərbaycan
türkləri arasında əlaqələrin yenidən bərpa
olunduğu dövrdə yaşandı.
O zaman da Azərbaycana gələn
bəzi türklər bizim “daha çox türk olduğumuzu”,
“türklüyümüzü daha iyi mühafaza etdiyimizi”
deyirdilər. Təxminən eyni hissləri yetmiş il əvvəl
Mühitdin Birgen də yaşamışdı.
“Türkiyədə bu
yaxın zamanlara qədər gah “Məşədi”, gah da “Əcəm”
deyə kəndisi ilə osmanlıların və Osmanlı
ruhlu insanların alay etdikləri, tanımadıqları azərilər
o qədər xalis türklərdir ki, mən bir istanbullu sifəti
ilə onlar qədər xalis türk olduğumu iddia edə
bilmərəm. Çünki onlar bütün türk rəngləri
və türk cizgiləri üzlərində duran türklərdir”
– deyən Mühitdin Birgen düşüncələrinə
aşağıdakı qənaəti ilə yekun vururdu:
“Heç bir mübaliğəyə yol vermədən
oxucularımı əmin edə bilərəm ki,
türklüyümün dərinliyini ilk dəfə Azərbaycanda
hiss etdim”.
Doğrusu, bu sətirləri
oxuyanda ilk öncə müəllifin aludəçiliyə
qapıldığını düşündüm. Lakin Azərbaycan
Cümhuriyyətinin ölkə insanının
düşüncəsində yaratdığı böyük
təbəddülatı xatırlayanda, Üzeyir bəyi,
Hüseyn Cavidi, Əhməd Cavadı, Cəfər
Cabbarlını və digər sənətkarları göz
önünə gətirəndə Bakı Darülmüəllimatı,
yaxud ilk Universitetimiz haqqında oxuduqlarımı yada salanda
20-ci illərin milliyyətçi-türkçü və vətənpərvər
ab-havası təsəvvürümdə daha real cizgilər kəsb
etdi.
XI qırmızı ordunun
Bakını bir gecəyə tutmasına baxmayaraq, inqilabın
ölkəyə tədrici şəkildə yayılması
Mühitdin Birgenin də nəzərindən
yayınmamışdı. O, yazırdı: “İnqilab Azərbaycanı
yavaş-yavaş, addım-addım təslim edirdi. İlk həmlədə
azərilərin xalq ruhunda yaşayan bir takım həssas
duyğulara qarşı hərəkət edilməmişdi.
Bunun üçündür ki, bayraq çox kiçik dəyişikliklərlə
mühafizə edilmiş, bir qisim insanlar “milli” olmaqda ləkəli
sayılsalar da, hələlik iş başından
uzaqlaşdırılmamışdılar. Azərbaycanda
Türkiyəyə olan dərin sevgiyə qarşı da
inqilab göz yumurdu. Hər növ milli duyğunun düşməni
olmasına baxmayaraq, kommunizm Azərbaycandakı bu xüsusiyyətləri
qəbul edir və onlara hörmətlə
yanaşırdı. Mənim Bakıda yerləşdiyim tarixlərdə
azərilər hələ “Yaşa, yaşa! Mustafa Kamal
Paşa!” – deyə çox sevdikləri bir mahnını səhərdən
axşama, axşamdan səhərə kimi oxuyub gəzirdilər”.
Mühitdin Birgenin
müşahidələri ona Azərbaycandakı bolşevik
hakimiyyətinin xarakteri və əsas təmsilçiləri
haqqında dəqiq səciyyələr verməyə imkan
yaratmışdı. Azərbaycan kommunistlərinin sayca
azlığı və Moskvanın gözündə etibar
sahibi olmamaları diqqətini çəkmişdi. Müəllif
bolşevik partiyasının yerli liderləri arasında istər
biliyinə, istərsə də milliyyət duyğuları və
nüfuzuna görə “Azərbaycanın Lenini”
adlandırdığı N.Nərimanovu xüsusi fərqləndirmişdi.
Onun fikrincə, hakimiyyətdən məst olub eyforiyaya
qapılan digər “milli rəhbərlər”lə müqayisədə
N.Nərimanovun böyüklüyü sovet quruluşunun gətirdiyi
bəlaları görə bilməsində idi.
