Hər baxışda bir mələk...
“Hüseyn Cavid və mifoloji
düşüncə” silsiləsindən ikinci yazı
Qədim
insan yaxşı ilə pisi nəinki bir ananın
övladları, həm də əkiz övladları kimi təsəvvür
edir. Bu təsəvvürün qabarıq ifadəsidir ki, zərdüştlük
dünyagörüşündə Hörmüzlə Əhrimən
(xeyir və şər allahları) məhz əkiz
qardaşlardır. Yaxşı ilə pisi əkizlər kimi
qavramağın qabarıq ifadəsidir ki, dilimizdə “şər
deməsən, xeyir gəlməz”, “xeyirlə şər
qardaşdır” deyimləri var. Bu cür deyimlərə
H.Cavid dramaturgiyasında da rast gəlirik. Məsələn,
“Topal Teymur” dramında Divanbəyi Topal Teymura deyir: “Bana
qalırsa, xeyir və şər ikizdir. Məhəbbətlə
ədavət bir-birinə bağlıdır. Lüzumundan fəzlə
məhəbbət nifrət doğurduğu kibi, həddən
aşırı qan tökülməkdə də bir fəzilət
yoq”. Yaxud “İblis” faciəsində İblis ondan qaçmaq
istəyən Ariflə Rənaya deyir:
Siz nə qadar bəndən uzaqlaşsanız,
Yer deyil, əflakə uçub qaçsanız,
Qarşılaşıb birləşiriz daima,
Ayrı
deyil, çünki biriz daima.
H.Cavid ayrı-ayrı obrazların dilindən verdiyi bu cür fikirləri sadəcə kəlam səviyyəsində saxlamır, fikirlərin hadisələrdə ifadə olunmasına xüsusi diqqət yetirir, mərhəmətin zalımlığa, aqilliyin nadanlığa... çevrilməsinin rəngarəng səhnələrini yaradır. H.Cavid ən əziz qəhrəmanlarının belə atdığı addımları mütləq mənada xeyirin göstəricisi saymaqdan çəkinir. Müəllif xoş niyyətlə atılan addımın başqa bir məqamda bəd niyyətlə atılacağını nəzərə alır, bu cür təzadları əks etdirən əhvalat və obrazları qələmə almağa xüsusi maraq göstərir.
Xeyirlə paralel şəri də diqqətə çatdırmaq meyli H.Cavidin məhəbbətə münasibətində daha aydın hiss olunur.
H.Cavid pyeslərindəki məhəbbət səhnələrini Mələksiz təsəvvür etmək çətindir. Həmin səhnələrdə Mələk obrazı ən azı təşbeh və metafora tərkibində tez-tez gözə (yaxud qulağa) dəyir. Müəllif qadın gözəlliyindən danışarkən “sən mələksin”, “nazənin mələk”, “dilbər mələk” tipli təşbeh və metaforalara təkrar-təkrar qayıdır. Bəzi pyeslərində isə müəllif məhəbbətdən bəhs edərkən Mələyi hadisələrin iştirakçısı, süjet xəttinə əsaslı təsir göstərən surət kimi qələmə alır.
H.Cavid dramaturgiyasındakı Mələk surəti, söz yox ki, nağıllardakı Pəri surəti ilə səsləşir. Səsləşmə hər iki surətin mərhəmət və məhəbbət motivinə bağlı olmasındadır. Nağıllardakı Pəri həm qəhrəmanı çıxılmaz vəziyyətdən qurtaran xeyirxah qüvvə kimi, həm də qəhrəmanın vurulduğu, bəzən də evləndiyi sakral mənşəli gözəl kimi yadda qalır.
“İblis”dən fərqli olaraq, “Peyğəmbər”də Mələyi düşüncə adamı ilə daha sıx təmasda görürük. Peyğəmbərin duyğu və düşüncələrinin görümlü ifadəsi kimi ortaya çıxan Mələyin Peyğəmbərə təlqin edəcəyi məlum mətləb var: Tanrıya tapınmaq və insanları Haqq yoluna səsləmək. Bəs insanlarda Haqqa inam yaratmağın sirri nədədir? Peyğəmbəri düşündürən bu sualı da Mələk cavabsız qoymur: məhəbbət, yalnız məhəbbət!
