Daş yağan gün
Roman
(Əvvəli ötən
saylarımızda)
Nəcəf çoban olsa da, dünyanın altını da bilirdi, üstünü də. Mikayıl Zərişi tərifləyəndə bir balaca qımışıb: – Yəqin əmim indi də Zəriş məsələsində başıma cəvərən hörmək istəyir. – Daxilən düşündü.
Mikayıl Zərişə o
ki var, tərif vurandən sonra:
– Zərişi elə o
vaxtdan pəsənd eləmişəm. Qoyunları
sağ-salamat yaylağa apar, yayı sovandan sonra, payız
ağzı nişan taxarıq. Görək bu əsgərlik məsələsi
necə olur. Maa qalırsa, bəri başdan ad eləyərik,
toy qalar əsgərlikdən qayıdana. Onacan da qoyunlardan beş-onunu
satıb, ayrıca bir koma qaraldaram. Evlənəndə
yığışarsınız ora. Elə
əvvəlki qaydada sən qoyun-quzunu hərləyərsən,
Zəriş də sil-süpür işinə baxar. Süd sağar, pendir vurar, xalasıynan köməkləşib
motal tutar, baş-başa verib dolanarsınız. Gözüm də üstünüzdə olar. Belə ki, görürəm, gədələrdən
mənə haray yoxdur. Hamısı tənbəl-tünbəl
şeydir. Nə ölüyə hay verəndilər,
nə diriyə pay. Onlarınkı bir
Allaha qalıb. Hamısını da xarab eləyib
o günə salan analarıdır. İş
o yerə çatıb ki, çarığı bəyənmirlər.
Anaları başımı dəlir ki,
tay-tuşlarından əskikdirlər? Xalxınkilər
çəkmə geysin, mənimkilər çarıq?! Mən də deyirəm, ay gorbagorun qızı, mənim
çəkmə fabrikim var?! Qanıb başa
düşürsən ki, dükanda çəkməni od qiymətinə satırlar! Çox adam çarıq da tapmır. Qonşuların
uşağını görürəm də, ayaqyalın gəzməkdən
dabanları cadar olub. İndi mənim
sürüm var deyən, oğlanlarım çəkmə
geyməlidir?! Durduğum yerdə məni
dilə-dişə salmaq istəyirsən? Arvad
olanda nə olar?! Oraları da fikirləş.
Kənardan baxanlar deməsinlər ki,
Mikayılı mal-dövlət qudurdub, oğlanları
çarığı bəyənmir, gündə bir çəkmə
geyirlər. Bir də ki, ay oğul, biz kənd
adamıyıq. Hər gün
dağda-daşdayıq, dərə-təpəyə çəkmə
dözər?! O cəhətdən saa halal olsun. Elə olur ki, ayda bir dəfə məndən gön
istəmirsən. Həmişə
yamaqlı çarıq geyirsən. Dağılan
yerini də özün yamayıb düzəldirsən. Düzünü də sən eləyirsən.
Gərək adam yorğanına görə
ayağını uzatsın. Dədə-babadan
çarıq geyinirik. Yəni
çarıq geyənlər səndən-məndən əskik
adamlardır? Beş-on qoyunumuz var deyə,
mənimkilər yerə-göyə sağmır. Özlərini elə aparırlar ki, guya göydən
zənbillə düşüblər.
Mikayıl
gündə bir təbə düşürdü. Onun nə
güləndə üzünü gör, nə də ki,
qanı qaralanda. İndi də qoyun-quzunu
gümrah görüb kefi durulmuşdu. Dünənəcən
adam yerinə qoyub, kəlmə kəsmək
istəmədiyi qardaşı oğlu ilə indi tay-tuş
kimi danışırdı.
Nəcəf əmisinin
xasiyyətinə öyrəşmişdi. Bilirdi ki, onun
qardaşı oğluna qarşı canıyananlığı
da var, heç nəyin üstündə elədiyini
başına qaxıb, yediyini burnundan gətirib, üzünə
itin sözünü deməyi də. Ona
görə də əmisinin bir kəlməsini iki eləmirdi.
