Sehirli qutudan səslər
(“Bu gün dünəndən başlayır” silsiləsindən)
(Əvvəli ötən şənbə
sayımızda)
Mən onları səhnədən, kinodan daha çox radioda gördüm. Hərəsinin öz şəsti, qüruru, sənətə baxışı, ətrafına münasibəti. Kimisi həlim, mehriban, kimisi küsəyən, dəymədüşər, kimisi ciddi, qaraqabaq, kimisi deyən-gülən, zarafatcıl. Bəzən aralarında narazılıq da baş verirdi, sözləşir, biri-birilərini acılayırdılar da. Amma sənətə gələndə sözləri, əməlləri bir olardı. Onları sənət birləşdirərdi, doğma xalqa xidmət eləmək hissi ən ali qayəsi idi onların. Bir də səsləri vardı və Azərbaycan radiosunun başbilənləri – rejissorlar, redaktorlar, operator, musiqi bəzəkçiləri onları elə o səslərinə görə, o səsdən sənətkaranə, gərəyincə istifadə etdiklərinə görə seçib ayırmışdılar. Əliağa Ağayev idi, Həsən Turabov idi, Rafiq Əzimov, Kamal Xudaverdiyev, Telman Adıgözəlov, Zərnigar Ağakişiyeva, Səfurə İbrahimova, Şahmar Ələkbərov, Səyavuş Aslan idi... Demək olar hər gün ya mənim çalışdığım İncəsənət və Radio teatrı şöbəsinin, yaxud qonşuluqdakı Satira və Yumor şöbəsinin verilişlərində çıxış etmək üçün radio studiyalarına gələrdilər. Ələbbas Qədirovun, Yaşar Nurinin, Telmanın, Səməndərin yamsılamaları, onların bir yerə toplaşarkən teatr aləmindən, onun bizlərə məlum olmayan işləklərindən danışıb gülməkləri həyatımın ən şirin, işıqlı anları kimi yaddaşıma həkk olunub. Və bir də mikrofona olan münasibətləri. Ona quruca metal parçası, plasmast əşya kimi yox, adam, tamaşaçı qismində baxar, bütün problemlərini, giley-güzarlarını, incikliklərini bir qırağa qoyub, özlərini yığışdırar, istənilən rola girər, güldürər, ağladardılar. Aralarında xırda umu-küsü olardısa da mikrofon onları barışdırar, verilişi oxuyub qurtarandan sonra qolboyun olub radiostudiyanı tərk edərdilər. Və hər dəfəsində də kənardan bu istedadlı qrupu seyr edəndə qəribə bir təəssüf hissi keçirərdim. Nədənsə mənə elə gələrdi ki, onlar öz iç dünyalarına, bacarıq və istedadlarına uyar rollarını nə səhnəmizdə, nə kinomuzda hələ də tam şəkildə ortaya qoya bilməyiblər. Və mən bu gün də həmin fikrimdə israrlıyam.
Azərbaycan radiosu isə sənətkarların istedadının bir sıra tərəflərini açıb nümayiş etdirə, efir vasitəsilə milyonların malı edə bildi. Bu gün Azərbaycan radiosunun səs xəzinəsində, qızıl fondunda Hökumə Qurbanova, Əli Zeynalov, Kazım Ziya, Ələsgər Ələkbərov, Mehdi Məmmədov, Əminə Yusifqızı, Aydın Qaradağlı, Səməndər Rzayev, Leyla Bədirbəyli, Məhluqə Sadıqova, Amaliya Pənahova, Ətayə Əliyeva kimi səs krallarının və kraliçalarının sənət abidələri uyumaqda, zamanı yetişəndə isə bütün dünyanın olan efir boşluqlarında pərvazlanmaqdadır...
Bir də bu səslər arasında Həsən Əbluçun səsi vardı ki, onsuz Azərbaycan radiosunu, onun ədəbi-bədii proqramlarını təsəvvür eləmək çətin idi. Sözün yerini, çəkisini, səsdən yerli-yerində istifadənin nə demək olduğunu, nəinki sözün, hətta cümlənin, ümumilikdə ifadə elədiyi bədii parçanın, bir az da geniş götürsək mövzunun vurğusunu dəqiq tapmağın mahir ustası idi. Və Həsən Əbluç bir ömür boyu digər sənət növlərində deyə bilmədiklərini, sadəcə gənc ikən dünyasını dəyişdiyindən deməyə macal tapmadıqlarını uzun illər boyu geninə-boluna doğma radiosunun efiriylə xalqına yetirə bildi. “Radio mənim taleyimdə” verilişində də bu sehirli qutunun əsrarından söhbət açmışdı. 1985-ci ildə.