“Peyğəmbər” dramında baş qəhrəmanın şəxsi məhəbbət macərasına rast gəlmirik. Hadisələr başlayanda Peyğəmbərin artıq evli olmasından xəbər tuturuq və əsərdə bu evliliyin intim tərəflərindən bəhs edilmir. Əksinə, Peyğəmbəri istəməyən adamlar Peyğəmbər – Xədicə münasibətinin qarşılıqlı məhəbbət yox, təmənna üstündə qurulmasına işarə edirlər. Peyğəmbərin Xədicəni sevməsinə əsərin bir yerində bircə kəlmə ilə ötəri toxunan yalnız Şəmsadır. Xədicəni qısqanan Şəmsa Peyğəmbəri dəlicəsinə sevsə də, bu sevgiyə müsbət cavab ala bilmir. Ona görə ki, Peyğəmbərin insana məhəbbətində başlıca meyar həmin insanın Tanrıya inanıb-inanmamasıdır. Şəmsanın “Bən istərim qəlbindəki Tanrı eşqi unutulsun; Könlümdə çırpınan sevgi O eşqin yerinə dolsun” sözləri Peyğəmbərin hiddətinə səbəb olur və Şəmsaya “çəkil, dəf ol, çünki şeytan bir mələksin” cavabını verir. Dramdakı Peyğəmbər – Şəmsa xətti baş qəhrəmanın məhəbbət fəlsəfəsinin əsas məğzini dəqiqləşdirməyə kömək edir. Aydın olur ki, Mələyin Peyğəmbərə aşıladığı məhəbbət ümumilikdə insanlığa məhəbbətdir. Bu məhəbbət öz ifadəsini insanlara söylənən hikmətamiz kəlamlarda tapmalıdır. Peyğəmbər məhz öz kəlamları ilə insanların rəğbətini qazanmalı və onları imana gətirməlidir.
Peyğəmbər məhəbbət məsələsində
israrlıdırmı, dünyanı məhəbbətlə dəyişə
biləcəyinə tam inanırmı? Əlbəttə, yox. Ətrafdakı
adamların sərt müqaviməti ilə üzləşən
Peyğəmbər qılınc barədə
düşünməli olur. Və əsərdə Skelet
obrazı həmin düşüncələrin ifadəsi kimi
ortaya çıxır. Skelet Peyğəmbərə deyir:
Eyləməz yardım incə hikmətlər,
Həp sönər busələr, məhəbbətlər.
Əvət, ancaq qılıcdadır qüvvət!
Bundadır
haq, şərəf və hürriyyət!
Skelet hikməti, yəni məhəbbəti bir kənara qoymağı və qılıncdan yapışmağı sadəcə tövsiyə etməklə kifayətlənmir, həm də “rida”sının (libasının) altından sıyrılmış bir qılınc çıxarıb Peyğəmbərə təqdim edir. Peyğəmbər qılıncı almadıqda Skelet acı qəhqəhələrlə çəkilib gedir. Bu acı qəhqəhələr bizə təzədən İblisi xatırladır. İblisin Arifə silah verməsi ilə Skeletin Peyğəmbərə sıyrılmış qılınc təqdim etməsi arasında bir oxşarlıq görürük. Skeletlə İblis arasında başqa oxşarlıqlar da var. İblis yerin altından çıxdığı kimi, Skelet də boş məzardan baş qaldırır. İblis hər yeri atəşlərə yaxdığı kimi, Skelet də yanğınlar törədir. Arif İblisdən qorxub qaçdığı kimi, Peyğəmbər də Skeletdən çəkinir. Nəticədə Arif İblisə təslim olduğu kimi, Peyğəmbər də Skelete tabe olur. Bəli, daxilində Mələklə Skeletin qarşıdurmasını yaşadan, uzun müddət bu daxili qarşıdurmanın sarsıntısından yaxa qurtara bilməyən Peyğəmbər hadisələrin sonunda Skeletə qulaq asmalı və qılınc götürməli olur. Özünü Peyğəmbərə “piri-nədim”, “rəmzi-tarix”, “feyləsufi-qədim” sözləri ilə təqdim edən Skelet əslində kimdir? Nağıllardakı Quru kəllə kimi “qan, qan” deyən Skeleti şər simvolu saymaq olarmı? İblisdən silah alıb doğmaca qardaşını öldürməsini Arifin şərə uduzması saydığımız kimi, Peyğəmbərin Skeletdən qılınc alıb döyüşlər aparmasını da xeyirin şərə məğlubiyyəti adlandıra bilərikmi? Bu suallara “bəli” cavabını vermək çətindir. Çünki Arifdən fərqli olaraq, Peyğəmbər tarixi şəxsiyyətdir və müəllif bu şəxsiyyətin tarixi rolunu, xüsusən də silahlı döyüşləri hansı məqsədlə aparmasını nəzərə alır. Düzdür, müəllif əsərdə Peyğəmbərə müəyyən tənqidi münasibət ifadə edir. Məsələn, çoxarvadlılıq və qadının əl-qolunun bağlanması hallarının əsərdə Peyğəmbər əleyhdarları dilindən xatırlanması Peyğəmbərə tənqidi münasibət detalları sayıla bilər. Amma bu cür detallar, söz yox ki, Peyğəmbərdən şərə uduzan qəhrəman kimi danışmağa tam əsas vermir.
