Hər gün
ad günüdür bəlkə?
AVQUSTUN 10-u SALAM SARVANIN DOĞUM GÜNÜDÜR
Ədəbiyyatşünaslıqda belə
bir qayda var ki, hər
hansı bir şair, yazıçı
barədə danışarkən
onun yaşadığı
dövrə diqqət
yetirirlər. Füzuli
bizim gözümüzün
qabağında 15-16-cı əsr
Kərbəlası, Vaqif
18-19-cu əsr Şuşası,
Səməd Vurğun
Stalin repressiyaları SSRİ-si, ilə birlikdə
canlanır.
Salam Sarvan
da təpədən-dırnağa
90-nıncıdır. O, 90-cı illərdə
yenicə müstəqilliyə
çıxmış, qarışıq
ictimai-siyasi proseslər
burulğanında çabalayan,
tez-tez baş verən hakimiyyət dəyişikliyinin bədəlini
tarixi torpaqlarını
itirərək ödəyən
Azərbaycana bənzəyir.
Mən Salamın indiyənə qədər
konkret hansısa hadisəyə həsr edilmiş şeirini oxumamışam. Amma onun:
Elə nazilmişəm,
quş boğazıyam,
Büstün qəhər
tutmuş
daş boğazıyam,
Mən ağı
deməyin
boşboğazıyam
Çənəmin altına
yüz meyit düşür
misralarını Xocalı
faciəsi haqqında yazılmış bütün
şeirlərdən üstün
tuturam.
Hərdən bəzi
qələm adamları
Salamın yazdığı
mövzulara saldırırlar.
Onu ölümdən,
qəbirdən, kəfəndən
yazmaqda suçlayırlar.
Kökündən yanlış
yanaşmadır. Mənə
elə gəlir ki, yazar nədən
yazmaqdan deyil, necə yazmaqdan sorumludur. Mən Salamın çox böyük ağrı ilə yazdığı:
Yox eee, mən sürdüyüm
ömür-gün deyil,
Baxma ki, bir azca
uzun çəkdi
bu.
Bir qoca kor bəxtin
əlindən tutub,
Yolun o üzünə
keçirməkdi bu, –
misralarını yüz dənə dıydıx optimizmlə dolu şeirə dəyişmərəm.
Ona qalsa, 37-ci ildə neçələri
Hüseyn Cavidə deyirdilər ki, niyə bizim kimi yazmırsan, işıqlı şura hökumətini tərifləmirsən...
Bu gün həmin kəslərin mənəvi
nəvələri bütün
istedadlı insanlardan
“inqilabi” poeziya istəyirlər. Mən demirəm ki, ədəbiyyatda devrimçi
ruh olmamalıdır. Əlbəttə, bu da vacibdir. Amma
Sözdən özünü
cəmiyyətə mübariz
qələm adamı kimi sırımaq üçün istifadə
etmək də kişilikdən deyil. İçindən nə gəlirsə, onu yaz. Eşitməmisən,
Salam deyir ki,
Mən öz içimi
yedim qurtardım,
Bu dəri
süfrəni yığışdır
indi.
Ədəbiyyatçını jurnalistdən,
siyasətçidən fərqləndirən
əsas şərt də elə onun öz içi
ilə əlləşməsidir.
Salam şəxsən
məni qadınların
da yanında urvatsız eləyib. Neçə dəfə bir zamanlar sevdiyim
qızın qulağının
dibinə şapalaq çəkmək istəmişəm.
Qızın saçları
üzünə tökülü
olduğundan yadıma
Salamın bu misraları düşüb:
Dağılsa üzünə
ləçək tellərin,
Səni vurmağa
da
qalxmaz əllərim.
Səndən vəfalıymış
sənin yolların
Hələ də keçirlər
baxdığım yerdən
Və həmin
xanımı vura bilmədiyimə görə,
onun gözündən
düşmüşəm (elə qadınlar var ki, onlara
fiziki güc tətbiq edəndə yanında hörmətə
minirsən).