H.ƏBLUÇ:
“Radio uzağı yaxın eləyib həmişə,
insanları doğmalaşdırıb,
mehribanlaşdırıb. Xalqımızın kədərli
günlərini, qələbələrini yada salaq. Ürək
açan musiqimiz radio vasitəsilə pərvazlanıb,
poeziyamızın ən gözəl töhfələri
könülləri oxşayıb. Radio neçə-neçə
sənətkarımızın səslərini əziz eləyib,
məhrəm eləyib. Ələsgər Ələkbərovun,
Hökumə Qurbanovanın, Barat Şəkinskayanın,
Müxlis Cənizadənin, Mirzəağa Əliyevin səslərini
bir sıra nəsillər özlərini, üzlərini
görməzdən əvvəl eşidiblər. Bu səslərin
istisinə qızınıb neçə insan ürəyi, bu
səslər sevməyi, ləyaqətlə yaşamağı
öyrədib. Bu səslər haqqın, ədalətin səsi
olub. Belə də yaddaşlarda yaşayır. İndiyəcən
də uşaqkən eşitdiyim radio verilişləri, səhnələşdirmələr
yaddaşımdan silinmir. “Bir gəncin manifesti”, “Gikor”, “Cəbhədən
cəbhəyə”, “Uzaq sahillərdə”, “Arı” satirik radio
jurnalı, “Ulduz” verilişləri... Sənət aləminə
gəlməyimə də deyəsən elə radio səbəb
olub. Sadaladığım verilişləri dinləyə-dinləyə,
aktyorları eşidə-eşidə, poeziya nümunələrinə
qulaq asa-asa bu yolun yolçusuna çevrilmişəm. İlk
rolum uşaq verilişndə olub. Aktyor Lütfi Məmmədbəyov
bir nağıl-tamaşada zalım padşah rolunu
tapşırmışdı mənə. O necə dedi,
göstərdi, mən də o cür oxudum. Bundan sonra elə
hey istəyirdim məni bir də radioya
çağırsınlar. Bir də yolum radioya İncəsənət
İnstitutunu bitirəndən sonra düşdü. Uzun
müddət mikrofonla dil tapa bilmirdim. Neçə dəfə
aparıcı kimi sınamaq istədilər. Alınmadı. Səsim
düşmürdü. Mənə belə deyirdilər. Pərt
olsam da inad göstərirdim, “səsi düşənlərə”
qulaq asırdım. Aydın Qaradağlıya, Soltan Nəcəfova,
Ramiz Mustafayevə... Qulaq asır, irili-xırdalı nə rol
verirdilərsə həvəslə oxuyurdum. Həm də
çalışırdım etimadı doğruldum. Bir də
istəyirdim bu səslər içində mənim də səsim
öz yerini tutsun. Sonralar mənə böyük rollar, məsul
verilişlər tapşıranda içimdə bir boy
artırdım. Bu yolnan da bir aktyor kimi, daha doğrusu səsim
dinləyicilərə məhrəm oldu. Üzdən məni
tanımayanlar səsimə çevrilir, sonra “siz Həsən Əbluç
deyilsiz ki?” deyə soruşurdular. İndi də harda oluramsa
olum, nə iş görürəmsə görüm, birinci tərif
səsimə görə olur ki, onu da mənə radio
qazandırıb. Sonra
daha da yaxın oldum radioyla. Rejissorluğa da burdan
başladım. Gənclik redaksiyasının xəttiylə
“Firuzə” tələbə teatrını yaratdım. Radioyla
yazılarım, tərcümələrim, səhnələşdirmələrim,
pyeslərim, quruluşlarım səslənib, haqqımda dəfələrlə
verilişlər efirə çıxıb. Bütün bunlar
qarşılıqlı məhəbbətin sayəsində
baş tutub. 20 il əvvəl olduğu kimi indi də radioya
sevgim tükənməyib, yaxşı ki, radio da hələ məndən
üz çevirməyib”.
