...Və mən dilçi oldum
Orta məktəbin son siniflərində
oxuyanda jurnalist olmaq arzusu ilə alışıb
yanırdım. Və başqa bir sənət sahibi
olacağımı xəyalıma belə gətirmirdim. Hər
şeydən əvvəl ona görə ki, bu dünya ilə
nə üçün (və nəticəsinin necə
olacağını!) dərindən kəsdirə bilməyəcəyim
bir davam vardı... Ancaq ADU (indiki BDU)- nun jurnalistika fakültəsinə
sənəd vermək istəyəndə iki il iş stajı
tələb etdilər. Mətbuatda çap olunmuş
yazılarım da köməyə gəlmədi. Və
başladım özümə ayrı sənət- ixtisas
axtarmağa...
Hüquq fakültəsi.
Alınmadı... Tarix. Alınmadı... Hər yerdə iki
illik iş stajı... Universitetin geniş idman zalında
yuxarısında “Filologiya fakültəsi” yazılmış
guşəyə yaxınlaşdım. Sənədlərimi qəbul
elədilər.
Və demək olar ki,
bütün avqust boyu davam edən, hər saatı həyəcanlarla
dolu qəbul imtahanları başladı. İlk
imtahanımız ədəbiyyatdan yazılı idi. “Mənim
ilk müəllimim” mövzusunda, o zamankı təbirlə, sərbəst
mövzuda yazdığım inşadan neçə
alacağımı səbirsizliklə gözləyirdim.
İlk uğurdan, yaxud uğursuzluqdan çox şey
asılı idi.
...Sənədlərimi verdiyim
guşəyə yaxınlaşanda gözüm “ədəbiyyat
yazıdan kəsilənlər”in siyahısına
sataşdı. Adlar- soyadlar yazılmamışdı,
yalnız imtahan vərəqələrinin nömrələri
vardı. Ürək döyüntümün nəfəskəsici
sədaları altında nömrələri diqqətlə nəzərdən
keçirdim, bildim ki, kəsilməmişəm...
Ən böyük
biabırçılıqdan qurtardıq!..
Bütün kənd
Bakıya qəbul imtahanı verməyə gedən gənclərin
vəziyyətini izləyirdi. Əvvəlki illərin təcrübəsindən
bilirdim ki, qəbul olanlar dərhal qəhrəmana
çevrilir, konkursa düşənlər günahı ali məktəblərin
üstünə yıxa bildiklərinə görə müəyyən
qədər sudan quru çıxırdılar. Sonuncu imtahandan
kəsilmək də elə böyük
biabırçılıq sayılmırdı. Əzazil bir
müəllimin qabağına düşdüyün barədə
təsirli bir “nağıl” uydurub bir neçə gün ona-
buna danışmaqla el töhmətindən canını
qurtara bilərdin... Ən böyük
biabırçılıq o idi ki, üzünə “eybi yox, gələn
il gedərsən”, arxanca isə “elə birinci imtahandaca kəsilib”
desinlər...
...Ən böyük
biabırçılıqdan qurtarmağın ruhi
rahatlığını hiss edəndən sonra istidən təntiyə-
təntiyə imtahan vərəqələrini yerbəyer edən
laboranta əvvəl nömrəmi, sonra adımı-
soyadımı söylədim. Axtarıb tapdı.
Gördüm ki, çox maraqla baxır... Başını
qaldırıb bir də soruşdu, imtahan vərəqəsinin
heç kimə yox, məhz mənə aid olduğuna tam əminləşdikdən
sonra:
– Səndən bir xahiş eləsəm,
yerinə yetirərsənmi? – deyə soruşdu.
Mənim üçün bu
dəqiqə imtahan vərəqəsində hansı qiymətin
yazıldığını bilməkdən əhəmiyyətli
heç nə yox idi.
– Neçə
almışam?
– Yox, əvvəl de
görüm yaxınlıqdakı bazardan bizə bir qarpız,
iki kilo üzüm ala bilərsənmi?
...Mən nə hayda, bu nə
hayda?.. Neçə gündü yayın bu
cırhacırında boğazımdan su da keçmir. Nə
qarpız, nə üzüm?
– Siz allah, əvvəl imtahan
vərəqəsini verin...
Halımı bilib, daha israr
eləmədi. Dodağının altında:
– “Əla” alıbsan, – deyib vərəqəni
mənə uzatdı. Alıb baxdım... Hələ
yaşamağa dəyərdi!.. Handan- hana laborantın səsini
eşitdim:
– Hə, nə oldu? Gedirsən?
