Sözü təzələyən
istedad
Kamal Abdulla- 60
Elə bil dünən idi: filologiya
fakültəsinin koridorlarında, kommunist küçəsinin
səkilərində qayğısız-qayğısız gəzib
söhbətləşər, mübahisələr edər,
oxuduğumuz kitablardan danışardıq, fakültənin
gözəllərini müzakirə edərdik. Onlar Kamalın yaraşıqlı qamətinə,
təmiz təbəssümünə göz qoymadan ötməzdilər.
Həyat ümidlər və təzəliklərlə dolu idi.
Gəncliyin gözəlliyi bəlkə də onun həyatı
bu gün kimi təsəvvür etməyindədir. Demə həyat
uzun imiş, onun tənha, boğucu günləri də, 60 yaşı
da var imiş. Hə, Kamal, adamın da altmış
yaşı olar? Bundan da amansız həqiqət olar?
Görünür
olarmış... Bir qədər əvvəl tələbə
dostlarımız – polkovnik Eldar Eyvazovun da, professor İkram
Qasımovun da, mənim də bu yaşım tamam oldu. Geriyə
baxanda adama elə gəlir ki, bu illər yuxu kimi uçub
gedib. Amma xoşbəxtlikdən biz söz sənətini
seçmişdik və həyatın kədərli həqiqətləri
qarşısında bizim bir silahımız, qalxanımız
var: bu bizin qələmimizdir. Bir dayağımız da var: ana
dilimizin söz xəzinəsi.
60
yaşı bayram saymaq çətindir, bu hesabata bənzədilə
bilər. Amma bu yaşa çatan dostum, gözəl
yazıçı və alim, şair Kamal Abdullanın təskinlik
üçün hər şeyi vardır. O, öz orijinal
istedadını, bənzərsiz şəxsiyyətinin ən
yaxşı keyfiyyətlərini yaradıcı zəhmətə
çevirməyi bacarıb. Bu zəhmətin nəticələri
bu gün müasir ədəbi elmi fikrimizin də nailiyyətləridir.
Kamal Abdullanın qırxa yaxın bədii və elmi kitabı
çıxıb, bu kitablar Fransada, Braziliyada, Polşada,
Rusiyada, Türkiyədə və başqa ölkələrdə
də çıxıb, ədəbiyyatımızın
başını uca edib, elmimizin şöhrətini
artırıb. O, ölkəmizin ən qabaqcıl universitetlərindən
birinin rəhbəridir, akademiyamızın müxbir
üzvüdür, başqa çoxlu titulları var.
Amma ən başlıcası odur ki, Kamal
Abdulla öz şəxsiyyətinin ən qiymətli keyfiyyətlərini
də saxlayıb: gənclik səmimiyyətini, tələbəlik
xəyallarımıza və dəyərlərimizə sədaqətini,
hətta sinif yoldaşlarına qarşı uşaqlıq məhəbbətini
də qoruya bilib. Onu harada
görsən, yanında orta məktəb dostlarından biri
olacaq, tələbə dostlarından biri görünəcək.
Bu pis zəmanədə Kamal Abdulla mənim
tanıdığım ən təmənnasız, maddiyyata
laqeyd, öz xeyirxahlığında mənəvi güc tapan
insanlardan biridir. Sayıram ki, Kamal Abdulla bugünkü təhsil
sistemində böyük bir mənəvi və əxlaqi
mövqeyi olan ziyalımızdır. Bu mövqe bizim oxuduğumuz
Bakı Dövlət Universitetinin, onun filologiya fakültəsindəki
müəllimlərimizin insani və pedaqoji prinsiplərinin
davamıdır.
Buz
tələbə olanda da hər şeydən razı deyildik. Amma o vaxt da bilmirdik ki, bizə dərs deyən Mir Cəlal,
Məmməd Cəfər, Bəxtiyar Vahabzadə, Əkbər
Ağayev, Xədicə Ağalarova, Səlim Cəfərov,
Musa Adilov, Muxtar Hüseynzadə, Yusif Seyidov, Ağamusa Axundov,
Yusif Şirvan, Samət Əlizadə və başqaları ilə
ünsiyyətdə olmaq bir qismət idi. Onlar başqa
bir dünyadan idilər: o dünyada mədəniyyətə və
əxlaqa xidmət hər şeydən uca idi. Kamal Abdulla bu
prinsipləri davam etdirir, həm də sözdə yox, əməldə,
bir müəllim kimi, hətta deyərdim ki, bir xalq müəllimi
kimi hər gün davam etdirir. O tələbələri ilə
ünsiyyətdə olanda xoşbəxt olur, qanad
açır, üzü işıqlanır və mən
şəxsən bunu müşahidə etmişəm.
