BİR DE GÖRÜM A!
Elxan Qaraqanın “A” romanının psixoanalitik
təhlili
V hissə
Ötən həftə “525-ci-ci qəzet”in
redaktor müavini, klassik ədəbiyyat
araşdırmaçısı Seyfəddin Hüseynliyə
“A” romanı haqqındakı yazının növbəti hissəsinin
psixoanalizlə ilgili olacağını
bildirəndə məni pəjmürdə eləyən bir söz dedi:
“İndi yeni nəzəriyyələr
meydana çıxıb, Freyd artıq rədd olunur”.
Yazıma pərdəarxası söhbətlə
başlamağım sizi təəccübləndirməsin.
Çünki təkcə Seyfəddin Hüseynli yox,
çoxları bu fikirdədir. Təxminən
bir il öncə Fəxri
Uğurludan eşitmişəm: “Hələ
də Freyddən əl çəkmirsən”. Bu
konuda Seyfəddin və Fəxridən çox, ingilisdilli
rumın kulturoloqu Mirça
Eliade ilə razılaşıram: “Maraqlıdır ki, bütün həyati elmlər arasında
yalnız psixoanaliz insani
məxluqun “başlanğıcının”
öz-özlüyündə bir cənnət
və rifah olması ideyasına gedib çıxır, halbuki
yerdə qalan elmlər
başlanğıcın qeyri-sabitliyinə və təkamülə
israrlıdırlar”. (M.Gliade.
“Aspektı mifa”. Akademiçeskiy prospekt, 2000, s.77). Rumın kulturolqundan məhz bu
sitatı gətirməyim həm də onun
sözlərinin “A” romanının əsas ideyası ilə
bağlı olmasından doğur. Axı bu romanın qəhrəmanları da insanlıq əlifbasının ilk hərfinə qayıtmaq, itirilmiş
“cənnəti” bərpa etmək istəyirlər.
“A” müəllifi bu bərpa prosesini iki planda qoyur
– sosial-siyasi və fərdi-psixoloji. Birinci planda olaylar toplumda, ikincidə isə insanın iç dünyasında baş verir və bu
iki xətt sonucda qovuşur. Birinci planla bağlı yazının bundan öncəki hissəsində
bəhs etdik. İndi əsas söhbətimiz daxili-psixoloji
plan çevrəsində olacaq.
Bu isə bizi
psixoanalitik təhlil metoduna gətirib çıxarır.
Seyfəddin və Fəxrinin
yuxarıda qeyd olunan antifreyd mülahizələrinə bir
daha qayıdıb demək istərdim ki, tutaq ki,
alman, yaxud ingilis ədəbiyyatşünaslığı
üçün bu metod olsun ki,
köhnəlib, amma bizim üçün yenidir. Bildiyimiz kimi, altmışıncı
illərdən sonrakı
ədəbiyyatın inkişafının
əsasında fəhlə
və kolxozçudan insana, onun mənəvi-psixoloji
dünyasına dönüş
durur. Odur ki, son əlli
ilin ən yaxşı bədii örnəkləri psixoanalitik
təhlil üçün
zəngin material verir.
Məsələn, Elektra kompleksinə əsaslanmadan İ.Əfəndiyevin
“Sən həmişə
mənimləsən” pyesinə,
yaxud “kollektiv şüursuzluq” anlayışını
kullanmadan M.Süleymanlının
“Köç” romanına
necə çözüm
vermək olar? S.Əhmədlinin “Yamacda nişanə”
romanının qəhrəmanı
Laçının ölümünün
əsasında tam realizə
olunmamış libidonun
(daxili seksual enerji) partlayışı
durur. Öz Sarıtelinə qovuşa
bilməyən dəliqanlı
çıldırır və
qəzaya uğrayır.
Gülnisə-Səlimə (İ.Əfəndiyev, “Dağlar
arxasında üç
dost”) və Zivər –
Təhminə (Anar, “Beşmərtəbəli evin
altıncı mərtəbəsi”)
dartışmalarının özülündə də
latent bilincaltı instinktlər
dayanır – hər iki halda ana
öz oğlunu (Şahlar, Zaur) “başqa qadına” vermək istəmir. Səlimənin “dərələrin iti” olması Gülnisə, Təhminənin
“lotu beçə” olması isə Zivər üçün sadəcə bəhanədir.