“Peyğəmbər”dəki Skeletin şər simvolu kimi nəzərdə tutulmadığını “Xəyyam”dakı Skelet də göstərir. “Xəyyam” dramında Skelet başqa bir adamın yox, Xəyyamın sevdiyi Sevdanın xəyali görüntüsüdür. Sevdanın əvvəl üzüduvaqlı gəlin qiyafəsində, sonra isə Skelet şəklində gözə görünməsi Xəyyamın bədii portretini tamamlamağa xidmət edir. Aydın olur ki, Sevda Xəyyamın unuda bilmədiyi və son nəfəsəcən xatırladığı bir insandır. Xəyyam Sevdanı gördüyü ilk anda “Bir Tanrıya lazımsa tapınmaq, Zevq əhli tapınsın sana” deyib heyrətlənir. Amma Xəyyamın Sevdaya qovuşması müşkül işdir. “Cibi boş, qarnı boş və kədərindən sərxoş” Xəyyamın Alp Arslan sarayında yaşayan Sevdaya qovuşması Sevdanın mətanəti sayəsində mümkün olur. Alp Arslanın “məndən nə dilərsin?” sualına Sevda “Xəyyam!” cavabını verir. “Şən könlünü” azadə görmək, sarayın “altun qəfəs”indən qurtarmaq istəyən Sevda səadətini Xəyyamla bir yerdə olmaqda tapır. Dünya malında, vəzifə və mənsəbdə gözü olmayan, “yox işimiz şah ilə, sərdar ilə” deyən Xəyyamdan ötrü Sevda vüsalından əziz, bəlkə də, heç nə yoxdur. Amma bu vüsalın ömrü çox qısa olur. İblis xislətli adamlar Sevdanın ölümünə, Xəyyamın isə nadanlar mühitində qol-qanadsız yaşamasına bais olurlar. Sevdanı öldürənlərin başında Xəyyamın mədrəsə yoldaşı durur, Xəyyama qarşı xurafat yürüşü yapanların ön cərgəsində Xəyyamın öz tələbəsi gedir.
Xurafatın amansız təzyiqi ilə üzləşib daş-qalaq edilmək Xəyyamı Peyğəmbərə yaxınlaşdırır. Amma bu obrazlar arasındakı yaxınlığın daha mühüm göstəricisi məhəbbət məsələsində ortaya çıxır. “Məhəbbətdir ən böyük din” deyən Peyğəmbər kimi, Xəyyam da məhəbbəti ibadətdən üstün tutur.
Qılınca münasibətdə isə Peyğəmbərlə Xəyyamın yolları ayrılır. Peyğəmbərdən fərqli olaraq, Xəyyam “minlərcə şəhər ya qala almaqdan bir sadə çoban könlünü almaq daha məqbul” deyir və qan-qadanın əleyhinə olduğunu bildirir. Peyğəmbər və Xəyyam arasında fərqli cəhətin romantik ifadəsidir ki, Skelet Peyğəmbərə qılıncdan danışdığı halda, Xəyyama məhəbbətdən danışır.
Mələyin
“yalnız sevgili, tatlı busələr” tövsiyəsinin
müqabilində Skeletin Peyğəmbərə dediyi bunlar
olur:
Busə pək tatlıdır mələklər için,
Sevgi xoşdur duyan yürəklər için...
Busədən xoşlanırmı hiç canavar?
Vəhşi
insan da öylə həp qəddar...