Kamal
Abdullanın şəxsiyyətini onun çoxtərəfli
istedadı tamamlayır. Onun istedadı tələbəlik illərində
görünür və seçilirdi. O, istəsəydi
şair də, rejissor da, jurnalist də, filosof da, Avropa ədəbiyyatı
mütəxəssisi də, psixoloq da ola bilərdi. Amma Kamal
Abdulla bizim tanıdığımız Kamal oldu.
Çünki o, həmişə ürəyinin səsi ilə,
istedadının yönümü ilə yaşayıb. Tələbə
vaxtlarında gözəl şeirlər yazırdı, amma buna
özünə xas yumorla yanaşırdı. Ona görə
professional şairlik yolunu seçmədi. Amma qələmini də
atmadı və bu qələm bu gün də, gələcəkdə
də Kamal Abdullaya həyat gücü verən, mənasızlıqla
mübarizə edən əsas silahıdır. Füzuli
demiş:
“Ver
söz əhya ki, tutduqca səni xabi əcəl...”
Kamal
hələ tələbə vaxtlarında həyatın
darıxdırıcı ovqatlarını sözlə işə
çevirə bilirdi. Onda fenomenal bir qabiliyyət vardı:
darıxanda kitab götürüb oxuya bilirdi. Ona görə hələ
tələbəlik illərindən mütaliəsinə
görə hamımızdan zəhmətkeş idi. Professor
Musa Adilov onu Dədə Qorqud dünyasına, bizin ana dilli
sözümüzün bu möcüzə ələminə
yönəltmişdi. O zamanlar Dədə Qorqud indiki qədər
geniş tədris olunmurdu. Kamal tələbəlik
illərindən “Dədə Qorqud” dastanlarını
araşdırmağa və sevməyə başladı. Nəticədə
onun elmi fəaliyyətinin ən fundamental əsərləri
meydana çıxdı: bir dilçi kimi “Dədə Qorqud”
sintaksisinin möcüzələrini axtardı və bu
axtarışlar onun namizədlik və doktorluq
dissertasiyalarının həm fakt, həm nəzəri
bazasını təşkil etdi. Otuz beş yaşında Kamal
Abdulla filologiya elmləri doktoru oldu. Bizim müəllimlərimiz
bu yaşdan sonra namizədlik müdafiə etmişdilər.
80-ci
illərin sonlarından Kamal Abdulla ədəbi
yaradıcılıqla daha müntəzəm məşğul
olmağa başladı. Görünür elmi
planlarının əsas hissəsini gerçəklətmişdi.
O biri tərəfdən isə onun naturasındakı,
düşüncə tərzindəki bədii özül
özünü hiss etdirirdi. Heç kim öz
qabığından çıxa bilmir. Kamal
bir-birindən gözəl pyeslər yazmağa başladı.
Azərbaycan dilinin sintaksisinin gözəl bilicisi bizin dram
dilində islahatlar aparmağa, səhnə sözünü, səhnə
replikasını şeir deklamasiyasından, sentimental və
romantik kitab ştamplarından təmizləməyə
başladı. Ədəbi tənqid, xüsusilə bizdə
çox köməksiz vəziyyətdə olan teatr tənqidi
bunu nə gördü, nə də qiymət verə bildi.
Dramaturgiyanın yüksəlişi isə ancaq teatrda
mümkündür. Kamal Abdullanın dramaturgiyası öz
teatrını tapmadı. Amma bu dramaturgiyadakı yeni keyfiyyətli
kolliziyalar, psixologizm, fikir təzəliyi mütləq öz
teatrını tapacaqdır.