Onun cibindən
çıxarıb mənə vermək istədiyi pula baxmadan
qapıya yönəldim. Dediklərini alıb gətirdim. Yenə
pul vermək istədi. Almadım...
İkinci,
üçüncü və dördüncü imtahanlara girəndə
artıq əvvəlki həyəcan yox idi.
İkinci imtahan ədəbiyyatdan
şifahi idi. Bilet çəkib hazırlaşırdım ki,
imtahan komissiyasının sədri içəri girib
salamlaşdıqdan sonra əlindəki kağıza baxıb
“Nizami Cəfərov kimdir?” deyə soruşdu. Ayağa
qalxdım.
– Yaxşı yazı
yazmışdın. Hamımız oxuduq... İndi vəziyyət
necədi?
– Sağ olun,
yaxşıdı.
– Haralısan?
– Qazaxlı.
Bizdən imtahan götürən
müəllimlərə baxıb gülümsündü.
– İmtahan verəcəyin müəllimlər
də Qazaxlıdı... – deyib getdi. Sonra bildim ki, komissiya sədri
görkəmli türkoloq Fərhad Zeynalov imiş.
...Qazaxlı müəllimlər
mənə o qədər tələbkar yanaşdılar ki, “əla”dan
sonra “yaxşı” ilə razılaşmalı oldum. Sonrakı
imtahanlardan da “yaxşı” aldım.
Təəccüblənirdim
ki, əgər bütün suallara doğru cavab verirəmsə,
niyə “əla” yazmırlar?.. Sən demə, müəllimlər
“yaxşı” yazırıq deyib mənim münasibətimi
gözləyəndə etiraz etməli, komissiya sədrinin gəlməsini
tələb eləməliyəmmiş... Universitet müəllimlərini
ömründə birinci dəfə görən, onların hər
birinə dahi kimi baxan kənd uşağı bunu hardan biləydi?..
“Əla”nın altında
yazılmış “yaxşı”lara o qədər də fikir
vermirdim, hərdən imtahan vərəqəsini açıb
“əla”ya və qarşısındakı imzaya baxır, onun
hansı böyük dilçi, yaxud ədəbiyyatçı
alim tərəfindən atıldığı barədə
düşünürdüm. Hər dəfə də belə
xəyal edirdim ki, məndən imtahan götürən
bütün dahilər içərisində o, yəqin, ən
böyük dahidir. Sonralar öyrəndim ki, bu imza hələ
heç doktorluq dissertasiyasını belə müdafiə etməmiş,
təvazökar (lakin olduqca istedadlı, hamının hörmətlə
yanaşdığı) bir dilçiyə- Samət Əlizadəyə
məxsusdur. Bir neçə il sonra o, bizə Azərbaycan
dilinin tarixi qrammatikasından dərs dedi. Tənəffüslərin
birində ona yaxınlaşıb, gec də olsa, təşəkkür
elədim. Gülümsündü... “Yadımdadır” – dedi, –
yazını əvvəl mən oxudum, “dörd” yazmağa əlim
gəlmədi, xahiş elədim ki, komissiya sədri də
baxsın... Üç- dörd müəllimə də
oxutduq, “əla” yazdıq... Ancaq mən imzaladım”.
Əgər mən
yaxınlaşıb təşəkkür etməsəydim,
yada salmasaydım, yəqin ki, Samət müəllim
detalına qədər yadında saxladığı bu hadisəni
heç zaman nəinki mənə, bəlkə də,
heç kimə danışmayacaqdı. Və doktorluq
dissertasiyasını təxminən mənimlə eyni vaxtda
müdafiə edib eyni vaxtda professor adı alan bu böyük
alim- şəxsiyyət, heç bir təzyiq
olmadığı halda, tanımadığı birisinin
işinin düzgün qiymətləndirilməsi
üçün cəhd etməsəydi, boz bir “yaxşı”
ilə kifayətlənsəydi, mən Universitetə daxil ola
bilməyəcəydim...
lll
Kənddə məni pis
qarşılamadılar... Ən yaxşı anam
qarşıladı. Dünyanın ən böyük
dilçisi, ədəbiyyatşünası, tarixçisi (və
ictimai xadimi!) saydığım, on yaşımda itirdiyim
atamı əvəz etməyə çalışan (və əvəz
edən!) anam... Kim gəldisə, süfrə açdı...