Aktyorlar sırasında iki nəfər
də vardı ki, kənardan baxana elə gələrdi
başqa bir sahənin adamıdırlar. Davranışları,
geyim-kecimləri, deyib-danışıqlarıyla birgə sanki
başqa bir dünyadan gəlmişdilər. İlk
baxışda deyib-gülən, lətifələri biri-birinə
calayan, şən-şaqraq aktyorlar dairəsində ciddi, bir az
da qərib görüksələr də sənəti ortaya
qoymaq məqamı gələndə onları tanımaq
olmazdı, hətta aktyor dostlarını belə heyrətləndirərdilər.
Hamlet Xanızadə ilə Fuad Poladovu nəzərdə
tuturam. Özləri də möhkəm dost idilər. Səslərində
bir qəribə oxşarlıq vardı. Odur ki, Yusif Səmədoğlunun
“Qətl günü” əsəri əsasında çəkilən
filmdə baş rolu oynayan Hamlet Xanızadə
dünyasını dəyişdiyindən dublyaja onu səsləndirmək
üçün Fuadı dəvət etdilər və
tamaşaçıların çoxusu bilmədi ki,
danışan Hamlet deyil.
Azərbaycan radiosu
üçünsə Hamlet çox danışmış,
saysız-hesabsız rollar oynamış, müxtəlif
amplualı, hətta çoxları üçün təəccüblü
görünən sırf komik planlı obrazlar
yaratmışdı. Azərbaycan radiosunun daimi fondunda Hamlet
Xanızadənin vəfatından bir az əvvəl onunla
apardığım bir saata yaxın çox dəyərli
müsahibə saxlanır. Ona görə dəyərli
sayıram ki, o lentdə Hamletin dərin, mənalı fikirləriylə
yanaşı həm də təkrarsız səsi qorunur. Ancaq
“Radio mənim taleyimdə” verilişi üçün ondan
müsahibə alarkən Hamletin ölümünə hələ
beş il qalırdı.
H.XANIZADƏ: “Mənim bir
aktyor və dinləyici kimi formalaşmamda, dünya
görüşümün artmasında radio əhəmiyyətli
rol oynamışdır. Ona görə aktyor kimi deyirəm ki,
mən radioda diktor kimi yox, radio teatrının aktyoru kimi
çıxış edirəm. Bu isə o deməkdir ki, dinləyici
mənim yaratdığım obrazı görməsə də
səsim və intonasiyam vasitəsilə oynadığım
rolu təsəvvür edə bilir. Beləliklə sənətin
digər bədii dilində olduğu kimi dinləyici və
aktyor arasında tamaşanın yaranma, inkişafı prosesi
gedir. Radio teatrı aktyordan daha artıq səfərbər
olmağı, işinə böyük məsuliyyətlə
yanaşmağı, səsinin, nəfəsinin müdam yerində
olmasını tələb edir. O həm də aktyoru daxilən
mədəni, səviyyəli olmağa sövq edir. Yuxarıda
söylədim ki, radio məni həm də bir dinləyici kimi
hazırlayıb. Bir dinləyici kimi iştirak etdiyim
tamaşalara qulaq asdıqca öz səhvlərimi
görür, növbəti çıxışlarımda
onlardan qaçıram. Radio teatrına mən çox
borcluyam. Ona görə borcluyam ki, bəzən elə olur
aktyor doğma səhnədə arzu elədiyi rolları oynaya
bilmir, günlərlə boş –bekar gəzir, qalır
içindən qırıla-qırıla. Belədə
köməyə radio teatrı gəlir. Burası isə əsrarəngiz
bir meydandır. Fiziki hərəkətlərini də, tez-tez dəyişən
üz cizgilərini də, mətndən doğan
ovqatını, hətta rəqsini də yalnız səsinlə
ifadə eləməlisən. Bir sözlə əsil
yaradıcılıq. Mən radioya çox sonralar gəlmişəm.
O vaxtacansa teatrda yaratdığım obrazlara görə
azdan-çoxdan tanınırdım. Ancaq radioda elə ilk
çıxışlarımdan dərhal sonra mən bu sənət
sahəsinin hər bir aktyor üçün nə qədər
vacib olduğunu anladım. Ona görə də mən radionu
da səhnə qədər özümə doğma bilirəm”.
Davamı var
İntiqam MEHDİZADƏ
525-ci qəzet.- 2010.- 24 aprel.- S.23.