Xatirə müəllifi Nərimanovun
hakimiyyətdən uzaqlaşdırılmasını onun
“münəvvər (ziyalı-V.Q.) kimi tanınmasında və
Azərbaycanın şərtlərinə uyğun bir rejim
qurulmasının tərəfdarı olmasında”
görürdü. Ölkə rəhbərliyinə gətirilən
“Ağamalıoğlunun isə kültürsüz və
kommunistliyi sonradan qəbul etmiş birisi” olduğunu qeyd edirdi.
Başqa bir diqqətçəkən təfərrüat isə
1920-ci il aprelin 27-dən 28-nə keçən gecə milli
hakimiyyət sovet rejimi ilə əvəz edilərkən
S.Ağamalıoğlunun “O olmasın, bu olsun!” – deyə faciəli
situasiyaya komik şərh verməsi idi.
Mühitdin Birgen xatirələrində
“kültür dostu” deyə təqdim etdiyi Mustafa Quliyevdən də
ehtiramla söz açmışdı: “Quliyev həqiqətən
də iyi bir insandı. Əqidəli kommunist, fəqət ana
dilini sevən, Azərbaycanın türk mədəniyyətinin
qüvvətlənməsini istəyən çox səmimi
insan idi. Lakin nüfuzlu kommunist sayılmırdı. Nüfuzlu
kommunist olmaq üçün firqənin Azəri şöbəsinin
ümumi katibi və Azərbaycan işlərinin nihayi hakimi
olan Kirovun nəzərində bir etibar və əmniyyət mövqeyinə
sahib olması lazım idi. Onda da bu yox idi”.
“Başlıca nüfuz sahibi
olan insanlar arasında tanıdıqlarım “Kommunist” qəzetəsinin
baş mühərriri Ruhulla Axundov ilə ordusuz hərbiyyə
naziri Qarayev idi” – deyə N.Nərimanovdan sonra Azərbaycanın
kimlərin əlində qaldığından söhbət
açan müəllif yazırdı. Ə.Qarayevin hətta
bir dəfə gəlib mühazirəsini dinlədiyini,
çox bəyəndiyini və onu kommunistliyə təşviq
etdiyini də ayrıca xatırladırdı. Bilik və
düşüncə məhdudluğunu hakimiyyət zoru ilə
ört-basdır etməyə çalışan D.Bünyadzadə,
M.B.Qasımov kimi komissarlar da qonaqda acı təəssüratlar
doğurmuşdu.
Lakin şəxsiyyət və
hadisələrə obyektiv yanaşmağı bacaran
Mühitdin Birgen sadəcə Azərbaycan kommunistlərini tənqid
etməklə kifayətlənməmişdi. Daha çox
onların düşdüyü ağır və çətin
vəziyyəti anlatmağa çalışmışdı.
Sosialist inqilabının hakimiyyətə gətirdikləri bu
insanlar əslində faciəli tamaşanın qəhrəmanları
idilər. Müəllifin dəqiq ifadə etdiyi kimi, “çəkiclə
zindan arasında” qalmışdılar. Çünki ruslara
yaxınlaşdıqca xalqdan uzaqlaşır, xalqa tərəf
getdikdə isə, sərt və barışmaz
inqilabçıların töhmətlərinə məruz
qalırdılar”.
Azərbaycanda ziyalı, millətsevər
insanlar olduğu halda yalnız ideoloji mənsubluğa görə
irəli çəkilən, rəhbərlik etdikləri sahələrdən
düz-əməlli baş çıxarmayan “kommunistlərin”
iş başına gətirilmələri Mühitdin Birgenin
haqlı olaraq ölkənin gələcəyinə ümidsiz
nəzərlərlə yanaşmasına əsas vermişdi.
Xatirələrini qələmə aldığı dövrdə
müəllif 20-ci illərin əvvəllərində
Bakıda tanıdığı rəhbər şəxslərin
çoxunun həyatda və iş başında
olmadığını, onların yeniləri ilə əvəzləndiyini
bilsə də, vəziyyətin yaxşıya doğru dəyişəcəyi
ilə bağlı illüziyalar bəsləməmişdi.