Başını aşağı salıb,
qabağında qolubağlı qul kimi dayanmaqdan başqa
çarəsi yox idi. O ki, qaldı Zəriş məsələsinə,
əmisinin məsləhətləri ağlına
batmırdı. O barədə əmisi uşaqları Nəcəfə
ucundan-qulağından danışmışdılar. Zərişin hansı yuvanın quşu olduğundan
xəbərdar idi. Zəriş əmisinin
dediyi kimi, əməlisaleh qız olsaydı, əvvəlcə
közü öz qabağına çəkərdi. Oğlanları dura-dura yağlı əlini mənim
başıma çəkməzdi. Sən demə, ötən
il də belə bir söhbət olub. Mikayıl Qönçə ilə diz-dizə oturub
belə məsləhətə gəliblər ki, Zərişi
oğlanlarının birinə alsınlar. Sonra qız barədə qulaqları nə
çalıbsa, bu söhbəti biryolluq
yığışdırıblar. Sözün
yanlışı olar, yalanı yox. Zərişi
əvvəlcə qapıbir qonşusu olan Bayram adlı
oğlan istəyirmiş. Ancaq
yalan-gerçək, kəndin poçtalyonu ilə adı
çıxdığına görə Bayramın Zərişdən
qəlbi sınıb. O gündən Bayram ata-anasına
deyib ki, iti görüm, qurdu görüm, Zərişi yox. Niyəsini də açıb-ağartmayıb.
El ağzı, sel ağzı, Zərişin adı
pisə çıxdığına görə kənddəki
cahıl-cuhulun biri də ona yaxın durmurdu. Ona görə Qönçə qurub-qoşub
Mikayılın başını doldurub ki, guya deyilənlərin
hamısı düşmən sözüdür. Zəriş
aydan arı,
Mikayıl da
qayıdıb ki, əvvə
Nəcəf bu
söz-cöhbərləri eşitdikcə daxilən sarsılırdı. Ancaq hələlik
bu haqda heç kəsə heç nə demirdi. Fikirləşirdi ki, bəri başdan darımı
kola tökməyim. Köç vaxtı
yaxınlaşır. Qoyunları yaylağa
apararam, sağ-salamat arana qayıdandan sonra nə bilmək
olar. Əmim bəlkə Zəriş barədə
fikrini dəyişdi. Heç Zəriş
də oturub gözləməz. Ya
özü kimisinin birinə qoşulub gedər, ya da
tanımayanın birinə verərlər. Mənim
də yaxam bu əskik işdən qurtarar. Bir
də ki, hələ qabaqda əsgərlik məsələsi
var. Qismət ilahiynəndir. Bərkə
düşsə oralarda ilişib qalaram. Hara
getsəm çobanam. Dünya xali deyil.
Bir insaflı adam tapıb onun qoyun-quzusuna
baxaram. Günüm xoş keçsə, oralarda
ömrümü başa vuraram. Düzdür,
vətən şirin şeydir. Ancaq neynəmək?
Mənimki də belə gətirib. Əmimin danlaqlı çörəyini yeyib, üstəlik
də pis ad çıxaran bir qızla evlənib binamusluğu
boynuma götürməkdənsə, yad ölkədə
ölüb qalmaq yaxşıdır. Məni
ata-ana üzünə həsrət qoyan ermənilərin
balası ocağa düşsün. Bu gen dünyanı mənə
dar eləyib. Bir canıyananım, qeydimə
qalanım yoxdur. Ermənilər
ata-anamı əlimdən alıb. Qönçə
xala da əmimi qızışdırıb haqq-nahaq namus-qeyrətimi
ayaq altına salmaq istəyir.
Nəcəf əmisinin
sözlərini qəlbində saf-çürük eləyib,
gecə-gündüz xiffət çəkirdi. Lakin yüz
fikir bir borcu ödəmir. Artıq yaz
yarıdan keçmişdi, el-oba dağa
hazırlaşırdı. Gilas
qızarmamış köç yola düşməli idi.
Mikayıl bağ-bostan dərdindən həmişəki
kimi aranda qalmalı oldu. Bağ-bostan o tərəfə
qalsın, ev-eşiyi da sahibsiz qoymaq olmazdı. Tərs kimi son günlər havalar bürkülü
keçirdi. İstidən nəfəs
almaq olmurdu. Axırda Mikayıl dilə gəlib dedi ki,
günü günə satıb yubanmaq olmaz, təcili dağa
çıxmaq lazımdır.
lll
...Axşam fərməşlər
qabqarıldı. Alaçıq
çubuqlarını, keçəni, paltar-palazı,
qab-qacağı yükləmək üçün iki
öküz, bir qatır, iki ulaq ayrıldı.
Qönçə xala axta ata yüklənmiş qoşa fərməşin
arasında oturdu... Oğlanlarından biri
atın yedəyini çəkir, o biriləri də əllərində
çubuq yüklü ulaqları sürürdülər.
Nəcəf qoyun-quzunu təkbaşına
aparırdı. Qəzili yernən
sürünən ala erkəc sürünün
qabağını çəkirdi. Nəcəf
arxada, itlər də ləhliyə-ləhliyə yan-yörədə
gedirdi.