Bir də onda gördüm ki, imtahan verən, Universitetə qəbul
olan mən yox anam imiş. Məndən çox onu təbrik
edirdilər...
Bakıda mənim
üçün adət etmədiyim, adət edə biləcəyimə
də inanmadığım bir həyat başladı.
Yaxşı ki, məndən altı yaş böyük bir
dayım var imiş... Vaqif dayı... Bir il kirayədə
qaldım, bir ildən sonra güc- bəla ilə Universitetin
yataqxanasında yer ala bildim...Ümumiyyətlə, yataqxanada
yer almaq əzabı hər il takrarlanırdı.
İmtahanları kifayət qədər uğurla verib kəndə
qayıtdıqdan bir az sonra daha çox onu
düşünürdüm ki, yataqxanada yer ala biləcəm ya
yox?.. Çünki orderi birillik verirdilər...
Elə tələbələr
vardı ki, hətta kənddən gəlsələr belə,
məişət işlərini, görürdüm ki,
çox münasib bir şəkildə qaydaya salır, özlərini
xeyli rahat hiss edirlər. Əlbəttə, burada maddi imkan da az
rol oynamırdı, ancaq o qədər imkanı olmayanlar
içərisində də məişət
bacarığı olanlar vardı ki, özlərinə bir
gün ağlayırdılar. Mənimsə Universitetdən kənar
həyatım, demək olar ki, yox idi... Məişət
qayğılarını bir təhər yola verir, bu barədə
heç düşünməməyə
çalışırdım.
...Aclıq da olurdu, müxtəlif
xarakterli maddi, ya mənəvi gərginlik də... Ancaq
oxuduğumuz romanlardan da bilirdik ki, bütün bunlar
keçicidir, mübarizə aparmaq, həyatda layiq olduğun
yeri tutmaq lazımdır.
...Elə ilk günlərdən
adını eşidib özünü görmədiyimiz
çox görkəmli müəllim- professorlardan dərs
almağa başladıq: Abbas Zamanov, Mir Cəlal,Vaqif Vəliyev,
Ağamusa Axundov... Böyük yazıçı, ədəbiyyatşünas
Mir Cəlalı, təbii ki, daha yaxşı
tanıyırdıq, bədii əsərlərinin çoxunu,
elmi əsərlərinin isə bir hissəsini oxumuşdum.
“Bir gəncin manifesti”ni bilməyən yox idi... Mir Cəlal
müəllim ahıllaşmışdı, bir cümləni
demək üçün xeyli fikirləşir, ancaq elə
cümlə deyirdi ki, saatlarla fikirləşib o səviyyədə
demək çətin idi. Ədəbiyyatşünaslığın
ən mürəkkəb məsələlərindən elə
sadə bir dildə danışırdı ki, “modern
terminologiya”nın əsiri olmağa hazırlaşan bizlər
tərəddüd içərisində qalırdıq.
Auditoriyada asta addımlarla o başa-
bu başa gəzinir, mühazirə deyir, hərdən də tələbələrdən
birinin qolundan tutub adını soruşur, suallar verirdi. Bir dəfə
mənə yaxınlaşdı, ayağa durdum, sual elədi
ki, “müsbət qəhrəman nədir?” Cavab verdim ki, “həyatdakı
müsbət insanların bədii ədəbiyyatdakı
obrazına müsbət qəhrəman deyilir”. Məmnunluqla
gülümsəyib “bə müsbət insan nədi?” deyə
soruşdu. Bir az fikirləşib dedim ki, “Mir Cəlal müəllim,
onu bilmirəm”... Sonuncu sualı bir- iki nəfərə də
verdi, ancaq cavab ala bilmədi. Auditoriyanın
qarşısına keçib əlini belinə qoydu, ahəstə
səslə “Cəmiyyəti irəli aparan, ictimai tərəqqiyə
xidmət edən insana müsbət insan deyilir” – dedi.
Tələbələrə
kurs işi mövzuları paylamışdı – hər dərsin
birinci, ya ikinci hissəsində bir- iki nəfəri
qaldırıb soruşurdu ki, “sənin əsərinin
mövzusu nədi?” Hamının üzündə təbəssüm
əmələ gəlirdi, bizim cızmaqaralarımıza “əsər”
deməsi, özü də belə böyük
yazıçı- ədəbiyyatşünasın, əlbəttə,
gülməli idi.