Gözəl qızların Xəyyamın
yanına mələklər kimi gəlməsi müqabilində
Skeletin Xəyyama dediyi isə bunlardır:
Bir söylə, niçindir bu çiçəklər?
Hər qönçəsi bir busəni bəklər.
Bir busə ki, ta qəlbinə
işlər...
Əlbəttə,
Skeletin Peyğəmbərə qılıncdan, Xəyyama isə
busədən danışması bu obrazlar arasındakı
mütləq yox, nisbi fərqdən bəhs etməyə əsas
verir. Çünki Skeletin Peyğəmbərə
qılınc təklif etməsi heç də məhəbbətin
inkar edilməsi demək deyil. Əgər məhəbbət
inkar olunsaydı, onda Skelet öz sözünü “busə istərmisin,
silaha sarıl” şəklində tamamlamazdı. Sözün bu şəkildə tamamlanması
göstərir ki, Peyğəmbər qılınca insanlar
arasında məhəbbətin bərqərar olmasının
bir yolu kimi baxır. Bu yolda tökülən qan, Peyğəmbərin
nəzərində, sabah açacaq
qızıl qönçə deməkdir. Haqq
yolunda törənən yanğınlar, Peyğəmbərin
nəzərində, iblisanə yanğınlara son qoymaq
üçündür. Yeri gəlmişkən
qeyd edək ki, Haqq atəşi (yanğısı) ilə
İblisanə atəşin (yanğının) poetik
qarşılaşdırılması H.Cavid dramaturgiyası
üçün səciyyəvi detallardandır. Belə detallar “İblis” və “Şeyx Sənan” faciələrində
daha qabarıq nəzərə çarpır. “İblis”də ölüm saçan atəşlərlə
paralel “nuri-həqiqət”dən söhbət
açılır. “Şeyx Sənan”da
Şeyx Sənanın yaşadığı evin
yandırılması ilə paralel sönməz eşq atəşindən
söhbət açılır.
İstər
ayrıca bir fərdə, istərsə də
bütövlükdə insanlığa məhəbbətdə
H.Cavidi düşündürən ən başlıca məsələ
mənəvi yüksəliş məsələsidir. Başqa
sözlə desək, H.Cavid qəhrəmanlarının mənəvi
yüksəlişi daha çox məhəbbətlə
bağlıdır. Xurafat girdabından çıxıb
mənən yüksəlməkdə Sevda Xəyyama, Mələk
Peyğəmbərə qol-qanad verir:
Yıq xurafatı, əski
bütləri qır,
Kim yol
azmışsa, haqqa doğru çağır.
Mərdivənlər
yapıb könüllərdən,
Parla, yüksəl
vücudi-mütləqə sən.
Mələyin Peyğəmbərə
dediyi bu sözlərdə “vücudi-mütləq”, heç
şübhəsiz, Tanrıdır. Amma H.Cavid
Tanrıya yüksəlmək deyəndə heç də dar
mənada dini təbliğ etmək niyyəti güdmür.
Əksinə, H.Cavid dini təlim və təriqətlərin
insanı Tanrıdan uzaqlaşdırmasına dəfələrlə
işarə edir:
İnan! Fəqət
tapdığın ulu Tanrı
Sən kəndinsin, deyil o səndən
ayrı...
O uzaqdır rənglərdən,
sifətlərdən,
Uzaq... həp
dinlərdən, təriqətlərdən.
Dindən çox məhəbbət
sayəsində yüksəlmək! Bu fikir
“Peyğəmbər” və “Xəyyam”dan əvvəl bədii
ifadəsini məşhur “Şeyx Sənan” faciəsində
tapır. Mələk obrazının H.Cavid
yaradıcılığında, o cümlədən onun
“Şeyx Sənan” faciəsində məhz yüksəlmək
ideyası ilə bağlılığına xüsusi diqqət
yetirən ədəbiyyatşünas Kamran Əliyev yazır:
“Mələk də göylər övladıdır, “Tanrı
qoynunda bəslənən bir qızdır”. Ona
görə də H.Cavidin bir çox əsərlərində
Mələk öz müsahibini göylərə səsləyir,
göylərə qaldırmaq istəyir. “Mələk
qiyafətli” Xumarın Şeyx Sənanı səsləməsi
məhz bu qəbildəndir”.