Salam ədəbiyyata
Ramiz Rövşən
məktəbinin davamçısı
kimi gəlsə də, sonralar ədəbiyyat meydanında
öz komasını qaralda bildi. Ramiz Rövşən onun haqqında deyir:”İstedadlı şairdir, amma nəfəsi balacadır”.
Ümumilikdə, ilk baxışdan
Ramiz daha qapsamlı, daha geniş nəfəslidir. Amma Salamın elə misraları var ki, orda
o Füzuli babayla birbaşa kontakta girir. Məsələn:
İlahi! Bu güllərdən
çıxan
candır, ətir
yox!
Yaxud:
Deyirlər təzə
yaran var,
Salam, sağlığına
qismət.
Və ya:
Başımnan döyürəm
qapını SEVDA,
Nə evdən
çıxırsan,
nə də başımdan.
Nümunələri bir xeyli artırmaq olar. Yuxarıda yazdığımız kimi,
Salamın şeirləri
90-cı illərin ədəbi
variantıdır. O dövrdə
baş verən (elə indinin özündə də) ədalətsizliklər, absurda
dirənən Azərbaycan
gerçəklikləri bizə
onun bu misralarını
tez-tez xatırladır:
Gəl, sənə
təsəlli verim,
darıxma düzəlməyəcək.
Salam Azərbaycanda
başdan-ayağa əzbər
bilinən sonuncu şairdir. Onlarla adam tanıyıram ki, onun bütün
şeirlərini əzbər
bilir. Elə mən özüm də bu yazıdakı
örnəkləri öz
yaddaşımdan yazdım.
Onun şeirlərini
alimdən çobanadək
kimə oxusan, bəyənib təqdir edəcək. Mən bunu bir neçə
dəfə təcrübədən
keçirmiş adam kimi yazıram. Çünki bu şeirlərdə onun içinin səsi var.
Bütün yazı
adamları öz yazdıqlarına bənzəyirlər.
Məsələn Aqil
Abbasın bir məclisə gəlib hamıyla tez-tələsik
öpüşüb-görüşüb,
zarafat etməsini xatırlayın. Xatırladınızmı?
İndi də, onun əsərinin adına fikir verin: “Dolu”. Bu mənada onun hər hansı bir məclisdə elədiyi tez-tələsik
hərəkətlər adama
dolunu xatırladır.
Yaxud usta yazar Fəxri Uğurlunun sanballı yerişi duruşu, səbrlə ədəbiyyat
haqqında danışması,
və onun yazılarının ləngəri
bir-birinin bənzəridir.
Mən Fəxri Uğurlunu tanımayam, o da uzaqdan gələ,
soruşalar ki, bu gələn kişi bu əsərlərdən
hansını yaza bilər? “Leylinin Məcnunluğu” yoxsa məsələn tutaq ki, “Öləngi”, inanın düzgün tapa bilərəm. Çünki Fəxri bəyin əlini pencəyinin cibinə qoyması da hekayələri kimi ləngərli və ağır olur.
Dostumuz Salamda da eyni vəziyyətdir.
Salam azacıq irəli
əyilimiş beli, arıq uzun barmaqları ilə mənim yadıma məşhur Füzuli heykəlini salır. Şeirlərində bəzən
ironik, bəzəndə
tragik planda Füzuliyə üz tutmaq olur.
Avqustun 10-da bu böyük şairin doğum günüdür.
Mən də ona – bu əfsanəvi
adama uzun ömür, cansağlığı
və yeni uğurlar arzulayıram. Onun həmişə bizim, bizim də
həmişə onun yanında olmağımızı
arzu edirəm.
Yaxşı ki, varsan, ustad!
Mövlud MÖVLUD
525-ci qəzet.- 2010.- 7 avqust.- S.23.