Elçin və özəlliklə də Afaq Məsudun az qala istənilən bir əsəri isə psixoanalitik çözümlər
üçün əməlli-başlı
xam torpaqlardır. Eləcə də, V.Səmədoğlu,
R.Rövşən, V.B.Odər
və Salamın şeirləri. Yəqin
ki, bu sayaq
faktları göz önünə alan
Xalq yazıçısı
Elçin çağdaş
ədəbi proseslə
bağlı məqalələrindən
birində bədii ədəbiyyat örnəklərimizin
psixoanalitik metodla yorumlanması zərurətini
özəl olaraq vurğulayır.
Doxsanıncı illər ədəbiyyatı psixologizm
baxımından xüsusilə
səciyyəvidir ki, bu da sözügedən
illərin xaotik ictimai-siyasi olaylarının
insan psixikasına zədələyici təsirindən
doğur. Bu illərdə
ədəbiyyata gələn
cavanların yazılarında
üzə çıxan
xəstəhal təfəkkür,
anormal psixologiya da bununla bağlıdır.
Elxan və onun mənsub
olduğu ədəbi
nəslin təmsilçiləri
isə bir faktı təsdiqləyir
– cəmiyyət həyatında
yaranan ictimai-siaysi, mənəvi-psixoloji stabilləşmə,
deyəsən, ədəbiyyatdakı
bu anormallığı
da tədricən aradan qaldırır.
Öz müəllifinin bütün
zahiri anarxist-nitsşeçi
çağırışlaırna rəğmən, “A” romanı
mənə həm də normallaşma – özünəqayıdış çabasının bədii
ifadəsi təsiri bağışlayır.
Psixoanalitik təhlil üçün
Z.Freydin “Narsisizm haqqında” adlı araşdırmasını əsas
götürmək istəyirik.
Çünki, bizcə, Elxanın
qəhrəmanının psixoloji
durumunu ən çox məhz bu anlayışla səciyyələndirmək və
çözmək olar.
İlk dəfə P.Nak tərəfindən işlədilən
və sonra Freyd tərəfindən inkişaf etdirilən narsisizm termini qədim yunan mifinin personajlarından
olan bir gəncin – Narsisin adından götürülüb.
Öz əksini suda görüb vurulan oğlan ondan ayrıla bilmir və nəticədə narsisə – su zanbağına çevrilir.
Mifin məntiqi budur: özünəvurğunluq
insanı məhvə
aparır, insanlıqdan
çıxarır, daha
aşağı varlıq
formasına – bitkiyə
çevirir.
“Ətraf aləmdən
ayrılmış libido fərdi
mənə qayıdır
ki, bunun sonucunda yaranan vəziyyəti biz narsisizm
adlandıra bilərik”.
Freyd narsisizmin konkret tərifini belə verir. (Ziqmund Freyd. “Oçerki
po psixoloqii seksualğnosti”. Sankt-Peterburq,
Azbuka-klassika, 2008, s. 155). Freydə görə,
libido sublimasiya olunanda,
yəni realizə olunanda insan normal psixoloji duruma düşür, özünəvurğunluqdan
xilas olur, başqasını sevir, seksual predmeti özündə yox, başqasında tapır.
Libido sublimasiya oluna bilməyəndə isə tam əksinə narsisizm başlayır.
Narsisizm durumuna düşən insanın
müəyyən fərqləndirici
xüsusiyyətləri özünü
büruzə verir: fantaziya və magiyaya meyl, öz mənini ideallaşdırmaq, böyüklük
maniyası, dünyanın
məhvi ilə bağlı daxili duyum və s. Biz yuxarıda qeyd olunan proses və
xüsusiyyətlərin demək
olar ki, hamısını “A” romanı
qəhrəmanının timsalında
müşahidə edə
bilirik.
Gəlin romanın süjetini ən qısa şəkildə yada salaq: həyatdan
bezmiş, müəyyən
kompleksləri (məsələn,
valideyn diktaturası) olan gənc oğlan evdən naməlum bir istiqamətdə qaçır.
Əslində isə bilincaltı
olaraq özündən
qaçır və libidosunu realizə etmək istəyir, sadə desək, yar axtarışına çıxır. Bunun folkloristik
variantı qədim nağıl və dastanlarda qəhrəmanların
buta alıb sevgililərinin dalınca getməsinə bənzəyir.