H.Cavid öz
poetikasına uyğun olaraq, “Şeyx Sənan”da da mənəvi
yüksəlişi qəhrəmanın gərgin daxili tərəddüd
və ziddiyyəti əsasında qələmə alır. Peyğəmbərin
daxilində söz adamı ilə qılınc adamı
toqquşduğu kimi, Şeyx Sənanın da daxilində
mürşidlə aşiq toqquşur. Fərq
ondadır ki, “Peyğəmbər”də rəmzi obrazların
(Mələk və Skeletin) hərəsi bir qütbdə
dayanırsa, “Şeyx Sənan”da rəmzi obrazların (Mələk
və Dərvişin) hər ikisi eyni bir qütbdə
dayanır. Yəni Şeyx Sənanın bir mürşid
kimi daxilindən ucalan səs həm Mələk, həm də
Dərvişin səsi ilə toqquşmalı olur:
Mənəvi bir günəş
də var...
O da islam
dinidir, parlar.
Bu, dindar Sənanın
səsidir. Bu
səsin sahibi qeybdən gələn səs
qarşısında acizdir:
Durma, yüksəl, ənisi-ruhum,
gəl!
Mütərəddid
görünmə! Gəl, yüksəl!
Bu, Mələk
qiyafətli Xumarın səsidir. Bu səsin əsiri
olmamaq müşkül işdir. Çünki
Sənan Mələk qiyafətli Xumarı real həyatda
görməmişdən xeyli qabaq sehrli bir röyada
görür. Dastan qəhrəmanlarına
buta verilməsini xatırladan bu röya əhvalatından sonra
özünə yer tapmaq, soyuq ağılla
düşünüb gündəlik dindar qayğıları
ilə yaşamaq çox çətindir. Amma nə qədər çətin olsa da, gərgin
ruhi hallar keçirsə də, Şeyx Sənan öz
müvazinətini itirməməyə, müqəddəs
saydığı mürşidlik missiyasını yerinə
yetirməyə çalışır. Ərəbistanda
sehrli röya görməkdən başlanan daxili toqquşma
özünün kulminasiya nöqtəsinə
Gürcüstanda çatır.
Gürcüstanda
hadisələrin sakit axardan çıxıb qəflətən
gərginləşməsinə Xumarla yanaşı, Dərviş
də əsaslı təsir göstərir. Çünki
Xumar kimi, Dərviş də əsərdə yarı real,
yarı mistik şəkildə (yəni sakral varlıq
biçimində) təqdim olunur. Mələk qiyafətli
Xumar mifoloji mətnlərdəki pəri qızları
xatırlatdığı kimi, gizli mətləblərdən xəbər
verən Dərviş də mifoloji mətnlərdəki pay verən
dərvişləri, bir
Həqiqət istərim,
yalnız həqiqət!
Yetər
artıq şəriət, ya təriqət.
Qulaq verməm bən əsla
bir xitabə,
Pərəstiş
eyləməm hiç bir kitabə.
“Həqiqət” dedikdə Dərviş,
təbii ki, ilahi eşqi nəzərdə tutur, qarşıda
görünən təriqət və eşq yollarından
ikincisini nişan verir.
Yol
ayrıcında qalıb daxili ikiləşmə əhvali-ruhiyyəsi
yaşayan həm də Xumardır. Sənan mürşidi
Şeyx Kəbirin “sənə fəlakət qadından gələcək”
xəbərdarlığını unuda bilmədiyi kimi, Xumar
da anasının “erkəklərdən uzaq ol, monastıra
könül bağla” vəsiyyətini unuda bilmir. Amma Sənan kimi, Xumar da başlanan eşq macərasının
ilahi bir eşq macərası olduğuna inanandan sonra
bütün tərəddüdlərə son qoyur.
Papasın (xristian ruhanisinin) qoyduğu ağır şərtə
əsasən, Sənanın şərab içməsi,
boynundan xaç asması, Quranı yandırmağa
razılıq verməsi və iki il donuz otarması; həmçinin
Xumarın birdən-birə xristian qaragüruhunu ayaqlayıb Sənanla
əl-ələ verməsi tərəddüdün sona
çatması, bütövlükdə ilahi eşq
dastanının tamamlanması deməkdir.
