Akademiya və akademiyalar
Akademiyalar – təhsil müəssisəsi
kimi
Dövlət idarəçilik orqanlarının, nazirlik, komitə və şirkətlərin elmi əsaslar üzərində çalışa bilməsi üçün onların nəzdində müvafiq sahə elmlərinin yaradılmasına və onların fəaliyyətinin müvafiq nəzəri tədqiqatlarla əlaqələndirilməsinə böyük ehtiyac var. Lakin təəssüf ki, bəzi nazirliklər və dövlət komitələri öz nəzdlərində müvafiq elmi qurumlar yaratmaq əvəzinə, təhsil müəssisələri açırlar. Yəni hərə özü üçün kadr hazırlığını da öz üzərinə götürməyə çalışır. Biz ali təhsilli kadrların bu və ya digər nazirliyin, müvafiq fəaliyyət sahələrinin spesifikasına uyğun olan əlavə praktik bilik və vərdişləri mənimsəməsi üçün ixtisasartırma kurslarının açılmasını və bu kursların məhz müvafiq sahə elminin (elm-istehsalat birliyinin) nəzdində açılmasını məqsədəuyğun hesab edirik. Lakin bunun əvəzinə hər hansı bir nazirlik bakalavr hazırlayan təhsil müəssisəsi açmaq fikrinə düşürsə, bunu müasir tələblərlə heç cür əlaqələndirmək mümkün deyil. Axı, maşınqayırma, nəqliyyat, gömrük işi, təhlükəsizlik sistemi, polis, digər hüquq-mühafizə orqanlarının öz spesifik fəaliyyəti olduğu kimi, təhsil də spesifik bir sahədir. Və onun da öz elmi-metodoloji bazası olmalıdır. Hər bir idarə, hər bir praktik fəaliyyət sahəsinin icra orqanı özü üçün ali məktəb açacaqsa, onda dövlətin təhsil şəbəkəsi, çoxsaylı dövlət universitetləri nə üçündür? Biz hələ özəl universitetləri demirik.
Belə düşünmək olardı ki, hər hansı bir nazirlik kadr seçərkən, öz nəzdindəki ali məktəbin məzunlarına üstünlük verəcək. Amma dövlət qulluğuna qəbul qaydaları buna yol vermir. Axı, bakalavr səviyyəsində təhsil üçün dar ixtisaslaşma bilikləri və praktik-əməli vərdişlərdən daha çox, ümumi dünyagörüşü, humanitar mədəniyyət, müvafiq sahənin fəlsəfi və metodoloji əsasları öyrədilməlidir. Bunları kim öyrətməlidir? Hər bir nazirlik humanitar və ictimai elmlər sahəsində də özünün tədris-metodiki bazasınımı yaratmalıdır? Daha yaxşı olmazmı ki, ixtisaslaşmış Akademiyalar fəaliyyət sahəsinin əsasən elmi-metodiki təminatı ilə məşğul olsunlar və kadr hazırlığına ancaq magistratura səviyyəsində başlasınlar?
Sahələr
üzrə yüksək ixtisaslı kadr
hazırlığında vəziyyət ürəkaçan
olmasa da, nə yaxşı ki, Avropa standartlarına uyğun
olan gözəl nümunələr də var. Daha doğrusu, hələlik
tək bir nümunə vardır. Biz Xarici İşlər
Nazirliyinin bu sahədəki praktikasını nəzərdə
tuturuq. Neçə il öncə bu Nazirliyin də nəzdində
müvafiq Akademiyanın açılmasına və burada həm
bakalavr, həm də magistr səviyyəsində tələbə
hazırlığına icazə verilməsinə baxmayaraq,
Ali Diplomatiya Akademiyası işə bakalavr
hazırlığından başlamayıb, əvvəlcə
müvafiq elmi-metodiki baza yaratmaqla məşğul olub və
ancaq bundan sonra nazirliyin öz işçiləri
üçün ixtisasartırma kursları açıb, nəhayət,
magistratura pilləsində tələbə qəbuluna
başlayıb. Niyə? Niyə digər nazirliklər icazələrini
alan günün səhərisi elə ilk addımlarını
bakalavr hazırlığı səviyyəsində
atdığı halda, ADA buna tələsmir və ya heç
ehtiyac da duymur? Çünki ölkəmizdə Bakı
Dövlət Universiteti başda olmaqla, neçə-neçə
ali məktəblərdə müvafiq humanitar sahələr
üzrə bakalavr hazırlığı həyata
keçirilir. Və kadrları elə onların arasından
seçmək imkanı olduğu üçün, əsas
diqqət məhz diplomatik fəaliyyətin özəllikləri
ilə bağlı xüsusi biliklər üzərində
qurulmuş magistratura pilləsinə və ixtisasartırma
kurslarına yönəldilir.
Akademiyalar – ixtisaslaşmış
elmi mərkəzlər kimi
AMEA heç də bütün sahələr üzrə elmi mərkəz rolunu oynaya bilməz. Məsələn, tibb elmləri sahəsində əsas elmi mərkəz haradadır? AMEA tibb elmlərini necə koordinasiya edə bilər?
