Bir de görüm A!...
Elxan Qaraqanın “A” romanı haqqındakı tənqidlərə
cavab
III hissə: A.B.Ş
Alternativ nəsr anlayışı: tarixi-fəlsəfi əsası
və estetik xüsusiyyətləri
E.Qaraqanın “A” romanı haqda
ardı-arası kəsilməyən dartışmaların ən
başlıca bir nədənini görürəm: kontrkultura və
alternativ nəsr anlamlarıyla uğraşmamaq! Bu, avtomatik
olaraq, “A” romanını ənənəvi realist nəsrin
parametrləriylə tənqid etmək (E.Tofiqqızı), yaxud
ən fərqli roman nəzəriyyələri və
metodların arşınıyla ölçmək (T.Əlişanoğlu)
kimi genəl metodoloji yanlışlara, eləcə də
“plagiat” saymaq kimi cəfəng ittihamlara, bunlar da öz
sırasında ən anlamsız sonuclara vardırır. Bizcə, bütün bu konulara yazının ötən
– ikinci bölümündə qədərincə
aydınlıq gətirməyə çalışdıq.
Amma burda çözülməsi gərəkən
daha bir önəmli sorun qalır – alternativ nəsr nədir;
yaranmasını hansı sosial-tarixi amillər şərtləndirir;
dini-mistik və fəlsəfi özülündə nə
durur; ideya-üslubi özəllikləri hansılardır; əsas
təmsilçiləri kimlərdir? Və,
zənnimizcə, yalnız bundan sonra alternativ nəsrin konkret
örnəyi kimi “A” romanıyla bağlı qənaətləri
bölüşmək olar.
Alternativ nəsr son on-on beş
ildə meydana gələn və getdikcə güclənməkdə
olan kontr-kultura səciyyəli sənət və fikir təmayülüdür.
O, özünün mistik-fəlsəfi mahiyyətinə
görə xristianlığın “düşmənini də
dostun kimi sev”, “hamını və hər şeyi
bağışla”, “bir üzünə vursalar, o birini də
çevir”, “hər eybəcərlikdə də bir gözəllik
gör”, “ölmüş itin üfunətini iyləmə,
onun mirvari kimi ağappaq dişlərinə bax”, “adilikdə
qeyri-adilik axtar” və s. kimi fundamental mərhəmət,
barış, gözəllik və sevgi ideallarına
qarşıdır. Məsih özünün ilk möcüzəsini
göstərəndən – suyu şəraba çevirəndən
ötən iki min ildə dünya insanının fikrinə
ciddi sirayət eləmiş “mağmın” İsa divanəliyinə
qarşı çıxan alternativçilər, mahiyyətə
varsaq, iudaizmin sərt qanunpərəstliyinə meyllidirlər.
İlk
baxışdan qəribə, hətta əcayib görünən
belə bir fəriseyçilik, əslində, tarixin
özünün dialektikasından doğur. Məşhur fransız
dinşünası E.Renannın dediyi kimi, mahiyyətcə
“ürək dini” olan İsa təlimi istər sərt fərisey
qanunpərəstliyi, istərsə də antik dünyanın,
özəlliklə, Roma imperatorluğunun amansızlıq
üstündə qurulan qəhrəmanlıq, kişilik
anlamlarına qarşıydı. Təsadüfi
deyil ki, İsa Məsihin ölümünə bu tərəflərdən
birincisi qərar vermiş, ikincisi isə onu icra etmişdi.
Zəiflərə, yazıqlara havadar
çıxan həvari qardaşlıqları
başlanğıcda yoxsullar, xəstələr, dilənçilər,
qullar, fahişələr, canilər, oğrular, bir sözlə,
həyatın dibindəkilərin diniydi. Kontinget
üstünlüyü beş yüzil
sonra xristianlığın bu tərəflərin hər ikisi
üzərində parlaq qələbələrinin
başlıca şərtlərindən oldu. Ürək
və sevgi dini möhtəşəm Roma divarlarını
qotların hücumlarından öncə,
qılıncsız-tüfəngsiz uçurdu. Dülgər
Yusifin oğulluğu Afrodita törəklərinə qalib gəldi!
Yəhudilik lokal milli inanc kimi bir küncə
sıxışdırıldı. Yupiter başda olmaqla
özünün allahlar panteonundan əl çəkmək
zorunda qalan Roma, Məsih təlimini rəsmi dövlət dini
elan etdi! Xaçlıların planetar miqyasda
qarşısıalınmaz zəfər yürüşü
başladı. Amma...