Eşq əhlinin
daxili ikiləşməsini mistik obrazlarla əlaqədə
göstərən H.Cavid mifoloji düşüncənin başqa
bir modelindən də ustalıqla istifadə edir. Bu,
yalançı qəhrəman modelidir. Yalançı
qəhrəmanı qızlar arasında izləsək, həqiqi
gözəllə yalançı gözəlin qoşa təqdim
edilməsini mifoloji mətnlərdə bir sistem kimi görə
bilərik. Yalançı gözəl
özünə bəzək-düzək vurub həqiqi gözəlin
yerini tutmaq, bir rəqib kimi həqiqi gözəlin qismətinə
sahib çıxmaq, şahzadəyə ərə getmək
istəyir. Bu məşhur mif modelini dəyişilmiş
biçimdə H.Cavid dramaturgiyasında da müşahidə
edirik.
Təsadüfi
deyil ki, “bir aşiqin iki sevgilisi” H.Cavidin neçə-neçə
pyesindən keçib gedən bir motivdir. Bu motiv “Şeyx Sənan”da
Şeyx Sənanın Xumar və Zəhraya; “İblis”də
Arifin Rəna və Xavərə; “İblisin intiqamı”nda
Arifin Sima və Rənaya münasibətində
özünü daha qabarıq göstərir. Bu nümunələrdə
bir oğlanın iki qıza münasibətində mifoloji
düşüncədən gələn ümumi xətt belədir:
şahzadə adidən qaçır və qeyri-adiyə can atır. Mifoloji mətnlərdə
şahzadə aldanıb yalançı gözəllə evlənsə
belə, əsl gözəli unuda bilmir və möcüzələr
göstərən bu qızı əvvəl-axır
axtarıb tapır. “Şeyx Sənan”da Zəhranın,
“İblis”də Xavərin mifdəki yalançı gözələ
oxşarlığı adilik məsələsindədir.
Bəli, Şeyx Sənanın gözündə
Zəhra, Arifin gözündə Xavər adi qızlardan
biridir. “Şeyx Sənan”da Xumarın,
“İblis”də Rənanın mifdəki əsl gözələ
oxşarlığı isə qeyri-adilik məsələsindədir.
Bəli, Şeyx Sənanın gözündə
Xumar, Arifin gözündə Rəna insanı xurafat və “vəhşət”dən
ayırıb ilahi mərtəbəyə qaldıran gözəldir.
Maraqlıdır ki, “İblisin intiqamı” əsərində
əsl gözəl – yalançı gözəl motivi
baxımından Rənanın funksiyası tamam dəyişir.
Bu əsərdə Arifin artıq Rənaya yox,
Simaya könül bağladığının şahidi
oluruq. Arif Rəna ilə evlənsə də,
xəyallar dalınca Rəna ilə bir yerdə “qoşmaq” ona
(Arifə) mümkünsüz görünür. Nəticədə adi gözəli qeyri-adi gözəl
əvəz edir və Arif “sülh pərisi” Simanın əsirinə
çevrilir.
Deməli,
H.Cavid romantik qəhrəmanın daxili ikiləşməsini
göstərmək üçün Mələk və Skelet,
Qeyri-adi və Adi qarşılaşdırmalarına xüsusi
yer verir. Amma H.Cavid dramaturgiyasında daxili ikiləşmə
modelləri heç də bunlarla bitmir və müəllif
kökü mifə, folklora gedib çıxan yalançı
qəhrəman motivinin başqa variantlarına da üz tutur.
Folklorda
yalançı qəhrəmanla bağlı süjetlərin ən
geniş yayılanlarından biri üç qardaş
süjetidir. Bu süjetin əsl qəhrəmanı kiçik
qardaş, yalançı qəhrəmanları böyük və
ortancıl qardaşlardır. Böyük
və ortancıl qardaşlar kiçik qardaşdan qat-qat fərasətsizdirlər.
Fərasətsizliyi ört-basdır etmək
üçün onlar kiçik qardaşı gözdən
salmağa, onun şücaətini öz adlarına
çıxmağa çalışırlar. Kiçik qardaşın yeraltı dünyadan gətirdiyi
qızlardan ən gözəlini böyük qardaş ələ
keçirmək istəyir və bu işdə ortancıl
qardaş ona yardımçı olur. Böyük
və ortancıl qardaşlar birlikdə kiçik qardaşdan əks
qütbdə dayanırlar, ayrı-ayrı adlar daşısalar
da, onlar əslində eyni bir obraz kimi təqdim olunurlar.