Məgər statusuna görə
“Tibb Universiteti” əslində məhz Akademiya deyilmi? Və bu
Tibb Akademiyası məzmun və funksiyasına görə “Təhsil-Elm-İstehsalat
(baxılan halda – səhiyyə)” birliyi deyilmi? Bunu hansı isə
dolayı yollarla AMEA ilə necə əlaqələndirmək
və tibb elmini necə AMEA-dan koordinasiya etmək olar? Rektorun
eyni zamanda AMEA-da müvafiq bölmənin akademik-katibi
seçilməsi ilə iş düzəlirmi?
Yaxud başqa bir sahəyə
baxaq: Aviasiya Azərbaycanda nisbətən yeni bir sahədir və
onun elmi bazası da son illər ərzində yaranmaqdadır.
Amma bu elmi baza harada yaranır: AMEA-da, yoxsa Milli Aviasiya
Akademiyasında? Şübhəsiz ki, sonuncuda. Bu baxımdan,
Milli Aviasiya Akademiyası da bir “Təhsil-Elm-İstehsalat” mərkəzi
deyilmi və müvafiq sahə elmlərini də özündə
birləşdirmirmi?
Yaxud AMEA-dan da əvvəl
mövcud olan Dövlət Neft Akademiyasının
funksiyalarına nəzər salaq. Məgər bu akademiya neft sənayesi
və onun elmi-riyazi əsasları sahəsində əsas elmi
mərkəz deyilmi? Daha doğrusu, bütün məqsəd
bu akademiyanın əvvəlki şöhrətini qaytarmaq və
onu getdikcə daha çox dərəcədə təhsil
müəssisəsinə çevrilməkdən xilas edərək,
“Elm-Təhsil-İstehsalat” mərkəzi kimi
formalaşdırmaqdan ibarət olmalı deyilmi? Bu qurumun Neft
Şirkəti ilə əlaqələri məhz elmi-texniki yaradıcılıq
aspektində daha da gücləndirilməli deyilmi? Və o,
müvafiq sahə elmlərinin mərkəzi bazası olaraq
qalmalı deyilmi? Yoxsa biz onu da AMEA-dan koordinasiya edəcəyik?
AMEA öz əsasnaməsində
real imkanlarından və gerçək missiyasından fərqli
olan funksiyaları da öz üzərinə
götürübsə, biz sahə elmlərinin olub-qalan
potensialını da tükətməyəmi
çalışmalıyıq?
Yaxud hüquq sahəsinə
baxaq. BDU-nun hüquq fakültəsində və bu sahədə
ixtisaslaşmış akademiyalarda, neçə onilliklər ərzində
fəaliyyət göstərən kafedralar və yüksək
ixtisaslı professor-müəllim heyəti olduğu halda,
artıq formalaşmış bu elmi mərkəzlərə
AMEA nəzdində alternativ yaratmağa ehtiyac varmı? Onsuz da
AMEA-da “İnsan hüquqları” üzrə ayrıca bir
institut fəaliyyət göstərir. Üstəlik Fəlsəfə
İnstitutunu hüquqlaşdırmaq siyasəti hansı
ehtiyacdan irəli gəlir?
Yaxud Mədəniyyət və
İncəsənət Universitetini müvafiq sahədə
“Elm-Təhsil-İstehsalat” birliyi kimi formalaşdırmaq və
bu məqsədlə AMEA-nın müvafiq institutu ilə
inteqrasiya aparmaq mümkün deyilmi?
Suallar çoxdur, sadəcə
olaraq sovet dövründən qalmış ənənəvi
strukturları eynən saxlamaqla aparılan hər hansı bir
islahat vahid dövlətçilik mövqeyindən həyata
keçirilə bilməz. Çünki islahatlar zamanı hər
bir qurumun deyil, bütövlükdə dövlətin
maraqları önə çəkilməlidir.
Bir məqamı da xüsusi
qeyd etməyə ehtiyac var ki, belə fundamental islahatlar kimlərinsə
ixtisar olunmasını, işsizlik yaradılmasını deyil,
əksinə, hər bir işçinin öz fəaliyyət
istiqamətinə uyğun dövlət qurumunda
çalışmasını nəzərdə tutur.
AMEA-nın fərqi nədədir?
AMEA-nın mahiyyəti,
struktur və funksiyaları haqqında tənqidi mülahizələri
“ümumiyyətlə AMEA lazımdırmı?” sualına
çevirmək və bu sualdan antitez kimi yararlanmaq istəyənlərin
isə nəzərinə çatdırmaq istərdik ki, AMEA nəinki
sadəcə olaraq lazımdır, həm də daha mötəbər,
daha nüfuzlu bir təşkilat kimi lazımdır. Unutmaq olmaz
ki, bunu ulu öndərimiz Heydər Əliyev də dönə-dönə
deyib və ölkəmizdə elmin inkişafı
üçün təminat yaradılması zərurətini
xüsusi qeyd edib. Prezident İlham Əliyev də bu xətti
davam etdirir. Yəni AMEA-nın qalıb-qalmaması məsələsi
gündəmdə yoxdur. Söhbət onun statusundan,
strukturundan, funksiyalarından, prioritetlərindən gedir. Məsələnin
optimal həlli üçün Akademiyanın mahiyyəti
önə çəkilməlidir.