Tarix təkrarı
sevir və Günəşin altında heç nə baqi
deyil. Ən ağıllı başlar, ən
müdrik zəkalar düşünməyə başladı:
doğrudanmı, sevgi, barış və mərhəmət
dünyanı xilas etməyə qadirdir? Bəs onda inkvizisiya
tonqallarında yandırılan, səlib yürüşlərində,
Varfolomey gecələrində qanına qəltan edilənlərin
– din adına ölən və
öldürülən milyonların faciələrini hara
yazaq? Hətta ən insanpərvər təlim
belə praktik həyat gücünə malik deyilsə, onu
ağır yük kimi çiynimizə alıb gəzdirməyə
dəyərmi? Bəlkə
insanlığın nicatının alternativ yollarını
axtaraq? Müxtəlif Avropa ölkələrində
baş qaldıran, mahiyyətcə rəsmi
xristianlığın insan qəlbi və ağlı üzərindəki
şəriksiz hökmranlığına qarşı
çıxan təlimlərin (lüteranlıq, kalvinizm,
protestantlıq və s.) findamental əsasında bu qənaət
durdu. İsanın şərabına su
qatıldı.
Və təbiidir
ki, ədəbiyyat da bu proseslərdən kənarda deyildi. Xristian dünyagörüşünü
tərənnüm edən, xilas yolunu İsa mərhəməti
və sevgisində görən “İlahi komediya” (Dante),
“Xaça sitayiş” (Kalderon), “İtirilmiş cənnət”
(Milton), “Paris Notrdam kilsəsi”, “Səfillər”, “Doxsan
üçüncü il” (Hüqo), “Cinayət və cəza”,
“İdiot”, “Karamazov qardaşları” (Dostoyevski) və s. kimi əsərlərlə
yanaşı xristian asketizminin insan təbiətinə zidd
mahiyyətini bütün çılpaqlığıyla
ifşa edən, onu düşüncə taunu sayan “Dekameron”
(Bokkaçço), “Qarqantüa və Pantaqruel” (Rable), “Rahibə”
(Didro), “Ovod” (Voyniç) və s. kimi əsərlər də
meydana çıxdı. Olduqca mükəmməl
və müfəssəl fəlsəfi sisteminin cövhərində
xristianlıq dayanan, məşhur tiradasını
xristianlığın üç üqnumu əsasında
yaradan, dini fəlsəfəyə çevirən Hegelin tam əksinə,
Nitsşe “Antixrist” yazdı. Antixrist era
özünün fəlsəfi dərkinin zirvəsinə
çatdı. Lakin...
Tarix təkrarı sevir və
isasızlıq, allahsızlıq leninlərdən, stalinlərdən,
hitlerlərdən məsih, xilaskar, allah
yapmaqla nəticələndi. Qəddarlıq,
amansızlıq, “güclüyə kömək, gücsüzə
kötək” təlimi (Nitsşe) özünün praktik ifadəsini
sonucda cahan savaşları və on milyonlarla insanın
ölümündə, faşist epidemiyasında, kütləvi
qırğın silahlarının kəşfi və tətbiqində
tapdı. Ən ağıllı başlar,
ən müdrik zəkaları ekzistensial şübhə və
qorxu bürüdü? Niyə
ağıllı insan bu ağılsız gedişə
qarşı dura bilmir? Onun homo sapiensdən
fərqi nədir ki? Bəs
yerin-göyün sahibi hardadır? Bəlkə
dünyanı nə allah, nə də insan
yox, kor təsadüf idarə edir?! Bütün
bu olaylardan sonra varlığın arxasında hansısa ilahi və
insani mənanın durduğunu düşünmək
ağılsızlıq deyilmi? Gerçəkliyin
yeganə mənası eləcə var olmaqdan başqa nədir
ki? Doğrudanmı, bu anlaşılmaz və
absurd dünya Allah tərəfindən yaradılıb və
tarix ilahi proqram əsasında hansısa məqsədə
doğru gedir? Yox, yox, yenə də yox! Faşizmdən
xoflanan ekzistensialistlər bütün bu soruları belə
cavablandırdılar (Sartr, “Varlıq və yoxluq”) və
öz həyat fəlsəfələrinin sonucuna vardılar –
həyat mənasız və nəticəsiz Sizif əməyindən
başqa bir şey deyil və yeganə çıxış
yolu insanın öz içinə sığınması,
özünə inanmasıdır (Kamyü, “Sizif”).
Bu məsələlərin əks-sədası
milli bədii düşüncəmizə Stalinin boz şineli
tarixin qara muzeyinə qoyulandan sonra gəlib çatdı: “Bu
dünyada bircə həqiqət var – qəlbin həqiqəti
(Anar, “Beşmərtəbəli evin altıncı mərtəbəsi”).