Sonra onun hekayələri, şeirləri, tənqidi
yazıları göründü və nəhayət ədəbiyyatımızda
çevriliş yaradan və müəllifini yenidən
şöhrətləndirən “Yarımçıq əlyazma”
romanı çıxdı və ölkəmizin sərhədlərindən
çox-çox uzaqlara yayıldı. Kamal konseptual-fəlsəfi
romanın ən müasir
tipini yaratdı. Burada magik realizm elementləri də var idi və
bunlar da bizim öz bədii düşüncəmizin
bazasına bağlı idi. Bu baza isə Kamalın sevimli
kitabı olan “Dədə Qorqud” mifologiyasına bağlı
idi. Bu əsərlə Kamal Abdulla bizim romançılıq sərhədlərini
dağıtdı, onun bəsit çərçivələrini
bir kənara atdı, bizim nəsrin dünya ədəbi
prosesinə qovuşmasına nail oldu. Bu ədəbiyyatımızın
qələbəsi idi və bu qələbənin əks-sədası
Nobel Mükafatı komissiyasına qədər gedib
çıxdı. Artıq bu gün bu parlaq roman haqqında
yazılan yazılar onun həcmindən on qat artıqdır.
Bu
da səbəbsiz deyildir. Kamal Abdulla məhz bu əsərində
sözlə, əsrarəngiz mif sferası ilə əbədi
ünsiyyətin nurunu, feyzini tapıb və bizim ədəbi
düşüncənin malı edib. Bircə bu roman Kamal
Abdulla qələminin klassiklərimizlə bir sırada
xatırlanması üçün kifayət edəcəkdir.
O, təkcə bir roman arxitektoru kimi yox, həm də bir dəqiq
söz, aydın üslub, elastik sintaksis reformatoru kimi də nəsrimiz
tarixində şərəfli yer tutacaqdır. Bu əsərlə
Kamal Abdulla dargöz, öz ailə intriqaları ilə ədəbi
mühiti zəhərləyən ədəbiyyat məmurlarına
da öldürücü zərbə vurdu, onların sonunu xəbər
verdi, ədəbi mühitə xilasedici bir təmizlik
işığı payladı.
Sonra
onun “Sehrbazlar dərəsi”, “Unutmağa kimsə yox” kimi
romanları yaranmağa başladı. Bu əsərlərdə
həyatın çətin və əbədi
suallarını çözələyən bir
yazıçının mənəvi axtarışları
parlaq əksini tapir. Kamal Abdullaya xas mürəkkəb roman
obrazlığı ənənəsi davam edir. Bəli, həqiqi
ədəbiyyat belədir, o çoxmənalıdır, onun mənaları
eyhamları, həqiqətləri okean səthində bərq
vuran günəş şüaları kimi oynayır və
insan yaddaşını və zövqünü
qidalandırır. Bu həqiqi yazıcı istedadının əlamətidir.
Kamal
Abdullanın son kitablarından biri “Dilçiliyə səyahət”
adlanır. Mən bu kitabı nəzərdən keçirəndə
Kamalın nəzəri düşüncəsinin itiliyinə,
mücərrəd çalarlarına heyran qaldım. Dil fəlsəfəsinin
ən mürəkkəb məsələləri burada yunan
klassiklərinin yığcam və aydın üslubu ilə
şərh edilirdi. Burada mən Kamalı həm də bir dil nəzəriyyəçisi
kimi, bizim milli dilçilik məktəbinin yeni bir qolunun
yaradıcısı kimi tanıdım və sevdim.
Kamal
Abdullanın günlərinin bir hissəsi də onun tələbələrinə
həsr olunur. O gənclərlə ünsiyyətdən
yorulmur, bunu gələcəyi qabaqlamağın bir üsulu
sayır. Onun Niyazi Mehdi, Rəhman Bədəlov, Zeynal Məmmədov
kimi də nisbətən təcrübəli tələbələri
vardır. Kamal Abdulla onlara daim yeni elmi ədəbiyyat verir,
elmi məqalələrinin və kitablarının
planlarını redaktə edir, elmi etikadan bilgi verir, onların
zamanla ayaqlaşmasına çalışır.
Həqiqi
istedadların əsas mübarizəsi və dialoqu
zamanladır. Kamal Abdulla bu dialoqun ən ön cəbhəsindədir,
yorulmaz qələmi ilə əbədi gələcəyə
yol açır və saysız-hecabsız oxucularını və
tələbələrini də ora dəvət edir. Ədəbi
mühitimiz və fikrimiz buna görə ona minnətdardır,
ona daha böyük sağlamlıq və
yaradıcılıq qüvvələri arzulayır.
Rəhim ƏLİYEV
525-ci qəzet.- 2010.- 2 dekabr.-
S.7.