AMEA ilk növbədə,
dünya praktikasına uyğun olaraq, bütün elm sahələrində
ən yüksək nailiyyətlər əldə etmiş
böyük alimlərin – akademiklərin ictimai birliyidir.
Düzdür, Azərbaycanda bu ictimai birlik dövlət
büdcəsindən maliyyələşir və bu fakt ölkəmizdə
elmə qayğının bariz ifadələrindən biridir.
Bu himayə ilk növbədə onun binalarının və
maddi-texniki bazasının dövlət tərəfindən əvəzsiz
verilməsində, AMEA-nın həqiqi və müxbir üzvlərinə
yüksək məvacib ayrılmasında və bir sıra
başqa imtiyazlarda özünü göstərir.
Bu yüksək nüfuzlu təşkilat
ölkəmizdə təkcə elmin yox, ümumiyyətlə
mədəniyyətin, təhsilin, mənəviyyatın
inkişafı naminə öz sanballı sözünü deməli,
dövlətimizin apardığı böyük quruculuq
işinə, həyata keçirdiyi strateji xəttə dəstək
verməlidir. Və ümid edirik ki, Akademiyanın nüfuzu hər
mənada artacaq və o digər akademiyalarla tədqiqat sahələrini
bölüşməyə çalışmayaraq, bir növ
onların fövqündə duran quruma çevriləcək.
İslahat və müzakirə
tələb edən isə ilk növbədə AMEA-nın nəzdindəki
elmi-tədqiqat institutlarıdır. Bizcə, onların
çeşidinə və funksiyalarına yenidən
baxılmalı, “Elm-İstehsalat” və “Təhsil-Elm-İstehsalat”
birlikləri ilə inteqrasiya variantları nəzərdən
keçirilməlidir. Belə bir islahatdan sonra AMEA əsasnaməsində
nəzərdə tutulan koordinasiya rolunu, mərkəzləşdirici
funksiyasını yerinə yetirə biləcəkmi?
Nə qədər paradoksal
görünsə də, AMEA öz üzərinə
götürdüyü əlaqələndici missiyasını
ancaq bu zaman, dublyor qurumlardan xilas olmaqla, öz işini ancaq
aparıcı, prioritet sahələr üzərində, elm təşkilatçılığı
istiqamətində qurmaqla yerinə yetirə bilər.
Çünki bu halda “özümünkü” və
“başqasınınkı” olmayacaq və akademiklər birliyi
bütün sahələrə eyni ucalıqdan baxa biləcək.
AMEA-nın – akademiklər
birliyinin indiki şəraitdə arxa plana keçmiş, lakin əslində
ən mühüm funksiyaları da ancaq bu zaman hərəkətlənə
bilər. Həmin funksiyalar, məsələn, bunlardır:
Azərbaycanda aparıcı
elm sahələrinin müəyyənləşdirilməsi və
təsnifatı, elmi standartların və tələblərin
müəyyənləşdirilməsi – bu məqsədlə
AMEA-nın nəzdində Elmşünaslıq institutunun
yaradılması;
Universitet elmi və sahə
elmlərinin, ixtisaslaşmış akademiyaların, “Elm-Təhsil-İstehsalat”
birliklərinin elmi fəaliyyət istiqamətlərinin
ümumi mənzərəsinin yaradılması və elmi
işlərin koordinasiyası;
Ölkəmizdə
nüfuzlu elmi jurnalların fəaliyyətinin və nəşrinin
təşkil edilməsi;
Öz həqiqi təyinatından
uzaqlaşaraq bir dilçilik qurumuna çevrilmiş
Terminologiya komitəsinin fəaliyyətinin
canlandırılması, bütün ixtisas sahələri
üzrə ən görkəmli mütəxəssislərin
bu işə cəlb olunması;
Koordinasiya
şuralarının formal şəkildə deyil, gerçək
fəaliyyətinin təşkil olunması və “ictimai əsaslarla”
fəaliyyət praktikasından uzaqlaşaraq, bu iş
üçün yetərli dərəcədə ştat və
vəsait ayrılması;
Elmi tədqiqat layihələrinin
dəyərləndirilməsi və bu işin təşkilində
Elmin İnkişaf Fondu ilə sıx əlaqə
yaradılması.
İş prosesində,
şübhəsiz ki, neçə-neçə yeni istiqamətlər
ortaya çıxa bilər. Əsas məsələ isə mərkəzləşdirmə
və koordinasiya funksiyalarının sözdə deyil, işdə
həyata keçirilməsi və bu sahələrin
institutlaşmasıdır.
Səlahəddin XƏLİLOV
525-ci qəzet.- 2010.- 29 aprel.- S.5