“İnqilab milli Azərbaycanın siyasi varlığını
yox etmiş, iqtisadi qüdrətini tükətmiş, mədəniyyət
adamlarını aradan götürmüşdür”,
“İnqilab kordan göz həkimi yapar” – deyə müəllif
kədərli düşüncələrinə yekun
vurmuşdu.
lll
Tez bir zamanda Azərbaycanda
özünə çoxlu dostlar tapmasına, xüsusən də
yüksək dairələrlə əlaqələr
qurmasına baxmayaraq, Mühitdin Birgen fəaliyyətini
yarımçıq qoyub vətəninə dönməli
olmuşdu. Bu da həmin dövrdə ÇK-nın türkiyəli
müəllimin keçmişi və əlaqələri ilə
maraqlanması, mənzilində aparılan axtarışlar,
“söhbət” üçün Fövqəladə Komissiyaya
çağırılması ilə bağlı idi.
Türk milliyyətçisinin
izzəti-nəfsini hər şeydən çox təhqir edən
müstəqil Azərbaycanda bu qurumun yerli hökumətlə
qətiyyən hesablaşmaması, qeyri-türk əməkdaşların,
əsasən ermənilərin (müəllifin
xatırladığına görə, Tiflisdə bu vəzifəni
yəhudilər həyata keçirirdilər) nəzarətində
olması və türklərə şübhəli, saymazyana
münasibət göstərməsi idi.
ÇK-ya ilk dəfə
çağırılan zaman onun qarşısında zahirən
mədəni tərzdə, lakin etiraz qəbul edilməyən
tonda bir həftə-on gün ərzində ölkədən
çıxmaq tələbi qoyulmuşdu. Birgen Azərbaycana
“Müsavat hökuməti”nin deyil, Sovet hökumətinin dəvəti
ilə gəldiyini, qəzetçilik fəaliyyətində
daim Türkiyə-Sovet dostluğunun vacibliyini ön plana
çəkdiyini bildirsə də, sözlərinə əhəmiyyət
verilməmişdi. Əksinə, Bakıdakı digər
mühacir türklərlə əlbir şəraitdə
Türkiyə nəfinə casusluq etməkdə ittiham
olunmuşdu.
Məsələdən xəbər
tutan Mustafa Quliyev onu dərhal Maarif Komissarlığına dəvət
etmiş, hadisənin təfərrüatlarını öyrəndikdən
sonra: “Bilirsiniz ki, ÇK hər yerdə müstəqildir.
Onun işlərinə qarışmaq olmaz. Amma bu qərarın
geri götürülməsinə
çalışacağıq. Sizdən razıyıq, sizi
burada həmişəlik saxlamaq istəyirik” – demişdi.
Həqiqətən də Azərbaycan
hökumətinin, ilk növbədə isə R.Axundov və
M.Quliyevin səyi nəticəsində tezliklə Mühitdin
Birgenin ölkəni dərhal tərk etməsi ilə
bağlı ÇK-nın aldığı ilk qərar dəyişdirilmiş,
ona “işlərini qurtarana qədər” (müəllif komitə
rəsmilərinə Azərbaycan ali məktəbləri
üçün dərslik və proqram üzərində
işlədiyini bildirmişdi) Bakıda qalmağa izn
verilmişdi.
Lakin Mühitdin Birgen
artıq ilk dəfə ÇK-ya çağırılandan
sonra Azərbaycanı “üzüsulu” tərk etməklə
bağlı qəti qərara gəlmişdi. Bakıdakı
Türkiyə diplomatik nümayəndəliyinin
bağlanması, yaxşı tanıdığı Türkiyə
“müməssili” (təmsilçi-V.Q.), yazıçı və
diplomat M.Ş.Esendalın vətənə dönməyə
hazırlaşması, sovet rejiminin əcnəbilərə,
ilk növbədə Türkiyədən gələnlərə
münasibətinin daha da sərtləşməsi onu qərarını
təxirə salmadan yerinə yetirməyə vadar etmişdi.
Mühitdin Birgen Azərbaycanla
bağlı xatirələrini Bakıdan ayrılandan 12 il sonra
qələmə almışdı. Aradan keçən illər
qardaş xalqa münasibətini zərrəcə dəyişdirməmişdi.
Azərbaycan insanı ilə birgə keçirdiyi il yarım
Türkiyə maarifpərvərini ölkəmizin və
xalqımızın həmişəlik dostuna
çevirmişdi.
Azərbaycan və Anadolu
insanının dil, inanc, düşüncə, məişət,
hətta geyim-kecim və zahiri görünüş
baxımından da biri-birinin eyni olduğunu vurğulayan müəllif
ölkəmizlə bağlı xatirələrinə yekun
vuraraq yazırdı: “İştə, Azərbaycan budur! Yeni
bir həyata atılarkən qarmaqarışıq bir dünya
içində və ilk təmas dəqiqəsində mənə
bu qədər qüvvət və cəsarət vermiş olan
Azərbaycan – həyatın bitib-tükənmək bilməyən
müşkülləri qarşısında, lazım gələrsə,
mənə hər zaman yardım edəcəyinə əmin
olduğum bu ikinci Anadolu!”