Bir dəfə də lap
arxada əyləşmiş tələbələrdən
birinin qolundan tutub asta- asta yazı taxtasının
qarşısına gətirdi. Ona bir- iki sual verdi, heç bir
suala cavab verə bilməyən
tələbə pərtliyini gizlətmək üçün
xəfifcə gülümsəməyə başladı. Mir Cəlal
müəllim onu yazı taxtasının yanında qoyub yenidən
arxaya getdi, həmin tələbənin parta
yoldaşını qaldırıb astadan soruşdu ki, “sənin
yoldaşın əvamdı?..” Mir Cəlal müəllim “əvam”
tələbənin yanına qayıdana qədər verdiyi
ritorik sualı tələbələr bir- birinə
ötürə- ötürə həmin tələbənin
özünə çatdırmışdılar...
Mir Cəlal müəllim
artıq ahıllaşsa da, vaxtilə yetişdirdiyi
istedadlı tələbələri – Firidun Hüseynov, Təhsin
Mütəllimov, Cəlal Abdullayev, Vaqif Vəliyev, Xalid Əlimirzəyev...
bizə dərs dedilər. Onlar, demək olar ki, hər dərsdə
Mir Cəlal müəllimdən sitat gətirirdilər... Biz də
səhvlərini tuturduq...
“Dilçiliyə giriş” fənnini
professor Nəsir Məmmədov dedi. O, bu sahənin Azərbaycanda
yaradıcısı, ilk dərsliyin müəllifi idi...
Yuxarı kursda isə müasir dilçiliyin banisi Ferdinand de
Sössürdən ixtisas kursu apardı. Onun bir sözü
indiyə qədər yadımdadır; dedi ki, mən F.de
Sössürü neçə illərdi öyrənirəm,
ancaq nə dediyini keçən il başa
düşmüşəm... “Ümumi dilçilik kursu”nu rus
dilindən azərbaycancaya çevirəndə başa
düşdüm ki, təvazökar (və möhtərəm)
müəllimim nə üçün belə deyirmiş. F.de
Sössürü az- çox başa düşmək
üçün dilçi doğulmaq, illərlə oxumaq (və
düşünmək) tələb olunur... Bizdə elə
dilçilər var ki, böyük alimin nəzəriyyəsinin
ruhunu anlamaq əvəzinə ayrı- ayrı mülahizələrinə,
çox zaman da mexaniki, istinad etməklə özlərini F.de
Sössürü bilən kimi göstərirlər...
...Mənim ixtisas olaraq ədəbiyyatşünaslığı,
ya dilçiliyi seçmək tərəddüdlərimə
son verən, yəqin ki, professor Ağamusa Axundov oldu.
Müasir Azərbaycan dilinin
fonetikasından mühazirə gedirdi... Professor Ağamusa
Axundov özünəməxsus romantik bir intonasiya ilə
auditoriyaya müraciət elədi:
– Sait nəyə deyilir?
Az- çox
hazırlığı olan hər bir orta məktəb
şagirdinin yaxşı bilməli olduğu bu sualı
eşidəndə tələbələr yer- yerdən əllərini
qaldırdılar. Və belə məlum oldu ki, auditoriyada bu
sualın cavabını bilməyən bircə nəfər də
yoxdur... Professor üç- dörd tələbənin verdiyi
“ağız boşluğunda heç bir maneəyə rast gəlmədən
tələffüz olunan danışıq səslərinə
sait deyilir” cavabını təmkinlə dinləyib hər dəfə
“daha kim deyər?” deyə soruşdu.
Mən gördüm ki,
sualı bildiklərinə tamamilə əmin olan tələbə
yoldaşlarımın əvvəlki inamı tədricən
azalır, həvəslə əl qaldıranlar əllərini
aşağı salırlar... Azərbaycan dilçiliyində
xüsusi nüfuzu olan müəllimimizin diqqətini cəlb
etmək məqamı çatmışdı. Əlimi
qaldırıb:
– Ağız və boğaz
boşluğunda heç bir maneəyə rast gəlmədən
tələffüz olunan... – demişdim ki, Ağamusa müəllim
məni saxladı:
– Tamamilə doğrudur.
Çünki “h” səsi ağız boşluğunda yox,
boğaz boşluğunda maneə ilə
qarşılaşır...- dedi.
Sonra isə aramla saitin
“universitet tərifi”ni dedi: “Ağız və boğaz
boşluğunda məneəyə rast gəlmədən tələffüz
olunan, heca əmələ gətirən, musiqili tona malik danışıq
səslərinə sait deyilir”.