“Şeyx Sənan”da Şeyx Sənan,
Şeyx Mərvan və Şeyx Nəim; həmçinin
Şeyx Sənan, Anton və Simon; “İblis”də Arif, İbn Yəmin
və Çavuş; həmçinin Arif, Vasif və
Kiçik zabit; “Xəyyam”da Xəyyam, Sabbah və Əbu Tahir
obrazlarının qarşılıqlı əlaqəsində
folklordan gələn “üç qardaş” modeli
açıq-aydın hiss olunur. Hərfi mənada
götürsək, qardaşlıq əlaqəsi adı
çəkilən obrazlardan yalnız Arif və Vasifə
aiddir. Kiçik zabitlə tərəfdaş
olan Vasif bilmədən öz qardaşının rəqibinə
çevrilir. Bu dolayı rəqabət tərəflərin
qarşılaşması və toqquşması şəklində
cəmi bircə dəfə əyaniləşir. Toqquşma Vasifin ölümü ilə nəticələnsə
də, Vasif bu ölümdə heç bir günah sahibi deyil.
Ona görə ki, Vasif (eləcə də onun tərəfdaşı
olan Kiçik zabit) Arifə qarşı heç bir mərdimazarlıq
etmir. Vasifin “günah”ı Rənanı
sevməyindədir. Rənanı sevən və
bu baxımdan Arifə rəqib olan İbn Yəmin və
Çavuş tərəfdaşlığı isə mərdimazarlıq
üstündə qurulub. Ordu və dövlətə xəyanət
etməklə milyonlar qazanan İbn Yəmin İblis xislətli
adam olduğu kimi, müəllifin əsərdə
“zənci” (yəni “qara”) təyini ilə təqdim etdiyi
Çavuş da Şeytana qulluq göstərən bir
adamdır. Şeytana qulluq göstərməyin
nəticəsidir ki, İbn Yəmin Rənanın
atasını məhz Çavuşla əlbir
öldürür. Ciddi maneə sayılsa,
Arifin özünü aradan götürmək İbn Yəmin
və Çavuşdan ötrü asanca bir işdir.
Şeyx Mərvanın
Şeyx Sənana qarşı çıxması, hər
şeydən qabaq, Zəhraya görədir. Sifətcə
eybəcər olan Şeyx Mərvan Zəhranın
açıq-aşkar Şeyx Sənana rəğbət və
məhəbbət bəslədiyini görəndə daxilən
də eybəcərləşir. Şeyx Mərvanın
daxili eybəcərliyi Şeyx Sənanın hərəkətlərinə
pis niyyətlə yanaşmasında, addımbaşı
Şeyx Sənanın kölgəsini qılınclamasında
daha çox üzə çıxır. Nağıllardakı
böyük və ortancıl qardaşlar kimi, “Şeyx Sənan”
əsərindəki Şeyx Mərvan və Şeyx Nəim də
əlbirdirlər. Şeyx Mərvan
hardadırsa, Şeyx Nəim də ordadır. Şeyx Mərvan nə deyirsə, Şeyx Nəim də
onun dediyini təsdiq edir. Musiqiyə qulaq
asmağı haram sayan və musiqi səsi eşitcək
qulaqlarını tıxayan bu adamlar Şeyx Sənan həqiqətini
anlamaqdan qat-qat uzaqdırlar və onların Şeyx Sənana
düşmən kəsilməyi nadanın arifə, cahilin
huşyara düşmən kəsilməyi kimi bir şeydir.
Təkgöz Mərvanın obrazlardan birinin dili
ilə “kor şeytan” adlandırılması da göstərir
ki, Şeyx Mərvan və Şeyx Nəim tərəfdaşlığı
din pərdəsinə bürünmüş qaragüruh tərəfdaşlığıdır.
Ehkamları son nöqtə və vergülünəcən
mühafizə edən bu tərəfdaşlar Xeyirin hərdən
hissə qapılıb dar qəfəsdən çıxmaq və
qanadlanıb uçmaq istəməsini heç cür dərk
və qəbul edə bilmirlər.
“Şeyx Sənan”
faciəsində Anton və Simon paralelliyinin özünəməxsusluğu
onların hər ikisinin Xumarı sevməsindədir. Xumara münasibətdə
bir-birinə rəqib olan bu iki adam birlikdə
Şeyx Sənana rəqib və düşməndir. Simonun
muzdlu qatil tutub Şeyx Sənanı aradan götürmək
istəməsi, Antonun adam göndərib
Şeyx Sənanın yaşadığı evi
yandırması qeyd olunan düşmənçiliyin
qabarıq ifadəsidir.