Həsənli
dərəsindən düzə çıxanda hava
işıqlandı. Artıq it qurddan seçilirdi. Ətraf aydın görünürdü. Köç yolunda mal-heyvanın əlindən tərpənmək
olmurdu. Qucağı uşaqlı bir
qadın altındakı kəhər atı sağa-sola səyirdir,
qarışığa düşüb, itən balalı inəyini
soraqlayırdı. İrəlidəki
aşırımda, kövşən qoruqçuları ilə
tərəkəmə çobanları arasında
dava-dalaş qalxmışdı. Qarovulçular
qollarına bəlgə dolamışdı. Tərəkəmə çobanları
çomaqlarını başlarının üstünə
qaldırıb mənəm-mənəm deyirdilər. Onlar bir-birinə hərbə-zorba gəlsə də,
hökumətin qorxusundan cəsarət eləyib dəyənəklərini
işə salmırdılar. Bilirdilər
ki, dalda-qabaqda köçə nəzarət eləyən
milis işçiləri var. Kim həddini aşsa, çiyni
paqonlulardan yaxa qurtara bilməz.
Səmənd atın belində
gedən nurani bir kişi köçdən
ayrılıb onlara yaxınlaşanda elə bil
qurbağanın gölünə daş atdılar. Kövşən qarovulçuları ilə
çobanların ağsaqqal atlını görən kimi
qolları yanlarına düşdü. Yaşlı kişi onlara nə cür təpindisə, hər
iki tərəf geri çəkildi. Söz-söhbət
bununla da bitdi. Nə ortada qan
töküldü, nə də ki, paqonluların bu işə
qarışmasına ehtiyac qaldı. Qönçə
xala abırlı, ağayana kişini tanıdı. Onu bir-iki dəfə xeyirdə-şərdə
uzaqdan-uzağa görmüşdü. Qönçə
xala üzünü oğlanlarına tutub:
– Cəddinə qurban olum! Seyiddi, – dedi, – nəfəsi ağırdı. O
gedən yerdə qan bağlanır. Bütün
bu el-obada ağanı tanımayan yoxdur. Hamı
da yolunu saxlayır.
Taxıl zəmilərinin,
hələ kərənti dəyməmiş biçənəklərin
arasınca uzanıb gedən köç yolunda it sahibini
tanımırdı. Çoban-çoluq
çalışırdı ki, mal-heyvan
qarışığa düşməsin. Hərə
öz köçünün dal-qabağını kəsmişdi
ki, qoyun-quzu başqalarının naxırına qoşulub getməsin
və yoldan çıxıb, sünbülü təzə dən
tutan göy zəmilərə, biçənəklərə
ziyan vurmasın. Ac itlər də bir tərəfdən
boğuşub çobanların başını
qatırdı. Nəcəfin qurdbasan
köpəyi bütün itlərə dov gəlirdi. İtlərın boğuşması, bir-birini əldən
salması bəzən sahibləri arasında söz-söhbətə
səbəb olurdu.
... Yaşıl
düzlər arxada qalmışdı. Gün batar-batmaz
köç qum, çınqıl
döşənmiş maşın yoluna çıxdı. Arxadan və qarşıdan gələn yük və
minik maşınları köç adamlarının işini
çətinləşdirirdi. Çobanlar
əllərindəki çubuqla mal-heyvanı döyəcləyə-döyəcləyə
aralayıb avtomaşınlara bir təhər yol verirdilər.
Mənzil başına tələsən
sürücülər deyinə-deyinə maşının
sürətini azaldıb, köç sahiblərinin
ünvanına latayır sözlər işlədirdilər.
Çobanlar da, saymazııq edib,
maşını ilə heyvanı zədələyən
sürücüləri söyüb-yamanlayırdılar.
Köç
adamları çətinliklə maşın yolunu keçib
axırı ki, genişliyə çıxdılar. Nəcəf əmisi
uşaqları ilə məsləhətləşib, öz
köçlərini irəlidəki dərədən axan
suyun kənarındakı sakitliyə döndərdi. Onlar bu axşam burada dincəlib, yeyib-içib, gecələyib
sübh tezdən yollarına davam etməli idilər. Qönçə xala yaxınlıqdakı
bulağın başında palaz açıb,
yüngülvari süfrə düzəltdi. Dağarcıqdan beş-altı büküm yuxa
çörək çıxardıb ortalığa qoydu.