Dünyanı Osmanlı
sarayının dar pəncərələrindən seyr etməyə
alışanların və onların təsiri altına
düşənlərin Azərbaycan türklərini “əcəm”
adlandırmaları Birgendə həqiqi hiddət
doğurmuşdu. “Əcəm yad, yabançı deməkdir” –
deyə bu cür qafil həmvətənlərini xəbərdar
edən müəllif daha sonra yazırdı: “Azəri demək
– türk deməkdir. O qədər “türk” deməkdir ki,
xüsusilə biz istanbulluların gərək qan, gərək
də tarixi tərbiyəmiz etibarı ilə onlar qədər
sağlam türk olduğumuzu iddia edə bilməmiz
üçün imkanımız yoxdur”.
Mühitdin Birgenin bu fikirləri irəli sürdüyü dövrdə Türkiyədə, SSRİ-nin təzyiqi ilə, Azərbaycan və digər türk məmləkətlərindən olan mühacirlərə qarşı bəzi tədbirlər alınmışdı. M.Ə.Rəsulzadə də başda olmaqla, onların əksəriyyəti güman yeri kimi sığındıqları Türkiyəni tərk edərək Avropa ölkələrinə üz tutmaq məcburiyyətində qalmışdılar. Bu baxımdan Mühitdin Birgen Azərbaycan və azərbaycanlılar haqqında dediyi xoş sözlərə əslində türk hökumətinin və türk ictimai fikrinin gecikmiş üzrxahlığı, “Azərilərə qarşı əvvəllər də etdiyimiz bir sıra haqsızlıqların və hətta milli günahların yuyulması” kimi yanaşaraq yazırdı:
“Türkiyəli bir türk Azərbaycana getdiyi zaman orada yalnız izzət və ikram görür. Halbuki, bu gün Türkiyədə bir xeyli Azəri mühacir vardır və onların mühacirətlərinə səbəb olan hadisələrdə bizim orada izzət və ikramın ən son həddini görmüş vətəndaşlarımızın rolu olmuşdur. Belə olan halda biz türklər üçün bu mühacir Azərilərə hörmət və məhəbbət göstərmək, onların dərdləri ilə maraqlanmaq və çarı tapmaq ayrıca bir vəzifədir. Həm təkcə adi vəzifə deyil, bir borcdur!”
Birgenin fikrincə, azərbaycanlılar müstəqillik uğrunda savaşda hələlik məğlub durumda olsalar da, şəxsi ləyaqətlərini və milli qürur hissini qoruyub saxlayıblar. Sovet hakimiyyəti onların fikir və düşüncələrində köklü dəyişiklik yarada bilməmişdir. Müəllifin müşahidələrinə görə “Azərilər on yeddi sənəlik bir inqilab təcrübəsindən sonra bu gün Rusiyaya qarşı çarlıq dövründən daha soyuq bir çöhrə göstərirlər və hətta çarlıq dövründə xəbərsiz qaldıqları bəzi fəaliyyətlərə girişirlər”.
Mühitdin Birgen Türkiyəni bu proseslərə laqeyd yanaşmamağa çağıraraq “Azərbaycanda türk millətinə qarşı bir az daha artıq hörmət göstərilməsi və türklərə məhəlli şərtlər daxilində türk olaraq inkişaf imkanları verilməsi” məsələsində Türkiyə Cümhuriyyətinin üzərinə də müəyyən vəzifələr düşdüyünü qeyd edirdi.
Fikrimcə,
Mühitdin Birgenin xatirələrinin Azərbaycanla
bağlı hissələri (II cild, s.705-882) həm həcm, həm
də mövzunun əhatə dairəsi baxımından
öz-özlüyündə bitkin və müstəqil bir
kitab təsiri bağışlayır. Bu əsərin Azərbaycan
türkcəsində çap edilməsi yaxın tarixi
keçmişimiz haqqında bilik və təsəvvürlərin
daha da genişlənməsinə xidmət edə bilərdi.
Vilayət QULİYEV
525-ci qəzet.- 2010.- 10 aprel.- S.16-17.