Dilçiliyin müxtəlif
sahələrini, xüsusilə fonetikanı dərindən bilən
(çox gənc yaşlarında Azərbaycan dilinin fonemlər
sistemindən doktorluq dissertasiyası müdafiə etmiş)
Ağamusa Axundovdan “tamamilə doğrudur” tərifini eşitmək
o zaman mənim üçün dünyanın ən
böyük mükafatı idi.
Fikirləşdim ki,
Ağamusa müəllim mənim adımı soruşacaq, ona
görə də hələ ayaq üstə dayanıb bu təntənəli
mərasimi gözləyirdim. Ancaq o, laqeydcəsinə “otur”
işarəsi verib mühazirəsini davam etdirməyə
başladı.
Ağamusa müəllimi
bütün tələbələr sevirdilər... Onun
danışığında, hərəkətlərində nə
isə dünyaya, həyatın gerçəklərinə,
sözün böyük mənasında, “yuxarıdan
aşağı” baxmaq var idi. Hərdən “aşağı”
enirdi, sonra dərhal “yuxarı” qalxırdı...
Bir dəfə bizə hansısa tədbir
üçün dəvətnamələr
paylamışdılar. Ağamusa müəllim gördü
ki, uşaqların fikri dərsdən çox həmin dəvətnamələrdədi...
Müəllimlərimizin çoxu belə hallarda hirslənib
mühazirəyə qulaq asmağı tələb edərdi,
ancaq Ağamusa müəllim ənənəvi romantik
intonasiyasını pozmadan:
– İndi sizdən kimsə
bu dəvətnaməni evə göndərib məlumat verəcək
ki, görün məni necə mötəbər məclislərə
dəvət edirlər... Darıxmayın, belə şeylər
hələ çox olacaq...
Hamı qabağındakı
dəvətnaməni yığışdırıb
mühazirəyə qulaq asmağa başladı. Onun yalnız
məntiqində yox, intonasiyasında da hələ o zaman təşkiledici,
tərbiyə edici bir qüdrət vardı...
Semestrin sonunda tələbələr
müxtəlif ixtisaslara bölünəndə Ağamusa
müəllim məni, özümdən belə soruşmadan,
dilçiliyə yazdı. Onu da deyim ki, istedadlı tələbələrin
çoxu ədəbiyyatşünaslıq, ya da ədəbi tənqid
ixtisaslarına düşməyə
çalışırdılar, dilçiliyə getmək istəyən
az idi. Sözün açığı, tərəddüd
edirdim, ancaq Ağamusa müəllimin qəbul etdiyi qərara
qarşı çıxmaq da mümkün deyildi... Və mən
dilçi olası oldum.
Çox keçmədi ki,
Ağamusa Axundov müəyyən fasilədən sonra yenidən
filologiya fakültəsinin dekanı seçildi.
...Üçüncü
kursda oxuyanda Moskva Dövlət Universitetində təhsil almaq
imkanı əmələ gəldi. Mən də istəyirdim
ki, Moskvaya gedim. Ərizə də vermişdim... Düzdür,
rus dilini yaxşı bilmirdim, ancaq əmin idim ki, bir- iki aya
öyrənəcəm.
Ağamusa müəllim bunu
biləndə narazılıq elədi: “Əşşi, sənin
Moskvada nə işin var?.. Elə bura yaxşıdı. Belə
getsə, çox keçməz, professor da olacaqsan. Gedib
korlanmaq istəyirsən?..”
Və yenə də
böyük alim- müəllimlə razılaşmalı
oldum.
Universitetdə yaşlı,
orta və gənc nəsildən olan çoxlu sayda dəyərli
dilçilərdən dərs almaq, o zaman ardıcıl
keçirilən elmi konfranslarda iştirak eləmək,
dilçiliyin müxtəlif sahələrini mümkün qədər
dərindən öyrənmək mənə zövq verirdi.
Muxtar Hüseynzadədən Yusif Seyidova, Əlövsət
Abdullayevə, Ağamusa Axundova; Tofiq Hacıyevdən Aydın
Məmmədova, Kamil Vəliyevə, Firidun Cəlilova qədər
çox məhsuldar dilçilər nə yazdılarsa, demək
olar, hamısını oxudum, dərsdə nə dedilərsə,
hamısını mənimsəməyə
çalışdım.
Və bir də gördüm
ki, dilçilik aləmində mənimlə də
hesablaşırlar...
Nizami CƏFƏROV
525-ci qəzet.- 2010.- 7 avqust.- S.18.