Lakin sorun, “Tütək səsi”ndəki İsfəndiyar
kişinin diliylə desək, “ürək-könül məsələsiylə”
də bitməyəcəkdi. Yerdə
insanların, göydə mələklərin səfi
pozulmuş, Cəbrayılla Əzrayılın funksiyaları
qarışmışdı. (“Tütək
səsi”, Muğanna). Fələyin yayını çəkdikcə
çəkəcəkdin, zamanın xəmiri hələ
çox su aparacaq, “dünyanın arşını” (S.Əhmədli)
uzandıqca uzanacaqdı...
Hələliksə, səsi kilsələrdən
gələn Trumenin əmriylə yapon şəhərlərinə
atom bombaları atılırdı! Yenə aləm bir-birinə
qarışmışdı! Ən
ağıllı başlar, ən müdrik zəkalar yenə
düşünürdü – səhv yolda deyilikmi? Ümumən səhvin və doğrunun meyarı
varmı? Əgər dünən doğru
saydığımızı bu gün, bu gün doğru
saydığımızı sabah danırıqsa,
onda ən yaxşısı istənilən bir mövqenin
mütləq doğruluğundan imtina deyilmi? Qeyri-müəyyənlik,
tərəddüdlər, cavabsız suallar içində
qalan, Allaha inamını itirən insan, sonuncu güvənc
yerini – özünə olan daxili inamı da itirirdi. Allahı, alın yazısını, qəzavü-qədəri
inkar edib hər şeyi kor təsadüfə bağlayan
Kamyü qəzavü-qədərin işindən “təsadüfi”
bir maşın qəzasından haqqa qovuşdu. Və ölümündən sonra
sandığından bircə cümlə də
çıxmadı.
Ekzistensializmin
düşüncə sandığı boşuydu. Onu postmodernizm əvəzləyirdi.
Və iki minillik arasıkəsilməz fikir
qarşıdurmalarına, ideya mücadilələrinə
postmodernizmin patriarxı U.Ekonun “Fuko rəqqası” romanında
yekunlaşdırıcı münasibət belə oldu: “Ən
sonuncu ezoteriki ən axırıncı ruhaninin
bağırsaqlarından asmaq lazımdır”. İndiyəcən
olanın ağına da lənət, qarasına da! Heç bir tərəf haqlı deyil, çünki
haqqın özü yoxdur. Hər şeyi
dağıdıb yenidən başlanğıca – xaosa
qayıtmaq lazımdır. Çünki bircə həqiqət
var – ağla qaranın, xeyirlə şərin, ümumən,
qarşı duran tərəflərin hələ ayrılmadığı
xaos! İlahi vəhdət ideyası öz yerini xaotik birliyə
verdi.
Yaxşı,
bəs sonra nə olacaq? Hər işdə özünə ayaq yeri qoyan,
dilemmatik xarakterli postmodernizm bu suala, ümumən heç bir
suala birmənalı cavab verməyə ürək eləmədi.
“Köhnə ədəbiyyatı dağıdıb yerində
nə qurmaq istəyirsiniz?” tipli suallara milli postmodernizmin banisi,
nəzəriyyəçi-ideoloqu H.Herisçi AYB əleyhinə
qaldırdığı üsyan bayrağına
yazdığı “biz yaradıcı yox,
dağıdıcıyıq” sözləri ilə cavab verdi. Ekosundan Fukosunacan, Pamukundan Həmidinəcən,
əlbəttə ki, bütün bu “cavablar” ikibaşlı
söz oyunu idi. İki minillik aramsız
mücadilədən usanmış insan arada nəfəsini dərir,
baş qatır, vaxt qazanır, söz güləşdirirdi.
Sonra nə olar, olardı.
Gəlin, bir
anlığa 1926-cı ilə – Bakıda keçirilən
Türkoloji qurultaya qayıdaq. Uzun illərdən sonra C.Məmmədquluzadə ilə
görüşən Ə.Hüseynzadə öz köhnə
ideya rəqibinə bir etirafda bulunur: “Sadə xalqın dilində
yazmaq məsələsində siz
haqlıymışsınız, çünki top
aşağıya nə qədər möhkəm dəysə,
bir o qədər yüksəyə qalxar”. İki
mininci ilin sonlarına doğru insan düşüncəsi Əli
bəyin topu kimi özünün dibinə gedib
çatmışdı. Postmodernizm ədəbi-bədii
düşüncənin dibiydi. Daha yüksəyə
qalxmaq üçün aşağıya mümkün qədər
zərblə dəymək lazımıydı. Postmodernizmi yeni yüksəliş əvəzləməli,
yerə – xaosa dəyən top qalxmalıydı.
Tanrı səbrlidir. O, tarixin gedişinə yalnız insan əlini
hər yerdən üzəndə müdaxilə edir, “insan yenə
yaman tənbəlləşib, onu hərəkətə gətir”
deyə Mefistofeli Faustun yanına göndərir. Postmodernizm insanın əlini hər şeydən – hətta
özündən belə üzməsinin ifadəsiydi. Və Mefistofel gəldi – yeni çabalar
başladı. Alternativ düşüncə
də bu cabaların ilk ifadəsi oldu.