Amma nağıl və dastanlardan fərqli olaraq romanın qəhrəmanı bu hökmü kənardan yox, öz şüuraltından
alır. Və sevgilisinə
(Aysel) rast gəlir də. Amma onların tanışlığı
həyatda yox, “sənətdə” baş verir. Oğlan təsadüfən kino çəkilişi meydanına
gəlib çıxır
və səhvən, özü də bilmədən qızın
ağ atlı
şahzadəsinin roluna
girir. Təsadüfi tanışlıq zərurətə çevrilir.
Sevgililər bir-birinə qoşulub
çəkiliş meydançasından
qaçırlar.
Qızı qaçırdığı üçün həbs olunan oğlan HOST-çular tərəfindən
həbsdən azad edilir və inqilabçı gənclər
təşkilatına daxil
olur. Amma əvəzində Ayseli itirir – sevgilisinin inqilabçılıq
fəaliyyətindən bezən
qız onun qarşısında şərt
qoyur: “Mən səni sevirəm, amma yorulmuşam. Bu A-dan, HsOST-dan,
qara köynəklərdən.
Mən gedirəm, seçimini et, ya mən, ya
HOST”. Bir dəqiqəlik
sükutdan sonra dedim: “HOST”. Bildiyimiz kimi, A Anarın daxili məni, alter eqosu, öz təsəvvüründəki ideal obrazı, HOST isə xəyali bir təşkilatdır. Beləliklə, Ayselin Anara dediyi
sözləri psixoanalitik
dilə çevirsək,
Aysel Anardan öz libidosunu gerçəkləşdirməyi tələb edir. Və Anar buna yox
cavabı verir. Yəni libido
yenidən öz məninə qayıdır
və bu nöqtədən narsisizm
başlayır. Romanın finalının
paranoik qallüsinasiya
ilə bitməsi də psixoanalitik məntiqlə özünü
doğruldur. Ətraf aləmdən
təcrid olunan insan öz daxili
dünyasının fantaziyalarına
qapanır.
Lakin “A” romanında bu
psixoloji final həm də genəl fəlsəfi mahiyyət daşıyır. Burda söhbət həm
də ümumbəşəri
narsisizmdən gedir.
Sadəcə bir adam – Anar
yox, həm də insanlıq özünəvurğunluqdan qurtula
bilmir və bu çağdaş insanlığı total qallüsinasiyaya,
fantaziyalar aləminə
aparır. Xilasın bir ən vacib şərti var – özünə, öz məntiqinə, ştamplanmış, klişeləşmiş,
mütləqləşmiş qənaətlərə inamı
bir kənara qoymaq, özünə hədsiz güvəncdən,
təkəbbürdən əl
çəkmək, ağır
yük kimi çiynimizdə daşıdığımız
ideyalardan təmizlənmək.
Dünyaya, həyata, insan ömrünün mənasına başqa, alternativ gözlə baxmaq! Narsisizm yuxusundan ayılmaq!
Yazımın sonunda bir
etiraf edim. Təxminən on il öncə
“Ədalət” qəzetində
Azərbaycan yazarlarına
divanə bir sualla müraciət etmişdim. “Kim yatmış,
kim oyaq?”.
Amma düzü bu sualıma tezliklə cavab alacağımı gözləmirdim. Elə bilirdim
ki, hələ uzun müddət ədəbiyyatımızın Cırtdanı meydana çıxmayacaq. Elxanın çevik
və ayıq təfəkkürü bu qənaətimi yaxşı
mənada dəyişdi.
Elxan heç kəsin gözləmədiyi yerdən
gəldi. Özünü o yerdə görənlər
yerlərini gördülər.
Kimlərsə “ən
yeni ədəbiyyat” qatarından düşdüyünü
hiss etdi. Və burda da qısqanclıqlar başladı.
Qoy olsun! Görünür, bütün istedadların
nəsibi olan bu qismətdən Elxan da qaça
bilməyəcək. Mən
isə, nəhayət
ki, sualıma verdiyim cavabı eşidirəm: “Hamı yatmış, Elxan oyaq!”.
Əsəd CAHANGİR
525-ci qəzet.- 2010.- 28 avqust.- S. 28.