Bu cür
iblisanə əməllər “Xəyyam”dakı Sabbah və Əbu
Tahirə də aiddir. Nağıllardakı böyük və
ortancıl qardaşlar ipi kəsib kiçik qardaşı
quyunun dibinə saldıqları kimi, Sabbah da xidmətçisi
Əbu Tahirin köməyi ilə Xəyyama qarşı hər
cür fitnə-fəsad törətməyə
hazırdır. Əsərin əvvəlində
özünü Sevdaya Xəyyam kimi tanıtması və
“yapma” Xəyyam şəklində hərəkət etməsi
Sabbahın cilddən-cildə girmək “məharət”indən
xəbər verir. Doğrudan da, əsərin
sonrakı səhnələrində biz Sabbahı gah
yolçu, gah vəzir, gah da ovçu libaslarında
görürük. Bu məkr ustası Xəyyama
arxa-dayaq olan Xacə Nizamın və Xəyyama qol-qanad verən
Sevdanın ölümünə səbəb olur. Yaxın adamlarına xain çıxmasına və
iblisanə addımlar atıb qətllər törətməsinə
görə Sabbah, yuxarıda adlarını
xatırlatdığımız yalançı qəhrəmanlardan
İbn Yəminlə daha çox səsləşir. Xacə
Nizam keçmiş mədrəsə yoldaşlarına qənim
kəsilən Sabbah barədə Xəyyama deyir:
Son zamanlarda
sapıtmış o hərif.
Yeri gəldikdə, inan,
çıldıracaq,
O da Yusif kibi
bütlər qıracaq.
Sanma yalnız bəni izlər,
hətta
Qıyacaqdır o şərəfsiz
İbn Yəmin
Rənaya görə Arifi düşmən saydığı
kimi, Sabbah da, hər şeydən qabaq, Sevdaya görə Xəyyamı
düşmən sayır. Amma İbn Yəmin və
Sabbahın ətrafdakı adamlara düşmən münasibəti
Arif və Xəyyamla bitmir. Həm İbn Yəmin, həm
də Sabbah çevrədəki adamların az
qala hamısını düşmən gözündə
görür.
“Yapma” Xəyyamlığını
xatırladıb, yalançı qəhrəman
saydığımız Sabbahla bağlı bir cəhəti də
aydınlaşdırmaq lazım gəlir. Bu, Sabbahın Yusiflə
müqayisə edilməsi, Yusif kimi onun da “bütlər
qıracağı”na Xacə Nizamın
dilindən işarə edilməsidir. Sabbah
hökmdara qarşı qiyam qaldıran Yusifə bənzədilirsə,
bu o deməkdir ki, Sabbah və onun köməkçisi olan Əbu
Tahiri nağıllardakı böyük və ortancıl
qardaşlarla eyniləşdirmək özünü
doğrultmur. Nağıllardakı böyük və
ortancıl qardaşlar birmənalı şəkildə şəri
təmsil etdikləri halda, Sabbahla Əbu Tahiri, eləcə də
H.Cavidin Şeyx Mərvan və Şeyx Nəim, Anton və
Simon, hətta İbn Yəmin və Çavuş kimi
obrazlarını mütləq şər rəmzi saymaq çətinləşir.
Belə bir çətinliyin qarşıya
çıxması nə ilə bağlıdır? Əlbəttə,
H.Cavidin şərdə xeyir işartısı axtarması ilə!
Hər qaranlıqda bir işıq gizləndiyinə
inanan H.Cavid Sənanlara, Ariflərə və Xəyyamlara
qarşı bəd əməllərdən çıxan
adamların özündə belə o işıqdan bir zərrə
də olsa, tapmaq istəyir. Şeyx Mərvan,
Anton, Simon, Sabbah, hətta İbn Yəmin kimi iblisanə əməl
sahiblərində H.Cavidin tapdığı və bizə
göstərdiyi işıq zərrəsi məhəbbətdir.
Şeyx Mərvanın Zəhraya, Anton və Simonun Xumara,
Sabbahın Sevdaya, İbn Yəminin Rənaya məhəbbəti...
Muxtar KAZIMOĞLU
525-ci qəzet.- 2010.- 24 aprel.- S.28-29.