Alternativ proza
estetik yöndən postmodernizmi əvəzləmək
iddiası ilə meydana çıxan təzahürdür. Buna görə onun postmodernizmə
həm bənzər, həm də ondan fərqli cəhətləri
var. Lakin bizi ilgiləndirən ilk öncə, şübhəsiz
ki, fərqli tərəflərdir. Nədir
bu fərqlər?
Xaosa
tapınan, qeyri-müəyyənlik və tərəddüd
zolağında dayanan postmodernizmdən fərqli alternativ
düşüncə dünya nizamını, sosial-siyasi ədaləti
bərpa etmək amacıyla çıxış edən,
döyüşkən, mübariz ruhlu bir təmayüldür. (Təsadüfi deyil ki, bu təmayülün
kult romanı “Döyüş klubu” adlanır). Postmodernizmdən fərqli o sadəcə
dağıtmaqla kifayətlənmir, həm də yenidən
qurmağa cəhd edir. Onun feminsit (qadın) səciyyəli
xristianlığa qarşı yönələn maskulin (kişi) xarakteri də dünyanı yenidən
və ədalətlə qurmaq uğrunda mübarizə əzmindən
doğur. Lakin bütün mübarizə
çağırışlarına rəğmən alternativ
düşüncə daşıyıcıları öz
proqramlarının mütləq mənada həyata keçəcəyinə
leinicəsinə sadəlövh inamdan da uzaqdırlar. Bir qayda olaraq alternativ nəsr təmsilçiləri
əsərlərinin fiasko, intihar, qallüsinasiya səhnələri
ilə bitməsi, yəqin ki, bu müdrik inamsızlıqdan
doğur. Biz bunu istər Palanik, istərsə
də Elxanın romanlarında görürük. Və nəticə etibarilə onların
döyüş çağırışları həyata
keçməsi mümkünsüz görünən xoş
bir xülya təsiri bağışlayır.
Postmodernizm və
alternativ nəsr arasındakı daha bir fərq yazı
üslubu və dil məsələlərində üzə
çıxır. Bir qayda
olaraq ədəbiyyata elmdən gələn, yüksək
filoloji intellektualizmi, ümumi kulturoloji problematika, fəlsəfə
və nəzəriyyəçiliyə meylli olmaları ilə
seçilən (bəzən hətta bədii mətni həmin
mətnəcə verilən interpretasiyalarla kəsən),
elmilik və bədiiliyin sintezini (yaxud simbiozunu) yaradan, bir
sözlə daha mürəkkəb postmodernistlərdən
(Borxes, Eko, Kortasar, Pamuk və s.) fərqli olaraq, alternativ proza
təmsilçiləri sadə dil və çaparaq üsluba
meyllidirlər. Bunun, bizcə, bir neçə səbəbi
var: birincisi, bədii mətnin oxunma sürətini kompüter əsrinin
oxucusunun beyninin dinamikasına uyğunlaşdırmaq; ikincisi
isə dünyanı yenidən qurmaq uğrunda mübarizə
ideyasını daha geniş kütlə arasında yaymaq cəhdi;
üçüncüsü, indiyə qədərki ədəbiyyatın
dil faktoruna xüsusi önəm verməsinə
düşünülmüş etinasızlıq və
alternativ mövqedən çıxış etmək. Əsas məsələnin sözdə yox, əməldə,
hərəkətdə, mübarizədə olduğunu
qabartmaq, sözü əmələ çevirmək, praktikləşdirmək,
ölmüş sözü diriltmək. Ölülərdən
fərqli olaraq isə dirilər həmişə səhv edirlər.
Məncə, E.Qaraqanın “A” romanını dil
faktoru ilə bağlı tənqid edənlər məsələnin
məhz bu tərəfinə diqqət yetirmirlər.
Bu gün alternativ prozanın dünya
çapında Palanik, Duqlas, Stoqaff və s. kimi
tanınmış təmsilçiləri var. Bunların
arasında ən məşhuru sayılan Palanikin
“Döyüş klubu” romanının təsiriylə Rusiya və
dünyanın bir sıra ölkələrində hətta
romanda təsvir olunana bənzər döyüş klubları
yaradılıb. E.Qaraqanın “A” romanı milli bədii
nəsrimizdə alternativ nəsr əlifbasının ilk hərfi,
sözügedən düşüncə tərzinin siqnal
nüsxəsidir. Siqnal verildi, start başlayır!
(Ardı var)
Əsəd CAHANGİR
525-ci qəzet.- 2010.- 14 avqust.- S. 24.