Qatıq yığdığı tuluqdan mis badyaçaya,
üzündə dənəvər yağ
olan ayran tökdü. Qaymaqlı qatıq, yol
boyu qatırın belindəki tuluqda çalxalanıb ayran
olmuşdu. Qönçə xala motaldan dələmə
pendir çıxartdı. Köçə
başları qarışdığından yeməyə macal
tapmayan ac yolçular iştahlarını öldürüb
ayağa qalxdılar. Hərəsi bir tərəfdə
altına paltar-palaz çəkib yorğun-arğın yuxuya
getdi. Dan ulduzu parlayanda ulaqlar təzədən
yükləndi. Nəcəf
sürünü köç yoluna çıxartdı. Yüklü at, qatır, öküz də onun
arxasınca. Onların getdiyi dağ yolu cərgə
idə tikilmiş üstü qırmızı taxtapuşlu
binaları, enli küçələri heyrət doğuran
Görus şəhərinin kənarından keçir.
Tağyurd, Qanlıca, Üçtəpə dağları
sonradan-sonraya Ermənistan ərazisi sayılsa da, Araz
qırağından bəri bütün Azərbaycan
rayonlarının yurd yeri dədə-babadan bu yaylaqlarda yerləşir.
İstər azərbaycanlı olsun, istər erməni,
dağ adamları alaçıqlarını eyni yaylaqda
qururdular. Mal-qara da eyni örüşdə
otlayırdı. Bu ulu dağlar dini, dili
müxtəlif olan insanları bir-birindən ayrı tutmur,
arada ayrı-seçkilik qoymur, ögeylik-doğmalıq eləmir.
Saf ab-havasını, buz bulaqlarını, sərin
mehini, bəyaz qarını heç kimdən əsirgəmir.
Görünür, ona görədir ki, dağ
ucalıq rəmzidir. Hamı onun saf, sərin,
ətirli qoynuna can atır. Burada
ömür-gün sürən məxluqat da o dağlar kimi
bir-biri ilə mehriban davranır. Qış
qapını kəsəndə də Ermənistanın
heyvandarları arana üz tutur, Azərbaycan torpaqlarında
qışlayırdılar. Yüz illərdi
bu sadə insanlar bir-birinə əl tuturdu. Di gəl ki, lənətə gəlmiş erməni
xainləri suyu bulandırıb, aranı
qarışdırır, ortalığa düşmənçilik
toxumu səpməkdən usanmırdılar.
Nəcəfgilin
köçü hay-küylü Gorus şəhərini arxada
qoyub Üçtəpəni aşdı. Günün
axırında dədə-baba yurdları olan Qanlıca
yaylağına çatdılar. Hələ
qarı getməmiş təpələrin arasında bir-birindən
aralı alaçıqlar görünürdü. Nəcəf
sürünün qabağını bir qədər
aşağıdakı hər il
düşdükləri köhnə yurda döndərdi. Neçə
il bundan qabaq daş hasara alınmış
ağılları ot basmışdı. Ocaq daşlarının
biri də yerindən tərpənməmişdi.
Qonşuluqda Ermənistanın Muğancıq, Goru kəndlərindən
olan erməni heyvandarları alaçıq qurmuşdu. Onlar iki həftə qabaq yaylağa
çıxmışdılar. Çoxdan
ayrı düşən yurd qonşuları bir-biri ilə
xoş əhval-ruhiyyə ilə görüşdülər.
Nəcəfin çoban yoldaşları onu
dövrəyə aldı. Həmişə
bir yerdə qoyun otardığı Armenak və Akop Nəcəfi
görəndə şad oldular. Burada yurd
salan dini ayrı, dili ayrı insanlar da, onların
yırtıcı köpəkləri də sanki demək istəyirdilər
ki, aramıza ədavət salan daşnak xislətli andraniklərin,
nijdehlərin, Hamazasların, droların nəsli kəsilsin.
Bizi dinc yaşamağa qoymurlar. Dağların başında qara duman getdikcə
sıxlaşırdı, tək-tük yağış
atırdı. Nəcəf əmisi
uşaqları ilə köməkləşib tez-tələsik
alaçıq qurmağa başladılar. Akopla
Armenak əllərindəki işi qoyub onlara köməyə
gəldilər. Alaçığın
içi bir göz qırpımında səliqə-sahmana
salındı. Yerə xalı-xalça
döşəndi. Baş tərəfdə
yük qurub, üstünə naxışlı kilim çəkdilər.
Dana-buzov bağlamaq üçün alaçıqların
yan-yörəsinə mıx çalındı. İş heyvanlarına axur düzəldildi. Armenakla Akopun anaları Nəcəfgilə sacdan təzə
çıxan isti çörək, təzə pendir göndərdilər.
Qönçə xala da əvəzində aranın
matahından onlara pay verdi.
(Ardı var)
Əli İldırımoğlu
525-ci qəzet.- 2010.- 16 aprel.- S.6.